کار هنری برای سردار سلیمانی جزئی از «هنر مقاومت» است
محمدرضا دوستمحمدی درباره نگاهش به «هنر مقاومت» و ارائه راهکارهایی به طراحان جوان برای طراحی در این حوزه توضیحاتی ارائه کرد.
محمدرضا دوستمحمدی درباره نگاهش به «هنر مقاومت» و ارائه راهکارهایی به طراحان جوان برای طراحی در این حوزه توضیحاتی ارائه کرد.
سینماپرس : نشست اعلام نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور سید محمدمهدی طباطبایینژاد دبیر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد شامگاه ۱۹ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد.
نشست خبری آلبوم «سرود تا قله» یکشنبه ۱۹ بهمن در سالن جلسات مرکز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما برگزار شد.
سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری با اجرای علیرضا غفاری در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سینماپرس مهدی جعفری در ابتدای این نشست اظهار داشت: من راجع به دفاع مقدس تحقیق زیادی داشتم و فیلم زیادی ساختم یکی از فیلمسازان به من قصه ای پیشنهاد داد که آن را خواندم؛ در این داستان مصیبت های مردم به خوبی بیان شده بود و من سعی کردم آن را به فیلمنامه بدل کنم که همراه با همسرم مهین عباس زاده آن را بسط دادیم تا تبدیل به این فیلمنامه شد.
مصباح تهیه کننده این فیلم در خصوص ژانر این فیلم توضیح داد: فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی مردانه کنار ما ایستادند. این روزها پرداختن به این موضوعات یک شجاعت و آرمان خواهی را طلب می کند. عوامل در سخت ترین شرایط کنار ما ماندند تا این فیلم به ثمر رسید.
ستاره پسیانی نیز در این نشست خبری گفت: من با آقای جعفری قبلا چندین همکاری داشتم؛ وقتی فیلمنامه را خواندم عاشقش شدم؛ فیلمنامه ای ظریف و انسانی بود. نقش من از سنم بیشتر بود و ما جلسات متعددی داشتیم تا این نقش باورپذیر شود که طراحی لباس و طراحی گریم خیلی به ما کمک کرد. ما ۶۰ روز در آبادان در بحران کرونا و گرمای ۵۱ درجه کار کردیم.
جعفری نیز در حصوص انتخاب ستاره پسیانی گفت: من اول به ۳-۴ نفر دیگر پیشنهاد دادم اما به دلایلی همکاری صورت نگرفت. خانم پسیانی جزو اولین نفرات لیست ما بود اما این نگرانی را داشتم که آیا دوست دارد در سن بالاتر بازی کند چون معمولا خانم ها دوست ندارند در سن بالاتر بازی کنند اما ستاره پسیانی ریسک کرد و قصه را دوست داشت و سختی کار را پذیرفت. ما در این فیلم فقط ستاره پسیانی را کنار نابازیگران داشتیم و باید با هم بالانس می شدند تا همسان سازی صورت بگیرد.
میلاد صویلاوی بازیگر نوجوان این فیلم گفت: من وقتی به سینما وارد شدم راهی را که می خواستم پیدا کردم و خیلی نکات را از آقای جعفری یاد گرفتم.
ریحانه آریامنش بازیگر کودک این فیلم نیز اظهار داشت: من خیلی خوشحالم که در تست بازیگری قبول شدم و توانستم این نقش را بازی کنم.
مصباح در خصوص شکست تجاری فیلم های قبلی اش گفت: ما در فیلمسازی به غیر از ملاک تجاری باید ملاک آرمانی هم داشته باشیم؛ اولویت اول من جنبه هنری و عقیدتی فیلم ها است.
مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری «یدو» با اشاره به اینکه همیشه خودم را مدیون شهدای دوران دفاع مقدس میدانم، اضافه کرد: این فیلمنامه ادای دینی بود به خانواده هایی که در حاشیه جنگ بودند، به نظر من این فیلم برای آنها ساخته شده است، آبادان و مردمش همیشه برای من الهامبخش بود، من همیشه خودم را مدیون شهدای دوران دفاع مقدس میدانم. بعد از برگشت از آبادان تا ماهها همچنان لهجه شیرین آبادانی را حفظ کردیم. گروه فیلمبرداری زحمات فراوانی کشیدند، یادم نمیرود که در سکانسی از فیلم چهار نفر از گروه فیلمبرداران زیر سرم رفتند.
آیدین ظریف درباره طراحی صحنه «یدو» گفت: ما تمامی دکور فیلم «یدو» را ساختیم، جاهایی بودند که از پایه مناسب بودند اما آنها را هم برای رساندن به فضای داستان روتوش کردیم.
ستاره پسیانی درباره احتمال دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر افزود: سیمرغ بلورین جشنواره دستِ من نیست که به چه کسی برسد اما نقدهای خوب و بازخورد مخاطبان جایزه اصلی من هستند، بازی در نقشهای متفاوت برای هر بازیگری چالشی است که من هم آن را دوست دارم.
سریال «دادِستان» به کارگردانی مسعود ده نمکی از ۲۲ بهمن ماه در قالب ۱۷ قسمت روی آنتن میرود.
سینماپرس: آیدا پناهنده کارگردان فیلم سینمایی «تیتی»، کاراکتر اصلی این فیلم را یک شبهقدیس کولی توصیف کرد که قرار نبوده یک جادوگر به نظر برسد.
به گزارش سینماپرس، نشست رسانهای فیلم سینمایی «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده یکشنبه شب ۱۹ بهمنماه در محل برگزاری سیونهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد.
الناز شاکردوست بازیگر این اثر درباره تنوع نقشهایش در فیلمهای سالهای اخیرش بیان کرد: تکنیک در رسیدن به نقشها بی تاثیر نیست از یک جایی به بعد برای اینکه میخواهی نقشی باورپذیر شود، باید با نقش همراه باشی و پیوسته با آن زندگی کنی.
آیدا پناهنده هم درباره شخصیت متناقض کاراکتر هوتن شکیبا و آسیبی که به فیلم زده است توضیح داد: اساساً شخصیت هوتن پر از شب است، ولی میتواند خصایص مثبت هم داشته باشد او پر از تناقض است به نظرم او آدمترین شخصیت قصه من بود.
هوتن شکیبا هم پس از تسلیت بابت درگذشت علی انصاریان درباره علاقهاش به ایفای نقش کمدی پس از چند فیلم جدی بیان کرد: من کمدی را خیلی دوست دارم ولی ترجیحم این است که نقشی چالشی داشته باشد هر جا احساس کنم نقشی چالشی دارد. قبول میکنم فرقی ندارد کمدی یا جدی باشد.
وی درباره پیشبینیاش از کسب یک سیمرغ دیگر در جشنواره امسال گفت: کسب سیمرغ برایم خیلی ارزشمند است ولی میدانم بازیهای درخشانی در فیلمها وجود دارد آرزو دارم فضا آرام باشد و بتوانیم کار کنیم.
هیلدا کردبچه بازیگر کودک این فیلم گفت: این نقش به عنوان اولین تجربه سینمایی برایم خوشایند بود.
سودابه جعفرزاده بازیگر هم گفت: خوشحالم که آیدا پناهنده به من اعتماد کرد و این برای من تجربه خوبی است.
علیرضا افکاری آهنگساز عنوان کرد: تجربه بسیار با ارزشی بود که در کنار پناهنده کار کنم خوشحالم که او علاوه بر درک موسیقایی یک نگاه همراه هم داشت. ما به درک مشترکی رسیدیم که توانستیم نتیجه خوبی برسیم. ماهیت عاشقانه فیلم دلیلی برای تولید یک ملودی رومنس بود.
عماد خدابخش تدوینگر این فیلم هم اظهار کرد: من از آیدا پناهنده و ارسلان امیری آموزش دیدم، فیلم به جهت تدوین محصول آیدا پناهنده است.
فرشاد محمدی فیلمبردار این اثر گفت: این فیلم را با جان و دل فیلمبرداری کردم و علت آن حضور خانم پناهنده بود چون با باور قبلی فیلم را کارگردانی کرد. همین امر باعث کارهای خلاقه در ما شد، من هم مثل همه فیلمبرداران دیگر سعی کردم به روح کلی فیلم وفادار باشم. من در این فیلم یک تجربه ویژه در ارتباط فیلمبردار و بازگیر داشتم شاکردوست آنقدر نسبت به فیلمبرداری عاشقانه رفتار میکرد که برای من حیرتانگیز بود حتی گاهی احساس میکردم تصویر از بازی برای او مهمتر است.
پناهنده درباره ارجاع به داستانهای دینی در فیلمنامه این فیلم توضیح داد: رگ و ریشه مذهبی و ایمانی نه تنها در «تیتی» بلکه در فیلمهای قبلی من هم بود. قصد و غرضی در ارایه المانهای بحثهای مذهبی در این فیلم داشتم این رگ و ریشه ایمانی در من وجود دارد.
شاکردوست درباره حضورهای موفقش در آثار فیلمسازان زن بیان کرد: من به فیلمها جنسیتی نگاه نمیکنم. کارگردانها قبل از اینکه زن باشند انسانهای واقعی هستند. در هر فیلم خوبی میتوانم بازی کنم. اما این را هم قبول دارم زمانی که زنها کنار هم قرار میگیرند و از هم حمایت میکنند نتیجه میتواند شگفتانگیز باشد.
پناهنده در پاسخ به سوالی درباره تقلا برای خلق یک جادوگر از کاراکتر تیتی در فیلم بیان کرد: فیلم با تقلا ساخته و نوشته نمیشود. جادوگری در کار نبود. تی تی برای من شبهقدیسی خل و چل بود. زنی که کولی است و به یک رمز و رموزی فراتر از جهانی که ما میبینیم دست یافته است.
عباس عباسی طراح چهرهپردازی اظهار کرد: با اینکه پناهنده میدانست فیلم در دو بخش اصلی یعنی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی حضور پیدا نمیکند اما گذاشت فیلم وارد جشنواره شود تا بقیه بخشهای آن دیده شود، از این جهت از او تشکر میکنم.
پناهنده اظهار کرد: من فیلم نمیسازم خودم را نمایش بدهم یاد گرفتهام اینگونه نباشم از مادر معنوی خودم یعنی رخشان بنیاعتماد تشکر میکنم یاد گرفتهام آن سوی فیلمسازی چیز دیگری هم هست، بنیاعتماد چراغ راه من است امیدوارم شاگرد خوبی برای او باشم.
شاکردوست بیان کرد: اشکالی ندارد بازیگر در فیلم تجاری که لودگی ندارد، مخاطبان را با خود همراه ببرد تا آنها به تماشای فیلمهای جدی تر هم بنشینند؛ این وظیفه هر بازیگری در همه جای جهان است.
خدابخش هم گفت: «تی تی» با توجه به فیلمنامه و شکل کارگردانی پناهنده یک سادگیای دارد ولی حفظ این سادگی و اینکه قصه روان پیش برود سخت بود. هر بار که «تی تی» را میبینم یک حس دیگر دارد انگار که من این فیلم را کار نکردهام خود کاراکتر و قصه تاثیر زیادی روی من گذاشته و خیلی فیلم را دوست دارم.
امیری هم اظهار کرد: من با اولین فیلمم زالاوا در این جشنواره حضور پیدا کردم و بعد از ۱۷ سال همکاری با پناهنده این فیلم را ساختم کن کارگردانی را از پناهنده یاد گرفتم و امیدوارم از این شاگرد راضی باشد.
پناهنده گفت: امیدوارم تا وقتی در این کشور و در این سینما هستم شرافتم را حفظ کنم این احتمالاً آخرین فیلم من در شمال ایران است و دوست دارم از مردم آنجا تشکر کنم.
شاکردوست هم توضیح داد: ما «تی تی» را در شرایط معمولی نساختیم، بی پولی بود، تعداد محدود جلسات فیلمبرداری بود و… ما با عشقی کار کردیم و شرایط فیلمهای دیگر را نداشتیم. دوست دارم از این فیلم حمایت کنید.
کیفیت ساخت مجسمه استاد شهریار و مجسمه سیلیکونی سایر شخصیت های موزه مشاهیر برج میلاد که ۸ سال پیش توسط یکی از اساتید مجسمه ساز شناخته شده کشور، ساخته و نصب شده اند بارها مورد تایید هنرمندان مجسمه ساز قرار گرفته است.
اضافه شدن یک اثر به مجموعه موزهای در کانادا به دلیل حواشی بهوجودآمده درباره صحت اصالت آن بحثبرانگیز شده است.
سینماپرس: سیدمحمد مهدی طباطبایینژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر فهرست نهایی نامزدهای بخشهای مختلف این رویداد را اعلام کرد.
به گزارش سینماپرس، نشست اعلام نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور سید محمدمهدی طباطبایینژاد دبیر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد شامگاه ۱۹ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست مسعود نجفی گفت: امسال سال متفاوت و ویژهای داشتیم به همه خسته نباشید میگویم. از همه کاستیها که به سبب شرایط تحمیل شد پوزش میخواهم. به روال چند سال گذشته در آخرین نشست جشنواره اعلام نامزدهای جشنواره را داریم. نامزدهای بهترین فیلم فردا و پسفردا بازپخش شوند. از مجریان نشستهای رسانهای امسال هم تشکر میکنم.
به گفته نجفی آیین اختتامیه این دوره از جشنواره روز ۲۲ بهمن ساعت ۱۸ برگزار میشود. این برنامه به صورت زنده و به طریقی که نشستها در این چند روز پخش شدند، پخش میشود. این مراسم محدود خواهد بود و برگزیدگان و نامزدها در سالن حضور خواهند داشت.
محمدمهدی طباطبایینژاد در ادامه نامزدهای بخشهای مختلف سودای سیمرغ را اعلام کرد.
نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:
نامزدهای بهترین جلوههای بصری
۱- محمد برادران برای فیلم منصور
۲- جواد مطوری برای فیلم بی همه چیز
۳- فرید ناظرفصیحی برای فیلم ابلق
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی
۱- آرش آقابیگ برای فیلم روشن
۲- ایمان کرمیان برای فیلم تک تیرانداز
۳- ایمان کرمیان برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین چهرهپردازی
۱- ایمان امیدواری برای فیلم ابلق
۲- شهرام خلج برای فیلم شیشلیک
۳- رکسانا صفوی برای فیلم ستاره بازی
۴- عباس عباسی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین طراحی لباس
۱- بهزاد جعفری طادی و محمدحسین کرمی برای فیلم شیشلیک
۲- بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت
۳- مارال جیرانی برای فیلم بی همه چیز
۴- محمدحسین کرمی برای فیلم زالاوا
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
۱- بهزاد جعفری طادی برای فیلم مصلحت
۲- سهیل دانش اشراقی برای فیلمهای روزی روزگاری آبادان و روشن
۳- محمدرضا شجاعی برای فیلم ابلق
۴- آیدین ظریف برای فیلم یدو
۵- امیرحسین قدسی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین صدابردار
۱- طاهر پیشوایی برای فیلم ابلق
۲- رشید دانشمند برای فیلمهای زالاوا و یدو
۳- هادی ساعد محکم برای فیلم شیشلیک
۴- شهرام متولی باشی برای فیلم تک تیرانداز
۵- امین میرشکاری برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین صداگذار
۱- حسین ابوالصدق برای فیلم تک تیرانداز
۲- بهمن بنیاردلان برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۳- علیرضا علویان برای فیلم بی همه چیز
۴- امیرحسین قاسمی برای فیلم زالاوا
۵- امیرحسین قاسمی برای فیلم خط فرضی
۶- امیرحسین قاسمی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین موسیقی متن
۱- پیام آزادی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
۲- بامداد افشار برای فیلم یدو
۳- علیرضا افکاری برای فیلم تیتی
۴- حامد ثابت برای فیلم بی همه چیز
۵- فردین خلعتبری برای فیلم مصلحت
نامزدهای بهترین تدوین
۱- عماد خدابخش برای فیلم بی همه چیز
۲- عماد خدابخش برای فیلم گیجگاه
۳- سیاوش کردجان برای فیلم مصلحت
۴- میثم مولایی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین فیلمبرداری
۱- محمد رسولی برای فیلم زالاوا
۲- مسعود سلامی برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۳- فرشاد محمدی برای فیلم تیتی
۴- مرتضی نجفی برای فیلمهای روشن و یدو
۵- مرتضی هدایی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
۱- عرفان ابراهیمی برای فیلم مامان
۲- پژمان جمشیدی برای فیلم شیشلیک
۳- پوریا رحیمیسام برای فیلم زالاوا
۴- وحید رهبانی برای فیلم مصلحت
۵- پدرام شریفی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
۱- آزیتا حاجیان برای فیلم خط فرضی
۲- الهام شفیعی برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۳- گلاره عباسی برای فیلم ابلق
۴- گیتی معینی برای فیلم ابلق
نامزدهای بهترین نقش اول مرد
۱- پرویز پرستویی برای فیلم بی همه چیز
۲- نوید پورفرج برای فیلم زالاوا
۳- محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۴- میلاد صویلوی برای فیلم یدو
۵- رضا عطاران برای فیلم روشن
۶- امیر نوروزی برای فیلم مامان
نامزدهای بهترین نقش اول زن
۱- رویا افشار برای فیلم مامان
۲- ستاره پسیانی برای فیلم یدو
۳- الناز حبیبی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
۴- ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره بازی
۵- الناز شاکردوست برای فیلم ابلق
۶- نازنین فراهانی برای فیلم مصلحت
نامزدهای بهترین فیلمنامه
۱- ارسلان امیری، آیدا پناهنده، تهمینه بهرام برای فیلم زالاوا
۲- آرش انیسی برای فیلم مامان
۳- آیدا پناهنده، ارسلان امیری برای فیلم تیتی
نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی
۱- حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۲- مهدی جعفری، مهین عباسزاده برای فیلم یدو
۳- محسن قرایی، محمد داودی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین کارگردانی
۱- نرگس آبیار برای فیلم ابلق
۲- ارسلان امیری برای فیلم زالاوا
۳- مهدی جعفری برای فیلم یدو
۴- محسن قرایی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین فیلم
۱- ابلق به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی
۲- بی همه چیز به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی
۳- زالاوا به تهیهکنندگی روحاله برادری و سمیرا برادری
۴- یدو به تهیهکنندگی محمدرضا مصباح
نامزدهای کارگردان اول
۱- حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان
۲- ارسلان امیری برای فیلم زالاوا
۳- آرش انیسی برای فیلم مامان
۴- عادل تبریزی برای فیلم گیجگاه
۵- حسین دارابی برای فیلم مصلحت
۶- سیاوش سرمدی برای فیلم منصور
همزمان با چهارمین روز از نخستین نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی تفاهم نامه همکاری بین پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.