X

بایگانی مهر 26, 1399

دفتر سینمایی

شروع بکار رسمی جشنواره از ساعت ۱۰ صبح در سه پلتفرم اکران آنلاین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه‌های نخستین روز سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، فردا یکشنبه ۲۷ مهرماه و در اولین روز جشنواره، آیین افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان عصر فردا از شبکه امید و شبکه اصفهان و تلویزیون تعاملی تیوا (http://tva.tv/channels/Tva_Live) به صورت زنده پخش می‌شود.

همچنین فردا، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ طی مراسمی در مرکز نوآوری صبا افتتاح خواهد شد. این مراسم به دلیل لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بدون حضور مخاطبان برگزار خواهد شد و نوجوانان شرکت‌کننده در این دوره المپیاد، اهالی رسانه و علاقه‌مندان می‌توانند افتتاحیه را از طریق تلویزیون تعاملی تیوا به شکل زنده و کامل دنبال کنند.

برنامه نمایش آثار در پلتفرم‌ها

در این رویداد سینمایی که به صورت آنلاین برگزار می‌شود فیلم‌های منتخب در سه پلتفرم از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود.

سامانه فیلیمو در روز نخست فیلم‌های ایرانی «بازیگوش‌ها» ساخته نادره ترکمانی را به مدت ۸۵ دقیقه، «هدیه» به کارگردانی مسعود فرخنده طینت‌فرد را به مدت ۹۵ دقیقه، «سلیم» ساخته وحید پاکزاد را به مدت ۷۸ دقیقه نمایش می‌دهد. در بسته فیلم کوتاه نیز ۶ فیلم «آنتی ویروس»، «جبران می‌کنم»، «دو دل»، «رنگین کمان»، «شوفر» و «شهر عسل» به مدت ۵۸ دقیقه و در بسته پویانمایی ۹ فیم «اتاق ۲۱»، «اشک باران»، «بعله!»، «پژواک»، «چهره»، «خورشید آسمان خورشید کاشی»، «زونامی»، «صدای من صدای او» و «من ایرانی‌ام» به مدت ۶۲ دقیقه نمایش داده می‌شود. فیلم‌های «شاهین‌ها» به مدت ۹۸ دقیقه و «پرنسس امی» به مدت ۷۸ دقیقه دو فیلم خارجی هستند که نمایش داده می‌شوند. همچنین «مهر مادری» به مدت ۹۰ دقیقه آخرین فیلمی است که علاقه‌مندان در روز نخست در فیلیمو می‌توانند تماشا کنند.

در پلتفرم نماوا سه فیلم ایرانی «به یادم باش» ساخته مجتبی سعیدزاده به مدت ۸۴ دقیقه، «حکم مادری» به کارگردانی سیامک صرافت به مدت ۹۰ دقیقه، «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص به مدت ۱۰۴ دقیقه نمایش داده می‌شود. همچنین برای بسته فیلم کوتاه داستانی ۸ فیلم «از خودگذشته»، «امروز هم نه»، «آب سرد»، «سیاهی»، «قرنطینه»، «کامیون»، «گاومیش» و «مات» به مدت ۵۹ دقیقه و برای بسته پویانمایی ۹ فیلم «زاک و زیک»، «قدم یازدهم»، «قطار قشنگ من»، «کاش»، «گرگ‌ومیش»، «گل چراغ»، «لذت پرواز»، «ناجی» و «ناهار در چمنزار» به مدت ۵۸ دقیقه در نظر گرفته شده است. فیلم خارجی «بیله» به مدت ۱۰۴ و «فیتیله و ماه‌پیشونی» به مدت ۱۲۰ دقیقه دیگر فیلم‌هایی هستند که برای نمایش در پلتفرم نماوا در نظر گرفته شده‌اند.

در پلتفرم تیوا نیز ۶ فیلم بارگذاری می‌شود که از این تعداد یک فیلم مختص به ناشنوایان است. فیلم‌های «پیله و پروانه» به کارگردانی محمد صالحی‌نژاد دهکی به مدت ۷۷ دقیقه، «گل مهربونی» ساخته داریوش احمدیان به مدت ۷۵ دقیقه، «خداحافظ سینما» ساخته یاسر احمدی با زمان ۸۶ دقیقه نمایش داده می‌شود. همچنین فیلمی برای نمایش در بخش «کرونا روایت و وب سری» در نظر گرفته شده است. فیلم «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص به مدت ۱۰۴ دقیقه نیز ویژه ناشنوایان نمایش داده می‌شود. فیلم «پرنسس یخی» به مدت ۸۸ دقیقه آخرین فیلمی این پلتفرم در روز نخست است.

برنامه «خانه جشنواره»

فردا یکشنبه ۲۷ مهر ماه، در خانه اجرایی جشنواره در «سینما فرهنگ»، دو فیلم بلند سینمایی به نمایش درخواهد آمد.

فیلم انیمیشن بلند «لوپتو» ساخته عباس عسکری از ساعت ۱۶:۳۰ و فیلم بلند سینمایی «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی از ساعت ۱۹:۳۰ در سینما فرهنگ روی پرده خواهد رفت.

تأکید می‌شود: نشست پرسش و پاسخ هر فیلم، پس از پایان نمایش فیلم (ساعت ۱٨:۳۰ و ساعت ۲۱) با حضور تعداد محدودی از اهالی رسانه و عوامل فیلم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد و به صورت زنده در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

تلویزیون تعاملی تیوا پوشش زنده کلیه برنامه‌های جشنواره در «خانه جشنواره» را برعهده خواهد داشت.

برنامه فردای کارگاه‌ها

برگزاری دو کارگاه «معرفی و شناخت عناصر فیلمنامه در سینمای کودک» در بخش بین‌الملل از ساعت ۱۱ تا ۱۲ و «الگوی سفر قهرمان در سینمای کودک» در بخش ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۴ از دیگر برنامه‌های نخستین روز جشنواره سی و سوم است.

این دو کارگاه توسط تلویزیون تعاملی تیوا پخش و نشست‌های پرسش و پاسخ مخاطبان این دو کارگاه، پس از پایان هر کارگاه به صورت برخط برگزار خواهد شد.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد. ‌

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

تعطیلی سالن های سینما و تئاتر یک هفته دیگر تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزارت ارشاد براساس مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونای تهران از محدودیت‌های اعمال شده در پایتخت برای مقابله با بیماری کرونا تبعیت و تا پایان هفته جاری تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را تمدید کرد.

به گزارش سینماپرس، به گفته استاندار تهران تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه تا پایان هفته جاری در استان تهران به قوت خود باقی است.

با توجه به تصمیم ستاد مقابله با کرونای تهران تعطیلی مراکز محل تجمع همچون سینماها، کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش، آموزشگاه‌های هنری و… برای یک هفته دیگر تمدید شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه با توجه به اهمیت موضوع، از محدودیت‌های اعلام شده تبعیت می‌کند.

بنا بر اعلام ستاد مقابله با کرونای تهران این مراکز تا پایان هفته جاری یعنی از ۲۷ مهرماه تا ۲ آبان‌ماه تعطیل خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

سینما صد در صد تعطیل است/در همان پنجاه درصد ابتدایی هم هیچکس به سینما نمی‌رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدزاده گفت: بیاییم بودجه‌ای را که در قالب جشنواره کودک، فجر و… هزینه می‌شود، برای نجات زندگی یک هنرمند صرف کنیم.

به گزارش سینماپرس، سید امیر سیدزاده تهیه کننده سینما درباره برگزاری جشنواره‌ها آن هم در زمانی که برخی از عوامل سینما درگیر مشکلات معیشتی هستند به خبرنگاران جوان، گفت: اگر بخواهم با صراحت صحبت کنم، مخالف برگزاری هر نوع جشنواره در دوران کرونا هستم؛ به این دلیل که جشنواره‌ها هزینه بر هستند در حالی که برخی از اهالی هنر به نان شبشان محتاجند و اگر کسی می‌گوید چنین چیزی وجود ندارد به او ثابت خواهم کرد.

این تهیه کننده افزود: بیاییم بودجه‌ای را که در قالب جشنواره کودک، فجر و… هزینه می‌شود خرج نجات زندگی یک هنرمند کنیم. هنرمندی که به دلیل شیوع ویروس کرونا خانه نشین و بیکار شده  و از همسر و فرزند خود شرمنده است. یک مقدار عقلانی با قضیه بخورد کنیم. اگر امروز جشنواره‌ای برگزار نشود اتفاقی نمی‌افتد ولی اگر هنرمندی به خاطر تامین معیشت شرمنده همسر و فرزندش شود برای او هزار و یک اتفاق و تبعات دارد. چه زمانی قرار است این را  مسئله را بفهمیم و تا کِی می‌خواهیم خودمان را به آن راه بزنیم!؟

سیدزاده بیان کرد: با این بودجه‌ها می‌توان زندگی خیلی از هنرمندانی را که به دلیل کرونا درگیر مشکلاتی شدند و حتی قبل از کرونا هم مشکلات فراوانی داشتند نجات داد و  آنها را دوباره به زندگی برگرداند. جشنواره را می‌توان در سال‌های آینده هم برگزار کرد  اما اگر نانی سر سفره یک هنرمند نباشد، انسانی نیست. این را باید یک نفر بپذیرد که چرا ما اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دهیم و اگر نیت، رضای خدا، کمک به هنر و هنرمند و … است، بر اساس تشخیص اولویت‌ها به آن چیزهایی بپردازیم که باید بپردازیم. اما اگر هدف شوآف و نمایش است اتفاقاتی که الان می‌بینیم رخ خواهد داد و هیچکس هم جلودارش نیست و مسئولیتش را بر عهده نمی‌گیرد.

تهیه کننده «شماره ۱۷ سهیلا» درباره آینده سینما با توجه به مشکلاتی که از قبل بوده و کرونا آن‌ها را چند برابر کرده است، اظهار کرد: قطع به یقین مسائل سینما از دیگر مسائل جاری مملکت جدا نیست.   در حال حاضر سینماها به علت شیوع ویروس کرونا  در حالت صد در صد تعطیلی قرار دارند. یعنی اگر دوستان بگویند ما در دوران کرونا  با ظرفیت پنجاه درصد سینماها را افتتاح کردیم، بعد در مواقعی که وضعیت قرمز شد مجددا آن پنجاه درصد را هم تعطیل کردیم، به شخصه قبول ندارم، چون در همان پنجاه درصد ابتدایی هم هیچکس به سینما نمی‌رفت و در اصطلاح کلی، سینما صد در صد تعطیل است.

وی ادامه داد: استراتژی هم برای این موضوع وجود ندارد، چون مسئله فرهنگ جز مسائل اصلی و دغدغه‌های متولیان فرهنگی ما نیست. هم اکنون در مملکت آنقدر گرفتاری ها و مشکلات زیاد شده که مسئولان بخصوص فرهنگی ها، دلیلی  نمی‌بینند که مسائل فرهنگی را در اولویت قرار دهند. بهانه شان هم این است که ما جذب بودجه نداریم یا کرونا دستمان را بسته و بهانه‌های مختلف دیگر؛ به نظرم تا ریشه کنی ویروس، چنین وضعیتی تداوم دارد. همچنین در استراتژی مسئولان، این فکر نهادینه نشده که در صنعت سینما رو به جلو حرکت کنیم و بالندگی داشته باشیم و خودمان را با استانداردهای روز جهانی  تطبیق دهیم.

تهیه کننده «مادر قلب اتمی» تصریح کرد: در دنیا علاوه بر اینکه در زیرساخت‌های سینما افزایش سالن، تولید فیلم‌های خوب، در نظر گرفتن ژانرهای مختلف و … جزاولویت‌های اصلی است، ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در کار فرهنگی اصلی‌ترین اولویت است. یعنی دولت‌ها با ایجاد سازوکارهایی به تولید کننده، کارگردان، سرمایه گذار و تهیه کننده این امکان را می‌دهند که برای بازگشت سرمایه از سینما به بهترین نحو استفاده کنند. برای همین می‌بینید برای نگارش فیلمنامه زمان زیادی صرف می‌شود و حتی پیش تولید هم زمانبر است، چون می‌خواهند آن چیزی که می‌سازند منطبق بر استانداردهای جهانی باشد و وقتی روی پرده سینما می‌رود جدا از اینکه المان فروش در آن رعایت شده باشد و مخاطب رغبت کند که سراغ دیدن این فیلم برود، در حقیقت حرفی هم برای گفتن داشته باشد.

سیدزاده در پایان عنوان کرد: صنعت سینمای ایران به دلیل فقر متن و نویسندگی، کارگردان خوب و محدودیت و فقر بازیگر به شدت از این پیشروی در استانداردهای جهانی عقب مانده و نتوانسته مطابق با این استانداردها پیش برود. امیدواریم با تمهیدات مسئولان اتفاقات بهتری رقم بخورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

تلویزیون اینترنتی اربعین به کار خود پایان داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آخرین قسمت از برنامه شبکه تلویزیونی اربعین، در روز پایانی ماه صفر پخش شد.

به گزارش سینماپرس، آخرین قسمت از برنامه شبکه تلویزیونی اربعین، شنبه ۲۶ مهر مصادف با شهادت امام رضا (ع) و روز پایانی ماه صفر، پخش شد. این ویژه برنامه از ساعت ۱۲ آغاز شد. مناجات خوانی و ارتباط زنده با مشهد مقدس چراغ برنامه امروز را روشن کرد. این بخش که “به تو از دور سلام” نام دارد، ۵۰ دقیقه حال و هوای مخاطبان برنامه را معطوف به مقبر نورانی مشهد مقدس و آماده برای تماشای برنامه کرد. پس از این بخش و شعر خوانی صابر خراسانی و مداحی حاج میثم مطیعی و حاج محمود کریمی، گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سعیدی آغاز شد. این گفتگو در سوریه انجام شده بود.  

محبت آنلاین از دیگر بخش‌های برنامه امروز تلویزیون اینترنتی اربعین بود. در این بخش احمد مصطفی سلیمان نویسنده و پژوهشگر در زمینه دینی از مسکو به صورت اسکایپ با تهران ارتباط گرفت. او در صحبت هایش به توسعه فرهنگ اسلامی در دنیا و خاموش نشدن نوای الله اکبر گفت.

درادامه سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان کارشناس مذهبی پخش شد. این پژوهشگر دینی درباره انسان شناسی و امام شناسی صحبت کرد.

در بخش بعدی ارتباط زنده با عظیم زاده در روضه الشهدای بیروت بر قرار شد. عظیم زاده در محل دفن شهدای لبنان گزارش کوتاهی از برنامه‌های مذهبی در بیروت در آخرین روز ماه صفر ارائه کرد.

سپس ارتباط تلفنی با دکتر جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت برقرار شد. روابط عمومی وزارت بهداشت آیتم‌ها و بخش‌هایی مانند مجموعه مستند “شاه راه” را تهیه و از طریق تلویزیون اینترنتی اربعین تقدیم حضور عاشقان حسینی کرده بود. جهانپور در این گفت‌وگوی تلفنی به تعامل با سازمان صدا و سیما و تولیدات مشترک برای مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد.

سپس حامد جلیلی خواننده آیینی در استودیو حاضر شد. او ابتدا گفت: سال گذشته برای نخستین بار به زیارت اربعین حسینی رفتم. آنجا فهمیدم چه نعمت بزرگی را سال‌های گذشته از دست دادم.

پس از پخش تصاویری از حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس (ع) نماهنگ دلتنگی پخش شد. این نماهنگ که اثری عربی_فارسی است، با صدای قحطان البدیری و حامد جلیلی تولید شده بود. در ادامه قطعه “مقصد، حرم” پخش شد.

با حضور حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری استاد و حوزه و دانشگاه بخش محبت آنلاین آغاز شد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر جهانگیری مجری این بخش بود و در شب‌هایی که تلویزیون اربعین مهمان خانه عاشقان حسینی بود، با چند تن از پژوهشگران دینی در سراسر دنیا ارتباط تصویری برقرار کرد.

“تازه ها” بخش بعدی برنامه بود که به بیان اخبار و گزارش‌های اربعینی و مذهبی در سراسر جهان پرداخت.

آیین اختتامیه شبکه تلویزیونی اربعین با حضور دکتر فهیم دانش مدیر امور بین الملل و مهندس سعید مقیسه معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما در استودیو، ادامه پیدا کرد. دانش گفت: با توجه به شرایط نامطلوبی که کرونا رقم زد و مردم شریف نتوانستند خود را به پیاده روی اربعین حسینی برسانند، این تلویزیون اینترنتی فعال شد که زیارت از راه دور میسر شود.

دکتر حریرچی معاون وزارت بهداشت در این بخش از برنامه طی یک تماس تصویری روی خط آمد. حریرچی درباره اهمیت فعالیت این شبکه در زیارت از راه دور و ارتباط قلبی با ائمه معصومین صحبت کرد.

در ادامه کاکایی فعال در مجمع جهانی صلح اسلامی و کیانی فعال در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در استودیو حاضر شدند و درباره فعالیت‌های رسانه‌ای برای از راه دور گفتند و از عوامل تقدیر کردند. در این زمان بخشی از برنامه به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش شد.

سپس کامران نجف زاده از طریق ارتباط تصویری روی آنتن آمد و گفت: اربعین چند سال پیش در پیاده روی حضور پیدا کردم و فعالیت رسانه‌ای داشتم. چنین فعالیتی کار بسیار سخت و دشواری است؛ به همین دلیل به همه همکارانم در تلویزیون اینترنتی اربعین تسلیت می‌گویم. اینجا در آمریکا نیز فعالیت‌های اربعینی مانند سال‌های گذشته برقرار بود.

این بخش از برنامه نیز به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش شد.

حضور حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم قائم مقام سازمان صدا و سیما بخش دیگری از برنامه بود. وی گفت: زمانی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، تا چند سال عزاداری پر شوری را به دلیل محدودیت‌های حکومت آن زمان شاهد بودیم. اما حالا اتفاقی افتاده که همه جا از امام حسین (ع) صحبت می‌کنند.

گفتگو با زهرا هادی خواهر شهید ابراهیم هادی در آخرین قسمت از بخش محبت آنلاین اتفاق افتاد.

قاسم زاده از لندن و احمد علوی از کربلا دیگر ارتباط‌های زنده برنامه را تشکیل دادند. به این ترتیب با حلول ماه ربیع تلویزیون اینترنتی اربعین پس از پخش ۲۲ برنامه به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

خنیاگر منش ایرانی


خیلی از خوانندگان صدایی خوش داشته‌اند و دارند، ولی آنچه از شجریان طوبائی ساخت که شاخسارهایش بر وجود جامعه ایرانی سایه‌ای دلنشین انداخته منش و بینشی است که او در زندگی خویش داشته است. از همین مرام مردمی بوده است که او را اسطوره و چهره‌ای ملی ساخت؛ چنان که از تختی در دنیای ورزش.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

شعار جشنواره امسال «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» درباره نحوه برگزاری این دوره از جشنواره توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، «علیرضا تابش» در برنامه تلویزیونی «هفت» شبکه سه سیما درباره لزوم برگزاری این دوره جشنواره گفت: در پاییز هر سال سه رویداد مهم فرهنگی و بین‌المللی وجود دارد که با جشنواره فیلم کودک و نوجوان آغاز می‌شوند. بلافاصله بعد از آن جشنواره فیلم کوتاه تهران و بعد جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شود. دبیران این سه جشنواره از آغاز سال جاری جلسات فشرده‌ای داشتند. بنای ما این بود که مسیر برگزاری آنلاین را پیش بگیریم. تجارب این جشنواره، برای برگزارکنندگان جشنواره‌های بعدی هم مفید خواهد بود. امیدواریم سال آینده شرایط به‌گونه‌ای باشد که مردم در کنار صاحبان آثار فیلم‌ها را تماشا کنند اما این ظرفیتی است که ما به آن ورود کرده‌ایم.

هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور

تابش تأکید کرد: ما در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، به شکل فیزیکی با بچه‌ها نخواهیم بود اما برگزاری مجازی ظرفیتی فراگیر را پیش‌روی ما نهاده است. شعار جشنواره امسال «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» است و پیش‌بینی می‌کنیم که استقبال کودکان و نوجوانان به‌خصوص متولدین ۸۴ تا ۹۴ بیش از گذشته باشد. سال‌های گذشته این امکان فقط در شهر اصفهان فراهم بود اما در این دوره این شرایط در بستر پلتفرم‌ها فراهم است که کودکان فیلم‌ها را ببینند و داوری کنند. در این چارچوب ۱۰۷ عنوان فیلم در پلتفرم‌ها عرضه می‌شود. روز آخر هم آرا جمع‌بندی خواهد شد و فیلم برگزیده انتخاب می‌شود.

وی گفت: در این دوره اطلاع‌رسانی‌ها از طریق رادیو و تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است. امیدوارم که والدین و مربیان بچه‌ها را به شش روز فیلم‌دیدن تشویق کنند. ایام کرونا، برای مردم ما حزن‌انگیز و میزان تلفات بسیار بود. هر مرگ براثر کرونا به‌طور متوسط چهار کودک را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ما در این شرایط یک رویداد سینمایی را به خانه‌های مردم منتقل می‌کنیم. امیدوارم والدین یاری کنند تا با فیلم دیدن فضای حزن‌انگیز بچه‌ها در آن شش روز به محیطی شادتر بدل شود.

پاسخ به منتقدان برگزاری جشنواره

تابش در پاسخ به منتقدان برپایی جشنواره در این شرایط گفت: سینماها به دلیل شرایط کرونا تعطیل هستند و همان منتقدینی که به ما ایراد می‌گیرند که چرا جشنواره را برگزار می‌کنید، با همان منطق می‌گویند چرا برنامه «هفت» پخش می‌شود. رویدادهای فرهنگی به تلطیف فضای جامعه، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و نشاط کمک می‌کنند. ازطرفی صاحبان آثاری که یک‌سال زحمت کشیده‌اند، دوست دارند که آثارشان دیده شود، مورد داوری قرار گیرد و فضای رسانه‌ای برای آن‌ها فراهم شود. اینکه ما در شرایط کرونا با شکل جدیدی رویدادهای هنری را برگزار کنیم، فکر توسعه‌یافته‌تری در مقایسه با ایده برگزار نکردن جشنواره‌هاست.

سینماها به دلیل شرایط کرونا تعطیل هستند و همان منتقدینی که به ما ایراد می‌گیرند که چرا جشنواره را برگزار می‌کنید، با همان منطق می‌گویند چرا برنامه «هفت» پخش می‌شود وی درباره چالش‌هایی که پیش‌روی برگزاری جشنواره بوده است، گفت: ایجاد مفاهمه میان صاحبان آثار، پلتفرم‌ها و مدیران برگزاری جشنواره کار دشواری بود. چند ماه اخیر پرچالش بود زیرا ما باید با یک تغییر پارادایم ذهنی مواجه می‌شدیم که این اتفاق هم افتاد. در این زمینه هم جلسات خوبی با تهیه‌کننده‌ها و پلتفرم‌ها داشتیم و آن‌ها این بستر را برای بخش فیلم‌ها در فضایی جدید فراهم کردند. مهمانان خارجی هم فیلم‌های خود را به صورت لینک برای ما می‌فرستند. کارگاه‌های آموزشی به صورت آنلاین یا ویدیوئی برگزار می‌شود. همه این‌ها تجربه جدیدی توام با چالش‌های بسیاری است اما تا به اینجای کار از پس چالش‌ها بر آمده‌ایم.

آیا امکان سرقت آثار در اکران آنلاین وجود دارد؟

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره امکان سرقت آثار در اکران آنلاین فیلم‌ها گفت: مساله سرقت آثار در همه جای دنیا هست. بخشی از پویش این دوره از جشنواره فرهنگ‌سازی برای کودکان و نوجوانان است که به نفع تولیدکنندگان فیلم‌ها، آثاری را ببینند که دارای حق کپی‌رایت بوده یا به نوعی از فیلترهای حقوقی عبور کرده است. مسیر اکران آنلاین در کشور ما به تازگی آغاز شده و کرونا آن را شتاب داده است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان مانوری برای سایر جشنواره‌ها به جهت برگزاری آنلاین و مجازی است.

تابش تأکید کرد: همانطور که اشاره کردم سرقت آثار در بسترهای اینترنتی معضلی جهانی است و ما هم با هماهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی، پلیس فتا و دیگر مراکز و نهادها، در صدد هستیم تا کم‌تر به حقوق صاحبان آثار لطمه وارد شود. البته صاحبان آثاری که در این دوره نمایش آنلاین دارند، آگاهانه و با میل و رضایت خود در این جشنواره شرکت کردند. آثار آنلاین در سه نوبت نمایش داده می‌شوند. عواید حاصل از فروش فیلم‌ها به صورت آنلاین صد در صد در اختیار صاحبان آثار قرار می‌گیرد. تدبیری هم اندیشیده‌ایم که حق نمایش یا اسکرین‌فی به فیلم‌ها تعلق بگیرد.

نمایش کارهای متفاوت حوزه انیمیشن در جشنواره سی و سوم

دبیر جشنواره سی و سوم بیان کرد: ما در این دوره ۱۱ اثر را به صورت فیزیکی و طبق پروتکل‌های بهداشتی اکران می‌کنیم. از این میان فقط سه فیلم در مشارکت با بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌اند. مابقی توسط جوان‌ترها و پیشکسوتان عرصه سینما در بخش خصوصی و سایر تشکل‌ها تولید شده‌اند. این یک دستاورد محسوب می‌شود، ضمن آنکه در دوره سی و سوم در حوزه انیمیشن کارهای متفاوتی داریم.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت که ذائقه مخاطب نسل جدید متفاوت از نسل ماست که در دوره آنالوگ به سر می‌بردیم. اگر بررسی‌ها روی ذائقه نسل جدید بیشتر شود و بنیاد سینمایی فارابی، فیلمسازان، کانون پرورش فکری کودکان و سایر نهادهای مسئول هم به ذائقه‌شناسی و بررسی دغدغه‌های کودکان امروز کمک کنند، کمک شایانی به شکل‌دهی تولید آثار جدید شکل خواهد گرفت. بخشی از سینمایی کودک و نوجوان متوجه فناوری‌های نوظهور است. بچه‌ها باید در دنیای فانتزی، رنگی و شاد زندگی کنند. همچنین داستان‌ها و تکنیک‌های تولید هم باید آن‌ها را جذب کند. از طرفی سینمای کودک و نوجوان باید به بازارهای جانبی و صنایع هدفی مانند بازی‌ها، کتاب، نوشت افزار و غیره متصل شود. تمام موارد می‌تواند به توسعه سینمای کودک و نوجوان کمک کند.

برگزاری چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

دبیر جشنواره سی و سوم در بخشی دیگری از گفتگوی خود در برنامه هفت، گفت: در حین برگزاری جشنواره، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان را خواهیم داشت. تفاوت دو دوره اخیر و دوره‌های گذشته این است که در دوره سی و دوم و سی و سوم منتورها و مربیانی از اساتید عرصه سینمای کودک در کنار نوجوانان هستند و به این واسطه انتقال تجربه صورت می‌گیرد. امسال ثبت‌نام‌ها و استقبال در بخش المپیاد چهار برابر سال گذشته بوده است و امیدوارم تبادل تجربه خوبی صورت گیرد و در روز آخر هم گروه‌های برگزیده انتخاب شوند.

او در پایان تاکید کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته و پیام‌هایی که هنرمندان محبوب بچه‌ها به آن‌ها دادند، استقبال خوبی تاکنون از سوی گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال صورت گرفته است. همچنین نمایش فیلم برای این گروه سنی رایگان خواهد بود اما خانواده‌ها و گروه‌های سنی دیگر باید مبلغی را برای تماشای فیلم‌ها در پلتفرم‌ها پرداخت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

«سرای حیات» در مراغه جلوی دوربین رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری فیلم کوتاه « سرای حیات » از تولیدات انجمن سینمای جوانان دفتر مراغه به اتمام رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «سرای حیات» روایتی است از فعالیتهای هنری یک دانشجوی عکاسی، که برای انجام پروژه های عکاسی خود به بازار های سنتی و اماکن تاریخی به مراغه سفر میکند و در این مسیر با دنیای رنگها و فرمها که بوی و نشان زندگی دارند آشنا شده و دریچه ای جدید از حیات بر روی وی گشوده میشود.

این فیلم در قالب مستند و در فرمت  FULL HD تصویربرداری شده و در حال حاضر در مرحله تدوین قرار دارد.

عوامل «سرای حیات» عبارتند از : نویسنده و کارگردان : امیرحسین محمودپور، دستیار کارگردان : علی رضایی، منشی و عکاس پشت صحنه : مهدی نویدجو  ، تصویربردار : مبینا اسعدی دوست

راوی و بازیگر : نگار محمدزاده، صدا : فرشید ضیاء الملک، استاد راهنما : حسن توفیق.

تهیه کننده : انجمن سینمای جوانان دفتر مراغه

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

تعطیلی مراکز فرهنگی هنری تهران یک هفته دیگر تمدید شد


وزارت ارشاد براساس مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونای تهران از محدودیت‌های اعمال شده در پایتخت برای مقابله با بیماری کرونا تبعیت و تا پایان هفته جاری تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را تمدید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

کارگردان «محمد رسول الله(ص)» با ساخت این فیلم به کسی باج نمی دهد/ضد قهرمان های فیلم واقعا خوب است – اخبار سینمای ایران و جهان

مسعود فراستی گفت: فیلم «محمد رسول الله(ص)» از ثانیه اول معلوم است که چه می کند. فیلم به درستی تبلیغ اسلام می کند و این کار را بلد است. مخاطب فیلم فقط مسلمانان نیست. حتی فیلم روی بی دین ها هم کار میکند.

به گزارش سینماپرس، مسعود فراستی درباره فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» در برنامه سینمایی هفت گفت: امروز نقد فیلم الرساله رو خواهیم داشت. فیلم پیام یا محمد رسول الله. من بدون هیچ پلک نزدنی این فیلم را در سه ساعت دیدم. زیرا سینما باعث شد بدون هیچ کاری فقط و فقط فیلم را ببینم. منی که معروفم به اینکه تحمل ندارم پنج دقیقه فیلم را ببینم یک ضرب سه ساعت این فیلم را دیدم.

وی ادامه داد: فیلم از ثانیه اول معلوم است که چه می کند. فیلم به درستی تبلیغ اسلام می کند و این کار را بلد است. مخاطب فیلم فقط مسلمانان نیست. حتی فیلم روی بی دین ها هم کار میکند. فیلم امروزی است و تکنیک خوبی هم دارد. من فکر می کردم فیلم خوب است. اما خوب نیست. خیلی خوب است.

در این برنامه ناصر هاشم زاده نیز اظهارداشت: من به سال هایی فکر می کنم که ایدئولوژی های گوناگون در ایران خود را گسترش می دادند. در این میان اسلام و تفکر اسلامی مهجور بودند. اما با آمدن فیلم الرساله به یک باره یک اتفاق بزرگ افتاد. یک پشتوانه تاریخی برای این اعتقادات به وجود آمد. یک فیلم خوب با یک اسم خوب. پیام. این فیلم با یک گویش دراماتیک چیزی که می دانیم را مجددا می بینیم. پیام در این فیلم اصالت داده شده است. و بدون اینکه حضرت رسول را ببینیم پیام او را می فهمیم.

محمد تقی فهیم نیز در این برنامه عنوان داشت: سه مورد در عقاد وجود داشت. او دغدغه این موضوع را داشته. او با سبک زندگی اسلامی در غرب تحصیل می کند و با دیدن فهم غلط امریکایی ها از اسلام این مساله را پیدا می کند که اسلام درست را معرفی کند. دوم مساله او داشتن پیام و محتوا در سینما بوده و سومین مساله موضوع سرگرمی بوده است. این سه عامل با هم به همراه باور و اعتقاد و تخصصش باعث می شود که بتواند این فیلم را بسازد و به نوعی به اسلام ادای دین می کند.

ناصر هاشم زاده نیز تصریح کرد: قصه فیلم اینطور شروع می شود که سه نفر می خواهند پیامی را پخش کنند. از جای سختی فیلم شروع می شود. این پیام چگونه می خواهد نشان داده شود. این فیلمنامه از کجا آمده بود؟ به نظر من مانوس بودن با قرآن بوده است. با مراجعه به قران قصه درست شده است. فراتر از جبهه حق و شر فیلم به مساله دیگری هم پرداخته است. تاریخ انبیا و بشر از دید قران خلقت خداست. یک خلقت با کلمات که می شود قران و خلقت با عناصر طبیعی که می شود جهان. قصه از دل همین تاریخ می آید. ما به خوبی می توانیم یتیم بودن پیامبر را درک کنیم و تاریخ آن زمان را بفهمیم.

مسعود فراستی نیز گفت: در روایت فیلم به ما ثابت می کند که معجزه پیامبر کتاب است. این موضوع در فیلم کاملا مشهود است. فیلم می تواند به دام مسیحیت بیافتد. اما این طور نمی شود. پیام فیلم صلح و مهربانی هست و اما نیست. فیلم به درستی قلدر است و این موضوعات را مطرح می کند اما در مقابل شمشیر هم شمشیر می کشد. فیلم در تفکر اینطور است. مبلغ محبت و عدالت است. امروزی بودن به نوعی به جان اثر تبدیل می شود. صحنه ابتدایی که فرستاده های پیام هستند. صحنه مثل یک رویا است. انگار این ها از جایی می آید که باید ببینیم آنجا کجاست. یک جای دیدنی. فیلم به دام نور هم نمی افتد. امر قدسی غیر ابژکتیو هست و با با یک مدیوم ابژکتیو نمی توان آن را ابژکتیو کرد. این موضوع را فقط عقاد می فهمد.

محمدتقی فهیم نیز اظهارداشت: شروع فیلم هفتاد درصد فیلم است. شروع خوب باعث می شد ما فیلم را ببینیم. این افتتاحیه در این فیلم بهترین شروع ممکن است. این یک افتتاحیه جهانی است و به شدت سینمایی است. حتی صحنه شروع یک ریتم سینمایی خوب هم دارد.

ناصر هاشم زاده نیز افزود: کارگردان با ساخت این فیلم به کسی باج نمی دهد. نه به نگاه های شبه مسیحی استفاده نمی کند. به سمت معجزه هم نمی رود. زیرا بازنمایی معجزه امکان پذیر نیست. زیرا نوعی تقلب و تقلیل است. به موسیقی رایج در فیلم های این گونه هم باج نمی دهد. موسیقی گونه ای است که ما را به یاد اذان می اندازد. به هیچ مذهبی هم باج نمی دهد. فقط به قران و حضرت رسول کار دارد.

مسعود فراستی نیز در پایان میز نقد گفت: اگر فیلم ضد قهرمان آن مثل قهرمان نبود.   ابوسفیان باهوش است. خالد از همه شیک تر و جذاب تر است. تا جایی که وقتی خالد مسلمان می شود ما حال می کنیم. ضد قهرمان های فیلم واقعا خوب است. فیلم نه گریم خاصی دارد و نه جلوه های ویژه دارد. فقط و فقط بازی دارد. صحنه ورود حمزه فوق العاده است اما شهادت او ضعف دارد. زیرا صحنه آهسته در انجا لازم نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

طلسم کنسرت در سایه کرونا شکسته می‌شود؟/ بلیت‌فروشی «هوروش بند»


«هوروش بند» از گروه‌های فعال موسیقی پاپ ایران از روز پنجشنبه بیست و چهارم مهرماه سامانه فروش بلیت تازه‌ترین کنسرت خود در کیش را باز کرده است؛ آیا از این برنامه استقبال خواهد شد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

0