ارکستر سمفونیک ملی سوریه اشعار مقاومت را مینوازد
ارکستر سمفونیک ملی سوریه با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران و وزیر فرهنگ سوریه در اولین سالگرد شهادت شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اشعار مقاومت را مینوازد.
ارکستر سمفونیک ملی سوریه با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران و وزیر فرهنگ سوریه در اولین سالگرد شهادت شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اشعار مقاومت را مینوازد.
سینماپرس: حمیدرضا آذرنگ که امسال نخستین فیلم بلند سینمایی خود با نام «روزی روزگاری آبادان» را ساخته است، با اشاره به وضعیت فعالیت هنری در دوران کرونا گفت: ویروس منحوس کرونا یک ضرر هنگفت را به تئاتر و سینما وارد کرده است و تئاتر را به سمت نابودی کشانده است؛ زیرا تئاتر به حضور فیزیکی مخاطب احتیاج دارد و در این شرایط امکان اجرای هیچ نمایشی نیست.
به گزارش سینماپرس، این بازیگر و کارگردان سپس از وضعیت دشواری که در دوره کرونا پیش روی هنرمندان قرار گرفته، صحبت کرد و ادامه داد: همه آدمها به جایی رسیدهاند که میگویند زندگی را نمیشود تعطیل کرد. شاید اگر رعایت پروتکلها انجام میشد و مراقبتهای لازم صورت میگرفت، در حال حاضر این اوضاع را مقابلمان نداشتیم. خیلی از کسب و کارها بیش از یک مدت نمیتوانند بیکاری و بیحرکتی را تحمل کنند زیرا اقتصادشان دچار ضعف میشود که طبعاً ویرانگر است.
آذرنگ درباره برپا شدن یا نشدن جشنواره فیلم فجر با توجه به اعلام فراخوان این دوره جشنواره، گفت: امسال که جسارت کردهام و فیلمی ساختهام، نمیتوانم بگویم جشنواره فیلم فجر برگزار شود یا خیر؛ اگر بگویم حتما باید جشنواره برگزار شود بعضیها میگویند چون فیلمی ساخته اینگونه میگوید… و اگر بگویم نه، گروههایی که در این شرایط بحرانی زحمت کشیدهاند دچار آسیب میشوند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: با این وجود معتقدم میتوان مانند برخی از جشنوارههای معتبر دنیا که به عدم برگزاری نرسیدند و به نوعی برپایی جشنواره در این دوران را مدیریت کردند، تدابیری اندیشید تا جشنواره سی ونهم فیلم فجر در نهایت احتیاط و مراقبت برگزار شود تا دوستانی که زحمت کشیدهاند، نتیجه زحمتشان بیثمر نباشد آنهم در این شرایط که ما حتی اکرانهای موفقی هم نداریم.
آذرنگ در پایان عنوان کرد: امیدوارم با صلاحدید مسئولان، جشنواره سی و نهم به خوبی و خوشی برگزار شود و با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی نتیجه خوبی داشته باشد.
*ایسنا
غلام کویتی پور با اشاره به ویژگی های شهید حاج قاسم سلیمانی، وی را دوستی شفیق دانست که رفتنش جگر او را آتش زده است.
سینماپرس: نمایش کمدی «گُرگاس، یا روز بهخیر آقای وزیر» بهزودی با کارگردانی حمیدرضا نعیمی روی صحنه میرود.
به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نعیمی، در تازهترین اثر خود قصد دارد نمایش کمدی «گُرگاس، یا روز بهخیر آقای وزیر» را در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه ببرد.
این نمایش کمدی داستان مردی است که برای منسب وزارت دارایی انتخاب میشود. او میداند بسیاری از مسؤلان و سازمانها در فساد، اختلاس و پولشویی گستردهی کشور دست دارند. پس اعلام میکند که بیهیچ ملاحظهای قصد پاکسازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی میکنند او را از خواسته و هدفش دور کنند، اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنیهایی که در طول مبارزه مواجه میشود، در مییابد ریشهی این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمیگردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیسجمهور دریافت کرده همه را غافلگیر میکند.
نعیمی و گروه تئاتر شایا قصد داشتند در فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ نمایش فردریک را در سالن اصلی تئاترشهر به روی صحنه ببرند که با وجود آمادهسازی دکور، لباس، موسیقی و کسب مجوز از شورای نظارت و ارزشیابی، اجرای این نمایش به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد. اکنون حمیدرضا نعیمی میخواهد با تولید و اجرای این نمایش کمدی، گامی بزرگ برای بهبود وضعیت موجود بردارد.
سایر بازیگران و عوامل نمایش کمدی گُرگاس، یا روز بهخیر آقای وزیر بهزودی معرفی میشوند.
محمدرضا اتابکی از هنرمندان پیشکسوت عرصه نوازندگی و آموزش ساز ویولن صبح روز شنبه پانزدهم آذر ماه در ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
سینماپرس: «قصه آرشاک» مستند پرتره آرشاک قوکاسیان دوبلور ایرانی، تولید جدید شبکه مستند سیما برای نخستین بار یکشنبه ۱۶ آذر ساعت ۲۱ از تلویزیون پخش می شود.
به گزارش سینماپرس، «قصه آرشاک» سیزدهمین مستند از مجموعه مستندهای دوبله و صدا به تهیهکنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی است و در ۵۷ دقیقه به جنبههای مختلفی از زندگی کاری آرشاک قوکاسیان میپردازد.
قوکاسیان زاده ۶ مهر ۱۳۲۳ اولین دوبلور مسیحی ایرانی است، او در فاصله سالهای ۱۳۳۹ تا اوایل سال ۶۲ به جای شخصیتهای جوان در بسیاری از فیلمهای سینمایی و سریالهای ایرانی و خارجی گویندگی کرده است. سپس به کانادا مهاجرت میکند و سال ۸۷ مراحل بازگشت وی به ایران انجام شده و به دنیای دوبله باز می گردد.
این هنرمند تا امروز آثار بسیاری را از خود بر جای گذاشته است، با این همه صدای او برای نقش «سعید» در سریال دایی جان ناپلئون در یادها مانده است. در فیلم های خارجی نیز مهمترین نقش گویی او در فیلم «محمد رسول الله(ص)» به جای شخصیت عمار است.
قوکاسیان در «قصه آرشاک» درباره ورودش به دوبله، دلایل مهاجرت و فعالیتش در کانادا و همچنین اتفاقی که منجر به بازگشت این دوبلور پیشکسوت به ایران شد، صحبت خواهد کرد.
«قصه آرشاک» یکشنبه ۱۶ آذر ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۲ بامداد و ۹ صبح خواهد بود.
مازیار شاهی ـ آهنگساز، نوازنده و مدرس تار و سهتار ـ در یادداشتی به حاشیه های تصنیف «کاروان شهید» که شهرام ناظری اخیرا عنوان کرده سازنده ملودی این اثر او بوده است و نه محمدرضا لطفی، پرداخت.
شاهکارهایی از مجموعه هنری کاخ باگینگهام در نمایشگاهی برای عموم مردم به نمایش گذاشته میشوند.
سینماپرس: به نظر میرسد بخشی از مدیران فرهنگی باتوجه به سال آخر دولت فعلی ترجیح میدهند این رویداد هرطور شده برگزار شود تا از آن به منافع مورد نظر برسند.
به گزارش سینماپرس، از ماهها پیش و با گسترش شیوع کرونا درکشور و با تاثیرات جدی آن برسینما، زمزمههایی درباره آینده برگزاری جشنواره فجر در سال جاری مطرح شد. مدیران سینمایی ترجیح دادند اظهارنظر جدی را به ماههای منتهی به بهمنماه واگذار کنند تا بلکه شرایط تا آن موقع مشخص شده باشد، اما حالا به همان زمان مذکور رسیدهایم و در روزهای گذشته مسوولان فرهنگی درباره برگزاری دوره آتی جشنواره فیلم فجر مسائلی را مطرح کردند.
با شیوع کرونا در ایران با فاصله نسبتا کمی سینما هم وارد بحران این بیماری شد. سینماها خلوت و پروژهها معلق شدند. پس از تعطیلی جشنواره جهانی فجر، زمزمههایی درباره جشنواره ملی فجر نیز شنیده شد. البته مسوولان ترجیح دادند نسبت به این موضوع واکنشی قطعی نداشته باشند. تصور این بود که با شروع تابستان بیماری فروکش خواهد کرد و اوضاع روبهراه خواهد شد، اما برخلاف تصور اولیه این اتفاق رخ نداد و با آغاز پاییز شاهد اوجگیری این بیماری مهلک شدیم. پس در نتیجه برخلاف سالهای قبل که تابستان و پاییز بهطور سنتی ایام پیک فیلمسازی برای حضور در جشنواره فجر است، امسال ماههای کمرونقی را در حوزه تولید پشتسر گذاشتیم. البته در همین چندماه هم فیلمهایی ساخته شده که با تعلیق و شروعبهکار چندباره ساخته شده است.
اقدامات و اظهارات متناقض
شرایط کرونایی و احتمال تعطیلی این دوره از جشنواره هم فیلمسازان را قانع کرد تا عطای ساخت فیلم در سال جاری را به لقایش ببخشند. البته تابستان گمانهزنیهایی درباره سرنوشت جشنواره فجر امسال مطرح شده بود. عدهای میگفتند میشود به سبک ونیز و با رعایت حداکثری پروتکلها فجر را برگزار کرد. برخی میگفتند آنلاین شود و عدهای نیز قاطعانه خواستار تعطیلی جشنواره در شرایط کرونایی بودند. کار به جایی رسیده بود که برخی اهالی فرهنگ و سینما برگزاری جشنواره با اوضاع فعلی را یک خیانت و خودکشی دسته جمعی عنوان میکردند. تا اینکه هفته گذشته دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در فراخوانی اعلام کرد: همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده یک سال تلاش سینماگران ایرانی که در این شرایط دشوار چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشتهاند و نیز اعتلای تولیدات سینمایی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزههای دینی و ایرانی، حمایت از سینمای خلاق و توسعه اقتصاد سینما بهمنماه۱۳۹۹ در تهران با ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا توسط سازمان امور سینمایی و سمعی بصری برگزار میشود. سپس خبر برگزاری نشست مجازی دبیر جشنواره هم منتشر شد.
البته همزمان با این اتفاق سیدعباس صالحی چهارشنبه شب در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزشوپرورش در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا و این بیماری منحوس در کشور دو نظریه درباره برگزاری سیونهمین دوره جشنواره فیلم فجر مطرح است که یکی برگزاری آن به شکل مجازی و دیگری به تعویق انداختن آن تا زمان دیگری است. به گزارش «آفتاب نیوز» عضو کابینه دولت دوازدهم با ذکر این نکته که ممکن است در زمستان سال جاری بهخصوص بهمنماه موج کرونایی دیگری را شاهد باشیم، گفت: بنابراین احتمال برگزاری جشنواره بصورت قبل در فضای حقیقی امکانپذیر نخواهد بود از این رو این جشنواره در فضای مجازی برگزار خواهد شد. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موارد پیشنهادی دراین باره درحال بررسی است لذا به محض تصمیمگیری نهایی در اسرع وقت اطلاعرسانی خواهد شد. صالحی در عین حال گفت: چنانچه موضوع برگزاری مجازی این جشنواره در بهمنماه محقق نشود به احتمال قوی جشنواره فیلم فجر با تعویق چند ماهه، اوایل سال آینده (۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. به گفته وی، هرچند برگزاری مجازی جشنواره آن رونق جشنواره حقیقی فیزیکی را ندارد اما تاثیرات آن کمتر از فضای حقیقی وفیزیکی هم نیست.
سناریوهای مختلف
این اختلاف نظر اساسی بین وزیر و دبیر جشنواره نشان میدهد که ظاهرا سیستم فرهنگی هنوز به نتیجه مشخصی در این زمینه دست نیافته است. به نظر میرسد بخشی از مدیران فرهنگی باتوجه به سال آخر دولت فعلی ترجیح میدهند این رویداد هرطور شده برگزار شود تا از آن به منافع مورد نظر برسند اما بخشی هم باتوجه به تبعات احتمالی برگزاری جشنواره دراین زمینه مردد هستند.
سناریوهای مختلفی برای سرنوشت جشنواره قابل تصور است. اولین نظریه برگزاری جشنواره باتاخیر چندماهه و در بهار سال آینده است. این را وزیر هم گفته و به لحاظ عملی میتواند یکی از گزینههای مطلوب باشد.
این تصمیم علاوهبر کمک به دور شدن از پیک کرونا به تولید و ارسال فیلمهای بیشتر توسط فیلمسازان نیز منجر خواهد شد. اما گزینه بعدی که احتمالا به لحاظ عملی طرفداران زیادی نداشته باشد، برگزاری به صورت مجازی است.
برگزاری مجازی جشنواره نه به لحاظ هنری ارزشمند است و نه امنیت مناسبی دارد. این احتمال وجود دارد که فیلمهای منتشر شده به سرقت و در فضای مجازی منتشر شوند. اما دیدگاه بعدی برگزاری جشنواره به صورت حداقلی و با ظرفیت محدود است.
یعنی در این شرایط مسابقه اصلی آن هم با اکرانهای محدود برگزار شود. اکران مردمی لغو یا به صورت حداقلی باشد و از طرفی اکران برای اهالی رسانه هم با ظرفیتی بسیار کمتر از سالهای قبل باشد. دراین شرایط قطعا خبری از برگزاری نشست خبری فیزیکی هم نخواهد بود. احتمالا بخش زیادی از سؤالات و ابهامات در نشست خبری مجازی دبیر جشنواره مشخص خواهد شد.
*صبح سینما
یک روزنامهنگار و کارشناس فرهنگ و هنر می گوید که «کاش هنر ایران خیلی شفاف و مستقیم تحریم میشد، زیرا شاید به رگ غیرت سه دولت اخیر برمی خورد و برای بهبود وضعیت هنر قدمی برمی داشتند؛ از اینجا رانده و از آنجا مانده حکایت هنر ایران شده است که به هر بخش آن، تئاتر، موسیقی، کتاب یا سینما مینگری افسردگی میگیری.