سینماپرس: برنامه «تهرانگرد» فردا به معرفی تکیه نفرآباد (قدیمیترین تکیه تهران) در شهر ری میپردازد.
به گزارش سینماپرس، برنامه «تهرانگرد» این هفته در دهه دوم ماه محرم گزارشی از تجمع هنرمندان محب اهل بیت (ع) را به تصویر میکشد.
همچنین دوربین تهرانگرد به خانه تاریخی سرهنگ ایرج در دل کوچه پس کوچههای پامنار رفته است و از ویژگیهای این عمارت تاریخی در پایتخت برای مخاطبان میگوید.
مخاطبان میتوانند از قاب تهرانگرد، قدیمیترین تکیه تهران در شهر ری را مشاهده کنند. معرفی ظرفیتهای گردشگری استان تهران، موضوع و محور اصلی این برنامه است که ساسان گلستانه اجرای آن را بر عهده دارد.
«تهرانگرد» کاری از گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما به تهیه کنندگی سجاد مشحون است که به صورت هفتگی هر پنج شنبه ساعت ۲۰ روی آنتن میرود و تکرار آن روز بعد جمعه ساعت ۱۲ تماشایی خواهد شد.
سینماپرس: امیرحسین شفیعی، مدیر تماشاخانه سرو علت برگزاری محفل هنرهای آیینی «زخم عتیق» را خلأ موزه تخصصی در حوزه هنرهای آیینی و فراموششدن این هنر ریشهای برشمرد.
به گزارش سینماپرس، امروز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه قرار است محفل هنرهای آیینی با عنوان «زخم عتیق» با حضور رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جمعی از مدیران و مسئولین اداره کل هنرهای نمایشی کشور در محل تماشاخانه سرو افتتاح شود.
به همین مناسبت یک روز پیش از برگزاری آیین افتتاح سری به تماشاخانه سرو زدیم، تماشاخانه ای که این روزها بسیار فعال است، از برگزاری کارگاه تولید ماسک با مشارکت جمع کثیری از هنرمندان تئاتر در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا گرفته تا راهاندازی نمادین کاروانهای بازگشت آزادگان در سطح شهر و البته اجرای عمومی نمایشهای برگزیده جشنوارههای فتح و جایزه بزرگ سرو همگی نشان از پویایی این تماشاخانه در دوره جدید مدیریتش دارد.
با امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانه به گفت وگو نشستم و او از دلایل برگزاری چنین محفلی سخن گفت.
شفیعی ابتدا با اشاره به بخشهای مختلف و متعدد این محفل گفت: زخم عتیق قرار است در چند بخش برگزار شود، یکی از بخشهای که قطعاً حائز اهمیت و جذاب خواهد بود، بخش موزه تخصصی ادوات و نسخ اصیل و با قدمت تعزیه است، خب شما می دانید که سابقه تعزیه بدین شکل و شمایل به دوره صفویه میرسد از همین رو با کمک دوستان، متخصصان و گنجینهداران حوزه تعزیه وارد مذاکره شدیم و با تلاش همکاران و لطف این عزیزان تمام ادوات شامل زرهها، شمشیرها، سپرها و نسخ مکتوب شده را از زمان صفویه تا دوران انقلاب اسلامی جمعآوری و در لابی تماشاخانه سرو بهصورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قراردادیم.
به صورتی که مخاطبان با حضور و بازدید از این نمایشگاه آشنایی نسبی با این هنر آیینی کسب خواهند کرد، از طرفی در محوطه باز تماشاخانه نیز سعی کردیم مشاهیر تعزیه را در قالب زندگینامه و سوابق هنریشان به مخاطبان معرفی کرده و در فضای مجازی نیز هر روز را به یک هنرمند اختصاص داده و تمام مستندات به جامانده از آن هنرمند و آثارش را منتشر خواهیم کرد.
این تهیهکننده تئاتر با اشاره به توجه این محفل به هنرهای عاشورایی در سراسر کشور نیز گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه زخم عتیق سعی خواهیم کرد نگاهی هم به هنرهای آیینی عاشورایی در استانها داشته باشیم و در گام نخست آیین گیل و دیلم همراه با آواها و نواهای استان گیلان و سپس آیینهای مرتبط با استانهای بوشهر و مازندران بهصورت زنده و در محوطه باز تماشاخانه سرو برای حاضرین اجرا خواهد شد.
شفیعی همچنین درباره نشستهای تخصصی تعزیه و فرصت مغتنمی که برای محققان و پژوهشگران این حوزه قرار است در حاشیه نمایشگاه برگزار شود، اشاره کرد و گفت: در ایام برگزاری محفل هنرهای آیینی قرار است دو نشست تخصصی با محوریت «همزیستی ادیان در قلمرو شبیهخوانی» و «آغاز هنر با موضوع ظلمستیزی در فرهنگ تشیع با شبیهخوانی» توسط اساتید مطرح و به نام برگزار شود که این نشستها با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی و ظرفیت محدود در سالن سرو برپا میشود.
البته سعی میکنیم در صورت فراهم شدن بستر فضای مجازی نیز این نشستها مستقیم از صفحات تماشاخانه سرو و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای علاقهمندانی که به دلایل مختلف ازجمله ساکن شهرستان بودن و یا دوری مسافت امکان حضور در نمایشگاه را ندارند بهصورت و زنده در دسترس قرار گیرد.
تهیهکننده نمایش دریادلان همچنین با گلایه نسبت به عدم وجود موزه تخصصی هنرهای آیینی در کشور نیز اظهار داشت: متأسفانه خلأ چنین موزه تخصصی در فرهنگ و هنر کشور کاملاً احساس میشود البته که متولی آن میراث فرهنگی است که در این زمینه هیچ اقدامی صورت نداده و عملاً چنین گنجینه ای در حال فراموشی است طوری که در نهایت تأسف باید اذعان کرد تعزیه بهعنوان یکی از مهمترین هنرهای آیینی کشور امروزه تنها تبدیل به یک هنر ویترینی شده است و فقط در ایام محرم از گنجینه بیرون آورده و تا سال آینده به فراموشی سپرده میشود.
این در حالی است که تعزیه تنها هنری است که مختص این مملکت و این کشور است و ریشه در باورها، فرهنگها و آیینهای ما دارد، از طرفی وقتی میشنویم که این آیین با اصالت در دروس دانشگاهی هم کمرنگ شده دیگر باید مطمئن شویم که بهزودی و در نمود بیرونی و از منظر اجتماعی ابتدا انزوا و سپس حذف در انتظارش خواهد بود؛ اما این مهم را نباید فراموش کرد که وقتی ما هنر آیینی خودمان را نشناسیم چگونه میتوانیم هنرهای نوین جهان را بشناسیم؟
شما شک نکنید فراموشی هنرهای نمایشی خودمان یعنی ضربه زدن به بدنه تئاتر کشور. به نظرم دانشگاهها و مجموعههای تئاتری میتوانند با برپایی تعزیه مانع از فراموشی آن شوند و این وظیفه نهادهای فرهنگی کشور است که با کمکهای مادی و معنوی خودشان باعث پویایی و حتی رشد بیشازپیش این هنر ریشهدار شوند.
مدیر تماشاخانه سرو همچنین با اشاره به برنامههای پیش رو تماشاخانه اظهار امیدواری کرد که انشالله برای اربعین نیز سعی میکنیم تعزیه سیار را با کمک کامیونت تعزیه در مناطق کم برخوردار برپا کنیم و در یک بازه زمانی در چند محل ازجمله کورههای آجرپزی به اجرای تعزیه بپردازیم از سوی دیگر نیز تلاش میکنیم تماشاخانه سرو صرفاً محلی برای اجرای تئاتر نشود بهعنوان نمونه در ایام کرونا تماشاخانه را به کارگاهی برای تولید ماسک با حضور هنرمندان تئاتر و سینما تبدیل کردیم.
البته ما در طول سال با مناسبات مختلف میتوانیم برنامه متعددی داشته باشیم ولی لازمه پویایی تماشاخانه برنامهریزی خلاقانه است. بهعنوان نمونه در ایام محرم و صفر دغدغه مان این بود که مخاطبانی که برای تماشای تئاتر به تماشاخانه سرو میآیند از فضاهای عاشورایی که برایشان ایجاد میکنیم استفاده کنند که نتایج جلسات متعددمان با جناب آقای نیلی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همین محفل هنرهای آیینی شد به دیگر سخن اینکه درست است تماشاخانه محلی برای تماشای تئاتر میباشد اما میتوان در کنار اجرای تئاتر از هویتهای مستقل دیگری هم برخوردار باشد
شفیعی همچنین در پایان با اشاره به برنامههای تئاتری تماشاخانه سرو در نیمه دوم سال گفت: ما تا پایان آذرماه جدول اجراییمان کاملاً پر هست و پس از برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و یک دوره اجرا سعی میکنیم آثار برگزیده جشنواره را با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تا سال آینده روی صحنه داشته باشیم.
به گزارش فارس، محفل هنرهای آئینی زخم عتیق ساعت ۱۸ امروز چهارشنبه ۱۲ شهریورماه و با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری در تماشاخانه سرو کار خود را آغاز خواهد و تا ۲۹ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. نمایشگاه و موزه تخصصی نسخ قدیمی و ادوات تعزیه از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی، اجرای تعزیه و شبیه خوانی، آئین های عاشورایی اقوام ایران زمین، نقالی و پرده خوانی، نشست پژوهشی تئاتر دینی و تئاترصحنه ای نقل سرخ از جمله برنامه هایی است که ویژه این محفل تدارک دیده شده است.
تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان مرکز تخصصی نمایشهای ارزشی با مضامین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت با ظرفیت ۱۵۰ نفر در خیابان آیتالله طالقانی، نرسیده به تقاطع خیابان شهید مفتح، جنب ایستگاه مترو طالقانی واقع است.
دزد شاعر فیلمی از علی رضوی .
مدت زمان : ۹۰ ، مخاطب : خانواده
خلاصه داستان : من اونی ام که میتونستی باشی . ولی از راه درست . خودت نخواستی که من باشی .
(محسن که دزدی بیرحم است به خانه ای برای سرقت میرود وه این خانه اینده او را دگر گون میکند . . . . )
بازیگران : شهنام شهابی ، نگین معتضدی ، مجید شهریاری ، مهری ال اقا ، فاطمه بهرامیان ، ابوالفضل قاسمی ،حامد آریایی . . .
فیلم دزد شاعر ساخته سید علی رضوی در سال ۱۳۹۹ است
که ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی توزیع میگردد .
تهیه کننده ، نویسنده ، کارگردان : سید علی رضوی ،
دستیار تهیه کننده و سرمایه گذار : ابوالفضل قاسمی ،
مجری طرح : موسسه فیلمسازی نگاه افق رسانه (رضا جلالی ، شعله شاهین)
دستیار کارگردان : ارش عسکر ، میثم عیس ابادی ،
برنامه ریز : محمد مهدی کلهر ،
منشی صحنه : فاطمه بهرامیان ،
دستیار برنامه ریز: محمد رضا بخشی ،
مدیر فیلمبرداری : محمد نورانی ،
صدابردار : مهرداد دادگریان ،
مدیر تولید : کامران رضایی ،
دستیار تولید : محمد حسین حسنی ،
طراح صحنه و لباس :مهرنوش بیاتی ،
طراح گریم:مژگان بهروزی ،
مجری گریم : احسان وحدت ، صدف اقبال ،
مسئول هنروران : گروه هنری صدف ؛ ابوالفضل قاسمی
مجریان : گروه هنری صدف ، ابوالفضل قاسمی
شما میتوانید بزودی نسخه اصلی فیلم را از سایت های : دفتر سینمایی , بده بستون ، و پایگاه خبری دفتر سینمایی دانلود نمایید
سینماپرس: معاون حقوقی ساترا در دیدار مسئولان سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با خادمان هیئت آنلاین از آمادگی این سازمان برای همراهی هیئت آنلاین در ادامه کار خبر داد.
به گزارش سینماپرس، معاون حقوقی و مدیرکل صدور مجوز سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در دیدار با خادمان هیئت آنلاین فعالیت این سامانه را تحسین برانگیز خوانده و از آمادگی این سازمان برای همراهی هیئت آنلاین در ادامه کار خبر دادند.
سینماپرس: بازیگر «جشن سربرون» با تحسین این سریال گفت: فیلمسازان ما جرئت نمیکنند دست روی قصههای فولکلور بگذارند چون فکر میکنند ساختش سخت است. سریالسازی به هرحال دشوار است همچنان که ما در «جشن سربرون» زیر آفتاب سیاه سوخته شدیم.
به گزارش سینماپرس، روند تولید سریالهای تلویزیونی با سختی بیشتر و البته در شرایطی خاصتر درحال پیگیری است و برخی گروهها مراحل تولید و ضبطشان را همچنان ادامه میدهند. هرچند ساخت سریال سختی دوچندانی در دوران کرونا دارد و شاید هرکسی هم حاضر نیست تحت هر وضعیتی جلوی دوربین بروند.
برخی سریالهای نمایشی در شرایط منحصربهفردتر و لوکیشنهای بیرون مشغول کارند که یکی از آنان پروژه «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی است. سریالی تاریخی که گروه از یک سال گذشته به تصویربرداری مشغولند و در این بین به خاطر کرونا با تعویقهایی نیز روبرو شدهاند.
خیلی مراقبیم که کسی درگیر ویروس کرونا نشود
این مجموعه ورودی به قصه و ماجراهای عشایر در دوران قاجار دارد که با ترکیب جالبی از بازیگران مشغول ساخت است. مهدی فقیه که در «جشن سربرون» جلوی دوربین رفته و یکی از نقشهای آن را ایفا میکند، درباره این تجربه به آنا گفت: اخیراً سریال به خاطر تشدید کرونا، موقتاً متوقف شد اما بالاخره مجبور بودیم شروع به کار کنیم. وضعیت دشوارتری را در این روزها داریم که باید با آن بسازیم.
این بازیگر که ساکن شیراز است توضیح داد: من برای بازی در «جشن سربرون» در رفت و آمد به اطراف تهران و محل ضبط هستم؛ نمیتوانم در تهران زندگی کنم ولی با این حال مشغول بازی و ایفای نقش در مجموعه هستم.
وی اضافه کرد: در همین مجموعه واقعاً دستورالعملهای بهداشتی رعایت میشود و این جدیت را در گروه میبینیم. عوامل خیلی مراقب هستند که کسی درگیر ویروس کرونا نشود خصوصاً اینکه وضعیت تهران جالب نیست.
مخاطب اینجا تصویری جالب از عشایر کشورمان را میبیند
فقیه درباره ماجرای مورد پردازش در این مجموعه نمایشی توضیح داد: در «جشن سربرون» مخاطب تصویری جالب از عشایر کشورمان را میبیند. ما با قشری درگیری میشویم که صنایع دستیشان در دنیا معروف است و غیرتشان را هم که در دوران جنگ تحمیلی بارها دیدهایم. اینجا نیز سراغ قصهای دیگر از آنان در دل تاریخ خواهیم رفت.
وی افزود: به نظرم عشایر افراد بیتوقعی هستند که با غیرت مشغول کارند. کل داستان «جشن سربرون» درباره عشایر کشورمان است که روایت آن به دوران مشروطه برمیگردد. ما با عدهای خودفروخته در آن دوره مواجهیم که روایت اینها و نیز مقابله عشایر با این جماعت را خواهیم دید.
این بازیگر با تأکید بر اینکه سریال مجتبی راعی روی قصهای تازه متمرکز شده است، گفت: ما سوژههای جالبی برای پرداخت داستانی داریم مثل همین عشایر کشورمان؛ درحالیکه متأسفانه روی آنان کار نکردهایم. تمام هنر عشایر ما در دنیا شناخته شده؛ به طور مثال قالیهایشان زینتبخش موزههای دنیاست ولی ما همچنان سراغ داستانپردازی از آنان نرفتهایم.
جرئت نمیکنند سراغ فیلم و سریالهای سخت بروند
این بازیگر با انتقاد از برخی مجموعهها و فیلمها گفت: همه کارهای ما آپارتمانی و دختر و پسری شده درحالی که نباید از این فرهنگ فولکلور و عامه غافل شد. انگار فیلمسازان ما جرئت نمیکنند دست روی این قصهها بگذارند چون فکر میکنند ساختش سخت است. به هرحال سریالسازی دشوار است به طوری که که ما در «جشن سربرون» زیر آفتاب به قول معروف سیاه سوخته هم شدیم.
مهدی فقیه اینگونه نیز تأکید کرد: من مطمئنم که سریال مجتبی راعی مجموعه خیلی خوبی خواهد شد.
گفتنی است؛ «جشن سربرون» مجموعهای ٣٠ قسمتی به تهیهکنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است. این مجموعه به سفارش سیما فیلم تولید می شود و به روایت دوران قبل از مشروطه می پردازد.
در خلاصه داستان «جشن سربرون» آمده است: «بهادر»، کدخدای ایل «پوسان» با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینهها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر جهانپسند میآید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهانپسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت میکند، زخمهای کهنه سر باز میکنند، هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت میکنند. در ادامه درگیری ابعاد بزرگتری مییابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز میکند.
حسین محجوب، محمود پاکنیت، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدیپور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجاتعلی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیحپور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداففر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران هادی، جواد عاقبتبین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی، رضا سیدی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.