X

بایگانی اسفند 6, 1399

دفتر سینمایی

نسبت نا معلوم «هنر انقلاب» با جشنواره «تجسمی فجر»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر همچون دو دوره گذشته با رویکرد «گفتگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی ‏بین رشته‌ای» برگزار شد؛ اما سهم «هنر انقلاب» در این گفتگوی هنرها چقدر بوده است؟

به گزارش سینماپرس، از مهمترین اهداف جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ «هویت‌مندی هنر کشور بر اساس مؤلفه‌های فرهنگی دوران معاصر ایران» و «جریان سازی مؤثر مفهومی و ساختاری در حوزه هنرهای تجسمی کشور» ذکر شده است که هر سال با توجه به رویکرد شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، دستخوش تغییراتی نیز می‌شود.   سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچون دوازدهمین دوره آن، با رویکرد «گفتگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی ‌بین رشته‌ای» و در ۱۰ رشته تصویرسازی، ‌خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، طراحی گرافیک، مجسمه، نقاشی، نگارگری و رسانه‌های هنری جدید (ویدئوآرت، پرفورمنس‌آرت و چیدمان) برگزار شد.   تشویق هنرمندان به سوی شیوه‌های معاصر خلق آثار در بستر هنرهای تجسمی، معرفی و نمایش نمونه‌هایی از برترین و جدیدترین آثار هنرمندان ایرانی و نمایش دستاوردهای خلاقانه ‌هنری، ایجاد فضای گفتگو میان اهالی جامعه هنرهای تجسمی کشور، ایجاد زمینه برای رشد هنر معاصر ایران و ایجاد فرصت برای ارتقای آگاهی و هنر هنرمندان ایرانی به عنوان اهداف این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در فراخوان ذکر شده بود.   در فراخوان که ۳۰ مهرماه ۹۹ منتشر شد، موضوع جشنواره به منظور امکان دادن به بروز خلاقیت هنرمندان، «آزاد» اعلام شد.   در دوره پیشین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تمرکز بر ویژگی میان‌رسانه‌ای «هنر معاصر» بود. ویژگی‌ای که سبب گشایش دریچه‌های تازه‌ای در شکل و شیوه بیان هنری شد و مرزهای تعاریف رسانه‌های هنری را باز تعریف و در بیشتر موارد از نو تبیین کرد. رویکرد این دوره از جشنواره بر ‌ویژگی دیگری از هنر معاصر خواهد بود و آن «مخاطب محوری» است که بر این اساس، موضوعاتی چون توجه به ویژگی‌های عام هنر معاصر و به طور اخص «رویکرد میان رسانه‌ای» و «مخاطب ‌محوری»، ‌ تعریف رابطه «هنرمند»، «اثر هنری» و «مخاطب»، توجه به نقش مخاطب در شکل‌گیری اثر هنری، تمرکز بر شیوه‌های خوانش اثر هنری با محوریت مخاطب، استفاده از ظرفیت دیگر رسانه‌های هنری و رجوع به پشتوانه‌های فرهنگی و هنری را مدنظر قرار داد.   پرسشی که در این گزارش به مطرح کردن آن پرداختیم، این است که «هنر انقلاب» در این سال‌ها چه سهمی از ویترین «فجر» داشته است؛ البته اگر بخواهیم «هنر انقلاب» را تشریح کنیم باید تاکید کنیم که در حال حاضر، هنر انقلابی، هنری است که بر زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها مؤثر باشد. هنر «انقلاب» پاسخ به آرمان‌هایی است که تنها محدود به سال‌های ابتدایی انقلاب نیست، بلکه فراتر از آن را در بر می‌گیرد و هنری است متذکر، امیدبخش، عدالت‌جو، روشنگر و مستقل. شاید بتوان گفت که هنرمند انقلابی نیز هنرمندی است که نسبت به اتفاقات پیرامونش واکنش و در بزنگاه‌ها حضور خودش را نشان می‌دهد و حرفی برای گفتن دارد و این مورد محدود به هنرمندان انقلاب و دفاع مقدسی نیست و در جامعه امروز هم بروز و ظهور دارد.   هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره رویکرد این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه در دنیا، امروزه مرزی بین هنرها وجود ندارد، رویکرد «گفتگوی هنرها» طی ۳ سال گذشته در جریان برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شده است. احساس کردیم باید چندین سال به رویکرد «گفتگوی هنرها» پرداخته شود تا جا بیفتد و هنرمندان به آن فکر کنند و در طول مدت زمانی، آثاری خلق شود. ما جشنواره تجسمی فجر را بر مدار رویکرد رشته‌ای برگزار کردیم اما همیشه به هنرمندان توجه می‌دهیم که رویکرد بینارشته‌ای را مدنظر قرار دهند و بتوانند بین هنرهای گفتگو برقرار کنند.   حیف است که «تجسمی فجر» موضوع محور و هدفمند نباشد  در این ارتباط، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خبرنگار مهر گفت: به نظر می‌رسد تکلیف این دوره جشنواره تجسمی فجر در فراخوان زیاد مشخص نبود؛ با توجه به اینکه موضوع جشنواره آزاد بود چطور باید شاهد آثاری با رویکرد و نشانه‌های انقلابی باشیم. انتظار می‌رفت در این جشنواره جایگاهی را به مباحث مرتبط با انقلاب یا تأثیراتی که از رویکرد انقلابی نشأت می‌گیرد، اختصاص داده می‌شد؛ چراکه در حال حاضر چندین هزار نفر کاریکاتوریست و کارتونیست داریم که می‌توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم. حیف است که «تجسمی فجر» موضوع محور و هدفمند نباشد.   وی تاکید کرد: به اعتقاد من، موضوع آزاد برای بزرگترین رویداد هنرهای تجسمی کشور، کفایت نمی‌کند و به نظرم باید موضوعی برای خلق آثار هنرمندان قرار داده می‌شد یا در کنار موضوع آزاد، موضوعی نیز در نظر گرفته می‌شد که با توجه به آن، هنرمندانی که دغدغه‌مند هستند آثاری ارائه کنند.   شجاعی طباطبایی، «کارتون و کاریکاتور» را هنری با ماهیت معترض، روشنگر، افشاگر و روحیه بخش دانست و تصریح کرد: این هنر یعنی مواجهه با یک موضوع؛ هنری معترض است و هنرمندان این حوزه، به شکل جدی به اتفاقات واکنش نشان می‌دهند. این هنرمندان همچنین نسبت به مسائل اطراف شأن حساسیت دارند همچنان که جشنواره «ما کرونا را شکست می دهیم» که اتفاقاً برای اولین بار وزارت ارشاد و چندین نهاد در برپایی آن، هم افزایی کردند، این موضوع مشهود بود.   حیف است جشنواره تجسمی فجر با جشنواره ونیز مقایسه شود! حتی جشنواره ونیز هم موضوعی مشخص در کنار موضوع آزاد دارد وی بیان کرد: شاید اگر موضوعی چون «مدافعان سلامت» مطرح می‌شد، پیامی انقلابی در دل جشنواره فجر بروز می‌کرد. «هنر انقلاب» صرفاً پرداختن به انقلاب و جنگ نیست و انقلابی بودن به این معنی نیست که در مورد انقلاب و دفاع مقدس کاری خلق شود یا به اتفاقات انقلابی محدود شویم. ما هنوز در حال شهید دادن (در جریان کرونا) هستیم و این موضوع می‌توانست مطرح شود. در حال حاضر مدافعان سلامت همان شعارهایی که رزمندگان می‌دادند، سر می‌دهند و به نظر من حرکت انقلابی یعنی این مسیر.   دبیر بخش کارتون جشنواره تجسمی فجر گفت: شاید وزارت ارشاد کمی واهمه دارد که ورود به یک موضوع مشخص در این حوزه، میزان مشارکت‌ها را کم می‌کند اما من فکر می‌کنم اگر چنین موضوعی در نظر گرفته می‌شد، نه تنها میزان مشارکت در هنری چون کاریکاتور و کارتون بالا می‌رفت، بلکه کار صورت می‌گرفت که به نتیجه مشخصی برسیم و در نهایت نیز در اختیار مردم قرار می‌گرفت. اگر این هنر در اختیار مردم قرار نگیرد اثربخشی آنچه می‌شود اما چون موضوع ندارد عملاً برای خواص معنا پیدا می‌کند. به اعتقاد من، حیف است جشنواره فجر با جشنواره ونیز مقایسه شود! حتی جشنواره ونیز هم موضوعی مشخص در کنار موضوع آزاد دارد.   دبیر بخش عکس جشنواره: هدف «فجر» شناسایی نیروهای جوان و کاربلد است  در این مورد با جاسم غضبانپور عکاس جنگ که دبیری بخش عکس سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را عهده‌دار بود، صحبت کردیم. وی با بیان اینکه وقتی موضوع جشنواره‌ای «آزاد» انتخاب می‌شود، محلی برای پرداختن و توجه به موضوعی خاص برای هنرمندان وجود ندارد، به خبرنگار مهر گفت: شاید اگر موضوع هنر انقلابی را به صورتی در جشنواره، آیتم بندی می‌کردیم، می‌شد نتیجه‌گیری مطلوب در این زمینه به دست آید. به نظر من «هنر انقلابی»، مقوله‌ای است که انقلاب و جنگ و دفاع مقدس را در بر می‌گیرد و الان نمی‌توان در جشنواره فجر به آن پرداخت و بهتر است این موضوعات از طریق انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یا بنیاد روایت فتح دنبال شود.   اگر می‌خواستیم «هنر انقلابی» در تجسمی فجر که جشواره‌ای ملی است، مطرح شود باید بخشی جدا در جشنواره تعیین می‌شد؛ تنها راهی که به ذهن من می‌رسد این است که باید بخشی جدا از موضوع اصلی جشنواره قرار داده می‌شد وی بیان کرد: اگر می‌خواستیم «هنر انقلابی» در تجسمی فجر که جشواره‌ای ملی است، مطرح شود باید بخشی جدا در جشنواره تعیین می‌شد؛ تنها راهی که به ذهن من می‌رسد این است که باید بخشی جدا از موضوع اصلی جشنواره قرار داده می‌شد که رویکرد هنری و پژوهشی به انقلاب و هنر انقلابی داشته باشد. وگرنه چطور می‌شود با محدودیت‌های موجود در جشنواره و نمایش آثار، بتوانیم هنر انقلابی را نیز در بین آثار بگنجانیم! در واقع اگر بخواهیم در حوزه هنر انقلاب به صورت کامل و جامع کار کنیم باید جشنواره ملی جداگانه‌ای به آن اختصاص دهیم.   غضبانپور تصریح کرد: همچنین به اعتقاد من، باید جایگاه «فجر» مشخص شود؛ اینکه یک جشنواره ساده است یا یک بینال! و به نظرم این موضوع هنوز جا نیفتاده است. یا باید موضوع تعیین کنیم یا اگر موضوع آزاد بود دیگر نباید بحثی با این رویکرد مطرح شود، وگرنه افسار از دست دست‌اندرکاران در می‌رود.   وی با اشاره به رویکرد استعدادیابی جشنواره تجسمی فجر، تاکید کرد: برای این جشنواره ملی، موضوع آزاد قرار داده شده که بتوانیم هنرمندان جوانی که کار می‌کنند، شناسایی و به آنها توجه شود و در سال‌های آینده در حوزه‌های مختلف پرورش داده شوند. در واقع، هدف اصلی «تجسمی فجر» شناسایی نیروهای جوان و کاربلد است که بتوانند در آینده جایگزین قدیمی‌ها شوند. به همین دلیل نمی‌توان این جوانان را در انجام کار محدود کرد؛ چراکه ممکن بود از اینکه کارشان در زمره «هنر انقلابی» قرار نمی‌گیرد، در جشنواره هم شرکت نمی‌کردند! این در حالی است که از طریق این نوع جشنواره‌ها است که نیروهای تازه نفس و نخبه پیدا می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنوز مخاطب ما با تماشای آنلاین آثار سینمایی بیگانه است/قاچاق فیلم به شدت به این هنر صدمه زده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «ستایش» گفت: سهل انگاری درباره کرونا مرگبار است، به شخصه امیدوارم سال بعد ماسک‌ها را برداریم، بی مبالاتی ما ممکن است یک خانواده را داغدار کرده و از زندگی ساقط کند.

به گزارش سینماپرس، فرهاد جم در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در پروژه خاصی نیستم، از سویی پیشنهادات خوبی ارائه نشده و از سویی کرونا و شیوع موج تازه آن همه تولیدات را با مشکل و توقف روبرو کرده به همین سبب پیشنهادات هم کم شده است.

وی با اشاره به شروع موج تازه بیماری کرونا درباره وضعیت سینمای سال ۹۹ افزود: تصور من بر این است که با اوضاع فعلی و موج تازه بیماری کرونا هیچ امیدی به سینمای سال ۹۹ نیست، این ویروس به این راحتی دست از سر ما بر نمی‌دارد و به همین دلیل احساس می‌کنم که آینده سینما در ادامه سال ۹۹ آینده روشنی نیست. بازیگر سریال «همسران» درباره نبود اقبال برای اکران آنلاین آثار سینمایی اظهار کرد: واقعیت امر در وهله اول ما به شدت در پدیده اکران آنلاین دچار مشکلات زیرساخت هستیم، هنوز مخاطب ما با تماشای آنلاین آثار سینمایی بیگانه است، از سویی نبود قانون کپی رایت یک شبه سرمایه یک فیلم و تهیه کننده آن را نابود می‌کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: عجیب است که در سینمای ما فیلم هنوز دست تهیه کننده است اما مردم پیش از اکران آن را دیده‌اند، قاچاق فیلم به شدت به این هنر صدمه زده، شاید اگر قانون درستی در کپی رایت وجود داشت امروز سینمای آنلاین با توجه به بسته بودن سالنهای سینما بار بزرگی را از روی دوش سینما بر می داشت.  

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به وضعیت بد معیشت بازیگران در ماه های گذشته اظهار کرد: بازیگران هم مردمانی از همین کشور هستند، شک نکنید این بیماری کرونا زندگی را برای همه ما سخت کرده است، بیکاری و کم کاری و مشکلات معیشتی را که کنار بگذاریم، فراغ عزیزان و عدم ملاقات با خانواده یکی از غم‌های بزرگ روزگار کرونایی است.  

وی ادامه داد: ما انسان‌هایی هستیم که همیشه به مهرورزی و صله رحم عادت داشته و سفارش شده ایم، همینکه نمی‌توانیم با یکدیگر دست دهیم، به یکدیگر محبت کنیم و خانواده خود را به راحتی ببینم به نظرم بزرگترین سختی ها در دوران کرونا است.  

بازیگر سریال «ستایش» بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی را نادرست خواند و افزود: نمی‌دانم چرا برخی تا این حد بی توجه به خود و خانواده خود هستند، چرا ما باید در این روزگار سخت از مردم خواهش کنیم که ماسک بزنند و یا به مسافرت نروند؟ چرا تا این حد بی مبالاتی صورت می گیرد، نمی‌دانم این سهل انگاری در جامعه از کجا منشا می گیرد اما این را می دانم که جدی نگرفتن بیماری کرونا برای همه ما تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.  

جم در همین رابطه خاطرنشان کرد: سهل انگاری درباره کرونا مرگبار است، به شخصه امیدوارم سال بعد ماسک‌ها را برداریم، بی مبالاتی ما ممکن است یک خانواده را داغدار کرده و از زندگی ساقط کند، چرا در چنین برهه زمانی خودخواهانه عمل می‌کنیم، اینکه برخی می‌گویند ما قوی هستیم و بیماری را نمی‌گیریم یا می‌گویند ما کرونا گرفته ایم و متوجه نشدیم از نظر من مصداق بارز همین بی مبالاتی و خودخواهی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم «بشنو ز مثنوی» منتشر شد/ پژوهشی درباره گوشه‌های مهم!


«بشنو ز مثنوی» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی است که در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قائم مقام مرکز گسترش» نشان عالی «خورشید» را دریافت می‌کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین نشان عالی «خورشید» به مرتضی رزاق‌کریمی تهیه‌کننده سینمای مستند اهدا می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم اهدای نشان عالی «خورشید» با همکاری انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند امروز چهارشنبه ۶ اسفندماه برگزار و اولین نشان عالی این صنف به مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده باسابقه سینما اهدا می‌شود.

قرار است مراسم نشان عالی «خورشید» هر سال برگزار شود.

برای اهدای این نشان، یک هیات امنا از تهیه‌کنندگان مستند سینمای ایران تشکیل شده است تا بر اساس تصمیم‌گیری نهایی یک نفر از فعالان و تاثیرگذاران حوزه سینمای مستند برای دریافت این جایزه انتخاب شود.

این نشان با هدف ارتقاء سطح تهیه‌کنندگی در سینمای مستند و تشویق افراد به فعالیت بیشتر در این حوزه اهدا می‌شود.

اولین مراسم اهدای نشان عالی «خورشید» امروز چهارشنبه ۶ اسفند ماه در محل موزه سینما برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی آثار بخش دیجیتال آرت جشنواره «هنر زنده است» اعلام شد


اسامی ۱۶۵ اثر بخش دیجیتال آرت جشنواره «هنر زنده است» در ۹ عنوان اعلام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مطالبات تمامی تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار به آنها پرداخت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمصطفی حسینی مدیرعامل «بهمن سبز» از پرداخت تمامی مطالبات صاحبان آثار از این دفتر پخش خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» درباره وضعیت پرداخت مطالبات تهیه کنندگان از دفاتر پخش در سال گذشته عنوان کرد: سرانجام روز گذشته با تلاش‌ها و مساعدت‌های صورت گرفته توسط سازمان سینمایی و مسئولان امر، وام مورد نظر به پخش بهمن سبز تخصیص یافت.

وی ادامه داد: پس از دریافت مطالبات، بلافاصله صبح امروز چهارشنبه ۶ اسفند ماه مطالبات تمامی تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار به آنها پرداخت شد.

حسینی اضافه کرد: خرسندیم که همزمان با ولادت حضرت علی (ع) این مطالبات پرداخت شد و لازم است از حسین انتظامی و محمدرضا فرجی از مدیران ارشد سازمان سینمایی و همچنین از صاحبان آثار که در شرایط سخت سینمایی امسال صبوری و همراهی خود را نشان دادند، تشکر کنم.

مدیرعامل «بهمن سبز» در پایان بیان کرد: امیدوارم در ادامه این مسیر، با احیا و رونق مجدد سینماها بتوان سینمای ایران را به شرایط سابق بازگرداند و میزبان مخاطبان بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات هجدهمین «تصویر سال» تشریح شد/ تاثیر کرونا بر «فیلم تصویر»


جزییات هجدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره «فیلم تصویر» توسط سیف الله صمدیان دبیر این رویداد در نشستی آنلاین تشریح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نسبت ما معلوم «هنر انقلاب» با جشنواره «تجسمی فجر»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر همچون دو دوره گذشته با رویکرد «گفتگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی ‏بین رشته‌ای» برگزار شد؛ اما سهم «هنر انقلاب» در این گفتگوی هنرها چقدر بوده است؟

به گزارش سینماپرس، از مهمترین اهداف جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ «هویت‌مندی هنر کشور بر اساس مؤلفه‌های فرهنگی دوران معاصر ایران» و «جریان سازی مؤثر مفهومی و ساختاری در حوزه هنرهای تجسمی کشور» ذکر شده است که هر سال با توجه به رویکرد شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، دستخوش تغییراتی نیز می‌شود.   سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچون دوازدهمین دوره آن، با رویکرد «گفتگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی ‌بین رشته‌ای» و در ۱۰ رشته تصویرسازی، ‌خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، طراحی گرافیک، مجسمه، نقاشی، نگارگری و رسانه‌های هنری جدید (ویدئوآرت، پرفورمنس‌آرت و چیدمان) برگزار شد.   تشویق هنرمندان به سوی شیوه‌های معاصر خلق آثار در بستر هنرهای تجسمی، معرفی و نمایش نمونه‌هایی از برترین و جدیدترین آثار هنرمندان ایرانی و نمایش دستاوردهای خلاقانه ‌هنری، ایجاد فضای گفتگو میان اهالی جامعه هنرهای تجسمی کشور، ایجاد زمینه برای رشد هنر معاصر ایران و ایجاد فرصت برای ارتقای آگاهی و هنر هنرمندان ایرانی به عنوان اهداف این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در فراخوان ذکر شده بود.   در فراخوان که ۳۰ مهرماه ۹۹ منتشر شد، موضوع جشنواره به منظور امکان دادن به بروز خلاقیت هنرمندان، «آزاد» اعلام شد.   در دوره پیشین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تمرکز بر ویژگی میان‌رسانه‌ای «هنر معاصر» بود. ویژگی‌ای که سبب گشایش دریچه‌های تازه‌ای در شکل و شیوه بیان هنری شد و مرزهای تعاریف رسانه‌های هنری را باز تعریف و در بیشتر موارد از نو تبیین کرد. رویکرد این دوره از جشنواره بر ‌ویژگی دیگری از هنر معاصر خواهد بود و آن «مخاطب محوری» است که بر این اساس، موضوعاتی چون توجه به ویژگی‌های عام هنر معاصر و به طور اخص «رویکرد میان رسانه‌ای» و «مخاطب ‌محوری»، ‌ تعریف رابطه «هنرمند»، «اثر هنری» و «مخاطب»، توجه به نقش مخاطب در شکل‌گیری اثر هنری، تمرکز بر شیوه‌های خوانش اثر هنری با محوریت مخاطب، استفاده از ظرفیت دیگر رسانه‌های هنری و رجوع به پشتوانه‌های فرهنگی و هنری را مدنظر قرار داد.   پرسشی که در این گزارش به مطرح کردن آن پرداختیم، این است که «هنر انقلاب» در این سال‌ها چه سهمی از ویترین «فجر» داشته است؛ البته اگر بخواهیم «هنر انقلاب» را تشریح کنیم باید تاکید کنیم که در حال حاضر، هنر انقلابی، هنری است که بر زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها مؤثر باشد. هنر «انقلاب» پاسخ به آرمان‌هایی است که تنها محدود به سال‌های ابتدایی انقلاب نیست، بلکه فراتر از آن را در بر می‌گیرد و هنری است متذکر، امیدبخش، عدالت‌جو، روشنگر و مستقل. شاید بتوان گفت که هنرمند انقلابی نیز هنرمندی است که نسبت به اتفاقات پیرامونش واکنش و در بزنگاه‌ها حضور خودش را نشان می‌دهد و حرفی برای گفتن دارد و این مورد محدود به هنرمندان انقلاب و دفاع مقدسی نیست و در جامعه امروز هم بروز و ظهور دارد.   هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره رویکرد این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه در دنیا، امروزه مرزی بین هنرها وجود ندارد، رویکرد «گفتگوی هنرها» طی ۳ سال گذشته در جریان برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شده است. احساس کردیم باید چندین سال به رویکرد «گفتگوی هنرها» پرداخته شود تا جا بیفتد و هنرمندان به آن فکر کنند و در طول مدت زمانی، آثاری خلق شود. ما جشنواره تجسمی فجر را بر مدار رویکرد رشته‌ای برگزار کردیم اما همیشه به هنرمندان توجه می‌دهیم که رویکرد بینارشته‌ای را مدنظر قرار دهند و بتوانند بین هنرهای گفتگو برقرار کنند.   حیف است که «تجسمی فجر» موضوع محور و هدفمند نباشد  در این ارتباط، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خبرنگار مهر گفت: به نظر می‌رسد تکلیف این دوره جشنواره تجسمی فجر در فراخوان زیاد مشخص نبود؛ با توجه به اینکه موضوع جشنواره آزاد بود چطور باید شاهد آثاری با رویکرد و نشانه‌های انقلابی باشیم. انتظار می‌رفت در این جشنواره جایگاهی را به مباحث مرتبط با انقلاب یا تأثیراتی که از رویکرد انقلابی نشأت می‌گیرد، اختصاص داده می‌شد؛ چراکه در حال حاضر چندین هزار نفر کاریکاتوریست و کارتونیست داریم که می‌توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم. حیف است که «تجسمی فجر» موضوع محور و هدفمند نباشد.   وی تاکید کرد: به اعتقاد من، موضوع آزاد برای بزرگترین رویداد هنرهای تجسمی کشور، کفایت نمی‌کند و به نظرم باید موضوعی برای خلق آثار هنرمندان قرار داده می‌شد یا در کنار موضوع آزاد، موضوعی نیز در نظر گرفته می‌شد که با توجه به آن، هنرمندانی که دغدغه‌مند هستند آثاری ارائه کنند.   شجاعی طباطبایی، «کارتون و کاریکاتور» را هنری با ماهیت معترض، روشنگر، افشاگر و روحیه بخش دانست و تصریح کرد: این هنر یعنی مواجهه با یک موضوع؛ هنری معترض است و هنرمندان این حوزه، به شکل جدی به اتفاقات واکنش نشان می‌دهند. این هنرمندان همچنین نسبت به مسائل اطراف شأن حساسیت دارند همچنان که جشنواره «ما کرونا را شکست می دهیم» که اتفاقاً برای اولین بار وزارت ارشاد و چندین نهاد در برپایی آن، هم افزایی کردند، این موضوع مشهود بود.   حیف است جشنواره تجسمی فجر با جشنواره ونیز مقایسه شود! حتی جشنواره ونیز هم موضوعی مشخص در کنار موضوع آزاد دارد وی بیان کرد: شاید اگر موضوعی چون «مدافعان سلامت» مطرح می‌شد، پیامی انقلابی در دل جشنواره فجر بروز می‌کرد. «هنر انقلاب» صرفاً پرداختن به انقلاب و جنگ نیست و انقلابی بودن به این معنی نیست که در مورد انقلاب و دفاع مقدس کاری خلق شود یا به اتفاقات انقلابی محدود شویم. ما هنوز در حال شهید دادن (در جریان کرونا) هستیم و این موضوع می‌توانست مطرح شود. در حال حاضر مدافعان سلامت همان شعارهایی که رزمندگان می‌دادند، سر می‌دهند و به نظر من حرکت انقلابی یعنی این مسیر.   دبیر بخش کارتون جشنواره تجسمی فجر گفت: شاید وزارت ارشاد کمی واهمه دارد که ورود به یک موضوع مشخص در این حوزه، میزان مشارکت‌ها را کم می‌کند اما من فکر می‌کنم اگر چنین موضوعی در نظر گرفته می‌شد، نه تنها میزان مشارکت در هنری چون کاریکاتور و کارتون بالا می‌رفت، بلکه کار صورت می‌گرفت که به نتیجه مشخصی برسیم و در نهایت نیز در اختیار مردم قرار می‌گرفت. اگر این هنر در اختیار مردم قرار نگیرد اثربخشی آنچه می‌شود اما چون موضوع ندارد عملاً برای خواص معنا پیدا می‌کند. به اعتقاد من، حیف است جشنواره فجر با جشنواره ونیز مقایسه شود! حتی جشنواره ونیز هم موضوعی مشخص در کنار موضوع آزاد دارد.   دبیر بخش عکس جشنواره: هدف «فجر» شناسایی نیروهای جوان و کاربلد است  در این مورد با جاسم غضبانپور عکاس جنگ که دبیری بخش عکس سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را عهده‌دار بود، صحبت کردیم. وی با بیان اینکه وقتی موضوع جشنواره‌ای «آزاد» انتخاب می‌شود، محلی برای پرداختن و توجه به موضوعی خاص برای هنرمندان وجود ندارد، به خبرنگار مهر گفت: شاید اگر موضوع هنر انقلابی را به صورتی در جشنواره، آیتم بندی می‌کردیم، می‌شد نتیجه‌گیری مطلوب در این زمینه به دست آید. به نظر من «هنر انقلابی»، مقوله‌ای است که انقلاب و جنگ و دفاع مقدس را در بر می‌گیرد و الان نمی‌توان در جشنواره فجر به آن پرداخت و بهتر است این موضوعات از طریق انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یا بنیاد روایت فتح دنبال شود.   اگر می‌خواستیم «هنر انقلابی» در تجسمی فجر که جشواره‌ای ملی است، مطرح شود باید بخشی جدا در جشنواره تعیین می‌شد؛ تنها راهی که به ذهن من می‌رسد این است که باید بخشی جدا از موضوع اصلی جشنواره قرار داده می‌شد وی بیان کرد: اگر می‌خواستیم «هنر انقلابی» در تجسمی فجر که جشواره‌ای ملی است، مطرح شود باید بخشی جدا در جشنواره تعیین می‌شد؛ تنها راهی که به ذهن من می‌رسد این است که باید بخشی جدا از موضوع اصلی جشنواره قرار داده می‌شد که رویکرد هنری و پژوهشی به انقلاب و هنر انقلابی داشته باشد. وگرنه چطور می‌شود با محدودیت‌های موجود در جشنواره و نمایش آثار، بتوانیم هنر انقلابی را نیز در بین آثار بگنجانیم! در واقع اگر بخواهیم در حوزه هنر انقلاب به صورت کامل و جامع کار کنیم باید جشنواره ملی جداگانه‌ای به آن اختصاص دهیم.   غضبانپور تصریح کرد: همچنین به اعتقاد من، باید جایگاه «فجر» مشخص شود؛ اینکه یک جشنواره ساده است یا یک بینال! و به نظرم این موضوع هنوز جا نیفتاده است. یا باید موضوع تعیین کنیم یا اگر موضوع آزاد بود دیگر نباید بحثی با این رویکرد مطرح شود، وگرنه افسار از دست دست‌اندرکاران در می‌رود.   وی با اشاره به رویکرد استعدادیابی جشنواره تجسمی فجر، تاکید کرد: برای این جشنواره ملی، موضوع آزاد قرار داده شده که بتوانیم هنرمندان جوانی که کار می‌کنند، شناسایی و به آنها توجه شود و در سال‌های آینده در حوزه‌های مختلف پرورش داده شوند. در واقع، هدف اصلی «تجسمی فجر» شناسایی نیروهای جوان و کاربلد است که بتوانند در آینده جایگزین قدیمی‌ها شوند. به همین دلیل نمی‌توان این جوانان را در انجام کار محدود کرد؛ چراکه ممکن بود از اینکه کارشان در زمره «هنر انقلابی» قرار نمی‌گیرد، در جشنواره هم شرکت نمی‌کردند! این در حالی است که از طریق این نوع جشنواره‌ها است که نیروهای تازه نفس و نخبه پیدا می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نسبت «هنر انقلاب» با جشنواره «تجسمی فجر» چیست؟


سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر همچون دو دوره گذشته با رویکرد «گفتگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی ‏بین رشته‌ای» برگزار شد؛ اما سهم «هنر انقلاب» در این گفتگوی هنرها چقدر بوده است؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افول انسانیت در مجموعه فیلیمو +عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کاربرفضای مجازی در توییتی نوشت: افول انسانیت در مجموعه فیلیمو، دوران برده داری دوباره شروع شد؟

به گزارش سینماپرس، کاربرفضای مجازی در توییتی نوشت: افول انسانیت در مجموعه فیلیمو، دوران برده داری دوباره شروع شد؟ این افراد روزانه باید تابلوی فیلیمو رو به کمر ببندن راه برن!!

افول انسانیت در مجموعه فیلیمو +عکس

افول انسانیت در مجموعه فیلیمو +عکس

مشاهده خبر از سایت منبع