X

بایگانی خرداد 17, 1399

دفتر سینمایی

توضیحاتی درباره فراخوان ترانه و تصنیف حوزه هنری


توضیحاتی درباره فراخوان ترانه و تصنیف حوزه هنری

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تامین تولیدات موسیقی حوزه هنری از آثار منتخب فراخوان ترانه و تصنیف – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به تامین تولیدات موسیقی از آثار منتخب فراخوان ترانه و تصنیف منتشر شده در این مرکز گفت موسیقی صرفا ریتم و ایجاد یک هیجان در مخاطب نیست بلکه معنایی را منتقل می کند که هرچه با کلام وزین تری عجین شود، جایگاه شایسته تری خواهد یافت.

به گزارش سینماپرس، میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره ضرورت انتشار فراخوان ترانه و تصنیف این مرکز که به تازگی صورت گرفته است، توضیح داد: بخش عمده موسیقی منتشر شده در این روزها باکلام است و در کشور ما مخاطبان بیشتری هم دارد. متاسفانه تولیدکنندگان موسیقی در سال های اخیر کمتر به جایگاه کلام در این هنر توجه کرده اند. همچنین به دلیل اینکه حوزه هنری همواره بر تولید آثار فاخر و دارای غنای کلام در موسیقی تاکید داشته است، سطحی از ترانه و تصنیف را مناسب تولید قطعات موسیقی می داند که در میان اهالی ادبیات هم تلاشی را برای پرورش شاعران و ترانه سرایان برانگیزاند و هم ظرفیت ترانه ها و تصنیف های مطلوب به جریان تولید موسیقی کشور را اضافه کند.
وی ادامه داد: از طرفی ادبیات زمانی در جان و ذهن مردم ته نشین می شود که در هنرهایی نظیر موسیقی نیز به درستی عرضه شود. به این منظور فراخوان ترانه و تصنیف برای توجه به جایگاه شعر در موسیقی ارائه شده است و چند کارکرد دارد.
عرفان پور با اشاره به کارکردها و خروجی های احتمالی فراخوان ترانه و تصنیف بیان کرد: این رویداد ظرفیت ادبی ترانه و تصنیف سرایان خوب کشور را به حوزه موسیقی گره می زند و فضایی عادلانه برای دیده شدن و بهره گیری از آثار آنان فراهم می سازد. هدف دوم تلاش برای جا افتادن اهمیت شعر و کلام در موسیقی است. زیرا موسیقی صرفا ریتم و ایجاد یک هیجان در مخاطب نیست بلکه معنایی را منتقل می‌کند که هرچه با کلام وزین‌تری عجین شود، جایگاه شایسته تری خواهد یافت.
عرفان پور ادامه داد: به دنبال دریافت ترانه ها و تصنیف ها و انتخاب بهترین هایشان، همچنین آثاری در اختیارمان قرار خواهد گرفت که پس از انتخاب شورای علمی در بانک ترانه و تصنیف قرار می گیرند و بعدا می‌توانند در اختیار تهیه کنندگان موسیقی و خوانندگان قرار بگیرند. محوریت موضوعی خاصی برای این فراخوان تعیین نشده و آثار دریافتی می توانند عاشقانه، اجتماعی و مربوط به سایر حوزه ها باشند.
وی با تاکید بر خلا تصنیف درتولیدات موسیقی گفت: به دلیل کمبود و نیاز بیشتر در زمینه تصنیف تاکیدمان بر دریافت این گونه از آثار در فراخوان ارائه شده است. همچنین در مرحله بعد ترانه‌های باکیفیت ارزیابی شده و مورد قبول قرار می‌گیرند.
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره تعداد آثاری که مورد انتخاب این مرکز قرار می گیرند، افزود: تعداد مشخصی برای پذیرش آن ها در نظر نگرفته‌ایم. اما اگر به طور سالانه ۵۰ قطعه موسیقی در مرکز موسیقی حوزه هنری تولید می شود، آثار منتخب باید این نیاز را یا به طور کامل تامین کرده یا به بخشی از آن پاسخ بگوید و بخش دیگر آن به دنبال سفارش ترانه ها و تصنیف های دارای غنای محتوایی تامین شود. البته بر سر معیارهای فنی تعارف نداریم و اگر آثار دریافتی کیفیت لازم و برجستگی نداشته باشند، انتخاب نخواهند شد.
این شاعر و ترانه سرا تصریح کرد: از سویی دیگر به دلیل محدودیت تعداد قطعات تولیدی، در انتخاب ترانه ها و تصنیف ها سخت گیر هستیم صرفا آثار شاخص با غنای ادبی و خلاقیت بالا انتخاب می شوند. منظور از محتوای ارزشمند صرفا مناسبتی بودن آثار نیست، بلکه حتی در زمینه ترانه های عاشقانه هم نیاز به آثاری داریم که نگاهشان به عشق عمیق تر باشد تا از برخی آثار سخیف و سطحی که این روزها می شنویم، فاصله بگیریم. همچنین بخشی از ترانه‌های ارسالی با زبان کودک نیز می‌تواند باشد.
فراخوان ترانه و تصنیف حوزه هنری با هدف تولید آثار موسیقی درخور و دارای غنای ادبی و محتوایی منتشر شده است.
در این فراخوان ترانه شعری معرفی شده است که غالباً به زبان محاوره و مناسب با تولید موسیقی (عمدتاً پاپ) سروده می‌شود و تصنیف شعری است که متناسب با فضای موسیقی سنتی و با ظرفیت‌های موسیقایی همچون کوتاه و بلند شدن هوشمندانه و مصرع‌ها و تنوع عروضی سروده می‌شود.
مرکز موسیقی حوزه هنری آثار منتخب را جهت استفاده در تولیدات خود خریداری می‌کند. ضمن اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به این رویداد پایان تیر ماه ۹۹ اعلام شده است.

علاقه مندان به ارسال اثر به این رویداد موسیقی می‌توانند با مراجعه به سایت مؤسسه سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir از جزئیات آن با خبر شده یا با شماره تماس دبیرخانه ۰۲۱۸۸۸۹۲۴۲۱ تماس بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه تصویر سال فردا بازگشایی می‌شود


نمایشگاه تصویر سال فردا بازگشایی می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موافقت با بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی از اول تیر ماه


موافقت با بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی از اول تیر ماه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معترضین به نژاد پرستی در آمریکا به دفتر آکادمی اسکار رسیدند! – اخبار سینمای ایران و جهان

افشای جزئیات علت اسکار نگرفتن فیلم «سلما» توسط عوامل فیلم، مردم را به سمت ساختمان آکادمی اسکار هدایت کرد.

در ادامه ناآرامی‌های آمریکا در اعتراض به نژادپرستی‌، سیاهان هالیوودی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. دیروز در اقدامی دیدنی جمعی از معترضین در مقابل ساختمان آکادمی علوم و فنون هنرهای نمایشی اسکار جمع شدند و شعارهای جان سیاهان مهم است را سر دادند.

این اقدام بعد از سخنرانی David Oyelowo بازیگر نقش مارتین لوترکینگ در فیلم سلما رخ داد که او روز قبلش فاش کرده بود علت اینکه این فیلم نتوانست در سال ۲۰۱۴ اسکار بگیرد، این است که سیاهان  در نیویورک تی-شرت‌هایی با جمله‌ی «نمی‌توانم نفس بکشم» پوشیدند. این اتفاق باعث شد که اعضای آکادمی تحت تأثیر این موضوع به فیلم رأی ندهند.

سینما , هالیوود ,

جمع معترضین در مقابل دفتر آکادمی

اما «ایوا دوورنی» کارگردان فیلم سلما نیز اخیرا در مصاحبه‌ای جزئیات بیشتری را در این مورد فاش کرده است او در مصاحبه‌ای با «اسکرین دیلی» فاش می‌کند که دلیل نادیده گرفته شدن فیلم «سلما» از سوی رأی‌دهندگان اسکار، پوشیدن تی‌-شرت‌های «نمی‌توانم نفس بکشم» توسط بازیگران در مراسم افتتاحیه‌ فیلم در نیویورک بوده است.

«ایوا دوورنی» و بازیگران «سلما» در مراسم افتتاحیه‌ فیلمی در نیویورک تی-شرت‌هایی با جمله‌ی «نمی‌توانم نفس بکشم» پوشیدند. او در این مصاحبه گفته است که: شش سال قبل، اکران «سلما» با قتل «اریک گارنر» همزمان شده بود. آخرین باری بود که به موقعیت «نمی‌توانم نفس بکشم» رسیده بودیم. به یاد می‌آورم که در افتتاحیه‌ «سلما»، به نشانه‌ی اعتراض تی‌-شرت‌های «نمی‌توانم نفس بکشم» را پوشیده بودیم. اعضای آکادمی با استودیو تماس گرفته بودند و به تهیه‌کنندگان گفته بودند: «چطور جرأت کردید چنین کاری بکنید؟ چرا آن‌ها بیشتر گندش را درآورده‌اند؟» و «ما به این فیلم رأی نخواهیم داد برای اینکه فکر نمی‌کنیم بازیگران در جایگاهی باشند که چنین کنند.»» اویلوو اضافه می‌کند: «یکی از علت‌های اینکه فیلم به آنچه مردم انتظارش را داشتند نرسید همین بود و کمپین «اسکار بیش از حد سفید» را خلق کرد.»

اویلوو در همین مصاحبه نیز درباره مراسم سینمایی بفتا نیز اعتراضات خود را بیان می‌کند و این هشدار را می‌دهد که این مراسم باید راه خود را از اسکار جدا کند. او میث‌گوید که اگر بفتا مسیر اسکار را دنبال نکند می‌تواند هویت خودش را پیدا کند. بفتای تلویزیونی مانعی برای امی ایجاد نمی‌کند. تاریخ برگزاری آن را تغییر دهید! شما کمتر از اسکار نیستید؛ تاریخش را تغییر دهید، و به چیزی تبدیل شوید که مستقل از آن است. قدرت را پس بگیرید، بفتا – این فقط یک پیشنهاد است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجسمه‌ ۴ و نیم متری مولانا با چه نگاهی ساخته شد؟


مجسمه‌ ۴ و نیم متری مولانا با چه نگاهی ساخته شد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«داوود رشیدی» همیشه عقیده داشت، باید در ایران زندگی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شب گذشته مهران مدیری با احترام برومند همسر زنده‌یاد داوود رشیدی گفت‌وگو کرد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته مهران مدیری میزبان احترام برومند بازیگر و همسر هنرمند فقید داوود رشیدی بود.

برومند در ابتدا درباره تجربه ناب زندگی در یک خانواده هنرمند گفت: زندگی در یک خانواده هنرمند، زیبایی‌ها و اتفاقات‌ خاص و شیرین خود را دارد؛ البته سختی‌ هم دارد.

او درباره چگونگی آشنایی و ازدواج خود با داوود رشیدی اظهار کرد: ما توسط یک دوست مشترک با یکدیگر آشنا شدیم. مدتی با هم معاشرت کردیم که به ازدواج ختم شد.

وی درباره فرهاد پسرش – که یکی از دانشمندان بنام ایرانی در سوئیس است- گفت: داوود همیشه عقیده داشت، باید در ایران زندگی کرد؛ اما زندگی فرهاد استثنایی بود؛ زمانی که او به پلی تکنیک لوزان رفت خیلی خوب درس خواند و امکانات خوبی از نظر علمی در اختیارش قرار گرفت. از نظر بین المللی به دستاوردهای علمی خوبی رسید و با همکاران خود مدل‌های مختلفی را در زمینه کاری‌اش اختراع کرد. همه این موارد و اتفاقات باعث شد که در آنجا بماند. امروز از نتیجه کارهای علمی او و همکارانش در همه دنیا استفاده می‌شود.

برومند افزود: البته فرهاد همیشه با دانشجویان دانشگاه‌های فنی و مهندسی ایرانی در ارتباط است.

این هنرمند درباره زندگی خود با همسرش بیان کرد: زندگی خوبی با آقای رشیدی داشتم؛ هیچ لحظه‌ای از زندگی با او خسته نشدم. او برعکس نقش‌هایی که بازی می‌کرد، بسیار انسان شوخ طبعی بود. در تمام دوران زندگی یک بار غر زدن آقای رشیدی را نشنیدم.

در بخشی از این گفت و گو، مدیری با بیان خاطره‌ای از مرحوم رشیدی گفت: آقای رشیدی خیلی تند رانندگی می‌کرد و شما هم همیشه حرص می‌خوردید؛ همسرتان باید از همه ماشین‌ها سبقت می‌گرفت و آنها را رد می‌کرد. زمانی هم که پلیس جلوی ایشان را می‌گرفت، ناراحت می‌شدند و می‌گفتند باید دوباره از همه ماشین‌ها سبقت بگیرم!

برومند هم گفت: بله دقیقاً؛   همیشه بعد از اینکه از مسافرت می‌آمدیم به من می‌گفت، این آخرین باری بود که تو را با خودم مسافرت بردم (خنده)

برومند سپس درباره هم محله ای بودن با مدیری گفت: ما با شما هم محله‌ای هستیم و زمانی در دلگشا زندگی می کردیم. سال‌ها آنجا بودیم و به نظرم افراد بسیاری در حوزه‌های مختلف در این محله بزرگ شدند.

مدیری هم ضمن تأیید صحبت‌های برومند گفت: بله؛ من هم آنجا به دنیا آمدم. البته امکانات کمی داشت. معلم‌های ما عاشق این بودند که به قصد کُشت ما را بزنند؛ اما ما نمی‌مردیم و پر رو بودیم (خنده)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وب‌یاد کرونا با ابراهیم حقیقی


وب‌یاد کرونا با ابراهیم حقیقی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاچاق فیلم زحمت یک گروه را با خاک یکسان می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

کارگردان فیلم «پرتغال خونی» گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای با پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق هزینه حداقل ۳ میلیاردی تولید یک فیلم و همین طور زحمت ۷۰ یا ۸۰ نفر را نابود کرده و با خاک یکسان می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، سیروس الوند در گفتگو با میزان، پیرامون پدیده قاچاق فیلم طی ماه‌های اخیر گفت: ما نیازمند آن هستیم که مقابل قاچاق فیلم بایستیم، البته پلیس فتا برخوردهای قابل توجه و خوبی با قاچاق فیلم انجام داده است، این بحث قاچاق فیلم سال‌ها پیش هم یکبار پررنگ شد، اما بعد از برخورد قاطع با متخلفان این پدیده از بین رفت، در وضعیت فعلی هم ما نیازمند چنین برخوردهایی هستیم تا دیگر شاهد قاچاق فیلم نباشیم.

وی با اشاره به پخش همزمان فیلم‌های چرخه اکران آنلاین در شبکه‌های ماهواره‌ی خارج از کشور افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای خلاف اینکه همیشه خودشان را حامی هنرمندان و سینما اعلام می‌کنند، اما به راحتی فیلم‌هایی که در حال اکران هستند را به نمایش می‌گذارند، آن‌ها فکر نمی‌کنند که این اقدامشان چه بلایی سر آن اثر خواهد آورد.

//////////////////////

کارگردان فیلم «پرتغال خونی» در همین راستا اظهار کرد: بدون شک پخش فیلم‌های سینمایی ایرانی در حال اکران از شبکه‌های ماهواره اقدامی ناشایست و غیر قانونی است و امیدوارم راهی برای برخورد جدی با این شبکه‌ها هم پیدا شود. تاکنون برخوردهای خوبی با قاچاق داخل کشور رخ داده اما باید دنبال راهکاری درست برای مقابله به این شبکه ها باشیم.  

کارگردان فیلم سینمایی «زن دوم» پخش غیرمجاز فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای ویران کننده خواند و افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای با پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق هزینه حداقل ۳ میلیاردی تولید یک فیلم و همین طور زحمت ۷۰ یا ۸۰ نفر را نابود کرده و با خاک یکسان می‌کنند، متاسفانه فعلا کاری نمی‌توان کرد، زیرا دستمان به آن‌ها نمی‌رسد، اما امیدوارم کمی انسانیت داشته باشند و فیلم‌ها را به این شکل پخش نکنند.

https://cinemaoffice.ir/wp-content/uploads/2020/06/2323511_475.jpg

وی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر سینمای کشور تاکید کرد: در شرایط فعلی من چاره‌ای به جز اکران آنلاین فیلم «آنجا همان ساعت» نداشتم، بعید می‌دانم که سینماها تا سال ۱۴۰۰ به وضعیت عادی برگردند، به همین دلیل با سرمایه گذار فیلم صحبت کردم و وی هم به اکران آنلاین این اثر رضایت داد.

الوند حفظ با اشاره به امیدواری خود برای فروش «آنجا همان ساعت» در چرخه اکران آنلاین خاطرنشان کرد: من نسبت به سرمایه‌ای کار وارد فیلمم شده و اعتمادی که سرمایه گذار به من داشته مسئولم، پنجاه سال است که در عرصه سینما فعالیت می‌کنم و به خودم اجازه نمی‌دهم که سرمایه گذار اثر متضرر شود به همین دلیل برای اکران آنلاین فیلم در اولین گام با وی وارد صحبت شدم و رضایت کامل وی را دریافت کردم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نواخته‌های یک استاد موسیقی کتاب شد/ آوانویسی کارهای محمود تبریزی


نواخته‌های یک استاد موسیقی کتاب شد/ آوانویسی کارهای محمود تبریزی

مشاهده خبر از سایت منبع