X

بایگانی مرداد 31, 1399

دفتر سینمایی

عرضه بسته ویژه «عماریار» به مناسبت روز جهانی مسجد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با توجه به درپیش بودن ۳۱ مردادماه روز جهانی مسجد، سامانه «عماریار»، مجموعه فیلم‌هایی را برای تماشای خانگی و خرید در این مناسبت، ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، با توجه به درپیش بودن ۳۱ مردادماه روز جهانی مسجد، سامانه «عماریار»، مجموعه فیلم‌هایی را برای تماشای خانگی و خرید در این مناسبت، ارائه کرد.

مستند سینمایی «عابدان کُهَنز» نخستین اثر بسته ویژه «عماریار» برای روز جهانی مسجد است که به کارگردانی مجید رستگار و تهیه کنندگی امیر مهریزدان، ساخته شده است. این مستند روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی اهالی مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ۸۸ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند.

دیگر فیلم خاص این بسته، مستند «مسجد آبی» نام دارد. این مستند به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی سعید قدوسی، درباره برگزاری مراسم مذهبی به ویژه عزاداری دهه اول محرم در مرکز فرهنگی اسلامی فرانکفورت است. مستند «میم مثل مسجد آ مثل آتش» به کارگردانی زهره یزدان‌پناه و تهیه‌شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اثر دیگر «عماریار» برای روز جهانی مسجد است. این مستند روایتگر ماجرای حمله به مسجد لولاگر تهران در جریان فتنه سال ۸۸ است.

دیگر اثر این بسته فیلم، مستند «سنگر» نام دارد. این مستند به کارگردانی محمدرضا دهشیری و تهیه‌کنندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، تولید شده و روایتگر انواع فعالیت‌های درون یک مسجد شهر قم است و به این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند: «جمله مساجد سنگر است، سنگرها را پر کنید» اشاره دارد.

مستند «آسید مهدی» به کارگردانی بابک مینایی و تهیه کنندگی مهدی مطهر اثر بعدی سامانه «عماریار» برای روز جهانی مسجد است. این مستند پیرامون شخصیت، افکار و حالات روحی سید مهدی قوام از علما و روحانیون دهه ۲۰ و ۳۰ تهران است که به واسطه شیوه و سلوک خاص خود در هدایت و ارشاد طبقات مختلف جامعه تا به امروز مشهور و زبانزد شده است.

اثر بعدی این بسته فیلم، مستند «شیخ رضا»، نام دارد. این مستند به کارگردانی بابک مینایی و تهیه کنندگی مهدی مطهر، ساخته شده و به زندگی مرحوم شیخ رضا سراج از خطیبان سال های نه چندان دور کشور پرداخته است. او از شاگردان ممتاز شیخ عبدالکریم حائری در حوزه علمیه قم، سید محمد تقی خوانساری و میرزا محمد همدانی به‌شمار می‌رود.

مستند «شمیم باران»، به کارگردانی پیروز ابری و مصطفی حسن‌بیگی اثر بعدی سامانه «عماریار» برای روز جهانی مسجد است. این مستند پرتره‌ای از حیات معنوی مرحوم آیت الله احمد مجتهدی تهرانی است. در این مستند با شاگردان و یاران قدیم مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی مانند آیت‌الله امام کاشانی، آیت‌الله میرسجادی، آیت‌الله حبیبی، آیت‌الله جاودان، آیت‌الله طبرستانی و اساتید و علمای دیگر گفت‌وگو شده است.

اثر دیگر این بسته فیلم «عطر سیب» نام دارد. این مستند به کارگردانی داود جلیلی و تهیه کنندگی امیر مهریزدان تولید شده و روایتگر زندگی حاج‌آقا «بخشایش‌پور»، امام‌جمعه بخش «فلارد» از توابع شهرستان «لردگان» است اما امام‌جمعه‌ای متفاوت از آن‌چه در ذهن دارید. او در این منطقه محروم، وظیفه خود می‌داند تا کنار مردم بماند، با آن‌ها زندگی کند و درمان دردهایشان باشد.

آخرین اثر این بسته فیلم، مستند «چنار» نام دارد که به کارگردانی سید محمود شریفی‌اصل و تهیه کنندگی حسین برادران، تولید شده است. این مستند روایتگر ماجرای طلبه جوانی است که وارد روستایی سنتی شده تا کار تبلیغ خود را آغاز کند اما با مسجدی مملو از پیرمردان روبه‌رو می شود. او می‌کوشد تا جوانان را به مسجد بکشاند که با مشکلاتی مواجه می شود.

مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود و تماشای این آثار جذاب مسجدی، به سایت عماریار مراجعه کنند.

«عماریار»، مرجع عرضه تولیدات صوتی و تصویری جبهه فرهنگی انقلاب است که با شعار «با خانواده فیلم ببینید»، درصدد انتشار و عرضه محتوای سالم از فیلم‌های مستند در وهله اول و فیلم‌های سینمایی و پویانمایی، فیلم‌های کوتاه و نماهنگ از تولیدات داخل و خارج کشور در وهله دوم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش «دوزیست» برای‌اکران در فصل پاییز سینماها – اخبار سینمای ایران و جهان

پروانه نمایش فیلم «دوزیست» در حالی صادر شد که سازندگان فیلم در تلاش برای اکران آبان‌ماه در سینماهای سراسر کشور هستند.

پروانه نمایش فیلم سینمایی «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی چهارشنبه گذشته در سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.

این مجوز در حالی صادر شده که سازندگان فیلم در تلاش برای اکران آبان ماه در سینماهای سراسر کشور هستند. در صورت روند نزولی مبتلایان کرونا و مساعد شدن شرایط عمومی این فیلم یکی از گزینه‌های جدی نمایش بعد از ایام محرم و صفر خواهد بود.

جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی با معرفی الهام اخوان با حضور مانی حقیقی، سعید پورصمیمی و پژمان جمشیدی تیم بازیگری این فیلم اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

از دیگر عوامل «دوزیست» می‌توان به مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، مجری طرح و مدیر تولید: کامران حجازی، تدوین: مهدی سعدی، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: امیر حسین قدسی، صداگذار: علیرضا علویان، موسیقی: آرمان موسی‌پور، مدیر صدابرداری: مهدی صالح کرمانی، طراح لباس: ملودی اسماعیلی، جلوه‌های ویژه بصری: وحید قطبی‌زاده، سرمایه گذار: دکتر جلال تیموری اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

و محرمی دیگر فرا رسید …

 

 

 

 

 

 

 

 

دفتر سینمایی

پشت صحنه‌ «جدایی نادر از سیمین» به شبکه مستند رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

جدیدترین قسمت از برنامه «نردبان» ضمن بررسی مستندهای مرتبط با موضوع کودتای ۲۸ مرداد،‌ به گفتگو با کارگردانی «صحنه‌هایی از یک جدایی» خواهد پرداخت.

هفتمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی «نردبان» امشب جمعه ۳۱ مرداد روی آنتن شبکه مستند می‌رود. مستندسازان و نظریه‌پردازان مطرح سینمای مستند از داخل و خارج ایران در گفتگوهایی اختصاصی با «نردبان»، از تجربیات خود در فیلمسازی و عکاسی مستند می‌گویند و سینمای مستند ایران را مورد بررسی قرار خواهند داد.

این قسمت از برنامه «نردبان» با ورود به پرونده مستندهای با موضوع کودتای ۲۸ مرداد، دو مستند «آقای نخست وزیر» به کارگردانی محمدرضا امامقلی و «محاکمه مصدق» به کارگردانی احسان عمادی را مورد نقد و بررسی قرار داده است. در این بخش از برنامه سید احسان عمادی در گفتگو با حامد شکیبانیا ضمن توضیح درباره مستند خود از کاربرد عکس در فیلم مستند سخن گفته و محمدرضا امامقلی نیز در گفتگویی دیگر از دغدغه‌های تهیه آرشیو در فیلم مستند صحبت کرده است. امید بلاغتی این دو فیلم مستند را نقد و بررسی کرده است.

در بخش دیگر برنامه، وحید صداقت که این روزها مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» را روی پرده دارد، با حضور در «نردبان» روبه‌روی دوربین شبکه مستند نشسته است.

مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» در آستانه دهمین سال ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» آماده نمایش شده و به زوایای پنهان این فیلم می‌پردازد؛ این اثر روایتی از شکل‌گیری ایده، فیلمنامه، انتخاب بازیگران و بازتاب‌های جهانی این فیلم است و تصاویری از فیلم و پشت‌صحنه با روایت اصغر فرهادی و گفتگوهایی از مایک لی، ژان کلود کریر و ابراهیم گلستان را دربرمی‌گیرد.

علاقه‌مندان برای مشاهده کامل آیتم‌های برنامه می‌توانند به سایت شبکه مستند به آدرس http://www.doctv.ir/nardeban مراجعه کنند.

«نردبان»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند فیلم و عکاسی مستند را به علاقه‌مندان آموزش دهد. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۱۵ است. «نردبان» در استودیو فرهنگسرای ارسباران ضبط می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان سی‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که پاییز امسال با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان به صورت آنلاین برگزار می‌شود، منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، مقررات و فراخوان سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که پاییز امسال با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان به صورت آنلاین برگزار می‌شود، منتشر شد.

این دوره جشنواره، براساس توافق‌نامه سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، و با عنایت به شیوع جهانی کووید -۱۹، از ۲۷ مهر ماه لغایت ۲ آبان ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر لغایت ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰) به صورت مجازی و نمایش آنلاین، در قالب رقابتی در دو بخش «مسابقه سینمای ایران» و «مسابقه سینمای بین‌الملل» برگزار و در آن جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان جشنواره اهدا خواهد شد.

لازم به ذکر است با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات زمان، متناسب با آن، تصمیمات لازم، در خصوص جزئیات روش برگزاری جشنواره توسط دبیرخانه اعلام خواهد شد.

۱) مسابقه سینمای ایران

۱ – بهترین فیلم سینمایی (اعم از پویانمایی، زنده و عروسکی)

۲ – بهترین کارگردانی

۳ – بهترین فیلمنامه (غیر اقتباسی و اقتباسی)

۴ – بهترین بازیگر

۵ – بهترین دستاورد فنی یا هنری

۶ – جایزه ویژه هیات داوران

۷ – جایزه شهید بهنام محمدی

۸ – جایزه زاون قوکاسیان

* مسابقه فیلم‌های کوتاه

۹ – بهترین فیلم کوتاه داستانی (به کارگردان)

۱۰ – بهترین فیلم کوتاه پویانمایی (به کارگردان)

لازم به ذکر است در این دوره نیز، جوایز «ویژه دبیر»، «سیفژ»، «یونیسف»، «وب‌سری» و «برترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان» به فیلم‌های برگزیده اهدا خواهد شد.

۲) مسابقه سینمای بین‌الملل

* مسابقه فیلم‌های سینمایی

۱– بهترین فیلم سینمایی (اعم از پویانمایی، زنده و عروسکی)

۲ – بهترین کارگردانی

۳ – بهترین فیلم‌نامه

۴ – بهترین بازیگر

۵ – بهترین دستاورد فنی یا هنری

۶ – جایزه ویژه هیات داوران

* مسابقه فیلم‌های کوتاه

۷ – بهترین فیلم کوتاه داستانی (به کارگردان)

۸ – بهترین فیلم کوتاه پویانمایی (به کارگردان)

۳) مقررات جشنواره

۱) انتخاب فیلم‌ها از سوی ستاد جشنواره انجام می‌شود.

۲) صرفاً آثاری که به لحاظ محتوا و شیوه روایت، قابلیت جذب مخاطب کودک و نوجوان را داشته باشد، پذیرفته خواهد شد.

۳) لازم به ذکر است فیلم‌هایی مجاز به حضور در این دوره خواهند بود که تا قبل از برگزاری جشنواره، در ایران اکران عمومی نشده یا از شبکه‌های نمایش خانگی و صدا و سیما پخش نشده باشند. فیلم‌های پذیرفته نشده در دوره‌های قبلی نیز امکان شرکت در این دوره را نخواهند داشت.

۴) آثار سینمایی در ۲ گروه سنی کودک (۶ تا ۹ سال) و نوجوان (۱۰ تا ۱۵ سال) پذیرفته خواهد شد.

۵) فیلم‌های کوتاه (۳ تا ۱۵ دقیقه) و فیلم‌های سینمایی حداقل ۷۵ دقیقه و در مورد فیلم‌های پویانمایی حداقل ۷۰ دقیقه می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند.

۴) ارسال فیلم برای جشنواره

۴-۱) متقاضیان برای ارائه نسخه اولیه، باید ابتدا در سامانه دبیرخانۀ به نشانی www.portal.icff.ir ثبت نام نموده، فیلم مربوطه را به صورت لینک در آنجا وارد نمایند و یک نسخه از آن را به صورت لوح فشرده (DVD)، (Blu-Ray) یا فلش مموری به دفتر جشنواره ارسال کنند. لازم به ذکر است چنانچه تهیه‌کنندگان به هنگام ثبت‌نام در سامانه مذکور، دچار مشکل فنی شوند، می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۳۸۶۵۰۲۸۲۴ تماس بگیرند.

۴-۲) ارایه عکس، یادداشت کارگردان درباره فیلم، بیوگرافی، فیلموگرافی، چند قطعه عکس از فیلم، پوستر، بروشور، تراکت (آنونس یا حداکثر سه دقیقه از فیلم) الزامی است.

۴-۳) فیلم‌های ایرانی پذیرفته شده، ملزم به ارائه نسخه زیرنویس (انگلیسی) خواهند بود.

۴-۴) آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره و ارائه فیلم اعم از (ایرانی یا غیر ایرانی) شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ مصادف با ۵ سپتامبر ۲۰۲۰ تعیین می‌شود.

۴-۵) آخرین مهلت تحویل نسخۀ اصلی فیلم پذیرفته شده، حداکثر تا سه‌شنبه اول مهر ۱۳۹۹ مصادف با ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ است. (هزینۀ آماده‌سازی فیلم‌ها برعهدۀ متقاضیان خواهد بود.)

۴-۶) دبیرخانه جشنواره برای تمامی آثار پذیرفته شده، گواهی شرکت صادر می‌کند.

۴-۷) به منظور احترام به مخاطبین، در صورت عدم ارائه نسخه مذکور در تاریخ مقرر، دبیرخانه جشنواره، فیلم را از تمامی برنامه‌های اعلام شده کنار خواهد گذاشت.

۴-۸) برنامه‌ریزی نمایش فیلم‌های پذیرفته شده به عهده دبیرخانه جشنواره است.

۴-۹) پس از تحویل نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره، امکان حذف آن از برنامه نمایش میسر نخواهد بود.

۴-۱۰) ثبت‌نام و تحویل فیلم، به منزله قبول کامل مقررات و ضوابط نمایش فیلم در ایران تلقی می‌شود.

۴-۱۱) اطلاع‌رسانی صرفاً از طریق روابط عمومی جشنواره انجام می‌شود.

۴-۱۲) تفسیر و اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیش بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.

نسخه مقررات به ۳ زبان انگیسی و عربی و فارسی تدوین شده است و در صورت ایراد در تفسیر قوانین، نسخه فارسی معیار قضاوت خواهد بود.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر ماه لغایت ۲ آبان ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر لغایت ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰) به صورت مجازی و نمایش آنلاین برگزار خواهد شد و متقاضیان شرکت در جشنواره برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه دبیرخانه: www.portal.icff.ir و شماره تلفن‌های ۲۲۷۳۵۰۹۰-۰۲۱، ۲۲۷۳۴۸۰۱-۰۲۱، ۱- ۲۲۷۴۱۲۵۰- ۰۲۱ در تهران و در اصفهان با شماره ۳۲۲۲۵۵۲۵ – ۰۳۱ تماس بگیرند.

نشانی دبیرخانه در تهران: خیابان ولیعصر (عج)، ایستگاه باغ فردوس، خیابان عباس کیارستمی (طوس سابق)، نبش کوچه دلبر، شماره ۱۳ طبقه دوم و در اصفهان: خیابان آمادگاه، روبروی هتل عباسی، مجتمع عباسی، دفتر دائمی دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش برای ترخیص شجریان تا ۳ روز آینده


تلاش برای ترخیص شجریان تا ۳ روز آینده

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فلسفه حاکم بر تولیدات صدا و سیما نامعلوم است – اخبار سینمای ایران و جهان

کارشناس رسانه معتقد است اگر امام خمینی(ره) فرمودند که صداوسیما دانشگاه است به این معنی است که افراد بااطلاع توسعه‌یافته و تعالی یافته‌ای از آن خارج می‌شوند نه مثل این دانشگاه‌های عادی ما که اندکی اطلاعات و یک مدرک به دانشجویان می‌دهند.

به گزارش سینماپرس، تاکنون درباره سازمان صداوسیما یا به قول خودمان تلویزیون، حرف‌ها، بحث‌ها و نقدهای بسیاری در محافل، مجالس و رسانه‌ها مطرح شده که هر یک از آن‌ها ناظر به بخشی از مسائل، موضوعات‌ یا ابتلائات صداوسیما بوده است. حالا بیش از ۴۰ سال از عمر صداوسیما در دوران انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ در همه این سال‌ها تلویزیون فراز و فرودهای پرشماری را تجربه کرده است؛ فرازها منتقدان صداوسیما را راضی و فرودها صدای اعتراض آنها را بلند کرده است.

گرچه در طول سال‌های اخیر صداوسیما در بسیاری از مواقع دست به آزمون و خطا زده، اما اکنون دیگر فرصت چندانی برای آزمون و خطا باقی نمانده است؛ دوران پسا ۴۰ سالگی دوره کمال و پختگی است و انتظار همگانی این است که سازمان صداوسیما از این پس در مدار تکامل و بالندگی گام بردارد. با این وجود، عده‌ای از کارشناسان معتقدند که صداوسیما پس از گذشت ۴۰ سال، آن‌گونه که انتظار می‌رفت در اوج نیست و تا تبدیل شدن به دانشگاهی برای همه قشرها در سراسر کشور فاصله معناداری دارد.

برای روشن‌تر شدن ابعاد این مسئله، به سراغ محمودرضا امینی تحلیلگر و کارشناس حوزه رسانه و البته مدتی مسئول و دبیر در شورای نظارت بر صداوسیما رفتیم‌ و با او در این باره به گفت‌وگو نشستیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

سریال ایرانی، تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، بازیگران سینما و تلویزیون ایران، شهید سپهبد قاسم سلیمانی،

محمودرضا امینی در مورد وضعیت سازمان صداوسیما به تسنیم  گفت: من نه به عنوان یک بیننده و شنونده عادی بلکه به عنوان یک آشنا با رسانه به معنای عام و رسانه بزرگ صداوسیما به طور خاص و کسی که مدت قابل ملاحظه‌ای در شورای نظارت بر این سازمان مسئولیت داشته و دبیر بوده و بعد از آن هم در گروه‌های مختلف سیاستگذاری و تولید محتوا و برنامه‌های مختلف دخیل بوده، اظهارنظر می‌کنم. با چنین تجربه‌ای و از این منظر احساس می‌کنم که صداوسیما مثل یک انسان قوی جثه بی‌حال است. روح و خاصیت لازم را ندارد و به بیان بهتر، صداوسیما در شأن و طراز اقتدار، توان و اعتبار جمهوری اسلامی نیست.

وی افزود: مهم‌تر از آن در شأن رهبری بزرگوار و مرجعیت نظام نیست. چرا که ما انتظار داریم صداوسیما دانشگاه و سازنده باشد و تحرک ایجاد کند. گرچه دیده‌ایم که برخی از مسئولین هر از گاهی از تأثیرگذاری رسانه‌ملی تشکر کرده‌اند اما آن مربوط به زمانی است که روی یک موضوع متمرکز می‌شود که کار خوبی هم است اما ما مسائل متعددی در کشور داریم که مغفول مانده است. صداوسیما مسئول تفکر، آگاه‌سازی، توجیه و تهییج مردم است. وقتی می‌گوییم آگاه‌سازی مردم در تمامی ابعاد سیاست، اقتصاد، امنیت، فرهنگ مسائل اجتماعی و … است. وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد و این سازمان از آن خبر می‌دهد. به عنوان مثال برجام یک حادثه تاریخ‌ساز است در چنین رویدادی صداوسیما چقدر اطلاع‌رسانی کرد تا صرف نظر از مثبت یا منفی بودن آن، مردم بدانند برجام چیست؟

پژوهشگر و کارشناس رسانه تأکید کرد: مقام معظم رهبری فرمایش می‌کنند که مثلاً ممکن است در مورد عید قربان یا روز زن باشد. این فرمایش رهنمودهایی دارد که انسان‌ساز، جامعه‌ساز دولت‌ساز، قانون‌ساز و راهبر است اما چه کسی باید این فرمایش گفته شده را به فرهنگ راهبری و نتیجه‌بخشی برساند؟ مقام معظم رهبری گاهی انتقاد دارند که شعاری را برای یک سال تعیین فرموده‌اند و مسئولین توجهی نکرده‌اند که واقعیت هم دارد؛ اما کجا صداوسیما مطالبه این توجه را ایجاد کرده است؟

وی افزود: ما در کارنامه سیمافیلم، سریال و گاهی برنامه‌های سرگرم‌کننده داریم و در رادیو هم داستان موسیقی و محصولاتی را داریم که همه آنها با تکرار یا بدون آن، شبانه روز یا زمان مشخص این رسانه را پُر کرده‌اند. اما نتیجه این محصولات چیست؟ از فلان سریال و موسیقی، یا از بهمان نشست‌ها، گفت‌وگوها و یا حتی سرگرمی‌های بین برنامه‌ای چه نتیجه‌ای می‌گیریم. از تولید و پخش این برنامه ها چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟ مثلاً با تولید برنامه‌های اقتصادی به دنبال ایجاد تحرک در اقتصاد مقاومتی کشوریم؟ آیا چنین دستاوردی از برنامه‌های اقتصادی و یا حتی فیلم و موسیقی‌های پخش شده حاصل می‌شود؟

امینی خاطرنشان کرد: می‌توانیم به عنوان نمونه روسیه را بررسی کنیم. این کشور کمونیستی خودش را ۷۰  سال با دو سمفونی نگه داشت؛ موسیقی‌هایی که بتواند مردم را حفظ کنند کدامند؟ صداوسیما آثار مستند بسیاری ساخته و ما هم می‌بینیم که خیلی کارها کرده است و اتفاقاً چون کارهای خوب و تعیین‌کننده‌ای در کارنامه خود داشته بیشتر گله‌مند می‌شویم که چند سال است که دیگر یک مستند محکم و غنی در صداوسیما نمی‌بینیم؟

این پژوهشگر و کارشناس عنوان کرد: گاهی می‌بینیم که برایند کارهای کرده و نکرده صداوسیما برابر است و ما از تماشای یک فیلم تنها گذراندن وقت نصیبمان شده و دیگر هیچ! از موسیقی الّا اینکه یک دنگ و دونگی شنیده‌ایم حس دیگری پیدا نمی‌کنیم. اگر بگوییم صداوسیما مسئول سرگرمی مخاطب است، این کار هم می‌تواند جهت‌دار باشد وگرنه با یک‌قل دوقل هم می‌شود مردم را سرگرم کرد با یک موسیقی پاک روان هم می‌شود سرگرم شد.

او به ضرورت‌هایی که صداوسیما به‌ آن‌ها کمتر توجه کرده یا نکرده، اشاره کرد و گفت: این فقدان‌ها و غفلت‌ها نشان می‌دهد که چند ضرورت در صداوسیما وجود ندارد. اول اینکه تفکر و فلسفه تولید محصولات مغفول است و کسی نمی‌داند که بر چه اساسی این تولیدات اتفاق افتاده است. قاعدتاً اگر بگوییم که یک فیلم درجه یک یا دو یا سه تولید می‌شود کارشناسان مختلف جامعه‌شناسی و فرهنگی بتوانند بگویند که چه تأثیراتی را در جامعه رقم خواهد زد و چقدر در رشد و سعادت جامعه و تعالی دینی آن مؤثر خواهد بود. به هر حال همه اینها را باید در نظر گرفت و البته منظور این نیست که همه باید بعد از دیدن یک فیلم شروع به بیان احادیث و روایات کنند بلکه به این معنی است که از آن فیلم قال الصادق و قال الباقر به دست آید. گاهی با نتیجه عکس مواجه می‌شویم.

امینی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند که درست است که انتصاب رؤسای سازمان صداوسیما توسط ایشان اتفاق می‌افتد اما نسبت به خیلی از برنامه‌ها نقد دارند. معلوم نیست فلسفه حاکم بر تولیدات صداوسیما چیست؟ فلسفه باید بگوید که چه کاری و برای چه نتیجه‌ای انجام می‌شود. اگر امام خمینی(ره) فرمودند که صداوسیما دانشگاه است به این معنی است که افراد با اطلاع توسعه‌یافته تعالی یافته‌ای از آن خارج می‌شوند نه مثل این دانشگاه‌های عادی ما که اندکی اطلاعات و یک مدرک به دانشجویان می‌دهند.

وی افزود: ما هم تأیید می‌کنیم که به برنامه‌های طنز یا هیجانی نیاز داریم اما از این برنامه‌های خنده‌دار یا هیجان‌انگیز چه برداشتی عاید می‌شود آیا صرفاً به دنبال هیجان برای هیجان و طنز برای طنز باید باشیم. البته که نه! هیجان برای بهبود روحیه و طنز برای شادابی و نشاط مخاطب باید باشد که حاصل نمی‌شود. حتی گاهی احساس می‌کنیم که برخی از این فیلم‌های اکشن و پلیسی که تولید و پخش می‌شوند اصلاً فیلم نیستند و بیشتر به تبلیغات شبیه‌اند چرا که آنقدر بریده بریده و غیر منسجم ساخته می‌شوند که به نظر می‌رسد می‌خواهند کار پلیس را نشان دهند در حالی که فیلم پلیسی باید بتواند اقتدار پلیس را برای مردم بیان کنند.

امینی با اشاره به اینکه مردم ما از اقتدار سپاه استقبال کردند، خاطرنشان کرد:قاسم سلیمانی که رسانه نبود اما سؤال اینجا است که چه شد که مردم از حیات و مماتش تأثیر پذیرفتند. دلیلش این است که انعکاسی از او در افکار و دل‌های مردم بود که چنین جایگاهی به او داد و این چنین از او استقبال کردند. صداوسیما هم، همین وظیفه را دارد. اگر در جامعه ناهنجاری یا مشکل اقتصادی و امنیتی وجود دارد، نمی‌تواند مسئول نباشد. جمهوری اسلامی که با اقتدار است باید برد رسانه‌ای‌اش قوی‌تر از این‌ها باشد. نه تنها در داخل مرزها بلکه باید پرسید که در حالی که ما درصدد تقویت امنیت دریایی‌مان بسیار فراتر از مرزهای آبی خودمانیم، آیا نمی‌خواهیم برای خودمان امنیت فکری و افکار عمومی جهانی ایجاد کنیم؟

وی تصریح کرد: ما برای افکار عمومی جهانی چه برنامه‌ای داریم؟ اگر بگوییم که به یکباره همه کانال‌ها و شبکه‌های برون‌مرزی ما به هر دلیلی تعطیل شود چه اتفاقی می‌افتد در حالی که چندان مشخص نیست که چه تدبیری برای علاقه‌مندان و رهروان انقلاب خود داریم؟ و در حالی که آثار انقلابمان در لبنان، فلسطین، یمن، سوریه و ونزوئلا وجود دارد ما چه تصویری از جامعه خودمان به آنها نشان می‌دهیم؟ چگونه خود را به آنها معرفی می‌کنیم و چه روند سیاسی و اقتصادی از خود به نمایش می‌گذاریم. دولت‌ها و مجلس‌ها یکی پس از دیگری به صحنه می‌آیند و می‌روند چه کسی رصد و مطالبه‌گری را برای مردم ایجاد کند. اینکه بگوئیم نمی‌گذارند و نمی‌شود قابل قبول نیست.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: ما امکان تولید آثار فاخر نمایشی و موسیقیایی را داریم گرچه ممکن است یک تولید درجه یک هزینه زیادی داشته باشد اما به همان اندازه هم ماندگار می‌شود و می‌توانیم بارها آثاری همچون سریال امام علی(ع)، اصحاب کهف، یوسف پیامبر یا مختارنامه را در داخل نمایش بدهیم و حتی آنها را به کشورهای مختلف صادر کنیم. گاهی اوقات پای سخنان پیشکسوتان دوبله می‌نشینیم و می‌بینیم که چه دنیایی‌اند و ما باید آن را حفظ کنیم. زمانی در صداوسیما، گروهی نسبت به بررسی سخنرانی مقام معظم رهبری و تعیین مطالبات ایشان در هر سخنرانی اقدام می‌کردند و مشخص می‌کردند که در این حوزه رسانه‌ملی چه مسئولیتی دارد و به ترکیبی از برنامه‌های مختلف می‌رسیدند.

این پژوهشگر و کارشناس رسانه تأکید کرد: می‌خواهم از فعالان حوزه فرهنگ و هنر سؤال کنم که آیا داشتن انتظار تولید چهار سمفونی فاخر در یک سال از سازمان صداوسیما بیجا است؟ اگر بگوییم ۱۰ فیلم فاخر یا حتی ۱۰ نشست مؤثر چطور؟ چه کسی مسئول برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است؟ اگرچه باید در دانشگاه‌ها به جریان می‌افتاد که نیفتاد پس چرا ما در صداوسیما چنین فضایی به‌وجود نیاوریم و مذاکره و مناظره نگذاریم در حالی که شاهدیم اقدامی مشابه در فضای یک شبکه اجتماعی رخ می‌دهد و می‌بینیم که مخاطب قابل ملاحظه‌ای هم دارد. چرا نباید این کار در صداوسیما درست مدیریت نشود و  اجازه دهیم که در بیرون اتفاق بیفتد؟

وی با نگاهی به فقدان محتوا در برخی از برنامه‌های تلویزیون، افزود: حاضر نیستند هزینه‌ای برای جذب نخبگان جهت هدایت تولیدات صرف کنند و نه نخبگان را در تولید به کار می‌گیرند. چند موسیقیدان نخبه را برای تولید آثار فاخر فراخوانده‌اند یا چند تهیه‌کننده توانمند برای تولید آثار فاخر دعوت به کار کرده‌اند؟ چند موضوع مهم مباحثه‌ای و گفت‌وگویی که به حل مشکلاتی بینجامد برای برنامه‌سازی انتخاب کرده‌ایم؟ گاهی می‌بینیم که بیش از نیم ساعت از یک برنامه را تماشا می‌کنیم اما هیچ چیزی کسب نمی‌کنیم. در بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگو محور حتی گفت‌وگوی ویژه خبری افراد بسیاری را می‌بینیم که حضور پیدا می‌کنند و مدت زیادی هم صحبت می‌کنند اما در نهایت تنها حرفی زده‌اند که حرفی زده شده باشد و نتیجه خاصی از این سخنان و تولید آن برنامه‌ها به دست نمی‌آید. در حالی که موظفیم که کارهای نتیجه‌بخش انجام دهیم.

امینی با اشاره به سردرگمی صداوسیما، گفت: صداوسیما نه تنها در سیاستگذاری دچار مشکل است بلکه انگار نمی‌داند که چه کاری می‌خواهد بکند و دچار سردرگمی است. هزینه نخبگانی نمی‌کنند و مسئولیتی در قبال جامعه و مشکلات جامعه ندارند. اگر اقتصاد ما مشکل دارد و اگر دولت کاری برای بهبودش نمی‌کند، این صداوسیما است که باید ایجاد مطالبه کند و حتی به مطالبات مردمی شکل دهد. مجلس شکل گرفته و مطالبات مردمی باید از طریق این رسانه به گوش مجلسیان برسد. اگر مجلس بودجه و وقت صرف می‌کند تا سؤالی از رئیس جمهور بپرسد، صداوسیما باید منتقل‌کننده مطالبات مردمی باشد تا نمایندگان آن را بپرسند. نمایش یک دادگاه در راستای برقراری عدالت است اما تکمیل نتیجه دادگاه‌ها و رسیدن به عدالت با به‌کارگیری نخبگان و انعکاس نظرات آنها برای جامعه از وظایف صداوسیما است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد نمی‌دانیم که برون‌داد و نتیجه اجتماعی برنامه‌های تلویزیون چیست، گفت: ما نباید فیلم فساد را بسازیم بلکه باید فیلمی بسازیم که نشان دهد چگونه باید و می‌توان فساد را رفع کرد. همه محصولات صداوسیما باید نتیجه تعالی‌بخش داشته باشد. حتی یک میان برنامه یا یک آموزش آشپزی در دل برنامه خانواده باید ملاک مشخص و نتیجه و فلسفه مشخصی داشته باشد. اگر ما برنامه آشپزی گذاشتیم و در طول یک سال تمام غذاهای ایرانی را معرفی کردیم از فلسفه مشخصی تبعیت کرده‌ایم. اما در بسیاری از موارد نمی‌دانیم که برون‌داد و نتیجه اجتماعی برنامه‌ها چیست. خوش‌آمدن مخاطبان به تنهایی برای صداوسیما کافی نیست و برای جذب مخاطب باید آنها به آفرین گفتن و تحسین برسند.

این کارشناس رسانه درباره تأثیرگذاری تماشای برنامه و سریال تلویزیون، توضیح داد: اگر مخاطب بعد از تماشای برنامه یا سریالی گفت که خیلی خوب بود، خوشم آمد به این معنی است که از آن تأثیر پذیرفته است. مثلاً سریال “گاندو” می‌تواند مصداق چنین برنامه‌ای باشد که خانواده‌ها متوجه شدند “نفوذ” می‌تواند در لایه‌های مختلفی صورت گرفته باشد، اما واقعاً این همه که مقام معظم رهبری بر مقوله نفوذ سیاسی تأکید دارند، به اندازه کافی به آن پرداخته می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صداوسیما باید محل تجمع نخبگان و خبرگان باشد. اگر مدیر جوانی در آنجا به کار گماشته می‌شود که البته کار خوبی است اما هم خودش و هم تیم فکری‌اش باید از افراد نخبه توانمند و عاقلی تشکیل شوند. صداوسیما موقعی رشد و تعالی پیدا می‌کند که آرزوی رشد و تعالی ملت را در سر داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فریدا»ی محرمی با صدای محسن چاووشی


«فریدا»ی محرمی با صدای محسن چاووشی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «بسم رب العشق» با نوای محمود کریمی منتشر شد


نماهنگ «بسم رب العشق» با نوای محمود کریمی منتشر شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایتی زنانه از حادثه جانسوز کربلا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه روایت‌های «نجواهای در گلو مانده» داستان ۱۰ زن است که در روایت‌های مردانه از حادثه جانسوز کربلا، در سراسر تاریخ کمتر دیده شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه روایت‌های «نجواهای در گلو مانده» با همکاری حوزه هنری و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی آماده شده و سپهر سوره هنر هم مجری کار بوده است. این مجموعه کاری ۱۰ قسمتی است که برای پخش هر قسمت، در زمان ۱۰ دقیقه‌ای تولید شده و در ایام محرم از یکی از شبکه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد.

محسن امیری نویسنده و کارگردان این مجموعه نمایشی در توضیحاتی گفت: من همیشه از خودم می‌پرسیدم که چرا کارهای اندکی در بزرگداشت زنان قهرمان کربلا صورت گرفته و بیشتر، از مردان قهرمانی که در حادثه عاشورا حضور داشته‌اند صحبت می‌شود، ولی زنان بزرگ این حادثه در گردباد تاریخ یا گم شده‌اند یا آنکه تنها زیر سایه نام سلحشوران کربلا بوده‌اند.

وی اضافه کرد: در این مجموعه به زنانی پرداخته شده است که قبل، حین و بعد از واقعه عاشورا کاری حسینی کرده‌اند، زنانی که «انتخاب درست»، «تصمیمی قاطع» و «عملی بزرگ» را در زمانی درست انجام داده‌اند. این زنان در تاریخ ثبت شده‌اند، ولی در تولید محتوا و برنامه سازی کمتر به آنها پرداخته شده است.

آشا محرابی، زری آماد، نسیم ادبی، مرجان قمری، مینا نوروزی، شیوا خسرو مهر، بهار ارجمند و بازیگران خردسال زینب جامعی و کیمیا ملایی در این مجموعه حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع