X

بایگانی شهریور 16, 1399

دفتر سینمایی

اسلاملو: سینمای جمهوری اسلامی ایران باید سینمایی محرمی، عاشورایی و انقلابی باشد/ امروزه اکثر فیلم های سینمایی تنها ابزاری برای سرگرمی هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: اگر ما به فرمایش بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) اعتقاد داریم که فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، باید همه توان و توش خود را به کار ببندیم تا سینمای جمهوری اسلامی ایران سینمایی محرمی، عاشورایی و انقلابی باشد، نه این سینمایی که امروزه شاهد آن هستیم و هیچ سنخیتی با فرهنگ انقلابی و دینی و عاشورایی ندارد!

کارگردان فیلم های سینمایی «باغ سید» و «شهابی از جنس نور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده با تمام وجودم عرض می کنم ای کاش در این بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد، سینمای ما به جز سینمای محرمی و عاشورایی و دینی چیز دیگری نبود!

وی ادامه داد: بنده و امثال بنده که درد و دغدغه پرداختن و اعتلا و رشد هنر دینی را داریم واقعا برای مان مثل یک عقده پایان ناپذیر شده که چرا مدیران فرهنگی به این هنر ارزنده و بالنده توجهی ندارند!

این سینماگر خاطرنشان کرد: ای کاش از روز اول پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، جوانمردی پیدا می شد و می گفت این انقلاب ما انقلابی عاشورایی بوده، انقلاب ما از دل عاشورا و تاسوعا بیرون آمده و ما هرچه داریم از محرم و صفر است، ای کاش جوانمردی در آن روزگار بر مسند  فرهنگی کشور تکیه می زد و می گفت این سینما باید صرفا سینمای محرمی و عاشورایی باشد.

اسلاملو متذکر شد: متأسفانه چون این اتفاق رخ نداده امروزه دست ما در سینما به شدت خالی است و اگر احیانا هرزگاهی به صورت جسته گریخته کارهایی انجام می شود به هیچ عنوان کافی نیست. در این سال ها ما همواره شاهد بودیم که هنرمندان ولایی، متعهد، دغدغه مند و انقلابی هشدارها و تذکرات و توصیه های خود را به هر شکل ممکن ابراز نموده و از وضعیت بغرنج فرهنگی و هنری کشور گلایه کرده و نسبت به آن انتقاد داشته اند اما این مدیرانی که در این سال ها اداره سینما را در دست داشتند نسبت به این انتقادات بی توجه بوده اند.

وی ادامه داد: این مدیرانی که طی سال های اخیر بر سینمای ایران و سایر امور فرهنگی و هنری مدیریت می کردند که واقعا تحفه هستند! این ها همه کاری در این سینما کردند به جز آنکه به فکر احیای سینمای دینی و انقلابی باشند. این ها به هیچ عنوان نقشه راهی نداشتند و همین باعث شده تا امروزه سینمای ما حتی اندازه سر سوزنی نشان از فرهنگ والای عاشورایی نداشته باشد.

این فیلمساز تصریح کرد: این مدیران که پول های خود را از بیت المال می گیرند و با پررویی تمام به میزهای شان میچسبند و انتقادها را در نطفه خفه می کنند اصلا باور ندارند که سینما می تواند دینی و محرمی باشد. این خارجی ها هستند که به این مدیران خط مشی فکری می دهند و سوژه های فیلم ها را برای آن ها تعیین می کنند و این برای مملکت ما یک فاجعه تمام عیار است.

اسلاملو در پایان این گفتگو با بیان اینکه امروزه ۹۹ درصد فیلم های سینمایی سرشار از ابتذال و ابزاری برای سرگرمی هستند اظهار داشت: نکته مهم در سینما باید این باشد که بار معرفت دینی مخاطب بعد از هر فیلمی بیشتر شود اما وااسفا که بالای ۹۹ درصد فیلم های ما امروزه سرشار از ابتذال و سرگرمی صرف شده اند. مدیران فرهنگی و سینمایی اگر باور به انقلاب دارند باید سینمای دینی را مبنا قرار دهند. این ها مسئول هستند و باید در مقابل ملت شریف ایران پاسخ بدهند که این حقوق نجومی را که می گیرند بابت چیست؟ این ها باید پاسخ بدهند دلیل اینکه به امثال ما دغدغه مندان هنر دینی محل نمی گذارند به چه علت است؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدرضا فروتن» شایعات تغییر جنسیت خود را تکذیب کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از مطرح‌شدن شایعات متعددی طی ۲۴ ساعات گذشته در فضای مجازی درباره «محمدرضا فروتن» ، ،این بازیگر سینما و تلویزیون در صفحۀ رسمی اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و شایعات مطرح شده را تکذیب کرد.

به گزارش سینماپرس، این بازیگر سینما در یادداشت کوتاهی نوشت: «خبری که شب گذشته در مورد من در شبکه های اجتماعی و رسانه‌های جمعی منتشر شده است، دروغ و به دور از حقیقت است از این رو خبر منتشر شده را تکذیب می‌کنم.

این بازیگر سینما و تئاتر کشور در عین حال در ادامه این یادداشت تصریح کرد: حق پیگیری و شکایت از رسانه‌ها و اشخاصی که چنین اطلاعات نادرستی را بدون هرگونه تحقیق و کاوش در سطح جامعه منتشر می‌کنند برای خویش محفوظ می‌دانم».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید چند فیلم پرمخاطب را برای اکران عمومی آماده کنیم تا مردم راغب شوند دوباره به سینماها بیایند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر انجمن سینماداران کشور بیان کرد سینماداران بعد از دریافت وام اعطایی از سوی سازمان سینمایی، ۷۲ ساعت فرصت دارند تا بدهی خود را به دفاتر پخش فیلم پرداخت کنند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران کشور در گفتگو با مهر، با اشاره به وامی که قرار است توسط سازمان سینمایی برای تسویه بدهکاری سینماداران به دفاتر پخش پرداخت شود، گفت: طی صحبتی که با معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی داشتیم، تا ۱۷ شهریورماه فرصت داریم تا لیست نهایی سینماهایی که به پخش‌کنندگان بدهی دارند را آماده و به سازمان سینمایی ارائه دهیم.

وی بیان کرد: در همین راستا انجمن سینماداران به تمام سینماهایی که به دفاتر پخش بدهکار هستند، فراخوان داده است تا میزان بدهی خود را به انجمن اعلام کنند تا انجمن نیز اسامی را به سازمان سینمایی اعلام کند.

سخنگوی انجمن سینماداران تاکید کرد: از حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که همکاری لازم را با سینماداران و دفاتر پخش برای پرداخت بدهی‌ها داشته‌اند تشکر می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: سینماها پس از دریافت این وام موظف هستند ظرف ۷۲ ساعت این پول را به دفاتر پخش پرداخت کنند، این را هم یادآوری می‌کنم که مبلغ وامی که به هر سینما پرداخت می‌شود، بستگی به میزان بدهی آن سینما به دفاتر پخش دارد.

صابری گفت: بودجه در نظر گرفته شده سازمان سینمایی برای پرداخت وام به سینماداران نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان است.

دبیر انجمن سینمادارن درباره بازگشایی سینماها نیز گفت: در رابطه با بازگشایی سینماها نیز می‌گویم که با باز شدن سینماها برای جذب مخاطب به سینما باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد و فیلم‌های پرمخاطب در سینماهای کشور اکران شود، همانطور که در آمریکا سینماها با اکران یک فیلم بسیار پرمخاطب فعالیت خود را آغاز کردند که با جذب مخاطبان بسیاری نیز همراه شد.

صابری در پایان گفت: اگر می‌خواهیم یک بار دیگر چراغ سینما روشن و از آن استقبال شود، باید چند فیلم پرمخاطب را برای اکران عمومی آماده کنیم تا مردم راغب شوند دوباره به سینماها بیایند. البته این را هم تاکید می‌کنم که تمام پروتکل‌های بهداشتی در سینماها رعایت می‌شود و سینماها مکان امنی برای مخاطبان سینما خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرانجام مرمت «ماده و فکر» بعد از درگذشت خالق ژاپنی‌اش


سرانجام مرمت «ماده و فکر» بعد از درگذشت خالق ژاپنی‌اش

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت یک اثر نمایشی بدون توجه به عنصر خانواده امکان‌پذیر نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «شرم» به کارگردانی احمد کاوری و با حضور بازیگرانی همچون ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، اردلان شجاع‌کاوه و فریبا متخصص به عنوان مجموعه تلویزیونی پاییز شبکه سه سیما در حال تصویربرداری است.

به گزارش سینماپرس، سریال «شرم» به کارگردانی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری که یک ملودرام اجتماعی است بر اساس فیلمنامه‌ای از سعید فرهادی این روزها در لوکیشنی واقع در شهرک غرب درحال تصویربرداری است تا برای پخش در فصل پاییز از شبکه سه سیما آماده شود.

ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، اردلان شجاع‌کاوه، فریبا متخصص، نسیم ادبی، الهام طهموری، سید مهرداد ضیایی و مرحوم سیروس گرجستانی از جمله بازیگرانی هستند که جلوی دوربین این سریال رفته‌اند. هفته گذشته نیز اعلام شد که سیاوش طهمورث برای ادامه نقش زنده‌یاد گرجستانی در این مجموعه تلویزیونی به گروه بازیگران پیوسته است.

  «شرم» ترکیبی از ستارگان دهه هفتاد و بازیگران جوان

ترکیب بازیگران «شرم» دارای ویژگی خاصی است. «ابوالفضل پورعرب» ۱۰ سال پس از سریال «وضعیت سفید» و پس از گذراندن یک بیماری سخت، بار دیگر به تلویزیون بازگشته است. بازیگری که یکی از سوپراستارهای سینمای ایران در دهه هفتاد بود و حضور در هر فیلمی می‌توانست ضمانت فروش بالای آن باشد. او در تلویزیون هم تجربه حضور در سریال‌های پربیننده‌ای همچون «تنهاترین سردار»، «مسافر»، «زیرزمین»، «یک وجب خاک» و «وضعیت سفید» را نیز داشت، اما دهه نود را در سکوت گذراند و ترجیح داد که کار نکند.

اردلان شجاع‌کاوه نیز از بازیگران شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون است که از نیمه دوم دهه شصت بازی در سینما و تلویزیون را آغاز کرد. او در بسیاری از فیلم‌های سینمایی ماندگار سینمای دفاع مقدس همچون «گذرگاه»، «هراس»، «حمله به اچ ۳»، «دایره سرخ»، «عملیات کرکوک» و «بر بال فرشتگان» نیز نقش‌آفرینی کرد.

شجاع‌کاوه در سال‌های دهه هشتاد بیشتر، روی حضور در تلویزیون متمرکز شد و در چند سال اخیر هم حضور پررنگی در حوزه تصویر نداشت. در کنار این دو بازیگر، باید به فاطمه گودرزی و فریبا متخصص نیز اشاره کرد. وجه مشترک این بازیگران که تقریباً در دایره سنی مشابهی نیز قرار دارند (متولدین ابتدای دهه چهل) این است که همگی از چهره‌های پرکار سینما و تلویزیون در دهه هفتاد بودند و حالا در میان‌سالی فرصتی دست داده است تا در یک مجموعه تلویزیونی همبازی شوند.

حال باید تا پاییز امسال منتظر ماند و دید که این ترکیب بازیگران پرکار دهه هفتاد، در سریال «شرم» که در آخرین ماه‌های دهه نود روی آنتن می‌روند با چه کیفیتی ایفای نقش کرده‌اند.

شب بارانی «شرم» در نیمه‌شب شهریور

احمد کاوری پس از تجربه ساخت سریال «وارش» که پاییز و زمستان سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت و با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد،  بار دیگر قصه‌ای اجتماعی در بستر خانواده را محور تولید یک اثر ساخته است.

در یکی از شب‌های نیمه شهریورماه فرصتی دست داد تا ساعتی را در لوکیشن ضبط این سریال تلویزیونی همراه عوامل آن باشیم.

پشت صحنه مجموعه تلویزیونی شرم

در حالی به محل تصویربرداری رسیدیم که عوامل در حال آماده‌سازی صحنه برای ضبط یکی از سکانس‌های خارجی سریال بودند. سکانسی در یک شب بارانی که در آن قرار بود شخصیت لعیا (الهام طهموری) هنگام خروج از خانه با یک سی‌دی که زیر شیشه‌پاک‌کن ماشین گذاشته شده بود مواجه شود. اندکی دورتر و در تاریکی  شب،  موتورسواری در قاب دیده می‌شد.

موتورسوار پس از این که مطمئن می‌شود دختر جوان پاکت حاوی سی‌دی را برداشته، از محل دور می‌شود. لعیا فیلم را در نمایشگر داخل ماشین می‌بیند. اتفاقی که او را به سختی تحت تأثیر قرار  می‌دهد. مشخص است که گره‌گشایی یا گره‌افکنی این سکانس یکی از نقاط عطف سریال محسوب می‌شود.

پشت صحنه مجموعه تلویزیونی شرم

این موضوعی است که تهیه‌کننده این اثر نیز آن را تأیید می‌کند: این سکانس در قسمت نهم پخش می‌شود و یکی از لحظات مهم سریال است که در یک شب  پاییزی و بارانی رقم می خورد. موضوعی درباره شخصیت اصلی سریال یعنی پوران (با بازی فاطمه گودرزی)  آشکار می‌شود که تا آن لحظه تماشاگر از آن اطلاع نداشته است.

«شرم» تلخ نیست/ رویدادهای غیرمنتظره‌ای را شاهد خواهیم بود

امیرپورزیری در ادامه می‌گوید: تماشاگر به تدریج با وجوهی از شخصیت‌ها و اتفاقاتی که برای آنها می‌افتد آشنا می‌شود. رویدادها و پایان غیرمنتظره‌ای خواهیم داشت. دو شخصیت اصلی داریم که ابوالفضل پورعرب و فاطمه گودرزی نقش آنها را  ایفا می‌کنند. الهام طهموری، میلاد میرزایی و نیما نادری هم اضلاع یک مثلث را تشکیل می‌دهند که بخش عمده‌ای از وقایع سریال حول همین سه  شخصیت روایت می‌شود.

پشت صحنه مجموعه تلویزیونی شرم

او درباره داستان این سریال  نیز می‌گوید: «شرم» یک ملودرام اجتماعی است که از حیث تاریخی در دو نیمه  روایت می‌شود. بخش عمده‌ای از داستان در زمان حال می‌گذرد و بخش دیگر آن به صورت فلاش‌بک و مربوط به اواخر دهه هشتاد است. اگرچه تلخ بودن یکی از ویژگی‌های مرسوم ملودرام است، اما «شرم» صرفاً  داستان و فضای تلخی ندارد.

پوروزیری با اشاره به  این که  سریال «شرم» در ابتدا «پای‌بست» نام داشت می‌افزاید: از سال گذشته وارد پیش‌تولید شدیم  و تصمیم این بود که قبل از عیدنوروز، کار را کلید بزنیم که به ماجرای کرونا برخورد کرد و کار متوقف شد. با این حال از اردیبهشت ماه کار را آغاز کردیم. برای تصویربرداری  لازم بود چند سفر هم داشته باشیم که به خاطر کرونا  لغو شد و مجبور شدیم خیلی از لوکیشن‌ها را بسازیم. البته  احتمالاً یک سفر به شیراز داشته باشیم.

 ساخت یک هتل برای ادامه تولید

تهیه‌کننده سریال «شرم» می‌گوید: تولید سریال در شرایط کرونایی واقعاً کار سختی است و ما با سختی زیاد کار را شروع کرده و در حال انجام آن هستیم. یک از لوکیشن‌های اصلی ما یک هتل بود. با توجه به این که آغاز تصویربرداری در این لوکیشن‌ها با  اوج‌گیری کرونا همراه شد، هیچ‌کدام از هتل‌ها این فضا را در اختیار ما قرار ندادند و مجبور شدیم لوکیشن یک هتل را به صورت کامل بسازیم.

وی با اشاره به بازدید علی فروغی رئیس شبکه سه سیما از لوکیشن سریال، افزود: دوستان در شبکه سه توجه و پیگیری ویژه‌ای دارند و در جریان کار هستند. پیش از این هم مدیر شبکه چند بار دیگر در لوکیش‌های دیگر به ما سر زدند. این گونه اقدامات باعث دلگرمی و کمک به پیشبرد امور است. برای ما مهم ترین مسئله این است که سریال را به موعد پخش آن یعنی اواخر مهرماه برسانیم چرا که معتقدم پاییز بهترین فصل برای پخش  سریال در شبکه سه است.

پشت صحنه مجموعه تلویزیونی شرم

کارگردان «شرم» نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به این که در ساخت آثار شهری و آپارتمانی، ارتباط با مخاطب چالش بسیار مهمی است افزود: در این گونه کارها،  قوّت قصه و باورپذیری شخصیت‌ها اهمیت بسیاری دارد و البته سختی کار را هم بیشتر می‌کند. در سریالی مثل «وارش» به هر حال طراحی فضا، لباس و شخصیت‌ها تازگی داشت و داستان هم مربوط به چند دوره تاریخی بود توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. اما قصه‌ای که در یک فضای شهری روایت می‌شود باید جذابیتی دوچندان داشته باشد. اگر قصه جوهر نداشته باشد یا کارگردان نتواند آن جوهر را نمایان کند، مخاطبش را پیدا نمی‌کند.

پشت صحنه مجموعه تلویزیونی شرم

چالش‌های زندگی در بستر خانواده معنا پیدا می‌کند

احمد کاوری افزود: «شرم» شخصیت‌ها و موقعیت‌های تازه‌ای دارد و اگر اقبال ما بلند باشد، تماشاگر با آن ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد. در این سریال هم همچون کارهای قبلی من خانواده محوریت دارد. اصولاً در جامعه‌ای که ما در آن زیست می‌کنیم،  روایت یک اثر نمایشی بدون توجه به عنصر خانواده امکان‌پذیر نیست.  افراد عموماً در مناسبات خانوادگی است که دچار چالش و مسئله می‌شوند و اگر تنها باشند این چالش‌ها بسیار کم می‌شود.

وی افزود: خانواده است که این چالش‌ها را  شدت می‌بخشد و درام را پیش می‌برد. ما به خاطر خانواده و علاقه‌ای که به خانواده خودمان داریم است که تلاش می‌کنیم و به تکاپو می‌افتیم. در این دوران هم که در آن به سر می‌بریم بحران‌های مختلفی همچون مسائل اقتصادی،  شیوع کرونا و ترس از آینده گریبان گیر خانواده‌ها شده است که من هم از آنها تأثیر می‌گیرم.

پشت صحنه مجموعه تلویزیونی شرم

فاطمه گودرزی یکی از بازیگران اصلی این سریال نیز در صحبت‌های کوتاهی با ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه تلویزیونی گفت: همبازی‌شدن با بازیگرانی همچون ابوالفضل پورعرب، اردلان شجاع‌کاوه و فریبا متخصص تجربه‌ای شیرین بود. الیته این دوستان در سال‌های اخیر هم در مجموعه‌های تلویزیونی حاضر بوده‌اند هرچند برخی از آنها به نسبت سال‌های دهه هفتاد کم‌کار بودند و هرکدام هم به دلیلی نتوانستند یا نخواستند کار کنند.

 تداعی خاطرات گذشته با  همبازی شدن در «شرم»  

بازیگر نقش پوران در سریال «شرم» در ادامه گفت: این دور هم جمع‌شدن حس بسیار  خوبی را تداعی کرد. من در سه‌چهار فیلم با آقای پورعرب همبازی بودم. بعضی روزها هم در پشت‌صحنه درباره آن سال‌ها صحبت می‌کردیم و خاطرات دوباره زنده شد.

گودرزی با انتقاد از شخصیت‌ها و قصه‌های تکراری این روزهای سینما و تلویزیون نیز گفت: این همان موضوعی است که بارها باعث شده من بسیاری از  نقش‌های پیشنهادی سینمایی و  تلویزیون  را نپذیرم. بله، من هم اعتقاد دارم که باید به بازیگران جوان میدان داد و آثاری که با محوریت شخصیت‌های جوانان ساخته می‌شود برای سینمای ما لازم است. اما گویا در سینمای ما میانسالی تعریف نشده است.

پشت صحنه مجموعه تلویزیونی شرم

وی افزود: کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان فکر می‌کنند که صرفاً این جوانان هستند که پول‌سازند و توجهی به شخصیت‌پردازی برای سایر بازه‌های سنی نمی‌شود. فکر می‌کنم شاید لازم باشد بخش دولتی وارد این قضیه شود چون بخش خصوصی به هر حال به بازگشت سریع سرمایه فکر می‌کند. وظیفه دولت است که برای این تنوع تولید طرح و برنامه داشته باشد و سرمایه‌گذاری کند.

 این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: می‌توان فیلم‌های خیلی خوبی از سنین مختلف ساخت. شما الان بازیگری مثل  «مریل استریپ»  را می‌بینید که در ایفای نقش شخصیت‌های میانسال همانقدر خوب است که سال‌ها پیش نقش بازیگران جوان را بازی می‌کرد. گاهی حتی سه نقش در سه بازه سنی متفاوت را با بهترین کیفیت بازی می‌کند.  به نظر من بازیگران با تجربه ما نیز این  ظرفیت را دارند فقط باید یک مقدار فضای تلویزیون بازتر شود و درنتیجه دست فیلمنامه‌نویسان ما هم با دست بازتری به  خلق شخصیت‌های اصلی متنوع در سنین متفاوت اقدام کنند.

در حالی لوکشین محل تصویربرداری سریال «شرم» را ترک می‌کنیم که در آستانه نیمه شب عوامل سریال مشغول آماده‌سازی سکانس‌های بعدی هستند. با توجه به فرصت اندک باقیمانده تا زمان پخش،  به‌ نظر می‌رسد در روزهای آینده  روند تصویربرداری هم سرعت بگیرد. هرچند پوروزیری با اشاره به این که تاکنون ۶ قسمت از سریال به صروت کامل آماده پخش شده است این اطمینان را می‌دهد که سریال در زمان مقرر آماده پخش شود.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد اصفهانی «به نگاهی» را منتشر کرد/ خواندن برای «زمین گرم»


محمد اصفهانی «به نگاهی» را منتشر کرد/ خواندن برای «زمین گرم»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الگوی اربعین راه نجات بشر از بدبختی‌هاست/ نکند مسئولین زورشان فقط به اربعینی‌ها برسد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت الاسلام پناهیان ضمن بیان ضرورت پیاده روی اربعین گفت: کسی جلوی سفرهای تفریحی را نمی‌گیرد چرا که مردم تفریخ می‌خواهند و احتیاج به سفری برای استراحت دارند، در حالیکه ضرورت سفر اربعین از سفرهای تفریحی بالاتر است.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مجلس عزاداری که به مناسبت سومین روز شهادت سیدالشهدا علیه السلام و یاران باوفایش برگزار شده بود سخنانی درباره اربعین ۹۹ و مواجه با شرایط کرونایی مطرح کرد.

پناهیان با اشاره به اینکه دوستان عراقی ظاهرا بنا بر برگزاری مراسم اربعین در سال جاری را دارند، گفت: برای ما زود است که بخواهیم اربعین را از دست بدهیم و این مراسم تعطیل بشود.  ما هنوز نیاز داریم در این فضای نورانی و بهشتی قرار بگیریم.

الگوی اربعین راه نجات بشر از بدبختی‌هاست

وی با اشاره به اینکه راه نجات بشر از بدبختی‌ها الگوی اربعین است، گفت: باید ضرورت اربعین را بالاتر از این حرف‌هایی که زده می‌شود دید. می‌گویند شغل و کار ضروری است و علی رغم وجود کرونا باید مردم سرکار بروند. در این اتوبوس و مترو هم راه اندازی می‌شود و می‌گویند که رعایت خواهیم کرد. به خدا قسم ضرورت اربعین اگر بیشتر از این موارد نباشد، کمتر نیست.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه و در بیان علل ضرورت مراسم پیاده روی اربعین گفت: اربعین الگویی برای زندگی و معاش بهتر برای ما فراهم می‌کند. ما نباید فقط در کوتاه مدت فکر کنیم و شغلی که امروز کارگر یا کارمند دارد را در نظر بگیریم، بلکه باید به بلند مدت هم نگاه کنیم.

شیخ علیرضا پناهیان با بیان اینکه همیشه دولت‌ها بخشی از برنامه ریزی خود را صرف امور بلند مدت می‌کنند، گفت: اربعین بلند مدت و بلکه بخشی از امور میان مدت ما را هم سامان می‌دهد. واقعا اربعین الگویی بزرگتر از الگوی هیئت‌های مذهبی برای پی ریزی تمدن عظیم اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه برخی از اندیشمندان قائل به این هستند که باید با ویروس کرونا زندگی کرد، گفت: وقتی می‌گویند باید با این ویروس زندگی کرد یعنی مردم زندگی عادی خود را داشته باشید و رعایت امور بهداشتی را هم انجام دهید.

چطور جلوی سفرهای تفریحی گرفته نشد؟ / نکند مسئولین زورشان فقط به اربعینی‌ها برسد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سفرها آغاز شده و در حال انجام است، اشاره کرد: کسی جلوی سفرهای تفریحی را نمی‌گیرد چرا که مردم تفریخ می‌خواهند و خسته می‌شوند و احتیاج به سفری برای استراحت دارند. من می‌خواهم بگویم ضرورت سفر اربعین از سفرهای تفریحی بالاتر است.

پناهیان در ادامه به رفتار مسئولین در زمینه سفر اربعین اشاره داشت و گفت: یک وقت مسئولین به اربعین که می‌رسند فکر نکنند زورشان بیشتر می‌رسد و اینجا را تعطیل کنند چون ضرورت کمتری دارد. نه اتفاقا در ایام کرونا دیدید که رعایت در هیئت‌ها فوق العاده بود. واقعا هم سخت برای جوانانی که عمری با شور سینه زنی کرده‌اند حالا بخواهند یکجا بایستند و سینه بزنند اما این اتفاق افتاد و مراعات انجام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گیشه‌های پر از خالی سینماهای کشور در اکران سال ۱۳۹۹ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سالن‌های سینما روزهای به شدت بی‌رونقی را پشت سر می‌گذارد و استقبالی از سمت مخاطبان به خود نمی‌بیند. در عین اینکه به نظر فیلم‌های حداقلی متقاضی نمایش عمومی نیز به سمت اکران آنلاین کشیده شده‌اند نه پرده عمومی سینما.

به گزارش سینماپرس، با وجود بازگشایی مجدد سینما بعد از دهه اول محرم اما همچنان پرده عمومی سینما چهره جدیدی به خود نگرفته و با وجود اعلام قبلی شورای صنفی نمایش مبنی بر اکران دو فیلم جدید، تاکنون از نمایش عمومی آنها خبری نیست.

«آبادان یازده ۶۰» و «بی‌حسی موضعی» دو فیلمی هستند که قرار بود نمایش خود را بعد از روزهای تاسوعا و عاشورا آغاز کنند با این حال در هفته گذشته به اکران درنیامدند. باید دید این دو نیز بالاخره از چهارشنبه هفته جاری پرده سینما را از کهنگی درخواهند آورد یا همچنان منتظر شرایط بهتری برای اکران عمومی باقی می‌مانند؟

البته این دو فیلم در صورت توافق برای اکران، احتمالا از فرصت چند هفته‌ای خود بیشتر برای تبلیغات استفاده خواهند کرد بلکه بتوانند در سینمای آنلاین، اقبال بیشتری از سمت مخاطبان ببینند.

سینما؛ خانه

آخرین فیلم‌های اضافه شده به سینما «تا ابد» و «قتل عمد» بودند که با حداقل مخاطب، از یک ماه پیش روی پرده آمده‌ و پس از آن دیگر از فیلم‌های متقاضی خبری شنیده و دیده نشده است.

سالن‌های سینما روزهای به شدت بی‌رونقی را پشت سر می‌گذارد و استقبالی از سمت مخاطبان به خود نمی‌بیند. در عین اینکه برخلاف پیگیری‌های ابتدایی برای بازگشایی سینما در دوران کرونا و تأکید سینماگران و خصوصا سازمان سینمایی بر این اتفاق، در این روزها دیگر شاهد تصمیمات جدید و جدی از این ناحیه نیز نبوده‌ایم.

حتی فیلم‌های حداقلی متقاضی نمایش عمومی نیز به سمت اکران آنلاین کشیده شده‌اند نه پرده عمومی سینما؛ همچنانکه «بنفشه آفریقایی»، «لتیان»، «حمال طلا»، «هفت و نیم» و غیره به یکباره روی پلتفرم‌های اینترنتی بروند و ترجیح دادند وارد سالن‌های خالی سینما و سوختگی نشوند.

سینما؛ خانه

در شرایطی که حمایت خاص و علنی از صاحبان فیلم‌ها وجود ندارد و کمتر کسی حاضر به نمایش آثار خود می‌شود، چه بسا باید سراغ ایده‌های جدید و یا بازگرداندن و تقویت ایده‌هایی مثل اکران آنلاین، درایوین سینما و غیره رفت. نکته عجیب‌تر اینکه بسیاری از سینماها نیز درحال تعدیل نیروهای خود هستند و با حداقل درآمدزایی درهای خود را باز نگه داشته‌اند! اینگونه هم باید این شیوه اکران، بازگشایی و تصمیمات رهاشده را مورد حلاجی قرار داد که آیا تلاش‌های این چندماهه گره‌ای از کار سینما باز کرده یا نه؟

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدعلی نجفی» رییس هیات مدیره خانه سینما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدعلی نجفی رییس پانزدهمین هیات مدیره خانه سینما شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین نشست پانزدهمین هیات مدیره خانه سینما روز شنبه پانزدهم شهریور ماه برگزار شد و پس از گفتگو و تبادل نظر درباره وظایف پیش روی هیات مدیره، انتخابات داخلی صورت پذیرفت که برمبنای آن محمد علی نجفی به عنوان رییس، علیرضا نجف زاده به عنوان نایب رییس، روانبخش صادقی به عنوان دبیر و علی قائم مقامی به عنوان سخنگوی هیات مدیره خانه سینما برگزیده شدند.

در مجمع عمومی بیستم مرداد سال جاری که با حضور اصناف و تشکل های جامعه اصناف سینمای ایران برگزار شد، علیرضا نجف‌زاده، روانبخش صادقی، پژمان مظاهری‌پور، محمدعلی نجفی، بهمن اردلان، آتیلا پسیانی و علی قائم‌مقامی به عنوان اعضای هیات مدیره و کامران ملکی نیز به عنوان بازرس خانه سینما انتخاب شدند.

همچنین علی نیک‌رفتار و مرتضی شایسته به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره و مسعود شرفی‌کیا به عنوان علی‌البدل بازرس در این جمع حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محکومیت اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه قرآن و معارف سیما در محکومیت اهانت به ساحت مقدس مصحف شریف و پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) بیانیه‌ای صادرکرد.

به گزارش سینماپرس، شبکه قرآن و معارف سیما در بیانیه ای، اهانت مجله فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس قرآن و پیامبر گرامی اسلام (ص) را محکوم کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ (سوره مبارکه صف آیه ۸)

جسارت جنون آمیز و مشمئزکننده به قرآن کریم در کشور فرانسه و حمایت تلویحی دولت های اروپایی از این ماجرا، حادثه تلخ بزرگی است که نمی‌توان آن را تنها در حد یک حرکت جاهلانه از سوی چند عنصر بی‌ارزش و مزدور به حساب آورد.

این یک اقدام حساب شده از سوی نهادهایی است که از سالها پیش، سیاست اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی را در دستور کار خود قرار داده و با صدها شیوه و هزاران ابزار تبلیغاتی و عملیاتی به مبارزه با اسلام و قرآن پرداختند.

اسلام، دین آزادی و معنویت انسان و قرآن، کتاب رحمت و حکمت و عدالت است. وظیفه همه آزادیخواهان جهان و همه ادیان ابراهیمی است که در کنار مسلمانان با سیاست پلید اسلام‌ستیزی با این شیوه‌های نفرت‌بار مقابله کنند.

شبکه قرآن و معارف سیما با محکومیت این اقدامات جاهلانه و تحریک آمیز، اعلام می دارد کسانی که از این تندروی‌ها حمایت می‌کنند، مسئول کامل سیاست‌ها و اقدامات کینه‌توزانه (ع) و مسلمانان هستند.

امید است با پیگیری های مجدانه وزارت امور خارجه در اعتراض رسمی به دولتهای حامی، شاهد توقف این اقدامات و برخورد با عاملان و مسببان این جسارت به مقدسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان باشیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع