محمدمهدی طباطبایینژاد درباره امکان اکران فیلمهای توقیفی در سینمای آنلاین گفت: ما بنایی برای تغییر رویه خود در پخش آنلاین نداریم. در واقع هرکدام از فیلمهای توقیفی به علتی برای اکران خود با مشکل مواجه شدند که آن مشکل برای اکران باید رفع شود. گرچه همواره سعی کردیم وجهه ممیزانه آخرین مسئله ما باشد.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی طباطبایینژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی؛ پس از ناکامی در بازگشایی مطلبو سینماهای کشور در اظهار نظری جالب و در پاسخ به این پرسش که آیا اکران آنلاین میتواند امکان اکران فیلمهایی که در سالهای گذشته توقیف بودهاند را فراهم کند، به ایلنا گفت: من در مورد تک تک فیلمها صحبت نمیکنم اما هر کدام از فیلمهای توقیفی، یک جنسی از مسئله و مشکل را دارا هستند. یعنی این نیست که مشکل همه آنها یکسان بوده و به یک دلیل توقیف شده باشند. ممکن است یکی به خاطر موضوع، دیگری به خاطر مسئله حجاب، یکی دیگر رویکردش به مسئله مطرح شده در فیلم و دیگری محدودیت اکران مانع از پخش فیلم شده باشد.
وی ادامه داد: اجمالا باید بگویم در حوزه پخش آنلاین، ما بنایی برای تغییر رویه خود در شرایط کنونی نداریم یعنی مثلا اینکه بگوییم این فیلم که اکران نمیشود، چون آنلاین است اکران شود، خیر، همچین قراری نداریم.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: در این ایام شایعه شده بود که سازمان سینمایی و مدیران سینمایی میخواهند از فرصت پخش اکران آنلاین استفاده کنند و فیلمهای توقیفی را نمایش دهند. باید بگویم ما از توقیف هیچ فیلمی راضی نیستیم و دلمان نمیخواهد هیچ فیلمی متوقف باشد ولی برای اینکه فیلم به نمایش عمومی دربیاید، اگر محذوریتی وجود داشته باشد، باید رفع شود. حال چه در حوزه آنلاین و چه در حوزه غیرآنلاین.
طباطبایینژاد همچنین درباره اینکه آیا برنامهای برای اعلام مشکل هریک از فیلمهای توقیفی وجود دارد، اظهار داشت: بیان مشکل هرکدام از این آثار ممکن است وقت خیلی مبسوطی بخواهد. اما توقیف هر کدام از فیلمها دلایلی دارد و ممکن است مدیران وقت برای توقیف هرکدام از فیلمها توضیحاتی داده باشند.
وی در پاسخ به واکنش برخی از سازندگان فیلمها که از دلیل توقیف فیلم خود ابراز بیاطلاعی میکنند، بیان کرد: درباره فیلمهای مختلف که برای اکران آنها مشکلی به وجود آمده، هم به تهیهکننده و هم کارگردان محترم توضیحاتی داده شده و دلایل توقیف فیلم اعلام شده است. باید بگویم بنده هم قبل از اینکه معاون نظارت باشم، معاون ارزشیابی هستم یعنی اینکه سابقه ارزشی اثر را بفهمم و درک کنم و از آن حمایت کنم، در الویت قرار دارد. در واقع همواره هم سعی کردیم که نگاه ممیزی آخرین مسئولیت و وجهه ممیزانه آخرین مسئله ما باشد.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: مهمترین مسئله ما حمایت از سینما، اکران فیلمها، حمایت از محتوای آثار و تقویت محتوای آثار ارزشمند و مفید برای خانواده ایرانی است. این تلاش ما بوده و ممکن است خیلی از این فیلمها نیز دارای ارزشهای محتوایی ارزشمندی باشند، ولی مواردی در آنها باشد که با مصالح اکران سینمای ما و نمایش آن حداقل در شرایط فعلی همراه نباشد و ناگزیر باشیم توقفهایی در اکران آنها ایجاد کنیم.
طباطبایینژاد در پایان گفت: لزوما این توقفها به معنای توقیف مادامالعمر یک فیلم نیست. ممکن است یک فیلم امسال قابل اکران نباشد ولی سال بعد مسئله آن حل شود یا ما گفتگویی با فیلمساز داشته باشیم و اگر موارد قابل اصلاحی داشته باشد، اصلاحات و تعدیلهای آن را انجام دهیم تا مشکلات برطرف شود. گاهی اوقات نیز ممکن است زمان یک موضوع را حل کند. بنابراین مسئله خیلی از این فیلمها ممکن است با گذشت زمان کمرنگ یا مرتفع شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مثلا ممکن است یک فیلمی برای نمایش عمومی و سراسری مجاز نباشد ولی در گروه هنر و تجربه و گروههای خاص یا مراکز خاص ما مجاز باشد.
سینماپرس: همزمان با سالروز تولد عباس کیارستمی در روز اول تیرماه بخش دیگری از جوایز، تقدیرنامهها و لوحهای زندهیاد عباس کیارستمی به گنجینه ارزشمند این هنرمند در موزه سینمای ایران اضافه شد.
به گزارش سینماپرس، این جوایز که بخش زیادی از آن مربوط به جشنوارههای مطرح جهانی است با همکاری بنیاد کیارستمی به صورت امانت در اختیار موزه سینما گذاشته شد.
از میان جایزه ها، مدال ها و تقدیرنامه ها که به ویترین عباس کیارستمی در موزه سینما اضافه شده میتوان به جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو، جایزه بزرگ جشنواره سائوپائولو، مدال یادبود کشور فرانسه، جایزه روبرتو روسلینی، جایزه جشنواره بوئنوس آیرس و سانفرانسیسکو، مدال شهرنانت فرانسه، مدال انستیتو فیلم بریتانیا، مدال سنت ایرکس، مدال دانشگاه سوربون و … اشاره کرد.
همچنین نخل طلای جشنواره فیلم کن برای فیلم «طعم گیلاس»، جایزه یادبود بزرگداشت کارگردانان جشنواره سه قاره نانت، جایزه یوزپلنگ برنز جشنواره لوکارنو، ارگ چوبین سینما کولون جشنواره ماردل پلاتا، مدال جشنواره توکیو، جایزه ویژه هیات داوران هجدهمین جشنواره فیلم سایوپائولو برزیل و چند جایزه و مدال از جشنواره جیفونی از جمله جوایزی و یادگاریهایی است که پیش از این در ویترین ویژه «عباس کیارستمی» در موزه سینما به نمایش درآمده است.
زندهیاد عباس کیارستمی از اعضای هیئت موسسان موزه سینمای ایران در سال ۱۳۷۳ بود.
عبّاس کیارستمی نویسنده، کارگردان، فیلمنامهنویس، عکاس، نقاش، گرافیست و چهره مطرح سینمای ایران در جهان چند روز بعد از تولدش در ۱۴ تیر ۱۳۹۵ بعد از چند عمل ناموفق مجبور به ترک ایران شد و چند روز بعد در بیمارستانی در فرانسه درگذشت.
او فیلمسازی تأثیرگذار در سینمای جهان بهشمار میآید و آثار او با استقبال فراوان منتقدان، داوران، کارگردانان، فستیوالها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبهرو شدهاست.
سینماپرس: در روزی که میشد برای بازگشایی سینماها پس از چند ماه تعطیلی از تیترهایی شبیه «سلام سینما» استفاده کرد، سازمان سینمایی درگیر راضی کردن فیلمهایی بود که قرار است از امروز بر پرده سینماها ظاهر شوند. مالکان فیلمهای «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲»، نمیخواستند بدون گرفتن امتیازهای ویژه تن به اکران دهند و روز گذشته سازمان سینمایی تلاش کرد تا رضایت این دو فیلم را برای بازگشت به روند اکران به دست بیاورد و در مقابل گزینههای جایگزین را از آبنمک دربیاورد.
به گزارش سینماپرس، اصرار برای بازگشایی سینماها در شرایطی که کرونا بار دیگر در حال اوجگیری است، اگرچه از نظر عقلانی کار چندان درستی به نظر نمیرسد، ولی بیکاری چند ماهه سینماگران و هزینههای سنگین نگهداری سینماها و البته فشارهای رسانهای برای بازگشایی سینماها به نتیجه رسید. قرار است از امروز اول تیرماه، سینماها با حفظ موارد ایمنی و استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را آغاز کنند، با این وجود در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت باقی مانده تا این بازگشایی به ظاهر پرشکوه، هیچ کس دقیقاً نمیدانست که قرار است چه اتفاقی برای امروز رخ دهد.
ریشه سردرگمی در تصمیمگیریها به ساختمان سازمان سینمایی در بهارستان بازمیگردد. با وجود اینکه دولت از مدتها پیش اول تیر را زمان بازگشایی سینماها اعلام کرده بود، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نتوانست از این فرصت به خوبی استفاده کند. مصاحبه انتقادی رسول صدرعاملی درباره محقق نشدن وعدههای شهرداری و سازمان سینمایی برای حمایت از اکران «شنای پروانه» و متعاقب آن اعلام انصراف از اکران این فیلم و «خوب، بد، جلف ۲»، نشان داد که بیقاعدگی در برنامهریزی برای بازگشایی سالنهای سینما تا چه حد میتواند با آبروی یک سازمان بازی کند.
وعدههای رنگی برای سوگلیهای سینما
دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» دو گزینه بازگشایی سینماها، قرار بود در مقابل پذیرش ریسک حضور در بازگشایی سالنهای سینما امتیازات شیرینی از سازمان سینمایی دریافت کنند. تهیه کننده «شنای پروانه» درباره این امتیازها، به سه هفته اکران اختصاصی و حمایت شهرداری از تبلیغات شهری این فیلم اشاره میکند و میگوید: قرار بود شهرداری تهران یک حمایت جدی در جهت اطلاعرسانی فیلمها داشته باشد، مثلاً در میادین شهرها گیشههای نمادین نصب کند و از سوی دیگر هنرمندان هم با همکاری خانه سینما در جهت تبلیغات فیلمها همکاری کنند تا بتوانیم طبق پروتکلهای بهداشتی ظرفیت ۵۰ درصدی سالنها را پر کنیم و همچنین انجمن سینماداران هم هزینه ۵۰ درصد تبلیغات فیلمها را برعهده بگیرد و شهرداری تهران حمایت جدی در جهت اطلاعرسانی فیلمها داشته باشد، چنین امتیازی تا پیش از این نصیب هیچ فیلمی در سینما نشده بود. گویا سازمان سینمایی امید بسیاری به موفقیت «شنای پروانه» با داستان ملتهب قتل ناموسی و فضای کمدی «خوب، بد، جلف ۲» بسته بود و حاضر بود برای اینکه دو فیلم مذکور چراغ سینما را روشن کنند آنها را با انواع وعدهها همراه سازد.
وقتی برای ناز کردن سینمادارها
سینمادارها که بیشترین ضرر را از تعطیلی سینماها داشتهاند، روز گذشته برای بازگشایی سینماها شرط و شروطی برای سازمان سینمایی گذاشتند، آنها شرط بازگشایی دوباره سالنهای سینمایی را اکران «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» عنوان کردند. این وضعیت باعث شد تا گره بازگشایی سینماها تنگتر از قبل شود. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینمادارها از آمادگی این صنف برای آغاز مجدد فعالیتها خبر داده است، ولی اینکه چه فیلمی در سینماها اکران شود که با استقبال مردمی روبهرو شود، موضوعی است که برای سینمادارها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. آنها نمیخواهند وقتی قرار است فقط ۵۰ درصد از صندلیها بلیتفروشی شوند، مابقی صندلیها هم به خاطر ضعیف بودن فیلمها خالی بماند.
ماهیگیری از آب گلآلود سینما
سازمان سینمایی تصمیم گرفته است تا اکران فیلمهایی را که پیش از بسته شدن سینماها بر پرده بودهاند دوباره ادامه دهد. بازگشت این فیلمها به چرخه اکران یکی از دلایلی بود که باعث دلخوری مالکان «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» شده است. ابهام در اینکه چه فیلمهایی اکران خواهند شد باعث شد تا برخی از فیلمسازان فضا را برای بازارگرمی مناسب ببینند. فیلم توقیفی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی که گفته شده به خاطر وهن مقام روحانیت در توقیف به سر میبرد، یکی از آثاری است که تهیهکنندهاش آن را میخواهد به اکران برساند! فیلمی که هنوز مشخص نیست از توقیف درآمده یا نه، صرفاً به خاطر اینکه دیگر فیلمها در شرایط نامطمئنی قرار دارند خود را مدعی اکران کرده است.
حسین فرحبخش نیز از اعلام آمادگی برای اکران «زنها فرشتهاند ۲» خبر داده است. این فیلم کمدی میتواند یکی از گزینههایی باشد که در روزهای آینده بیشتر درباره اکران آن حرف زده شود.
*جوان
کارگردان انیمیشن «ملکوت» گفت: در تدارک ساخت اولین اثر سینمایی بلند خود به نام «عمو نوروز» هستم که امیدوارم اثر خوب و قابل قبولی شود.
به گزارش سینماپرس، شب گذشته شصت و ششمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور نمایندگان صنوف سینمایی، خبرنگاران، فرنوش عابدی و بهرام عظیمی (کارشناس و کارگردان انیمیشن)، عوامل فیلم سینمایی تیغ و ترمه روی آنتن رفت و میز نقد برنامه هم با حضور منتقدان به نقد فیلم ریچارد جول پرداخت.
خانه سینما باید از صنوف حمایت کند، حق آنها را بدهد نه هدیه!
در میزگرد بررسی مشکلات صنوف سینمایی که با حضور دانش اقباشاوی، یوسف صمدزاده و پویان کفیلی برگزار شد در مورد مشکلات صنوف سینما مباحثی مطرح شد.
دانش اقباشاوی رئیس انجمن برنامه ریزان سینما گفت: ما هنوز برای شغل سینما در سازمان و وزارت کار و رفاه اجتماعی کد نداریم.
وی ادامه داد: باید از پایین به بالا به مشکلات نگاه کرد. وقتی بحث حمایت میشود که یکی از بندهای اساسی اساس نامه است انگار میخواهد به صنوف هدیه دهند در صورتی که این حق اعضای صنوف است. در همه جای دنیا تضاد منافع دولتی با مشاغل گوناگون اینمشکلات را به وجود می آورد. باید به بخش های ضعیف تر سینما توجه کرد تا تولید با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد.
وی با بیان اینکه خانه سینما ظرفیت و فرصت مناسبی است که کار ارزشمند انجام بدهیم. ما باید با بلند نظری و تلاش خواسته هایمان را شفاف و حداکثری بیان کنیم، اظهارداشت: من به گوش خودم شنیدم که گفتند مگر اینجا کمیته خیریه یا مرکز کاریابی است! ما فقط میگوییم طبق اساس نامه عمل کنید. ما اگر باور نداشته باشیم آن چیزی که قرار است به بچه ها تعلق بگیرد حق آن هاست نه هدیه کار درست میشود. سازمان سینمایی ابتدا یک سامانه ایجاد کرد با ۴ سوال بنیادی. صنوف مختلف تبلیغ و ثبت نام کردند. اما سامانه خانه سینما ۳۴ سوال خیلی خصوصی مطرح کرد وقتی حق بچه ها قرار است داده شود پس این سوال ها چیست؟
کارگردان ملکوت عمو نوروز را میسازد
در میز دوم برنامه هفت به بهانه موفقیت های بین المللی انیمیشن ملکوت ساخته فرنوش عابدی که با حضور کارگردان اثر و بهرام عظیمیبرگزار شد درمورد مشکلات حال حاضر انیمیشن صحبت هایی انجام شد.
بهرام عظیمی در این باره گفت: یکیاز مشکلات حال حاضر سینمای انیمیشن این است که افرادی که تخصص دارند مهاجرت کرده اند و ما نیروی متخصص زیادی نداریم، این افرادی که هستند هم حمایت نمیشوند. سال گذشته دو انیمیشن هم زمان اکران شد یکی خوب یکی بد، ولی اثر بد دیده شد!
وی اظهارداشت: در حال حاضر شرایط بهتر شده اما باید بدانی میخواهی چه بسازی. وقتی آدم میخواهد کار بین المللی بسازد باید به محتوای فرهنگ خود توجه کند. بزرگترین مشکل ایرانی ها در انیمیشن در بخش اکران و حمایت است. این جا ملاک این نیست که چه ساختی، این است که چه کسی هستی و به کجا وصلی! در انیمیشن خیلی این مساله سخت است که چند سال زحمت بکشی و در یک ماه خراب شود آن هم موقع اکران. بزرگترین مشکل انیمیشن ایران الان کمبود نیروهای انسانی متخصص است. چون همه رفتند. زیر چهار هزار میلیارد تومان هزینه ساخت انیمیشن هالیوودی نمیشود. هنوز در ذهن مدیر ما این است که رقابت کنند با انیمیشن جهان.
در ادامه فرنوش عابدی در مورد جدید ترین اثر خود ادامه داد: در تدارک ساخت اولین اثر سینمایی بلند خود به نام عمو نوروز هستم که امیدوارم اثر خوب و قابل قبولی شود.
میز سوم برنامه هفت میز رسانه بود که در مورد ورود پول های کثیف و توقف صدور مجوز نمایش خانگی مباحثی مطرح شد. محمد صالح حجت الاسلامی درباره ورود پول های کثیف گفت: وقتی منشا ورود پول ها مشخص نباشد میشود پول آلوده. برخی رسانه ها برای تطهیر افراد پولشو کار رسانه ای انجاممیدهند. فرد با ۲۵ سال سن چگونه میتواند چندین میلیارد هزینه ساخت فیلمی کند که میداند همان روز با ورود قسمت اول قاچاق میشود؟
مرتضی رنجبران هم درباره توقف صدور مجوز نمایش خانگی گفت: مشکل اصلی این است که سیاست الان هنر ما ساخته شدن این نوع فیلم هست نه چیز دیگر باید مشکل از بنیاد حل شود یعنی فیلمنامه. درمکرد پول های کثیف هم باید یک سیاستی وجود داشته باشد تا اول سرمایه گذاران و منشاء سرمایه آن ها مشخص شود و بلد وارد چرخه تولید شوند آن هم از طریق نهاد های قضائی.
احترام کیومرث پوراحمد حفظ نشد
همچنین علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم سینمایی تیغ و ترمه درباره انصراف از اکران در سال گذشته گفت: موقعی که قرار بود فیلم اکران شود تعداد سانس ها و سالن ها ناعادلانه بود. حتی خود آقای پور احمد با یک سینمای دولتی تماس گرفت و گفت به ما سانس بدهید و آن ها فقط یک سانس آن هم آخر شب به ما دادند! ما هم تصمیم گرفتیم فیلم اکران نشود. کیومرث پوراحمد جز پیشکسوتان هنر و سینماست احترام او راحفظ نکردند.
علیرضا زرین دست در ادامه گفت: در حال حاضر افراد بعد از هر سکانس میخواهد با دیدن مانیتور خود را نقد کنند. اینکار اشتباهی است چون به فیلم و کارگردان اثر ضربه میزند. ذهن فیلمساز سیال است و ممکن است برای پلان های بعدی دچار مشکل شود.
این فیلمبردار پیشکسوت در انتها درباره کار با کارگردانان جوان گفت: فیلمساز های جوان روش. فیلمسازی متفاوتی دارند و دوست دارند با همنسل خود و با روش های جدید فیلم بسازند.
سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس باید باعث گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در سینما شود؛ این روزها سینمای ایران بسیار نحیف شده و از مشکلات عدیده ای رنج می برد، دولت از نظر اقتصادی کمک شایسته ای به سینما نمی کند و نظارت جدی هم بر سینما وجود ندارد.
کارگردان فیلم های سینمایی «فصل فراموشی فریبا» و «آوازهای سرزمین من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این وظیفه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که با دلسوزی و دغدغه مندی نسبت به سینمای کشور بتوانند بخشی از مشکلات جاری در این حوزه را برطرف نمایند. برداشت بنده از آنچه که پیش از این در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رخ داده این است که اعضای این کمیسیون خودشان به سمت سینماگران نمی آیند و با سینماگران احساس بیگانگی دارند؛ متأسفانه مقوله فرهنگ از نظر این افراد در جاهای دیگر به غیر از سینما است و سینما جزو علاقمندی های شان نیست.
وی ادامه داد: بی تردید ایجاد تعامل میان یکایک اهالی سینما، مسئولان سازمان سینمایی و اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می تواند برای سینمای کشور بسیار مثمرثمر باشد از این رو معتقدم دیدارهای منظم هفتگی اعضای کمیسیون با سینماگران باید در دستور کار قرار گیرد و اگر وقت چنین ملاقاتی با یکایک سینماگران وجود ندارد اعضای کمیسیون حداقل هفته ای یک بار نشستی جدی با رئیس سازمان سینمایی داشته باشند.
رافعی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همگی سیاستمدار هستند و شناخت چندانی نسبت به حوزه فرهنگ و به ویژه سینما ندارند و بعضاً به دلیل اینکه کمیسیون های دیگر پر شده از سر اجبار به سمت کمیسیون فرهنگی می آیند. من امیدوارم در مجلس یازدهم دغدغه مندی جدی از سوی اعضای کمیسیون نسبت به حوزه فرهنگی و هنری و بالاخص سینما را شاهد باشیم.
این سینماگر با بیان اینکه برنامه ریزی منظم برای تماشای فیلم های سینمایی با حضور سینماگران و اعضای کمیسیون می تواند باعث ایجاد یک تعامل متقابل شده و مشکلات عدیده سینما بالاخص مشکلات زیرساختی، اقتصادی و محدودیت های سینما را برطرف کند اظهار داشت: مسئولان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید به این باور برسند که اگر سینما تقویت شود امنیت ملی ما تقویت می شود. انتظار ما این است که مسئولان محترم این کمیسیون در زمان برنامه ریزی رئیس جمهور و وزرا برای بودجه نویسی نظارت داشته باشند و بتوانند باعث ایجاد افزایش بودجه سینما شوند.
کارگردان فیلم های سینمایی «کیمیا و خاک» و «آفتاب بر همه یکسان می تابد» تأکید کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید پشتیبان معنوی سینماگران باشند؛ کمیسیون فرهنگی نباید عملکردی انفعالی داشته باشد. آن ها باید مرتباً معضلات سینما را به مدیران سینمایی گوشزد کنند و از آن ها انتظار برطرف شدن این معضلات و مشکلات را داشته باشند.
رافعی در پایان این گفتگو متذکر شد: پیش از این همه دستورها روی کاغذ بوده و اغلب جنبه عملی و اجرایی به خود نگرفته است؛ بی شک اگر اهتمام و دغدغه مندی در بین اعضای کمیسیون وجود داشته باشد آن ها می توانند با برقراری یک ارتباط تنگاتنگ میان سینماگران و خود، موانع و مشکلات متعدد در سینما را برای همیشه برطرف کنند.