مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به نحوه حضور این نهاد صنفی در جشنواره موسیقی فجر و سایر رویدادهای دیگر از پیشنویس یک تفاهم نامه با آموزش و پرورش در حوزه موسیقی خبر داد.
برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، به دلیل شرایط خاص کرونایی کشور به زمان دیگری موکول شد.
بازیگر «صفر ۲۱» گفت: ساخت آثار طنز در این موقعیت کرونایی لازم است، اما تعداد آنها کم است.
سینماپرس: در پی انتشار برخی اخبار و نقل قول ها از ابراهیم حاتمی کیا درباره ادای دین وی به مرحوم فرج الله سلحشور در خصوص ساخت سریال زندگی حضرت موسی(ع) سعید الهی کارشناس فرهنگ و رسانه در توییتی بطور دو پهلو به این موضوع پرداخت.
بنا به گزارش خبرنگار سینماپرس به نظر می رسد سعید الهی با توجه به روحیات و تحقیقات و فیلمنامه ضد صهیونیستی مرحوم فرج الله سلحشور، تلاش کرده است با کنایه ای به ابراهیم حاتمی کیا او را در مسیر بازنویسی فیلمنامه متوجه وفاداری اش به اهداف ضداسراییلی نویسنده اصلی سریال یعنی مرحوم سلحشور نموده و ضمن یادآوری ماهیت استراتژیک این سریال، کارگردان جدید اثر را نسبت به خطر دور شدن از تولید اثری با محتوای ضد صهیونیستی و بر بستر درامی تاریخی و در غلتیدن به زرق و برقهای تکنیکی و افتادن در دام بیگ پروداکشنی مبتنی بر آموزههای تورات تحریف شده بر حذر دارد.
این کارشناس سینما در توییت خود نوشت: سریال حضرت موسی (ع) بیش از آنکه ترسیم پرتره از یک شخصیت باشد، وجه استراتژیک و کاملا هدفمندی را به لحاظ سیاسی و اعتقادی دنبال می کند. بی شک حاتمی کیا با توجه وِیژه به انحراف قوم یهود و چگونگی شکل گیری تفکر صهیونیسم از هم اینک لرزه بر اندام حاکمان خبیث تل آویو خواهد انداخت.
اگرچه این پیام کوتاه بیشتر دربرگیرنده وجه انگیزشی برای حاتمی کیاست اما احساس می شود با توجه به برخی روحیات این فیلمساز کشورمان به خصوص در فیلم هایی چون چ، گزارش یک جشن و یا حتی موج مرده و خاکستر سبز این نگرانی وجود دارد که وی در سریال حضرت موسی چندان قائل به ادامه مسیر فرج الله سلحشور نباشد.
با این توصیف باید منتطر ماند تا ظرف روزهای آینده ابراهیم حاتمی کیا نظر نهایی خود را برای تولید این فیلم به تهیه کنندگی سید احمد میرعلایی و فیلمنامه اولیه مرحوم سلحشور اعلام نماید
سینماپرس: عبدالرضا کاهانی در گفتوگویی با رادیو فردا (رسانه دولتی آمریکا) اعتراف کرد که در یک دوران، وی حقوقبگیر بنیاد فارابی بودهاما حقوقبگیر بنیاد فارابی لزوما سانسورچی نیست! او گفت که از اواخر دهه ۷۰ در بنیاد فارابی کار میکرده و مدتی هم حقوقبگیر «مرکز دولتی گسترش سینمای مستند و تجربی» بوده است.
به گزارش سینماپرس، به جز این اعتراف که البته قبلا توسط «مجتبی جباری» (از سرمایهگذاران فیلم «وقت داریم حالا») نیز افشاء شده بود، آنچه کاهانی در مصاحبه با رادیوی دولت آمریکا بیان داشته تقریبا همان مطالبی است که دو سال پیش در گفتوگوی با رسانه آلسعود (ایران اینترنشنال) اظهار کرده بود. از جمله این توّهم که انگار همه در ایران از وزارت ارشاد گرفته تا همکارانش توطئه کرده بودند که وی فیلم نسازد! و یا اینکه علیرغم رانت خواریهای بسیار از منابع دولتی، همچنان مدعی است که در ایران فیلمسازی مستقل بوده و خودش منابع مالی فیلم هایش را تامین میکرده است!
کاهانی در همان ابتدای حضور در فارابی و با استفاده از نفوذ خود در شورای بررسی فیلمنامههای این بنیاد، فیلمنامه بسیار ضعیف «سفر به شرق» را نوشت ولی به علت عدم تجربه او، آن را به سید مهدی برقعی سپردند. اما تقریبا برای همه فیلمهایی که ساخت، از بودجه دولتی استفاده کرد، به خصوص در دولتهای نهم و دهم که اساسا فیلمسازی خود را از آن سالها شروع کرد و ۸ فیلم از ۱۲ فیلم عمرش را در همان دوران جلوی دوربین برد. از جمله فیلم «آدم» در سال ۱۳۸۵ به عنوان نخستین فیلم بلندش که نیمی از سرمایه فیلم را از همان مرکز دولتی گسترش سینمای مستند و تجربی (که حقوقبگیرش بود)، تامین کرد و بقیه را از فارابی و موسسه رسانههای تصویری و غیره. فیلم دوم و سومش یعنی «آنجا» و «بیست» را هم با سرمایه مرکز گسترش و فارابی ساخت که برای فیلم «بیست»، او را به روی فرش قرمز جوایز جشنواره فیلم فجر هم بردند و چند جایزه از جمله بهترین کارگردانی را نیز به او دادند. کاهانی حتی از نیروی انتظامی هم برای ساخت فیلم «اسب حیوان نجیبی است» پول گرفت که بعد از اطلاع از ابتذال فیلم، نیروی انتظامی نیز از وی شکایت کرد!
بالاخره کاهانی پس از استفاده از بودجههای دولتی تصمیم گرفت با سرمایهگذاری خصوصی فیلم بسازد و از همین روی فیلم «وقت داریم حالا» را ساخت که به دلیل صحنههای مستهجن، پروانه نمایش دریافت نکرد و به همین علت هم سرمایهگذار فیلم از وی به خاطر اهمال در حفظ بودجه فیلم، شکایت کرد.
*کیهان
اعلام خبر «شروع دوباره کنسرتها به شرط اتمام پیش از ساعت ۱۸» از همان ابتدای مطرح شدنش، بیش از آنکه راه حلی تلقی شود برای به جریان افتادن چرخ اقتصاد هنر موسیقی در اوج کرونا، بازی رسانه ای تعبیر شد که به نوعی توپ را در زمین هنرمندان و برگزارکنندگان کنسرتها می انداخت. اعلام این خبر که پرسش های بسیاری را در ذهن اهالی موسیقی و همچنین علاقه مندان به این هنر ایجاد می کرد، در ادامه حتی با شوخی هایی از این دست در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همراه شد که «آیا حقیقتا کرونا تا قبل از ساعت ۱۸ خواب است؟».
سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت تأکید کردند: تولید شدن فیلم های مبتذل، سیاه، چرک و تلخ بزرگترین خیانت مدیران سینمایی طی سال های اخیر است! در دولت های یازدهم و دوازدهم سینما به صورت «باری به هرجهت» اداره شد و بی تردید ۷ سال گذشته بدترین دوران سینمای بعد از انقلاب اسلامی بود!
به گزارش سینماپرس طی ۷ سال گذشته موج شدید انتقادات نسبت به عملکرد ضعیف و غیرمسئولانه مدیران سینمایی بالا گرفته است به نحوی که بسیاری از هنرمندان طرفدار دولت نیز جزو منتقدان سرسخت سیاست های فرهنگی و هنری شده اند و به کرات انتقادات شدید خود را نسبت به افت و نزول هنرهفتم در این سال ها ابراز داشته اند.
در همین رابطه ۱۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور آقایان: علیرضا رئیسیان، محسن محسنی نسب، مهدی صباغ زاده، اکبر حر، محسن علی اکبری، پژمان بازغی، امیرحسین شریفی، غلامرضا گمرکی، روح الله سهرابی، علیرضا سربخش، اسماعیل فلاح پور، منصور لشگری قوچانی، حسن هدایت، بهروز بقایی و پرویز فارسیجانی و همچنین سرکار خانم: پروانه معصومی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.
علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: طی ۷ سال گذشته ضعف شناخت مدیران دولتی از فرهنگ و کم کاری نهادهای صنفی را شاهد بودیم؛ در این سال ها افرادی که به صورت جدی سینما را دنبال می کنند تجربیات جدیدی را به دست آوردند و با اتفاقات عجیبی روبرو شدند که بی تردید دلیل اصلی چنین وقایعی عدم شناخت و درک صحیح مدیران رده بالا از سینما بوده است! دولت که مأموریت و وظیفه اصلی اش داشتن سیاست و برنامه ریزی روشن برای پیشبرد اهداف سینمای ایران در داخل و خارج از کشور است در این سال ها فاقد هرگونه برنامه ریزی و سیاست گذاری اصولی بود و صرفاً به مسائل جاری و روزمره می پرداخت. این در حالی است که به عنوان مثال سازمان عریض و طویل سینمایی نمی تواند مرتباً در مسیر سابق و به صورت تکراری حرکت کند.
محسن محسنی نسب کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: به کار گماردن مدیران بدون سابقه سینمایی در سال های اخیر بزرگترین لطمات را به بدنه سینمای کشور وارد کرد؛ مدیران سازمان سینمایی بدون داشتن تجربه حضور در سینما بر اساس چه پارامترهایی انتخاب شده اند؟ این ها چطور به خود اجازه می دهند راجع به سینما و سینماگران اظهارنظر کنند؟ بی شک همه ما اهالی سینما با به کارگیری آقازاده ها در پست های کلیدی سینما مخالفیم!؛ امیدوارم حالا که الحمدالله عمر این دولت رو به پایان است شاهد آن باشیم که در دولت بعدی از بدنه متخصصان سینما برای مدیریت تمامی ارگان های سینمایی افرادی انتخاب شوند. یک مدیر سینمایی باید سینما و مناسبات آن را به خوبی بشناسد و برآمده از دل سینما باشد تا بتواند دغدغه مندانه معضلات متعدد سینما را برطرف کند.
مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سینما گفت: مسئولان رسماً هیچ توجهی به سینما ندارند و آن را به حال خود رها کرده اند چرا که اگر اندک توجهی نسبت به هنرهفتم وجود داشت ما شاهد این همه مشکل اساسی در سینما نبودیم و به خصوص تا این حد با معضل بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از اهالی سینما دست و پنجه نرم نمی کردیم.
اکبر حر کارگردان سینما در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: متأسفانه طی ۷ سال گذشته تنها شاهد سوء مدیریت در سینمای کشور بودیم به نحوی که وضعیت بحرانی سینما در این سال ها ما را به یاد سینما در دوران اصلاحات انداخت که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت رسماً در جلسه ای اعلام کرد باید سینمای دفاع مقدس تعطیل شود، بنده حتی به نوعی معتقدم وضعیت این روزهای سینمای کشور بسیار وخیم تر و حادتر از آن دوران سیاه شده است! فیلم های مبتذل، سیاه، چرک و تلخ بزرگترین خیانت مدیران سینمایی طی سال های اخیر است! مدیران فکر می کنند به یک مهمانی چند ساله آمده اند و از همین رو است که هیچ گام اساسی برای برون رفت از بحران های عجیبی که دامان سینما را گرفته برنمی دارند. بی شک هیچ دشمن و بیگانه و عامل نفوذی اگر جای این مدیران بود نمی توانست به اندازه ای که آن ها به سینمای جمهوری اسلامی ایران ضربه و لطمه زده اند، هنرهفتم را دچار نقصان و خسران کند.
محسن علی اکبری تهیه کننده سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم سینما به صورت «باری به هرجهت» اداره شد و مدیران سینمایی در این سال ها هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و بی تردید اگر هر فردی، حتی یک فرد بی سواد هم مدیریت را بر عهده داشت می توانست این کارهای حداقلی را انجام دهد! ما طی این ۷ سال گذشته هیچ اتاق فکر و سیاست گذاری خاصی از سوی مسئولان سینمایی ندیدیم. مدیران سینمایی طی این سال ها هیچ تحولی را در ساختار سینما و فرهنگ و هنر ایجاد نکردند. آن ها بدون سیاست گذاری وارد میدان شدند و بدون برنامه ریزی جلو رفتند و از این رو خروجی مطلوبی نداشتند.
پژمان بازغی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: همکاران ما در بخش های مختلف سینما در تنگدستی گرفتار هستند و کسی به فریادشان نمی رسد؛ بی شک این وظیفه مسئولان سینمایی است که مساعدتی جدی برای تمامی هنرمندانی که این روزها نیازمند یاری و مدد هستند، داشته باشند و تمهیداتی برای برون رفت زندگی آن ها از بحران در نظر بگیرند. روزی که ما داد می زدیم و می گفتیم هنرمندان باید بیمه بیکاری داشته باشند، هنرمندان باید سندیکای درست داشته باشند که در مواقع بحرانی به دادشان برسد، به فکر امروز و امثال امروز بودیم!
امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهارداشت: بی تردید ۷ سال گذشته بدترین دوران سینمای بعد از انقلاب اسلامی بود؛ آقای روحانی زمانی که می خواستند رئیس جمهور بشنوند شعارهای زیادی برای رشد و اعتلای سینما دادند و تأکید کردند ما فرهنگ و هنر را همواره در اولویت قرار می دهیم اما بعد از انتخابات فرهنگ و هنر را به طور کل فراموش کردند! بنده که در این ۷ سال واقعاً کار مفیدی از سوی مسئولان برای سینما ندیدم و متأسفانه سینما روز به روز بیشتر در دام ابتذال فرو رفت! آقایان اگر واقعاً کاری برای فرهنگ و هنر و به خصوص سینما کرده اند بهتر است خودشان بیایند و توضیح دهند. اگر سالن سینمایی در این سال ها ساخته شده که تنها به همت بخش خصوصی بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان سینمایی قدم جدی در این راستا برنداشته، بیکاری و خانه نشینی اهالی سینما در این سال ها بیداد کرده و باندبازی در سینما حرف اصلی را زده!
غلامرضا گمرکی تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه سینمای ما اصول ندارد، قاعده و قانون درست ندارد و حرف اول و آخر را در سینما باندبازی و لابی گری می زند! این مسأله بسیار دردآور و تأسف برانگیز است و نمی دانم ما تا کی باید شاهد این روند شوم و ناپسند در سیستم اداره سینمای کشورمان باشیم؟ عده ای خاص در این سال ها آمدند و خوردند و چاپیدند و در عوض دست بخش عمده ای از اهالی سینما از مواهب خالی ماند! بخش عمده ای از اهالی سینما بیکار و خانه نشین هستند. اهالی سینما با مشکلات فزاینده ای روبرو هستند اما هیچ کس به فریادشان نمی رسد و گویا کسی اصلا صدای ما را نمی شنود!
روح الله سهرابی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: متأسفانه ما فاقد نگاه استراتژیک در عرصه سینما هستیم و فقدان نگاه استراتژیک در عرصه مدیریتی ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره سینمای کشور وارد کرده است! این در حالی است که زمانی قرار بوده سینما کلید پیشرفت کشور باشد، قرار بوده سینما پیش قراول و پرچمدار همه هنرهای دیگر باشد و قرار بوده هنرهفتم تأثیر جدی بر مخاطبانش بگذارد! وقتی نگاه می کنیم می بینیم هیچ یک ازمواردی که در سینما می خواستیم به آن برسیم را نتوانستیم به دست بیاوریم؛ وقتی نگاه می کنیم متوجه می شویم هر مدیری در سینما آمده متأسفانه به سمت ریل گذاری صحیح و اصولی و پیشبرد سینما در راستای اهداف کلان و استراتژیک نرفته است.
علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی گفت: ابعاد ابتذال در سینمای ایران گسترده شده و ما شاهد سیرصعودی آن هستیم؛ نکته تأسف برانگیز آنجا است که در مسئولان فعلی دولت هیچ کس نیست که دغدغه و اهتمامی جدی برای برون رفت از این اوضاع دهشتناک و فاجعه بار داشته باشد و از این رو نیاز فوری است تا سایر نهادها و دستگاه های قضایی، نظارتی و قانون گذار وارد میدان عمل شوند. ابتذال در سینما با ابعاد مختلف معنا پیدا می کند. ابتذال در کلام، ابتذال در تصویر و… از انواع ابتذال هایی است که ما در سینما شاهد آن هستیم! متأسفانه همانطور که پیش از این عرض کنم نکته فاجعه بار آنجا است که این ابتذال سیر صعودی طی می کند و متأسفانه روز به روز حرف ها و تصاویر رکیک تر از گذشته می شوند و در یک جمله اینکه همه چیز در سینما نافرم و به هم ریخته است.
اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: علیرغم اینکه سینمای ایران همیشه از فقدان سیاست گذاری اصولی و مشخص رنج می برده اما در تاریخ سینمای ایران هیچ گاه تا این حد شاهد بی قیدوبندی و ولنگاری نبودیم و متأسفانه وضعیت روز به روز در سینما بحرانی تر از قبل می شود و هیچ کس هم دغدغه ای برای رفع بحران های به وجود آمده در سینما ندارد. در این سال ها کسانی عرصه سینما را فتح کرده اند که برای سینمای ایران به مثابه تف سربالا است و آینده خوشی نخواهد داشت!
منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: ما این روزها به مرگ سینما رسیده ایم؛ سینمای ایران مدت ها مانند بیمار محتضری بود که متأسفانه مسأله کرونا و فقدان برنامه ریزی و سیاست گذاری از سوی مسئولان برای عبور از بحران های پیش روی آن، سرعتش برای رفتن به سمت مرگ را بیشتر کرد! اگر ما امروز به این وضعیت بحرانی در سینما رسیده ایم به دلیل فقدان استراتژی، نگاه های سیاسی و جناحی، باندبازی و لابی گری دلیل اصلی افول سینما است!
پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: کفگیر هنرمندان پیشکسوت به ته دیگ خورده و هیچ کس به فکر معضلات متعدد ما نیست! این باعث شرم است که نسل بنده که جزو پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر کشور محسوب می شویم تنها ماهانه مبلغ ۱۵۰ هزارتومان به عنوان حقوق دریافت می کنیم و حتی بیمه جامعی نداریم که هزینه های درمان مان را پرداخت کند! آیا این باعث بهت و حیرت مردم نمی شود که بدانند بنده به عنوان یک بازیگر پیشکسوت حتی بیمه نیستم!؟ مردم همیشه فکر می کنند هنرمندان در پول و ثروت غرق هستند اما متأسفانه این چنین نیست و وضعیت زندگی ما بسیار بغرنج تر از چیزی است که بتوان تصور کرد!
حسن هدایت کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: بی تدبیری دولت فقط شامل حال سینما نیست و متأسفانه اوضاع سایر حرفه ها و مشاغل هم بحرانی است! اگر ما سینماگران بی تدبیری ها در سینما را بیشتر لمس می کنیم به دلیل آن است که خانه ما سینما است و با سینما درگیر هستیم و محل کار و تأمین معیشت مان از این هنر-صنعت است! ما نه سندیکایی داریم که از حقوق صنفی و برحق مان دفاع کند، نه بیمه درست و درمانی داریم، نه امیدی به آینده!؛ متأسفانه در سینما تنها تعداد انگشت شماری افراد هستند که وضعیت مالی خوبی دارند و جالب آنجا است که اگر مواهبی هم هست به همین افراد تعلق می گیرد! سوأل ما این است که چرا مواهب به همه یکسان اعطا نمی شود؟ چرا با ندانم کاری میان اهالی سینما فرق گذاشته می شود و این تفاوت قائل شدن باعث بحران و تشتت می گردد!
بهروز بقایی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت:متأسفانه اوضاع فرهنگ و هنر و بالاخص سینما در این ایام هیچ خوب نیست و وضعیت زندگی اهالی سینما و هنرمندان بسیار نابسامان است و مسئولان سینمایی هم بی دغدغه فقط نظاره گر این اتفاقات تلخ هستند. بی تردید وظیفه تمامی نهادها و دستگاه های فرهنگی و هنری به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی و… رسیدگی به مطالبات و رسیدگی به امور زندگی هنرمندان است؛ مدیران باید وجدان و شرافت کاری، دغدغه مندانه در پی حل معضلات عدیده سینما باشند اما متأسفانه چنین چیزی را شاهد نیستیم!
دکتر پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت های سینمایی سازمان سینمایی نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه در یک دهه اخیر کار به جایی رسیده که پیام و محتوای آثار سینمایی منطبق بر اهداف و آرمان های انقلاب و حتی اصول انسانی نیستند؛ حتی در بعد انسانیت هم مخاطب دچار بهت می شود که چرا سازندگان اثر برای انسانیت هم ارزش قائل نیستند! این در حالی است که وظیفه مدیریت سینما آن است تا اجازه ندهد این گونه سوء استفاده ها از هنر ارزنده سینما رخ بدهد. ما متأسفانه به شدت دچار تسامح و تساهل شدیم و فکر می کنیم اگر به هر قیمتی گیشه پرفروش شود سینما احیاء می گردد. اگر قرار است گیشه سینماها با آثار ضداخلاقی احیاء شود همان بهتر که سینما نباشد! ما انقلاب کردیم تا هنر بتواند باعث تعالی انسان ها شود نه اینکه آن ها را به ذلت و زبونی بکشاند.
سینماپرس: فیلم مستند «کوبریک از نگاه کوبریک» در بخش پرتره بینالملل چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته میشود.
به گزارش سینماپرس، فیلم مستند «کوبریک از نگاه کوبریک» ساخته گرگوری مانرو که مستندی در ستایش استنلی کوبریک نابغه سینمای جهان است، در بخش پرتره بینالملل چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته میشود.
در بخشهای مختلف بینالمللی این دوره «سینماحقیقت» که بهصورت غیررقابتی و در قالب نمایشهای برخط (آنلاین) برگزار میشود، سعی شده تا بهترین آثار مستند سینمای جهان به نمایش درآید.
مستند «کوبریک از نگاه کوبریک» به کارگردانی گرگوری مانرو یکی از این آثار بخش پرتره «سینماحقیقت» است. فیلمساز فرانسوی در این فیلم، با بهرهگیری از مصاحبههایی اختصاصی از کوبریک افسانهای که گستره ۳۰ سال فعالیت او را دربرمیگیرد، تصاویر آرشیوی را همچون یک تاریخ نگار در معرفی این کارگردان سرشناس سینما به کار می گیرد.
«اسپارتاکوس « «دکتر استرنج لاو»، «۲۰۰۱: اُدیسه فضایی»، «پرتقال کوکی»، «بری لیندون»، «غلاف تمام فلزی» و «چشمان کاملاً بسته» از مشهورترین فیلمهای استنلی کوبریک است. او با فیلمهایش ۱۳ بار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد و یکبار اسکار بهترین جلوههای ویژه را بهدست آورد.
کوبریک در سال ۱۹۹۷ شیر طلای افتخاری جشنواره فیلم ونیز را به پاس یک عمر دستاورد سینمایی دریافت کرد. او مارس ۱۹۹۹ در ۷۰ سالگی درگذشت.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بهصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
سینماپرس: بازیگر نقش «نغمه» در سریال «از سرنوشت» با اشاره به دوری هفت سالهاش از عرصه اجرای تلویزیونی تأکید کرد که بازیگری را به اجرا ترجیح میدهد.
به گزارش سینماپرس، فاطیما بهارمست بازیگر نقش نغمه در سریال «از سرنوشت» از تجربه حضور در فصل سوم این سریال صحبت کرد و با اشاره به تفاوتهای جدی این فصل با فصل دوم که کاراکتر نغمه وارد داستان میشود، به مهر گفت: فیلمنامه در فصل دوم و سوم دارای تفاوتهایی با یکدیگر است، در فصل دوم اتفاقات در عرض داستان بود اما در فصل سوم با اتفاقات بیشتری روبهرو هستیم و داستان در طول پیش میرود.
وی اضافه کرد: در فصل دوم، نغمه نقش تعیینکنندهای نداشت چرا که داستان با محوریت هاشم و سهراب روایت میشد و هاشم، نغمه را دوست داشت اما در فصل سوم با اتفاقات عجیب و غریبی که رخ میدهد، خود نغمه قصه متفاوتی پیدا کرده و دارای هویت میشود. این قصه در ارتباط با هاشم است اما مستقل هم هست. حتی نغمه در مواردی مجبور میشود جدا از هاشم تصمیماتی بگیرد.
بازی لحظاتی که تجربه نکرده بودم
بهارمست با اشاره به اینکه چالشهای فصل جدید نگاهی به دغدغههای نسل جوان دارد، گفت: تفاوت بین نقش من در فصل دوم و سوم را میتوان از منظر دغدغههای دو نسل متفاوت هم دید. اصولاً نوع دغدغههای جوانان تا زیر ۲۰ سال متفاوت با زمانی است که تحصیلشان تمام شده و به صورت جدی وارد اجتماع میشوند. فصل سوم از این جهت برایم جذابتر بود که پر از لحظههایی بود که یا تاکنون تجربه کرده و یا احتمالاً در ادامه زندگی تجربه خواهم کرد. البته ظریف بازی کردن چنین نقشی کار دشواری است چرا که اگر نتوانید دغدغههای نسل امروز را قابل درک بازی کنید، برای جوانان قابل باور نیست و ممکن است آن را پس بزنند.
بازیگر سریال «از سرنوشت» درباره دغدغههای محوری سریال تاکید کرد: به نظرم خوش شانس بودیم که این نکات در فیلمنامه «از سرنوشت» بهخوبی مورد توجه قرار گرفته بود. نویسندگان این سریال با اینکه خودشان متولدین دهه ۶۰ و ۵۰ اند اما خیلی خوب دغدغههای نسل جوان امروز را میشناختند و از این جهت کار بازیگران سادهتر بود.
علاقه به اجرا بیشتر از بازیگری
بهارمست با اشاره به اینکه بازیگری را بسیار بیشتر از اجرا دوست دارد، گفت: نزدیک به ۷ سال است که دیگر اجرا نکردهام و دلیل آن هم این است که بازیگری را بیشتر دوست داشتم. در بچگی براساس یک سری اتفاقات وارد فضای اجرا شدم و آن چیزی نبود که خودم انتخاب کرده باشم.
وی ادامه داد: هر چه قدر که بزرگتر شدم، آرامآرام به علاقه اصلی خود پی بردم. اجرا چیزی نبود که دوستش داشته باشم و به همین دلیل آن را کنار گذاشتم. به نظرم تجربیات کودکی خیلی ناخودآگاه رخ میدهد و برایشان بیشتر شبیه به بازی است اما با عبور از مرحله کودکی باید تصمیم جدی بگیرید که چه میخواهید بکنید. تصمیم جدی من بازیگری بود.
در انتظار فصل چهارم «از سرنوشت»
بازیگر مجموعه «از سرنوشت» در پایان در مورد دیگر فعالیت این روزهای خود گفت: تئاتر که تعطیل است و برای هیچکس اهمیتی ندارد چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛ اگر هم باز باشد، پر از ریسک و خطر است و در همان یکی دو ماهی که باز شد، کارهایی که بهم پیشنهاد میشد را رد میکردم. در حال حاضر، آماده فصل چهارم میشویم که بینندگان داستانهای جدیدی را در این فصل از سریال «از سرنوشت» خواهند دید.
«از سرنوشت» به تهیهکنندگی اکبر تحویلیان و کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان کاری از گروه فیلم و سریال شبکه دو است و در آن بازیگرانی چون حسین پاکدل، پوریا پورسرخ، لیلا بلوکات، مجید واشقانی، علیرضا استادی، فریبا نادری، مائده طهماسبی، سیدمهرداد ضیایی، فاطیما بهارمست، نسیم فروغ، حبیب دهقاننسب، سارا والیانی، یغما یارعلی، مهدی صبایی، کامبیز منصف، محمد زکیزاده، فرخنده فرمانی، فریده دریامج، کریم قربانی، فاطمه شکری، مسعود انتظاری، مائده نجفی، مریم کاظمی، مونا کرمی، مهدیس توکلی، دارا حیایی و کیسان دیباج (در نقش هاشم و سهراب)، علیرضا آرا و … نقشآفرینی میکنند.
«از سرنوشت» نوشته محمد محمود سلطانی، روحالله صدیقی و مسعود کرمی است. از دیگر عوامل آن میتوان به: نوید احمدزاده دستیار تهیهکننده، پدرام ابدان: مشاور رسانه و مطهره کشاورز محمدیان: روابط عمومی اشاره کرد.
این مجموعه شنبه تا چهارشنبه حدود ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما میرود و بازپخش آن روز بعد حدود ساعت ۱۶:۳۰ است.