X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

سارا عالمی: نمی توانم باور کنم که چه شد که او و هزاران عزیز دیگر اینگونه بدون خداحافظی پر کشیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سارا عالمی دختر زنده‌یاد اکبر عالمی با انتشار تصویری از سنگ مزار او، از غم فراق پدر نوشت.

به گزارش سینماپرس، سارا عالمی دختر زنده‌یاد اکبر عالمی در چهلمین روز درگذشت این سینماگر ایرانی در پست اینستاگرام خود نوشت: در چهل روز گذشته تقریبا یک روز در میان رفتم پیش پدرم، ولی هنوز نمیتوانم باور کنم که چه شد که او و هزاران عزیز دیگر اینگونه بدون خداحافظی پر کشیدند

اکبر عالِمی مجری و کارشناس تلویزیون صدا و سیما، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان اهل ایران بود که بیشتر آثار وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. 

ساخت نزدیک به ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی از دیگر کارهای او هستند. 

زنده‌یاد عالمی ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹ برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، او و سه همکار دیگرش به بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ مبتلا شدند. او با بدتر شدن بیماری، در بیمارستان بستری شد و با دستگاه، تنفس می‌کرد. این معلم سینما سرانجام بامداد ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

photo5892359139571641262

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

تردیدی ندارم که در این جشنواره هیچ هزینه ای خلاف‌قاعده‌ صورت نگرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، گفت: برگزار نکردن جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قطعاً کار ساده‌تری بود خاصه اینکه بهانه‌ای هم به اسم کرونا وجود داشت اما مسئولان خطرات را به جان خریدند و تلاش کردند با رعایت همه موازین بهداشتی این جشنواره را برگزار کنند.

به گزارش سینماپرس، مهدی عظمی‌میرآبادی در گفت و گو با ایرنا درباره برگزاری این رویداد در مرحله دوم برگزاری، اظهارداشت: در مرحله اول محدودیت‌های بسیاری وجود داشت اما بخش زیادی از اهداف تعیین‌شده محقق شد، وزارت بهداشت، صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد، تعامل خوبی با جشنواره داشتند. اگر سایر نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز همکاری و تعامل بیشتری داشتند، قطعاً خروجی بیشتر و بهتری را شاهد بودیم.

وی  ادامه داد: در این جشنواره ۸ بخش وجود دارد که به جز «فیلمسازان بسیجی» و «جشنواره‌ جشنواره‌ها» که اساسا ملی هستند، همه بخش‌ها به صورت بین‌المللی برگزار شدند.

بخش فیلمسازان بسیجی با حدود دو هزار و ۹۰۰ اثر در مقیاس یک جشنواره مستقل برگزار شد

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: بخش فیلمسازان بسیجی با حدود دو هزار و ۹۰۰ اثر، به‌تنهایی در مقیاس یک جشنواره مستقل برگزار شد. سیدالشهدای مقاومت نیز در ابتدا در اندازه‌های یک جایزه مطرح اما در قالب یکی از بخش‌های مهم و موثر جشنواره شانزدهم در قالب مستند، فیلم کوتاه، فیلمنامه و نماهنگ برگزار شد.

وی اضافه کرد: در جشنواره امسال بخش‌های متعددی وجود دارد اما با وجود فراوانی این بخش‌ها و حتی تعداد خیره‌کننده آثار رسیده، تعداد جایزه‌ها افزایشی نداشت و تصمیم گرفته شد که جشنواره با همان استانداردهای کیفی مورد نظر برگزار شود.

عظیمی‌میرآبادی یادآور شد: بخش مدافعان سلامت یکی از بخش‌های جشنواره بود که با توجه به شرایط کشور و مقابله با ویروس کرونا به جشنواره اضافه شد و با اینکه بسیاری از تولیدات به دلیل شیوع این بیماری متوقف شده بود و امکان فیلمبرداری نبود و هنوز تولیدات زیادی در این زمینه وجود نداشت، در بخش بین‌المللی ۱۳۴۲ اثر به دبیرخانه رسید. مدافعان سلامت اولین اقدام جدی جشنواره ای درباره کادر درمان در کشور بود و می‌توان گفت جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در این عرصه پیشگام و پیشرو بوده است.

برگزاری آنلاین جشنواره از اقدامات نو و پیشتازانه جشنواره در مرحله اول بود

وی تصریح کرد: برگزاری آنلاین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکی دیگر از اقدامات نو و پیشتازانه جشنواره در مرحله اول بود که باعث شد بعد از آن دیگر جشنواره‌ها مانند کودک و نوجوان راه بیفتند و به صورت آنلاین برگزار شود.

عظیمی با اشاره به ضرورت برگزاری این جشنواره با وجود دوران کرونا، تأکید کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یک دورهمی سینمایی نیست بلکه اهدافی استراتژیک دارد که تحقق آنها برگزاری جشنواره را حتی در دوران کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی می‌کند. برگزار نکردن جشنواره قطعاً کار ساده‌تری بود خاصه اینکه بهانه‌ای هم به اسم کرونا وجود داشت اما مسئولان جشنواره تمام خطرات برگزاری را به جان خریدند و تلاش کردند با رعایت همه موازین بهداشتی این جشنواره را برگزار کنند. برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی، نشان می‌دهد اهداف جشنواره فیلم مقاومت از اهمیت بالایی برخوردار است.

هزینه‌های انجام‌شده در این جشنواره به اندازه ساخت یک فیلم سینمایی متوسط است

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: هزینه‌های انجام‌شده در این جشنواره به اندازه ساخت یک فیلم سینمایی متوسط است اما گستره اثرگذاری این جشنواره با دریافت بیش از ۱۰ هزار اثر از ۱۳۵ کشور جهان، در سطح بین‌المللی اصلا با یک فیلم قابل قیاس نیست. تردیدی ندارم که در این جشنواره هیچ هزینه ای خلاف‌قاعده‌ صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شاهد حضور حدود ۴ هزار اثر خارجی در بخش‌های مختلف بود. حضور این تعداد اثر در این جشنواره قطعاً نیازمند ارتباطات و اطلاع‌رسانی دقیق در سطح بین‌المللی است و از سوی دیگر، این عدد نشان می‌دهد جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در همه دنیا شناخته شده است.

عظیمی با بیان اینکه هیچ تشکیکی در تعداد آثار وجود ندارد، تصریح کرد: در بخش‌های مختلف ۲۱۷ فیلمنامه سینمایی، ۹۲ فیلمنامه تله‌فیلم، ۸۰۶ فیلمنامه کوتاه، ۲۵ فیلمنامه اقتباسی، ۴۳۳ فیلم سینمایی و تله‌فیلم، ۳۳۷۰ فیلم کوتاه، ۳۲۴۸ فیلم مستند کوتاه و بلند، ۷۷۹ پویانمایی، ۱۰۰۷ نماهنگ، ۳۴ موشن‌گرافی، ۹۴ نقد و تحلیل و ۳۲ پژوهش، از ۱۳۵ کشور جهان به این جشنواره رسیده است؛ این آثار نشان می‌دهد جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت توانسته است اهداف خود را در میان هنرمندان جهان به عنوان یک موضوع مهم و مورد توجه توسعه دهد. از سوی دیگر، این حجم استقبال از جشنواره فیلم مقاومت نشان می‌دهد فرضیه عدم‌ دغدغه‌مندی هنرمندان در موضوع مقاومت، دفاع‌مقدس و انقلاب‌اسلامی منقضی شده، علاوه بر آن که اثبات کرد عدم‌استقبال مخاطبان از این گونه سینما نیز کاملاً نادرست است.

مهمترین رسالت هر جشنواره‌ای ایجاد فضا و فضاسازی است

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: مهمترین رسالت هر جشنواره‌ای ایجاد فضا و فضاسازی است. در واقع هیچ جشنواره‌ای رسالت تولیدی ندارد اما باید بتواند فضای انگیزشی لازم را برای مسئولان و هنرمندان ایجاد کند. جشنواره فیلم مقاومت با همین رویکرد، موفق عمل کرده و توانسته است جامعه مخاطب خود اعم از هنرمندان و مسئولان را نسبت به موضوع فیلم مقاومت حساس کند.

عظیمی‌میرآبادی با اشاره به جایزه فیلم به معنای مطلق، بهره‌وری مطلوب را مهمترین رکن انتخاب اثر برگزیده در این بخش دانست و اظهار داشت: این رویکرد نشان داد که جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می تواند یک جشنواره جامع در حوزه سینما باشد. هدف این بخش برآورد میزان اثرگذاری یک اثر هنری در مقایسه با اهداف تعیین‌شده و هزینه‌های انجام‌شده است. در واقع مخاطب این بخش مسئولان، مدیران و سرمایه‌گذاران سینمای مقاومت هستند و نشان می‌دهد آثار هنری نسبت به اهداف تعیین‌شده چه کارکرد و اثرگذاری در مخاطبان خواهد داشت.

وی اظهار داشت: قطعاً ساختار و میزان اثرگذاری یک فیلم سینمایی، یک نماهنگ و یا تله‌فیلم با یکدیگر متفاوت است اما در این بخش آنچه مهم است میزان بهره‌وری مطلوب است؛ اینکه یک اثر با توجه به اهداف، هزینه‌ها و نوع ساخت تا چه حدی توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند، در واقع مهندسی ارزشمندی یک اثر را مطرح می کند.

عظیمی‌میرآبادی یادآور شد: هیئت‌انتخاب شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت استانداردهای مشخصی برای ارزیابی آثار داشت. ارتباط موضوعی و همراهی اثر با اهداف جشنواره، استفاده از تکنیک‌های روز و جامع و کامل بودن در کنار جذابیت، از مهمترین شاخص‌های هیئت‌انتخاب بخش‌های مختلف بود.

محدودیت‌های مالی و همچنین شیوع کرونا، تعداد داوران خارجی را تقلیل داد

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اضافه کرد: در هیئت‌های داوری از داوران خارجی نیز استفاده شده تا بتوان داوری منصفانه‌تری انجام داد؛ البته به دلیل محدودیت‌های مالی و همچنین شیوع کرونا، تعداد داوران خارجی تقلیل پیدا کرد گرچه برخی از آنان حتی هزینه سفر خود را متقبل شدند و بدون هیچ دریافتی با جشنواره همکاری می‌کنند.

وی افزود: دبیرخانه دائم جشنواره فیلم مقاومت پس از پایان دوره شانزدهم همچنان دایر است و در کنار ماموریت ها و مسئولیت های دیگر، آثار راه‌یافته به مرحله داوری، کاندیداها و برگزیدگان هر بخش را به مراکز تولید فیلم مانند صداوسیما و حوزه هنری معرفی می‌کند.

عظیمی‌میرآبادی اظهار داشت: پیش از این مقرر بود مراسم افتتاحیه هفته بسیج در جوار مزار شهید قاسم سلیمانی برگزار شود که با اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی، این موضوع لغو شد.
دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: فیلم‌ها به صورت آنلاین روی پلتفرم‌ها اکران می‌شود و مراسم اختتامیه جشنواره شانزدهم نیز به صورت کاملاً مجازی برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

همه مسئولان از زیر بار مسئولیت خود در قبال هنرمندان تئاتر فرار می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عادل بزدوده معتقد است وزارت ارشاد و مسئولان تصمیم‌گیرنده به جای برگزاری جشنواره‌ها در شرایط کرونایی و درگیر کردن هنرمندان، به فکر تعریف تئاتر به‌عنوان شغل در وزارت کار باشند.

به گزارش سینماپرس، عادل بزدوده کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر و تئاتر عروسکی درباره شرایط فعلی گروه‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کودک و بزرگسال در وضعیت کرونایی موجود، به مهر گفت: شدیداً دل نگران همه دوستانمان هستم. در این شرایط متأسفانه به دلیل بی درایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بچه‌های تئاتر عروسکی به جان هم افتاده‌اند تا برای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک مهیا شوند. این وحشتناک‌ترین خیانتی است که بر علیه نمایشگران و هنرمندان تئاتر عروسکی کودک و بزرگسال تحمیل شده است.

یادآور شد: چند روز پیش صحبت‌های آقای حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را پیگیری می‌کردم و ایشان هم به صراحت اعلام نمی‌کند که جشنواره برگزار می‌شود یا نه اما از آن‌طرف جشنواره تئاتر عروسکی تهران -مبارک اصرار به برگزاری دارد.

کدام عقل سلیم این خیانت را تأیید می‌کند؟

بزدوده در ادامه سخنان خود گفت: می‌گویند که قرار است جشنواره تئاتر عروسکی به صورت آنلاین برگزار شود ولی برای آنلاین اجرا شدن هم باید گروه وجود داشته باشد، تمرین کند و روند تولید را طی کند و به همین خاطر همه عوامل و گروه را درگیر شرایط خطرناکی می‌کند. من نمی‌دانم کدام عقل سلیم چنین خیانت و جنایتی را تأیید می‌کند.

تنها ابزار من برای تولید یک اثر نمایشی گروه، نمایشنامه و عروسک است اما در این شرایط چگونه باید همه اینها را مهیا کنم؟ آیا فقط برای اینکه نامم مطرح شود باید همه گروه و عوامل را غرق کنم؟ نام این خیانت و جنایت است این هنرمند عرصه تئاتر متذکر شد: هنرمندان ما چون عاشق تئاتر هستند بیماری و خطر را به جان می‌خرند که چه اتفاقی بیفتد؟ بزرگوارانی که در وزارتخانه ارشاد هستند و تصمیم گیرنده‌اند، تصمیم به قتل گروه‌ها گرفته‌اند. من نمی‌دانم تا کی باید دست روی دست گذاشت، سکوت اختیار کرد و حرف نزد. ما در چه شرایطی برای کودکان و نوجوانان می‌توانیم کار کنیم؟ در هر شرایطی کار کنیم عده‌ای دور هم جمع می‌شوند تا یک کار تولید شود. اینکه گفته شود جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود کافی نیست زیرا شرایط تولید یک اثر باید به درستی فراهم باشد تا به پخش آنلاین برسد.

وی ادامه داد: هیچکدام از مدیران و مسئولان نه تعهد اخلاقی، نه کتبی و نه قانونی می‌دهند که در صورت ابتلای هنرمندان به بیماری کرونا هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند.

بزدوده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این روزها حالم بسیار بد است زیرا خبر ابتلای پرویز پورحسینی به کرونا و بستری شدنش در بیمارستان بسیار متأثرکننده بود. به سادگی کریم اکبری مبارکه و آقای خسرو سینایی را از دست دادیم. نمی‌دانم چه زمانی باید از این شرایط خوفناک بیرون بیاییم و بیدار شویم. باید شرایط مناسب را فراهم کنیم که متأسفانه در ایران ساز و کار، تیم مدیریتی مناسب و تفکرش وجود ندارد. چرا باید بعد از ۹ ماه به این فکر بیفتند که فلان منطقه و استان و مراکز تعطیل شوند؟

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: تنها ابزار من برای تولید یک اثر نمایشی گروه، نمایشنامه و عروسک است اما در این شرایط چگونه باید همه اینها را مهیا کنم؟ آیا فقط برای اینکه نامم مطرح شود باید همه گروه و عوامل را غرق کنم؟ نام این خیانت و جنایت است. نمی‌دانم چگونه باید این خیانت و جنایت را از نهان خانه گمشده ذهن شان مدیران و مسئولان بیرون بکشیم و آنها را بیدار کنیم که این کار را انجام ندهند و با جان و زندگی هنرمندانی که عاشق تئاتر هستند بازی نکنند.

حمایتی که برای هنرمندان بیکار یک شوخی است!

وی معتقد است بزرگترین کار این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخصوص وزارت کار باید پیش قدم شوند که متأسفانه خیلی دیر هم پیش قدم شده‌اند تا تئاتر به عنوان شغل تعریف شود و هنرمندان تئاتر زیر چتر وزارت کار قرار گیرد و در ایام بیکاری بیمه بیکاری دریافت کنند. الان هنرمندان تئاتر و اعضای خانه تئاتر به دنبال این هستند که «هنر کارت» بگیرند تا بر اساس آن برای ۹ ماه بیکاری مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت کنند که این مبلغ برای چندماه بیکاری یک شوخی است.

بزدوده تأکید کرد: درباره هر موضوع و جایی که مرتبط با تئاتر است حرف می‌زنیم پر از شوخی‌های تلخ و ترسناک است. هنرمندان تئاتر باید به صورت گروهی کار کنند تا یک اثر به سرانجام برسد. حتی برای بچه‌های سینمایی نیز که در این ایام در تولید برخی آثار حضور دارند تن و بدنم می‌لرزد و نگران هستم. نمی‌دانم چقدر زنده بودن و زندگی هنرمندانی که در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون حضور دارند برای مدیران و مسئولان و تصمیم گیرندگان مهم است.

این هنرمند با سابقه تئاتر معتقد است باید همه در کنار هم به یک راه حل بسیار عقلانی و دور از احساسات برسیم که همه مراقب یکدیگر باشیم.

بزدوده متذکر شد: همه مسئولان از زیر بار مسئولیت خود در قبال هنرمندان تئاتر فرار می‌کنند. بچه‌های تئاتر با وجود اینکه می‌دانند چقدر شرایط خطرناک است ولی به دلیل اینکه حرفه شان تئاتر است درگیر شرایط می‌شوند زیرا متأسفانه طی ۴ دهه گذشته تئاتر به عنوان یک حرفه در وزارت کار تعریف نشده تا هنرمند بتواند بیمه بیکاری خود را دریافت کند.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: همه خانه تئاتر و انجمن‌هایش در حال تکاپو هستند تا تئاتر بتواند به عنوان یک شغل تعریف شود. گروه‌ها و هنرمندانی که در جشنواره‌های مختلف نظیر فجر و تئاتر عروسکی شرکت می‌کنند نگران لقمه نانی هستند که باید به دست بیاورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

همکاری ۴۰ خواننده ایرانی در یک تجربه جهانی/ «منو بشناس» آماده شد


یکی از شاعران و ترانه‌سرایان مطرح کشورمان در برنامه «پنجشنبه جمعه» رادیو ایران از انتشار یک اثر موسیقایی بین‌المللی با حضور ۴۰ خواننده خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

سینماها امسال به‌طور کلی تنها ۲ ماه به صورت مفید فعال بوده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر سینما «بهمن» با اشاره به بازدید معاون کل وزارت بهداشت از روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازه‌های اعلام فعالیت سینماها، تأکید کرد حتی یک مورد تخلف در این زمینه ثبت نشده است.

به گزارش سینماپرس، امیرهوشنگ پاسبانیان مدیر سینما بهمن در گفتگو با مهر درباره وضعیت این سینما گفت: در هفته‌های اخیر شرایط اصلاً مطلوب نبود، هرچند تا ساعت ۱۸ مخاطبانی داشتیم اما بعد از آن به اجبار سینماها تعطیل می‌شد. با این شرایط اتفاقی در بهبود سینماها رخ نمی‌دهد اما از آنجایی که ما یک سینمای دولتی هستیم مجبوریم که سینما را باز بگذاریم.

وی افزود: در این مدت سینماها به شدت آسیب دیدند البته قبل از این تعطیلی‌های اخیر، مخاطبان ما به روزی ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر هم رسیده بود و داشت شرایط خوب می‌شد که باز اعلام تعطیلی کردند، حتی این اواخر هم هنوز کسی باورش نمی‌شد که سینما باز است! اکثر مخاطبانی که به سینما بهمن می‌آمدند هم به دلیل موقعیت جغرافیایی این سینما بود. از آنجایی که سینما بهمن واقع در میدان انقلاب است، افرادی که در این منطقه تردد داشتند وقتی می‌دیدند سینما باز است، به صورت گذری به داخل سینما می‌آمدند چون نه در سایت‌ها مشخص بود که سینماها فعالیت دارند و نه اطلاع‌رسانی‌ای در این حوزه می‌شد. یکی از دلایلی هم که باعث شد از بازگشایی سینماها استقبالی نشود دقیقاً همین بود.

پاسبانیان اظهار کرد: از شنبه (فردا) سینماها به طور کامل تعطیل می‌شوند و باید ببینیم بعد از آنچه اتفاقی می‌افتد. قبل از این تعطیلی‌ها چند فیلم اکران شده بودند که حالا در حال نمایش در پلت‌فرم‌ها هستند تنها فیلمی که در سینماها باقی مانده «آقای سانسور» است و فیلم جدید دیگری نداریم. با توجه به اینکه سینماها شرایط تعطیلی دارند چند فیلم دیگری که گزینه‌ای برای اکران بودند متاسفانه به همین دلیل از اکران انصراف دادند یعنی در حوزه اکران یک بلاتکلیفی وجود دارد. با توجه به اینکه این دو هفته تعطیلی برای همه جاست امید داریم آمار کرونا کاهش پیدا کند، سینماها بازگشایی شوند و بتوانیم شرایط عادی‌تری را تجربه کنیم.

مدیر سینما بهمن توضیح داد: همین دوستانی که بلافاصله سینماها را تعطیل می‌کنند بدون بررسی دست به این امر می‌زنند البته چند روز پیش آقای حریرچی معاون کل وزارت بهداشت از سینمای ما بازدید و به خاطر رعایت پروتکل‌ها از ما تشکر کرد اما نمی‌دانم چرا همچنان بلافاصله سینماها را تعطیل می‌کنند! این در حالی است که حتی یک مورد تخلف هم در سینماها گزارش نشده است ولی گویا دیواری کوتاه‌تر از سینما پیدا نمی‌شود. نمی‌دانم چه دست‌هایی در کار است، اما به نظر می‌رسد این کارها جنبه تبلیغاتی دارد تا بگویند ما برای کنترل اوضاع چند جا را تعطیل کردیم. در پیک اول و تعطیلی‌های بعدش، ارشاد از سینماها حمایت کرد حتی چندباری که استانداری خواست سینماها را تعطیل کند، ارشاد مخالفت کرد نتیجه این امر این شد که سینماها نسبت به قبل شرایط بهتری را پیدا کردند اما در این دوره نمی‌دانیم چرا ارشاد پشتیبانی‌ای نکرد.

پاسبانیان مطرح کرد: ما از اول امسال حدود صد میلیون تومان فروش داشته‌ایم اما سال گذشته وضعیت بسیار بهتری داشتیم. به طوری که ما سال گذشته در حال بازسازی سالن‌ها بودیم ولی یا یک سالن بیش از دو میلیارد فروش داشتیم، فروش‌های خوب ما هم در همان پنج شش ماه اول سال ۹۸ رخ داد ولی امسال با گذشت ۹ ماه فروش چندانی نداشته‌ایم. ضمن اینکه اگر بخواهیم محاسبه درستی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که سینماها امسال به‌طور کلی تنها ۲ ماه به صورت مفید فعال بوده است.

وی در پایان با اشاره به وضعیت کارکنان سینما اظهار کرد: ما تعدیل نیرو داشتیم ولی تعدادشان زیاد نبود یعنی تنها دو نفر را تعدیل کردیم که آنها هم از نیروهای تازه‌کار بودند با توجه به اینکه سوابقشان کم بود و قراردادی بودند، دیگر قرارداد آن‌ها تمدید نشد ولی به آنها اعلام کردیم که اگر شرایط خوب شود، دوباره از آن‌ها دعوت به کار می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

دولت بودجه دهد، انجمن‌های هنری جشنواره برگزار کنند


جعفر نجیبی معتقد است: برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری با بودجه دولتی باید از طریق انجمن‌های هنری شکل بگیرد تا حضور حداکثری هنرمندان را شاهد باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

کلام گذاری بر موسیقی بررسی می‌شود


برنامه موسیقیایی – رادیویی «عندلیب» این هفته با موضوع کلام گذاری در موسیقی‌های اجتماعی پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

سینمای پس از کرونا سینمایی است که باید کیفیت در آن نقش اصلی تری داشته باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد احمدی تهیه کننده می‌گوید شاید در پساکرونا، فیلمسازی کم هزینه و تفکر برانگیز جایگاه خودش را به دست بیاورد.

محمد احمدی تهیه کننده و کارگردان سینما، در پاسخ به این سوال که آیا سینما در پساکرونا به فضای عادی خود بر می‌گردد و تاثیر پلتفرم‌ها و نمایش خانگی بر آن چیست، به خبرنگاران جوان، گفت: فیلم دیدن در سینما در قیاس با خانه و اکران آنلاین تفاوت زیادی دارد. اگر کرونا تمام شود، سینما به طور قطع سریع به حالت اول خود بر نمی‌گردد؛ زمان می‌برد، اما بالاخره جایگاه خودش را پیدا می‌کند. شاید هم نوع فیلمسازی تغییر کند و نخبه گراتر و احتمالا بازار فیلم‌های گیشه‌ای صرف کمرنگ شود.

وی افزود: به طور قطع وی او دی و دیدن فیلم در فضای مجازی، بر جایگاه سینما بی تاثیر نیست؛ چون مردم به این نوع فیلم دیدن عادت کرده اند. شاید فیلم‌های گیشه‌ای به مرور به سمت سریال سازی در شبکه نمایش خانگی سوق داده شوند کما اینکه الان هم شاهدش هستیم. من حس می‌کنم سریال سازی همانطور که الان رونق گرفته، در پساکرونا نیز رونق خود را حفظ خواهد کرد.

این کارگردان درباره بالاتر رفتن کیفیت فیلم‌ها در آن زمان، بیان کرد: سینمای پس از کرونا سینمایی است که باید کیفیت در آن نقش اصلی تری داشته باشد تا صرفا سرگرمی و شاید فیلمسازی کم هزینه و تفکر برانگیز، جایگاه خودشان را مجددا به دست بیاورند. شاید این نوع سینما در دنیا به لحاظ برگشت سرمایه و جذب مخاطب جواب بدهد، چون فکر می‌کنم در آن زمان مخاطبان حرفه‌ای سینما به نسبت مخاطبان عام بیشتر به سینما بروند. وقتی سینمای ما روال عادی خودش را طی می‌کرد، برای جذب مخاطب مشکل داشتیم حالا که دیگر درگیر ویروس کرونا و عواقب آن هستیم و قطعا بازگشت به روزهای گذشته سینمای ایران زمانبر خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

تصویری که بعد از یک قرن هنوز تکان‌دهنده است!


در میان شاهکارهای تاریخ هنر، شاخص‌ترین اثری که از دنیای هنر و زیبایی فراتر رفته و به نمادی بصری از رنج روحی انسان در ورطه اضطراب‌های ابدی تبدیل شده، تابلوی «جیغ» اثر جاودانه هنرمند نروژی «ادوارد مونک» است که پس از یک قرن همچنان تصویری تکان‌دهنده از زمانه به‌نظر می‌رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

دو سال زمان می‌برد تا اعتماد عمومی مردم به سالن‌های سینما بازگردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با توجه به شیوع بیماری کرونا و ابتلای هنرمندان در سر صحنه فیلمبرداری به نظر می‌رسد باید راهکارهای حقوقی جدیدی برای ساخت فیلم و سریال در نظر گرفت. یکی از این راهکارها بیمه کردن سرمایه فیلم‌های سینمایی است.

به گزارش سینماپرس، با شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور، مدتی پروژه‌های فیلمبرداری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شد. پس از وقفه‌ی ایجاد شده در روند تولید فیلم و سریال در کشور، بسیاری از فیلمسازان تصمیم گرفتند ضمن رعایت تمامی نکات بهداشتی در سر صحنه؛ فیلمبرداری را آغاز کنند. در این میان اما با شیوع دور سوم این بیماری؛ برخی از بازیگران سر صحنه به کرونا مبتلا شدند که در برخی از موارد به دلیل آنکه بازیگر نقش اصلی گرفتار بیماری می‌شد، گروه‌ ناچار می‌شد فیلمبرداری را تا زمان بهبود حال بازیگر تعطیل کند. مسلم است که این تعطیلی‌ها باعث اضافه شدن هزینه‌های تولید یک فیلم می‌شود و از طرفی از لحاظ حقوقی قراردادهای میان هنرمندان و تهیه‌کنندگان را با مشکلاتی روبرو می‌سازد. 

در واقع کرونا باعث شد مشکلات جدیدی به مجموعه‌ی مشکلات سینمای ایران اضافه شود. از همین رو نه تنها تهیه‌کنندگان باید فکری به حال مشکل حقوقی ایجاد شده در نحوه تنظیم قراردادها بکنند بلکه نظام بودجه‌بندی آثار را با برآوردهای جدیدی پی‌ریزی کنند. 

بیمه کردن تماشاگران سینما

مهدی کوهیان (تهیه‌کننده سینما و حقوقدان) درباره نوع نظام بودجه‌بندی فیلم‌ها در شرایط کرونا به ایلنا گفت: تولید فیلم در این شرایط باید تابع نظم جدیدی باشد چراکه ما در یک شرایط اضطراری اقدام به تولید فیلم می‌کنیم. الان برای ما مثل شرایط جنگی است. در این شرایط خیلی از امور غیرقابل پیشی‌بینی است و خیلی از کارها کنترلش در اختیار تهیه‌کننده نیست و با توجه به این موضوع باید میزان برآورد بودجه یک فیلم را بالا ببریم. یعنی مثلا اگر در شرایط عادی برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده ۲۰ درصد از هزینه فیلم را در نظر می‌گیرید در شرایط بحرانی باید این مبلغ را افزایش دهیم. در نظام بودجه‌ریزی فیلم و سریال باید این موضوع حتما در نظر گرفته شود. ضمن آنکه در این شرایط صنعت بیمه باید به کمک تولید فیلم و سریال بیاید. متاسفانه من ندیدم شرکت‌های بیمه طرح‌هایی برای گذر از این شرایط ارائه بدهند. البته در این شرایط بیمه کرونا برای عامه مردم شکل گرفته است ولی در شرایط ویژه مثل تولید آثار هنری باید طرح‌های دیگری در نظر بگیرند. 

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال خودم فیلمی را در گروه هنر و تجربه در اکران دارم که بیشترین وقت اکران آن در دوران کرونا بود و به دلیل باز و بسته شدن سینماها شرایط پایداری در گیشه نداشت. من به یکی از شرکت‌های بیمه مراجعه کردم و طرحی را مطرح کردم مبنی بر اینکه تماشاگران فیلم را بیمه کنیم. یعنی یکی از راه‌هایی که شاید مخاطب ترغیب شود که در این دوران با اطمینان خاطر به سینما برود همین موضوع است که اگر خدایی نکرده کسی با رفتن به سینما به این بیماری مبتلا شد، صاحبان آن فیلم هزینه درمانی آن را متقبل می‌شوند و تماشاگران را بیمه کنیم. ولی آن شرکت بیمه نتوانستند راهکاری ارائه بدهند تا بتوانیم از بیمه استفاده کنیم. استدلالشان هم این بود که ما از کجا بدانیم تماشاگری که کرونا گرفته به خاطر حضور در سینما به این بیماری مبتلا شده است؟ من گفتم بالاخره در بازه ۱۴ روزه بعد از تماشای فیلم که بنا به اظهارات پزشکان بیماری در بدن انسان خودش را نشان می‌دهد، مخاطبان می‌توانند از این شرایط بیمه استفاده کنند. همین که مخاطبان سینما تا ۱۴ روز بعد از تماشای یک فیلم تحت بیمه کرونا هستند هم درآمدی برای شرکت‌های بیمه است هم اینکه اگر در طول این ۱۴ روز کسی به این بیماری مبتلا شد نگران هزینه‌های درمان نباشد. 

کوهیان در ادامه افزود: متاسفانه ما برنامه‌ریزی درستی در این زمینه نداریم. یعنی کسی نمی‌تواند خلاقیت به خرج دهد و از این شرایط استفاده درستی کند. 

خسارتی که کسی مقصرش نیست

این تهیه‌کننده سینما درباره مشکلات حقوقی ناشی از غیبت بازیگر به خاطر بیماری کرونا گفت: این موضوع جزو شرایط ویژه تلقی می‌شود. درست است که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار از لحاظ مالی ضرر می‌کنند اما این ضرر به واسطه اراده مستقیم بازیگر نبوده است و یک امر خارج از اراده و یک قوه قهریه‌ باعث بروز این خسارت شده است و در این موارد خسارت و مسئولیتی متوجه بازیگر نیست. 

وی در ادامه گفت: برای جبران این خسارت‌ها باید شرکت‌های بیمه حضور داشته باشند. می‌توان قراردادهایی را تنظیم کرد که از هر دو طرف قرارداد مبلغی بابت این جنس از خسارت‌ها برای بیمه شدن پروژه کسر شود تا از لحاظ مالی پروژه‌های در حال فیلمبرداری دچار مشکل نشوند. شرکت‌های بیمه می‌توانند خسارت‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و ابتلای بازیگر به پروژه وارد شد را بپردازند. شاید هم در طول پروژه اتفاقی نیفتاد و در این میان شرکت بیمه از حق بیمه‌ای که دریافت می‌کند سود هم می‌برد. مثل بیمه آتش سوزی. مگر وقتی بیمه آتش سوزی منعقد می‌شود لزوما تمام کارخانه‌ها و املاک دچار حریق می‌شوند؟ این موضوع هم به همین شکل است. شرکت‌های بیمه و تهیه‌کنندگان باید به سمت این دست خلاقیت‌ها بروند. 

خانه سینما و اتحادیه تهیه‌کنندگان ورود کنند

وی در ادامه با اشاره به اینکه صنوف می‌توانند در شکل‌گیری این موضوع نقش ایفا کنند، گفت: من چون مشاور حقوقی انجمن صنفی شرکت‌های فیلمسازی هستم این موضوع را با یکی از شرکت‌های بیمه پیش بردیم و پیشنهاد کتبی را بر اساس یک طرح و پروپوزال ارائه کردیم. ولی باید این اراده از طرف شرکت‌های بیمه هم باشد. از آنجا که در حوزه هنر بیمه جایگاهی ندارد، بیمه‌گرها این فضا را نمی‌شناسند و در این میان باید نهادهایی مثل خانه سینما و اتحادیه تهیه‌کنندگان به موضوع ورود کنند و دوره‌های آموزشی برای شرکت‌های بیمه و دیگر صنایع خلاق که می‌توانند به کمک سینمای ایران بیایند، بگذارند. 

وی با اشاره به برخوردهای دولت در دوران کرونا با سینما و تعطیلی آن گفت: من معتقدم فرهنگ و هنر یک امر عمومی است. مثل سلامت، امنیت، بهداشت، آموزش و نهادهای نظامی. ما سال‌ها برای یک ارتش هزینه می‌کنیم، برای امنیت و آموزش  هزینه می‌کنیم، فرهنگ و هنر هم از این قاعده مستثنی نیست. دولت وظیفه دارد برای اینکه نیروی انسانی ارزشمندی که سالها برای تولید آثار هنری تربیت شده و الان دچار بحران شده را حمایت کند.

دو سال زمان می‌برد اعتماد مردم به سینما ترمیم شود

وی در ادامه گفت: تعطیلی‌های پی در پی سینما جان این صنعت را گرفته است. تعطیلی ساعت ۶ هم یک شوخی بی‌مزه است. مثل این است که به یک رستوران بگویید در زمان ناهار رستوران را تعطیل کنید. اگر موضوع اکران با همین وضعیت ادامه پیدا کند برآوردها این است که اگر همین امروز بحران کرونا تمام شود، دو سال زمان می‌برد تا اعتماد عمومی مردم به سالن‌های سینما بازگردد. این در حالی است که وضعیت این ویروس در کشور مشخص نیست. بنابراین باید حتما به راه‌های جایگزین مثل اکران آنلاین، سینمای رو باز که از قبل از انقلاب هم وجود داشت و طرح سینما ماشین به عنوان راهکارهایی که می‌تواند سینما را از نابود نجات دهد؛ فکر کنیم. باید این اطمینان را به مخاطب بدهیم که امنیت جانی شما در سالن سینما حفظ خواهد شد تا رفته رفته اعتماد عمومی به سینما بازگردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0