X

بایگانی دی 1, 1399

دفتر سینمایی

«رضا رویگری» همچنان در مقابل دوربین «المپیادی‌ها» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه اپیزودیک «المپیادی‌ها» با بازی رضا رویگری، بهنوش بختیاری و … هم‌اکنون در مشهد در حال تصویربرداری است.

به گزارش سینماپرس، اولین اپیزود از مجموعه اپیزودیک «المپیادی‌ها» به کارگردانی حسن حجگذار از چندی پیش در مشهد و روستای اخلمد مقابل دوربین رفته است. این مجموعه در هشت قسمت ۹۰ دقیقه‌ای تولید می‌شود و پس از اتمام تصویربرداری اپیزود اول در یکی دو هفته آتی، سایر اپیزودهای مجموعه مقابل دوربین خواهد رفت.

رضا رویگری، شهنام شهابی، بهنوش بختیاری، حسن حجگذار، علیرضا شیخ‌الاسلام، کیانوش گرامی، سعیده عرب، شهرام لاسمی، علیرضا سوزنچی، اسماعیل بایگی، تکتم اخجوانی، سیما صادق‌زاده، سهیل سهیلی، سعیده محمدنژاد، پارسا صائم، ملیکا اتحادی، امین قندیار، زینب سمیعی، نسترن هاتفی، مهری شمس، غلامرضا بایزان‌منش، حسین مقدم، محمد ستاری، علی آزادنیا، محمد الهی، حامد مقدم، شیرین هدایت‌پور، مسعود سالاری، مهدی باقرنیا، سیدحسین متقی، امین بهروزی، زهرا حج‌گذار، فرناز نیک‌نظر، عسل دودمان، آوا مقدم، محمد رنجبر، سیدسجاد حسینی، ارمیا ساقی، رضا ستاری، حسین پروانه، مجید مظلومی، قاسم معاونی، سعید مظلومی، شکرا… باقرنیا، المیرا مظلومی، مهدیار پروانه و سامان رخصتی، گروه بازیگران این پروژه را تشکیل می‌دهند.

به جز چند چهره شناخته شده سینما و تلویزیون، سایر بازیگران این پروژه از بین نوجوانان و جوانان مستعد منطقه اخلمد و بازیگران بومی شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان و استان مازندران انتخاب شده‌اند.

در خلاصه داستان اپیزود اول «المپیادی‌ها» با عنوان «بزن بریم بهشت» آمده است: شب با یک رویای بی‌نظیر. با خوردن اکسیر، سر بر بالش می‌گذاری و صبح بیست سال جوان می‌شوی، اکسیر خورده و نخورده، راستش را بگو چه می‌کنی!؟

دیگر عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه‌کننده: غلامحسین حیدری، نویسنده: خزر مهران‌فر، مشاور فیلمنامه: فرهاد مهرانفر، بازنویسی فیلمنامه: حسن حجگذار، مجری طرح: امین بهروزی، مدیر تولید: مصطفی احمدی‌فر، مشاور تولید: محمدحسین آراسته، مدیر صدابرداری: محمد امامی، مدیر تصویربرداری: رسول تنهایی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سامان رخصتی، طراح گریم: امیرحسین غفاری، مجریان گریم: محمدرضا رضایی، مریم رحمانی، آتنا صالحیان، طراح لباس: محبوبه سلطانی، طراح صحنه: احمدرضا آخوندزاده، دستیاران لباس: فرشته واثقی، عسل دودمان، گروه کارگردانی: ملیحه کوروش‌زاده، امیرحسین اسفندیاری، سیدسجاد حسینی، کارگردان فیلم پشت صحنه و ساخت تیزر: جواد سیفی، دستیار پشت صحنه: علیرضا احمدی، عکاس: سیدعلیرضا سیدی، منشی صحنه: ملیحه محمدی، هلی‌شات: مهدی اسدیان، دستیاران صحنه: محمدناصر شکیب، زهرا حجگذار، محسن غلامی، دستیار اول تصویربردار: داریوش معصومی، دستیاران تصویر: علیرضا صفری، مصطفی حسین‌خانی، سعید نظری‌فر، دستیار صدا: محمدجواد باقری، حمل و نقل: مهدی عرب، هادی حجگذار، محمد افضلی، محسن غلامی، فرهاد علی‌زاده، محمد رنجبر، سعید مظلومی، گروه تدارکات: مجید مظلومی، محسن غلامی، محمد رنجبر، سعید مظلومی، مسیح فرامرزیان، خدمات: قاسم معاونی، مدیر مالی: حمید ابری، پشتیبانی اداری: شرکت سینمایی شبیه (وحید ظریف، سیدهادی قاسمی)، پشتیبانی، لوکیشن: پیمان داخته، محسن خیاطی، احمد ستاری، محمد ستاری، جواد شهناز، محمد جلالی، مرتضی متقی، محسن غلامی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محسن حموله» دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی محسن حموله را به‌عنوان دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، فاضل نظری این انتصاب را به پیشنهاد معاون تولید کانون انجام داده و در این حکم اظهار امیدواری کرده است در سال جهش تولید و در ششمین دوره این جشنواره، گام‌های موثری در راستای توسعه کمی و کیفی صنعت اسباب‌بازی برداشته شود.
در همین حال با توجه به شرایط فعلی همه‌گیری ویروس کرونا و برگزاری مجازی این رویداد فرهنگی؛ تحقق اهداف والای جشنواره از رهگذر کمک به سازماندهی صنعت اسباب‌بازی، توسعه و ترویج کاربردها و کارکردهای بازی و اسباب‌بازی و تقویت ارتباط میان طراحان، تولیکنندگان و سرمایه‌گذاران حوزه اسباب‌بازی از مواردی است که مدیرعامل کانون در این حکم بر آن تاکید کرده است.
محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون است و در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز دبیری چهارمین و پنجمین دوره این جشنواره را بر عهده داشته است.
ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی قرار است از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزار شود.
در این میان قرار است برگزاری این رویداد فرهنگی به‌صورت مجازی و فرآیندی صورت بگیرد به‌نحوی که بخش‌های متنوع جشنواره مانند بخش رقابتی، بخش علمی شامل برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، نمایشگاه‌های تخصصی و بازار اسباب‌بازی، به ترتیب تا پایان سال ۱۳۹۹ برگزار شود که فراخوان بخش‌های مختلف نیز به‌تدریج اعلام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور مجوز برای «هرمان» آقای فیلم اولی در کنار «بازی ناتمام» یک حامی «فتنه آبان ۹۸» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با پنج فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلمنامه‌های «غریزه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیاوش اسعدی، «علت مرگ نامعلوم» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر، کارگردانی و نویسندگی علی زرنگار، «دختر برقی» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی حسین قناعت، «بازی ناتمام» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی امیرشهاب رضویان و «هرمان» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، کارگردانی و نویسندگی علی بهرادمهر موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و باز هم می‌سازند/کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سینمای ایران گفت: فیلمی را که با چند میلیارد بودجه ساخته می‌شود، نمی‌توان به این سادگی و راحتی وارد فضای مجازی کرد. ضمن اینکه با این فروش کنونی به سرمایه خودش هم دست پیدا نمی‌کند.

به گزارش سینماپرس، سالن‌های سینمایی به نظر در روزهای پیش رو همچنان فعالیت خود را تعلیق کنند؛ حال چه این تعلیق اجباری باشد و یا به شکل خودخواسته. در دوره کرونا و طی یک سال اخیر، سینمای ایران نیز مثل کشورهای صاحب سینما به دوران معمول خود بازنگشته و این رویه گویا قرار است ادامه پیدا کند.
بسیاری از کشورهای صاحب سبک در سینما، این روزها حضور در سرویس‌های آنلاین سینما را جدی‌تر گرفته‌اند و چه بسا بسیاری از فیلم‌های پرسروصدا و باکیفیت نیز سر از این پلتفرم‌ها درآورده و توانسته‌اند به فروش قابل توجهی هم برسند. با این حال به رغم تزریق برخی فیلم‌های جدید اما در سینمای ایران این بخش از ماجرا مورد استقبال فیلمسازان قرار نگرفته است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد در قالب یک پرونده اکران آنلاین در ایران را در بوته نقد قرار داده و آن را بررسی کند. در دومین شماره از این پرونده گفتگوی آنا با حسن کلامی را می‌خوانید.

با این همه فیلم چه می‌کنید؟

حسن کلامی از تهیه‌کنندگانی است که اخیراً «آبادان یازده ۶۰» را به سینمای آنلاین بُرد اما بنا بر گفته خود به دلیل مشکلات این پلتفرم‌ها و عدم شفافیت این ماجرا اقبال چندانی به کار خود ندید.

وی در گفتگو با آنا درباره تعدد فیلم‌های ساخته شده و تکلیف اکران آنها تصریح کرد: همین الان و در شرایطی که سینما بسته است و همه‌چیز راکد پیش می‌رود، شمار زیادی فیلم اکران‌نشده وجود دارد و همین طور بسیاری فیلم نیز درحال ساخت است که وضعیتشان برای نمایش نامشخص است.

فرض کنید حتی شرایط اکران دوباره مهیا شود؛ آیا می‌توان این همه فیلم را اکران کرد!؟ از طرفی ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که هنوز وضعیت کرونا مشخص نیست و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که بالاخره تا کی ادامه دارد.

تهیه‌کننده «زخم شانه حوا» با طرح سؤالی این‌گونه گفت: فرض کنید حتی شرایط اکران دوباره مهیا شود؛ آیا می‌توان این همه فیلم را اکران کرد!؟ از طرفی ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که هنوز وضعیت کرونا مشخص نیست و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که بالاخره تا کی ادامه دارد.

سینمای آنلاین سازوکار بهتر و کاراتر می‌خواهد

کلامی افزود: من مانده‌ام این همه فیلم موجود را در آینده چطور می‌خواهند اکران کنند. مگر اینکه به این نتیجه برسیم که سینما و اکران روی پرده جوابگوی این تعدد از فیلم نیست و مثلاً سراغ نمایش آنلاین آنها برویم که آن نیز ساز و کاری می‌خواهد ورای آنچه که وجود دارد.

این تهیه‌کننده مدعی شد: فیلمی را که با چند میلیارد بودجه ساخته می‌شود، نمی‌توان به این سادگی و راحتی وارد فضای مجازی کرد. ضمن اینکه با این فروش کنونی به سرمایه خودش هم دست پیدا نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید جریان اخیر سینمای آنلاین را تحت ارزیابی قرار داد گفت: باید هیئتی بنشینند و این دوره اخیر نمایش فیلم در پلتفرم‌ها را از اول بررسی کنند. وقتی این سالن و سینما نمی‌تواند جواب دهد خب باید با رویه‌ای خاص وارد فضای آنلاین شد.

جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و باز هم می‌سازند! کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید. نمی‌دانم شاید از داخل جوی پول پیدا می‌کنند!

درحال حاضر شرایط ایده‌آل، مهیا نیست

تهیه‌کننده «آبادان یازده ۶۰» همچنین یادآور شد: من از سر ناچاری فیلم را به اکران آنلاین بردم. به‌واقع هم‌اکنون شرایط درست و حسابی مهیا نیست. اگر چند فیلم در این فضا جواب داده‌اند و فروش کرده‌اند به جای خود باید مورد بررسی قرار داد. این همه فیلم ناموفق در گیشه را هم باید کارشناسی کرد.

کلامی اعتقاد داشت: با شرایطی که من در سینما و اکران می‌بینم، دولت بعدی هر کسی هم که می‌خواهد باشد، به مشکل برمی‌خورد چون دولت فعلی زیادی برایش دردسر به جا خواهد گذاشت.

وی در نهایت خاطرنشان ساخت: دقت کنید که این همه فیلم و سرمایه چطور در تولید فیلم‌ها متوقف شده است؛ جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و بازهم می‌سازند! کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید. نمی‌دانم شاید از توی جوی پول پیدا می‌کنند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امضا تفاهم نامه همکاری سینمایی بین ایران و نیکاراگوئه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان سینماتک ملی نیکاراگوئه و بنیاد سینمایی فارابی تفاهم نامه همکاری در زمینه امور سینمایی امضاء کردند.

به گزارش سینماپرس، در این دیدار که با حضور مسئولان سینماتک ملی نیکاراگوئه و سفرای دو کشور در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به سینمای ایران و سابقه و تجربه ۱۲۰ ساله‌اش، اظهار داشت: در روزهایی که دنیا با چالش کرونا روبرو است، با امضای این تفاهم‌نامه فصل نوینی از تعاملات سینمایی دو کشور ایران و نیکاراگوئه آغاز شد.  

او با اشاره به ایجاد زمینه فعالیت سینمایی در قالب تولید مشترک در آینده همکاری دو کشور اظهار داشت: امید است این قرارداد همکاری زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی و دولتی دو کشور قرار گیرد.  

در این نشست مجید صالحی سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه گفت: از طریق امضای این تفاهم‌نامه مهم، تبادل محصولات و برنامه‌ریزی برای همکاری سینمایی آغاز می‌شود و از این طریق امکان دستیابی به اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ‌ها به‌دست می‌آید که موجب تقویت روابط دوستانه دو کشور می‌شود.  

همچنین «ایدانیا کاستیلو»، مدیر سینماتک ملی نیکاراگوئه در این نشست اظهار داشت: امضای این تفاهم‌نامه نشانه تعهد مردم و دولت‌ها برای اتحاد و تقویت فرهنگ‌های هر دو ملت است.  

در بخش دیگری از این نشست آیزاک براوو سفیر نیکاراگوئه در ایران، از حمایت مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران و بنیاد سینمایی فارابی برای تعهدشان به امضای این تفاهم‌نامه که به نفع توسعه هنر سینمایی در هر دو کشور است، تشکر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدای امید نعمتی در «ایستگاه» شنیدنی شد/ یک درخواست از مخاطبان


آلبوم موسیقی «ایستگاه» به آهنگسازی مهیارعلیزاده و خوانندگی امید نعمتی در قالب هفت اثر با کلام از آثار شناخته شده ترین شاعران کشورمان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افزایش مخاطب رسانه ملی/ ۴۵درصد مردم کتاب می‌خوانند


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در میان کتاب‌های قابل مطالعه رمان حرف اول را می‌زند و مخاطب رسانه ملی افزایش داشته است. ۷۰درصد موسیقی گوش می‌کنند و ۸۰درصد جامعه از اینترنت استفاده می‌کنند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای مستند جنبه واقع‌گرایانه دارد و تاثیر مستقیم‌ روی سیاست‌گذاران، ذی‌نفعان مشترک و مردم می‌گذارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» تاکید کرد سینمای مستند رفتار مردم و سیاستمداران را اصلاح می کند.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی صبح امروز دوشنبه اول دی ماه در محل استقرار تیم اجرایی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حاضر شد و از بخش‌های مختلف ستاد برگزاری این رویداد آنلاین، بازدید کرد.

در این بازدید محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این دوره، میزان استقبال علاقه مندان و آمار بازدیدها از مستندهای حاضر در این رویداد پرداخت.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی درباره تاثیرگذاری جشنواره «سینماحقیقت» صحبت و از بخش های مختلف ستاد، از جمله ستاد اطلاع رسانی بازدید کرد.

حسین انتظامی درباره تاثیر سینمای مستند و جشنواره «سینماحقیقت» در ارتقای فرهنگ جامعه توضیح داد: بر کسی پوشیده نیست که سینمای مستند یک سینمای ناب و واقع گراست که تاثیر قابل توجهی در رشد و تقویت فیلمسازان آینده کشور می‌گذارد. این سینما ما را با بعد واقع‌گرایانه‌ای از جامعه مواجه کرده و جلوه‌های دقیق‌تری از آن را برایمان به تصویر می‌کشد.

وی افزود: هیچکس منکر نقش جشنواره «سینماحقیقت» در ارتقای فیلمسازی به ویژه در حوزه مستند نیست. خوشبختانه در حوزه مستند ظرفیت‌های بالایی در منطقه داریم و سینمای مستند ایران و این جشنواره جلوه‌گری بیشتری را در این دوره خاص (پاندمی کرونا) داشته که اتفاق خوبی است.

رییس سازمان سینمایی درباره تفاوت این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» با دوره‌های گذشته گفت: در این دوره زمانی خاص ما برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی با ۲ گزینه مواجه بودیم، اولین روش این بود که بگوییم کرونا است، پس تمام رویدادها تعطیل شوند. اما روش دیگر که همکاران ما انتخاب کردند، این بود که در زیست کرونایی که با آن درگیریم، مدل جدیدی را برای برگزاری جشنواره‌ها تجربه کنیم.

انتظامی ادامه داد: از این جهت برگزاری آنلاین در شرایط کنونی تجربه‌ای شد که حتی در دوره نبود کرونا هم، ظرفیت‌های مکمل برای بیشتر دیده شدن آثار و ارزیابی دقیق آنها برای مخاطبان گسترده تر را از دست ندهیم. به این صورت امکان نمایش بیشتر آثار برای عزیزانی که در تهران نیستند، هم فراهم می‌شود.

معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر سینمای مستند در رفع نیازهای جامعه توضیح داد: سینمای مستند جنبه واقع‌گرایانه دارد و تاثیر مستقیم‌ روی سیاست‌گذاران، ذی‌نفعان مشترک و مردم می‌گذارد. به این خاطر که مخاطب در ژانرهای مختلف تولید مستند به طور مستقیم با یک پدیده مواجه می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در سینمای مستند پژوهش مقدم بر اتفاق های دیگر است، بنابراین مخاطب با یک پکیج کامل مواجه می‌شود. قطعا اگر از زاویه مردم نگاه کنیم، مستندها علاوه بر ارتقای بینش افراد، منجر به این می‌شوند که افراد رفتار خود را اصلاح کنند. اگر از جنبه سیاست‌گذاران به این حوزه نگاه کنیم، تاثیر سینمای مستند در اصلاح سیاست‌ها کاملا مشخص است.

انتظامی درباره اینکه آیا برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند زمینه را برای آنلاین کردن دیگر رویدادهای سینمایی همچون جشنواره ملی فجر فراهم کند، گفت: چند ماه پیش درباره این موضوع در سازمان سینمایی بحث شد که ما درباره کرونا و برگزاری رویدادها در این زمان چه واکنشی داشته باشیم، آن جا قرارشد نهایت بهره‌برداری را از فضای مجازی داشته باشیم.

رییس سازمان سینمایی در پایان بیان کرد: اگرچه تحریم بودیم و شرایط سختی را سپری می‌کنیم اما فرصت‌سازی‌هایی کردیم که موجب خشنودی است. خواسته من از همکارانم در دبیرخانه‌های چند جشنواره سینمایی این بود که به صورت انتزاعی بخش‌های مختلف جشنواره را ببینند و از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده بشود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز زمستان تولد کدام هنرمندان موسیقی را رقم زد؟


امروز نخستین روز از آخرین زمستان قرن است. روزی که با تولد دو تن از هنرمندان سرشناس موسیقی همراه است؛ افلیا پرتوی و محمد نوری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چقدر خوب می‌شد که «بنیاد رودکی» با انتشار فراخوانی از آهنگسازان می‌خواست تا درباره این «اسطور ملی» اثر بنویسند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی رهبری از آهنگسازان و رهبران ارکستر شناخته شده کشورمان معتقد است ساخت آثار موسیقایی شاخص برای اسطوره های ملی کشورها نکته مهمی بوده که دربرگیرنده مولفه های بسیاری است.

به گزارش سینماپرس، علی رهبری رهبر ارکستر و آهنگساز شناخته شده کشورمان که طی سال‌های گذشته به عنوان مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در کشورمان فعالیت می‌کرد، در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، در گفتگو با مهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر شرایط اجرای آثار موسیقایی مرتبط با سرداران و اسطوره های ملی حوزه مقاومت در ایران گفت: تولید آثار مختلف و با کیفیت در موضوعاتی مرتبط با اسطورهای ملی در تمام دنیا وجود دارد و اصلاً هم مربوط به کشور خاصی نیست. کما اینکه در این مورد تاکنون آثار و قطعات متعددی با موضوع اسطورهای ملی در کشورهای مختلف تولید شده‌اند که به تناسب موضوعات مورد نظر کشورها اشکال متفاوتی هم داشته است.

وی افزود: اما آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، دلیل تولید این آثار است. اینکه آیا نوشتن و تولید آثار موسیقایی مرتبط با اسطورها و قهرمانان ملی می‌تواند به ماجرای معرفی هرچه بهتر این قهرمانان در میان مردم کمک کند؟ یا نه ساخت اثر درباره این عزیزان حتی ممکن است در بسیاری از موارد به شخصیت اصلی و ملی آنها نیز لطمه وارد کند؟ که باید جواب داد اگر ماجرا به سمت و سویی هدایت شود که آثار از درجه کیفی پایینی برخوردار باشند قطعاً آن قطعه نه تنها اثر مطلوبی روی مخاطب می‌گذارد که باعث می‌شود شنونده و مخاطب فاصله بیشتری از شخصیت ملی و اسطوره مورد نظر بگیرد. بعضاً هم دیدیم در این زمینه آثاری تولید شده‌اند که سرشان به تنشان نمی‌ارزید و واقعاً ناراحت کننده بودند.

چقدر خوب می‌شد که بنیاد فرهنگی هنری رودکی در آستانه سالروز شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی می‌آمد و با انتشار فراخوانی از آهنگسازان می‌خواست تا درباره این اسطور ملی اثر بنویسند و بعد از داوری که صورت می‌گیرد کارهای نمونه این فراخوان را با ارکسترهای تحت پوشش خود اجرا می‌کرد رهبری بیان کرد: جریان جنگ تحمیلی و شهادت بسیاری از عزیزانمان در دوران دفاع مقدس و فداکاری و ایثار بسیاری از قهرمانان ملی ما که در راه میهن به شهادت رسیدند شرایط بسیار حائز اهمیتی است که اگر خواستار تولید اثر هنری برای آنها هستیم باید به نکات بسیار زیادی توجه کنیم. این چه فایده دارد که فقط سمفونی و اثر بنویسیم بدون اینکه بدانیم چه تأثیری روی مخاطبان دارد؟ این ماجرا هم وقتی تأسف بار تر می‌شد که ساخت چنین آثاری را به افرادی بدهیم که هیچ آشنایی با فضای ساخت این آثار ندارند و با وجودی که در حوزه موسیقی آگاهی دارد اما نمی‌داند مشغول چه کاری است؟ این یعنی عدم صلاحیت و عدم صلاحیت هم موجب می‌شود که رنگ و بوی قطعه سفارش شده به قدری بی تأثیر باشد که حتی نقد کردن آن نیز فایده‌ای ندارد.

این آهنگساز و رهبر ارکستر با اشاره به اینکه برای ساخت آثاری مرتبط با اسطورهای ملی نباید با نگاه سیاسی به تولید اثر اقدام کرد، گفت: من در طول این سال‌ها نهایت تلاش خودم را انجام داده‌ام که آدم سیاسی نیستم بنابراین وقتی در این مورد اظهار نظر می‌کنم فارغ از هرگونه نگاه سیاسی است که ممکن است برخی‌ها را برنجاند. اما حرف اصلی من مبتنی بر این نکته است که باید برای ساخت آثاری از این دست از جمله کارهای مربوط به شهید سردار سلیمانی خیلی از مولفه‌ها را در نظر داشت که از اصلی‌ترین آنها کیفیت و آگاهی آهنگساز اثر از آنچه به او سفارش شده، خواهد بود. کما اینکه در این زمینه هم شاهد بودیم آثاری از سال گذشته تاکنون تولید شده‌اند که به لحاظ موسیقایی فاقد کیفیت بوده که نتیجه‌اش کم توجهی مخاطبان است.

رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران که هم اکنون در کشورهای اروپایی مشغول به فعالیت در ارکسترهای مختلف بین‌المللی است در جواب سوال دیگری مبنی بر اینکه برای ساخت آثار موسیقایی با کیفیت درباره اسطورهای ملی از جمله سردار سلیمانی چه کارهایی را باید انجام داد، تصریح کرد: من معتقدم اولین کار در این زمینه انتشار فراخوان عمومی و نه خصوصی برای ساخت اثر درباره قهرمانان ملی است. این روش خیلی بهتر از روشی است که طی این سال‌ها اغلب وجود داشت و شرایط را به سمتی برده که بسیاری از هنرمندان مستعد این عرصه راهی برای عرض اندام نداشته باشند. متأسفانه در شرایط فعلی که رفیق بازی و رابطه دوستانه حرف اول را می‌زند نباید منتظر کار ویژه‌ای باشیم چرا که وقتی همه کارها به چند هنرمند محدود می‌شود و کسی هم اجازه ورود به این جریان را ندارد ماجرا همانی می‌شود که اکنون وجود دارد. قصه‌ای تکراری که نهادی چون بنیاد رودکی باید به آن توجه کند و اجازه ندهد ماجرا به این سمت و سو هدایت شود.

وی افزود: چقدر خوب می‌شد که بنیاد فرهنگی هنری رودکی در آستانه سالروز شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی می‌آمد و با انتشار فراخوانی از آهنگسازان می‌خواست تا درباره این اسطور ملی اثر بنویسند و بعد از داوری که صورت می‌گیرد کارهای نمونه این فراخوان را با ارکسترهای تحت پوشش خود اجرا می‌کرد. اگر این شرایط وجود داشت قطعاً شاهد معجزاتی بودیم که حداقل از این شرایط فعلی بهتر بود. این موضوعی ثابت شده است که اگر با کمی ریسک و پرهیز از رفیق بازی ماجرا را به سمتی ببریم که استعدادها فرصتی برای عرض اندام داشته باشند قطعاً از این به بعد شاهد آثار قوی و با کیفیتی در عرصه اسطورهای ملی و قهرمانانمان داشتیم. چارچوبی که به طور حتم بنیاد رودکی قبل از هر جایی متولی اصلی آن است.

مشاهده خبر از سایت منبع