X

بایگانی آذر 1, 1399

دفتر سینمایی

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی: امیدوارم نتایج این جلسات منجر به ارتقای سطح تولیدات هنری و نمایشی شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که در جلسه اعضای این کمیسیون با برخی از اعضای خانه سینما، رسانه ملی و وزارت ارشاد، راهکارها و ضرورت‌های دستیابی به محتوای قابل قبول در سامانه‌های نمایش خانگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا منتظری نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به آسیب‌ها و فرصت‌های بهره‌مندی خانواده‌ها از سامانه‌های نمایش آنلاین فیلم به تشریح اهمیت برخورداری جامعه از این امکانات پرداخت و به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: ظرفیت‌های موجود در این سامانه‌ها نقش به‌سزایی در انتقال پیام‌های عزت‌بخش و سعادت‌آفرین و همچنین ارتقاء سطح دانش و بینش جامعه ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها به دلیل شروع کرونا از امکانات تفریحی متنوع محروم هستند، افزود: درحال حاضر بخش قابل توجهی از از زمان فراغت افراد جامعه معطوف به فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری، ادبی و تماشای محصولات تصویری نظیر فیلم و مستند است و همین امر توجه بیش از پیش به آثار تولیدی و نمایشی در سامانه‌ها را می‌طلبد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توجه به محتوا را مهمترین نکته در بهره‌مندی از آثار ارائه شده در این حوزه عنوان و تصریح کرد: توجه به این امر مهم می‌تواند زمینه دستیابی به کامیابی و یا ضلالت و گمراهی افراد خانواده و در رأس آن جامعه را به دنبال داشته باشد زیرا شخصیت‌های این آثار بعضاً به عنوان الگوی ذهنی و عملی در جامعه ماندگار می‌شوند.

* جلسه مجلسی‌ها با خانه سینما و وزارت ارشاد

منتظری با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با برخی از اعضای خانه سینما، رسانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نویسندگان و کارگردانان اظهار کرد: در این نشست راهکارها و ضرورت‌های دستیابی به محتوای قابل قبول در سامانه‌های نمایش خانگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امیدوارم نتایج این جلسات منجر به ارتقای سطح تولیدات هنری و نمایشی شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه برخورد سلبی با این پدیده هرگز نتیجه‌بخش نبوده است و باید با اتخاذ راهکارهایی به برخورد ایجابی با دست‌اندرکاران این حوزه بپردازیم، گفت: همه دغدغه ما این است که با یک مکانیزم دقیق نظارتی، متن و فیلمنامه‌های تصویب شده توسط کارشناسان ذی‌صلاح کنترل شود تا چالش‌ها و آسیب‌های آثار و محصولات نمایشی کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص خط قرمزهای موجود در سامانه های نمایش فیلم، گفت: در حال حاضر بعضی از محصولات تولید شده به صورت مستقیم به ترویج تجمل گرایی و ارزش‌های اخلاقی – فرهنگی مغایر با جامعه ما می پردازند لذا به طور طبیعی حساسیت‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد متولیان امر باید با حس مسئولیت به پیشگیری از مشکلات و آسیب‌های احتمالی در این عرصه بپردازند.

* برخورداری از سامانه‌های نمایش فیلم ضروری است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اسلامی با اشاره به اینکه اصل برخورداری از سامانه‌های نمایش فیلم امری ضروری است و هیچ‌گاه نمی‌توان منکر اصل وجودی آنها شد، گفت: اما مدیریت و نظارت بر آثار تولیدی این حوزه نیز امری غیر قابل انکار است تا در رهگذر آن ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی جامعه نادیده گرفته نشود.

منتظری در ادامه افزود: در حال حاضر بسیاری از مخاطبان نیازمند آثار تولیدی در این حوزه هستند و به نحوی تحول جامعه نیز برگرفته از ارزش‌های مورد توجه در این محصولات است.

 این نماینده در خصوص ضرورت به روزرسانی قوانین در حوزه سامانه‌های نمایش فیلم تصریح کرد: مصونیت و هدایت هر کاری نیازمند توجه بر دو عنصر قانون و اخلاق است، بنابراین دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های فرهنگی ـ هنری باید بر اصول قانونی و پشوانه‌های اخلاقی پایبند باشند.

* حمایت از تولیدکنندگان آن‌ها را قانون‌مدارتر می‌کند

وی با اشاره به اینکه نیازمند تدوین استانداردهایی در این خصوص هستیم تا در چارچوب آن مصالح جامعه و منافع تولیدکنندگان لحاظ شود تا هیچ‌کدام متحمل مشکل و خسارت نشوند، اظهار کرد: توجه به مکانیزم‌های حمایتی، این انگیزه را به سازندگان آثار هنری می‌دهد که آثار فاخری را در حوزه‌های مختلف تولید کنند. به اعتقاد من هرچقدر چتر حمایتی را با رعایت استانداردها باز کنیم، انگیزه تولیدکنندگان برای پایبندی به قانون و اخلاق افزایش می‌یابد و خانواده‌ها نیز با برخورداری از آثار مطلوب فرهنگی می‌توانند اوقات خود را غنا ببخشند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مباحث مربوط به سامانه‌های نمایش، تازه در مجلس شورای اسلامی شروع شده است و درصدد هستیم ضمن آشنایی با دغدغه‌های تولیدکنندگان، مشکلات و موانع احتمالی را بررسی کنید تا خلأهای قانونی موجود را با استفاده از ظرفیت مجلس و سایر دستگاه‌های مربوطه حل و فصل کنیم تا به محصولاتی برسیم که هم از لحاظ مردم مورد اقبال باشد و هم منافع تولیدکنندگان را تأمین کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

محمد گلریز به کرونا مبتلا شد


محمد گلریز از خوانندگان قدیمی کشور و خواننده سرود «خجسته باد این پیروزی» به کرونا مبتلا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

ابوالقاسم طالبی: آقای اسدزاده وقتی سر صحنه بود گویا جوان‌ترین فرد گروه است. پر از انرژی، سرشار از صداقت و اخلاق حرفه‌ای! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امروز زادروزِ بازیگری است که سال گذشته با صحنه روزگار خداحافظی کرد. سریال‌های ماندگار و بیش از ۵۰ فیلم سینمایی و تئاتر از او به یادگار مانده است.

به گزارش سینماپرس، سال گذشته شهریورماه بود که داریوش اسدزاده همچون جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و چندی بعد محمدعلی کشاورز، جزو پیشکسوتان و بزرگان سینما، تئاتر و تلویزیون، با صحنه روزگار خداحافظی کرد. مردِ خوش‌خنده و خوش‌برخوردی که هر بار از او می‌خواستیم کلامی درباره سینما و تلویزیون بگوید، پول را عامل مسمومیت فضای سینما عنوان می‌کرد و می‌گفت: 

تحلیل‌های قابل تأمل آقای بازیگر

“در سینما وجود یک سناریو بکر و جدید کیمیا شده است. پول، فضای سینما را مسموم کرده بطوری که می‌بینی یک بازیگر در یک فصل در ۳ یا ۴ فیلم در ژانرهای مختلف حضور دارد. یک فیلم در کمترین زمان به مرحله تدوین می‌رسد. تلویزیون هم باید در بهره‌گیری از سناریوهای قوی و جدید پیشتازی کند و الا با کاهش مخاطب روبرو خواهد شد.”

تحلیل‌های قابل تأمل داریوش اسدزاده حقیقت دارند. چه در سینما که پای پول‌های کثیف به برخی از آثار وارد شد و نگاه تجاری و سرمایه‌داری دست از سرِ فضای سینما برنمی‌دارد. از طرفی کاهش مخاطبِ تلویزیون و جدّی نگرفتن سناریوهای قوی و نویسندگان کاربلد هم جزو ضعف‌های دیگری است که رفته رفته بیشتر خودشان را نشان می‌دهند. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سینما ,

امروز زادروز داریوش اسدزاده یا به قولی پدربزرگِ تلویزیون است. او را در روزهایی که وارد ۹۸ سالگی شده بود بیشتر به این نام می‌شناختند. یادِ کارهایی مثل “خانه سبز” می‌افتادند و او پدربزرگِ این خانه بود بیشتر به نام پدربزرگ صدایش می‌زدند. اسدزاده ۲۰ ساله بود که وارد عرصه بازیگری شد.  او در سال ۱۳۹۱ مدرک درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ وارشاد دریافت کرد. اسدزاده همچنین مدرک دکتری هنری و معماری در رشته هنر حرفه‌ای (ادبیات هنر) را از دانشگاه تهران دریافت کرده است. در کنار “خانه سبز”، “سمندون” و “همه فرزندان من” از دیگر کارهای نوستالژی این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بود. 

وضعیت سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی به روایت “اسدزاده”

یکی از نکاتِ جالب دیگر، تأسف داریوش اسدزاده از وضعیت سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بود که یک بار در بازخوانی سریال‌های نوستالژی تلویزیون با او همکلام شدیم چنین گفت:  “وضعیت سریال‌ها و فیلم‌هایمان را که می‌بینیم، متأسف می‌شویم؛ البته می‌گوییم که خیلی خوب شده، اما دروغ می‌گوییم. نمی‌خواهیم قبول کنیم کارها خوب پیش نمی‌رود؛ البته فیلم‌های خوبی هم داریم. در سال، ۱۰۰ فیلم ساخته می‌شود اما وقتی شما آن‌ها را نگاه می‌کنی ۶ – ۷ فیلم قابل نمره دادن است.”

تعدد شبکه‌ها، گیج می‌کند!

اسدزاده درباره تعدد شبکه‌های تلویزیونی هم نقطه نظر جالبی ارائه کرد که هنوز بازخوانی آن خالی از لطف نیست:  “تعدد شبکه‌ها را نمی‌پسندم، کار قشنگی نیست. مردم را گم می‌کند، گیج می‌کند، ۲۵ تا شبکه است! برای چه، چرا؟ مگر مردم چه می‌خواهند، نمی‌دانم به هر حال عقیده و سیاست است. من وارد سیاست نمی‌شوم. اما به نظر من کار قشنگی نیست.”

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سینما ,

یادمان نمی‌رود روز یکشنبه سوم شهریورماه سال قبل وکیلش خبر داد که استاد در سن ۹۶ سالگی در منزلش به دیار باقی شتافت. حالا در زادروزش، بیژن بیرنگ تهیه‌کننده سریال “خانه سبز” که مدت‌ها است در تلویزیون و دنیای تصویر نه برنامه‌ای دارد و نه سریالی، از داریوش اسدزاده یادی کرده است. البته درباره روزهایی که دیگر کاری نمی‌سازد هم نکاتی را یادآور شده که قابل تأملند. 

پدربزرگِ خانه سبز به روایت تهیه‌کننده غمگینِ خانه سبز

بیرنگ در سال‌های قبل، مسعود رسام کارگردان “خانه سبز” که سال‌ها با هم همکار بودند را از دست داد. بعدها حمیده خیرآبادی و چندی بعد هم خسرو شکیبایی و سال گذشته هم داریوش اسدزاده. این‌ها همه جزو خانواده‌ای بودند که “خانه سبز” را تشکیل می‌داد. هنوز هم خیلی‌ها این سریال و دغدغه‌هایش را می‌پسندند اما از آن سبکِ ساخت فقط شکل و شمایل آپارتمانی‌ساختن و به کلیشه افتادن باقی مانده است. 

بیژن بیرنگ درباره مرحوم اسدزاده و حال و روز خودش ترجیح داد نوشته‌ کوتاهی را در اختیار تسنیم،  قرار دهد. او نوشت: “هرچه سعی کردم نتوانستم چیزی بگویم. چرا که حالم این روزها اصلاً خوب نیست. خیلی عصبانی و ناامیدم از همه‌چیز این زندگی. از سال ۱۳۸۰ که کنارم گذاشتند سعی کردم خوب باشم. سعی کردم ادامه بدهم و به خودم بگویم من برای خودم نیستم و باید منتظر فرصت‌ها باشم که دوباره برای مردم باشم. برای مردمی که هر روز می‌خواهند، لطف دارند و می‌پرسند چرا کار نمی‌کنم. 

من در این سال‌ها سکوت کردم و باز می‌کنم. من دیگر برای این زمان نیستم چیزهایی که این زمان می‌خواهد من نمی‌توانم و چیزهایی که من خواستم و می‌خواهم در این زمان و شرایط اجازه نمی‌دهد. آقای اسدزاده هم بخشی از زمان گذشته بود مثل من، رسام و خیلی‌های دیگر. خدا رحمتشان کند مرد نازنینی بود. ما امید داشتیم که آن همدلی‌های خانوادگی و عشق در ساختن سریال‌های خوب مثل “خانه سبز” تکرار شوند اما آن‌ها نوستالژی شدند و دیگر خبری نشد.

هنوز آن قصه‌ها را داریم اما من دیگر نمی‌توانم بنویسم. البته تقاضایی هم نیست و خیلی خسته‌ام.”

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سینما ,

حضور در “قلاده‌های طلا” و “یتیم‌خانه ایران”

حضور داریوش اسدزاده در دو اثر “قلاده‌های طلا” و “یتیم‌خانه ایران” قابل توجه است. چرا که برخی از هنرمندان “قلاده‌های طلا” هنوز هم از سوی بسیاری سرزنش می‌شوند و با واکنش‌های متعددی همراه بود. همان‌طور که داریوش اسدزاده خودش اشاره کرده بود: «عده زیادی تماس می‌گرفتند که چرا در «قلاده‌های طلا» بازی کردی، من گفتم کاری به سیاست ندارم و تلاش می‌کنم نقشم را خوب بازی کنم.»

یا درباره «یتیم‌خانه ایران» هم گفت: «فیلم خوبی است و کارگردان سعی داشت قسمتی از تاریخ تلخ ایران که مربوط به آثار جنگ جهانی اول است را به تصویر بکشد. تصویری که در آن بسیاری از ایرانیان دچار فقر و قحطی می‌شوند و تعداد زیادی فوت می‌کنند.»

روایت‌های ابوالقاسم طالبی کارگردان این دو اثر هم جالب است که درباره حضور داریوش اسدزاده در “قلاده‌های طلا” و “یتیم‌خانه ایران” به تسنیم  می‌گوید:  آقای اسدزاده وقتی سر صحنه بود گویا جوان‌ترین فرد گروه است. پر از انرژی، سرشار از صداقت و اخلاق حرفه‌ای. ایشان در فیلم «یتیمخانه ایران» خودشان گفتند برای اولین بار است یک نقش پیرمرد “درب و داغان” را بازی می‌کنم. منظورشان این کاراکتر در حال مردن است.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , سینما ,

وی افزود: داریوش اسدزاده به من می‌گفت در همه کارها یک آدمی بودم که شق و رق راه می‌رفت. البته درست هم می‌گفت تا آخرین لحظه این سَرِحالی و طراوت را می‌دیدیم. ایشان در جریان کار «یتیم خانه ایران» ۹۴ ساله بودند و عین یک سرو راه می‌رفتند. واقعاً انسان از این هنرمند پیشکسوت انرژی می‌گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی “یتیم خانه ایران” تأکید کرد: حقیقتاً خجالت می‌کشیدیم در مقابل ایشان حرفی از درد و خستگی بزنیم. کسی کمردرد هم می‌گرفت به ایشان چیزی در این باره نمی‌گفتیم. چون به واقع هیچ‌وقت از دردش حرف نمی‌زد؛ خدایش بیامرزد.

اسدزاده در طول حیاتش در ۵۸ سریال و تله‌فیلم بازی کرده است که از آن جمله می‌توان به سمندون، خانه سبز، آژانس دوستی، روزگار جوانی، هوش سیاه، دردسرهای عظیم و چرخ فلک اشاره کرد. او در کنارِ بازی‌های درخشان نمایش‌های تئاتر، سینما و تلویزیون که شاید برای مردم ایران، نام‌آشناترین کارهای داریوش اسدزاده، پدربزرگی “خانه سبز” بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

فیلم های سیاه و فمینیستی ایران برنده بزرگ جشنواره فیلم زنان هرات! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات در افغانستان با اعطای شش جایزه به فیلم های سیاه و فمینیستی ایرانی به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم زنان هرات از۱۶ تا ۱۹ نوامبر (۲۶ تا ۲۹ آبان) برگزار شد و در نهایت فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی بین‌الملل را دریافت کرد و فیلم «حوا، مریم، عایشه» ساخته صحرا کریمی و به تهیه کنندگی کتایون شهابی جایزه بهترین فیلم بلند با موضوع زنان را گرفت.

همچنین جایزه بهترین بازیگر زن به صورت مشترک به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی رسید و «ملاقات» ساخته آزاده موسوی جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را به خود اختصاص داد.

«کلاف» به کارگردانی ملیحه غلام‌زاده جایزه بهترین انیمیشن و «خاتمه» ساخته هادی و مهدی زارع جایزه بهترین مستند بلند را به خود اختصاص داد.

فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» ساخته افشین هاشمی نیز لوح تقدیر جشنواره را به سبب نگاه ویژه به زنان دریافت کرد.

ششمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات» در دو بخش «سینمای جهان» موضوع آزاد و «سینمای زنان» متمرکز به مسایل زنان برگزار شد و امسال از میان ۳۰۰ فیلم ارسال شده از ۱۲۲ کشور جهان؛ ۷۳ فیلم منتخب از ۲۷ کشور جهان به این جشنواره راه یافته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

ترانه‌ای که شمس لنگرودی برای ۷۰سالگی‌اش خواند


محمد شمس لنگرودی به مناسبت تولد ۷۰سالگی‌اش، ترانه گیلکی خود، «آبون» ( آبان) را خوانده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

فراخوان «جایزه پژوهش سال سینمای ایران» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی با همکاری خانه سینما، فراخوان چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را منتشر کرد.

در این فراخوان از استادان، سینماگران، دانشجویان و پژوهشگران حوزه سینمای ایران اعم از داخلی و خارجی دعوت به عمل آمده است تا در این رویداد پژوهشی، شرکت کنند.

از جمله شرایط درج شده در فراخوان این است که آثار نباید در دوره‌های قبل این رویداد ارائه شده باشند و برای ثبت نام لازم است «عنوان پژوهش» و «چکیده آثار» از تاریخ اول آذرماه ۱۳۹۹ تا اول دی ماه ۱۳۹۹ از طریق وب سایت www.nicra.ir به دبیرخانه ارسال شوند.

نسخه کامل آثاری که چکیده آنها پذیرفته شود باید تا تاریخ ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹ به ایمیل اختصاصی دبیرخانه به آدرس [email protected] ارسال شوند.

در این رویداد علاوه بر تندیس و لوح تقدیر برای آثار برتر، جوایز و امتیازاتی به شرح ذیل در نظر گرفته شده است:

– «برترین طرح پژوهشی» : مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال

– «برترین رساله دکتری» : مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال

– «برترین پایان نامه کارشناسی ارشد» : مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال

– «برترین مقاله علمی» : مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال

– «برترین پژوهش بصری» : مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال

– «طرح نامه پژوهشی (پروپوزال) برتر» : حمایت از سه طرح نامه، هر اثر تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال جهت اجرا

– «برترین یادداشت تحلیلی» برای پاسخ به پرسشِ «مهم‌ترین مساله سینمای ایران و راه حل آن چیست؟»: جایزه ویژه هیات داوران

چکیده آثار برگزیده در یک «کتابچه» و مقالات دارای بالاترین امتیاز که قبلاً منتشرنشده باشند در یک «مجله علمی» یا «کتاب مجموعه مقالات جایزه» توسط یک ناشر داخلی و یا خارجی، منتشر خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

«سمفا» هفتصد میلیون تومان خرج روی دست سازمان سینمایی گذاشت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عملکرد مالی موسسه سینما شهر از موسسات تابعه سازمان سینمایی در شش ماه اول سال۹۹ منتشر شد گزارشی که مبتنی بر آن مشخص گردید که در شش ماهه نخست امسال مبلغ ۷ هزار میلیون ریال جهت پشتیبانی سامانه مرکزی اکران و فروش سینمای کشور( سمفا) اختصاص داده شده است!

به گزارش سینماپرس، اطلاعات گزارش عملکرد مالی موسسه سینما شهر بر اساس حمایت از ارتقاء فنی تولیدات سینمایی در حوزه CGI و صدا و …، حمایت از ساخت سینماهای جدید، حمایت از بازسازی سینماهای قدیمی، حمایت از ارتقاء و بروز رسانی وضعیت نمایش در سینماهای فعال، حمایت از احداث پردیس های سینمایی امید، پشتیبانی سامانه مرکزی اکران و فروش سینمای کشور(سمفا)، کمک به تبدیل سالن مجتمع های فرهنگی استان ها به سالن سینما در شهر های فاقد سینما، حمایت از بهبود وضعیت نمایش فیلم در سینماهای قدیمی فعال(کمک هزینه انرژی، تامین قطعات یدکی، لامپ پروژکتور و لوازم بهداشتی)، حمایت از اکران فیلم های سینمایی، کمک به صیانت از آثار سینمایی، سمعی و بصری و جلوگیری از عرضه غیر مجاز محصولات سمعی و بصری، حمایت از استاندارد سازی و روزآمدسازی تجهیزات مراکز لابراتواری و استودیوهای سینمایی(تسهیلات)، کمک به ایجاد استودیو در شهرهای منتخب (مشهد و شیراز) و هزینه پشتیبانی تنظیم شده است.

گزارش عملکرد مالی موسسه سینما شهر در شش ماه اول سال۹

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

نگاهی به نمایشگاه «گسست محسوس»


نمایشگاه «گسست محسوس» با نمایش ۱۳ اثر از سه نسل هنرمندان معاصر ایران، تاثیر هنر آمریکا را بر آثار هنرمندان معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

چهار میلیارد و چهارصد میلیون تومان صرف «کمک به راهبری مدیریت سینمای مستند و انیمیشن» شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جزئیات گزارش عملکرد مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از موسسات تابعه سازمان سینمایی در هفت ماه سال۹۹ منتشر شد. گزارشی که مبتنی بر آن مبلغ ۴۴ هزار میلیون ریال صرف کمک به راهبری مدیریت سینمای مستند و انیمیشن شده است.

به گزارش سینماپرس، اطلاعات گزارش عملکرد مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر اساس کمک به برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و برگزاری همزمان در استان ها، کمک به تولید فیلم مستند(کوتاه، نیمه بلند، بلند)، حمایت از تولید فیلم سینمایی تجربی، حمایت از اکران فیلم های هنری و تجربی، حمایت از تولید مشترک فیلم با دیگر کشورها، کمک به خانه مستند استان ها، کمک به تالیف و ترجمه مقالات تخصصی سینمای انیمیشن و مستند، حمایت از تولید فیلم انیمیشن سینمایی، حمایت از تولید فیلم انیمیشن کوتاه، حمایت از تولید مشترک فیلم انیمیشن با دیگر کشورها، حمایت از تولید فیلم سینمایی خلاق (کم بودجه)، حمایت از عرضه فرهنگی و تجاری فیلم های مستند و انیمیشن در دیگر کشورها و کمک به راهبری مدیریت سینمای مستند و انیمیشن تنظیم شده است.

گزارش عملکرد مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در هفت ماه سال۹۹

مشاهده خبر از سایت منبع

0
دفتر سینمایی

آغاز دور دوم شانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» از کرمان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور جمع محدودی از مقامات لشکری و کشوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در جوار مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، صبح امروز شنبه یکم آذرماه با اتخاذ تدابیر بهداشتی و با حضور محدود و حداقلی میهمانان و ادای احترام به مقام شامخ شهید حاج قاسم سلیمانی، در جوار مزار آن شهید بزرگوار برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سردار حسین معروفی؛ فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به ویژگی‌های سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: انقلاب اسلامی برهه‌ای که نیاز به عمار داشت، شهید حاج قاسم سلیمانی در نقش عمار ظاهر و صدای رسای انقلاب اسلامی شد.

سردار معروفی با اشاره به اینکه اقدامات این سردار شهید جامع و با افق دیدی گسترده بود، افزود: وفاداری به ملت و آرمان‌های انقلاب اسلامی، بصیرت در همه لحظه‌های پر فراز و نشیب و جدا نشدن از حق و حقیقت در تک‌تک اقدامات و همچنین منتقم خون شهدای مقاومت بودن، حاج قاسم سلیمانی را به شخصیتی جامع و تربیت‌شده مکتب عاشورا و انقلاب تبدیل کرد.

وی ادامه داد: شهید قاسم سلیمانی حقیقت انقلاب اسلامی بود که رهبر معظم انقلاب او را مکتب توصیف کرد؛ او شخصیتی است که چه در زندگی فردی و چه در ابعاد اجتماعی و جهانی، مایه فخر اسلام و ایران است.

فرمانده سپاه ثارالله با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی خروجی فرهنگ بسیج بود، اظهار داشت: بسیج یک نهاد نظامی نیست بلکه یک فرهنگ و آرمان بزرگ است که از فرهنگ عاشورا منتج شده است. حاج قاسم سلیمانی در چنین فرهنگی تربیت شد و به همین دلیل بود که هرگز به نشان‌های فرماندهی روی دوشش توجه نکرد و هر لحظه به انجام رسالت خود پرداخت.

سردار معروفی تأکید کرد: فرهنگ بسیجی در حاج قاسم سلیمانی نهادینه شده بود و به همین دلیل او در ارائه خدمات به اسلام و مسلمانان مظلوم، هرگز نگاه سیاسی، مذهبی و قومیتی نداشت.
وی با اشاره به برگزاری بخش «سیدالشهدای مقاومت» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، تصریح کرد: دشمن به دنبال از بین بردن مقاومت و در گام بعدی جهاد و در نهایت فرهنگ شهادت در ایران اسلامی است چراکه اگر این سه از بین بروند، کشور خودبه‌خود تسخیر می‌شود.

سردار معروفی خاطرنشان کرد: نباید فرهنگ انقلاب اسلامی در پس مشکلات اقتصادی و معیشتی از بین برود چراکه همین روحیه بسیجی و جهاد علیه استکبار جهانی باعث چنان عزتی شده است که شقی‌ترین رییس‌جمهور بزرگترین مستکبر جهان، شخصاً فرمان ترور سردار حاج قاسم سلیمانی را می‌دهد اما بعد از آن حضور چند میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگ اسلام بیانگر عمق استکبارستیزی انقلاب اسلامی شد. این نشان‌دهنده استیصال آنها و قدرت و عزت و عظمت انقلاب اسلامی است.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی معنای مرگ را تغییر داد و باور به معاد را به گونه‌ای نهادینه کرد که نتیجه این باور رشد و تربیت شخصیتی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی شد.

وی گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یک جشنواره فیلم و فرهنگی ساده نیست بلکه جشنواره‌ای است که آرمان و عظمت یک ملت و انقلاب را به تصویر می‌کشد. این جشنواره باید مستمر باشد چراکه آرمان‌های انقلاب را زنده نگه می‌دارد.

سینما مهمترین ابزار در پاسداشت شهدای محور مقاومت است

در ادامه این مراسم، محمدرضا علیزاده احمدآبادی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره نقش هنر در فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن فرهنگ مقاومت و بسیج در جامعه، گفت: هنر قطعاً مهمترین ابزار و ظرفیت برای فرهنگسازی در جامعه است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در سنوات گذشته در کرمان، برگزاری این جشنواره را گامی بلند برای اشاعه فرهنگ مقاومت در جامعه توصیف کرد و افزود: سینمای مقاومت می‌تواند با تولید آثار فاخر، نسل امروز را با گفتمان مقاومت و فرهنگ بسیج آشنا و ضمن زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و رزمندگان، ارزش‌های والای انقلاب اسلامی به جوانان منتقل کند.

علیزاده احمدآبادی با اشاره به ایجاد و راه‌اندازی ستاد ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی، به برنامه‌های این ستاد اشاره و تصریح کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی با موضوع مکتب حاج قاسم سلیمانی به همکاری و تعامل نهادهای ذی‌ربط و دستگاه‌های درون‌استانی نیاز دارد. البته این ستاد تعامل خوبی با انجمن تاتر انقلاب و دفاع‌مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تولید آثار فاخر هنری را رمز ماندگاری و پاسداشت شهدای بزرگ محور مقاومت و ابزار مهمی در اشاعه فرهنگ مقاومت دانست.

جشنواره فیلم مقاومت برگ برنده‌ای برای انقلاب اسلامی است

سپس مهدی عظیمی میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: مفتخریم که این رویداد فرهنگی را با ادای احترام به روح بلند شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان شهیدی عزیز، انسانی کامل و روحی بلند افتتاح می‌کنیم.

وی افزود: از آغاز جشنواره تا اکنون هر روز از اتفاقی جدید متحیر می‌شدم. امروز قرار بود چند نفر از دبیرخانه جشنواره و از تهران به اتفاق برخی از مسئولان استان، کنار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام شامخ این شهید بزرگوار ادای احترام کنیم اما اکنون شاهد هستیم برنامه‌ای خوب به همت سپاه استان و بسیج هنرمندان استان برگزار می‌شود که بابت این محبت از همگی تشکر می‌کنم. امیدوارم که این برنامه ذخیره قیامت و آخرت برای همه قرار بگیرد.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اضافه کرد: من از جانب سینماگران مقاومت و انقلاب و دفاع‌مقدس و بیش از ده هزار نفری که از ۱۳۵ کشور در بخش‌های مختلف این جشنواره ثبت‌نام کردند و از جانب اهالی سینمای کشور و همه افرادی که دلشان برای شهید سلیمانی می‌تپد، عرض می‌کنم که ما خدمتگزار راه شهدا هستیم.

عظیمی اظهار داشت: حضرت آقا فرمودند «افرادی که در سینما با مضامین انقلاب و دفاع‌مقدس فعال هستند، همواره در جهادند» این جمله باعث افتخار هر لحظه ما شد و بازوبند بسیار ارزشمندی است که ان‌شاءالله لیاقت آن را داشته باشیم و باری که بر دوش ما نهاده شده به سلامت به سر منزل مقصود برسانیم.

عظیمی در ادامه تصریح کرد: سینما از سه زاویه قابل بحث است، یکی از بعد هنر؛ سینما یک هنر است و چه هنری بالاتر از اینکه بتوان امثال شهید سلیمانی را پروراند؛ افرادی که ذره‌ذره حیاتشان عشق به الله، عشق به امام حسین علیه‌السلام و عشق به صاحب‌الزمان عجل‌الله است. اگر سینما را رسانه بدانیم، چه رسانه‌ای بهتر از سینما می‌تواند پیام مقاومت را منتقل کند، انسان کامل بیافریند که تمام وجودش وقف اسلام است.

وی با بیان اینکه بسیجی یعنی امام علی علیه‌السلام که تمام وجودش وقف اسلام بود، تأکید کرد: سینما باید در مسیر مقاومت و فرهنگ بسیجی حرکت کند. سینما اگر صنعت است باید دانست تمام جمعیتی که در مراسم تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی بودند، مخاطبان و خریداران این نوع صنعت هستند.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: چنین سینمایی با چنین قدرتی، متاسفانه در کشور در کم لطفی و بی توجهی قرار گرفته است و ظرفیت‌های این سینما متاسفانه به فراموشی سپرده شده است. هر کس مسئول است باید جوابگو باشد چراکه اگر این ظرفیت از دست برود، نتیجه‌ای جز خسران ندارد.

عظیمی تاکید کرد: یکی از اتفاقات بزرگ هر ساله در کشور، رزمایش‌های بزرگ نظامی است که سپاه و ارتش برگزار می‌کنند. همه این‌ها لازم است اما رزمایش فرهنگی هم باید انجام شود. امروزه باید رزمایش جهانی سینمای مقاومت برگزار شود، سینمایی که در آن جشنواره فیلم مقاومت توانست ده هزار اثر را در خود جا دهد؛ اگر برای هر فیلم ده نفر کار کرده باشند، صد هزار نفر در این رزمایش شرکت کردند و جمعاً ۱۵۰ هزار نفر در مجموع درگیر این جشنواره بودند.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: این جشنواره، برگ برنده انقلاب است. خواهش می‌کنم افرادی که مسئول هستند با توجه به تاکید حضرت آقا بر تاثیر سینما کمک کنند تا از سینما بهره‌برداری منطقی و اصولی کنیم و اهداف انقلاب و در نهایت اسلام را پیگیری و مقدمات ظهور را فراهم کنیم.

در پایان این مراسم با حضور مهدی عظیمی‌میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، سردار معروفی؛ فرمانده سپاه ثارالله و علی رمضانی؛ مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان از برگزیده استانی بخش مستند، امیر پذیرفته برای «دلندروا» و در بخش فیلمنامه معصومه سابقی‌نو برای «حقیقت راه، تقدیر شد.

امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان، احمد علی رمضانی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان، احمد گروئی ساردو مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان، سرهنگ حجت الله پاداش جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان در سازمان بسیج اقشار، انسیه شاه حسینی مدیر بخش فیلم‌سازان بسیجی جشنواره، محمد صنعتی مدیر امور استان‌های جشنواره، قاسم بخشی مدیر بخش سید شهدای مقاومت جشنواره، سیداحد میکائیل‌زاده معاون ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره و سرهنگ محمود مهدوی‌فرد مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

همزمان با برگزاری مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آثار راه‌یافته به این جشنواره به صورت همزمان در دو پلتفرم «نما فیلم» و «عمار یار» اکران می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

0