X

بایگانی مرداد 11, 1399

دفتر سینمایی

هیأت‌های حسینی را مطابق نظر کارشناسان بهداشت برگزار می‌کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمعی از مداحان کشور در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص برگزاری جلسات عزاداری محرم و لزوم پیروی از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا بیانیه دادند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از مداحان کشور در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص برگزاری جلسات عزاداری محرم و لزوم تبعیت از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا بیانیه دادند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

یا دافع البلایا

بموالاتکم علّمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا
(فرازی از زیارت «جامعه کبیره»)

در این چند ماه اخیر، همه ما در معرض ابتلا و آزمون دشواری قرار گرفته‌ایم؛ شیوع مرگبار بیماری ناشناخته‌ای که عجز و ناتوانی بشر را به رخ کشیده و روال روزمره حیات فردی و اجتماعی را در سراسر جهان دچار اختلال کرده است. تعطیلی موقت مشاهد مشرفه، مساجد، محافل و مجالس دینی به‌جهت کنترل بیماری یکی از پیامدهای این آزمون و بلای سخت است؛ امری که گرچه کام جان‌های تشنه محبین اهل‌بیت را تلخ کرد، اما تبلور عقلانیت دینی و نشانه رعایت مقتضیات زمان در شئون مذهبی بود. بلیه‌ای که امکان دارد مدت‌ها با زندگی ما همراه باشد و از این روست که ارائه راه و رسم زندگی هوشمندانه در دنیای با کرونا در همه شئونات زندگی و از آن جمله حیات معنوی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

از دیرباز در این ملک و بوم چنین رسمی جاری و ساری بوده است که مردم در هنگام بلا و مصیبت دست نیاز و تضرع به دامان ولای خاندان پاکی و راستی، اهل‌بیت پیامبر رحمت (ص) بزنند و ایشان را نزد پروردگار شفیع و واسطه دفع بلا قرار دهند. به پیروی از همین سنت پرافتخار، دوستداران اهل‌بیت (ع) و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همان‌طور که در ابتدای شروع بیماری کرونا به یاری کادر درمان و در رزمایش مواسات به یاری مردم شتافتند؛ در محرم امسال نیز ان‌شاءالله جلوه‌ای تازه از ارادتمندی مسئولانه به پیشوای آزادگان جهان را رقم خواهند زد و در کنار گسترش مواسات و همدلی، نشان خواهند داد که محافل مذهبی، مجالس و دسته‌های عزادار با اقامه مراسمات پر شور خود، مصداق هم‌نشینی شریعت، عقلانیت، فتوت و مسئولیت‌پذیری است.

در آستانه ماه محرم، ضمن اعلام تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت معیار قراردادن ضوابط و مصوبات ستاد ملی کرونا، از همه مداحان و ذاکران اهل‌بیت و مسئولان هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری دعوت می‌کنیم در شرایط حساس و ویژه امسال، مجالس و محافل عزاداری را در همکاری با مسئولان و با رعایت ضوابط بهداشتی و مطابق نظر کارشناسان و متخصصان به‌ویژه پرسنل فداکار و ایثارگر درمانی کشور به‌گونه‌ای برگزار کنند که خدای ناکرده سلامت مردم فهیم و مؤمن و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) به خطر نیفتد.

همچنین از مدیران و سیاست‌گذاران ارشد دعوت می‌کنیم ضمن استفاده از نظرات فعالان هیأت‌ها در جهت اقناع افکار عمومی و رفع نگرانی و تشویش خاطر جامعه، از چندصدایی و اتخاذ مواضع متعدد، سلیقه‌ای و بعضاً متناقض پرهیز کرده، در اسرع وقت تدابیر لازم برای ابلاغ و آموزشِ ضوابط بهداشتی و تأمین زیرساخت‌های حمایتی برای اجرای این ضوابط در برگزاری مراسم محرم را اتخاذ کنند.

اطمینان خاطر داریم، همان‌طور که در مراسم عرفه مشاهده شد، مردم متدین، خود بلوغ و قدرت فهم این‌که در این شرایط خاص چگونه عمل کنند را دارند و مجالس عزاداری محرم، با توکل بر خدا و توسل به ذوات مقدس اهل‌بیت (ع) و رعایت ضوابط لازم توسط مردم، مسئولانه و بدون مشکل و پرشورتر از همیشه برگزار خواهند شد. ان‌شاءالله.

غلامرضا سازگار، منصور ارضی، علی انسانی، ولی‌الله کلامی زنجانی، حسین سازور، محمدرضا طاهری، سعید حدادیان، صادق آهنگران، احمد واعظی، مرتضی طاهری، مهدی سلحشور، شهروز اردبیلی، محمود ژولیده، نریمان پناهی، جواد حیدری، میثم مطیعی، حمید علیمی، رضا هلالی، محمدرضا بذری، مهدی رسولی، مهدی لیثی، کاظم غفارنژاد، محسن عرب‌خالقی، امین مقدم، احمد نیکبختیان، حنیف طاهری، شهروز حبیبی، امیر عباسی، مصطفی خورسندی و … برخی از امضاءکنندگان این بیانیه‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه آثار غلامحسین امیرخانی افتتاح شد


نمایشگاه آثار غلامحسین امیرخانی افتتاح شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در این که صمیمیت مردم با قاب تلویزیون کم رنگ‌تر شده تردیدی نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «شاهرگ» درباره چگونگی انتخاب نقش، گزیده کاری و همچنین بهترین دستمزدش در طول دوران بازیگری صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، آزاده زارعی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگاران جوان، درباره سریال شاهرگ گفت:من عادت به تعریف زیاد از کار خودم راهیچ وقت نداشتم و قضاوت‌های سریال را برای مردم می‌گذارم. باید بگویم خوشحالم که در دوره اپیدمی کرونا که مردم مجاب به بیشتر در منزل ماندن هستند، می توانیم کنارشان باشیم.

وی درباره پیوستن به سریال شاهرگ افزود: آقای امیر سلیمانی مدیر برنامه ریزی سریال شاهرگ که قبلا هم با هم در آوای باران تجربه همکاری داشتیم تماس گرفتند و سپس با کارگردان و تهیه کننده‌ کار صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که «فریبا» را بازی کنم. از ابتدا که با آقای اشکذری صحبت کردم از قصه خوشم آمد و کلا من فضاهای دهه‌ شصت را دوست دارم.

بازیگر سینما و تلویزیون درباره اینکه با سریال «آوای باران» برای مخاطب شناخته شد و در این مدت گزیده کار بود، گفت:من جزو آدم‌هایی هستم که اگر کاری را دوست نداشته باشم، انجام نمی‌دهم و این روند جدا از حرفه بازیگری در زندگی من هم جریان دارد. من از زمانی که این رشته را انتخاب کردم می دانستم می خواهم چه کاری انجام دهم و هنوز هم می دانم … من برای خودم هدفی را در نظر دارم، هر چند که مسیری که انتخاب کردم دشوارتر از مسیرهای زود بازده است.

وی افزود: یکی از دلایل دیگر هم تکرار نقش‌های قبلی بود که به من پیشنهاد می‌شد. من صبوری برای انتخاب را ترجیح می‌دهم تا اینکه هر جایی باشم. گفتم که مسیر سختی را انتخاب کرده ام.

نقش فریبا بر مبنای مستندات و شخصیت‌های گوناگونی دهه ۶۰ شکل گرفت/ صبوری را ترجیح می‌دهم تا اینکه هر جایی باشم/مردم شیرین‌ترین دستمزد هرکاری هستند

بازیگر آوای باران درباره تفاوت نقش هایش عنوان کرد:سعی‌ من همیشه این بوده که نقشی را که برای بازی می پذیرم با نقش قبلی تفاوت داشته باشد. لذت بخش‌ترین حس دنیاست وقتی شخصیتی را بازی می کنی که خیلی از آن دور هستی و بدون اینکه چندین بار زندگی کنید، زندگی‌های متفاوتی را تجربه می کنید و اینکه شرایط انسان‌ها را در هر موقعیت و زمانی درک کنید لمس کنید و در درون خودت پرورش بدهید و به تصویر بکشید.

زارعی توضیح داد: در سریال شاهرگ فریبا زنی بود که من دوره زمانی آن را زندگی نکرده ام. این تفاوت در دهه‌های زندگی و تفاوت دیدگاه برایم بسیار جذاب بود و همچنین این شخصیت دو پهلویی که داشت برایم چالش برانگیز بود. اینکه از ابتدا با یک مادر ساده که از شهرستان به تهران آمده مواجه می‌شوید و بعد کم کم بیننده به شک می افتد و پس از آن بُعد جدید شخصیت فریبا برای من جذاب بود. همچنین تجربه مادر شدن، تجربه کشتن بچه‌ای از وجودت برای راهی که فریبا می‌رفت، پر از تناقضاتی بود که دوستش داشتم و ادامه ماجراهایی که الان برای لو نرفتن نقش معذور از توضیح دادن هستم.

نقش فریبا بر مبنای مستندات و شخصیت‌های گوناگونی دهه ۶۰ شکل گرفت/ صبوری را ترجیح می‌دهم تا اینکه هر جایی باشم/مردم شیرین‌ترین دستمزد هرکاری هستند

زارعی درباره اینکه تاحالا نقشی بازی کرده که پشیمان شده باشد، توضیح داد:شاید یا بهتره بگویم نه! من از بازی کردن نقش‌ها پشیمان نمی شوم، چون قبل از آن فکر می کنم و در هر شرایطی برای آن وقت می گذارم و تلاش می کنم، ولی این ممکن است که از کارکردن با شخص یا گروهی بعدها پشیمان بشوم، اما کم، تجربه چنین لحظه‌هایی را داشته ام.

این بازیگر درباره واکنش‌های مردم عنوان کرد:مردم شیرین‌ترین دستمزد هرکاری هستند و شاهرگ هم طبیعتا از این دستمزد مستثنی نبود، در این که صمیمیت مردم با قاب تلویزیون کم رنگ‌تر شده تردیدی نیست، ولی با این وجود مردم سریال را دنبال می کنند و هر قسمت غافلگیری دارد که به نظرم ببینده را با خودش همراه می کند و هر چه جلوتر می رود جذاب‌تر هم می شود. از تمام بازخوردهای خوب مردم برای شاهرگ تشکر می کنم.

وی درباره نقش فریبا و اینکه چقدر ما به ازای بیرونی دارد؟ اظهار کرد:نقش فریبا بر مبنای مستندات و شخصیت‌های گوناگونی که ما به ازای بیرون داشته در دهه ۶۰ شکل گرفته و به تصویر کشیدن نقش فریبا و جان دادن به این کاراکتر به علت همین خصوصیات تاریخی بزرگترین چالش روبروی‌من به عنوان بازیگر بود و همه‌ تلاشم در جهت ساخت کاراکتری ملموس و تاثیرگذار در این سریال بود.

وی در خصوص اینکه سریال‌هایی که به گذشته برمی گردد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که با مخاطب ارتباط برقرار کند؟ اظهار داشت:اولین ویژگی هر سریالی جذابیت سوژه و قصه است که تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌کند و در کنار آن تحقیقات و پژوهش بسیار تعیین کننده است وقتی کار تاریخی است و به گذشته برمی گردد برای جذب مخاطب کار سخت است.

بیشترین چیزی که به نظر من بعد از فیلمنامه می‌تواند به درام و قصه کمک کند فضای درست صحنه، لباس و مهمتر ازآن درک و شناخت و باور بازیگران از آن برهه‌ زمانی برای نزدیک کردن مخاطب به کاراکترها و شخصیت هاست.

نقش فریبا بر مبنای مستندات و شخصیت‌های گوناگونی دهه ۶۰ شکل گرفت/ صبوری را ترجیح می‌دهم تا اینکه هر جایی باشم/مردم شیرین‌ترین دستمزد هرکاری هستند

وی افزود: وقتی تماشاگر با کاراکترها همذات پنداری کند بُعد زمانی اتفاقات را از یاد می‌برد و درگیر زندگی و اتفاقات تاریخی داستان می‌شود و انگار خودش را در آن زمان می‌بیند.

زارعی درباره پیشنهاد کار جدید عنوان کرد: در حال مذاکره و انتخاب کاری هستم که روایت و ژانری متفاوت از کار شاهرگ و سایر فعالیت ها دارد هنوز در مرحله‌ای قرار نگرفته که بخواهم اسم و توضیحی نسبت به آن بدهم، اما اگر رقم بخورد می توانم این اطمینان را بدهم که کار خوبی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر اجرایی جشنواره جهانی «هنر مقاومت» انتخاب شد


دبیر اجرایی جشنواره جهانی «هنر مقاومت» انتخاب شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهدای پهنای باند مصرفی رایگان برای محتوای محرمی رسانه‌های صوت و تصویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساترا به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در ایام محرم تسهیلاتی از جمله پهنای باند مصرفی رایگان ارائه می کند.

به گزارش سینماپرس، با توجه به نزدیکی ایام محرم و همچنین به علت شیوع ویروس کرونا و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ساترا با همکاری شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی، تسهیلاتی را برای انتشار برنامه‌های مذهبی و عزاداری آنلاین به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ارائه می‌دهد.

بر این اساس کاربران می‌توانند به سهولت و با پهنای باند مصرفی رایگان، از محتوای هیئت‌های مذهبی در دهه اول محرم استفاده کنند.

جزئیات مربوط به آدرس رسانه‌ها و شرکت‌های تامین کننده خدمات دسترسی متعاقباً توسط ساترا اعلام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کلهر «شهر خاموش» را رایگان به خانه‌ها می‌برد


کلهر «شهر خاموش» را رایگان به خانه‌ها می‌برد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علیرضا قربانی آلبوم «با من بخوان» را به زودی منتشر می‌کند


علیرضا قربانی آلبوم «با من بخوان» را به زودی منتشر می‌کند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی دست پنهان، صنعت سینما را می‌چرخاند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سینمای ایران اصالت با سرمایه است، این حرفی است که تلویحاً یکی از اصلی‌ترین اعضای شورای پروانه ساخت سینمایی بر زبان آورده است و اگر سخن دقیقی باشد، ریشه تنزل کیفی و محتوایی آثار این سال‌های سینمای ایران تا حدودی مشخص می‌شود

به گزارش سینماپرس، درباره سرمایه‌سالاری در فرهنگ و هنر پیش از این بارها سخن گفته‌ایم و باید مواضع فریدون جیرانی عضو شورای پروانه ساخت را در این باره اعترافی صادقانه به مسئله‌ای دانست که هیچ یک از مدیران سینمایی جسارت و جرئت بیان آن را نداشتند، اما واقعیت همان چیزی است که جیرانی بر زبان آورده است.

وقتی می‌گوییم فرهنگ در کشورمان تن به مناسبات سرمایه‌سالارانه داده و دولت تمام تلاشش را کرده تا بدون شعار، اما در عمل همین شرایط حاکم باشد، معنایش این می‌شود که عضو شورای پروانه ساخت سینمایی به صراحت می‌گوید: «این منطق سرمایه‌داری است که ما به یک اینفلوئنسر اینستاگرامی پروانه کارگردانی بدهیم»، جیرانی البته بیراه نمی‌گوید. مناسبات فرهنگی در ایران خیلی وقت است که خودش را به دست سرمایه سپرده است، البته باید اذعان کنیم آنقدر که در ایران مناسبات سرمایه‌سالارانه اقتضائات خود را بر سینما تحمیل کرده در سرمایه‌دارترین کشورهای غربی نتوانسته خود را سوار کند.

وقتی دست پنهان بازار فرهنگ را می‌چرخاند!

آدام اسمیت در اقتصاد سرمایه‌داری یا همان اقتصاد بازار آزاد یک نام بزرگ است. کسی که مدعی شده در اقتصاد یک دست پنهان وجود دارد که آن را سامان می‌دهد. این نظریه البته در خود کشورهای سرمایه‌داری سال‌هاست با چالش جدی روبه‌رو بوده و دولت‌ها دهه‌هاست متوجه شده‌اند باید در برخی شئون دخالت کنند و نمی‌توانند همه چیز را به دست پنهان بسپارند، اما در ایران غرب‌گراها هنوز سر از لاک نظریه‌هایی که در غرب رو به اضمحلال رفته درنیاورده‌اند و همین عقب‌ماندگی‌های تئوریک که به همه جا سرایت کرده سبب شده تا فرهنگ و هنر نیز دستخوش افت کیفی شود.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در معاونت هنری وزارت ارشاد، مردی سکان امور را به دست گرفت که اصلی‌ترین شعارش اقتصاد هنر بود؛ شعاری که در وهله اول دلربا و فریبنده به نظر می‌رسد، به ویژه اینکه هنرمندان معمولاً با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و چرخه اقتصادی در هنر می‌تواند عبارتی جذاب باشد. علی مرادخانی مردی ریشه‌دار در میان مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی بود و از دهه ۶۰ در وزارت ارشاد فعال بود. خوبی مرادخانی این بود که بدون تعارف و بسیار علنی فرهنگ و هنر را به سمت تجاری شدن پیش برد تا جایی که مهم‌ترین سالن هنری کشور یعنی تالار وحدت را مدتی به یک شرکت خودروسازی اجاره داده بود، کمی این‌سوتر در سازمان سینمایی شعارها تا این اندازه پررنگ نبود، اما رویه‌ها و رویکردها دقیقاً همانی بود که در معاونت هنری جریان داشت. وقتی انتظامی مرد کم‌حرف و سیاستمدار دولت غرب‌گرای روحانی از معاونت مطبوعاتی به سازمان سینمایی کوچ کرد، گویی همه چیز برای غلبه سرمایه‌داری بر سینما مهیا شده بود. سینمای ایران در این دوران با سرعتی تصاعدی به سمت ابتذال حرکت کرد تا کار سینما مانند اواخر دهه ۵۰ تقریباً یکسره شود.

مناسبات بازار حرف اول را می‌زند

حالا فریدون جیرانی پس از جنجال‌هایی که اعطای مجوز کارگردانی به یک اینفلوئنسر به پا کرد، تعارف را کنار گذاشته و به صراحت از پادشاهی سرمایه بر سینما سخن گفته است.

جیرانی در پاسخ به این سؤال مهر که چرا باید برای یک چهره اینستاگرامی پروانه کارگردانی صادر شود، می‌گوید: «عده‌ای معترض هستند که اگر این فرد توانسته مجوز بگیرد، ما چرا پشت در مانده‌ایم. واقعیت، اما این است از زمانی که من در این شورا هستم، هیچ دستیار کارگردانی پشت سد صدور مجوز کارگردانی نمانده است. تلاش ما در شورا و تلاش شخص آقای طباطبایی‌نژاد این بوده است که جوان‌ها مشکلی برای ورود به عرصه کارگردانی نداشته باشند، اما اینکه این فرد خاص می‌تواند وارد شود و فرد دیگری نمی‌تواند، این دیگر مربوط به مناسبات بازار است.»

وی در توضیح این نکته عنوان می‌کند: «وقتی ما در مناسبات بازار، بخش خصوصی را حاکم می‌کنیم، یکی از تبعاتش همین است. شما نمی‌توانید بخش خصوصی را مجبور کنید که با جیرانی نوعی کار کند. بخش خصوصی خودش کارگردان و سرمایه‌گذارش را پیدا می‌کند. من نمی‌توانم بخش خصوصی را مجبور کنم برود سراغ فلان دستیار کارگردانی که برای ورود به این عرصه محق‌تر است.»

شورای پروانه ساخت باید تعطیل شود!

جالب است که عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی به صراحت می‌گوید که از اساس اعتقادی به فلسفه وجودی این شورا ندارد و معلوم نیست وقتی وی به این شورا اعتقاد ندارد چرا سازمان سینمایی زیر بار عضویت او رفته است.

جیرانی می‌گوید: «از نظر شخص بنده، شورای پروانه ساخت از اساس اشتباه است و باید تعطیل شود. این شورا در خودش، تناقض دارد. فیلمسازان جوانی در این شورا منتظر دریافت پروانه ساخت هستند و این واقعیت است. شورای پروانه ساخت درون خودش تناقض دارد و همیشه هم مخالف آن بوده‌ام، اما به قانون احترام می‌گذارم و به سهم خودم تلاش می‌کنم در این شورا که حضور دارم، کاری کنم که جوانان کمتر با مشکل مجوز مواجه شوند.»

به گفته جیرانی اگر ما طالب آزادی و دموکراسی هستیم، باید بدانیم که در دموکراسی کسی نمی‌گوید که «فلانی قبلاً در زندگی‌اش چه کار کرده است؟»! نمی‌شود در اقتصاد نگاه‌مان سرمایه‌داری باشد و در فرهنگ بخواهیم نگاه چپ داشته باشیم! مناسبات سرمایه‌داری با خودش، تهیه‌کننده، کارگردان و سرمایه‌گذار می‌آورد. نمی‌شود انتظار دیگری از آن داشت یا باید به سال‌های دهه ۶۰ بازگردیم که اقتصاد در اختیار دولت بود و همه چیز کنترل می‌شد. در آن فضا می‌شد من نوعی بگویم تو فیلم بساز و دیگری فیلم نسازد، اما وقتی وارد مناسبات سرمایه‌داری شدیم، دیگر این مناسبات بازار آزاد است که همه چیز را هدایت می‌کند. مناسبات بازار آزاد با خودش نمی‌گوید که فریدون جیرانی پشت خط مانده است به او کار بدهیم، بلکه به دنبال کسی می‌گردد که یا سرمایه داشته باشد یا بتواند اثری بسازد که در بازار فروش تضمین‌شده داشته باشد. این‌ها تناقض‌هایی است که ما با آن‌ها زندگی می‌کنیم. واقعاً هم نمی‌دانم با این تناقض‌ها چه می‌توان کرد، اما واقعی است و وجود دارد.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی برگزار می‌شود


اولین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی برگزار می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید مستند ضدایرانی مشکوک بر علیه نهضت اسلامی تاجیکستان – اخبار سینمای ایران و جهان

یک فیلم ضدایرانی که سازنده آن نامشخص است در تاجیکستان تولید شده است و تنها رسانه‌های فارسی‌زبان معاند جمهوری اسلامی به انتشار خبر درباره آن اقدام کرده‌اند!

به گزارش سینماپرس، این فیلم مستند که «خیانت» نام دارد، علیه نهضت اسلامی تاجیکستان تولید شده و این جریان را ‌تروریستی معرفی کرده است! اما یکی از محورهای اصلی این فیلم، ادعای دخالت ایران در فعالیت ‌تروریستی در تاجیکستان است! در این مستند تاجیکی، بدون هیچ سند و مدرکی ادعا می‌شود که جمهوری اسلامی ایران، به جوانان تاجیک، آموزش عملیات ‌تروریستی علیه دولت تاجیکستان را داده است!
این فیلم مستند فاقد تیتراژ است و نام کارگردان و تهیه‌کننده رسمی‌اش مشخص نیست! اما با توجه به بازخوردها می‌توان حدس زد که «خیانت» ربطی به هنرمندان و ملت تاجیکستان ندارد و به‌نظر می‌رسد که به سفارش نهادها و رسانه‌های ضدایرانی تولید شده است. چرا که هنرمندان تاجیک، عموما از علاقه‌مندان به فرهنگ و مردم ایران هستند و آخرین مصداق این علاقه نیز، انتشار ویدئویی از اعلام همبستگی هنرمندان تاجیک با مردم ایران در مبارزه با ویروس کرونا بود.
این حدس از آنجا نزدیک به یقین است که تنها رسانه‌های وابسته به دولت‌های ضدایرانی، به تبلیغ این مستند پرداخته‌اند؛ رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا و… که تقریبا مطالب مشابهی را در سایت‌های خود، بازتاب داده‌اند.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع