X

بایگانی مهر 12, 1399

دفتر سینمایی

انتخاب سینما فرهنگ در تهران و سیتی‌سنتر در اصفهان به عنوان «خانه جشنواره» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سینما فرهنگ در تهران و پردیس سیتی‌سنتر در اصفهان به عنوان «خانه جشنواره» میزبان گروه خاصی از مدعوین به شکل فیزیکی خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، مسعود احمدیان مدیر اجرایی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پی پایان فراخوان حضور اهالی رسانه و منتقدان برای ثبت‌نام در سامانه جشنواره، «خانه جشنواره» در تهران و اصفهان را معرفی کرد.

مسعود احمدیان عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سینما فرهنگ در تهران و پردیس سیتی‌سنتر در اصفهان به عنوان «خانه جشنواره» میزبان گروه خاصی از مدعوین به شکل فیزیکی خواهد بود.

وی اظهار کرد: فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در خانه جشنواره فیلم کودک در تهران و اصفهان به نمایش درمی‌آید.

احمدیان در ادامه گفت: طبق روال جشنواره، خانه جشنواره در تهران، طی روزهای نمایش آثار از ۲۷ مهر تا اول آبان میزبان نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران با حضور اهالی رسانه و عوامل فیلم‌ها خواهد بود.

مدیر اجرایی جشنواره سی و سوم در پایان تصریح کرد: به دلیل ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط بخش خاصی از افراد (صاحبان آثار، اصحاب رسانه و تعداد محدودی از فعالان سینمای کودک و نوجوان) در سینما فرهنگ حضور خواهند داشت و سیتی‌سنتر اصفهان هم میزبان جمعی از مدعوین و هنرمندان و اهالی رسانه در اصفهان خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک هفته به اکران این فیلم‌های در حال اکران اضافه خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا فرجی ضمن تایید قطعی شدن تعطیلی سینماها، از تمدید اکران یک هفته‌ای فیلم‌های روی پرده خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره تعطیلی یک هفته‌ای سینماها به خبرنگاران جوان، گفت: تعطیلی یک هفته‌ای سینماها قطعی شد و فردا در شورای صنفی نمایش به جزئیات بیشتری پرداخته می‌شود.

فرجی درباره سرنوشت فیلم‌های در حال اکران بیان کرد: یک هفته به اکران این فیلم‌ها اضافه خواهد شد.

گفتنی است در پی پررنگ‌تر شدن شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن، استانداری تهران دستور به تعطیلی برخی از مکان‌ها را داد که سینما یکی از آن‌ها است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کرونا» بار دیگر سینما و تئاتر را تعطیل کرد/تصمیم با استانداری‌ها


به‌دنبال استمرار وضعیت قرمز در استان تهران، کلیه سالن‌های تئاتر و سینما در پایتخت از امروز تا پایان روز ۱۸ مهرماه تعطیل خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جراحت جدی خبرنگار و عکاس روزنامه «لوموند» فرانسه


دو خبرنگار روزنامه «لوموند» که در حملات راکتی در جریان منازعه آذربایجان و ارمنستان به شدت آسیب دیده بودند، به فرانسه منتقل شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تا وقتی حمایتی از هنرمند نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت که هنر دفاع مقدس رشدی داشته باش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «زیر تیغ» با تاکید بر لزوم حمایت از سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: مسئولین فرهنگی باید نگاهی مسئولانه‌تر به حوزه دفاع مقدس داشته باشند، طی سال‌های سال اگر این مسئولین کمی به حمایت از تولید آثار دفاع مقدسی می‌پرداختند، این هنر به خصوص در عرصه سینما تا این حد ضعیف نمی‌شد.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ توکلی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون وضعیت هنر دفاع مقدس گفت: هنر دفاع مقدس طی سال‌های گذشته در تئاتر با اتفاقات خوبی روبرو بوده است، هنرمندان این عرصه سعی کرده‌اند در قالب‌های مختلف این نوع از مفاهیم را زنده نگه دارند، اما متاسفانه در سیاست‌های کلان فرهنگی به خصوص در سینما وضعیت هنر دفاع مقدس به هیچ وجه خوب نیست.

وی در همین راستا ادامه داد: به نظر می‌رسد هیچ همتی برای احیای سینمای دفاع مقدس بین مسئولین سینمایی وجود ندارد، همه چیز درگیر شعارها شده و در عمل اقدام موثری در این زمینه صورت نمی‌گیرد، در این بین صدا و سیما می‌تواند بار سینما را به دوش بکشد و به تولید آثار دفاع مقدسی بپردازد.

بازیگر سریال «زیر تیغ» با تاکید بر لزوم حمایت از سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: مسئولین فرهنگی باید نگاهی مسئولانه‌تر به حوزه دفاع مقدس داشته باشند، طی سال‌های سال اگر این مسئولین کمی به حمایت از تولید آثار دفاع مقدسی می‌پرداختند، این هنر به خصوص در عرصه سینما تا این حد ضعیف نمی‌شد.

وی درباره سوژه یابی درباره هنر دفاع مقدس افزود: امروزه نزدیک به ۱۰ هزار کتاب چاپ شده درباره دفاع مقدس داریم، آثاری که هر کدام به نوعی به زوایای مختلف دوران هشت سال جنگ تحمیلی می‌پردازند، خاطره نگاری‌های بی بدیلی از آن دوران نوشته شده است، هر کدام از این کتب می‌تواند منبعی عالی برای خلق اثری دفاع مقدسی باشد، اما تا وقتی حمایتی از هنرمند نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت که هنر دفاع مقدس رشدی داشته باشد.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ادامه داد: سوژه‌های موجود در باب دفاع مقدس همچون یک دریاست، اگر ما بخواهیم از این سوژه‌ها به فرض فیلم سینمایی بسازیم سال‌ها باید در این زمینه تلاش کنیم و مطمئن باشید با تولید صدها فیلم باز هم تاریخ غنی دفاع مقدس سرشار از سوژه خواهد بود. اگر در سطح کلان مدیریت فرهنگی تغییر ایجاد شود ما برای پنجاه سال آینده هم سوژه دفاع مقدسی داریم.

بازیگر فیلم «زیر سقف دودی» در همین رابطه خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه در زمینه سوژه، فیلمنامه، کارگردان و یا عوامل سینمایی در حوزه دفاع مقدس کمبود نداریم، آنچه باعث شده که این هنر مغفول بماند، کم تحرکی مراکز فرهنگی و مسئولین آن است. امیدوارم مسئولین فرهنگی نگاهشان به عرصه دفاع مقدس را تغییر دهند. مشکل اصلی آنجاست که سینمای دفاع مقدس اسیر سیاست‌های کلان فرهنگی شده و متاسفانه استقلال ندارد، تا وقتی که این حوزه مستقل نشود ما نمی‌توانیم شاهد رشد این عرصه باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی تمامی مراکز فرهنگی هنری تهران تا ۱۸ مهرماه


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای از تعطیلی تمامی مراکز فرهنگی هنری تهران تا ۱۸ مهر ماه خبر داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرداخت ۲۸۷ میلیارد از ۶۸۳ میلیارد تومان تسهیلات درخواستی در حوزه فرهنگ و هنر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، دستور اول جلسه به ارائه گزارش عمده فعالیت‌های هنری در دوره کرونا اختصاص داشت.

۲۸۷ میلیارد از تسهیلات درخواستی در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت شد

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر ویژگی تجمع دارد در حالی که کرونا با تجمعات و اجتماعات سازگاری ندارد، گفت: با این حال هنرمندان کشور در این دوره هفت ماهه شیوع کرونا با انجام اقداماتی از جمله دعوت از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ارسال نامه به هنرمندان مستقل جهان در خصوص شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه آمریکا، اجراهای مختلف موسیقی در دفاع از سلامت و… به کمک کادر درمان آمدند.

او با تاکید بر اینکه در کنار خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا، تجربه‌ها و فرصت‌های جدیدی نیز پدید آمد، افزود: اجراهای نمایشی و موسیقی آنلاین و اکران فیلم‌های سینمایی به صورت آنلاین و… از جمله این تجربه‌های جدید است. می‌توان از تجربه‌ها و فرصت‌های کسب شده حوزه هنر در دوران شیوع کرونا، در دوران پسا کرونا نیز استفاده کرد.

صالحی با اشاره به خسارات وارد شده از شیوع ویروس کرونا به حوزه هنر، گفت: این خسارات بسیار گسترده است به عنوان مثال فروش سینماهای کشور در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۷۶ میلیارد تومان بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۴ میلیارد تومان رسیده است.   آسیب‌های گسترده‌ای از شیوع کرونا به حوزه فرهنگ و هنر در سطح جهان وارد شده است و کشور ما در کنار خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا، با مشکلات اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه نیز مواجه است.

او در تشریح اقدامات کلان انجام شده برای جبران خسارات شیوع کرونا به حوزه هنر، گفت: در راستای حمایت از هنرمندان حق بیمه آنها در سه ماهه اول امسال به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان توسط صندوق اعتباری هنر برای ۷۵هزار هنرمند عضو این صندوق پرداخت شد.

صالحی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر در لیست ۱۴ رسته کسب‌وکار مشمول دریافت وام و تسهیلات کرونا اعلام شده است، افزود: فعالان حوزه‌ فرهنگی و هنری، برای دریافت این تسهیلات در سامانه کارآ ثبت نام کرده‌اند که تا آخر شهریور ماه مجموع تسهیلات درخواستی در حوزه فرهنگ و هنر بوده  که ۲۸۷ میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مهلت ثبت نام کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات تا پایان مهرماه تمدید شده است، تاکید کرد: در تلاش هستیم که فاصله ثبت نام تا مرحله پرداخت وام به فعالان حوزه فرهنگی و هنری کم شود. طی جلساتی که با معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم، مقرر شد ۱۲۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات کمک معیشتی بلاعوض به صورت رتبه‌بندی به ۷۵ هزار عضو صندوق اعتباری هنر پرداخت شود. همچنین مقرر شده است تسهیلات چهار درصدی به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان بر اساس توافقنامه با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کار آفرینی به مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای پرداخت شود. رقم تسهیلات چهار درصدی به حوزه فرهنگ و هنر در مراحل بعدی و تا پایان سال افزایش یابد چرا که این امر برای جلوگیری از خاموش شدن چراغ هنر ضروری است.

۵۵هزار و ۹۰۰ فعال حوزه هنر از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند

در ادامه جلسه محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۵ سرفصل تئاتر، موسیقی، آموزش هنر، هنرهای تجسمی و مدولباس توسط حوزه هنر تمشیت می‌شود، گفت: در مجموع و در ۱۶ ردیف شامل تماشاخانه‌ها، سالن‌های تئاتر، مؤسسات و آموزشگاه‌های هنر، گروه‌های موسیقی، استودیوها، گالری‌های، خانه‌های مد و…، ۹هزار و ۲۸۳ واحد حقوقی و ۵۵هزار و ۹۰۰ فعال حوزه هنر از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند که رقم این خسارت رقمی بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

او ادامه داد: در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۸، سه هزار و ۲۰۸ عنوان تئاتر مجوز اجرا کسب کرده در حالی که در مدت مشابه سال جاری ۴۳۵ عنوان نمایش که عمدتاً نمایش‌های خیابانی و محیطی هستند مجوز فعالیت کسب کرده‌اند و در واقع اجرای تئاتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد کاهش داشته است.

حسینی در تشریح آسیب‌های وارد شده ناشی از شیوع کرونا به حوزه هنرهای نمایشی، اظهار کرد: از اسفندماه ۹۸ تا اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۱هزار و ۵۰۰ هنرمند در رشته‌های نمایشی فعالیتی نداشته‌ و ۸۰ تماشاخانه خصوصی به واسطه مشکلات ناشی از شیوع کرونا ماه‌ها تعطیل بوده‌اند. حجم بیکاری گسترده‌ای در حوزه آموزشگاه‌های هنری در دوران شیوع کرونا به وجود آمد. همچنین در حوزه موسیقی اجراهای صحنه‌ای در ۷ ماه گذشته از ۱۵۶ اجرا به ۴۷ اجرا کاهش یافته، تعداد آلبوم‌های موسیقی منتشر شده از ۷۶ آلبوم به ۶۱ آلبوم کاهش یافته است و از این رو تقاضا برای مجوز تک آهنگ ۶۶ درصد افزایش داشته است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی نسبت به ۶ ماه اول سال ۹۸ بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته است. نهادهای بزرگ کشور مانند بنیاد رودکی به عنوان بازوی اجرایی هنر با مشکلات عدیده‌ای در اجراهای تئاتر و موسیقی و… مواجه شده‌اند.

او احصاء آمار گروه‌های نمایشی و مستند کردن آن، پیگیری پرداخت مطالبات باقی‌مانده گروه‌های نمایشی، حمایت از برگزاری ۴۵ رویداد تئاتر در ۳ ماه اول سال جاری، تعیین تکلیف نمایش‌های بزرگی که اجرای آن در این دوران بوده، انتخاب کارشناسان نخبه برای بررسی شرایط ناشی از کرونا به عنوان یک تیم، انتشار الزامات و پیشنهادات از سرگیری هنرهای تجسمی برای ارسال به ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و اقدام به نهضت نمایشنامه‌نویسی را از جمله اقدامات انجام شده برای جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا به حوزه تئاتر عنوان کرد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کمک‌های بلاعوضی به تماشاخانه‌ها و گروه‌های تئاتری پرداخت شده است، اظهار کرد: یکی از این روش‌های پرداخت به این شکل بوده که به آثار مجوز گرفته مبلغی معادل ۵۰ تا ۷۰ درصد از فروش بلیط کمک شده است.

حسینی با اشاره به استفاده از ظرفیت الکترونیک و دیجیتال در دوران شیوع کرونا، گفت: بیش از ۲۵۰ عنوان نمایش برخط پخش شده و همچنین آموزش‌های هنری در آموزشگاه‌ها به صورت آنلاین انجام شده و انجمن نگارخانه‌های ایران نمایشگاه‌هایی‌ به صورت آنلاین برگزار کردند.

پیشنهاد استفاده از ظرفیت تئاتر تلویزیونی در دوران کرونا

در ادامه جلسه محمدحسین ایمانی خوشخو، دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در دوران شیوع کرونا مردم زمان بیشتری در خانه هستند، از ظرفیت تئاتر تلویزیونی استفاده شود. با تولید تئاتر تلویزیونی هم بخشی از هنرمندان حوزه سینما و تئاتر مشغول به فعالیت خواهند شد و هم اینکه سالن‌های خالی و تعطیل تئاتر فعال می‌شوند. تجربه نشان داده است که مردم از تئاترهای تلویزیونی استقبال خوبی دارند.

دستور دوم جلسه نیز به ارائه پیش‌نویس سند ملی مد و لباس اختصاص داشت. پیش‌نویس سند ملی مد و لباس اسلامی مبتنی بر اصول مرتبط با لباس در قرآن کریم، اصول مرتبط با سند ملی مد و لباس با سند مهندسی فرهنگی کشور، سند سیاست‌ها کلی برنامه ششم توسعه، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است.

همچنین محور اصلی تدوین پیش‌نویس سند ملی مد و لباس «بیانیه گام دوم انقلاب» در نظر گرفته شده است و «طراحی و تولید شیء پوشاک و عمومی سازی سبک و شیوه استفاده از آن مبتنی بر مبانی ارزشی و فرهنگی انقلاب و تمدن اسلامی» به عنوان هدف اصلی و «تولید گفتمان تمدنی برای طراحی، تولید و سبک پوشاک» و «تغییر مسیر حداکثری مبادی اثرگذار روی سبک پوشش به درون مرزهای جغرافیای کشور» به عنوان سیاست کلی پیش نویس سند ملی مد و لباس عنوان شده است.

تدوین سند ملی مد و لباس ظرف ۲ ماه آینده

سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پیش‌نویس سند ملی مد و لباس تاکید کرد: در کنار تدوین سند ملی مد و لباس مجموعه مستندات سند نیز تهیه شود. مستند کردن اقدامات کارشناسی در خصوص اسناد ملی مرجعی برای هم مشروعیت شکل گیری اسناد ملی است و هم منبعی برای مراجعات بعد و به روز رسانی اسناد خواهد بود.

او بر رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی تاکید کرد و افزود: این چارچوب سند همراه با تقسیم کار ابلاغ شده و رعایت آن مستلزم آن است که سند ملی مد و لباس به صورت خلاصه‌تری تدوین شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: سند ملی مد و لباس باید نظام مسائل و موضوعات مد و لباس را مورد توجه قرار دهد.

عاملی با اشاره به فرمایش مقام معظم ‌رهبری که لباس غربی نباشد، افزود: در واقع غرب‌زدگی و مد زدگی در طراحی لباس بازگو کننده رفتار ناخودآگاه اجتماعی است که تحت تاثیر هیجانات رسانه ای صورت می‌گیرد. ارتقاء دانش اجتماعی و فرهنگی می‌تواند فضای متفاوتی از انتخاب‌ها را بوجود بیاورد که در واقع ما نیازمند یک تغییر شناختی هستیم.  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید نگاه بومی و اقلیم فرهنگی ایران در طراحی لباس و نوع پوشش وجود داشته باشد. توجه به بیانیه گام دوم و سند مهندسی فرهنگی به عنوان یک سند بالادستی در تدوین پیش‌نویس سند ملی مد و لباس ارزشمند است. پیاده‌سازی ایده گام دوم انقلاب در سند ملی مد و لباس نیاز به کارپردازی ویژه‌ای دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر اهمیت اصول فقهی، اخلاقی و ارزشی در طراحی لباس و همچنین توجه به تنوع و هنجارهای فرهنگی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد موضوع مد و لباس پژوهش‌های زیادی انجام شده، با این شورا برای تدوین سند ملی مد و لباس مشورت و تعامل شود.

عاملی تأکید کرد: در هر صورت ما با یک جامعه انتخاب‌گر مواجه هستیم که به مجرد احساس تحمیل، واکنش‌های غیر واقعی از خود نشان خواهد داد. لذا لازم است در اقدامات خود به سلامت اجتماعی و همراهی جامعه به طور عام توجه داشته باشیم.

عاملی با بیان اینکه یکی از محوری‌ترین حوزه‌های مرتبط با سبک زندگی اجتماعی، حوزه لباس است؛ تأکید کرد: به بیانات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی در تدوین سند ملی مد و لباس نیز توجه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیته‌ای که در ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی مد و لباس» پیش بینی شده با دعوت به همکاری از کسانی در صنعت لباس فعال هستند، تشکیل شود.

او در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: سند مد و لباس به عنوان اولین سند مهندسی فرهنگی که در دست تدوین است، سند الگویی برای تدوین دیگر اسناد مهندسی فرهنگی باشد.

پس از بحث و بررسی اعضای جلسه پیرامون پیش نویس سند ملی مد و لباس مقرر شد کمیته‌ای تخصصی متشکل از نمایندگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و دارایی و کارشناسان حوزه مد و لباس تشکیل و در مدت زمان ۲ ماه فرآیند تدوین سند ملی مد و لباس در این کمیته تخصصی و کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین با تعامل با شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجام و به شورای هنر ارائه شود.

ابراز امیدواری برای حل مشکل دانشگاه استاد فرشچیان

همچنین دستور سوم جلسه به بررسی مشکلات دانشگاه هنرهای اسلامی _ ایرانی استاد محمود فرشچیان اختصاص داشت، که بهمن نامور مطلق، سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان درباره این موضوع اظهار کرد: اساسنامه دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر جذب دانشجو به شیوه استاد – شاگردی تأکید دارد. متاسفانه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده که موافق شیوه استاد ـ شاگردی نیست و مجوز آن را صادر نمی‌کند که این موضوع بر خلاف اساسنامه دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان است.

نامور مطلق با بیان اینکه هیأت امنا و رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان با نظر استاد فرشچیان انتخاب شده است، ابراز امیدواری کرد: مشکلات این دانشگاه با همکاری وزارت علوم حل و از وجود با ارزش استاد فرشچیان برای احیای شیوه استاد شاگردی استفاده شود زیرا کشور ترکیه هم برای در اختیار قرار دادن دانشگاهی به استاد فرشچیان اعلام آمادگی کرده است.

پس از بحث و بررسی اعضای جلسه پیرامون مشکلات دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد محمود فرشچیان مقرر شد، نشست مشترکی با حضور نمایندگان شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه هنرهای اسلامی _ ایرانی استاد فرشچیان توسط ایمانی خوشخو برگزار شود و نتیجه این جلسه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شورای هنر ارائه شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا بالغ بر هزار میلیارد تومان به اهالی هنر آسیب زد


سومین جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«صابر خراسانی» هم مشمول گریم جدید در رسانه ملی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صابر خراسانی مجری برنامه «جاذبه» درباره شروع فعالیت هنری خود و دلایل تغییر ظاهرش در این برنامه گفت.

ویژه برنامه تلویزیونی «جاذبه» با محوریت روایت قصه آدم‌های کمتر شناخته شده و اجرای صابر خراسانی، این شب‌ها روی آنتن شبکه افق می‌رود.

امیرحسین رحیمیان سردبیر برنامه «جاذبه» درباره آن به خبرنگار ما گفت: برنامه «جاذبه» به دنبال داستان زندگی آدم‌هاست؛ در واقع ما در زندگی آدم‌ها به جستجوی معنویت می‌پردازیم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین دلیل ما برای ساخت این برنامه این بود که با وجود شرایط کرونا و کم شدن ارتباط مردم با اماکن مقدس، سعی کنیم توسل‌ها و نورانیت‌ها را در زندگی مردم نمایش بدهیم و آن‌ها را تعریف کنیم.

پاسخ مجری تلویزیون درباره تغییر چهره اش/جاذبه شبیه ماه عسل نیست/چقدر عوض شده!

رحیمیان عنوان کرد: تا الان فضای برنامه خوب پیش رفته است. دغدغه ما این بود که آورده‌ای برای مخاطب داشته باشیم و هر قصه‌ای که تعریف می‌کنیم، قصه تازه و کم‌تر شنیده شده باشد؛ ما به دنبال قصه خوب بودیم.

سردبیر برنامه جاذبه اظهار کرد: سعی کردیم اصول ساختاری و فرمی برنامه را بر مبنای سادگی بنا بگذاریم. دکور، نور، میز و اجزای صحنه همه ساده هستند.

رحیمیان درباره انتخاب مجری این برنامه گفت: صابر خراسانی به عنوان شخصیتی شناخته شده در حرفه ادبی خود شناخته می‌شود. ما می‌خواستیم یک تجربه متفاوت را با صابر خراسانی رقم بزنیم. تغییر ظاهر او به اقتضای ساختار برنامه بود. ساختار برنامه جاذبه، بر مبنای سادگی و آراستگی بود. آن را در ظاهر صابر خراسانی هم بازنمایی کردیم. تغییر چهره او یکی از راه های متفاوت بودن برنامه ماست.

رابطه‌ای با شعر و شاعری نداشتم

صابر خراسانی مجری برنامه «جاذبه» درباره شروع فعالیتش در تلویزیون گفت: حضورم در تلویزیون شاید به سال ۸۶ برگردد. آن زمان قرار شد در برنامه صبحگاهی با یک گروه دف و نی نوازی شعر بخوانم. ابتدا قبول کردم، اما بعد پشیمان شدم و خواستم که تنهایی شعر بخوانم.

پاسخ مجری تلویزیون درباره تغییر چهره اش/جاذبه شبیه ماه عسل نیست/چقدر عوض شده!

وی ادامه داد: آن سال‌ها شعرخوانی در تلویزیون برای مردم جاافتاده نبود. برای همین اوایل شعرخوانی‌ام به خاطر نو بودن کار، متفاوت بودن نسبت به ژانرهای دیگر اجرا و به لطف خداوند تأثیر کوچکی تا سال ۸۷ بر مردم داشت.

خراسانی درباره ماجرای شاعر شدنش عنوان کرد: بارها درباره حضورم و شعرگفتن توضیح داده ام و نمی‌خواهم تکرارش کنم. من قبلاً رابطه‌ای با شعر و شاعری نداشتم و روزی هم که شروع به شعر گفتن کردم، اصلاً نمی‌دانستم چیزی که می‌گویم شعر است. کلاس نرفته بودم و شاعری را نمی‌شناختم. ارتباطی هم با شاعران و خوانندگان نداشتم. کم کم با شاعران جوان آشنا شدم و با هم شروع کردیم به کلاس و گنگره‌ رفتن. در طرحی که دانشگاه صدا و سیما برای مجریان و گویندگان برگزار می‌کرد هم شرکت کردم.

وی بیان کرد: در ادامه حفظ شعر را شروع کردم. می‌توانم بگویم تمام زندگی‌ام را برای حفظ شعر گذاشتم. توجه مردم و اطرافیان هم انرژی من را بیشتر کرد. سپس با یک تیم هنری تئاتر آشنا شدم و از من برای حضور در یک نمایش دعوت کردند. تئاتر نقش عمده و بزرگی را در زندگی هنری من بازی کرد.

خراسانی درباره پیشنهادهای اجرا در تلویزیون توضیح داد: در تلویزیون چند بار پیشنهاد اجرا داشتم؛ اما هیچ وقت به اجرا فکر نمی‌کردم. در طول این سال‌ها همیشه یک تئاتر اجرا داشتم تا به واسطه آن شعرخوانی را هم تجربه کنم. سال گذشته به خاطر شیوع کرونا برنامه هایم را لغو کردم و به خاطر خانواده مشهد بودم. ماه رمضان یکی از دوستانم به من پیشنهاد اجرای برنامه داد. به خاطر بی‌تجربگی در حوزه اجرا می‌ترسیدم قبول کنم؛ اما از نقاط قوت برنامه «خلوتگه عارفان» اجرا در حرم امام رضا (ع) بود . برای همین پذیرفتم.

پاسخ مجری تلویزیون درباره تغییر چهره اش/جاذبه شبیه ماه عسل نیست/چقدر عوض شده!

وی ادامه داد: فکر می‌کردم اجرا خیلی راحت باشد؛ اما زمانی که جلوی دوربین ایستادم دیدم چقدر دنیای متفاوتی است. ورودی مرز مهران و عراق بودم که عوامل برنامه جاذبه با من تماس گرفتند و پیشنهاد اجرا دادند. گفتم من اجرا کرده ام و سخت است. زمانی که به من گفتند برنامه گفتگو محور است، بیشتر ترسیدم. چون همیشه من حرف می زدم و مردم گوش می‌کردند؛ حالا باید من گوش می کردم و مهمان صحبت می‌کرد.

چقدر عوض شده!

خراسانی درباره تغییر چهره‌اش در برنامه «جاذبه» عنوان کرد: روز اول به من گفتند ما یک صابر با کاراکتر جدید می‌خواهیم. من ابتدا متوجه نشدم؛ اما وقتی گروه گریم و چهره پرداز اضافه شدند، نتیجه کارشان بسیار حیرت انگیز بود. عوامل به من گفتند که عوض می‌شوی. زمانی که کار تمام شد و من آیینه را نگاه کردم، گفتم «چرا اینقدر تغییر!» گفتند می‌خواهیم یک کار جدید انجام دهیم.

وی افزود: سوال کردم اینقدر تغییر نیاز است؟ و آن‌ها گفتند ما با نسل جدید مواجهیم؛ پس باید به لباس پوشیدن و آراستگی آن‌ها نزدیک شویم و بگوییم که ما هم جنس شما هستیم. تغییر ظاهر من به حدی بود که یکی از دوستانم در شبکه که من را قبل از گریم دیده بود، بعد از گریم مرا نشناخت (خنده)

خراسانی درباره تغییر ظاهرش بیان کرد: به نظرم عوض شدن بد نیست؛ تغییر خوب است، به شرطی که اصول فراموش نشود. ما آمدیم یک حرف نو با نگاه بزنیم، اما در فضای شعرخوانی دوباره با همان فضای قبل کار می‌کنم.

از روی ۱۰۰ نمی‌توان کپی کرد

خراسانی درباره محتوای برنامه جاذبه و شباهت آن به «ماه عسل» توضیح داد: برنامه جاذبه گفت و گو محور است؛ در این برنامه از آدم‌های خاص دعوت کردیم تا از حال و هوای خودشان صحبت کنند. جایی خواندم که برنامه ما شبیه «ماه عسل» است. من از روز اول گفته ام که از روی ۱۰۰ نمی‌توان کپی کرد؛ چراکه صد برای مردم صد است. ما اگر ۵۰ هستیم، باید خودمان باشیم. به این اعتقاد دارم که کار خوب کپی می‌شود. حتماً احسان علیخانی بی نظیر است و هیچ‌کس نمی‌تواند جای ماه عسل را برای مردم بگیرد. هیچ برنامه‌ای به نظر من مثل «ماه عسل» نمی‌شود. سعی نکردیم شبیه ماه عسل باشیم؛ بلکه سعی کردیم جاذبه باشیم و لحظاتی حال دل مردم را خوب کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آماده‌سازی موسیقی سریالی در ژانر وحشت با فضای روزهای کرونایی


مهیار علیزاده آهنگساز جوان از آماده سازی قطعه ای برای یک سریال در ژانر وحشت خبر داد که با فضای این روزهای کرونایی جامعه هم سنخ شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع