X

بایگانی مهر 4, 1399

دفتر سینمایی

درگذشت خواننده مشهور فیلم های هندی بر اثر کرونا


«اس. پی. بالاسوبراهمانیام» خواننده هندی که در طول حیاتش بیش از ۴۰ هزار قطعه از خود به جا گذاشت و صدایش در بسیاری از فیلم‌های مهم سینمای هندوستان شنیده شده است، در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الان موسیقی باعث‌شده خیلی از جوانان ما انحراف فکری پیدا کنند و موسیقی‌های مبتذل و بی‌محتوا متداول شده – اخبار سینمای ایران و جهان

وقتی ما را شناختند گفتند باید بخوانید. اینجا بخوانید بهتر است. گفتند خواندن شما از جهاد مفیدتر است. موتوری دراختیار ما گذاشتند و با موتور به این‌ور و آن‌ور می‌رفتیم و می‌خواندیم. ما سرود حماسی می‌خواندیم و آقای آهنگران در حوزه مداحی فعالیت می‌کردند.

جنگ هشت‌ساله عراق با ایران همراه با خودش ابزارها، ژانرها و نمادهایی را آورد که هم خاص بودند و هم پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ همچنان وجود و هویت دارند. یکی از این ژانرها، موسیقی دفاع مقدس بود. موسیقی دفاع مقدس به‌واسطه خاص بودنش و همراهی حماسه و عاطفه و تعهد به‌صورت توامان، در حوزه هنر دارای یک جایگاه ویژه و البته رفیع است. موسیقی دفاع مقدس شروع‌کننده‌هایی داشته و قله‌هایی دارد که در اذهان مردم همچنان مانده‌اند. صادق آهنگران، غلام کویتی‌پور، حسین فخری، مهرداد کاظمی و… ازجمله چهره‌های برجسته این نوع موسیقی هستند. یکی دیگر از کسانی که از مشهورترین و فعال‌ترین خوانندگان در حوزه موسیقی دفاع مقدس و انقلاب بوده و سابقه اجرای زنده در محضر امام و رهبری را هم داشته، محمد گلریز است. با او به‌مناسبت هفته دفاع مقدس هم‌صحبت شدیم تا هم از ویژگی‌های موسیقی دفاع مقدس بگوید و هم از خاطرات دوران جبهه و جوانی‌اش.

شما با موضوع انقلاب و دفاع مقدس قطعات زیادی را خوانده و ضبط کرده‌اید. یادتان هست اولین کاری که برای جنگ و دفاع مقدس خواندید چه سالی بود؟ می‌دانم که قبلش برای انقلاب خوانده بودید اما اولین قطعه برای جنگ چه نام داشت؟

در اوایل انقلاب هم برخی کارها را خواندیم که حالت دفاع مقدس داشت. به‌یاد دارم کاری به‌نام دفاع را خواندم.

هنوز جنگ شروع نشده بود؟

خیر. اوایل شروع جنگ بود و هم به انقلاب می‌رسید و مطلع آن این بود که «ما برای حفظ دین می‌جنگیم، کی طالب جنگیم!» شعر احتمالا برای آقای سبزواری بود. همه این آهنگ‌ها را نوشته‌ام و باید در خانه باشم تا بتوانم اطلاعات آهنگ‌ها را به شما بدهم و بگویم اولین کار کدام بوده است.

می‌دانید درمجموع چند آهنگ برای دفاع مقدس خوانده‌اید؟

برای دفاع مقدس ۵۰-۴۰ کار خوانده‌ام. همه را یادداشت کردم که مخصوص دفاع مقدس است. برخی آهنگ‌ها هم به دفاع مقدس و هم به انقلاب می‌خورد. مثلا آهنگ «من ایرانی‌ام، آرمانم شهادت» را برای انقلاب خواندم ولی با دفاع مقدس نیز همخوانی داشت. این را سال ۵۹ خواندم. در سال ۵۹ جنگ شروع شد. آهنگ را آقای کیانی و شعر را خانم سپیده کاشانی گفته‌اند. این آهنگ دوگانه بود و شعر به‌نحوی بود که هم به دفاع مقدس و هم به انقلاب می‌خورد. خوشبختانه شعرهایی که خواندم را می‌توان با مفاهیم دیگر هم تطبیق داد.

البته انقلاب ما همان دفاع مقدس است. با هم فرق نمی‌کند. انقلاب ما هم دفاع مقدسی بود که ان‌شاءالله تا ظهور امام‌زمان(عج) ادامه یابد. می‌توان اینچنین تفسیر کرد. آهنگ‌هایی که اوایل انقلاب خواندم درباره دفاع مقدس بود. آهنگ دیگر «ظفر مبارک» بود. کارهایی قبل از سال ۶۱ بود که چند کار را ذکر کردم و اوایل دفاع مقدس اجرا کردیم.

گفتید کارهایی که برای انقلاب خوانده‌اید با دفاع مقدس مشترک است. از لحاظ معنایی قطعا مشترک است اما کارهای دفاع مقدس از نظر ریتم و ملودی باید حماسی‌تر باشد. درست است؟

بله.

تفاوتش در این است که درکنار بحث‌های ایدئولوژیک باید حماسی‌تر می‌شد و به رزمنده‌ها انگیزه بیشتری می‌داد.

درست است. شعرای ما واقعا آینده‌نگر بودند. مثلا شعرایی همانند مرحوم سبزواری، آقای مشفق، آقای شاهرخی، مرحوم‌سپیده کاشانی، معلم و غیره شعرهایی که می‌گفتند همانند این بود که از آینده خبر داشته باشند. وقتی انقلاب کردیم مشخص بود تمام دنیا با همه قوا نمی‌خواهد این انقلاب باشد چون منافع آنها در خطر می‌افتاد. این امر درطول زمان ثابت شد. اگر آن زمان این حرف را بیان می‌کردید کسی باور نمی‌کرد. الان همگی باور کردند دنیا و استکبار جهانی با انقلاب ما و به‌طور کلی دفاع مقدس مخالف بود چراکه نمی‌خواهند ایران اقتدار یابد. چون می‌دانند اگر ایران اقتدار یابد ابرقدرت می‌شود و قطعا ابرقدرت‌های جهان نمی‌خواهند ابرقدرت دیگری درکنار آنها باشد. الان شاهد هستیم در بخش نظامی و فناوری بسیار پیشرفت کرده‌ایم. این مسائل را کشورهای دیگر اذعان دارند و می‌گویند ایران در عرصه موشک و مسائل نظامی بسیار پیشرفت کرده است. این به اذعان کشورهای دیگر است. واقعا انقلاب و دفاع مقدس ما هماهنگ و همگون هستند. انقلاب ما هم نوعی دفاع مقدس بود. شعرای ما ذهن بسیار خوبی داشتند و بسیار آینده‌نگر و اندیشمند بودند که اگر شعری برای انقلاب می‌گفتند حتما دفاع مقدس هم مدنظر داشتند و بالعکس. این تفسیر من است. نمونه این مساله را بیان کردم. آهنگ‌هایی که خواندم برخی هم بوی دفاع مقدس و هم بوی انقلاب می‌دهد. وقتی شعر یا آهنگ‌ها را گوش می‌دهید آهنگ‌ها حماسی است. خود انقلاب اسلامی هم حماسه بود. وقتی جنگ ما شروع شد همه با تمام وجود هدف مشخصی را دنبال کردند. اگر آهنگی ساخته می‌شد برای دفاع مقدس بود. همگی در خدمت دفاع مقدس و جنگ بودند.

در منطقه اجراهای زیادی داشتید؟

بله.
اولین اجرای شما در کدام منطقه بود؟

من دوبار جبهه رفتم. یک‌بار خودم رفتم که اوایل دهه ۶۰ بود.

برای خواندن نرفته بودید.

درست است. برای جنگیدن رفتم. من خیلی به جهاد علاقه‌مند بودم. با چند تن از دانشجویان تربیت‌معلم رفتم. رفیقی داشتیم و فرد اهل‌دلی بود. آقای حسین رسایی که مطالب زیادی از ایشان آموختم. یکی از مدیران و برادر شهید هم بود. در مسائل انقلاب بسیار پیشرو بود. اوایل انقلاب جلسات مختلفی در خانه‌ها با ایشان برای مبارزه داشتیم. ایشان بسیار به ما کمک می‌کردند. خیلی از دانشجویان با ما همکاری می‌کردند. سوای اینکه ما با آقای سبزواری و غیره جلساتی داشتیم با ایشان هم جلساتی داشتیم تا برای انقلاب کاری انجام دهیم. در حوزه فرهنگی و دانشگاهی اقداماتی انجام می‌دادیم. همه در این زمینه فعال بودند. هرکسی به‌نوبه خود کاری که می‌توانست انجام می‌داد. توسط ایشان و یک‌سری از بچه‌های تربیت‌معلم به جبهه‌ها رفتیم و به‌عنوان فعال در عرصه جهاد بودیم.

اولین باری که رفتید به کجا اعزام شدید؟

اولین جایی که رفتم بستان بود. ما را تقسیم کردند و با یکی از لندکروزها که سر آن باز بود رفتیم. چفیه هم بسته بودیم.

در کنار جنگ کار فرهنگی هم می‌کردید؟

خیر. برای جنگیدن رفتیم. برای اعزام به خط‌مقدم رفتیم. نظر من روی جهاد بود که در این حوزه کار کنم. آن زمان وانت‌های کوچکی بود که درست کردند تا پل‌سازی کنند و مورد اصابت قرار نگیرد. درخصوص جهاد بسیار علاقه‌مند بودم. هر کاری را که در این حوزه بود علاقه داشتم.

وقتی به بستان رفتم تقریبا غروب بود و به ما گفتند اینجا به‌شدت بمباران می‌شود و باید مسائل امنیتی را رعایت کنید و این نکات را به ما گوشزد کردند. معرفی و وارد سوله‌ای شدیم. سوله زیرزمینی بود که به آنجا رفتیم و نمازجماعت خواندیم. یک‌باره یکی از فرماندهان ما را شناخت. آن زمان ۳-۲ سالی بود که مشغول کارهای هنری بودیم. از تلویزیون هم صدای ما پخش شده بود. وقتی ما را شناختند گفتند باید بخوانید. اینجا بخوانید بهتر است. گفتند خواندن شما از جهاد مفیدتر است. موتوری دراختیار ما گذاشتند و با موتور به این‌ور و آن‌ور می‌رفتیم و می‌خواندیم. ما سرود حماسی می‌خواندیم و آقای آهنگران در حوزه مداحی فعالیت می‌کردند.

شما مداحی هم می‌کردید؟

ما مداحی بلد هستیم چون پدرم مداح بود. منتها در جبهه مداحی نمی‌کردم. این کار را به‌صورت حرفه‌ای انجام نمی‌دادم. در جاهایی که شرایط ایجاب می‌کرد مداحی می‌کردم. ما سرودهای حماسی می‌خواندیم.

چه مدتی در جبهه بودید؟

یک‌ماه طول کشید.

با فرماندهان معروف هم برنامه داشتید؟

بله. با شهیدکاظمی و همه آن فرماندهان ارتباط داشتیم. دوکوهه بود که همه آنجا جمع می‌شدند. تمام فرماندهانی که آن زمان بودند آنجا جمع می‌شدند. با اکثر این فرماندهان که برخی شهید شدند، دعا می‌خواندیم و به‌قول معروف ما را می‌شناختند.

دفعه دوم که رفتید چند سال بعد بود؟

دفعه دوم با ارشاد رفتیم.

با ارکستر رفتید یا به‌تنهایی رفتید؟

با ارکستر رفتیم. گروهی درست کردیم و رفتیم.

چند نفر بودید؟

با گروه کر و غیره حدود ۴۰ نفر بودیم.

چه سالی بود؟

فکر کنم سال ۶۳ یا ۶۴ بود.

۴-۳ سال بعد از دفعه‌اولی که به جبهه رفتید بود.

شاید ۳-۲ سال بود. باز دقیق به‌یاد ندارم. اوایل دهه ۶۰ و یکی، دو سال بعد از آن بود که با گروه ارکستر رفتم. با رزمنده‌ها به جبهه رفتم.

دفعه دوم کجا رفتید؟

دفعه دوم طرف‌های کردستان رفتیم و یک‌ماه بعد جاهای دیگر می‌رفتیم. تمام جبهه‌ها را رفتیم ولی ابتدا به کردستان رفته بودیم. شهرهای مختلف را انتخاب می‌کردند و می‌رفتیم. یک‌ماه اطراف جنوب رفتیم.

دفعه دوم هم یک‌ماه بودید؟

بله. کلا رفت‌وبرگشت ما یک‌ماه طول می‌کشید. ممکن بود ۲۰ روز آنجا بودیم و ۱۰ روز رفت‌وبرگشت بود که حدود یک‌ماه می‌شد.

هزینه می‌گرفتید یا با هزینه شخصی می‌رفتید؟ ارشاد به شما هزینه‌ای پرداخت می‌کرد؟

خیر. کسی آن زمان پول دریافت نمی‌کرد. همه برای رضای خدا کار می‌کردند. همه با جان و دل کار می‌کردند.

کارهای دفاع مقدس ماندگار هستند، چه ویژگی‌هایی داشتند که یک‌سری کارهای جدید الان این ویژگی‌ها را ندارند؟

متاسفانه وقتی دفاع مقدس به‌وقوع پیوست دشمنان دست به‌کار شدند. دیدند در جنگ پیروز می‌شویم و چاره‌ای نداشتند جز اینکه جنگ فرهنگی را با ما شروع کنند که متاسفانه در این زمینه مسئولان ما تلاش کمتری کردند. واقعا هنوز این جنگ ادامه دارد. تبلیغات در این حوزه زیاد بود و حجم این تبلیغات به‌حدی زیاد بود که به برخی مسئولان فرهنگی ما نیز رسوخ کرد و باعث شد در عرصه فرهنگی مقابله کمتری داشته باشند.

یکی از هنرهایی که در جنگ مقدس ما وجود داشت، هنر موسیقی بود. الان موسیقی باعث‌شده خیلی از جوانان ما انحراف فکری پیدا کنند و موسیقی‌های مبتذل و بی‌محتوا متداول شده و جوانان در این زمینه تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. واقعا در این زمینه هشدار می‌دهم که باید مسئولان فرهنگی در میدان حاضر شوند و مقابله کنند. این می‌تواند خطر بزرگی برای فرهنگ دفاع مقدس به‌خصوص در عرصه موسیقی حماسی باشد.

جلوی مقام معظم رهبری هم اجرا داشتید؟

بله. کار خجسته باد این پیروزی را اجرا کردیم. عکس‌ها هم موجود است و می‌توانم برای شما ارسال کنم.

یادبود پدر شعر انقلاب

عمده اشعاری که محمد گلریز خوانده است، سروده حمید سبزواری است. اما حمید سبزواری که بود؟ شعر حمید سبزواری، شناسنامه زمانمند انقلاب است، زیرا کمتر حادثه یا رویدادی است که شاعر با حساسیت ویژه خویش، آن را با گلواژه‌های شعرش در حافظه زمانه نقش نکرده باشد تا آیندگان از یاد نبرند که نسل گذشته در چه شرایط دشواری از آرمان‌ها و انقلابش دفاع کرده است. حمید سبزواری هنگامی که در بانک بازرگانی مشغول بود نشریه‌ای داخلی راه انداخت؛ نشریه‌ای که علاوه‌بر اخبار بانک و مسائل اقتصادی، جدول و صفحه شعر و داستان هم داشت.

سبزواری درمیان شعرای متقدم، کار مسعود سعدسلمان و ناصرخسرو را بیشتر می‌پسندد. در میان شعرای معاصر نیز فرخی و نسیم‌شمال در او تاثیرگذارتر بوده‌اند. طی جریان انقلاب کم‌کم شعرهای او حال‌وهوای مذهبی به خود گرفت. در جریان ساخت سرودهای انقلابی هم پیشقدم بود. مدتی هم در جبهه حضور داشت و اشعاری نیز در رابطه با جنگ تحمیلی سرود.

حمید سبزواری درمورد سبک شعری خودش گفته بود: «اشعار من بیشتر در قالب قصیده و به پیروی از «سبک خراسانی» است. بنده به این سبک تعلق‌خاطر خاصی دارم، چون معتقدم سرمایه گرانبهایی است که از بزرگان‌مان به میراث رسیده است.» سبزواری در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه شاعران نمی‌توانند نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت باشند، گفته بود: «هرگاه در تاریخ کشور ما تحول بزرگی پدید آمده، شعرهای خوبی نیز متناسب با آن رویداد سروده شده است، مثلا شاهنامه فردوسی در زمانی پدید آمد که معنویت‌ها و فرهنگ ایرانی زیرسوال رفته بود.

تحول بزرگی مانند انقلاب اسلامی هم موجب تحول در حوزه ادبیات شد و شعرای ایرانی با این تحولات همگام شده و شعرهایی متناسب با آن را سرودند. شاعران متناسب با رویدادی که شعر می‌سرایند باید آهنگ متناسب با آن را مدنظر داشته باشند و شاعری که بین آهنگ و محتوا هماهنگی و ارتباط عاطفی ایجاد نکند شعرش تاثیرگذار نمی‌شود. شاعر باید متناسب با نیازها و خواست‌های جامعه شعر بسراید و از سویی همگام با این احساس نیاز موسیقی شعر نیز با محتوای کارش ارتباط عمیق داشته باشد. مثلا اگر شاعری شعری عرفانی می‌گوید باید محتوا و آهنگ، تلطیف‌کننده روح انسان باشد و اگر درباره جنگ و دفاع در برابر دشمن شعر می‌سراید، شعرش باید آهنگ و محتوای حماسی داشته باشد. بنابراین زمانی هم که انقلابیون با رژیم شاه مبارزه می‌کردند ادبیات و شعر ما رنگ و بوی حماسه داشت و همین محتوا و آهنگ حماسی مردم را به مبارزه ترغیب می‌کرد. زمانی هم که انقلاب پیروز شد، شعر باز هم رنگ حماسی خود را حفظ کرد.»

البته سبزواری در سال‌های پایانی عمر خود انتقاداتی را نسبت به شیوه سرودن برخی اشعار در حوزه دفاع مقدس مطرح کرده و گفته بود: «انکار وجود ادبیات پایداری در ایران یک سوءتفاهم است، زیرا این ادبیات با شیوه‌ها و رویکردهای مشخصی در دوره خودش متولد شد و در مقاطعی توانست به بار هم بنشیند، اما من درحال حاضر از نحوه ارائه این نوع از آثار ادبی چندان راضی نیستم، زیرا در برخی شعرها و داستان‌ها، دفاع مقدس ما که بار ارزشی داشت، به‌عنوان ضدارزش معرفی می‌شود و این ظلم به فرهنگ و ادبیات ماست.» وی تاکید داشت که جنس جنگ هشت‌ساله ما متفاوت از جنس جنگ‌های دیگر نقاط دنیاست و در این‌باره می‌گفت: «در همه دنیا «جنگ» مخالفانی جدی دارد، از نظر من هم این پدیده قابل قبول نیست، اما باید توجه داشت که ما دفاع کردیم و این نکته باید در ادبیات و هنر ما مورد توجه قرار بگیرد.» حمید سبزواری در ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱سالگی به دلیل کهولت سن در سرخاب درگذشت و در زادگاهش سبزوار به خاک سپرده شد.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اساس و ریشه موسیقی شهری از آیینی‌ها و فرهنگ مردمی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا مهدوی معتقد است که جریان «چاووش» در اوایل انقلاب، به معنای واقعی موسیقی انقلابی تولید کرد.

به گزارش سینماپرس، رضا مهدوی از نوازندگان موسیقی ایرانی و از پژوهشگران این حوزه است. او همزمان با هفته دفاع مقدس، در رادیو گفت و گو به بیان دیدگاه‌هایش درباره این ژانر از موسیقی پرداخت.

مهدوی گفت: موسیقی دفاع مقدس با واکاوی  در فرهنگ بومی و قومیتی ما و استخراج فرازهای آیینی همچنان ماندگار و اثرگذار است. ژانر و نوع موسیقی جنگ و انقلابی نداریم و در گونه‌های بومی و شهری هر کشور این نوع موسیقی در قالب‌های مختلف پاپ، رزمی، بزمی، کلاسیک و غیر کلاسیک  می‌تواند باشد.

این پزوهشگر موسیقی ادامه داد: وقتی جنگ شکل می‌گیرد قطار در حال حرکت موسیقی نیز از آن اثر می‌گیرد و تالم هنرمندان و احساسات آنها در آن برهه زمانی به خلق اثر می‌انجامد پس این نوع موسیقی یک ژانر نیست و انواع موسیقی جنگ زیرشاخه گونه‌های مختلف موسیقی قابل تعریف است. سه بخش موثر موسیقی در کشور وجود داشت که نخست افراد دانشگاهی بودند که در بخش موسیقی ارکسترال فعال بودند و بخش دانشگاهی موسیقی نواحی و عده‌ای که در عرصه موسیقی پاپ فعالیت داشتند و این حوزه را نیز نهادینه و جای گذاری کردند.

این مدرس دانشگاه عنون کرد: «کاروان شهید» یکی از آثار بی نظیر موسیقی خانواده «چاووش»   و گروه «شیدا عارف» است که در این موسیقی اندیشهها و افکار آن دوره را به نسل بعد منتقل می‌کند و تداعی گر آن زمان است و اساتیدی مثل پرویز مشکاتیان و علیزاده و لطفی افکاری داشتند که چلچراغی در مسیر موسیقی روشن کردند که تفاوت موسیقی این دوره را مشخص می کند و نسل بعد می تواند جا پای آنها گذاشته و پرش داشته باشد.

وی ادامه داد: گروه «چاووش» به معنای واقعی موسیقی انقلابی تولید کرد و خوانندگانی همچون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و صدیق تعربف و … به این جریان پیوستند و در ادامه نوازندگان دانشگاهیان با قومیت‌های مختلف همانند علی اکبر شکارچی، خانواده کامکار و …ترکیب درستی را شکل دادند.

مهدوی با نقد مدیریت‌ها گفت: چشمپوشی مدیران و شاید مشاوران نابلد باعث شده کمتر شاهکارهای موسیقی در این حوزه بشنویم در حالی که هوشنگ کامکار شاهکار «کجایید ای شهیدان خدایی»   را در دوران ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مرحوم حشمت سنجری و  استاد پشنگ  کامکار ایشان  سازبندی ایرانی مناسبی که بر این کار گذاشتند  و شعر مناسب از مولانا و خوانندگی بیژن کامکار  همچنان برگ برنده موسیقی دفاع مقدس کشور است. اگر بخواهیم بگوییم موسیقی جنگ در ایران ژانری دارد باید این قطعه که باکلام و بی کلام با بومی سازی فضا توانسته برای مخاطب حس و حال آن دوران را تداعی کند مثال بزنیم.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: در دهه ۶۰ خلا موسیقی نداشتیم از سویی صادق اهنگران با قالب نوحه به تهییج رزمندگان می‌پرداخت و از سوی دیگر سیل هنرمندان دانشگاهی با تولید موسیقی‌های فاخرونگاه چند وجهی این دوران را پشتیبانی می کردند در حالی که امروز با همه ظرفیت ها اما درحوزه موسیقی خلاء و کاستی‌هایی داریم.

مهدوی افزود: اساس و ریشه موسیقی شهری از آیینی‌ها و فرهنگ مردمی است و موسیقی از این آیین‌ها  تاثیرگرفته است و گوشه‌های موسیقی کدهایی قابل پرورش برای آهنگسازی است و در هشت سال دفاع مقدس نوحه های بوشهری و آذربایجان نمونه های بی نظیری شکل گرفت  و آنچه در ذهن ها باقی مانده است به علت توجه به ریشه های مردمی است.

وی ادامه داد : در دانشگاه ها باید واحد درسی برای بررسی روانشناسی وجامعه شناسی و زیباشناسی  و موسیقی دفاع مقدس  تعریف شود و در این بررسی‌ها مشخص می‌شود که شایدتولید کنندگان این موسیقی تحصیلات دانشگاهی تخصصی هم نداشتند اما هوشمندانه و ظریف رفتاری آکادمیک دارد و حتی گاهی موسیقی دفاع مقدس از موسیقی جنگ دیگر کشورها از استانداردهای بالاتری برخوردار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای دفاع مقدس از فقدان شجاعت مدیران در تصمیم‌گیری رنج می‌برد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بررسی کارنامه چهل ساله سینمای دفاع مقدس نشان می‌دهد این گونه سینمایی در دهه‌های مختلف بنا به تغییر ذائقه جامعه ایرانی و شکل‌گیری نگرش‌های جدید تغییر شکل داده است.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بازه‌های زمانی مختلف و با توجه به نیازهای جامعه ایرانی یافته‌های جدیدی از باورهای عمومی را در قامت روایت‌های جدید به مخاطب عرضه می‌کرد.

در دهه شصت و در دوران جنگ تحمیلی سینمای آرمانی ایران با تکیه بر ارزش‌هایی که شکل عمومی به خود گرفت، ازجمله ایثار و جهاد و شهادت فیلم‌هایی تولید کرد که همسو با این باورها بتواند با جامعه خود همراهی کند. نتیجه آنکه در سینمای دفاع مقدس شاهد تولید آثاری هستیم که همگی بر حفظ ارزش‌های جنگ و شهادت تاکید دارد.

در دهه هفتاد و پس از پایان یافتن جنگ، کشور دستخوش دو تغییر در سبک زندگی مردم و سیاست‌های کلان می‌شود. دوران سازندگی و اصلاحات در این دهه با تکیه بر دستاوردهای انقلاب نوع دیگری از مطالبه‌گری در کشور رواج دادند که نتیجه آن در سینمای ایران تولید آثار اعتراضی است. سینمای دفاع مقدس در این دهه بر روی آدم‌های پس از جنگ تمرکز ویژه‌ای داشت و داستان‌هایش را حول محور زندگی افرادی تعریف می‌کرد که همگی بعد از جنگ با مشکلاتی روبرو هستند.  

با ورود به دهه هشتاد سینمای ایران جدا کردن نگرش خود از یافته‌های جریان رسمی فکری در کشور تلاش کرد آثاری را در حوزه دفاع مقدس تولید کند که جملگی بر ناگفته‌های جنگ و آسیب شناسی آن تاکید داشت. نتیجه این رویکرد ساخت فیلم‌هایی است که قهرمان‌هایش شبیه شخصیت‌های دهه شصت و هفتاد نیستند و نگاه ضد جنگ بر سینمای ایران سایه افکند.

دهه نود اما دهه کمرنگ شدن سینمای دفاع مقدس است. تقریبا به غیر از چند اثر مطرح در این دهه، سینمای دفاع مقدس حرف تازه و جدیدی برای گفتن نداشت و به دلیل رویکردهای سیاسی ایران در فراتر از مرزها سینمای مقاومت جای خودش را به سینمای دفاع مقدس داد.  

سینمای سرگرم کننده و دوری از سینمای دفاع مقدس

در همین رابطه پرویز شیخ‌طادی (کارگردان حوزه سینمای دفاع مقدس) در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: امروزه سرگرمی و جذابیت تعریف جدیدی پیدا کرده و جایگزین ارزش‌ها شده است. سرگرمی بدون اینکه بخواهد چیزی به نگرش مخاطب اضافه کند تنها با مقاصد اقتصادی و سودجویی در بدنه سینمای ایران رخنه کرده است. اگر در گذشته سینمای ایران دارای مفاهیم و مضامین مهمی بود که مخاطب را با خودش همراه می‌کرد امروزه جذابیت‌های سطحی و نگاه‌های سرمایه‌داری جای آن را گرفته است. امروزه دیگر سینمای دفاع مقدس و مضامین آن را سرگرم‌کننده نمی‌دانند و سینماگران روی صفحه لیز و لغزنده غرایز حرکت می‌کنند. ما با جنسی از سینما روبرو هستیم که سرگرمی به عنوان هدف اصلی مورد توجه قرار گرفته است و هر مفهوم دیگری را فدای خلق یک سرگرمی می‌کنند.  

وقتی جای «حاجی» و «سید» را «دزد» و «قالتاق» پر می‌کند

همچنین مهدی سجاده‌چی (فیلمنامه‌نویس) که سابقه نگارش آثاری در حوزه سینمای دفاع مقدس را دارد، معتقد است: افراط و تفریط در ساخت آثار دفاع مقدس باعث دلزدگی مخاطب شده است. او به ایلنا گفت: در دهه‌های ابتدایی سینمای پس از انقلاب شاهد نشان دادن تصویرهای حماسی و مقدسی از جنگ هستیم که در نتیجه افراط زیاد در نشان دادن چنین فضایی با فیلم‌هایی در دهه‌های هشتاد و نود روبرو می‌شویم که به طرز اغراق آمیزی بر ضد آنها ساخته شده است و صحنه جنگ را از «سید» و «حاجی» خالی کردیم و به جای آن «دزد» و «قالتاق» را که به جنگ می‌روند و تاثیرگذار می‌شوند را نشان دادیم. شاید یکی از دلایل روی آوردن به این جنس از فیلم‌ها این است که دیگر الگوی فیلمسازی دهه شصت جواب نمی‌دهد. در دهه شصت با جنسی از فیلم‌هایی سر و کار داریم که اتفاقا تاکید زیادی بر وجه حماسی و عرفانی جنگ دارد. در دهه هفتاد سینمای دفاع مقدس وجه اعتراضی به خود می‌گیرد و به آدمهای متاثر از جنگ و حضور آنها در جامعه امروز می‌پردازد. در دهه هفتاد نگاه ضد جنگ در میان فیلمسازان رنگ و بوی بیشتری گرفت. مثل آژانس شیشه‌ای و نسل سوخته که مضامینی سیاسی اجتماعی بر بستر دفاع مقدس را روایت می‌کند. در دهه هشتاد هم با فیلم‌هایی مثل «ضد گلوله» و «اخراجی‌ها» سعی شد با فضای دفاع مقدس شوخی شود و سینمای ایران به سراغ کمدی‌های جنگی رفت. به همین شکل رفته رفته سینمای دفاع مقدس با افت کیفیت روبرو شد و حضور کمرنگی در تولیدات سینمای ایران پیدا کرد و به تدریج ارتباط مخاطب با سینمای دفاع مقدس کمرنگ شد.

تولیدات سینمای دفاع مقدس در دهه نود زیر ده درصد است

به نظر می‌رسد سینمای دفاع مقدس در سالهای اخیر دچار سردرگمی در یافتن راهبرد اصلی است. آثار سینمایی ساخته شده در این حوزه در دهه اخیر نشان می‌دهد هیچ چشم انداز روشنی برای ساخت آثار در این حوزه وجود ندارد.  

در همین رابطه محسن علی‌اکبری (تهیه‌کننده سینمای ایران) که در کارنامه کاری‌اش سابقه تهیه و تولید آثار دفاع مقدس را دارد در گفتگو با ایلنا با اشاره به جریان فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس گفت: ورود من به عرصه سینما با تولید فیلمی در حوزه دفاع مقدس شکل گرفت. متاسفانه امروز چیزی به اسم سینمای دفاع مقدس نداریم و هر چقدر در دهه‌های شصت و هفتاد آثار ارزشمندی در این عرصه تولید شده است امروز شاهد هستیم که فیلمسازان این عرصه دیگر مجالی برای ساخت اثر در این حوزه پیدا نمی‌کنند. اگر در دهه شصت ۳۰ درصد تولیدات سالانه به فیلم‌های دفاع مقدس اختصاص داشت و در دهه هفتاد به ۲۰ درصد رسید و در دهه هشتاد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد؛ متاسفانه در دهه نود این رقم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و به غیر از چند اثر که به همت سازمان سینمایی اوج ساخته می‌شود دیگر اثری از ساخت فیلم در این حوزه نیست.  

unnamed

وی در ادامه گفت: در نگاه کلان وضعیت طوری است که روند ساخت فیلم‌های دفاع مقدس رشد منفی پیدا کرده است که این موضوع جای بسیار تاسف دارد مقوله‌ای که می‌تواند تا سالیان بسیاری پیرامون آن صحبت کرد و فیلم ساخت؛ امروزه به دست فراموشی سپرده شده است.  

علی‌اکبری در ادامه اظهار کرد: آینده روشنی را نمی‌توان برای سینمای دفاع مقدس متصور شد چرا که عزمی در مدیران فرهنگی کشور برای حرکت در این مسیر را شاهد نیستیم.  

تهیه‌کننده فیلم سینمایی کتاب قانون در ادامه گفت: مدیران سینمایی و نهادهای زیر مجموعه سازمان سینمایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی و دیگر ارگان‌ها حمایتی از ساخت فیلم‌های دفاع مقدس نمی‌کنند. من سال گذشته فیلمی ساختم به اسم «وکیل مدافع» که تماما ضرر بود و از جیبم خسارت دادم و ریالی از سوی سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی از این فیلم حمایت نشد. علیرغم اینکه کارگردان فیلم سلما بابایی، فرزند خلبان شهید سرلشگر بابایی بود و توقع می‌رفت که حداقل بخشی از هزینه‌ها را جبران کنند که این کار را نکردند.  

وی در ادامه گفت: در حوزه اکران هیچ حمایتی از فیلم‌های دفاع مقدس انجام نمی‌شود و عرصه اکران به طور کلی رها شده و امروز سینماداران برای اکران فیلم‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند که سلیقه و تمایل آنها هم ساخت فیلم‌های کمدی سخیف است که سطح سلیقه مخاطب را کاهش می‌دهد.  

ماجرای تهدید برای ساخته نشدن یک فیلم

علی‌اکبری که در سال ۸۵ فیلم سینمایی پاداش سکوت را تهیه و در جشنواره شرکت داده بود با اشاره به مشکلاتی که برای ساخت این فیلم برایش پیش آمده بود، گفت: وزیر وقت ارشاد من را صدا کرد و گفت این فیلم را نساز. من گفتم می‌سازم و گفت برو بساز ما هم پدرت را درمی‌آوریم و من سر این فیلم خانه‌ام را که در رهن بانک گذاشته بودم از دست دادم در حالی که به من پیشنهاد شد پول ساخت دو فیلم را بگیر ولی این فیلم را نساز.

وی در ادامه گفت: متاسفانه حب دنیا و چسبیدن به میز ریاست باعث شده بسیاری از مدیران فرهنگی حقیقت را فدای مصلحت کنند. یک مدیر سینمایی برای اینکه میز ریاستش را از دست ندهد و در دوره ریاستش با چالشی روبرو نشود دست به تولید آثاری بزند که خنثی و بی‌ضرر باشد تا به کسی پاسخگو نباشد. سینمای دفاع مقدس از فقدان شجاعت مدیران در تصمیم‌گیری رنج می‌برد. این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست و در طول این چهل سال به تناوب در مدیران ارشد فرهنگی کشور دیدم که میز برایشان از هر چیز دیگری مهم‌تر است و فرقی هم نمی‌کند موضوع دفاع مقدس در میان باشد یا مباحث دیگری. فعلا میز برایشان مقدس‌تر است و در این میان کاری از هنرمندان برنمی‌آید. اگر مدیران کمی با دل و جرات بیشتری کار می‌کردند امروز فیلم‌هایی از جنس «پاداش سکوت» بیشتر تولید می‌شد. این دست فیلم‌ها می‌تواند در جامعه هشداردهنده و فرهنگ‌ساز باشد. در آن مقطع هنوز بحث اختلاس مثل امروز پررنگ نبود ولی ما در فیلم «پاداش سکوت» به آن اشاره کردیم. این وظیفه هنرمند است که از جامعه خودش جلوتر باشد و با آثارش هشدار دهد و مدیران موظف هستند که از این آثار حمایت کنند.  

این تهیه‌کننده سینما در پایان با اشاره به مخاطب‌شناسی سینمای دفاع مقدس گفت: یک اتفاقی در این کشور رقم خورد به نام دفاع مقدس که مربوط به دهه شصت بود. کسی که امروز به سینما می‌رود متولد دهه هشتاد است. طبیعی است که مخاطب امروز سینما هیچ شناختی نسبت به موضوعات دفاع مقدس ندارد و نمی‌تواند با واژه‌ها و آرمان‌های آن نسل همزادپنداری کند. جوان امروز که نه جنگ را دیدند و نه اسمی از آن شنیدند نمی‌توانند ذهنیت درستی نسبت به فیلم‌های این حوزه داشته باشند. یکی از دلایل عدم آگاهی نسل امروز هم رشد بیش از حد فیلم‌های طنز سخیف است که به نوعی باعث تغییر فرهنگ جامعه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تابلوی ۸۰ میلیونی «بوتیچلی» حراج می‌شود


یک تابلو نقاشی از «ساندرو بوتیچلی» ـ نقاش نامدار فلورانسی ـ با قیمت تقریبی ۸۰ میلیون دلار در حراجی ساتبیز به فروش گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هنرمند :‌ محمدرضا ایمانیان

کد کاربری:‌ IM1697

 

محمدرضا ایمانیان

محمدرضا ایمانیان

دانش‌آموخته بازیگری حرفه‌ای موسسه کارنامه ۱۳۸۸
هنرجوی کارگاه های بازیگری اصغر فرهادی، هدایت هاشمی و حسن فتحی
تجربه حضور در بیش از چهل اثر نمایشی مختلف در قالب اجرای عموم و جشنواره ای
برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره تئاتر شهر
بازیگر سریال‌های شهرزاد، داوران، چک برگشتی، دشت آزادگان و …
بازی در فیلم های سینمایی: یه حبه قند، به دنیا آمدن
تجربه بازی در چندین فیلم کوتاه
عضو انجمن بازیگران خانه تئاتر

محمدرضا ایمانیان

دفتر سینمایی

دفتر سینمایی

آماده همکاری :‌ مینا سلیمی

کد کاربری : MI9344

مینا سلیمی
مینا سلیمى

 

متولد؛ اسفند١٣۶۶

شروع فعالیت در سینما سال ١٣٨٣

mina salimi - مینا سلیمی

 

 

فارغ التحصیل دوره ى پیشرفته ى بازیگرى موسسه هنری کارنامه سال ٩۴

مینا سلیمی-۲
کلاس بداهه در بازیگرى پارسا پیروزفر
دوره یوگا در بازیگرى

‎فیلمهاى بلند؛
‎تله فیلم سپید به رنگ مروارید
‎فیلم سینمایى خوک
‎فیلم سینمایى پشت دیوار سکوت و…
‎بازى در فیلم کوتاه زندگى زیباست/
‎خشکسالى در دریا و رسوب…تئاتر یک تکه کیک آبى و..

‎مهارتها؛
‎▪️رانندگى
‎▪️طراحى و دوخت
▪️نقاشى و…

رشته هاى ورزشى؛
▪️ژیمناستیک
▪️تیاریکس
▪️یوگا
▪️دوچرخه سوارى و..

دفتر سینمایی

 

دفتر سینمایی

آهنگساز جوانی که «جنگ» را ندید اما خوب شنید/ ایستاده در صف بزرگان


حبیب خزایی‌فر از آهنگسازان تراز اول موسیقی فیلم در یک دهه اخیر بوده است؛ آهنگساز جوانی که با ساخت چند ملودی ماندگار برای فیلم‌های محمدحسین مهدویان در کنار بزرگان این حوزه جای گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه نمایش آنلاین آثار چهارمین روز جشنواره «مقاومت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه نمایش آنلاین آثار منتخب سینمایی و مستند ۲ بخش «جشنواره جشنواره‌ها» و «مدافعان سلامت» در چهارمین روز برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، برنامه نمایش آنلاین آثار منتخب سینمایی و مستند بخش «جشنواره جشنواره ها» و آثار منتخب بخش «مدافعان سلامت» در پلتفرم نمافیلم به آدرس http://www.namafilm.ir/fa در چهارمین روز برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» اعلام شد.

در بخش «جشنواره‌جشنواره‌ها» امروز جمعه ۴ مهرماه در قسمت اول از ساعت ۱۰ الی ۱۴ فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلم داستانی «ولد» ساخته امیرعباس ربیعی، مستند کوتاه «وطن‌دوستی» اثر مرتضی پایه‌شناس در پلتفرم نمافیلم به نمایش در می‌آید. از ساعت ۱۴ الی ۱۸، فیلم داستانی «برای هانا» ساخته روح‌الله اکبری، مستند کوتاه «ایمیلیا» به کارگردانی روح‌الله اکبری، مستند بلند «کویرس وطن کوچک من» اثر سعید صادقی، نمایش داده می‌شود.

ساعت ۱۸ الی ۲۲ نیز «وی او دی» نمافیلم، در بخش «جشنواره‌جشنواره‌ها» فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی، نماهنگ «لحظه‌های ماندگار» اثر حسین ستاره و مستند بلند «خاطرات خبرنگار جنگ» ساخته محمد چاووش را نمایش می‌دهد.

همچنین در بخش «مدافعان سلامت» و از ساعت ۱۰ الی ۱۴، مستند کوتاه «در خلوت شب» ساخته مهدی امینی و جواد یقیموری، فیلم داستانی «ازدواج به وقت کرونا» اثر یوسف سبحانی و پویانمایی «صدای زندگی» ساخته اسماعیل عباسی، پخش می‌شود و از ساعت ۱۴ الی ۱۸ مستند «وقتی مهربانی همه‌گیر می‌شود» به کارگردانی علیرضا باغشتنی، فیلم داستانی «دستان کوچک زهرا» ساخته مجید هاتفی اردکانی، نماهنگ «دعای فرج» ساخته مهدی نجفی، پویانمایی «آقای بی‌آلایش (۷)» اثر محسن شاهنده و مستند «مشق مادر» ساخته مهدی امینی و جواد یقیموری، نمایش داده می‌شود.

نماهنگ «طلاب مدافعان وطن» ساخته مجتبی محمدی، مستند «عملیات ویژه» اثر حجت‌الله عدالت‌پناه و مستند «بچه‌های مدرسه» ساخته محمد رفیعی نیز در ساعت ۱۸ الی ۲۲ به نمایش در می‌آید.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، از ساعت ۲۲ الی ۱۰ صبح روز بعد این جدول تکرار می‌شود.

همزمان با برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» آثار منتخب این جشنواره در بخش‌ «جشنواره‌جشنواره‌ها» و «مدافعان سلامت» در «وی او دی» نمافیلم به نمایش در می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با این نگاه که کاری دانشجویی است باید کمتر حمایت شود، بسیار مخالفم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز تئاتر مولوی در واکنش به آمار ارائه شده در لیست شفاف‌سازی حمایت‌های صورت گرفته اداره کل هنرهای نمایشی از تئاترها در سال گذشته میزان حمایت از آثار دانشجویی را تأسف‌برانگیز دانست.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره فعالیت‌های این مرکز در شرایط کنونی، به مهر گفت: اجراهای در طول تابستان و اجراهای اخیر مرکز تئاتر مولوی با استقبال خوب مخاطبان و تکمیل ظرفیت مجاز در نظر گرفته شده با توجه به پروتکل‌های بهداشتی همراه بوده و هست. با توجه به استقبال صورت گرفته احتمال تمدید اجراهای فعلی مرکز تئاتر مولوی وجود دارد.

وی ادامه داد: در دهه سوم شهریور سال جاری مرکز تئاتر مولوی میزبان آزمون عملی کنکور کارشناسی هنر بود و بیش از ۲۶۰۰ داوطلب آزمون در این مکان حضور پیدا کردند. همچنین قرار است از ۱۲ تا ۱۶ مهر آزمون‌های عملی کارشناسی ارشاد در رشته بازیگری نیز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در مرکز تئاتر مولوی برگزار شود.

حریری درباره دیگر فعالیت‌های مرکز تئاتر مولوی توضیح داد: در مباحث پژوهشی مرتبط با جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی نیز کارگاه «تئاتر مستند» با حضور فعالان حوزه و منتخب متقاضیان حضور در کارگاه‌ها از ۵ مهر طی روزهای شنبه هر هفته برگزار خواهد شد. فعالیت دیگر ما در این مرکز برنامه‌های «پاراگراف» مشتمل بر نشست‌های تخصصی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی منتشر می‌شود. قرار است در برنامه جدید «پاراگراف» بحث «تاریخ میزانسن و بررسی تئاتر رابرت ویلسون» تولید و در مهرماه منتشر شود.

وی افزود: همایش ملی «تئاتر مسئولیت پذیر» که به عنوان یک همایش علمی پژوهشی قرار بود اوایل مهر برگزار شود، به دلیل تقاضای پژوهشگران برای داشتن فرصت بیشتر در اوایل فصل زمستان برگزار خواهد شد. بحث تولید تله تئاتر در مرکز تئاتر مولوی نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود و تلاش می‌کنیم در ۶ ماهه دوم سال جاری حداقل یک پروژه را بر اساس تمام شاخصه‌های تئاتری و آکادمیک تولید کنیم. در تلاش هستم تا با جذب حمایت سازمان صدا و سیما این تولید از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود که البته کار سختی است و من تمام تلاش خود را برای محقق شدن این جریان، انجام می‌دهم.

مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره وضعیت حمایت مالی از تولیدات دانشجویی تئاتر با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، تأکید کرد: با توجه به آمار و ارقامی که به عنوان شفاف سازی درباره حمایت از نمایش‌های تولید شده در سال گذشته ارائه شده، نسبت به میزان حمایت از آثار دانشجویی و ارقام ناچیز آن بسیار متأثر شدم. اعتقادم بر این بود نمایش‌هایی که در مرکز تئاتر مولوی اجرا می‌شوند و نام علم و دانش را یدک می‌کشند نیازمند حمایت‌های خیلی بیشتری باشند.

حریری یادآور شد: اساساً با این نگاه که کاری دانشجویی است و باید کمتر حمایت شود، بسیار مخالفم معتقدم از کارهای دانشگاهی نسبت به کارهای حرفه‌ای باید حمایت بیشتری انجام شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار امیدواری کرد شورای حمایت در دوره مدیریت فعلی اداره کل هنرهای نمایشی نگاه بهتر و متعادل‌تری به نمایش‌های معرفی شده تئاتر مولوی نسبت به دوره گذشته مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی داشته باشد.

این مدیر تئاتر دانشگاهی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد: آقای آشنا مرکز تئاتر مولوی را به عنوان مرکزی خاص می‌شناسند و موافق حمایت ویژه‌تر از آثار دانشجویی تولید شده در این مرکز و این شرایط هستند. کمااینکه از ۲ نمایش قبلی معرفی شده از سوی مرکز تئاتر مولوی نیز حمایت بیشتری انجام شد.

حریری تصریح کرد: مرکز تئاتر مولوی طی این سال‌ها نشان داده که هم اجراهای جریان ساز و هم مباحث علمی و آموزشی مؤثر و قابل استناد داشته است. مرکز تئاتر مولوی در حالی که زیر نظر دانشگاه تهران است ما فراتر از وظایف اختصاصی خود عمل می‌کند و سعی داریم در این مرکز شرایط و امکانات را برای دانشجویان مستعد تمامی مرکز دانشگاهی فراهم کنیم.

مدیر مرکز تئاتر مولوی در پایان سخنان خود بیان کرد: از وزارت علوم و اداره کل هنرهای نمایشی انتظار داریم حمایت‌های ویژه‌تری از تولیدات و فعالیت‌های این مرکز تئاتر دانشگاهی داشته باشند. البته به محدودیت‌های مالی و شرایط سختی که همه به ویژه اداره کل هنرهای نمایشی درگیرشان هستند واقف هستم ولی انتظار داریم از این پس حمایت بیشتری از تئاتر دانشگاهی و مرکز تئاتر مولوی انجام شود.

مشاهده خبر از سایت منبع