X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

تعطیلی سینماهای کشور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای سراسر کشور به مناسبت شهادت امام محمد تقی (ع) در روز سه شنبه تعطیل است.

به گزارش سینماپرس، سینماهای سراسر کشور فردا سه شنبه سی و یکم تیر به مناسبت شهادت امام محمد تقی (ع) تا ساعت ۱۸ تعطیل هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعتراض به ممنوعیت انتشار «محمد رسول‌الله» در هند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به دنبال چند هفته اعتراض به انتشار آنلاین فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی در هند، اکنون چهره‌های دانشگاهی مسلمان خواستار انتشار دیجیتال آن شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، دیروز دولت مهاراشترا هند درخواست ممنوع شدن پخش آنلاین فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی را مطرح کرد و حالا محققان و چهره‌های آکادمیک مسلمان به‌ شدت به این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

این فیلم مجیدی که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد، قرار است از فردا در پلتفرم‌های آنلاین جهانی از جمله هند منتشر شود. فیلم داستان دوران اولیه زندگی پیامبر را به تصویر می‌کشد.

عرفان مهندس مدیر مرکز مطالعات جامعه و سکولاریسم هند درخواست ممنوعیت پخش این فیلم را سانسور واضح خواند و آن را کوبید.

او گفت: «من مخالف هرگونه سانسور هستم. ممکن است با فیلم یا محتوای آن مخالف باشید اما راه‌هایی برای اعتراض هست. مثلاً شما می‌توانید شکایت کنید، درباره محتوای آن بحث کنید، به مردم آموزش بدهید یا در خیابان‌ها اعتراض کنید.»

این پژوهشگر مسلمان اضافه کرد: «اما فکر ممنوع کردن فیلم غلط است و چند بار در گذشته به وقوع پیوسته است.»

عبدالقادر مقدم نویسنده و پژوهشگر آثار اسلامی هم این مسأله را زیر سوال برد که اگر فیلم داستان زندگی پیامبر را به تصویر می‌کشد چرا افرادی دارند نسبت به آن اعتراض می‌کنند.

او گفت: «خیلی از مسلمانان نسبت به زندگی محمد رسول‌الله آگاهی ندارند و این می‌تواند الهام‌بخش آن‌ها باشد. بین قرن‌های هفدهم و سیزدهم، عرب‌ها با الهام از درس‌های پیامبر از نظر فرهنگی، اقتصادی و علمی پیشرفت کردند. اسلام پرستش بت‌ها را ممنوع می‌کند اما هیچ مشکلی با صحبت کردن یا به نمایش گذاشتن زندگی پیامبر ندارد.»

سرافراز ارزو سردبیر یک روزنامه اردو زبان این بحث‌ها را غیرضروری خواند و اعتراض نسبت به فیلم را زیر سوال برد.

او گفت: «آیا فیلم تاریخ را اشتباه به تصویر می‌کشد؟ آدم اول باید فیلم را تماشا کند تا بعد اعتراض داشته باشد. به جای ممنوعیت فیلم، پنلی از متخصصان باید نظرش را درباره آن بدهد و اگر صحنه‌ای باشد که به آن اعتراض باشد آن صحنه حذف بشود.»

آنیل دشموخ وزیر امور داخلی بعد از اعتراض‌های شکل‌گرفته توسط تعدادی از نهادهای مسلمان هند، نامه‌ای به وزارت ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات نوشت و خواستار ممنوعیت اکران دیجیتال فیلم «محمد رسول‌الله» شد.

آکادمی رضا که نهادی از مسلمانان صوفی هندی است، نخستین نهادی بود که نسبت به اکران فیلم اعتراض کرد. رحمان نوری سخنگوی آن نسبت به نمایش حضرت محمد (ص) در این فیلم به عنوان یک انسان اعتراض داشت.

او گفت: «فیلم دوران کودکی و مادر پیامبر را نشان می‌دهد که در اسلام اجازه انجام این کار وجود ندارد. ما این را تحمل نمی‌کنیم. ما به مسئولان نامه نوشته‌ایم تا پخش فیلم ممنوع بشود چون به احساسات اسلام خدشه وارد می‌کند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حق شهید صدر در اقتصاد اسلامی در حد تأسیس و بنیانگذاری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هم به جهت نوع نگاه و هم روش شهید صدر و دستاوردهای شهید صدر، کار ایشان حقاً یک تأسیس و بنیان‌گذاری و پدری برای اقتصاد اسلامی بود.

به گزارش سینماپرس، بیست و دومین قسمت از فصل جدید از برنامه‌ی تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، یک‌شنبه ۲۹ تیرماه با موضوع «اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید صدر» با اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر روی آنتن رفت.

مهمانان این قسمت از برنامه، محمدجواد توکلی، استاد اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و احسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بودند.

خاندوزی درباره آغاز و تاریخچه اقتصاد اسلامی توضیح داد: بعد از پایان جنگ جهانی دوم که مناسبات نظم منطقه‌ای در خاورمیانه تغییر کرد و در پایان دهه‌ی ۱۹۴۰ و دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی نظام استعماری جای خود را به دوره‌ی استقلال بسیاری از کشورها داد، جریان‌های اسلامی در کشورهای مختلف که امکان ظهور نداشتند، بروز و ظهور جدی پیدا کردند. این جریان‌های استقلال طلبانه و جغرافیای جدید همزمان بود با حمله‌ی فکری و اندیشه‌ای و تمدنی وسیعی که از سمت غرب به کشورهای آسیایی و مسلمان و آفریقا و آمریکای جنوبی وجود داشت. زمانه، زمانه‌ی نبرد اردوگاه فکری، اقتصادی و سیاسی سرمایه داری در برابر اردوگاه فکری، اقتصادی و سیاسی کمونیسم بود و این گمانه را ایجاد کرده بود که کشورهای مسلمان حتی اگر می‌خواهند روی پای خود بایستند، چاره‌ای جز پیوستن به یکی از این دو اردوگاه فکری، اقتصادی ندارند. مسلمانان مستقلی که به دنبال یافتن هویت متمایزی برای خود در میان این دو اردوگاه بودند، تشنه و طالب این بودند که نسبت اسلام به مثابه‌ی مدیر و اداره کننده یک حیات جمعی با این دو اردوگاه چه خواهد بود.

وی افزود: آیا هویت اعتقادی متمایز ما منجر به یک دستور کار و اداره‌ی متفاوت هم می‌شود؟ در این هنگام متفکران مسلمان، آنانی که مسئولیت اجتماعی بیشتری احساس می‌کردند، به ناچار تلاش‌هایی را شروع کردند. تلاشی که شهید سید محمدباقر صدر انجام دادند، در دل چنین بستر اجتماعی و تمدنی قابل فهم است و ایشان با نگارش کتاب اقتصادنا در حالی که هنوز ۳۰ ساله نشده بودند و تحصیلات آکادمیک و علوم جدید نداشتند، موجی از حرکت‌های فکری و اندیشه‌ای را در حوزه اقتصاد اسلامی دامن زد. شهید صدر به عنوان کسی که مبدع و مؤسس جریان فکری اقتصاد اسلامی محسوب می‌شد، توانست با انتشار این کتاب اولاً سایر اندیشمندان حوزه‌های اسلامی را تشویق کند تا ورود پیدا کنند و دوماً پاسخی برای افراد سایر جوامع که به دنبال نقش اسلام در هویت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی خود بودند، ارائه دهد. نقش بی بدیل و جریان ساز و مؤثر شهید صدر در حوزه اقتصاد اسلامی را در بستر همین تحولات می‌توان تبیین کرد.

توکلی درباره اثرهای مدون در حوزه اقتصاد اسلامی بیان کرد: «اگر بخواهیم نگاه تاریخچه‌ای به اقتصاد اسلامی داشته باشیم، قاعدتاً ظهور اسلام منشأ اقتصاد اسلامی است. اگر با این رویکرد نگاه کنیم سابقه ۱۴۰۰ ساله‌ای وجود دارد. برای مشخص کردن نقش شهید صدر که او را پدر اقتصاد اسلامی می‌دانیم، باید یک رویکرد تاریخچه‌ای داشته باشیم. اسلام اوایل قرن هفتم میلادی ظهور کرد. بعد از سال ۵۰۰ میلادی یک دوره‌ای داریم (که مقام معظم رهبری اسم آن را انسان ۲۵۰ ساله گذاشته اند) شومپیتر از آن به عنوان دوره‌ی شکاف اندیشه‌ای یاد می‌کند که در قرون وسطی اندیشه‌ای وجود نداشته است. بسیاری از متفکران مسلمان می‌گویند که دوره‌ی افول اندیشه غربی‌ها بوده است و اندیشه یونانی افول کرده و بحث اندیشه اقتصاد اسلامی متولد شد.

وی افزود: ابن خلدون در کتاب العبر که مقدمه آن معروف است، بازشناسی می‌کند که چرا تمدن اسلامی افول کرد و دلایل سقوط آندلس چه بود؟ ابن خلدون نظریه‌ای دارد که یکی از محققان اقتصاد اسلامی از آن به عنوان مکانیسم ماشه یاد می‌کند. هنگامی که سیر تحول را می‌بینیم به نظر می‌رسد که ما تا سال ۱۵۰۰ میلادی یک نوع افول در ارائه اندیشه اسلامی و اقتصاد اسلامی با توجه به نیاز روز اتفاق می‌افتد. در همین زمان رنسانس در حال وقوع است. ۱۷۷۶ به بعد مکتب کلاسیک و آدام اسمیت و سایر مکاتب اقتصادی پشت سر هم در حال تولد هستند و این تقابل فکری میان سرمایه داری و مارکسیسم وجود دارد. انقلاب صنعتی رخ می‌دهد، مشکلات مربوط به عدالت وجود دارد و…. اواسط قرن ۲۰ در عراق این تقابل اندیشه‌ای بین سرمایه داری و سوسیالیسم وجود داشته است و تمایل جامعه عراق به سمت سوسیالیسم بوده است. شهید صدر در این زمان اندیشه اقتصاد اسلامی را به صورت سیستمی عرضه می‌کند. شاید قبل از شهید صدر رگه‌های از اندیشه اقتصاد اسلامی را داشته باشیم برای مثال ۱۹۰۰ جریان علمای قاجار را داریم که در برابر استعمار انگلیس می‌ایستند مانند آقا نجفی و نامه علمای اصفهان که مصرف کالای خارجی را تحریم می‌کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰و ۱۹۶۰ افولی اتفاق می‌افتد که دلایل سیاسی دارد. بعد از آن شهید صدر ظهور می‌کند که نگاه سیستمی دارد و این ویژگی متمایزکننده ایشان است. شهید سید محمدباقر صدر به اقتصاد اسلامی به عنوان یک مکتب به دیل برای اقتصاد سرمایه داری و سوسیالیسم مطرح می‌کند. تیمور کوران اقتصاددان ترکیه‌ای و مسلمان است که در مقاله‌ای گفته بود ما باید سید ابوالعلی مودودی را به عنوان پدر اقتصاد اسلامی بشناسیم چون افکاری در این باره دارد و به لحاظ زمانی کمی قبل از شهید صدر است. اما هنگامی که اندیشه او را می‌بینیم بیشتر بحثش درباره برادری در تمدن اسلامی و اصلاً نمی‌توانیم او را در حد شهید صدر بدانیم. مارک بلاگ اقتصاددان بزگی است که کتابی دارد به عنوان اقتصاددانان بزرگ جهان و شرح حال و افکار بیش از ۲۰۰ نفر را نوشته است و شهید صدر تنها مسلمانی است که مارک بلاگ اسمش را به عنوان یک متفکر اقتصادی آورده است. ما متأسفانه نتوانستیم شهید صدر را به خوبی معرفی کنیم. ظهور ایشان یک نقطه عطف است.»

خاندوزی ادامه داد: «در حوزه اقتصاد اسلامی نیازمند دو دسته دستاورد بودیم تا بتوانیم بگوییم اقتصاد اسلامی دارای هویت مستقل است؛ دستاوردهای سلبی و نقدی و دستاوردهای ایجابی و تولیدی. شهید صدر هم صاحب ذهن نقاد در همه حوزه‌ها بودند و در آن‌ها چیره دست بودند و هم صاحب ذهن خلاق و مولد بودند و مبدع حرف‌های نو و تلفیق‌های سازنده بودند. ثمره‌ی این نقادی و خلاقیت در اقتصادنا این طور خود را نشان داد که نقدی جدی و اساسی و عالمانه به مکاتب اقتصادی است. از اصول مارکسیسم شروع می‌کنند و به نظام اقتصادی مارکسیسم می رسند و بعد اقتصاد لیبرالیستی به همین شکل و در پایان کتاب هم حرف‌های ایجابی درباره مذهب اقتصاد اسلام را بیان کردند و تمایزی میان مذهب و علم گذاشتند. وظیفه پژوهشگران را کشف زیربناهای اقتصاد اسلامی معرفی کردند. هم به جهت نوع نگاه و هم روش شهید صدر و دستاوردهای شهید صدر، کار ایشان حقاً یک تأسیس و بنیان گذاری و پدری برای اقتصاد اسلامی بود.

توکلی درباره کتاب اقتصادنا توضیح داد: «یک بحث چالشی در خصوص اندیشه شهید صدر، تفکیکی است که میان مذهب اقتصادی و علم اقتصاد مطرح می‌کنند. شهید سید محمدباقر صدر مطرح می‌کنند که اقتصاد اسلامی اصالتاً یک مکتب اقتصادی است و می‌گویند مکتب اقتصادی اسلام آن راه و روشی است که اسلام می‌خواهد در زندگی اقتصادی بر اساس عدالت سامان دهد. ایشان می‌گویند محور مدیریت اقتصاد جامعه باید عدالت باشد. شهید صدر می‌گویند اگر می‌خواهید در آیات و روایات به دنبال قانون عرضه و تقاضا بگردید، این رسالت قرآن و روایات نیست و مذهب اقتصادی وقتی در جامعه اجرا شد، فضا برای تولید علم اقتصاد اسلامی فراهم می‌شود. ایشان اصول اقتصاد اسلامی را در سه محور مالکیت مزدوج، آزادی در کادر محدود و عدالت اجتماعی بیان می‌کنند، منظور این است که ما باید بر اساس اندیشه‌های اقتصاد اسلامی، اول ساختارهای نهادی را ایجاد کنیم و بر اساس آن به دانش اقتصاد اسلامی برسیم. یکی از نوآوری‌های شهید صدر که در اقتصادنا هم میگویند این است که قانون عرضه و تقاضا یک قانون مطلق نیست بلکه این قوانین وابسته با ساختارهای مکتبی است. در نظر ایشان اقتصاد اسلامی دو بخش دارد، یکی ساختارها و چارچوب‌های نهادی است که اگر پیاده شود می‌توانیم تحلیل کاربردی داشته باشیم و به تولید دانش برسیم. ایشان تلفیقی میان فلسفه و فقه انجام دادند و از بحث‌های هستی شناسی شروع می‌کنند. ۱۳ قاعده برای اداره جامعه اسلامی بیان می‌کنند.»

خاندوزی در خصوص گام‌های تحقق اقتصاد اسلامی در اندیشه شهید سید محمدباقر صدر توضیح داد: «هنگامی از کلیدواژه ی اقتصاد اسلامی صحبت می‌کنیم، منظورمان مکتب اقتصاد اسلامی است و این مکتب را می‌خواهیم تا حیات واقعی انسان امروز را براساس آموزه‌های اسلامی تنظیم کنیم. تفاوت مکتب و علم اقتصاد اسلامی در این است که شهید صدر رسالت تفسیر حیات اقتصادی را وظیفه‌ی علم اقتصاد می‌داند و تنظیم حیات اقتصادی را وظیفه‌ی مکتب اقتصادی. شهید صدر شش مرحله برای عملیات کشف مکتب می‌شمارند. ابتدا از مرحله طرح سوال مکتبی شروع می‌شود که اساساً ما در مکتب اقتصادی اسلام به چه پرسش‌هایی باید پاسخ دهیم تا تنظیم حیات اقتصادی و رفع مشکلات جامعه اتفاق بیفتد. در مرحله دوم احکام اجتهادی اقتصادی مرتبط را گردآوری کنیم. مرحله سوم گزینش احکام دارای صبغه مکتبی است که از نوآوری‌های ایشان است و بحث منطقه الفراغ در اینجا مطرح می‌شود. مرحله چهارم هماهنگ کردن مجموعه‌ی احکام با هم دیگر است. ایشان در ابتدای کتاب می‌گویند برخی از احکامی که در این کتاب نوشته ام با نظر شخصی من مغایر است ولی می‌خواستم یک نظام سازی هماهنگ انجام دهم. مرحله پنجم استنباط گزاره اصلی و زیربنایی انجام می‌شود. آخرین مرحله انتخاب کارآمدترین نظام اقتصادی است.»

توکلی ادامه داد: «شهید سید محمدباقر صدر یک مبنا دارند و گام‌هایی برای اجرای اقتصاد اسلامی مطرح می‌کنند. نکته مهم اینجاست که ایشان می‌گویند اقتصاد اسلامی، جزئی از یک کل است. توسعه از نظر ایشان فقط اقتصادی نیست و باید در کنار توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم باشد. وقتی بانک اسلامی می‌خواهیم در جامعه داشته باشیم باید نظام بیمه، مالیات و فرهنگ جامعه هم اسلامی باشد. با این تفسیر به نظر من شهید صدر به سراغ گام‌های ساختاری و نظام سازی می‌رود. شهید صدر در این نظام سازی بین دو قاعده گذاری تفکیک قائل می‌شوند؛ یکی قاعده‌های ثابتی که ما از گذشته و بدو شریعت اسلام داشتیم، یکی قاعده‌های اقتضائی که با توجه به اقتضائات زمان و مکان است که شهید صدر به آن‌ها منطقه الفراغ می‌گویند. برای این که میان این دو بخش ارتباط برقرار شود، می‌گویند باید بر اساس آن قواعد ثابت یکسری اصول استخراج کنیم و بر اساس آن اصول در بخش منطقه الفراغ قانون گذاری کنیم. در کنار بحث ایجاد ساختارهای نهادی، در حوزه اقتصاد اسلامی به بحث تربیت انسان اقتصادی هم تاکید می‌شود. بر خلاف اندیشه‌ی اقتصاددانان نهادگرا که می‌گویند اگر ساختارها را درست کنید کل نظام اقتصاد درست می‌شود، شهید صدر تاکید می‌کنند که باید تربیت اقتصادی خوب داشته باشید. آیه‌ای داریم خطاب به پیامبر که از این ها ذکات بگیر تا آنها را تربیت کنی و این رویکرد اقتصاد اسلامی است. یکی از گام‌های اساسی بعد از تعیین ساختارهای سازمانی و قوانین، ساختارهای هنجاری و انسان سازی است. شهید صدر هم نگاه نهادی به اقتصاد اسلامی دارد و هم نگاه اخلاقی دارد.»

خاندوزی در خصوص بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا توضیح داد: «گمان می‌کنم تهمت ناروایی است اگر ما نظام بانکداری حال حاضر را منسوب به شهید صدر بدانیم. وجه ممیز شهید صدر نگاه نظام واره ی ایشان است. ایشان یک پدیده را به صورت سیستمی تحلیل می‌کنند و به تمام ابعاد و اجزا آن اهمیت می‌دهند. ما در نظام بانکدار خودمان اینطور عمل نکرده ایم. ما در بانکداری و در سایر اجزا مثل مالیات و بودجه و… صراحتاً می گویم حاصل هیچ نگاه نظام واره ای نسبت به اقتصاد اسلامی و اقتصاد نیست. این طور نیست که ما یک رویکرد اقتصاد اسلامی را انتخاب کرده باشیم و بر اساس آن نظامات بانکی و مالیاتی و… را تنظیم کنیم. وقتی حاکمیت به دست حاکمیت اسلامی و شیعی است بهترین فرصت است که ما رفت و برگشت بین حوزه اندیشه و عمل و سیاست گذاری را برقرار کنیم. متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. شهید صدر در دو سطح وارد حوزه بانکداری اسلامی شدند. در یک سطح ایشان در خصوص پیراستن نظام بانکداری متعارف جهان از مسئله ربا صحبت می‌کنند و در سطح دیگری به سمت ایجاد نظام بانکداری در جامعه اسلامی می‌روند که این بحث ناتمام اندیشه شهید صدر است. یک درسی که باید از ایشان بگیریم هویت مند کردن سیاست‌های ماست. در جمهوری اسلامی ما ارتباط سیاست گذاری با پایه‌های نظری و فقهی مشخص نیست.

توکلی درباره تفاوت بین نظام بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربای امروز بیان کرد: شهید صدر می‌گویند ما دو نوع بانک می‌توانیم داشته باشیم. یک بانکی در جامعه‌ای که سایر شئون اقتصادی آن غیراسلامی است و یک بانکی در جامعه‌ای که سایر شئون اقتصادی آن هم اسلامی است. آنچه عمدتاً شهید صدر مطرح کرده اند بانکی در جامعه‌ای است که شئون اسلامی در آن اجرا نشده است. اگر بگوییم ما از ایده شهید صدر اقتباس کرده ایم در واقع ایده‌ای است که در خصوص جامعه اسلامی نبوده است. البته همان هم اجرا نشده است. ایشان در ملحقات کتاب البانک اللاربوی یک سری قواعد فقهی را مطرح کرده اند. یک قاعده‌ای که می‌گویند این است که اگر به صاحب سرمایه سود تضمین شده ای داده شود، باطل است. آیت الله هاشمی شاهرودی این مساله را تفصیل دادند و به ربا برگرداندند و گفته اند اگر در نظام بانکی سود سپرده را تضمینی پرداخت کنید یکی از لوازم حیل رباست. حال این را با نظام بانکداری جمهوری اسلامی مقایسه کنید. سود علی الحساب در قوانین و آئین نامه‌های بانکداری ما نبوده است و بعدها وارد کردیم و به یک سود علی الحساب قطعی تبدیل شد. آنچه من از نظرات شهید صدر می‌فهمم همان الگوی مشارکت در سود و زیان است. برتری بانکداری اسلامی در همین است که ضد ادوار تجاری است. این درست نیست که بانک را مجبور کنیم سود قطعی بدهد ئر حالی که در واقعیت رکود و تورم وجود دارد. متأسفانه در بانک‌های ما یک رقابتی در نرخ سود برای جذب سرمایه ایجاد شده است. این اتفاق عدول از ایده شهید صدر است. به عنوان نکته پایانی می گویم که ما می‌توانیم دو نوع استفاده از اندیشه شهید سید محمدباقر صدر کنیم. یک رویکرد روش کشفی ایشان است. این رویکرد یک تلفیق بین فلسفه و فقه است و بازسازی اندیشه‌های اسلامی بر اساس این ترکیب است. دوم بحث محتوایی است که ما باید یک بازخوانی از آثار ایشان داشته باشیم. ایشان می‌گویند باید توازن برقرار باشد و شکاف طبقاتی از بین برود. ما شهید صدر را نشناخته ایم و نخوانده ایم و از ایده‌های او استفاده نکرده ایم.»

در میان برنامه بخش‌هایی مانند معرفی کتاب، خاطراتی از ایشان و… پخش شد.

مجموعه‌ی «مصیر» به تهیه کنندگی کاوه امیری جاو ید و پژوهشگری هدی محمدی و اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر در گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تولید دمی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار سایت طنز «راه راه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سایت طنز «راه راه» که از سال ۹۶ آغاز به کار کرده بود، با طراحی نو و بخشهای جدید دور تازهای از فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش سینماپرس، بهزاد توفیق‌فر، سردبیر سایت راهراه در تشریح ویژگیهای دور جدید فعالیت این سایت گفت: سایت «راه راه» با تغییرات جدید و استفاده از نویسندگان و همکاران جوان و باانگیزه، تلاش میکند تا علاوه بر متن، شعر و کارتون طنز، به مرجعی برای جدینویسی درباره طنز تبدیل بشود.

توفیقفر از آغاز فعالیت بخش «درباره طنز» سایت «راه راه» خبر داد و گفت: از این به بعد علاوه بر محتوای طنز، تولیداتی در حوزه معرفی و نقد محصولات طنز مانند کتاب، فیلم، سریال و… هم در سایت منتشر میشود و آثار طنزی که در قالبهای مختلف منتشر میشوند را معرفی و نقد خواهیم کرد.
وی بخش «پا به راه» را نیز یکی دیگر از قسمتهای جدید سایت معرفی کرد که در آن مطالب افرادی که به تازگی در عرصه طنزپردازی دست به قلم شدهاند منتشر خواهد شد.
به گفته سردبیر سایت «راه راه» تولید پادکستهای طنز و همچنین پادکستهایی در زمینه معرفی و نقد محصولات طنز از جمله فعالیتهای بخش چند رسانهای خواهد بود.
وی در پایان پوشش محافل، جشنوارهها و رویدادهای حوزه طنز و کاریکاتور را نیز از دیگر فعالیتهای سایت «راه راه» در دور جدید عنوان کرد.
گفتنی است فاطمه سادات رضوی علوی بعنوان دبیر سرویس نثر طنز، امین شفیعی دبیر سرویس آموزش، زهرا فرقانی دبیر شعر طنز، مهدی نظری دبیر کاریکاتور و امیرحسن محمدپور بعنوان دبیر سرویس چندرسانهای در دور جدید فعالیت سایت «راه راه» فعالیت میکنند.
علاقهمندان میتوانند به سایت «راهراه» با نشانی rahrahtanz.ir دسترسی داشته و همچنین با آیدی @rahrahtanz_ir در پیامرسانهای بله و تلگرام به کانال این سایت مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام برنامه کارگاه های جشنواره فیلم کوتاه رضوی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، مرحله اول کارگاه‌های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با برگزاری ۸ کارگاه تخصصی با حضور ۱۵ مدرس در رشته های مختلف فیلمسازی برگزار می شود.

مجید برزگر با حضور در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به مبحث «بازنگری در عناصر فیلم کوتاه با تاکید بر کارگردانی» برای هنرجویان می پردازد.

مسعود امینی تیرانی با کارگاه «فرم ما را نجات می دهد؛ یادداشت های یک فیلمبردار»، حسین نمازی با کارگاه «مهندسی فیلم از ایده تا فیلمنامه»، تی یام یابنده با کارگاه «فیل در اتاق فریم ها»، آرمان فیاض با کارگاه «جهان خودت را بساز و برای آن چراغی بیافروز» به عنوان مدرس در کارگاه های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی حضور خواهند داشت.

همچنین عماد خدابخش در کارگاه تدوین «چطور کات نزنیم»، بهروز شهامت، سامان شهامت و مجید نجاتی در کارگاه صدابرداری با عنوان «صدا؛ نجات دهنده نهایی» تدریس خواهند کرد.

بهمن ارک در کارگاهی با عنوان «فیلم خودت را بساز»، امید شمس نیز در کارگاه «اصالت نگاه از فیلم کوتاه تا بلند» میزبان علاقه مندان به فیلمسازی خواهند بود.

پویان شعله ور در کارگاه «نکته هایی که فیلمسازان جوان تر باید بدانند»، کاوه مظاهری در کارگاه «صدای فیلمت را در فیلمنامه بشنو» و میرعباس خسروی نژاد و زهره زمانی در کارگاهی با عنوان «فیلمسازی بومی؛ نمایش جهانی» درباره حوزه های تخصصی فعالیت خود با هنرجویان گفتگو خواهند کرد.

این کارگاه های فیلمسازی با مدیریت آموزشی سعید پوراسماعیلی و حمایت انجمن سینمای جوانان ایران در بازه زمانی مرداد تا پیش از آغاز چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در شهر گرگان برگزار خواهند شد.

شرکت در این کارگاه ها برای هنرجویان استان های گلستان، خراسان شمالی و مازندران مجاز است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات و ثبت نام می توانند با دفتر انجمن سینمای جوان گرگان با شماره ۰۱۷۳۲۱۷۲۱۶۷ تماس بگیرند.

این رویداد سینمایی به دبیری سعید نجاتی و با محوریت موضوع سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا کانون «مهرواره»‌ها را ایجاد کرده است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهرواره عنوانی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای برخی رویدادهای غیر رقابتی حوزه کودک و نوجوان برگزیده است تا از این راه بستر فرهنگی مناسبی جهت بروز توانمندی‌ها، استعدادها و خلاقیت‌های آنان فراهم کند.

به گزارش سینماپرس، مهرواره‌ها یکی دو سالی است که در کانون ایجاد و در مواردی جایگزین برخی جشنواره‌ها شده است تا در آن هر شرکت‌کننده بنابر مهارت کسب کرده و توانایی‌هایش به خلق اثر بپردازد و توانایی او با خودش سنجیده شود.

اما بسیاری از کارشناسان مسایل تربیتی معتقدند استعداد و توانایی‌های کودکان و نوجوانان بیش از آن که ارثی باشد اکتسابی است و شرایط محیطی، خانوادگی و اجتماعی زمینه ظهور و بروز این ویژگی‌ها را در دوره‌های مختلف زمانی فراهم می‌آورد. از همین رو رقابت‌های فردی، پیروزی و شکست‌های رقابتی و قهرمان‌سازی‌ها می‌تواند آثار تخریبی جدی بر روحیه، انگیزه و شرایط پرورش مهارت‌های بچه‌ها وارد کند.

در این میان آثاری که در مهرواره‌های کانون برگزیده می‌شود باید دارای سطح تعریف شده استانداردهای هنری باشند و این برگزیدگان نیز به جای دریافت جوایز نقدی یا کسب عنوان، وارد دوره‌های پرورش و رشد هنری و فرهنگی با حضور استادان صاحب نام ‌شوند و امکان نقد آثارشان و هدایت آن‌ها به سوی رشد و کمال و در نهایت تولد یک اثر فرهنگی ادبی یا هنری فراهم شود.

همچنین مهرواره‌ها در برخی رشته‌ها مثل سرود، رقابت‌های گروهی در کنار کار تیمی را تشویق می‌کنند.

بر همین اساس کانون از سال ۱۳۹۷ در سطح ملی به برگزاری مهرواره‌هایی مانند شعر آفرینش، داستان آفرینش، عکس‌نوشت، سرود، بهار در خانه، عکس بچه‌های اربعین، نیایش و… برای نخستین بار اقدام کرد.

در همین حال در استان‌های مختلف کشور نیز با بهره‌گیری از همین ایده، مهرواره‌های متعددی در رشته‌های مختلف برگزار شد تا استعدادهای کودکان و نوجوانان در فضایی مناسب شناسایی و شکوفا شود.

این در حالی است که جشنواره‌های رقابتی و تخصصی کانون در حوزه بزرگ‌سال نیز در کنار این مهرواره‌ها با رویکرد تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری همچنان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران نخستین جایزه «کتاب ماه و سال» کانون پرورش فکری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران جایزه فصل بهار جایزه «کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» کانون پرروش فکری معرفی شدند. این جازیه تمامی آثار حوزه کودک و نوجوان کشورهای فارسی‌زبان را در بازه‌های زمانی ماه و سال بررسی می‌کند.

به گزارش سینماپرس،  بنا به اعلام دبیرخانه جایزه «کتاب ماه و سال کودک و نوجوان»، حسین فتاحی، عباس جهانگیریان، آتوسا صالحی، محمود پوروهاب و اسماعیل آذری‌نژاد داوران جایزه فصل بهار هستند.

در این ترکیب تلاش شده است تا از حوزه شعر کودک، داستان کودک، شعر نوجوان، داستان نوجوان و مروج فعال کتاب داورانی حضور داشته باشند.

فرآیند انتخاب و بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان شامل کارشناسی ابتدایی، بررسی کارشناسان شورای تخصصی شامل کارگروه‌های شعر کودک، شعر نوجوان، داستان کودک و داستان نوجوان، تعیین نامزدهای دریافت جایزه ازسوی کارگروه‌ها وبررسی نهایی هیئت داوران جهت معرفی یک کتاب در هر ماه است.

این جایزه تمامی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان کشورهای فارسی‌زبان را دربازه‌های زمانی ماه و سال مورد بررسی قرار می‌دهد.

دبیرخانه اولین جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماده دریافت کتاب‌های فصل تابستان ناشران این حوزه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موافقت شورای صنفی نمایش با توقف اکران «شنای پروانه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صنفی نمایش، با درخواست تهیه کننده «شنای پروانه» برای توقف اکران این فیلم در شرایط فعلی موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته – دبیر شورای صنفی نمایش – از موافقت این شورا با توقف اکران فیلم «شنای پروانه» خبر داد.

در جلسه‌ فوق‌العاده امروز شورای صنفی نمایش،   صدرعاملی – تهیه‌کننده «شنای پروانه» – درخواست توقف اکران این فیلم را مطرح کرده است و اعضای شورا با این درخواست موافقت کردند.

به این ترتیب اکران «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت از چهارشنبه اول مردادماه در سینماها متوقف می‌شود. ممکن است «شنای پروانه» در زمانی دیگر مثلاً بعد از دهه اول محرم یا عید نوروز اکران شود.

اکران فیلم‌های دیگر روی پرده سینماها همچنان در سراسر کشور ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختلافات موسیقایی را برجسته نکنیم/ چند نکته درباره داوری تنبور


اختلافات موسیقایی را برجسته نکنیم/ چند نکته درباره داوری تنبور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعرفه رسمی انجمن عکاسان مطبوعاتی منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر نریمانی مدیر روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی از افزایش ۲۰ درصدی تعرفه رسمی تولید و فروش عکس‌های مطبوعاتی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، امیر نریمانی مدیر روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره تعرفه جدید این انجمن به مهر گفت: سال ۱۳۹۹، دومین سالی است که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی تعرفه رسمی تولید و فروش عکس‌های مطبوعاتی را اعلام و منتشر می‌کند.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از دغدغه‌های اصلی هیأت مدیره جدید این بود که تعرفه‌ای را منتشر کند تا مبنایی برای کارِ عکاسان خبری و مطبوعاتی باشد و به همین دلیل، سه مرحله نظرسنجی آنلاین و جمع آوری اطلاعات انجام دادیم؛ در مرحله اول و دوم از همه اعضای انجمن نظرسنجی آنلاین در مورد چگونگی همکاری با رسانه مطبوع‌شان، زمان همکاری، مبلغ دریافتی و همچنین زمان‌بندی دریافتی، نوع بیمه و هزینه‌ها و شرایط دوربین و حق استهلاکی دریافت می‌کنند، صورت گرفت و در مرحله سوم از دبیران عکس رسانه‌ها درباره نوع همکاری و تعداد عکاسان ثابت و حق التصویر، نوع، مبلغ و نحوه پرداختی‌هایشان نظرسنجی صورت گرفت. پس از جمع آوری این اطلاعات، جلسه هم اندیشی با حضور دبیران عکس رسانه‌ها و اعضای هیأت مدیره انجمن برگزار شد.

نریمانی در مورد قیمت‌گذاری تعرفه سال ۱۳۹۹ گفت: قیمت‌های ارائه شده در تعرفه رسمی سال ۱۳۹۹ بر اساس استانداردهای موجود تعیین شده است؛ برآورد قیمتی صورت گرفت مبنی بر قیمت‌های خرید و فروش عکس از آژانس‌های عکس فعال در کشور. علاوه بر این، جلسه‌ای با عکاسانی که با رسانه‌های خارجی همکاری داشتند، داشتیم و مبالغی که آن آژانس‌ها در قبال عکس به این عکاسان پرداخت می‌کنند، مشخص شد. همه نظرات و قیمت‌ها جمع آوری شد و بر اساس شرایط موجود این تعرفه منتشر شد.

وی تاکید کرد: با توجه با افزایش قیمت و تورمی که در جامعه وجود دارد، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تصمیم گرفت ۲۰ درصد به مبالغ موجود در تعرفه سال گذشته اضافه کند.

مدیر روابط عمومی انجمن عکاسان مطبوعاتی به بحث مالتی مدیا و تولید ویدئوهای خبری توسط عکاسان اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه رسانه‌ها به تولید و انتشار ویدئوهای خبری تمایل پیدا کردند، در تعرفه امسال سعی کردیم قیمت پایه برای این کار در نظر بگیریم. برای این منظور نظرسنجی همه جانبه صورت گرفت و با توجه به هزینه‌های تجهیزات و مقدار کاری که صرف می‌شود، تعرفه ویدئوهای خبری را نیز در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز مستقیماً روی گرانی تجهیزات عکاسان تأثیر دارد، یادآور شد: این تعرفه به عنوان تعرفه پایه با قیمت‌های حداقل منتشر می‌شود و به عنوان یک مرجع در اختیار عکاسان قرار می‌گیرد. این مبالغ کاملاً کارشناسی شده و از دل رسانه‌ها و با توجه به شرایط جامعه تعیین شده است.

نریمانی در پایان گفت: امیدواریم رسانه‌ها به کمک انجمن عکاسان مطبوعاتی بیایند و این تعرفه را در رسانه‌ها به کار گیرند و تلاش کنیم این تعرفه جا بیفتد. تعرفه رسمی سال ۱۳۹۸ انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران سال گذشته طی نامه‌ای رسمی به مدیران رسانه‌ها اعلام شد و امسال نیز چنین نامه‌ای ارسال خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع