X

بایگانی بهمن 19, 1399

دفتر سینمایی

برچیده شدن تندیس استاد شهریار از محل برج میلاد/ اعلام آمادگی شهرداری تبریز برای نصب تندیس


معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز گفت: با درخواست صورت گرفته و همراهی کمسیون فرهنگی اجتماعی کلانشهرها، تندیس نامانوس استاد شهریار از محل برج میلاد تهران برچیده شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مزایده خودنگاره «ادوارد مونک»


دو تابلوی نقاشی از «ادوارد مونک» نقاش مشهور نروژی به مزایده گذاشته می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انفعال و سیاست گذاری غلط مدیران فرهنگی عامل اصلی تنزل رده کیفی فیلم‌های «جشنواره سی و نهم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: الهی گفت:رده کیفی فیلم‌ها تنزل پیدا کرده که بخشی به ظرفیت جامعه هنری ما، شرایط کرونا و بخش دیگر به انفعال سیاست گذاری مدیران فرهنگی برمی گردد.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی کارشناس رسانه و سینما گفت:در فیلم‌هایی که تا به امروز مشاهده کردم به این نتیجه رسیدم که فیلم‌ها از لحاظ کیفی به نسبت بقیه فیلم‌هایی که در جشنواره دیدیم یک پله پایین‌تر است.

وی افزود:رده کیفی فیلم‌ها تنزل پیدا کرده که بخشی به ظرفیت جامعه هنری ما، شرایط کرونا و بخش دیگر به انفعال سیاست گذاری مدیران فرهنگی که باید شجاعت و جسارت بیشتری در این حوزه‌ها داشته باشند برمی گردد که اساسا باید بهای بیشتری به سوژه‌های بکری که به مسئولان فرهنگی رجوع می‌شود، داد.

الهی گفت:در خصوص فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار گفت:خانم آبیار در فیلم ابلق یک تفاوت اساسی نسبت به بقیه کارهایشان داشتند. به این خاطر که ژانر تغییر کرده بود، زیرا فیلمی در ژانر اجتماعی با موضوع آسیب اجتماعی  که متاسفانه در فضای کشور موضوعی جدی و پنهان است را تولید کردند.

منتقد سینما ادامه داد:فیلم از ریتم مناسبی برخوردار است و موضوع، موضوع ملتهب، جذاب و باورپذیر است. اما به لحاظ ساختار چند اشکال دارد. آن هم چه بسا یک سری از پلان‌ها اضافه است و شاید فیلم تدوین مجدد لازم داشته باشد و خانم آبیار برای اینکه فیلم بیشتر به دل مخاطب بنشیند، باید این کار را انجام دهند. در عین حال خانم آبیار با فیلم ابلق می‌خواهند که یک تلنگری به فرهنگ عمومی کشور بزنند تا نسبت به حیای زنانه در جامعه تجدیدنظر شود.

وی بیان کرد: احساس می‌کنم که باید زن مسلمان ایرانی را با روحیات شرقی و روحیات اسلامی به گونه‌ دیگری شناخت و بدانیم مواجهه ما با زنان باید چگونه باشد. در فیلم ابلق آنچه که مشاهده کردم این بود که اگر واقعا زن ایرانی با یک مشکل خصوصی روبه رو شود، باز هم مصلحت را ترجیح می‌دهد و امیدوارم این مصلحت‌ها به ضرر بانوان تمام نشود.

الهی گفت: در فیلم منصور که روایت شهید ستاری و نمادی از ارتش مکتبی، جهادی و مردمی است، بر خلاف آنچه که شاید ما در سالیان سال از یک نظام ارتشی با رفتارهای خشک و تشریفاتی داشتیم، در این فیلم می‌بینیم که یک روحیه‌ای است که می‌تواند یک راهکاری برای حال حاضر ما باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه فیلم «بی همه چیز» علی رغم اینکه ساختار نسبتا قوی داشت و احتمال قوی سهمی در توزیع جوایز برای این فیلم در نظر گرفته می‌شود، اما این فیلم در لایه‌های دوم و سوم خودش مضمون بسیار تلخ و سیاهی را در بر می‌گیرد. همچنین شاید از دو وجه قابل اعتنا باشد که یک وجه آن هشدار خیلی شدید به نظام و حاکمیت و وجه دیگر که برای آن بسیار تاسف خوردم، توهین آشکار به آحاد مردم است. ما حق این را نداریم که از طریق نمایشنامه‌ها و متن‌های اقتباسی، به مردم خودمان که سال‌ها در سختی و فشار زندگی کردند، توهین کرده و آن‌ها را متهم به جوزدگی کنیم. اما من در این فیلم این ردپا را به وضوح دیدم و تاسف خوردم.

الهی ادامه داد:شیشلیک هم شاید از منظر برخی دوستان یک فیلم تند سیاسی باشد، اما من بیشتر از آن به عنوان یک فیلم طنز تند سیاسی یاد می‌کنم به این جهت که شرایط اقتصادی جامعه نیاز به اینگونه فیلم‌ها دارد. منتهی انتظاری که از آقای مهدویان داشتیم این نبود چرا که آقای مهدویان را با فیلم‌های انقلابی شناختیم در ژانر کمدی انتظار داشتیم که یک مقدار محافظه کارانه کار کنند.

این منتقدسینما ادامه داد: متن آقای ژوله نسبت به جامعه بسیار تند است. باید ظرفیت نظام در سطح بالاتری ارزیابی شود و این فیلم‌ها اکران شود تا مردم ببینند و بدانند سینما یک بستری برای طرح این موضوعات است. آقای مهدویان هم انشاءالله برای فیلم‌های آینده خود حتی کمدی، تجدیدنظر کنند که ضرورتی ندارد فیلمی که با موضوعات سیاسی مطرح می‌شود به شوخی‌های جنسی آغشته شود و در آن الفاظی که در شان خانواده ایرانی نیست به کار رود.

الهی گفت: لحن نقد فیلم بسیار مهم است اینکه لحن مصلحانه باشد به تعبیر مقام معظم رهبری، با اینکه فقط طرح موضوع کنیم برای تلنگر، غیر از تازه کردن داغ مردم اتفاق دیگری در بر نخواهد داشت. باید بستر این کار در جامعه فراهم باشد. آقای مهدویان با توجه به بازی‌های بازیگران می‌توانست موقعیت‌های کمیک بیشتری ایجاد کند. این فیلم می‌توانست یک فیلم طنز سیاسی بسیار با نشاط برای مردم باشد و در عین حال تلنگرهای خود را به نظام و حاکمیت بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همکاری جشنواره موسیقی فجر و فستیوال موسیقی بارسلون


جشنواره بین المللی موسیقی فجر و فستیوال موسیقی بارسلون اسپانیا تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آمارسازی برای اهدای «سیمرغ آرای مردمی» به تلخ‌ترین، سیاه‌ترین و توهین آمیزترین فیلم تاریخ سینمای کشور؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مبهم بودن آرای مردمی از نکات منفی جشنواره سی‌ونهم فجر است. این در حالی است که تمرکز متولیان برگزاری جشنواره به صورتی است که ظاهرا قرار است تا فیلم «شیشلیک» که تلخ‌ترین، سیاه‌ترین و توهین آمیزترین فیلم تاریخ سینمای کشور است را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم با بیشترین رای مردمی معرفی نمایند!

به گزارش سینماپرس، مبهم بودن آرای مردمی از نکات منفی جشنواره سی‌ونهم فجر است و تاکنون صرفاً تعداد مشارکت‌کنندگان در آرای مردمی فیلم‌ها اعلام شده است، نه کیفیت این آمار! موضوعی که بیش از هر چیز شائبه تقلب و آمارسازی را در اذهان پدید آورده و حتی سبب شده تا برخی کارشناسان این اقدام را سیاست جدید دولت تدبیر و امید در سال پایانی معرفی و رسما اعلام نمایند: سیاستگذاری‌های منفعلانه سازمان سینمایی در تشدید دوگانگی بین نظر حاکمیت و مردم بی تاثیر نبوده است! بعید نیست اعتدالیون در سال آخر برای توجیه جایزه مردمی به شیشلیک، جایزه اصلی جشنواره فیلم فجر را به تولیدات سپاه و بسیج، یعنی منصور و یا تک تیرانداز اهدا کنند! باید مراقب بود.

البته ذهنیت پیگیری سیاست دو قطبی سازی توسط جشنواره فجر آن هم به واسطه دست کاری در نحوه رای گیری و کیفیت مخدوش آرا اگر چه با اضافه نمودن سانس فوق العاده برای سه فیلم «شیشلیک»، «بی‌همه چیز» و «ابلق»، بیش از پیش تشدید گردید. اما این موضوع آن زمان قوت بیشتری گرفت که برگزار کنندگان جشنواره به یکباره تصمیم گرفتند تا پس از گذشت هفت روز از برگزاری جشنواره، شرکت ارسال‌کننده پیامک‌های آرای مردمی «فجر ۳۹» را تغییر دهند و در بیانیه‌ای رسمی مدعی شوند: با توجه به وصول گزارش‌هایی مبنی بر عدم دریافت پیامک‌های بخش «آرای مردمی» به اطلاع مخاطبان گرامی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر می‌رساند با تعویض شرکت ارسال‌کننده پیامک، در روز شنبه ۱۸ بهمن ماه برای تمام بینندگانی که در آرای مردمی شرکت نکرده‌اند (اعم از آنکه پیامک دریافت نکرده‌اند یا پاسخ نداده‌اند) مجدداً پیامک ارسال می‌شود.

اقدامی که سبب شد تا ذهنیت سیاسی کاری توسط متولیان جشنواره سی و نهم ابعاد جدیدتری به خود گرفته و این نظریه تقویت شود که: برخی در تلاشند تا سیمرغ جایزه مردمی تماشاگران جشنواره فیلم فجر به دلیل موفقیت‌های کمدی رضا عطاران و پژمان جمشیدی، اهدا شود به تلخ‌ترین، سیاه‌ترین و توهین آمیزترین فیلم تاریخ سینمای کشور به ایرانیان؛ یعنی فیلم شیشلیک! و این یعنی بزرگترین فاجعه در عرصه فرهنگ عمومی!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تن مفاخر را با سردیس‌ها و تندیس‌هایتان در گور نلرزانید


قرار بود سردیس‌ها و تندیس‌های مفاخر وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ و زنده نگه داشتن یاد آن‌ها باشند، اما در طول سال‌های گذشته اقدام به ساخت آثاری شده است که هیچ شباهتی به چهره اصلی مفاخر ندارند و آخرین شاهکار به مجسمه استاد محمد حسین بهجت تبریزی معروف به استاد شهریار برمی‌گردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مطمئن باشید سینمای ما از قهرمان هایش استقبال گرمی می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کامبیز دیرباز گفت: برای رسیدن به شخصیت شهید زرین سختی‌های زیادی کشیدم و می دانستم مسئولیت سنگینی بر عهده دارم.

به گزارش سینماپرس، کامبیز دیرباز درباره نقش آفرینی در فیلم سینمایی «تک تیرانداز» به خبرنگاران جوان، گفت: وقتی که نقش شهید عبدالرسول زرین به من پیشنهاد شد می‌دانستم کار ساده‌ای را پیش رو ندارم و مسئولیت سنگینی روی دوشم گذاشته می‌شود. در مدت زمان یک ماهی که به فیلمبرداری مانده بود سعی کردم در کنار خواندن فیلمنامه با پسر ایشان که نماینده خانواده اش بود زیاد تعامل داشته باشم.

او افزود: در این زمینه بخش های صوتی و فیلم از شهید برای من فرستادند، مستندهای زیادی دیدم تا بتوانم خودم را به آن فضا نزدیک کنم و اطلاعات مناسبی در بیاوریم. همه این‌ها تکمیل شد تا اینکه توضیحات کارگردان را هم اضافه کردم و نتیجه آن چیزی شد که روی پرده دیدید.

وی درباره اینکه برخی‌ها می‌گویند این نقش یک سر و گردن از دیگر نقش آفرینی هایش بالاتر است، عنوان کرد: باعث افتخار بنده است و خیلی خوشحالم که چنین چیزی گفته می‌شود و اگر این اتفاق افتاده باشد خستگی ام بیرون می رود.

دیرباز در رابطه با اینکه سینما و مخاطب تا چه حد با دیدن قهرمان ارتباط برقرار می‌کند، اظهار کرد: مطمئن باشید سینمای ما از قهرمان هایش استقبال گرمی می‌کند. یکی از جذابیت‌های سینما داشتن قهرمان و همذات پنداری مخاطب با آن است و این یعنی سینمایی که عشاق آن به دنبالش هستند برای همین سعی کردیم قهرمان دوست داشتنی را به «تک تیرانداز» اضافه کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتظامی: امسال جشنواره به جهت کیفیت آثار تجربه خوبی بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین انتظامی درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و عملکرد سامانه سمفا توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگاران جوان، درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال جشنواره در شرایط خاصی تجربه شد و به نظرم با کمک سینماگران، همکاران رسانه‌ای و سینما دوستان به جهت کیفیت آثار، نوع استقبال در این شرایط و از همه مهمتر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تجربه خوبی بود.

او افزود: طبیعی است کسانی که خواستگاه فرهنگی دارند به این زمینه‌ها بیشتر توجه می‌کنند و خوشبختانه در مجموع طبق گزارش‌های رسیده برگزاری جشنواره خوب پیش می‌رود بخصوص که امسال با سامانه مدیریت و فروش (سمفا) این ظرفیت بوجود آمده که کسانی که در سراسر کشور فیلم را می‌بینند در آراء مردمی شرکت کنند.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: در کل فضای پرنشاطی بوجود آمده که جا دارد از سینماداران و کسانی که با ظرفیت نمایشی مرتبط هستند تشکر کنم که امسال اعتماد عمومی را به سینما در رابطه با مسائل کرونا افزایش دادند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد جای قهرمان پروری در سینمای کنونی ما خالی است، بیان کرد: نکته‌ای که همیشه به عنوان انتقاد گفته می‌شد نبود قهرمان در آثار بود که امسال سینماگران به این نکته توجه داشتند که جای قدردانی دارد و تنوع ژانر هم قابل توجه است همچنین درخشش فیلمسازان جوان هم قابل تامل خواهد بود. ضمن اینکه حضور هفت فیلم اولی از ۱۶ اثر را باید در نظر گرفت که خیلی مهم است. امیدوارم مردم که صاحبان اصلی این حوزه هستند بپسندند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سینما در سال آینده همچنان رونق دارد یا خیر، اظهار کرد: همه ما این امید را داریم که این اتفاق بیفتد و با شرایطی که بوجود آمده سیاست گذاری انجام دهیم تا مصرف فرهنگی مردم افزایش پیدا کند.

انتظامی در پایان عنوان کرد:بیشترین سختی در برگزاری جشنواره امسال انجام مسائل بهداشتی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امضای تفاهم همکاری جشنواره موسیقی فجر و فستیوال موسیقی بارسلون


مدیر بخش بین الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از امضای تفاهم نامه این رویداد با فستیوال موسیقی بارسلون اسپانیا برای همکاری های دو طرفه خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعتراض یک صنف هنری به تشکیل یک انجمن صنفی جدید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از نمایندگان «انجمن آموزشگاه‌های آزاد هنری استان تهران» با انتشار متنی از روند تاسیس «انجمن موسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی هنری استان تهران» با مدیریت مهدی افضلی انتقاد کردند.

به گزارش سینماپرس، تعدادی از نمایندگان انجمن آموزشگاه‌های آزاد هنری استان تهران متشکل از منوچهر فیروزی، محمد طیبی جبلی، بابک بنی حسینی، غلامرضا رضایی و مهدی باطنی با انتشار متنی از روند تاسیس یک مجموعه صنفی جدید با عنوان «انجمن موسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی هنری استان تهران» با بنیانگذاری مهدی افضلی (مدیر عامل فعلی بنیاد فرهنگی هنری رودکی) که چندی پیش در رسانه‌ها منتشر شده، انتقاد کردند.

در متن ارسال شده از سوی نمایندگان انجمن آموزشگاه‌های آزاد هنری استان تهران آمده است:

«از حدود دو سال و نیم پیش گروهی به نمایندگی از مدیران آموزشگاه‌های هنری استان تهران جهت پیگیری مطالبات صنفی، کار گروهی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد، تا «انجمن آموزشگاه‌های آزاد هنری استان تهران» به ثبت برسد. اما متاسفانه با گسترده شدن روند شیوع ویروس کرونا این روند کند و مقرر گردید تا بعد از مدتی حتماً این انجمن تشکیل شود.

در این مدت اساسنامه این انجمن با تعامل، همفکری و چانه زنی‌های متعدد بین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان آموزشگاه‌های هنری استان تهران آماده شده که مراحل آخر ثبت را طی می‌کند. ضمن اینکه مدیران معاونت هنری، مدیریت دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست و معاونت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز کاملاً واقف به این امر بوده‌اند. حتی تا چند روز پیش نیز پیگیری‌های لازم از طریق جناب آقای دکتر صفی پور و همچنین در جلسه مورخ ۱۱ بهمن با جناب دکتر جاودانی در اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران صورت گرفت و قول‌های تسریع در انجام این مهم نیز داده شد.

اما اتفاقاتی در مورخه ۱۲ بهمن با سرعتی باورنکردنی باعث شد تا سوالاتی برای مدیران موسسات فرهنگی هنری و آموزشگاه‌های هنری مطرح شود که چرا ما با پیگیری بیش از دو سال و نیم، هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم اما اشخاصی با روابط (خصوصی- دولتی) و از اهالی همان ادارات شروع به گرفتن مجوز با همین نام انجمن ما نموده‌اند!، چگونه بدون فراخوان بین مدیران موسسات هنری و آموزشگاه‌های هنری اقدام به برگزاری انتخابات در تالار رودکی نموده و مسئولان رده بالای وزارت ارشاد از جمله معاون هنری وزیر جناب دکتر حسینی نیز در این جلسه حضور داشتند!، مگر سیاست دولت بر اصل خصوصی سازی متمرکز نشده بود؟، چه عاملی باعث شد که از مدیران همان اداره برای ایجاد این انجمن استفاده شود؟، منظور و مقصود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خصوص معاونت هنری از موازی کاری‌های این چنین چیست؟، در پشت پرده این رویداد چه می‌گذرد که این افراد از پستی به پست دیگر جابه‌جا می‌شوند و در راس تصمیم‌گیری‌های امور فرهنگ و هنر قرار می‌گیرند!؟، چرا هیچیک از مدیر مسوولان موسسات و آموزشگاه‌های هنری در این جلسه، این انجمن و این رویداد نبوده و هیچ کسی جز برگزار کنندگان آن مطلع نبوده‌اند؟

ما مدیر مسوولان آموزشگاه‌های هنری خواستار شفاف سازی در این روند و رویداد شگرف و عجیب بوده و تقاضا داریم سریعاً نسبت به بررسی عدم صدور مجوز تحت این نام که نتیجه تلاش دو سال و نیم ما بوده اقدام کنند. با تشکر – مدیر مسوولان آموزشگاه‌های هنری»

به گزارش مهر، روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد فرهنگی هنری رودکی طی روزهای گذشته بود که با انتشار یک خبر رسمی از آغاز به کار اولین انجمن مؤسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی هنری استان تهران با هدف حمایت و توسعه کسب و کارهای مرتبط با هنر و رونق اقتصاد هنر در قالب تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی و معرفی مهدی افضلی به عنوان بنیانگذاراین انجمن خبر داد.

در این جلسه که با حضور مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، مهدی کرباسیان نماینده اتاق بازرگانی، غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی اتاق تهران، اصغر همت، پیام دهکردی، اسماعیل آذر، علی متقیان، کامبیز صبری، ستاره اسکندری، امیر راد، احسان آقایی برگزار شده بود، پس از به رأی گذاشتن بخش‌هایی از اساسنامه، انتخابات هیئت مدیره انجمن برگزار و بر این اساس مهدی افضلی، حسین مسافرآستانه، علی متقیان، اصغر همت، احسان آقایی سیدمحمد عمرانی و علیرضا مسگرخویی به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع