X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

به اختلاف سبک های تنبورنوازی دامن نزنیم


به اختلاف سبک های تنبورنوازی دامن نزنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی در میان این همه سریال سازی خبری از «گاندوسازان» نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرونده جاسوسی موسوی مجد و شیوه کاری روح‌الله زم و ماجرای دستگیری آنها می‌تواند سوژه مناسبی برای ساخت سریال هایی همچون «گاندو» باشد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز (دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹) سید محمود موسوی مجد که به جرم همکاری با سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی به اعدام محکوم شده بود، به دار مجازات آویخته شد.

وی با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه (موساد و سیا) در ارتباط بوده بوده و در زمان حضورش در سوریه، محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان و مستشاران نظامی ایران را در قبال دریافت پول، به سرویس‌های اطلاعاتی لو می‌داد.

انتشار خبر دستگیری موسوی مجد و شیوه فعالیت او بار دیگر نشان داد که نهادهای امنیتی و جاسوسی خارجی تمرکز ویژه‌ای روی فعالیت‌های جاسوسی در راستای اهداف شوم خود دارند. این وضعیت بیش از هرچیزضرورت روشنگری و آگاهی‌بخشی همزمان به مردم و مدیران خُرد و کلان جامعه را یاد آوری کرد.

گاندو؛ تصویرگر پیچیدگی‌های مبارزه با جاسوسی و نفوذ

خرداد و تیرماه سال گذشته بود که سریال «گاندو» به نویسندگی آرش قادری،  کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی با محوریت پرونده جاسوسی «جیسون رضائیان» روی آنتن شبکه سه سیما رفت. فیلمنامه «گاندو» بر اساس مستندات و وقایع تاریخی مربوط به شناسایی و دستگیری «جیسون رضائیان» جاسوس ایرانی ـ آمریکایی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود.

این سریال توانست عناصر هیجان، معما و حادثه را در کنار سختی فعالیت‌های امنیتی به تماشاگران منتقل کند. به تصویرکشیدن گستردگی و پیچیدگی اقدامات جاسوسی دشمن و البته مهارت و  هوشیاری مأموران امنیتی یکی از وجوه مثبت این مجموعه تلویزیونی بود.  با گذشته کمتر از یک هفته از آغاز پخش این سریال بود که علاوه براقبال مخاطبان به آن، واکنش‌هایی نیز از سوی برخی مقامات و به ویژه  برخی مسئولان دولتی نسبت به برخی سکانس‌ها و دیالوگ‌های آن رقم خورد.

دامنه این واکنش‌ها آن حتی تا جلسه هیئت دولت و اظهارنظر  چهره‌هایی همچون علی ربیعی، محمود واعظی و حسام‌الدین آشنا نیز رفت.

توئیت‌های طعنه‌آمیز حسام‌الدین آشنا در رد ادعای سازندگان سریال که مدعی اعمال فشار دولت برای سانسور برخی سکانس‌های سریال شده بودند و تغییر دیالوگ یک از نیروهای امنیتی داستان که به‌صورت مستقیم از مصونیت وابستگان رئیس‌جمهور انتقاد کرده بود نمونه‌هایی از این واکنش‌ها بودند. طرح موضوع شهادت شهید طهرانی‌مقدم به‌عنوان یک ترور برنامه‌ریزی‌شده از جانب موساد و به تصویرکشیدن شیوه جاسوسی وابستگان برخی از مسئولان نیز بخش دیگری از حواشی بود که دامن‌گیر این سریال شد و البته در پربیننده بودن آن نیز مؤثر واقع شد.

حتی سخنگوی دولت نیز مجبور شد نسبت به شایعه فشار دولت برای عدم پخش قسمت‌هایی از سریال واکنش نشان دهد. علی ربیعی در جریان نشست خبری هیئت دولت از صدا و سیما خواست که هرچه سفارش شده پخش کنند. او در ادامه گفت: «قسمت‌هایی از این سریال را دیدم، هنرپیشه‌های خوبی هم کار می‌کنند. اصلاً از سوی دولت چیزی عنوان نشده که پخش نکنند. البته به مقدار کافی علیه دولت مواردی پخش‌ شده که این در برابر آن چیزی نیست».

حتی در اواخر مرداد سال ۹۸ پس از پایان پخش  سریال، شایعه‌ای مطرح شد که بر مبنای آن دولت به خاطر برخی موارد مطرح‌شده در این سریال قصد کاهش بودجه صداوسیما را دارد شایعه‌ای که خیلی زود توسط سخنگوی دولت تکذیب شد، اما نتوانست اختلاف دولتمردان و صداوسیما بر سر ساخت این سریال سرپوش بگذارد.

در همان زمان، کارگردان مجموعه تلویزیونی «گاندو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به این که سریال «گاندو» نمونه کوچکی از پروژه نفوذ است عنوان کرد: بحث نفوذ از چند سال پیش برای من دغدغه شده بود و احساس کردم با چنین اثری می‌توانیم این موضوع مهم را به تصویر بکشیم.

جواد افشار در ادامه گفت: متأسفانه در هیاهو و جنجال‌هایی که به‌ناحق علیه سریال ایجاد شد، وجوه فنی و ابعاد هنری این مجموعه مغفول ماند. من به ‌هیچ وجه این ادعا را ندارم که «گاندو» یک اثر کامل و بدون ایراد است. همانطور که پس از پخش سریال گاهی با خودم می‌گفتم ای کاش فرصت و تجربه بیشتری می‌داشتیم تا کار از آن‌چه که دیدیم باکیفیت‌تر می‌شد.

 همه به دنبال سوژه گاندو ۲

اما مجتبی امینی تهیه‌کننده این مجموعه نیز با اعلام این که گاندو برای چند فصل طراحی شده است گفت: برای گاندو۲ سوژه‌هایی مطرح شده که مبتنی بر شرایط روز خواهد بود. این اولویت‌ها و مطالبات مردم است که سوژه گاندو ۲ را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به فضای تبلیغاتی و هجمه‌هایی که به این سریال وارد شد، عنوان کرد: به آن دسته از افرادی که که منتظر هستند که بدانند سوژه فصل دوم گاندو درباره چه موضوعاتی است پیشنهاد می‌کنم یا عملکردشان را اصلاح کنند یا آماده باشند تا سوژه فصل بعدی ما قرار بگیرند.

به این‌ترتیب تهیه‌کننده سریال گاندو،  اولویت‌ها و مطالبات مردم را عامل اصلی ساخت فصل دوم این سریال دانست.

امینی پس از دستگیری روح الله زم در آبان ماه سال گذشته نیز در یک توئیت نوشت : «به همراه کاروان هنرمندان چهل چراغ در پیاده‌روی اربعین بودیم … با خبر دستگیری روح‌الله زم، اینقدر زائران در چند ساعت گذشته برای فصل جدید پیشنهاد دادند که متعجب شدیم. اگر نمی‌دانید بدانید: همکاران جناب زم در داخل کشور که به رسوا شدن نزدیک می‌شود، سوژه‌های جذاب‌تری هستند».

تقریباً هم‌زمان با انتشار این توئیت از سوی تهیه‌کننده سریال گاندو، مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما نیز در گفتگویی با روزنامه فرهیختگان از حتمی بودن تولید سریال گاندو ۲ خبر داد. روزنامه هم کیهان در خبر کوتاهی عنوان کرد که گاندو ۲ با محوریت آمدنیوز و دستگیری روح‌الله زم ساخته می‌شود.

 خبری از «گاندوسازان» نیست!

با این حال این شایعه در همین حد باقی ماند و خبر دیگری از آن منتشر نشد. اواخر خردادماه امسال نیز خبری منتشر شد که بر مبنای آن آرش قادری نویسنده سریال «گاندو» در حال نوشتن فیلمنامه سریال «ضد» با یک موضوع امنیتی است. سریالی که علیرضا جلالی تهیه کنندگی آن را به عهده داشته و نگارش ۲۰ قسمت از آن به پایان رسیده بود.

از سوی دیگر، مجتبی امینی و جواد افشار هم پروژه ساخت سریال حضرت معصومه (س) را شروع کرده‌اند و با این تفاسیر به نظر می‌رسد تولید گاندو ۲ فعلاً به بایگانی رفته است.

پرونده محمود موسوی مجد نیز از حیث پیچیدگی و لایه های مختلف امنیتی می‌تواند سوژه‌ای مناسب برای فیلمسازان و فیلمنامه نویسانی باشد که از کمبود سوژه‌های جذاب و تولیدات تکراری و ژانرهای یکسان خسته شده‌اند.

این سوژه جذاب، هم می‌تواند مفهوم نفوذ را در مرموزترین و عجیب‌ترین شکل آن منعکس کند و هم توانایی و مهارت سربازان گمنام امام زمان در شناسایی و خنثی‌سازی این خیانت‌های گسترده را به رخ جهانیان بکشد.

توجه برنامه‌سازان تلویزیون به موضوعات راهبردی و امنیتی به ویژه درحوزه کارهای نمایشی و سریالی امری ضروری است.  البته در سال‌های اخیر علاوه بر «گاندو» شاهد تولید و پخش سریال‌های امنیتی و پلیسی همچون خواب وبیدار، هوش سیاه، سارق روح، ترور خاموش، آسمان من، تعبیر وارونه یک رویا و… بودیم.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعرفه رسمی انجمن عکاسان مطبوعاتی منتشر شد/ افزایش ۲۰ درصدی تعرفه


تعرفه رسمی انجمن عکاسان مطبوعاتی منتشر شد/ افزایش ۲۰ درصدی تعرفه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابلاغ ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی هنرهای تجسمی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون اول رئیس جمهور ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی هنرهای تجسمی» را که در جلسه پنجم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده است، ابلاغ کرد.

به گزارش سینماپرس، بر اساس ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی هنرهای تجسمی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است سند ملی هنرهای تجسمی را با رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین کند.

اجرای این مصوبه منوط به رعایت الزامات متناظر اعم از عدم اختصاص منابع مالی و تشکیلاتی جدید و عدم مغایرت با مقررات لازم الاجرا مرتبط است.

متن ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی هنرهای تجسمی» به شرح ذیل است:

«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در راستای اجرای اقدام ملی ۱۴ ذیل راهبرد کلان ۹ نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با توجه به مفاد بند ۲ شق (الف) ماده واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۱۳۹۳/۰۳/۲۷) سند ملی هنرهای تجسمی را با رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین کند.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد هماهنگی
نقشه مهندسی فرهنگی کشور»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به اختلاف سبک های تنورنوازی دامن نزنیم


به اختلاف سبک های تنورنوازی دامن نزنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزارت ارشاد به تدوین سند ملی هنرهای تجسمی موظف شد


وزارت ارشاد به تدوین سند ملی هنرهای تجسمی موظف شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسنی نسب: روند جدا شدن اصناف از خانه سینما باید ادامه دار باشد/ ثبت صنوف در ذیل وزارت کار هویت اصناف سینمایی را زیر سوأل برده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در پی اقدام انجمن سینماداران ایران برای جدایی از خانه سینما، در خصوص لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی گفت: حرکت انجمن سینماداران برای جداشدن از خانه سینما اقدامی بسیار درست، به موقع و جسورانه بود؛ این روند جدا شدن اصناف از خانه سینما باید ادامه دار باشد و همه اصناف برای بازیابی هویت صنفی و دست یافتن به استقلال عمل باید از زیر چتر خانه سینما بیرون بیایند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شاخ کرگدن» و «مجانی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه صنوف سینمایی به واسطه ندانم کاری های برخی مدیران خانه سینما امروزه هویت خود را به صورت کامل از دست داده اند؛ بزرگترین ضربه ای که بر پیکره صنوف سینمایی وارد شد ثبت اجباری صنوف در ذیل وزارت کار و کارگری شناخته شدن انجمن ها و کانون های زیرمجموعه خانه سینما بود.

وی سپس با بیان اینکه ثبت صنوف در ذیل وزارت کار هویت اصناف سینمایی را زیر سوأل برده است تصریح کرد: کسانی که صنوف را مجبور به ثبت در ذیل وزارت کار کردند منافع اهالی سینما را در نظر نداشتند و قطعاً منافع شخصی شان باعث شده تا دست به چنین اقدام عجیبی بزنند! تمامی اهالی سینمای کشور هنرمند هستند و اگر قرار است در ذیل وزارتخانه ای باشند آن وزارتخانه فقط باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و بس!

این سینماگر خاطرنشان کرد: اکثریت اهالی سینما به صورت جدی با این موضوع ثبت شدن در ذیل وزارت کار مخالف هستند اما متأسفانه گوش شنوایی برای شنیدن حرف های برحق آن ها وجود ندارد و همه مدیران سینمایی چشم خود را روی این حرکت نادرست بسته اند.

محسنی نسب تأکید کرد: بنده معتقدم باید هرچه سریع تر سایر اصناف سینمایی نیز با اتحاد و یکپارچگی دست در دست هم دهند و خود را از خانه سینما که تنها عنوان خانه سینماگران را با خود به یدک می کشد اما دغدغه ای برای رفع بحران های به وجود آمده در زندگی هنرمندان سینما ندارد جدا کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شیرهای جوان» و «یاس های وحشی» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: سال ها قبل زمانی که خانه سینما در زمان مدیریت آقای شمقدری در سازمان سینمایی بسته شد ما در کانون کارگردانان سینمای ایران با یک تلاش دسته جمعی رفراندومی برگزار کردیم و یک صنف واحد جدا از خانه سینما تشکیل دادیم که برای آن صنف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز هم گرفتیم.

وی ادامه داد: تمامی مراحل قانونی این کار انجام شده بود و قرار بود ما مدارک را ثبت کنیم اما متأسفانه در همان روزها آقای کاسه ساز که مدارک نزد ایشان مانده بود فوت شدند و بعد از آن هم ما پیگیر این اتفاق نشدیم اما اگر تمایلی از سوی کارگردانان سینما وجود داشته باشد می توان مدارک را مجدداً از وزارت ارشاد گرفت و کانون کارگردانان را از زیر سلطه خانه سینما خارج کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: اهالی سینما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند رسیدگی جدی و فوری برای رفع بحران معیشتی، بیکاری، امنیت شغلی و… خود هستند؛ متأسفانه تجربه به ما ثابت کرده که متولیان سینما و مدیران فرهنگی دغدغه ای برای رفع این بحران ها ندارند و به همین علت است که بایستی خود اصناف هرچه سریع تر تدبیری اتخاذ کنند و با بازیابی هویت صنفی شان دست به اقدامات مناسب رفاهی برای اعضای شان بزنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آموزش ۳ رشته صنایع‌دستی برای بانوان تحت پوشش بهزیستی


آموزش ۳ رشته صنایع‌دستی برای بانوان تحت پوشش بهزیستی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اظهارات سلبریتی‌ها برای خودنمایی است و نه دلسوزی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران در واکنش به اظهارات برخی سلبریتی‌ها نسبت به اتفاقات جامعه گفت: این اظهارنظرها نه از سر دلسوزی، بلکه واکنشی است برای اینکه بگویند ما هم هستیم و زنده‌ایم. وقتی پای حرفشان بنشینیم اتفاقا می‌بینیم که نسبت به موضوع اتفاق افتاده، ناآگاه هستند.

به گزارش سینماپرس، فضای سلبریتی‌زده فضای مجازی و ورود چهره‌های مشهور و به‌ویژه هنرمندان به هر اتفاق و سوژه‌ای که در جامعه اتفاق می‌افتد، بارها مورد نقد قرار گرفته است.

این انتقادات به‌ویژه بیشتر متوجه جهت‌گیری‌های غیرمنطقی و عمدتاً سیاسی است که طیف زیادی از سلبریتی‌ها بارها در صفحات مجازی خودشان اعلام و منتشر می‌کنند. مصداق این اتفاق ناخوشابند نیز در ارتباط با هشتگ «اعدام_نکنید» رخ داد که همچنان تأثیرات منفی آن در فضای خبری و افکار عمومی دیده می‌شود. هرچند برخی هنرمندان این چنین واکنش‌های عجولانه و همیشگی را نمی‌پسندند و چنین رویه‌ای را به نفع هنر و سینما هم نمی‌دانند.

پُز اپوزیسون دارند اما در عمل خلافشان را انجام می‌دهند

عباس رافعی، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: سلبریتی‌ها همیشه تمایل به دیده شدن دارند و به اصطلاح خود را در هر ماجرایی دخالت می‌دهند و اظهار نظر می‌کنند.

وی ادامه داد: این اظهارنظرها نه فقط به‌خاطر دلسوزی برای آن سوژه و ماجراست، بلکه انگار واکنشی است برای اینکه بگویند ما هم هستیم، زنده‌ایم و اظهار نظر می‌کنیم. وقتی پای حرف این دوستان بنشینیم اتفاقاً خواهیم داد که نسبت به موضوع اتفاق افتاده، ناآگاه و بیگانه هستند.

کارگردان «فصل فراموشی فریبا» عنوان کرد: برای من عجیب است این دسته از سلبریتی‌ها مدام در صفحات مجازی دم از مستقل بودن و به قولی شعار و پُز اپوزیسون می‌زنند ولی برای پروژه‌هایی که اتفاقاً با سوژه اطلاعاتی و امنیتی و نهادهای فیلمسازی مرتبطمرتبط است، سر و دست می‌شکنند.

با انگیزه‌های مالی این نظرات را منتشر می‌کنند تا مدام در معرض انتخاب باشند

رافعی بیان کرد: احساس می‌کنم این دسته از هنرمندان ما با انگیزه‌های مالی مدام این نظرات را منتشر می‌کنند. می‌خواهند با فعالیت‌های مجازی در چشم باشند تا بیشتر در معرض انتخاب قرار بگیرند. یک جور حرف می‌زنند اما اتفاقا در فیلم و سریالی بازی می‌کنند که خلاف حرفشان است. کاش لااقل حرف و عملتان یکی باشد.

این فیلمساز سینمای ایران تصریح کرد: اصلاً این سلبریتی‌ها تحلیل سیاسی ندارد و شایستگی هم ندارند که راجع به این چنین موضوعاتی اظهارنظر کنند چون خودشان خلافش را عمل می‌کنند.

عباس رافعی خاطرنشان ساخت:در همین سینما فریاد استقلال‌طلبی سر می‌دهند اما می‌بینید خودشان در تنگ گردن دایره سینما نقش دارند. برای آن افراد و حتی  نهادهای دولتی که به این دسته از سلبریتی‌ها پر و بال می‌دهند متاسفم!

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی هنرهای تجسمی» ابلاغ شد


ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی هنرهای تجسمی» ابلاغ شد

مشاهده خبر از سایت منبع