X

بایگانی آبان 21, 1399

دفتر سینمایی

دولت باید هزینه تولید و ساخت آثار هنری را بپردازد و تبدیل به یک امر عمومی شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

مهدی کوهیان تهیه‌کننده فیلم «پرو» بیان کرد که فعالیت سینماها فقط تا ساعت ۱۸، ضربه مهلکی به سینمای مستقل می‌زند.

به گزارش سینماپرس، مهدی کوهیان تهیه‌کننده فیلم «پرو» که چندی پیش در گروه سینمایی «هنر و تجربه» به نمایش درآمد و در ادامه اکران با تعطیلی سینماها مواجه شد در گفتگو با مهر درباره آینده سینمای مستقل گفت: به طور کلی سینما در سطح جهان، در دوران بسیار حساسی قرار دارد و سینمای مستقل در شرایط حساس‌تری قرار دارد زیرا بیماری کرونا سبب شده است مخاطبان آرامش را در سالن‌های سینما احساس نکنند و به نظر من همان طور که در گروه سینمای «هنر و تجربه» تجربیات جدید در انتقال مفاهیم و فرم آثار سینمایی داریم باید به شکل تجربی روش‌های نوین ارائه را پیدا کنیم.

تهیه‌کننده فیلم «پرو» در ادامه بیان کرد: ما هم مانند تمامی هنرمندان حوزه سینما چهارمین تعطیلی بعد از شیوع بیماری کرونا را پشت سر گذاشتیم. در حوزه اکران آنلاین و فضای مجازی با توجه به سطح نقض مالکیت فکری هنرمندان اگر فیلم‌های مستقل هم به صورت آنلاین اکران شوند ضربه‌های بیشتری می‌خورند. فیلم‌های سینمای تجاری ممکن است توسط چند نفر خریداری شود ولی با توجه به اینکه آثار سینمای مستقل قاچاق شدند بعید است که بتوانیم برای سینمای مستقل از اکران آنلاین استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: به نظر من باید به روش‌های نوین دست پیدا کنیم. مهم‌ترین موضوع عمومی شدن فرهنگ و هنر است. همان‌طور که سلامت، آموزش، امنیت مرزها و… برای دولت مهم است و هزینه آنها را پرداخت می‌کنند پس دولت باید هزینه تولید و ساخت آثار هنری را بپردازد و تبدیل به یک امر عمومی شود.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: نکته دیگر درباره دستورالعمل جدید ستاد مبارزه با کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی سینماها بعد از ساعت ۱۸ است زیرا هر کسی که حتی برای یک بار به همراه خانواده به سینما رفته باشد می‌داند که سینما رفتن قبل از ساعت ۱۸ یک شوخی محض است و بهتر است بگوییم این کار یک جور رفع تکلیف دولت در جبران خسارت است. به همین دلیل اگر این روند ادامه‌دار شود شاید با همفکری کارگردان و عوامل فیلم «پرو» تصمیم بگیریم از ادامه اکران انصراف دهیم و مطمئن هستم این اقدام جدید ضربه مهلکی به سینمای مستقل است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای همیشه مدیر در رسانه به «چهل تیکه» می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی اصغر پورمحمدی امشب ساعت ۲۳ مهمان برنامه تلویزیونی چهل تیکه خواهد بود.

علی اصغر پورمحمدی که معاونت سیما و مدیریت شبکه سه و پنج را در کارنامه دارد، امشب ساعت ۲۳ مهمان چهل تیکه خواهد بود.

برنامه تلویزیونی «چهل‌تیکه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی الهام حاتمی و اجرای محمدرضا علیمردانی از شنبه تا روز جمعه در ساعت ۲۳ شب از شبکه نسیم پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عدم صدور مجوز پخش صدای کارگردان «قورباغه» درآورد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هومن سیدی، کارگردان سریال قورباغه از عدم مجوز پخش این سریال برای پخش در شبکه نمایش خانگی انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، هومن سیدی، کارگردان سریال قورباغه که برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود در اینستاگرام خود نوشت:

سلام به مردم شریف ایران

من نزدیک به سه سال از زندگی حرفه‌ای و شخصیم رو برای ساخت ((قورباغه)) گذاشتم.

فقط و فقط به دلیل ارزش و احترامی که برای مردم نازنین و حرفه ام قائل بودم و هستم بهترین روزهای عمرم را برای این کار صرف کردم.

یک تیم تمام حرفه‌ای

برای رسیدن یک نتیجه قابل قبول تمام تلاششون رو کردن تا سریالی در شان و شخصیت مخاطب رو بسازند.

اینکه موفق بوده ایم یا خیر، بحثی موکول به بعد از پخش است.

و، اما پخش.

قابل ذکر است که در جریان باشید این سریال مدتی است که آماده پخش بوده و به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده.

به هر ترتیب اعلام رسمی پخش به ((آبان))موکول شد

که باز به دلایلی ارشاد از ما درخواست کرد که تاریخ پخش را به ((آذر))موکول کنیم

که در نهایت دلخوری به حقِ مخاطبان را در پیش داشت که تیم سریال را بی برنامه خطاب کرده اند؛ و اکنون

در این لحظه تهیه کننده محترم به بنده رسما اعلام کرده که مجدد امکان پخش در ((آذر)) هم وجود ندارد

و ما باید به خواسته ارشاد پخش رو به اول ((دی))ماه موکول کنیم.

چرا؟

من و تهیه کننده بسیار زیاد حسن نیت خود را اثبات کردیم و با شورای پروانه نمایش کمال همکاری را داشتیم.

فقط و فقط به دلیل اینکه زحمت چند ساله این تیم دیده شود و مردم بتوانند این سریال را ببینند.

جناب آقای انتظامی

لطفا جوابی صریح به بنده و مخاطبان بدهید.

چطور ممکن است که ما با داشتن پروانه نمایش

از شورای محترم همچنان بلاتکلیف بمانیم

ما مجبوریم تاریخ پخش را به اول ((دی))ماه موکول کنیم.

کسی هست که این اطمینان را بدهد که دی به بهمن یا اسفند یا به هر ترتیبی به سال بعدی موکول نخواهد شد؟

لطفا بفرمایید در این لحظه سریال ((قورباغه))

توقیف گردیده است یا خیر؟

با تشکر

هومن سیدی

انتقاد کارگردان قورباغه از تغییر مجدد زمان انتشار سریالش

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجوز ۱۲۷ تک آهنگ صادر شد/ آماری از انتشار آلبوم ها


دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی هفته گذشته مجوز ۱۲۷ تک آهنگ و ۳ آلبوم را برای انتشار صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارشاد به انجمن های موسیقی چقدر پول داد؟/ معرفی اقدامات حمایتی


دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب تفاهم نامه ای با ادارات کل ارشاد استان ها، مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان به انجمن های موسیقی اختصاص می دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با بحث‌های دیپلماسی عمومی که مطرح است حتما سینما می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد زیرا متکی بر تصویر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی با حضور رئیس سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای جلسه حسین انتظامی ضمن تشکر از زحمات محمود اربابی که موسس جایزه پژوهش سال سینمایی بودند، گفت: این رویداد در دوره های گذشته مسیر رو به جلویی داشته است و امسال هم با تدابیری که اندیشیده شده، شاهد جهش جدی‌تری خواهیم بود .

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: خروجی‌های این رویداد باید به شکلی باشد که سینما از آن استقبال کند و احساس کند کاربردی است. صرفا در این صورت، رویداد موفقی است و گرنه مثل بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی، انتزاعی است. اینکه اصرار داشته‌ایم در شورای سیاستگذاری این جایزه، چهار سینماگر نیز حضور داشته باشند از این جهت است که مکمل دیدگاه‌های آکادمیک باشند و نیازهای واقعی سینما را به پژوهشگران انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در نظامات پژوهشی معمولا از طرف صنعت متهم می‌شویم که در کارهای دانشگاهی، انتزاعی پژوهش می‌کنیم لذا خوب است تاریخی قبل از مدت زمانی که برای ارسال آثار و مقالات در نظر گرفته شده، برای بررسی و انتخاب موضوعات پژوهش‌های ارسالی در نظر گرفته شود تا اگر اهداف این رویداد را برآورده نمی‌کند، به اطلاع پژوهشگران محترم برسد و مراحل تکمیلی آن انجام نشود.

رئیس سازمان سینمایی همچنین افزود: باید حرفی در جهان برای گفتن داشته باشیم؛ خصوصا آنکه با بحث‌های دیپلماسی عمومی که مطرح است حتما سینما می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد زیرا متکی بر تصویر است و می‌تواند به ارزش‌های جهانیِ بیشتری، بنا بگذارد.

در ادامه محمد رحمتی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی ضمن تشکر از زحمات محمود اربابی در دوره‌های گذشته، افزود: امسال قصد داریم این رویداد را تقویت کنیم به همین دلیل ضمن حفظ دستاوردهای قبلی، گوشه چشمی هم به حوزه بین الملل خواهیم داشت. در سه سال گذشته آثار پژوهشی داخلی شناسایی و آثار برتر تقدیر شدند و یکی از وجوه ممیزه این دوره این است که در حوزه بین الملل نیز به قدر بضاعت، فعال‌تر خواهیم بود.

وی با اشاره به دیگر وجوه ممیز جایزه امسال با دوره‌های گذشته گفت: تلاش ما این است که رویکردِ «گردآوری» آثار پژوهشی در رویدادهای قبلی، به سمت «تالیف» آثار در این دوره سوق پیدا کند؛ البته با توجه به شرایط کرونایی، برخلاف میل ما، تقویم رویداد به گونه‌ای رقم خورد که زمان برای تالیف آثار، اندک است اما در هر حال برای نزدیک شدن به اهداف کلیِ چنین رویدادی، حرکت در این مسیر ضروری است.

بهروز بختیاری دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی نیز گفت: هدف اصلی، شناسایی و همکاری با پژوهشگران متخصص، حرفه‌ای و روزآمد در عرصه ملی و بین المللی است تا از رهگذر این جایزه، به جامعه ایران معرفی شوند. باید با این دسته از پژوهشگران که فعالیت‌های جدی انجام دادهاند ارتباط داشته باشیم و از دیدگاه‌ها و نظرات آنها در راستای حل مسائل سینمای ایران استفاده کنیم. سینمای ایران در جهان مورد توجه است و به بسیاری از فیلم‌های ایران نگاه جدی شده است.

وی ادامه داد: تقویت فضای پژوهشی مرتبط با سینمای ایران در سطوح ملی و بین المللی، شناسایی و گردآوری آثار پژوهشی داخلی و بین المللی درباره سینمای ایران، جهت‌دهی پژوهش‌ها و مطالعات به سوی موضوعات کلیدی و زیربنایی برای کمک به ارتقای کیفی سینمای ایران، تقدیر از تلاش‌های پژوهشی اساتید، دانشجویان، اندیشمندان و خبرنگاران دانشگاهی که سهمی از مطالعات علمی و پروژه خود را به سینمای ایران اختصاص داده‌اند، افزایش تعاملات اندیشمندان و پژوهشگران رشته‌های مختلف دانشگاهی و مراکز علمی- پژوهشی داخلی و خارجی با سینماگران و دست اندرکاران سینمای ایران را می توان از جمله اهداف این دوره جایزه پژوهش سال سینمایی معرفی کرد.
در ادامه اعضاء شورای سیاستگذاری این جایزه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

 فرشاد فرشته حکمت که به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت گفت: سینمای ایران نیاز به رویکری کاربردی در حوزه پژوهش دارد. متاسفانه ارتباط دانشگاه و پژوهش‌های دانشگاهی با بدنه سینمای حرفه‌ای، قطع است و پژوهش‌های سینمایی شاید این آشتی را بوجود آورند.
 وی افزود: باید بررسی کرد که موجودیت سینمای امروز چه چیزی است و برای جهت گیری سینمای ایران در بخش پژوهش به چه چیزهایی نیاز داریم و پژوهش‌ها را به سمتی ببریم که چشم اندازی کاربردی داشته باشند.

 احمد الستی پژوهشگر و استاد دانشگاه که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: فاصله زیادی بین پژوهش‌هایی که انجام می شود و استفاده از آنها در سطح دانشگاه‌ها دیده می‌شود. از جایزه پژوهش در سال‌های گذشته مقاله‌های بسیار خوبی استخراج شده اما در دانشگاه‌ها دیده نشده به همین دلیل نیاز به یک برنامه ریزی متفاوتی داریم. چه بسا نیاز است که مشوقین نوشتن مقاله‌ها و تحقیقات سینمایی، دانشجویان را در نوشتن رساله‌ها تشویق کنند و بدین شکل موجب علاقه به سینمای ملی در بین دانشجویان کشور شوند. متاسفانه دانشجویان به تحقیق در مورد سینمای ملی، تمایل بسیار کمتری نشان میدهند.

حسن خجسته استاد دانشگاه  با بیان اینکه مهمترین کار می تواند فراتحلیل پژوهش‌های گذشته باشد، بیان داشت: در دوره های قبلی، موضوعاتی پیشنهاد شده که می‌توانیم از بین همان‌ها، بهترین ها را انتخاب کنیم و از آنها برای سفارش مقاله استفاده شود. در تولید محصولات هنری هفت عنصر است که نقش قدرتمندی دارند که یکی از آنها ذائقه هنرمند و دیگری ساختار صنعت سینما است که مقوله بسیار مهمی در سینما محسوب می شود. اگر عناصری که در تولید محصولات هنری مهم است کشف شود دانشگاه و دانشجویان حتی می‌توانند درباره آن عناصر، کتاب بنویسند.

محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر سینما نیز گفت: چیزی که در سینمای خودمان و جامعه فرهنگی از آن رنج می بریم نبودن اندیشه است. ابتدا باید دید جای نوآوری و اندیشه در سینما کجاست؟ وی با بیان اینکه در مقالات و تولیدات سینمایی نیز مشکل اندیشه داریم، افزود: پژوهش‌ها باید در باب اندیشمند بودن باشد تا بین دانشگاه، پژوهش‌ها و سینما فاصله نباشد. «تاریخ سینما» یعنی هر اثری بتواند تحولی در سینمای جهان ایجاد کند و سینمای ایران نیز باید به همین سمت برود.

فاطمه حسینی شکیب از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری این جایزه گفت: سینمای ایران سینمای اندیشه است اما مطالعات سینمایی وجود ندارد.

حسینی شکیب با بیان اینکه برای پژوهش ابتدا باید برنامه های آن تدریس شود، خاطرنشان کرد: از دهه ۷۰ در غرب مطالعات سینمایی به عنوان یک رشته مجزا شکل گرفته ولی لزوما از دل همه سینماها مطالعات سینمایی بیرون نیامده است.

وی با بیان اینکه مطالعات سینمایی باید آموزش داده شود، افزود: باید دانست اینکه تنها «تاریخ سینما» درس بدهیم، مطالعات سینمایی نیست. این سیستم، افرادی مثل  آقای الستی را پرورش نداده است.

حسینی شکیب افزود: باید مطالعه‌ای صورت گیرد و مشخص شود که رابطه جایزه پژوهش با گفتمان‌های مطالعات سینمایی در داخل و خارج از ایران چیست.

در انتهای این جلسه، پس از بررسی محورهای اصلیِ فراخوان چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران، احکام اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد توسط رئیس سازمان سینمایی به آنها اعطا شد.

گفتنی است، غلامحسین رحیمی شعرباف، احمد ضابطی جهرمی،   حسن خجسته، احمد الستی،   محمود اربابی، روح الله حسینی،   محمدباقر قهرمانی، محمد سلگی، فرشاد فرشته حکمت، فاطمه حسینی شکیب، محمد رحمتی، فریدون جیرانی، محمدرضا اصلانی و محمد علی نجفی از اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی هستند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امکان برداشت کمک هزینه بیکاری ایام کرونا فراهم شد


مدیرعامل «هنرکارت» از امکان برداشت وجه کمک هزینه بیکاری ایام کرونا از طریق مراجعه به شعب یک بانک خصوصی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمایی رو به سقوط که نه فیلم به درد بخوری دارد و نه مخاطب! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تا فیلم باکیفیتی در سینما نباشد و شرایط کرونایی بهبود نیابد، کمتر مخاطبی ریسک حضور در چنین فضاهای ناامنی را می‌پذیرد. سینماها تمایلی به اکران روزانه نشان نمی‌دهند چرا که معتقدند عمده فروش آنان در سانس‌های شبانه به دست می‌آید.

به گزارش سینماپرس، سینماهای تهران و اکثریت شهرستان‌ها همچنان روزهای بی‌رونق و کسادی را پشت سر می‌گذارند؛ سینمایی رو به تعطیلی کامل که فعالیت دوباره آنان از روز گذشته (۲۰ آبان) با قید ساعات کاری تا ساعت ۱۸ شروع شده اما این نیز دردی از آنان دوا نخواهد کرد.

با وجود تصمیم جدید اعلامی بازگشایی سینماها، عمده سالن‌داران تمایلی به بازگشایی ندارند و شایدلااقل در سطح شهر تهران، اندک سینماهایی فعال باشند خصوصا آن‌هایی که پشتوانه دولتی دارند. در این بین حتی سینماهای شهرداری نیز فعالیت خود را به کلی به حالت تعویق درآورده‌اند.

نبود فیلم خوب، عدم استقبال مخاطب و البته ساعات کاری حداقلی مشخص‌شده، مهمترین دلیل برای بی‌رغبتی سینماداران است که در وضعیت فعلی تعطیل بمانند بلکه در روزهای آتی و کم شدن فشار شیوع کرونا بتوانند ادامه حیات دهند.

کسی از پس هزینه‌های سرسام‌آور برنمی‌آید

هزینه‌های جاری سالن‌داران به ویژه در مورد بخش خصوصی در نبود مخاطبان، مهمترین دلیل تعلیق فعالیت‌های آنان شده و بدین شکل عدم حمایت دولت از سینماها را دست‌آویزی برای تعطیلی‌ها اعلام می‌کنند.

باوجود اینکه امروز، ۲۱ آبان‌ماه سینماها به شکل نسبی باز هستند اما تا به الان بنابر آمار «سمفا» تنها ۱۰۰ بلیت معادل یک میلیون و صد هزار تومان به فروش رفته و این جز ورشکستی برای سینماداران در پی ندارد.

اکران تعطیلی در سینما

سالن‌ها حتی در روزهای عادی و غیرکرونایی و شاید با تعداد زیادی فیلم‌های روی پرده، به مراتب در طول ساعات روز جذب مخاطبی نداشتند و بیشترین استقبال و گیشه آنان از سانس‌های شبانه به دست می‌آمد. حتی تا پیش از طرح جدید کاهش بازه زمانی فعالیت سینما نیز استقبال نسبی از تک‌فیلم‌های عرضه شده در شرایط خاصی صورت می گرفت. بنابراین عدم عرضه فیلم‌های سینمای بدنه که متقاضی ورود به سالن‌ها باشند، کمتر مخاطبی را در همین ساعات محدود، متقاعد به حضور در سالن‌های سینمایی می‌کند.

جدا از اکران چند هفته‌ای «شنای پروانه» و فروش دو میلیاردی آن هم در شرایط ابتدایی کرونا با آمار ابتلا پایین، «سکون» مهمترین شاخصه سینمای سینمای سال ۹۹ است که فعلاً امیدوارانه به سال ۱۴۰۰ چشم دوخته است!

ضرر پشت ضرر

اکثریت فیلم‌های عرضه شده در سال جاری، توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند و شاید تنها برخی همچون «زن‌ها فرشته‌اند» و «آقای سانسور» آن‌هم به خاطر محتوای طنز خود توانستند چندصدمیلیون در گیشه جذب سرمایه کنند اما دیگر فیلم‌های داوطلب اکران شرایط بدی را در گیشه پشت سر گذاشتند. بهترین استفاده آنان از اکران سه هفته‌ای روی پرده، تدارک تبلیغات مناسب برای عرضه‌اندام در «اکران آنلاین» بود که همین طرح جالب به دلیل قاچاق فیلم‌ها مورد تردید صاحبان آثار است.

سینمای سال ۹۹ که فعالیت رسمی‌اش را از ابتدای تابستان شروع کرد روزگار خوشی را نمی‌گذراند و این ادعا در میزان فروش و تعداد بلیت‌های صادره فیلم‌های مدعی نیز علنی است. اکران موقت «شنای پروانه» با ۱۳۹ هزار و۸۰۹ بلیت حدود دو میلیارد و سیصد میلیون تومان در پی داشت و در صدر قرار گرفت. فیلم بعدی یعنی «خوب، بد، جلف ۲» یک میلیارد و پانصد میلیون تومان با عرضه ۹۹ هزار و ۴۵۸ بلیت کسب کرد.

اکران تعطیلی در سینما

به جز فیلم‌های فوق‌الذکر بقیه فیلم‌ها نتیجه‌ای جز شکست عجیب در گیشه نداشته‌اند و البته این نیز لزوماً ربطی به کیفیت آثار ندارد. «آبادان یازده ۶۰»، «روزهای نارنجی» و یا «بی‌حسی موضعی» فیلم‌های بی‌کیفیتی نیستند، اما در نبود مخاطب نتوانستند روزهای خوشی را در سالن‌ها و گیشه سینما به خود ببینند.

کسی ریسک نمی‌پذیرد

در طرح جدید بازگشایی و فعالیت روزانه تا ساعت ۱۸؛   فیلم جدیدی متقاضی اکران  نمی‌شود و همچنان آثار سوخته و کهنه ماه‌های اخیر روی پرده مانده‌اند. ضمن اینکه سینمادار خصوصی‌ای نیز یافت نمی‌شود که ریسک بازگشایی را بپذیرد چرا که این اقدام در نهایت منتج به ضرر برای آنان خواهد شد.

سینماداران در روزهای محدود فعالیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار گذاشته‌اند و این نیز به خوبی همچنان ادامه دارد ولی تا فیلم باکیفیتی در سینما نباشد و شرایط کرونایی کشور رو به بهبود نرود، کمتر مخاطبی خواهد بود که ریسک حضور در چنین فضاهای امنی را بپذیرد.

هم‌اکنون کلیت سینماها تمایلی به اکران روزانه نشان نمی‌دهند چون معتقدند عمده فروش آنان در سانس‌های شبانه به دست می‌آید که این نیز بنابر تصمیمات ممکن نیست.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاه واقع‌بینانه‌ای به تئاتر نمی‌شود/ مجلس به امتحان تاریخی رسید


مدیرعامل «خانه تئاتر» معتقد است طی سال‌های گذشته نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به تئاتر وجود نداشته و حالا زمان امتحان تاریخی مجلس است تا به محور فرهنگی و روح آن که هنر است توجه ویژه کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر روی مباحث نظری کار جدی نشود ممکن است جشنواره‌ها و اقدامات فرهنگی دچار تکرار و روزمرگی شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی، گفت: فیلم مقاومت با سفارش ساخته نمی‌شود؛ زیرا مقاومت یک مفهوم درونی و اعتقادی است. مفاهیم و صورت مقاومت در خیال ساخته و در عقل معقول می‌شوند، سپس به ورطه احساس می‌رسند.

به گزارش سینماپرس، بهمن حبشی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: یکی از پیش‌نیازهای برنامه‌های فرهنگی، مباحث تئوری است؛ اگر روی مباحث نظری کار جدی نشود ممکن است جشنواره‌ها و اقدامات فرهنگی دچار تکرار و روزمرگی شوند. علاوه بر آن، سینمای مقاومت باید تولید و ساخت آثار با کیفیت را در دستورکار قرار دهد و آثاری را نشان دهد که در آنها به فتوحات محور مقاومت اشاره می‌شود.  

تنهایی، محرومیت و شهادت از تاوان‌های مقاومت است.

حبشی با اشاره سیر تولید فیلم در حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب، تصریح کرد: سیر تولید فیلم در حوزه مقاومت رو به رشد است؛ اما اگر آثار تولیدشده حوزه مقاومت مبنای نظری قوی داشته باشند و بتوانند خود را با موضوعات روز تطابق دهند، قطعاً اثرگذاری بالاتری خواهند داشت.

این مدیر فرهنگی یادآور شد: فیلم مقاومت با سفارش ساخته نمی‌شود زیرا مقاومت یک مفهوم درونی و اعتقادی است. مفاهیم و شکل و صورت مقاومت در خیال ساخته می‌شوند، در عقل معقول می‌شوند و سپس به ورطه احساس می‌رسند. در این سیر باید از تکرار پرهیز کرد تا به حکمت باطنی رسید.

وی تأکید کرد: خوشبختانه آثار باکیفیتی در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت حضور داشت که هم مبنای نظری قوی داشتند و هم حرف‌های جدیدی برای زدن، این فیلم‌ها توانستند چشم‌انداز بسیار خوبی در حوزه فیلم مقاومت ایجاد کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: فیلم مقاومت باید در برابر ناامیدی، بدبینی و روایت‌های جعلی از دفاع‌مقدس و انقلاب قرار بگیرد و آینده امیدبخشی برای نسل جوان کشور ترسیم کند.

حبشی با بیان اینکه مقاومت یک فرهنگ فطری در نظام آفرینش است، گفت: حقایق از پی مقاومت ظهور می‌کنند. مقاومت در واقع مدیریت قوا و خواسته‌های انسان است.  

تعادل بین عقل و نفس و دفع شر و جلب خیر، از دیگر جلوه‌های مقاومت به عنوان فرهنگ جهانی و بین‌المللی است.  

مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، ادامه داد: برگزاری هر آیین و مراسم فرهنگی با محور مقاومت اقدامی پسندیده و مثبت است. این جشنواره تذکری مستمر برای اهمیت مقاومت است.  

بدون مقاومت نمی‌توان به آرمانگرایی، اخلاق‌مداری، انسانیت و دیانت رسید و در واقع مقاومت تجلی همه این‌ها است.  

شانزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت فیلم امسال در دو مرحله زمانی برگزار می‌شود، مرحله اول مقاومت همزمان با هفته دفاع مقدس از ٣١ شهریور تا ۶ مهر و در سه بخش مدافعان سلامت و بخش ملی فیلم سازان بسیجی و جشنواره جشنواره ها به علاوه اهدای نشان رسول برگزار شد. بر اساس آمار دبیرخانه،  در مرحله نخست، ۲۱۰ اثر به بخش جشنواره جشنواره‌ها و هزار و ۳۴۲ اثر به بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ارسال شده بود. مجموع آثار رسیده به این دوره از جشنواره از زمان انتشار فراخوان تا پایان مهلت ارسال آثار ۱۰ هزار و ۴۹ اثر بود.

مرحله دوم جشنواره نیز یکم تا هفتم آذر جاری همزمان با هفته بسیج در بخش‌های مسابقه اصلی، سیدالشهدای مقاومت، روایت قلم، نقد، پژوهش، تحلیل، فیلم به معنای مطلق و انتخاب برگزیدگان ملی فیلمسازان بسیجی به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی و به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع