اثر جدید «بنکسی» بر روی دیواری در انگلستان
اثر هنری گرافیتی جدید از «بنکسی» هنرمند نامدار و ناشناس آثار هنر خیابانی بر روی دیواری در شهر «ناتیگهام» واقع در انگلستان دیده شد.
اثر هنری گرافیتی جدید از «بنکسی» هنرمند نامدار و ناشناس آثار هنر خیابانی بر روی دیواری در شهر «ناتیگهام» واقع در انگلستان دیده شد.
قطب الدین صادقی، پیشکسوت عرصه تئاتر عنوان کرد: این روزها ما به نگرش تاریخی درست نیاز داریم تا بدانیم محصول چه رویدادهایی هستیم و چه میراثی همراه ماست که در تمام تصمیم گیری های ما این شناخت باید لحاظ شود تا چراغ و مشعلی باشد که آینده مان را روشن کند.
به گزارش سینماپرس، رحمت امینی کارگردان و پیشکسوت تئاتر در وبیناری که در صفحه مجازی خود با عنوان چرا و چگونه تاریخ نمایش در ایران را باید بشناسیم با قطب الدین صادقی، پیشکسوت دیگر تئاتر و مدیر تماشاخانه شانو به گفت وگو پرداخت.
رحمت امینی در ابتدای صحبتش گفت: در خیلی از کشورهای جهان توجهشان به تاریخ به معنای کاربردی است نه اینکه فقط در فضای مجازی تاریخ را در نظر بگیریم. چیزی که من در دو نقطه خیلی از دور از خودمان دیدم، توجه مردم به صورت کاربردی به تاریخ در این کشورها بوده است موزه هایی که در خیلی کشورها مثل هندوستان که دارای ایالت های پیشرفته و فقیر نشین دیدم، خیلی رایج بود. حتی بافت های قدیمی شهرهایشان را با وجود مرمت، حفظ کرده بودند. خیلی از این موزه ها در این کشورها رایگان بودند و ما به تماشای آنها می رفتیم.
قطب الدین صادقی با اشاره به نگاه هایی که هگل به تاریخ دارد گفت: من در این زمینه قدری هگلی هستم، یکی از وظایف اصلی همه نسل ها جستجو و دادن هر معلوماتی است که به نسل بعدی تحویل می دهد بهرحال نسل به نسل دایره معلومات ما بیشتر می شود یکی از آشفتگی های نسل ما نشناختن گذشته است و به طور اخص تاریخ اندیشه و هنر و عرصه تکوین هنر نمایش است. این یعنی ندانستن یک شناخت و غفلت از مبانی نظری.
وی در ادامه افزود: زمانی که مبانی نظری در یک جامعه ضعیف باشد و چارچوب منطقی برای فعالیت ها نباشد تردید نکنید که فعالیت ها به همان اندازه آشفته است در این عصر یکی از دلائل ضعف کارهای عملی ما این است که در مبانی نظری ضعیف هستیم چون خیلی چارچوب ها و سیر تحولی آنها را پیدا نکردیم و این هنری که الان وسیله ارتباط جمعی ماشده و با آن خلق می کنیم دارای چه مشخصاتی است و از کجای تاریخ ما در آمده است و غلظت تاریخ ما تا چه میزان است.
صادقی با بیان اینکه بسیاری از روی جهل این حلقه زنجیر را رها می کنند، گفت: اینها نه به گذشته و نه به آینده توجه دارند در کشورهایی که همه چیز به یک تعریف آکادمیک منتهی شده آنها هم از گذشته خبر دارند و هم آینده را نظر دارند. ما اغلب کارهایمان در سطح برنامه ریزی مدیران و هم تولیدات هنری هنرمندان و هم سطح استقبال مردم از کارها تعریفی وجود ندارد یعنی به نظر من در جاهایی مثل دانشگاه می بایست همه اینها دسته بندی شود و مقدمه و موخره و سیر تکوینی آن مشخص شود اما جامعه ما باری به هر جهت است و امروز کاری میکنیم و فردا بدان فکر نمی کنیم. این باید به پایان برسد و ما به نگرش تاریخی درست نیاز داریم و بدانیم ما محصول چه رویدادهایی هستیم و این میراث با ماست. در تمام تصمیم گیری های ما این شناخت باید لحاظ شود تا چراغ و مشعلی باشد که آینده مان راحت پیدا شود.
امینی با اشاره به اینکه در عرصه تاریخی ما صحبت زیاد می کنیم و به لحاظ تئوریک مفاهیم زیادی مطرح می شود، گفت: خیلی بزرگانی داریم که کتاب هم دارند اما این آثار اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد.
صادقی با اشاره به برخی کتب بیضایی و کتب نقالی و تعزیه گفت: ما خیلی آثار در این زمینه ها داریم خود من حتی در زمینه روحوضی اثر دارم یعنی کسانی دیگر آمدند و شاخه های کار را با ریزه کاری انجام دادند منتها چون این کتاب ها به زبان های خارجی بوده و کمتر ترجمه شده مردم خیلی از آنها خبر ندارند وگرنه چارچوب های کلی کافی است و الان باید وارد جزئیات شویم یکی از نکاتی ما به عنوان متدولوژی داریم ایناست که اساس فرهنگ ما عرفانی و اسطوره ای و کلی نگری است و ما به جزئیات بیشتر نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه رساله های ارزشمند کارهای جزئی هستند یعنی اینکه یک گام علم را جلو ببریم نه اینکه به کلیات توجه کنیم، گفت: تا زمانی که ما این دیدگاه را داشته باشیم که به کلیات توجه کنیم به چیزهای جدید دست پیدا نمیکنیم، یکی از ویژگی های دانش آکادمیک در این است که هیچ علمی ثابت نیست و نقطه پایان ندارد بلکه ما در یک مرحله شناخت علم هستیم و هر نسل با توجه به اطلاعات و اسناد جدیدی به دست می آورد وظیفه اش این است که یک بار دیگر گذشته را بازنگری کنیم و این را ما باید در دانشگاه ها آموزش دهیم تأسف نخوریم از اینکه کتاب آقای بیضایی یا دیگران همان است، الان ما باید کارهای جدید انجام دهیم.
سهراب سپهری در نامهای به احمدرضا احمدی نوشته است: ایران مادرهای خوب دارد و غذاهای خوشمزه و روشنفکران بد و دشتهای دلپذیر.
سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «بچهمحل» همزمان با آغاز ماه ربیعالاول از شبکه دو سیما پخش میشود.
به گزارش سینماپرس، فصل سوم مجموعه «بچهمحل» به تهیهکنندگی مسلم آقاجانزاده و کارگردانی احمد درویشعلیپور از یکشنبه ۲۷ مهر همزمان با آغاز ماه ربیعالاول ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه دو میرود.
در این فصل از مجموعه «بچهمحل» طبق روال گذشته بازیگران مهمان دیگری نیز در قسمتهای مختلف حضور خواهند داشت و براساس آن موضوعات اجتماعی و اخلاقی به نمایش درخواهد آمد.
لازم به ذکر است که حامد آهنگی که در فصل گذشته بهعنوان بازیگر مهمان و در نقش «دایی منوچهر» گروه را همراهی میکرد، در فصل سوم در فهرست بازیگران اصلی و دائمی مجموعه قرار گرفته است.
داریوش فرضیایی، کمند امیر سلیمانی، نعیمه نظام دوست، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، فرهاد بشارتی، آرش میر احمدی، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی، سوسن پرور، ایمان صفا، علیرضا گالش و امیر محمد متقیان، با هنرمندی: سروش جمشیدی و حامد آهنگی بازیگران این مجموعه هستند.
اسامی عوامل این مجموعه عبارتند تهیه کننده: مسلم آقاجانزاده، کارگردان: احمد درویشعلی پور، نویسنده: محمد درویشعلی پور، مجری طرح: محمد حسین خلیفه، برنامهریز : مجید موثق، مدیر تصویر برداری:محمود صالحی، مدیر صدا برداری: بهروز عابدینی، تدوین: امید شهلایی، جلوه های ویژه تصویری: علی زارع، طراح گریم: شهرام خلج، طراح صحنه و لباس: سحر گوران، طراح دکور: ارغوان شیبانی، منشی صحنه: آنیتا فیروزبخت، دستیار اول کارگردان: محمدرضا زاهدیان، آهنگساز: مهرداد نصرتی، مدیر تولید: علی رحیم زاده، عکاس: نازلی هروی و مدیر روابط عمومی: عاطفه نوذری.
مجموعهای از مجسمههای نفیس تاریخی که برای دهههای متوالی در انبار و به دور از انظار عمومی نگهداری میشدند، برای عموم مردم در شهر رم به نمایش گذاشته شدند.
سینماپرس: حسین پورمحمدی گفت: به علت بلاتکلیفی وضعیت فعلی سینما، قصد اکران عمومی و آنلاین «مغز استخوان» را نداریم.
به گزارش سینماپرس، حسین پورمحمدی تهیه کننده فیلم سینمایی «مغز استخوان» درباره آخرین وضعیت اکران عمومی یا آنلاین این اثر به خبرنگاران جوان، گفت: به علت بلاتکلیفی وضعیت فعلی سینما، قصد اکران عمومی و آنلاین آن را نداریم و باید صبر کنیم و ببینیم اوضاع به کجا خواهد رسید.
گفتنی است این فیلم سینمایی به کارگردانی حمیدرضا قربانی و تهیه کنندگی حسین پورمحمدی ساخته شده است.
بابک حمیدیان، جواد عزتی، بهروز شعیبی، پریناز ایزدیار و نوید پور فرج بازیگران این فیلم هستند.
در خلاصه داستان «مغز استخوان» آمده: الان مسئله شما چیه!؟ میخواین بگین قانونی نیست!؟ یعنی اینجا همهچی همیشه قانونی اتفاق میافته!؟ هممون درستیم!؟ هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا!؟
«مغز استخوان» در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
تقی پورنامداریان میگوید: استاد شجریان در قلمرو آواز سنّتی یکی از اسطورههای هزارهها بود.
شبکه نمایش برای هفته آخر مهرماه، در بخش «موضوع منتخب هفته» به فیلمهایی با مضمون هنر نقاشی و در بخش «صحنهگران» به مرور آثار ریچل وایس، بازیگر سینما و تئاتر میپردازد. همچنین فیلم سینمایی «کریپتو» در بخش «فیلمهای جذاب» راهی آنتن میشود.
سینماپرس: پخش سریال رادیویی «مسافر ویژه» به تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا از روز یکشنبه بیست و هفتم مهر از رادیو نمایش و رادیو تهران آغاز می شود.
به گزارش سینماپرس، از روز یک شنبه، بیست و هفتم مهرماه، پخش سریال ۶ قسمتی «مسافر ویژه» از رادیو نمایش و رادیو تهران آغاز میشود. «مسافر ویژه» به سفارش رادیو تهران در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.
فرشاد آذرنیا تهیه کننده این سریال رادیویی گفت: «مسافرویژه» نوشته بهرام صادقی مزیدی، قصهای آشنا با پرداختی زیبا دارد، درباره پدری که میخواهد جهیزیه کاملی برای دخترش تهیه کند اما دستش تنگ است و خیلی اتفاقی به پول میرسد که این باعث شک از طرف همسرش میشود.
وی ادامه داد: شخصیت اصلی این نمایش یک راننده تاکسی است، پس چالش من بابت افکتها معلوم است، تمام حالات ممکن که در یک اتومبیل اتفاق میافتد از طرفی چون با یک خانواده سنتی ایرانی مواجهیم و پسر و دختر این خانواده امروزی هستند انتخاب موسیقی کار هم کمی مشکل بود. البته نکته مثبت کار روان بودن متن و انتخاب خوب بازیگران توسط کارگردان آقای حمید منوچهری بود.
در «مسافر ویژه» احمد گنجی در نقش پدر و راننده تاکسی، صفا آقاجانی در نقش همسر او و سیما خوش چشم و محمدرضا قلم بر در نقش فرزندانشان به ایفای نقش میپردازند و ایوب آقاخانی، مهرخ افضلی، مونا صفی، حمید یزدانی ابیانه، عبدالعلی کمالی از دیگر بازیگران این نمایش رادیویی هستند.
این سریال رادیویی به تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، صدابرداری مجید آیینه و افکتوری محمدرضا قبادی فر از روز یک شنبه، بیست و هفتم مهر، ساعت ۱ بامداد از رادیو نمایش پخش میشود و ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه روی آنتن رادیو تهران میرود.
نخستین آلبوم پس از مرگ «انیو موریکونه» آهنگساز مشهور ایتالیایی که شامل تعدادی از قطعههای شنیده نشده این هنرمند میشود، آماده انتشار شد.