X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

موسیقی ایران قدر اسحاق انور را ندانست/ هنوز دیر نیست


موسیقی ایران قدر اسحاق انور را ندانست/ هنوز دیر نیست

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهیدی: رفتار نادرست مدیران خانه سینما تبعیض شدیدی میان سینماگران به وجود آورده است/ چرا مانند دولت قبل سبدکالا و عیدی به همه هنرمندان تعلق نمی گیرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وجیه الله شهیدی رئیس انجمن مدیران سالن های سینما با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: رفتار نادرست مدیران خانه سینما تبعیض شدیدی میان سینماگران به وجود آورده است؛ متأسفانه کسی به فکر اهالی سینما نیست! نه مدیران خانه سینما نه آقای انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی و نه هیچ شخص دیگری تدبیری برای رفع مشکلات مالی و بحران معیشتی اهالی سینما ندارند و این در حالی است که امروزه سینماگران با معضلات متعددی در زندگی های شان روبرو هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین دلایل بی توجهی به اهالی سینمای کشور آن است که مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به صورت مستقیم با مسئولان صنوف جلسه نمی گذارند و تصمیم گیری های شان تنها با حضور مدیران خانه سینما است! در واقع اصناف هیچ جایگاه و نقشی در تصمیم گیری های مدیران ندارند و آن ها برای همه تصمیم گیری می کنند!

شهیدی خاطرنشان کرد: در این دوران بحرانی کرونایی وظیفه مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران حمایت مادی و معنوی از یکایک اهالی سینمای کشور بدون هرگونه اما و اگر و تبعیضی است.

رئیس انجمن مدیران سالن های سینما با تأکید بر اینکه صنف ما یکی از اولین اصنافی بود که بعد از شیوع بیماری کرونا تعطیل شد اظهار داشت: متأسفانه تا امروز علیرغم تمامی پیگیری ها هیچ گونه حمایتی نه از سوی خانه سینما و نه از سمت سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما نشده است. صنف ما امروزه یکی از مشکل دارترین صنوف سینمایی است. بسیاری از کارگران و کارکنان سالن های سینما به ناچار و به دلیل بی پولی مفرط و عدم حمایت مسئولان اخراج شده اند و مجبورند با حقوق حداقلی وزارت کار زندگی کنند.

وی سپس به نحوه توزیع ناعادلانه عیدی وزارت ارشاد توسط خانه سینما اشاره کرد و متذکر شد: علیرغم آنکه وزارت ارشاد سالیانه رقمی ناچیز را برای عیدی به ۵ هزار عضو خانه سینما اختصاص می دهد اما همین عیدی ناچیز هم به کل اعضای خانه سینما نمی رسد و مدیران خانه سینما هستند که تصمیم گیری می کنند این ارقام به چه کسانی برسد! در صورتی که هر رقمی از سمت وزارت ارشاد کمک می شود باید به یکایک اعضا تعلق گیرد.

شهیدی سپس با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد طی چند دوره سبدهای کالا و کارت های هدیه به یکایک اهالی سینما اهدا شد گفت: چرا مانند دوران آقای احمدی نژاد سبدکالا و عیدی به همه هنرمندان تعلق نمی گیرد؟ ما دلمان از این تبعیض ها خون است و متأسفانه مدیران هم هیچ تدبیری برای پرهیز این گسترش بیشتر این تبعیض ها ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شانزدهمین نمایشگاه «اسماء‌ الحسنی» مجازی برگزار می‌شود


شانزدهمین نمایشگاه «اسماء‌ الحسنی» مجازی برگزار می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دنیای هنر بعد از کرونا متفاوت خواهد بود


دنیای هنر بعد از کرونا متفاوت خواهد بود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قندیل کوچک» غسان کنفانی به چاپ پنجم رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب «قندیل کوچک» به نویسندگی غسان کنفانی و ترجمه غلامرضا امامی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شد.

به گزارش سینماپرس، «قندیل کوچک» داستانی نوشته غسان کنفانی، نویسنده معاصر فلسطینی برای کودکان است. کنفانی در این کتاب داستانی تخیلی درباره امیرزاده‌ای روایت می‌کند که بعد از مرگ پدر باید به تخت بنشیند اما پدر فرمان سختی برای این کار صادر کرده است. شاهزاده مجبور است برای به دست گرفتن حکومت، خورشید را به قصر بیاورد. این اثر را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ترجمه غلامرضا امامی و تصویرگری پرستو احدی منتشر کرده و هم‌اکنون به چاپ پنجم رسیده است.

غسان کنفانی، نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی و یکی از اعضای رهبری جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بود. وی از نویسندگان حوزه اجتماعی فلسطین و ادبیات داستانی عرب بود که آثارش به دور از شعارزدگی، مفاهیم عمیقی را درباره زندگی بیان می‌کند.

داستان «قندیل کوچک» پس از شهادت کنفانی در میان دست‌نوشته‌هایش پیدا شد.

کتاب ۴۰ صفحه‌ای «قندیل کوچک» که مناسب کودکان بالای ۱۱ سال است برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ منتشر و برای پنجمین بار با شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه بازنشر شده است. پیش‌تر نیز ۱۵هزار و ۵۰۰ نسخه از این کتاب به چاپ رسیده بود.

«قندیل کوچک» با قیمت ۱۸هزار تومان در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه شهر کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان همایش موسیقی‌پژوهی استان بوشهر منتشر شد


فراخوان همایش موسیقی‌پژوهی استان بوشهر منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکذیب کمک مالی استانداری کرمانشاه برای ساخت «نون‌.خ۲» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال «نون.خ۲» کمک مالی و نقدی استانداری کرمانشاه برای ساخت این سریال را تکذیب کرد.

به گزارش سینماپرس، مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال «نون. خ» درباره انتشار اخباری پیرامون کمک‌های استانداری کرمانشاه‌ به این سریال گفت: از ابتدای ساخت این سریال، گفتگوهایی با مسئولان استان کرمانشاه و استاندار داشتیم وحتی استاندار در مراسم آغاز تصویربرداری سریال نیز حضور پیدا کرد.

وی ادامه داد: استانداری کرمانشاه فقط در بخش لجستیک و پشتیبانی کمک‌هایی به ما کردند که تشکر و قدردانی می‌کنم اما هیچ گونه پشتیبانی ‌مالی برای ساخت این سریال انجام ندادند.

فرجی در پایان گفت: تمامی اخبار درباره کمک مالی  و یا صرف بودجه‌ای از طرف سازمان‌های خارج از صداوسیما برای ساخت این سریال صحت ندارد و هیچ نهاد و سازمانی در استان کرمانشاه برای ساخت سریال «نون. خ» به سازندگان این سریال پول و یا کمک‌ مالی نکرده است.

سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی این شب‌ها از شبکه یک سیما در حال پخش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیانیه‌های کارگروه کرونا هیچ کمکی به سینماداران نکرد/ پیش‌بینی ورشکستگی سالن‌های سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران تمام سالن‌های سینما به دلیل شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تعطیل ‌شدند. این تعطیلی هزینه‌های گزاف و بسیاری را بر سینماداران تحمیل کرده است. کم‌وبیش برخی مشاغل به حالت اولیه بازمی‌گردند اما مراکز فرهنگی از جمله سینماها همچنان در تاریکی مطلق تعطیلی به سر می‌برند.

به گزارش سینماپرس، با پایان فروردین، به صورت کامل دو ماه سینماها منفعل باقی مانده‌اند و ضررهای ناشی از این اتفاق روز به روز سنگین‌تر می‌شود. این درحالی است که برخی فیلم‌ها از جمله «خروج»، تن به اکران اینترنتی داده‌اند اما بواقع این اقدام هم نمی‌تواند بار ترافیک فیلم‌های پشت در اکران را کم کند. طبق آمارهای رسمی سال‌های گذشته، اکران نوروزی همواره جزو پربیننده‌ترین اکران‌های سال است و حالا پیش‌بینی ورشکستگی سالن‌های سینما اتفاقی است که دور از ذهن نیست. هرچند رییس سازمان سینمایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به ضرر ۶۰۰ میلیون تومانی روزانه سینماها در ایام تعطیلی به خاطر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد اما به جبران آن در آینده امیدوار بود. همچنین تسهیلاتی ۱۰میلیون تومانی برای هر سینما در نظر گرفته شده که در زمانی مقرر به سینماداران داده می‌شود. حال باید دید این مبلغ چطور و چه زمانی در اختیار سینماداران قرار می‌گیرد و آیا خسارت‌های واردشده بر آنها را جبران می‌کند یا خیر؟
 
وحید روحانی، مدیر سینما میلاد:
بیانیه‌های کارگروه کرونا هیچ کمکی 
به سینماداران نکرد
سال ۹۸ با مشکلاتی که داشت از جمله تحریم‌ها، ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی باعث افت شدید در فروش و ریزش مخاطب سینماها شد. در این ایام سینما اولین جایی بود که تعطیل می‌شد، در صورتی که در فضای سینمایی کشور برای ایام خاص هم فیلم‌هایی داشته و دارد؛ از جمله فیلم‌های دفاع مقدس و فیلم‌های ارزشی. باید این موضوع در نظر گرفته شود که ما هم جزو مردم همین کشور هستیم و برای رشد فرهنگ آن تلاش می‌کنیم. زمانی که سینماها تعطیل شود بدنه یک جامعه که بسیار مهم است، فلج می‌شود. با این تعطیلی‌ها و وضعیت اقتصادی، ما به مرور از برنامه‌های تفریحی مردم کنار گذاشته شدیم. سینما برای عموم مردم است و فیلم‌هایی که عامه‌پسند باشند با استقبال خوبی مواجه می‌شوند اما سال گذشته به اقتصاد سینما به‌شدت ضربه وارد شد و افرادی برای نمایش خود به دولت در مناسبات گاه و بیگاه سینماها را تعطیل می‌کردند. باید به این موضوع توجه کنیم که سینماها در امنیت جامعه نیز موثر هستند. زمانی که افراد جایی برای تفریح مانند سینما داشته باشند، کمتر به فساد می‌افتند چون یک سرگرمی اجتماعی و گروهی دارند. من فکر می‌کنم اکران فیلم‌ها به صورت آنلاین به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگاه اکران در سینماها را به دست آورد، چون سینمادارها به نوعی با تهیه‌کنندگان قرارداد دارند و مطابق آن و فروش فیلم مبالغ را تسویه می‌کنند. در کنار این، مشاغل دیگری هم ایجاد و شادی مردم نیز فراهم می‌شود اما متاسفانه شاهد بی‌مهری نسبت به سینما هستیم. اگر قرار است فیلم‌های سینمایی به صورت آنلاین اکران شوند، باید پسوند سینمایی را حذف کرده و به آنها فیلم‌های اینترنتی بگوییم. فیلمسازان و سینماداران هرسال منتظر فصل طلایی اکران هستند که استقبال از سمت مخاطبان افزایش می‌یابد و این ماه‌ها، فروردین و اردیبهشت است تا ما با درآمد چشمگیر این دو ماه بتوانیم مخارج سینما را اداره کنیم؛ اما در حال حاضر سینما که به بالا بردن سطح فرهنگ و دانش جامعه کمک می‌کند، از سمت مسوولان ارشاد از هیچ اهمیتی برخوردار نیست. برای بررسی و مدیریت شرایط حاکم بر سینما کارگروهی متشکل از ۶ نفر تشکیل شد که بیانیه‌ها و جلسات آنها کمکی بر دردی که به سبب این موضوع بر ما وارد شد، نکرد. ابتدا آنها واژه‌ای را خطاب به سینماداران گفتند که به نظرم اصطلاح نامناسبی نسبت به سینماداران به حساب می‌آید. آنها در این کارگروه، سینماداران را قشر آسیب‌پذیر جامعه مورد خطاب قرار دادند؛ درحالی که ما عاشق فرهنگ و هنر کشور هستیم و باید ارج و قربی نسبت به ما صورت بگیرد، نه اینکه با این الفاظ سعی در کوچک شمردن قشر سینمادار شود. بعد از آن صحبت از مبلغ ۱۰میلیون تومان برای جبران خسارات سینماها شده است. این موضوع از طرف هیچ‌کدام از سینماداران و همکاران من مورد استقبال قرار نگرفت و یک‌جور ناامیدی را به ما منتقل کرد و این سوال برایمان پیش آمد که ما واقعا برای چه در این  فضا کار می‌کنیم! من نمی‌دانم این مبلغ با چه منطقی عنوان و تصویب شده است؛ خود من به هیچ عنوان از این میزان مبلغ رضایت ندارم زیرا اصلا مناسبتی با این ضرر و زیان‌ها ندارد و به هیچ عنوان ضررهای واردشده را جبران نمی‌کند.
 کارمندان سینماها بیمه هستند و بخشی از آن‌ها شامل بیمه بیکاری می‌شوند، این مبلغ همیشه پرداخت شده اما وامی که به سینمادار بر اساس خسارات وارده داده می‌شود باید بتواند پاسخگوی بخشی از ضررها باشد. به نظر من دولت مردمی ما باید از مردم و سینماها حمایت کند؛ شاید ما در اقتصاد وزنه‌ای برای سینمای کشور به حساب نیاییم اما وظیفه ما بالا بردن معنویات جامعه است؛ بنابراین همانطور که یک مسجد، یک هیات و یک جریان ملی و ارزشی حمایت می‌شود، به همان شکل سینما هم باید مورد حمایت قرار بگیرد. برای دادن این مبلغ هم باید قوانینی وجود داشته و معطوف به سالن سینما باشد. قرار دادن سینمایی مانند سینما میلاد و سینما پردیس باغ کتاب در کنار هم اصلا منطقی نیست زیرا میلاد تنها سالن سینماست اما باغ کتاب کاربری‌های دیگری جز سینما دارد و درآمد خود را از طرق دیگر به دست می‌آورد.

 سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی:
امسال باید فقط فیلم‌هایی اکران شوند که مخاطب دارند
در دو ماه گذشته طبق صحبت وزیر ارشاد، برآورد خود وزارت ارشاد از فروش ازدست‌رفته سینماها ۶۷ میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که ما شاهد تعطیلی 
سه ماهه ابتدای سال ۹۹ بودیم و هستیم. پردیس‌های بزرگ مشکلاتی دارند و سینماهای کوچک‌تر مشکلات بزرگ‌تری خواهند داشت. سینماها در این دو ماه حقوق کارمندان خود را داده‌اند و مقروض هستند؛ فیلمسازان نیز همینطور. سال گذشته سینمای ایران با افت مخاطب و افت فروش مواجه بود. به طور کلی باید بگویم طوفانی بزرگ سینما ایران را در بر گرفته و نیازمند یک نگاه جدی است. درباره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی هیچ حرفی نمی‌زنم چون واقعا بی‌معناست. سینمایی مانند آزادی ماهی ۴۰۰میلیون تومان حقوق پرسنل دارد و این مبلغ به هیچ عنوان پاسخگوی خسارت‌هایی با این وسعت نیست. به طور قطع سینمای ایران امسال نمی‌تواند مسیر سال‌های گذشته را در پیش گیرد و واقعا اکران همه آثار وجود ندارد. هم سینماداران و هم صاحبان آثار به شکل وسیع‌تری متضرر می‌شوند. به طور مشخص برای ۷۰ درصد فیلم‌ها باید اکران آنلاین صورت بگیرد و ۳۰ درصد دیگر که به صورت تولید بزرگ‌تری شکل گرفته‌اند در سبد اکران امسال حضور داشته باشند تا هم چرخ تولید بچرخد و هم سینماها. اگر قرار باشد همه فیلم‌های جشنواره سال گذشته را اکران کنیم ۸۰درصد آنها مخاطبی نخواهد داشت. به صورت طبیعی اکران برخی فیلم‌ها فروش بالایی نداشته و مخاطب چندانی پیدا نمی‌کنند. چرخ تولید و سینماها با حضور ۱۰ تا ۱۵ فیلم در کل سال می‌چرخد و باقی فیلم‌ها عملا حتی هزینه تولید خود را هم به دست نمی‌آورند. در حال حاضر باید فیلم‌هایی اکران شوند که مخاطب دارند و صرفا منظور از این حرف، فیلم‌های کمدی نیست و برخی آثار اجتماعی هم می‌توانند به فروش خوبی دست پیدا کنند. ما حداقل تا دو سال دیگر تبعات این چند ماه تعطیلی سینماها را خواهیم داشت.

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «تام و جری» و «ملوان زبل» درگذشت


کارگردان «تام و جری» و «ملوان زبل» درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رنگ و لعاب «نون خ» به دل مخاطب نشسته است – اخبار سینمای ایران و جهان

بازیگر سریال «نون خ» گفت: در فصل دوم کلیت قصه در شهرستان رخ می‌دهد و به همین ترتیب بیشتر به آداب و رسوم کردها پرداخته شده است، مثل جشن انار.

به گزارش سینماپرس، این شب ها که پخش فصل دو سریال نون خ از شبکه یک سیما آغاز شده است، بسیاری از مخاطبان که با زیبایی بصری و لهجه های مردم مناطق کرد نشین آشنایی نداشتند، به واسطه تماشای این سریال از نزدیک با اخلاق و بخشی از فرهنگ این مردم خونگرم آشنا شدند. سعید آقاخانی بعد از سریال های کمدی خود، این بار فضایی جدید را برای روایت انتخاب کرده است. او در کنار بازیگرهای بومی روستا، سعی کرده تا برای ایفای نقش های اصلی این سریال از بازیگرانی که اصالت کرد دارند استفاده کند. یکی از همین بازیگرها ندا قاسمی است. او با اینکه قبل از بازی در نون خ در صداوسیمای مرکز کرمانشاه فعالیت های قابل توجهی داشته است، اما با بازی در این سریال به خوبی دیده شد. با قاسمی درباره ایفای نقش خود در این سریال گفت‌وگو کردیم.

** بعد از پایان تصویربرداری سریال «نون خ» مشغول کار دیگری نشدید؟

– نه واقعیتش این است که در حال حاضر مدتی است در قرنطینه خانگی به سر می برم و دیگر نتوانستم کاری را قبول کنم. چرا که تصویربرداری سریال نون خ نیز به خاطر شیوع کرونا و اینکه به قرنطینه خانگی برویم متوقف شد.

** تصویربرداری «نون خ» چه زمانی تمام شد؟

– زمان دقیقش را به خاطر ندارم اما فکر می‌کنم بیست و پنجم اسفند بود و از آن روز تا همین الان  در قرنطینه خانگی به سر می برم و هیچ کاری هم قبول نکردم.  

** سریال در کدام منطقه کرمانشاه مقابل دوربین رفت؟

– ما در کرمانشاه و روستای پریان ضبط داشتیم و تقریبا ۵۰ درصد کار را کرمانشاه گرفتیم و باقی اش را تهران و در منطقه خجیر تصویربرداری کردیم.

** شما از جمله بازیگرهای هستید که در فصل اول این سریال نیز در همین نقش بازی می کردید. درباره ادامه دار شدن این سریال و حضورتان در این نقش برایمان می گویید و اینکه چرا یکسری از بازیگرانی که در فصل گذشته بازی می کردند در فصل دو حضور ندارند.

– بله درست است یک تعدادی از بچه‌ها در فصل دوم سریال حضور ندارند.

** و این دلیل خاصی داشته؟

– دو خواهر من که در «نون خ ۱» حضور داشتند، در «نون خ ۲» بازی نمی کنند. بازیگر جدیدی را به جای این دو به کار اضافه نکردیم اما طبق داستان و آنچه در قصه بود یکی از خواهرها اصلا نمی توانست حضور داشته باشد. دیگری هم به خاطر مشکلاتی که داشت و درگیر اجراهایش بود نتوانست کارهایش را هماهنگ کند و متاسفانه ما را همراهی نکردند و واقعا جایشان خالی است.

** قصه «نون خ» چقدر برای شما به عنوان یک بازیگر جذابیت داشت که حاضر شدید در ادامه تولید این سریال نیز ایفای نقش کنید؟

– ما فصل اول را که کار کردیم شخصیت شیرین شخصیت مشخصی بود. در فصل دوم نیز کلاً قرار شد که تک تک شخصیت ها بیشتر در ذهن مخاطب جا بیفتند، قطعا ادامه دار شدن این سریال بسیار جذاب بود و خیلی دلم می خواست که در ادامه این سریال نیز حضور داشته باشم که خدا را شکر حضور داشتم و کار کردیم و امیدوارم که مردم از تماشای این سریال لذت برده باشند و توانسته باشیم لحظه ای لبخند را بر لبان آنها بیاوریم.

** شما اصالتا کرمانشاهی هستید؟

– بله من کرمانشاهی هستم.

** و فکر می‌کنم راحت‌تر از سایر بازیگرها توانستید با بومی بودن منطقه، لهجه و فضای کرمانشاه ارتباط برقرار کنید؟

– قطعاً همین طور است چون زبان کردی زبانی است که من هیچ مشکلی بابت صحبت کردن به این لهجه نداشتم.

** چطور شد که برای بازی در فصل نخست «نون خ» در نقش شیرین انتخاب شدید؟

– برای بازی در فصل اول این سریال از طریق یکی از دفترهای فیلمسازی که برای کار دیگری رفته بودم به دفتر آقای آقاخانی معرفی شدم و همانجا گفتند که آقای آقاخانی به دنبال بازیگرهای دختری است که اصالتاً کرد یا کرمانشاهی باشند. اتفاقاً فکر کنم جزو آخرین بازیگرهایی بودم که به این سریال اضافه شدم و زمانی که به گروه اضافه شدم یک هفته بعد از آن سریال کلید خورد. در ادامه آقای آقاخانی بعد از تست گرفتن بازیم را تائید کردند و برای این نقش انتخاب شدم.

** قبل از اینکه در «نون‌خ» بازی کنید فعالیت های تصویری به این شکل داشتید؟

 – از سال ۸۷ تئاتر کار می کنم. منتها در شهرستان فعالیت می کردم به خاطر این که آن زمان در کرمانشاه زندگی می کردم. علاوه بر تئاتر، با صدا و سیمای مرکز کرمانشاه نیز همکاری های بسیاری داشتم و به عنوان بازیگر در مجموعه های تلویزیونی شبکه کرمانشاه و مجری در شبکه کرمانشاه فعال بودم. همینطور در رادیو کرمانشاه نیز یکی از بازیگران واحد نمایش بودم. از سال ۹۴ نیز به طور مستمر به عنوان یکی از گویندگان و بازیگران رادیو کار کردم. با شبکه سراسری هم در همین زمان چند تله فیلم بازی کردم که از چند شبکه سراسری پخش شد. مثل یکی از تله فیلم هایی که کارگردانی اش به عهده کاظم معصومی بود و تعدادی تله فیلم و فیلم کوتاه نیز داشتم و به طور مدام هم تئاتر کار می‌کردم. اما سریالی که به شدت دیده شد همین «نون خ» بود.

** آن زمان فکر می‌کردید با بازی در این سریال به شهرت برسید؟

– بله حتماً به خاطر اینکه در عید نوروز پخش می‌شد و الان هم که در این شرایط که مردم در قرنطینه خانگی به سر می‌برند پخش می‌شود و همین دو باکس متفاوت باعث افزایش تعداد مخاطبان سریال‌ تلویزیونی خواهد بود. در وهله بعدی این که به هر ترتیب کارگردانی این کار بر عهده سعید آقاخانی بود و از همان ابتدا می‌دانستم که می‌تواند بازخورد خوبی بین مردم داشته باشد و به خوبی دیده شود.

** شخصیت شیرین چقدر برای خودتان جذابیت داشت و چقدر شما را دچار چالش می‌کرد؟

– شخصیت شیرین در فصل ۱ خیلی پر رنگ نبود و حضور کمی در قصه سریال داشت. در فصل دو نیز آن طور که دیدید فیلمنامه مردانه ای داریم و نویسنده نیز آنطور که باید حضور زن ها را در این سریال پررنگ نکرده است. با اینکه سریال «نون خ» کمی شلوغ و مردانه است اما خب باز هم این شلوغی موقعیت های خوب و جذابی برای مخاطبان رقم زد.

با این حال حضور شیرین در فصل دو پر رنگ تر از فصل اول است. به هر حال شخصیت شیرین از لحاظ رفتاری شخصیتی بین دو خواهر بزرگتر و کوچکتر از خود بود، نه مثل خواهر بزرگتر قلدر بود و نه مثل خواهر کوچکترش آرام و لوس بود. شیرین یک چیزی بین این دو خواهر بود و تقریباً تُخس بود. شیرین خیلی هنرمند است و جواب همه را می‌دهد و اینکه شلوغ کاری های خودش را دارد، کارهای هنری می کند، رانندگی می‌کند، حواسش به پدرش است و در کل این تُخسی هایش برایم بسیار جالب بود.

** بخش مهمی از این سریال به آداب و رسوم و فرهنگ مردم کردنشین بر می گردد. با توجه به این که اصالتا کرمانشاهی هستید چقدر با این آداب و رسوم آشنایی داشتید؟ و آیا شما هم به عنوان یک کرد نشین به گروه ایده می دادید؟

– نمی‌توان گفت که خیلی ایده‌ به گروه دادم، همانطور که  می‌دانید آقای آقاخانی خودشان اصالتا کرد و اهل بیجار هستند و کاملاً به لباس، نحوه صحبت کردن و آداب و رسوم این منطقه اشراف دارند. اما به این دلیل که ما در کرمانشاه کار می‌کردیم من هم تا جایی که می‌توانستم و به لهجه مربوط می‌شد، اگر تکه کلام‌های خاصی در موقعیت سکانس می دانستم و شنیده بودم به آقای آقاخانی می گفتم که کردها برای مثال در چنین موقعیتی از چنین تکه کلامی استفاده می‌کنند یا اینکه سعی می کردم تا جایی که می توانم به آقای آذرنگ که خیلی دوست داشتند از این تکه کلام‌های کردها استفاده کنند کمک کنم. در کل سعی می‌کردیم تا جایی که می شود فرهنگ مردم کرد را نشان دهیم و امیدوارم که موفق بوده باشیم.

** از میان خانم‌هایی که در این سریال بازی کردند فقط شما اصالتا کرد هستید؟

– خانم بازوند اصالتا کرمانشاهی اما بزرگ شده بندرعباس هستند و خانم شرافتی نیز اصالتاً سقزی هستند. اما من هم کرمانشاهی بودم و هم در کرمانشاه بزرگ شدم.

** و همین موضوع باعث شده که راحت تر بتوانید با قصه ای که در این منطقه کردنشین رخ می دهد ارتباط برقرار کنید؟

–  بله درست است، بالاخره با این مردم زندگی کردم و اطلاعاتی از آنها می‌دانم و نسبت به خرده فرهنگ‌هایشان که ممکن است به چشم نیاید آگاهی دارم.

** ظاهرا  نویسنده سعی نکرده تا فرهنگ و رسوم مردم کرمانشاه و کردنشین را به طور گسترده روایت کند و بیشتر قصه‌ها حول اتفاق هایی است که هر روز در روستا رخ می‌دهد.

–  فکر می کنم هر چه جلوتر برویم بهتر می شود. در فصل اول دقیقا همینطور بود چون بخشی را در روستا و بخشی دیگر را در تهران تصویربرداری کردیم. اما در فصل ۲ کلیت قصه در شهرستان رخ می‌دهد و به همین ترتیب نشان دادن این آداب و رسوم بسیار بیشتر از فصل اول شده است، مثل جشن انار. در فصل دو سعی شد که این آداب و رسوم ها به قصه سریال اضافه شود. باز هم می‌گویم شاید خیلی از سکانس ها نویسنده نتواند فرهنگ و آداب و رسوم این مردم را به قصه اضافه کند. یعنی بالاخره چون باید بار داستانی را جلو ببرد و موضوع جذابی را بنویسد ممکن است فضایی را در اختیار نداشته باشد که بتواند به بخشی از رسوم مردم کرد بپردازد.

** بعد از اینکه فصل نخست این سریال پخش شد و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت، تصمیم بر ادامه آن در فصل دو گرفته شد. اما آیا قرار است «نون خ» باز هم ادامه داشته باشد؟

– واقعیتش این است که نمی‌دانم چون که خودم از این که تصویربرداری کار به یکباره متوقف شد شوکه شدم. چون که قرار بود ما این سریال را در ۲۶ قسمت ضبط کنیم و اینکه کار یکباره تعطیل شد، مرا شوکه کرد و به دلیل شیوع کرونا دیگر نتوانستیم مابقی سریال را ضبط کنیم و الان تقریباً نصفه پخش می شود. نمی دانم در آینده چه اتفاقی بیفتد شاید آقای آقاخانی و فرجی منتظر هستند تا ببینند سریال در فصل دو مورد توجه قرار می‌گیرد یا نه و این موضوع قطعاً در تصمیم گیری شان بابت ادامه دار کردن‌ سریال تاثیر دارد.

** یکی از نقاط قوت این سریال بیان لهجه کردی از زبان بازیگرهای بومی آن منطقه است.

– بله و مردم به شدت بیان لهجه های کاراکترها را دوست دارند. خیلی از مردم سعی می‌کنند که ادای بازیگرها را در بیاورند و لهجه را تقلید کنند و خدا را شاکریم که مردم سریال را دوست داشتند.

** شخصیت شیرین یکی ازدخترهای نورالدین خانزاده است که مجرد است و در این فصل خواستگار دارد. این شخصیت در ادامه پررنگ تر می شود؟

– داستان حول او می چرخد که خواستگار دارد. یک بخش های دیگری هم اضافه می شود و یک کاراکتر دیگر هم به سریال اضافه می شود. منتهی ما نتوانستیم نصف باقی مانده کار را ضبط کنیم، در ادامه کار قرار بود شخصیت شیرین پررنگ تر هم شود.

** سکانسی که نورالدین دخترهایش را جمع می کند و از همه سوال می پرسد ایده چه کسی بود؟ و آیا شما هم در پرورش این ایده مشارکت داشتید؟

– اولین بار که این سکانس را تصویربرداری کردیم خودمان به شدت لذت بردیم و متوجه شدیم که خیلی بامزه شده است. این سکانس ایده آقای آقاخانی و آقای تنابنده بود و زمانیکه پی به بامزه بودن این سکانس بردیم، رنگ و لعابی به آن دادیم و ظاهراً هم به دل همه نشسته است.

** کار کردن یا بازیگرهای بومی کرمانشاه راحت بود؟

– بسیار شیرین بود. خیلی از بازیگرهایی که در کار می بینید جزو مردم روستا هستند و عمه هایی که داریم خانم های همان روستا هستند و از همجواری شان به شدت لذت بردیم.  

** این سریال به شدت روی وحدت مردم کردنشین متمرکز است، این موضوع دقیقاً شبیه به سنت و رسوم مردم کرمانشاه به تصویر کشیده شده است.

– بله کردها این وحدت را با هم دارند و این ایده از خصوصیات اصلی کردها نشات گرفته است.

** جمله پایانی.

– فقط امیدوارم این روزگاری که ما الان گرفتارش شدیم و این ویروس و مشکلات اقتصادی که همراه با خود پیش آورده زودتر بگذرد چونکه فکر می کنم همه مردم را افسرده کرده است. ما هم سعی کردیم این سریال طوری باشد که لبخندی به لبان مردم بیاورد و انشاله در روزهایی که همه مردم کشور درگیر این بیماری هستند تنها یک ساعت با دیدن سریال ما از این بیماری فاصله بگیرند و سریال «نون خ» را نگاه کنند و همگی به روال عادی برگردیم.

سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی هر شب از شبکه یک سیما پخش می شود.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع