تبیین «تاریخ فرهنگی ایران معاصر» با زبان موسیقی و مستند
یک مدرس حوزه انسان شناسی و فرهنگ از جزییات راه اندازی پروژه «چهرههای زمان» با بهرهمندی از هنرهای موسیقی و سینما سخن گفت.
یک مدرس حوزه انسان شناسی و فرهنگ از جزییات راه اندازی پروژه «چهرههای زمان» با بهرهمندی از هنرهای موسیقی و سینما سخن گفت.
سینماپرس: عباس لاجوردی کارگردان سینما در خصوص انفعال مدیران دولتی در همه حوزه ها و چشمداشت آن ها به انتخابات آمریکا و دستورات غربی ها برای اداره کشور گفت: مدیرانی که چشم به غرب و شرق دارند جمهوری اسلامی را در همه بخش ها و حوزه ها دچار آسیب مفرط کرده اند؛ من بسیار متأسفم کسانی سکان برخی ارگان های مهم دولتی را در دست گرفته اند که شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی «نه غربی، نه شرقی، جمهوری اسلامی» را فراموش کرده اند و همه چشم امیدشان را به بیگانگان و دشمنان قسم خورده این آب و خاک دوخته اند.
کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه رفتار منفعلانه و نگاه غرب زده برخی مدیران دولتی باعث شده تا طی این سال ها کشور ما با آسیب های زیادی روبرو شود. جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر، پیشرو و پیشتاز است که هیچ نیازی به بیگانگان و اجنبی ها ندارد و اگر مدیری خردمند و دغدغه مند در کشور وجود داشته باشد با تقویت روحیه خودباوری در مردم کاری می کند که تمام غربی ها جلوی ما زانو بزنند.
وی ادامه داد: مدیرانی که چشم امیدشان را به انتخابات آمریکا و رفتن ترامپ و آمدن بایدن و امثالهم دوخته اند به غرب وابستگی دارند. آن ها اغلب یا شهروند و سیتی زن آمریکا و کشورهای اروپایی هستند یا همسر و فرزندان شان در آنجا زندگی می کنند و یا بده بستان های عظیم مالی و تجارت و واردات و صادرات دارند و به دلیل همین منافع شخصی شان است که چشم به غرب دوخته اند.
لاجوردی سپس با بیان اینکه من دنیا را دیدم، در آمریکا هم بودم و در هیچ کشوری تا این حد شاهد خوباختگی مدیران نبوده ام اظهار داشت: نکته قابل تأمل آنجا است که خود مردم آمریکا به دولت های شان امید ندارند. من همواره گفتم آمریکا در آستانه فروپاشی است. بنده خودم در جنبش وال استریت حضور پیدا کردم و دغدغه مردم شان را دیدم. آن ها دغدغه ملی ندارند. من از حدود ۱۰ سال قبل به این نتیجه رسیدم!
این سینماگر متذکر شد: این فاجعه است که مردم آمریکا هیچ امیدی به روسای جمهورشان ندارند اما برخی مدیران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چشم به انتخابات ننگین آمریکایی ها دوخته اند! آقایان به خود بیایید! همه ما باید در پی حفظ عزت و استقلال کشورمان باشیم و باید بدانیم که تا زمانی که خودباخته باشیم و چشم به دست غربی ها بدوزیم هیچ منفعتی عایدمان نمی شود.
وی در خاتمه اظهاراتش یادآور شد: به عنوان یک مثال دم دستی باید بگویم اینکه مثلاً در کشور ما گوجه فرنگی نایاب و گران است به ترامپ و بایدن ربطی ندارد به خود مسئولان دولت ربط دارد. اینکه هر کالایی در اقصی نقاط مختلف کشور با نرخ های متفاوت فروخته می شود و نظارتی از سوی نهادهای ناظر وجود ندارد به دست غربی ها نیست و عدم دغدغه و اهتمام از سوی مدیران دولتی باعث همه این اتفاقات تلخ شده است.
نماهنگ «هشت بهشت» در آستانه سالگرد درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر و طنز پرداز فقید کشورمان پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
سینماپرس: فیلمتئاترهای «ابریشم» به کارگردانی و نویسندگی یاسمین پیداودی و «کوکوی گردندراز» به کارگردانی مهدی مقیمیاسفندیاری با مشارکت و نقشآفرینی نوجوانان و جوانان دارای نیازهای ویژه به مناسبت روز جهانی معلولان برای علاقهمندان اکران میشود.
به گزارش سینماپرس، مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری گفت: مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در سالهای گذشته در پروژهای با عنوان «طرح حمایت از اجرای تئاتر فراگیر (کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه)» از هنرمندان تئاتر با نیازهای ویژه در حوزه تئاتر کودک و نوجوان حمایت کرد و ضمن مشارکت در زمینهی تولید آثار، سالنهای خود را در اختیار این گروهها قرار داد تا این نوع از تئاتر نیز در جامعه جایگاه خود را پیدا کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، امیر مشهدیعباس در ادامه از اکران رایگان دو اثر با عنوان «ابریشم» و «کوکوی گردندراز» در قالب طرح نمایشنما خبر داد و یادآور شد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و فراگیری بیماری کرونا امسال نتوانستیم اثری از هنرمندان فراگیر (با نیازهای ویژه) را در سالنهای تئاتر کانون بر روی صحنه ببریم اما شرایط دیگری برای دیدن آثار گذشته فراهم کردیم تا به مناسبت روز جهانی معلولان ۱۳ آذر برخی آثار ارزشمند این عزیزان هنرمند بهصورت رایگان در پرتال اینترنتی کانون به نشانی th.kpf.ir برای مخاطبان اکران شود.
بر اساس این خبر، در این دو نمایش، هنرمندان با نیازهای ویژه «نابینا، معلول جسمی و حرکتی و سندرم دان» ایفای نقش میکنند.
در خلاصه نمایش «کوکوی گردندراز» آمده است: پسری به نام پیام دچار اختلال طیف اوتیسم است. خانوادهاش از حضور او در جمع اکراه دارند زیرا احساس میکنند با بقیه بچهها متفاوت است. روزی پیام اتفاقی وارد تمرین گروه نمایش میشود. مربی نمایش، استعداد پیام را دیده و میخواهد او را عضو گروه کند. اما با مخالفت بازیگران تئاتر روبرو میشود، تا…
پیشتر نیز این نمایش در هفته ملی کودک سال ۱۳۹۸ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران اجرا شده است.
نمایش «ابریشم» که منتخب جشنواره منطقهای تئاتر معلولان آفتاب در استان چهارمحال و بختیاری در سال ۹۷ شده است، از زندگی کرم ابریشم کوچکی میگوید که در جنگل دوری به دنیا میآید. شیطونک تصمیم میگیرد پیله کرم کوچولو را به دست بیاورد. در این وقت فرشته مهربان و جنگلبان به کمک کرم میآیند و… و.
بر همین اساس، از دیگر آثار طرح حمایت از هنرمندان با نیازهای ویژه که با حمایت مرکز تولید تئاتر کانون به صحنه رفتهاست، میتوان به «گربه و پلنگ» به کارگردانی محمدحسن ابویی، «گاوی که میخواست شیر باشد» به کارگردانی محسن میرزایی و ایمان تاجسلیمان، «پرنده و فیل» به کارگردانی حمید کیانیان، «یک آسمان ستاره» به کارگردانی علیرضا دهقانی، «غصههای جورواجور» به کارگردانی حسین غلامی و «حواست کجا بود؟» به کارگردانی علیرضا دهقانی اشاره کرد.
یادآوری میشود این دو نمایش به مدت سه روز از ۱۳ آذر ۱۳۹۹ همزمان با روز جهانی معلولان بر روی پرتال اینترنتی کانون به نشانی th.kpf.ir به صورت رایگان قابل مشاهده است.
دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی کیش اسامی گروه های منتخب شرکت کننده در این رویداد موسیقایی را معرفی کرد.
سینماپرس: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبلغ بودجه حوزه فرهنگ در کشور را کم دانست و گفت: بودجه کل حوزه فرهنگ در کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان است که ۱۴۰ هزار تومان سرانه یعنی روزانه ۱۰۰ تومان میشود. در واقع سهم حوزه فرهنگ نسبت به کل بودجه در سال ۹۳ تا ۹۷ یک درصد بوده و در سال ۹۸ هفت دهم درصد و در سال ۹۹ به نیم درصد کل بودجه تبدیل شده است.
به گزارش سینماپرس، در دیدار حمیدرضا حاجی بابایی (رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی) با سعیدرضا عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) که سه شنبه ۱۱ آذر در دبیرخانه این شورا انجام شد، عاملی به اشاره به سوابق فرهنگیِ حاجی بابایی در حوزههای فرهنگی حضور وی در جایگاه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را منشا اثر مثبت برای حوزه علم و فناوری و فرهنگ کشور خواند و تاکید کرد: فلسفه وجودی شورا و آثار مصوبات این شورا در پیشرفت علم و فرهنگ کشور بعضا در مجلس مورد توجه قرار نمیگیرد، به همین دلیل باید ه باید برای نهادینه شدن این جایگاهِ فراقوهای تدبیری اندیشیده شود.
او با اشاره به اینکه باید توجه شود تا رکن بودن مجلس شورای اسلامی در قانونگذاری کشور مورد صیانت قرار گرفته و اقدامی انجام نشود تا باعث تضعیف آن شود، ادامه داد: بر اساس برنامه ششم باید سهم اعتبار تحقیقات کشور به چهار درصد میرسید که این مهم مورد تاکید و مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده است اما همچنان شاهد تحقق نیافتن آن هستیم که امسال این سهم به ۸۰ صدم یک درصد رسیده است.
به اعتقاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید به نهادهای علمی یعنی آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور اهمیت فراوان داد تا آثار تقویت آنها در بخش های مرتبط با سلامت و پیشرفت کشور مشهود باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سرانه هزینه کرد برای مهد کودک در استرالیا که ۱۲۵۰۰ دلار است، اشاره کرد و افزود: ما هزینه ای برای این حوزه مهم و راهبردی نمیکنیم، که زیرساخت اصلی فرهنگ و اقتصاد کشور در پرورش کودک سالم و صالح نهفته است.
این استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع فضای مجازی و عدم وجود نگاه بلند در کشور به آن گفت: رفع تبعیض اجتماعی، عدالت و… در کشور از طریق فضای مجازی محقق میشود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن مباحث جدی را داشتهایم.
وی همچنین با اشاره به طراحی سکوی ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی در این شورا اظهار کرد: در حال حاضر شاهد پراکندگی حوزههای فضای مجازی و بسترهای ایجاد شده در حوزه هایی مانند آموزش عالی و وزارت بهداشت هستیم که سکوی ملی، آموزشی، تربیتی و پژوهشی برای چهار حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و آموزش و پرورش ظرفیت با هدف هم افزایی و استفاده بهینه از ظرفیت ها هستند.
او با تاکید بر وجود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وبسایت با حداقل تاثیرگذاری در دنیا، بیان کرد:هیچ کدام آنها به تنهایی اثرگذاری ندارند، بلکه تجمیع آنهاست که قدرت ایجاد میکند و منابع تاثیرگذار قدرت در فضای مجازی بسترهایی هستند که با تجمیع این داده ها ایجاد قدرت کردهاند. بهعنوان مثال دانشگاههای کشور تک به تک اقدام به خرید منابع کتابخانهای میکنند در حالیکه اگر همه آنها در قالب یک کنسرسیوم خرید کنند قطعا موفقیت بهتری را شاهد خواهیم بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح مبلغ کمِ بودجه حوزه فرهنگ در بودجه کل کشور گفت: بودجه کل حوزه فرهنگ در کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان است که ۱۴۰ هزار تومان سرانه یعنی روزانه ۱۰۰ تومان میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه ضرورت دارد این تخصیص بودجه با سیاستهای کلان کشور انطباق بیشتری داشته باشد، گفت: در حکمرانی حوزه فرهنگ دچار پراکندگی هستیم و در سهم بودجه نیز با کمبود مواجه هستیم و البته در حوزه فرهنگ و علم و فناوری نیاز به بازمهندسی در نظام حکمرانی داریم.
عاملی با بیان این که سهم حوزه فرهنگ نسبت به کل بودجه در سال ۹۳ تا ۹۷ یک درصد بوده و در سال ۹۸ هفت دهم درصد و در سال ۹۹ نیم درصد کل بودجه شده است، اظهار کرد: ۸۰ درصد بودجه فرهنگ هزینه حقوق و دستمزد میشود و متاسفانه مبلغی برای پژوهش، مطالعه و عملیات بسیار ناچیز است. این بدین معناست که در نظام بودجه ریزی ما تامین اعتبار برای کار اداری فرهنگ می کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود درباره ساماندهی آموزش عالی گفت: در مصوبه جهش تولید که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شده است ساماندهی و بازمهندسی آموزش عالی کشور دیده شده است، از سوی دیگر بهروزرسانی نقشه جامع علمی کشور که ماموریتهای جدید برای این حوزه طراحی شود، در دستور کار قرار دارد.
ضرورت توجه بیشتر به حوزه های سیاستگذاری در برنامه های کلان کشور
در ادامه جلسه اصغر عبدالهی – معاون امور مجلس و فراسازمانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی – نیز به دنبال برگزاری جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی و در راستای افزایش تعاملات با قوه مقننه تاکید کرد: لازم است جلساتی با حضور پنج کمیسیون مرتبط با وظایف و ماموریت های شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود.
وی با تاکید بر این که حاجیبابایی در دوره های مختلف در مجلس نگاه مثبت به حوزه فرهنگ داشته که نماد آن را میتوان در برنامه ششم توسعه و ۱۹ ماده در این برنامه دید که ناظر به علم و فناوری است، افزود: در بخش فرهنگ نیز در برنامه ششم این توجه بوده است.
منصور کبگانیان – قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی – نیز در سخنانی با تاکید بر تعاملات مثبت حاجیبابایی در دوره وزارت با شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این دوره محقق شد.
او همچنین آمایش آموزش عالی، نبود پژوهانه برای دانشجویان دکتری، برنامهریزی برای حوزه نخبگان در کشور، مسئله هوافضا، اهمیت افزایش سهم بودجه تحقیق توسعه و ضرورت توجه بیشتر به حوزههای سیاستگذاری در برنامههای کلان کشور را مورد تاکید قرار داد.
بزرگ نمایی غیرواقعی از بودجه فرهنگ کرده اند
محمد آقاسی – دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی – نیز در سخنانی با تاکید بر زیاد بودن هجمههای فرهنگی وارد شده به کشور در حوزه فرهنگ، گفت: باید متناسب با این هجمه ها در برنامهریزی و تخصیص بودجه اهمیت داده شود.
وی با اشاره به جنگ روایتها در بازنمایی واقعیتهای موجود در کشور، اظهار کرد: در چند سال اخیر بزرگنمایی غیرواقعی از بودجه فرهنگ شده است و بودجه فرهنگ در مقابل بخشهای دیگر بسیار کم است. از سوی دیگر پراکندگی بودجهای در حوزه فرهنگ داریم که بعضا این بودجهها با اسناد و اهداف نظام قابل تعین (امتیاز دادن) نیست.
او با اشاره به ایجاد ستاد مهندسی فرهنگی در دوره جدید و برگزاری هفت جلسه و تصویب ۲۱ مصوبه برای آن، این اقدام را گام رو به جلو در تحقق این مطالبه مهم مقام معظم رهبری دانست و افزود: کمیته تلفیق بودجه فرهنگ بر اساس مصوبه این ستاد با عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، نماینده سازمان برنامه و بودجه به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.
آقاسی همچنین ضرورت آمایش فرهنگی را از دغدغه های شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد که بر اساس آن سازمان تبلیغات اسلامی ماموریت انجام آن را با همکاری سایر نهادهای مربوطه بر عهده گرفته است.
تا سازماندهی در حوزه فرهنگ نباشد، با هر بودجه ای موفق نیستیم
در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی – رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی -؛ بزرگترین مشکل فرهنگ را در این دانست که هر کس به هر طریقی بر اساس سلیقه خود عمل میکند و گفت: بهعنوان مثال شاهد بودیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بالاترین سند مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که کار زیادی روی آن انجام شد با چه سرنوشتی در اجرایی شدن دچار شد.
وی با اشاره به تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و ادامه این روال در موضوع قرآن نیز اظهار کرد: اگر یک میلیون معلم متدین و انقلابی تربیت کنیم همین برای کشور کافیست که دانشگاه فرهنگیان با این هدف راهاندازی شد و ۶۳ پردیس ایجاد شد و افراد نخبه با شرایط ویژه برای معلمی راهی این دانشگاه شدند و برای نیروی انسانی آموزش و پرورش و جزئیات آن کاملا برنامه ریزی صورت گرفت که این مصوبه مهم نیز در اجرا با مشکلات همراه شد.
او با تاکید بر این که در کشورهای پیشرفته بیشترین توجه را به بخش آموزش و پرورش و بهطور ویژهتر سطوح پایینتر آن دارند، افزود: منع خصوصیسازی در آموزش و پرورش، رفع پراکندگی بالایی در حوزه آموزش عالی و تجمیع مراکز متعدد، اهمیت حوزه نخبگان در کشور و توجه آموزش مهارتمحور باید مورد توجه قرار بگیرند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت و تدبیر و ساختار مهمتر از بودجه است، بیان کرد: تا ساماندهی در حوزه فرهنگ بهوجود نیاید هر قدر بودجه به این بخش تزریق شود به موفقیت دست نخواهیم یافت.
حاجی بابایی ریشه مشکلات اقتصادی را در فرهنگ دانست و افزود: باید یک سازماندهی در این زمینه شروع کنیم، آمادگی داریم برای ساماندهی این حوزه با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری داشته باشیم. باید طوری برنامهریزی شود که بودجه ها در مسیر تعریف شده در برنامه ها و مبتنی بر نیاز کشور و رفع مشکلات هزینه شوند و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادهای خود در این خصوص را طراحی کند.
تک آهنگ «آدم عاشق» با ترانه ای از مهرزاد امیرخانی، آهنگسازی میلاد پرقوه و خوانندگی ناصر پورکرم منتشر شد.
سیاوش کامکار، مهیار طریحی و مصطفی مومنیان سه هنرمند شناخته عرصه سنتور نوازی در تازه ترین فعالیت خود یک اثر پژوهشی – موسیقایی را منتشر کردند.
سینماپرس: ظاهراً متولیان سینمایی کشور نتوانستند به نفع مردم و اهالی سینما از طمع ثبت سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در کارنامه خالی مدیریتی خود چشم پوشی نمایند و سرانجام فراخوان جشنواره را در روزگار کرونایی منتشر نمودند.
به گزارش سینماپرس، در متن این فراخوان آمده است: با استعانت از خداوند متعال و در شرایطی که همه گیری ویروس کرونا تولیدات سینمایی و برگزاری جشنواره های فیلم را در ایران و جهان با محدودیت های متعددی مواجه کرده است، سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده یک سال تلاش سینماگران ایرانی که در این شرایط دشوار چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشته اند و نیز اعتلای تولیدات سینمایی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزههای دینی و ایرانی، حمایت از سینمای خلاق و توسعه اقتصاد سینما بهمن ماه ۱۳۹۹ در تهران با ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا توسط سازمان امور سینمایی و سمعی بصری برگزار می شود.
بخشهای اصلی:
الف- مسابقه سینمای ایران
۱- سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی)
۲- مستند بلند
۳- کوتاه داستانی
ب- مسابقه تبلیغات سینمای ایران
الف- ۱- سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)
فیلمهای بلند داستانی که دارای پروانه ساخت سینمایی از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۹ اکران عمومی نشده و در سامانه های نمایش درخواستی به صورت آنلاین به نمایش درنیامده باشند مجاز به حضور در این بخش خواهند بود.
تبصره ۱: فیلم های بلند داستانی به جز جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان نباید در هیچیک از رویدادها و جشنواره های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درآمده باشند.
تبصره ۲: فیلم های بلند داستانی که در دوره گذشته جشنواره نسخه کاملشان مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفته است مجاز به حضور نخواهند بود.
تبصره ۳: هیات داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلم های حرفه ای و فیلم اول کارگردانان را در همه بخش ها مورد داوری قرار می دهد.
تبصره ۴: فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق میشود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران عمومی نشده باشد.
تبصره ۵: داوری در بخش سینمایی پویانمایی مشروط به حضور حداقل دو فیلم در این قالب خواهد بود.
الف- ۲- فیلم مستند بلند
هیات داوران این بخش از میان فیلم های مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.
الف- ۳- فیلم کوتاه داستانی
هیات داوران این بخش از میان فیلم های کوتاه حائز شرایط(۳ تا ۱۵ دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.
جوایز:
* اعضاء هیات داوری جشنواره متشکل از سینماگران و صاحبنظران فرهنگی هنری، از میان تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره، جوایز را به شرح ذیل اهداء خواهند کرد.
• سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی(جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی)
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم
• سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران
• سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
• سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران
• سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
• سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی
• سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی زن
• سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی مرد
• سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن
• سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد
• سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری
• سیمرغ بلورین بهترین تدوین
• سیمرغ بلورین بهترین موسیقیِ متن
• سیمرغ بلورین بهترین صدا
• سیمرغ بلورین بهترین طراحیِ صحنه و لباس
• سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی
• سیمرغ بلورین بهترین جلوههایِ ویژه میدانی
• سیمرغ بلورین بهترین جلوههایِ بصری
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه
• سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران بهترین فیلم پویانمایی
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند سینمایی
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی
تبصره ۱: سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی بنا به پیشنهاد هیات داوران بخش های مختلف، با انتخاب دبیر اهدا خواهد شد.
تبصره ۲: سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران در صورت اکران آثار بخش مسابقه سینمای ایران در سینماهای مردمی با مراجعه به آراء تماشاگران به تهیهکننده فیلم منتخب اهداء خواهد شد.
تبصره ۳: سیمرغ بهترین فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
تبصره ۴: سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی به تهیهکننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
تبصره ۵: سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به تهیهکننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
مقررات عمومی مسابقه سینمای ایران
مهلت ثبت نام: ۱۶ آذر تا ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹
• تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی میتوانند با مراجعه به سایت جشنواره مراحل ثبت نام خود را تکمیل و اطلاعات فیلم را به همراه عکس در سامانه جشنواره ثبت کنند. (ارائه پروانه ساخت سینمایی الزامی است).
• تاریخ تولید فیلمهای سینمایی بخشهای مسابقه نباید قبل از سال ۱۳۹۷ باشد.
• آن دسته از آثاری که در شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه نمایش خانگی (DVD,VOD,IPTV) و بازارهای فیلم داخلی و خارجی به نمایش درآمده باشند مجاز به ثبت نام در این جشنواره نخواهند بود.
• فیلمهای سینمایی با مدت زمان کمتر از ۷۵ دقیقه پذیرفته نمیشوند.
• تهیه کنندگان باید حداکثر تا ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ نسخه نهایی فیلم با استاندارد فنی، (DCP)، عکسهای صحنه و عکس کارگردان بر روی CD و تیزر یا سه دقیقه از فیلم برای استفاده تبلیغاتی به دبیرخانه تحویل دهند. این امر به منزله قبول کامل مقررات و سایر ضوابط تولید و نمایش فیلم در ایران از سوی صاحبان قانونی فیلم ها است.
• در صورت ارائه نکردن کپی نهایی فیلم تا تاریخ مقرر (۲۰ دی ماه) نام فیلم از فهرست متقاضیان جشنواره خارج خواهد شد.
• پس از آغاز به کار هیات داوران، امکان خارج کردن فیلم از جشنواره وجود ندارد.
• هیات داوران جشنواره، حداقل ۲۴ ساعت قبل از مراسم پایانی نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهند کرد.
• هیچ جایزهای در بخش رقابتی به طور همارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمیشود.
• دست اندرکاران اصلی تولید فیلمهای بخش های رقابتی نمی توانند عهده دار مسئولیت داوری فیلم های آن بخش باشند.
• نمایش فیلمها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان سینمایی و مشروط به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.
• تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیشبینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.
ب- مسابقه تبلیغات سینمای ایران
این بخش با هدف تشویق، تقویت و بکارگیری روشهای خلاقانه و مؤثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی و جذب حداکثری مخاطبین و ارتقاء سطح کیفی تبلیغات و اطلاعرسانی و همچنین ترغیب و تشویق هنرمندان این عرصه در بخشهای عکس، پوستر، آنونس و تیزر فیلمهای سینمایی ایرانی برگزار میشود.
مهلت ثبت نام: ۱۶ تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹
مقررات:
متقاضیان میتوانند جهت شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران از طریق مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com، نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم شرکت و بارگذاری نمونههای آثار خود مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام کنند.
شرایط عمومی:
۱. متقاضیان میتوانند با مراجعه به سایت اینترنتی جشنواره، پس از عضویت در سایت جشنواره در قسمت ثبتنام فرم شرکت در مسابقه را تکمیل نمایند.
۲. تمام فیلمهای سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که بعد از ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۸ تا ۳۰ آذرماه سال ۱۳۹۹ در داخل کشور اکران عمومی شده باشند و یا در سامانه های نمایش درخواستی به صورت آنلاین به نمایش عمومی درآمده باشند، میتوانند در مسابقه شرکت کنند.
۳. محدودیتی در تعداد عناوین آثار ارسالی وجود ندارد.
۴. آثار ارزیابی شده در دوره گذشته، در این دوره پذیرفته نمیشوند.
۵. تفسیر مقررات، رفع ابهامات و اخذ تصمیم نهایی در خصوص موضوعات پیشبینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.
۶. دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخشهای مختلف جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و…) خواهد بود.
شرایط اختصاصی:
بخش عکس:
۱- بارگذاری فایل تصاویر در سایت جشنواره در فرمت JPG، با حداقل کیفیت ۶ مگاپیکسل ضروری است.
۲- در صورت تعدد آثار، عکسهای هر فیلم میبایست به صورت جداگانه بارگذاری شود.
۳- تعداد آثار ارسالی از هر عنوان، ۵ عکس صحنه و ۳ عکس پشت صحنه است.
۴- هرگونه دخل و تصرف در عکسها به شکلی که اصالت عکس را مخدوش کند، مجاز نیست.
بخش پوستر:
۱- بارگذاری فایل پوستر در سایت جشنواره با فرمت JPG، با کیفیت DPI۱۵۰ و در قطع ۷۰*۱۰۰ ضروری است.
۲- پوسترهای ارائه شده باید از میان آثار رسمی و استفاده شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان سینمایی باشد.
۳- در این بخش تنها پوستر فارسی فیلم ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.
بخش آنونس و تیزر:
۱- هریک از نسخههای موردنظر میبایست بهصورت مجزا با فرمت ۴MP و حجم حداکثر ۵ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود.
۲- ارائه نامه رسمی تهیه کننده و یا موسسه پخش مبنی بر تایید استفاده از نسخه ارائه شده در تبلیغات برای هر عنوان الزامی است.
جوایز:
* سیمرغ بلورین به بهترین عکس
* سیمرغ بلورین به بهترین پوستر
* سیمرغ بلورین به بهترین آنونس و تیزر
رافی داوتیان عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مفاخر ایران ویژه دانشمندان در این دوره از الزام هنرمندان به ساخت یک ماکت برای حضور در این سمپوزیوم خبر داد.