X

بایگانی اسفند 8, 1399

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «باد بر می‌خیزد» به پایان رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد عبدی‌زاده کارگردان سینما، به بیان آخرین وضعیت تولید جدیدترین فیلم سینمایی خود پرداخت.

به گزارش سینماپرس، محمد عبدی‌زاده کارگردان سینما، درباره آخرین وضعیت تولید فیلم سینمایی «باد بر می‌خیزد» به خبرنگاران جوان، گفت: فیلمبرداری این اثر به پایان رسیده است و تدوین آن توسط خودم پیش می‌رود.

وی افزود: تولید «باد بر می‌خیزد» پس از یک سال تحقیق و پژوهش و نگارش فیلمنامه، پس از سی و پنج جلسه تصویربرداری در تهران، تبریز، فرماندهی نیروی هوایی و پایگاه دوم شکاری و تفرش به پایان رسید.

در خلاصه داستان این فیلم آمده:

هواپیماهای جنگی آنچنان به زمین نزدیک پرواز می‌کنند که علی حین بازی‌های کودکانه خود در روستا، چهره خلبان را می‌بیند. از آن لحظه به بعد، علی تصمیم می‌گیرد که پرواز کند. او خلبان اف ۵ می‌شود و …

عوامل این اثر عبارتند از:

نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: محمدعبدی زاده. جانشین تهیه کننده: رضا حیدری، مجری طرح: خسرو کمال خانی، مشاور هنری پروژه: ابوالقاسم ناصری، مشاور نظامی پروژه: تیمسارحسین خلیلی، دستیار و برنامه ریز: لیلا محمدی، مدیر تولید: شاهین عبدی زاده، تصویربرداران: شهرام میراب. مجید بختیاری، خواننده تیتراژ: فرشاد پورصبر، نورپرداز: امیر کوه برد، دستیاران تصویر: مجید ابطحی. علیرضا افکاری. طراح چهره پرداز: رضا عربی، طراح صحنه و لباس: شیرین اتفاق، دستیارکارگردان، نادر همتی، جانشین تولید: اکرم رنجبر، مدیرتدارکات: رامین افروز، حسن نوری. جلوه‌های ویژه بصری: امین نوذری، عکاس: سعید رجبی. مرتضی طایفه علی محمدی. دستیار لباس: شادی پیامی. تدارکات: پوریا موسایی و … اشاره کرد.

رضا حیدری، لیلا محمدی، بهنام سرلک، اکرم رنجبر، مهدی کاشفی، رامین افروز، حسین مختاری، محمد مهدی لطیفیان، الیا محمدخانی، فاطمه نقدی، پارسا صادقی. قیاس علی رنجبر، فاطمه یاری، حسن درویشی، نصرالله شاه حسینی معصومه شاه حسینی، شایان فضلی خانی، زهرا رضایی، فاطمه رضایی، نجفعلی فضلی خانی، علی اردو خانی، پریا افروز، محمد مهدی موسایی، یاسین حیدری، ابوالفضل رنجبر، امیر صالح شهرابی، بنیامین حیدری، مریم مختاری، آتنا مختاری و ملیکا مختاری و … بازیگران این فیلم هستند.

گفتنی است دیگر فیلم سینمایی این کارگردان با نام «دوال» در جشنواره فیلم‌های ورزشی که اسفند ماه اختتامیه آن است، در بخش روح المپیک کاندیدای دریافت جایزه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره فیلم کوتاه رضوی پایان یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی شب گذشته، هفتم اسفندماه با معرفی برگزیدگان در شهر گرگان به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی شامگاه ۷ اسفندماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن فخرالدین اسعد گرگانی در گرگان برگزار شد.

زبان هنر سینما جریان ساز است

پس از قرائتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، عادله کشمیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان روی صحنه آمد و ضمن عرض تبریک میلاد امام علی(ع)، پیام سیدعباس صالحی را قرائت کرد که در این پیام آمده بود: «جشنواره فیلم کوتاه رضوی جلوه‌ای از ارادت به آن امام رئوف؛ امام رضا(ع) است و فضایی برای گفتمان آفرینی هنرمندان فراهم آورده تا با زبان گویای هنر سینما به جریان سازی فرهنگی با تکیه بر آموزه های جوشیده و روییده از خسرو اقلیم طوس بپردازند. با قدردانی از هنرمندان و برگزارکنندگان امیدوارم از سیره آن امام الگو بگیریم که همواره مبتنی بر اخلاق انسانی، مدارا، مخاطب شناسی و وحدت آفرینی بود و در یک گفتمان و هم‌افزایی توسعه بخش و منادی وحدت برای ایران اسلامی هستند.»

اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی

وی گفت: ما بر این باوریم که فرهنگ زیربنای توسعه جامعه اسلامی است و هنر زبان این فرهنگ است، هنر در دنیای امروز بهترین رسانه فرهنگی است و فیلم در بین هنرها از همه سرآمدتر است. چراکه خیلی از هنرهای دیگر را به خدمت خود گرفته و ترکیبی زیبا را به وجود آورده که زیربنای آن ادبیات، رنگ، نقش و موسیقی است. فیلم یک هنر نیست خلاصه هنرها و بستر انعکاس پیام هاست فرهنگ ما درون مایه ژرفی دارد که می تواند در آینه هنر به ویژه هنر فیلم منعکس شود. یکی از ارزنده ترین بخش فرهنگ ما فرهنگ رضوی است این فرهنگ می‌تواند دستمایه خلق آثار متنوعی باشد. از دکتر انتظامی، دکتر رحمتی، بنیاد امام رضا(ع)، انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شورای سیاستگذاری، هیات مشاوران، داوران، سعید نجاتی و … تشکر می‌کنم.

پیام رییس سازمان سینمایی به هنرمندان

سپس حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی به صورت تلفنی روی خط آمد و عنوان کرد: از اینکه توفیق نشد حضور داشته باشم، عذرخواهی می‌کنم، به همه فیلمسازان جوانی که آثار خود را ارسال کرده و برگزیده شدند، تبریک می‌گویم. از مسئولان استانی که با جدیت جشنواره را به استان چهارفصل گلستان منتقل کردند، تشکر می‌کنم.

وی گفت: با شیوع کرونا یک دیدگاه این بود و البته هنوز هم هست که فعالیت‌ها را متوقف کنیم، دیدگاه دیگر این است که فعالیت‌ها را با زیست کرونایی دنبال کنیم که با پیگیری همکاران ما در استان گلستان روش دوم در پیش گرفته و استفاده از ظرفیت‌های مجازی و …‌ جشنواره برگزار شد به همین دلیل از بزرگانی که در هیات داوری بودند و باقی برگزارکنندگان تشکر می‌کنم. ممنونم که به این مدیوم توجه دارند چون این مدیوم برای رشد و بالندگی سینماگران مهم است. حجم آثار رسیده، کیفیت آثار و… نشان می‌دهد این جشنواره یک اتفاق است. در این جشنواره ما به دنبال ترویج سیره رضوی، جایگاه امام رضا در ترویج عطوفت، انسان بودن و… هستیم ایشان به شبهات پاسخگویی می‌کردند. بنابراین هرچقدر به این سیره در مدیوم فیلم کوتاه و سایر مدیوم ها توجه کنیم آموزه‌های دینی را ترویج کرده ایم. این مدیوم برای ما مهم است چون آثار درخشان سینمای بلند در سال‌های اخیر حاصل فعالان عرصه کوتاه بوده، سینما مجموعه‌ای از پرسش هاست و فیلمی خوب است که با پایان یافتنش تازه در ذهن مخاطب آغاز شود. ضمن اینکه ریتم جهان در حال تغییر است به همین جهت اثر بخشی فیلم کوتاه برجسته تر است. برای همه فیلمسازان این عرصه آرزوی توفیق دارم.

در ادامه سعید نجاتی دبیر این رویداد روی صحنه آمد و گفت: از سازمان سینمایی و بنیاد امام رضا(ع) به خاطر شکل‌گیری این جشنواره که به نام حضرت متبرک است، از همکاران دبیرخانه، از همه عزیزانی که بدون منت آمدند ‌و ما را کمک کردند، از استاندار، همکاران و عزیزان مان در استان گلستان و… تشکر می‌کنم. انجمن سینمای جوانان ایران، همکاران ارشاد و استانداری که برای ما قوت قلب بودند، انجمن به همراه بنیاد امام رضا(ع) ۱۰ فیلم تولید کرد؛ این کار از آن کارهایی است که معمولا در جشنواره ها رخ نمی‌دهد. خواهشم این است که اگر جایی فستیوال برگزار می‌کند، فیلم مرتبط با آن تولید کند. امیدوارم این اتفاق در دوره‌های بعدی هم رخ دهد.

اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی

وی با اشاره به داوری‌ها بیان کرد: آقای محمدعلی نجفی خیلی ویژه و تخصصی به آثار نگاه می‌کرد، جلسات او کلاس درسی برای من بود، از استاد فخیم زاده هم به طور ویژه تشکر می‌کنم و همینطور از فیلمسازان. از اینکه به این جشنواره فیلم فرستادید ممنونم و امیدوارم بهترین اتفاقات رخ دهد. اگر کم و کسری بود تقصیر من است و اگر نکته خوبی وجود داشت به خاطر زحمات بچه‌هاست. اگر ضعفی وجود داشت به خاطر آقا امام رضا(ع) ببخشید.

محمدعلی نجفی: خوشحالم که در گلستان زیبا تقدیر می شوم

در ادامه بزرگداشت محمدعلی نجفی و مهدی فخیم‌زاده ۲ کارگردان پیشکسوت برگزار شد.

نجفی بیان کرد: زبانم از بیان احساسم قاصر است. من در اصفهان به دنیا آمده و در تهران تحصیل و زندگی کرده‌ام اما برایم ارزشمند است که در یک شهر و استان ارزشمند با این سابقه تاریخی مورد تقدیر قرار گرفته‌ام. وقتی زبان از بیان احساس قاصر است، موسیقی متولد می‌شود. از همه ممنونم. امیدوارم قدر این لحظات را بدانم.

در ادامه محمدرضا عرب سخنگوی کانون کارگردانان که برای دریافت لوح تقدیر فخیم زاده به روی سن آمده بود، بیان کرد: آقای فخیم زاده گفتند بگویم به دلیل اینکه از نظر پزشکی امکان سفر نداشتند این لوح را من به جایشان دریافت و از همه تشکر کنم.

وی گفت: من هم گلایه‌ای دارم، گلایه ام این است که چطور می‌شود جشنواره‌ای به نام امام رضا(ع) وجود داشته باشد اما آستان قدس رضوی با این همه ثروت کنار بچه‌ها نباشد!؟

در ادامه تمبر یادبود محمدعلی نجفی و مهدی فخیم‌زاده رونمایی شد.

فیلم در دوران ما مدیومی جذاب تر است

سپس هادی حق‌شناس استاندار گلستان روی صحنه آمد و گفت: امروز به مناسبت میلاد امام علی(ع) و برگزاری این جشنواره روز فرخنده ای است از حضور همه مهمانان که در طول این مدت تلاش کردند این جشنواره در استان گلستان برگزار شود، ممنونم. بزرگان زیادی در این جمع هستند اما حضور محمدعلی نجفی افتخاری برای ماست. از وزارت فرهنگ و ارشاد، دکتر منتظری و… تشکر می‌کنم، من متخصص فیلم نیستم همچنان که متخصص بسیاری از موضوعات دیگر نیستم اما چون بهره‌بردار هستیم می‌توانیم حس خودمان را بیان کنیم. ممکن است این حس غلط یا درست باشد اما این حس وجود دارد. در این زمانه که کتاب خواندن و روزنامه خواندن و سخنرانی کردن کمتر مورد توجه واقع می‌شود، فیلم جذاب‌تر است. انتقال مفاهیم بلند عرفانی، فلسفی، ادبی و …‌. در کوتاه ترین زمان ممکن ارزش هنر را نشان می‌دهد. به ویژه در عصر حاضر که عصر شتاب اطلاعات است.

وی ادامه داد: ما حوصله نداریم مقاله ای را که کمی طولانی تر است بخوانیم گاهی حتی نمی‌توانیم متن های طولانی را در تلگرام و واتس اپ بخوانیم در این عصر حوصله کم شده و دوست داریم کپسولی همه چیز را دریافت کنیم. اینجاست که فیلم کوتاه می‌تواند به کار بیاید. هرچه فیلم کوتاه تقویت شود در فیلم بلند هم نتیجه می گیریم چون فیلم کوتاه ارزان ترین مسیر انتقال پیام یک تمدن به دنیاست. به نظرم هرچه در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم نتیجه بیشتری می‌گیریم.

اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی

سپس برگزیدگان این رویداد در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

فیلم های  موبایلی:

لوح تقدیر به «تاسوعا خانه مادربزرگ» ساخته مهشاد ولی اهدا شد.

لوح تقدیر به «روزمرگی» ساخته یاسمن بخشی تعلق گرفت.

لوح تقدیر به «زائر کوچک» ساخته بهزاد برادران رسید.

لوح تقدیر به «یک روز خوش» ساخته علی عرشیا ابوذر تعلق گرفت.

لوح تقدیر به «همدلی» ساخته سودا بسطامی رسید.

لوح تقدیر به «توسل» ساخته امیررضا سلیمانی اهدا شد.

 فیلم های نوجوان:

لوح تقدیر به «قاب» ساخته محمدطاها منصور سمایی‌ رسید.

لوح تقدیر سوم به «گاری» ساخته سینا قاسمی و «تولدت مبارک» ساخته غزل فرهادی تعلق گرفت.

لوح تقدیر دوم به «درخت دیگری هم هست» ساخته ملک خاتون معصومی رسید.

تندیس جشنواره به «طغیان» ساخته ماژان کیمیایی اسدی و علیرضا احد نوری اهدا شد.

 فیلمنامه:

لوح تقدیر به «آواز قو» نوشته محمدعلی هاشم‌پور رسید.

لوح تقدیر سوم به «دزدان غیر دریایی» نوشته امیرحسین ریاحی اهدا شد.

لوح تقدیر دوم به «دست چپ من» نوشته نسرین محمدپور تعلق گرفت.

وی پس از کسب جایزه اش گفت: بی انصافی است که اگر از سعید نجاتی تشکر نکنم از هیات انتخاب و داوری هم تشکر می‌کنم که دغدغه من را شایسته تقدیر دانستند.

تندیس این بخش به «ماده سگ» نوشته علیرضا رواده از تهران اهدا شد.

آثار پویانمایی‌:

لوح تقدیر به لیدا فضلی برای «این سو، آن سو» رسید.

لوح تقدیر سوم به هژیر اسعدی برای «خولانه‌وه» اهدا شد.

وی در این بخش گفت: تمرکز این انیمیشن روی خشونت است که این خشونت در تاریخ در حال تکرار شدن است؛ خشونتی که همه ما با آن رو به رو بوده‌ایم. نمونه آن را در کولبران دیده‌ایم و امروز در جریان سوخت بران شاهدش هستیم. این جایزه را به قربانیان خشونت در کردستان و سیستان تقدیم می‌کنم.

لوح تقدیر دوم به امیر مهران برای «نهنگ سفید» رسید.

تندیس این بخش به ملیحه غلامزاده برای «کلاف» اهدا شد.

در این بخش نادری از داوران بخش فیلمنامه گفت: به سعید نجاتی که جشنواره را کوله بری کرد، تبریک می‌گویم امیدوارم از فیلم کوتاه و البته سعید نجاتی حمایت شود. امیدوارم این استان غنی و شاهکار تمدن ایران در حوزه هنر و فرهنگ هم سرمایه‌گذاری کند.

فیلمنامه و پژوهش:

لوح تقدیر پژوهش به الهام معروفی برای «۳۳۰ سی سی خاطره» تعلق گرفت.

معروفی پس از دریافت جایزه اش گفت: امیدوارم در سال آینده و دوره‌های بعدی بخشی جدا برای پژوهش در نظر گرفته شود چون پژوهش از فیلمنامه جداست جشنواره رضوی در همه زمینه‌ها جایزه تخصصی دارد و امیدوارم این جایزه هم اضافه شود.

لوح تقدیر فیلمنامه به مریم اسمی خانی و وحید حسن‌زاده برای «وضعیت اورژانسی» تعلق گرفت.

بازیگری:

لوح تقدیر به نازنین رمضانی برای «وضعیت اورژانسی» رسید.

لوح تقدیر به یاسمن نصیری برای فیلم «عزیز» اهدا شد.

نصیری پس از کسب جایزه اش عنوان کرد: این جایزه را به تمام عوامل حرفه ای «عزیز» و انجمن سینمای جوانان کاشان تقدیم می‌کنم.

لوح تقدیر بهترین بازیگر در این بخش به سهیل قنادان برای «برادر» اهدا شد.

صدا:

لوح تقدیر به رامین ابوصدق برای «خولانه‌وه» رسید.

لوح تقدیر به محمدحسن ابراهیمی برای «مینی‌بوس» اهدا شد.

لوح تقدیر بهترین صدا به مهرداد ابوالقاسمی و عرفان ابراهیمی برای «گوشه پوسیده مرگ» تعلق گرفت.

تدوین:

لوح تقدیر به حمید فنایی برای «مرگ تدریجی» رسید.

فیلمبرداری:

لوح تقدیر به امیر پورحکمت برای «گیزلین» اهدا شد.

مستند:

لوح تقدیر به «از بخشش تا رویش» ساخته مهدی شعبانی رسید.

لوح تقدیر دیگری به پری عضدالملکی شخصیت «از بخشش تا رویش» تعلق گرفت.

لوح تقدیر سوم به «شهر زیبای من» ساخته الهام آقالری رسید.

وی که در این جشنواره حضور نداشت پیامی را ارسال کرده بود که در این پیام آمده بود: «از زحمات دبیر جشنواره و همکارانش در این روزهای سخت کرونا تشکر می‌کنم، از هیات داوران تشکر می‌کنم که دغدغه من را دیدند.»

لوح تقدیر دوم به «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرجوند فردا اهدا شد.

تندیس این بخش به «فرزندان خونیار» ساخته آرمان قلی‌پور دشتکی رسید.

داستانی:

لوح تقدیر به «مینی بوس» ساخته ابوذر حیدری رسید.

لوح تقدیر سوم به «برادر» ساخته نوشین معراجی اهدا شد.

لوح تقدیر دوم به «شوفر» ساخته رضا نجاتی رسید.

نجاتی پس از کسب جایزه اش گفت: هروقت سفر می‌کنم، بیشتر عاشق کشورم می‌شوم. افتخار می‌کنم که فرزند مشهد هستم.

تندیس این بخش به مریم اسمی خانی برای «وضعیت اورژانسی» تعلق گرفت.

در بخشی از این مراسم از حامیان این جشنواره از جمله نماینده بانک رفاه کارگران، نماینده مرکز گسترش و نماینده انجمن سینمای جوانان ایران تقدیر شد.

جایزه ویژه دبیر:

لوح تقدیر به «گناه» ساخته ابوالفضل عزیزی، «ماجان» ساخته فردین انصاری و «لالایی کنار ابرها» ساخته جمیل عامل صادقی رسید.

جایزه ویژه رییس جشنواره:

این جایزه به «در میان دیوارها» ساخته محمدحسین صفری رسید. همچنین مقرر شد برای تقدیر از فیلمسازان گلستانی حاضر در بخش نهایی جشنواره لوح و هدیه نقدی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم شود.

جایزه بزرگ جشنواره:

این جایزه به «تکلیف» ساخته علی خوشدونی فراهانی رسید.

فراهانی در این بخش گفت: وقتی در مسیر بودم پیامی از دانشجوی ۱۹ ساله سینما برایم آمد که دلم نیامد نگویم. او از مجوزها می‌گفت. این خیلی حس بدی است که جوانی دغدغه مجوز داشته باشد فکر می‌کنم. ارشاد می‌تواند ذوقی در این جوانان ایجاد کند، احساس ترس را از آن ها بگیرد و عشق به فیلمسازی را در آن ها تقویت کند.

دیگر جایزه این بخش به «یونس» ساخته سیامک سلیمانی تعلق گرفت. اجرای این مراسم را مژده لواسانی برعهده داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لندن نشینان مجبور به لغو «پرنسس‌های کوره» خود در تهران شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: افتتاحیه نمایشگاه عکس «پرنسس‌های کوره» پس از اعتراضات گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی لغو شد. این نمایشگاه شامل ۱۵ عکس از دختربچه‌هایی که به همراه خانواده در کوره‌های آجرپزی کار می‌کنند، قرار بود امروز گشایش یابد.

نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» حاصل حضور عکاس آن در کوره‌های آجرپزی جنوب تهران است. او مدعی است «عکاسی از این کوره‌ها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانواده‌ها کنم و تغییری در وضیعت زندگی آنها به وجود بیاورم.  با این عکس‌ها تلاش کردم رویاهای بچه‌ها را با حداقل امکاناتی که توانستم فراهم کنم، عملی سازم. همیشه عکس‌هایی که از بچه‌های کوره‌ها می‌گرفتم، به خودشان هدیه می‌دادم اما این بار خواستم زیبایی و رویاهای آنها را در معرض دید عموم بگذارم.»

اما این توضیحات، نه تنها برای کاربران فضای مجازی قانع‌کننده نبود، بلکه این اقدام عکاس  «پرنسس‌های کوره» را سوءاستفاده از فقر و محرومیت دانستند و عنوان کردند این اقدام مصداق کودک‌آزاری به روش نوین است. برخی هم این اقدام عکاس و گالری کاما را با هشتگ «کاسبان فقر» نقد کردند. به عنوان نمونه، حمید کارگر مشاور اجرایی معاونت آموزشی وزارت علوم به طعنه نوشت: کوره اگر تو را «نان» نمی‌دهد، شاید مرا «نام» دهد! پول چیره بر هنر، هنرمند سوار بر فقر، فقر به‌مثابه دکّان.

پس از افزایش اعتراض‌ها و تهدید کاربران به برهم زدن افتتاحیه نمایشگاه، گالری کاما به عنوان محل نمایش عکس‌ها اعلام کرد: به منظور تحقیقات بیشتر در مورد برپایی نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» و احترام به نظر منتقدین و پوزش از مدعوین، این نمایشگاه روز جمعه در گالری کاما برگزار نخواهد شد.

محمدرضا جوادی یگانه، معاون شهردار تهران در امور اجتماعی و فرهنگی هم در توئیتی نوشت: حساسیت روی سوءاستفاده از فقر و سختی مردم، امیدوارکننده است و خوشبختانه با همین حساسیت‌ها و اعتراض‌ها، برگزاری نمایشگاه پرنسس‌های کوره توسط وزارت ارشاد لغو شد.

* ادبیات عجیب مدیر گالری کاما!

با این حال، «مونا خوش اقبال» مدیر گالری کاما در صفحه شخصی خود، «بخل و تنگ‌نظری به ظاهر رقیبان و به‌ذات بددلان و حسودان» را عامل تعطیلی نمایشگاه دانست. احتمالاً اشاره او به پست اینستاگرامی لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان است.

خوش اقبال همچنین نوشت: «نمایشگاه به علت محافظت و روبه‌رو نشدن دخترانمان با هجوم افکار خشمگین و احترام به نظر منتقدین آگاه و نه مغرضین ناآگاه و با عذرخواهی از مدعوین و دست‌اندرکاران پاک‌طینت کنسل می‌شود. امیدواریم در این مسیر که تازه در تولد آن هستیم، کنار ما بمانید.»

این در حالی است که علی صوفی، عکاس این نمایشگاه واکنشی در صفحه شخصی خود نشان نداده است.

در بخشی از بیانیه نمایشگاه این عکاس تجربی آمده: «هر کدام از این پرتره‌ها پشت چهره پرنسس‌وارشان، درد و غمی عمیق پنهان است که عکاس با تیزهوشی آنها را به تصویر کشیده است و هر کدام حاکی از رؤیای معصومانه کودکانه و سبک زندگی این کودکان است.» صوفی برخی از این کودکان را با عنوان «مونالیزای من» خطاب می‌کند.

به گزارش فارس، مجموعه فرهنگی هنری کاما در آذرماه ۹۶ در لندن افتتاح شده و شعبه آن در تهران در بهمن ۱۳۹۶ افتتاح شده است. این گالری مدعی است با هدف جریان‌سازی در معرفی حرفه‌ای هنر ایران و فروش و معرفی هنر ایران و خاورمیانه به بازارهای جدید، وارد این عرصه شده است. فعالیت‌های این گالری از سوی «بی‌بی‌سی فارسی» پوشش خبری داده می‌شود و مدیر آن هم سابقه مصاحبه با رسانه ضدایرانی «ایران اینترنشنال» را دارد. حال این پرسش پیش می‌آید که استفاده از عبارت «ملکه ما» توسط مدیر گالری کاما، آیا ارتباطی به انگلستان دارد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تحریف تاریخ ایران» درجمع مستندهای اسکاری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آکادمی اسکار فهرست فیلم‌های بلند واجد شرایط برای حضور در بخش بهترین فیلم سال را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس از ددلاین، آکادمی اسکار روز پنجشنبه ۳۶۶ فیلم داستانی که واجد شرایط بررسی در بخش بهترین فیلم سال اسکار ۹۳ را اعلام کرد.

این تعداد فیلم در مقایسه با ۳۴۴ فیلم سال گذشته محل بحث است. لیست امسال بر اساس قوانین جدید  و تغییرات اسکار در پی همه‌گیری ویروس کرونا  تنظیم شده است.

امسال فیلم‌های سینمایی مجبور بودند تا ۲۸ فوریه اکران خود را در یک سالن سینمای تجاری برای دوره‌ای هفت روزه انتخابی حداقل در یکی از شش منطقه لس آنجلس، نیویورک، منطقه خلیج سان فرانسیسکو، شیکاگو، میامی و آتلانتا در قالب درایوین سینمای شبانه که باز هستند به نمایش درآورند. همچنین فیلم‌هایی که برای اکران در نظر گرفته شده‌اند به دلیل تعطیلی سینماها، سراغ سرویس‌های VOD و غیره رفتند.

با نهایی شدن لیست امروز، رأی گیری آکادمی طی روزهای ۵-۱۰ مارس برگزار و نامزدها نیز در ۱۵ مارس اعلام می‌شوند.

از نکات جالب این فهرست حضور مستند ایرانی «کودتای ۵۳» ساخته تقی امیرانی است که به تازگی نیز در جشنواره فیلم فجر۹۹ توانست سیمرغ بهترین فیلم مستند بلند را بدست آورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «سبالو» در سینماهای «هنروتجربه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «سبالو» به کارگردانی محسن نساوند و تهیه‌کنندگی فاطمه معتمدآریا از ۱۰ اسفندماه در سینماهای «هنروتجربه» اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «سبالو» به کارگردانی محسن نساوند و تهیه‌کنندگی فاطمه معتمدآریا که از مدتی پیش آماده نمایش شده بود، از ۱۰ اسفندماه در سینماهای «هنروتجربه» اکران می‌شود.

آیین دیدار این مستند ۱۰ اسفندماه ساعت ۱۸ در موزه سینما برگزار می‌شود.

همچنین با نزدیک شدن به زمان اکران از پوستر این مستند نیز رونمایی شد، طراح پوستر این فیلم محترم نساوند است.

این مستند روایتی از زندگی محمود بردک‌نیا نوازنده سازهای کوبه‌ای و آخرین بازمانده از نسل طلایی سیاهان مهاجر بوشهر است که در لایه‌های زیرین خود نگاهی به تاثیر غیرقابل انکار رنگین‌پوستان آفریقایی‌تبار در موسیقی آیینی و سنتی جنوب ایران و بوشهر دارد.

به گفته محسن نساوند کارگردان «سبالو»، پروسه تولید این مستند ۸ سال به طول انجامیده است.

عوامل مستند «سبالو» عبارتند از تهیه‌کننده: فاطمه معتمدآریا، کارگردان: محسن نساوند، دستیار کارگردان و تدوین: عابدین رمضانی، فیلمبردار: آیین ایرانی، بهتاش کمه زری، سعید بوشهری، مهرداد افراسیابی و علی کارگر، موسیقی: حبیب مفتاح و محسن شریفیان، مشاور پروژه: سیف‌الله صمدیان و انیس قناعت، صدابردار: محمد بوشهری و آریو انصاری، صداگذار: امین محمدی، اصلاح رنگ: محمد زرین پور، تصاویر هوایی: کوروش زارعی، مجتبی هدایت‌جو و کاوه زارعی، طراح پوستر: محترم نساوند، مسعود نساوند، برنامه‌ریز: امیر یوسف اکبرزاده، مدیر تولید: بهمن رسولی، مترجم: مرجان مدرس، عکاس: بابک منصوریان، سیدحسین حسینی، سیدمحمد فاطمی و با سپاس از: سعید عرب زاده، آرشیو تصاویر و عکس: محمدرضا بلادی، عماد دباش زاده، نجف کازرونی (مستند اربعین) ناصر تقوایی، مشاور رسانه‌ای: نغمه دانش آشتیانی، سرمایه‌گذار: محسن نساوند و تولید شده در سال ۱۳۹۸.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گالری کاما» عضو انجمن نگارخانه‌داران تهران نیست/ مسئولیت تخلفات آن بر عهده نهاد یا نهادهای مجوز دهنده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پس از حواشی نمایشگاه عکس «پرنسس‌های کوره» و لغو آن در گالری کاما، انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران بیانیه صادر کرد.

پس از حواشی پیش آمده برای نمایشگاه عکس‌های علی صوفی با عنوان «پرنسس‌های کوره» و لغو آن، انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران نیز بیانیه‌ای صادر کرد. در متن این بیانیه آمده است:

«انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران با توجه به پیامدهای خبری در خصوص نمایشگاه پرنسس‌های کوره وظیفه صنفی و اخلاقی خود می‌داند که هرگونه بی‌توجهی به شأن و منزلت انسانی شهروندان را محکوم کرده و لازم به توضیح است بارها در خصوص موارد مشابه درباره گالری موردنظر، کتبی و شفاهی به متولیان امر تذکر داده است. علاوه بر این گالری کاما عضو انجمن نگارخانه‌داران تهران نیست و مسئولیت تخلفات آن بر عهده نهاد یا نهادهایی است که مجوز فعالیت و فرصت ادامه کار را به این گالری داده‌اند. در آخر امیدواریم نهال هنر در ایران با چنین رفتارهای غیرمسئولانه‌ای از گزند مصون بماند.»

الهه جواهری، هنگامه معمری، آریا اقبال، فرهاد آذرین، ارکیده درودی، هرمز همتیان، لیلی گلستان و احسان لاجوردی اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه نقاشی «پالت رنگی من» در کیش افتتاح شد


نمایشگاه انفرادی نقاشی بهناز معاونی با عنوان «پالت رنگی من» ۷ اسفندماه در گالری هتل صدف کیش گشایش یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما عملاً در حال تعطیل شدن است/متاسفانه دولت برنامه مناسبی برای اکران فیلم‌ها ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن محسنی‌نسب کارگردان فیلم سینمایی «ملاقات» می‌گوید این فیلم رزمی، دنباله‌ای بر فیلم سینمایی «یاس‌های وحشی» است که در سال ۷۶ کارگردانی کرده بود.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی نسب تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از پروژه‌های سینمایی متوقف شده است، گفت: پروژه سینمایی «ملاقات» نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است، چرا که در صورتی که این پروژه جلوی دوربین برود در کنار بازیگران اصلی، هنروران بسیاری حضور دارند و من ترجیح دادم تا زمانی که شرایط بهتر شود این فیلم را جلوی دوربین نبرم.

وی بیان کرد: «ملاقات» یک فیلم اکشن است و اگر شرایط واکسیناسوین خوب پیش رود، فیلمبرداری این پروژه را تیرماه ۱۴۰۰ شروع کنیم.

محسنی‌نسب تاکید کرد: این فیلم سینمایی یک اثر رزمی است که می‌توان آن را ادامه «یاس‌های وحشی» دانست، فکر می‌کنم ریسک تولید فیلم‌هایی از این دست کمتر است، درست است که مدت‌ها است فیلم‌های رزمی در کشور تولید نشده است، اما این را می‌دانم که مخاطب از این نوع آثار استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه با ساخت این فیلم، به سراغ کسانی می‌رود که هرچند به سینما علاقه‌مند هستند، اما مدت‌ها است که به سینما نرفته‌اند، توضیح داد: فکر می‌کنم اگر موفقیتی که در «یاس‌های وحشی» داشتم در «ملاقات» نیز داشته باشم، می‌توانم مخاطبان بسیاری را به سینما جذب کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «مجانی» ادامه داد: در حوزه انتخاب بازیگر نیز در نظر دارم نقش‌های غیرورزشی را به بازیگران بدهم و برای نقش‌های رزمی از ورزشکاران جوان استفاده کنم. این فیلم سینمایی قرار است در ایران و ترکیه جلوی دوربین برود.

محسنی نسب با اشاره به وضعیت اکران در سینماها گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، بحث اکران‌ها است، در حال حاضر بسیاری از فیلم‌هایی که طی ۲ سال اخیر تولید شده‌اند، هنوز به نمایش عمومی در نیامده‌اند و همین وضعیت باعث می‌شود که فیلمسازان نگران تولید فیلم‌های خود باشند چرا که شرایط مناسب برای اکران وجود ندارد.

وی بیان کرد: سینمای ایران در شرایط مناسبی قرار ندارد و باید فکری به حال آنچه در حوزه تولید و چه در حوزه اکران رخ می‌دهد، شود. متاسفانه دولت برنامه مناسبی برای اکران فیلم‌ها ندارد و همین مساله سبب شده است که مردم عادت سینما رفتن را از دست بدهند.

این کارگردان سینما توضیح داد: در حال حاضر مخاطبان سینما ترجیح می‌دهند فیلم‌های مورد علاقه خود را در فضای مجازی دنبال کنند و کمتر به سمت سینماها می‌روند، با توجه به این استقبال‌ها، پلتفرم‌های مطرح هزینه اشتراکشان را گران‌تر کرده‌اند چرا که مطمئن هستند که مردم باز هم از آن‌ها استقبال می‌کنند.

محسنی نسب در پایان گفت: سینما عملاً در حال تعطیل شدن است و این مساله بسیار خطرناک است و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال آن کرد.

محسن محسنی‌نسب فیلم سینمایی «یاس‌های وحشی» را در سال ۷۶ با بازی جعفر دهقان کارگردانی کرد که از معدود فیلم‌های ژانر ورزشی در سینمای ایران محسوب می‌شود که توانست در اکران عمومی نیز در میان فیلم‌های پرفروش سال قرار بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختتامیه سومین جشنواره موسیقی کیش برگزار شد


سومین جشنواره موسیقی کیش با معرفی برگزیدگان این دوره، تقدیر از یک چهره پیشکسوت موسیقی نواحی به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سه روز پیش آقایان یاری و گلمکانی موفق به دریافت مجوز ماهنامه‌ی جدید شدند و از آن به عنوان اهرم فشار علیه اینجانب استفاده کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پویا مهرابی فرزند مرحوم مسعود مهرابی مدیرمسئول ماهنامه سینمایی فیلم درباره حواشی اخیر این مجله قدیمی سینمایی بیانیه ای را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، مهرابی فرزند زنده یاد مسعود مهرابی با انتشار بیانیه ای نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان داد.

در این بیانیه ای آمده است: «خوانندگان و همراهان همیشگی ماهنامه «فیلم» که طی روزهای اخیر نگران قدیمی‌ترین نشریه سینمایی کشور بوده و هستید اعلام می‌دارم که در زمان حیات پدرم اختلافاتی بین آقایان مسعود مهرابی، هوشنگ گلمکانی و عباس یاری وجود داشت که متاسفانه ادامه‌دار نیز بوده و در روزهای پایانی حیات پدرم به اوج رسید و همان زمان آقایان یاری و گلمکانی تصمیم به جدایی گرفته بودند و در نتیجه پیگیر درخواست مجوز ماهنامه از وزارت ارشاد شدند.  

اختلافات طی سال‌های همکاری به حدی بود که قبلا نیز آقای گلمکانی (حدود هفت سال قبل) درخواست مجوز ماهنامه داده بودند اما به مشورت برخی بزرگان، آن را پیگیری نکرند. تنها دو هفته پس از فوت مسعود مهرابی، در تاریخ ۲۶ شهریور ماه درخواست آقای گلمکانی در سامانه وزارت ارشاد ثبت رسمی شد که با توجه به زمان‌بر بودن مراحل نشان می‌دهد که این اقدام از گذشته در حال پیگیری بوده است.  

البته دو هفته پس از فوت پدر، خبر درخواست مجوز آقای گلمکانی در رسانه‌ها منتشر شد که ایشان همان زمان در صفحه اینستاگرام خود اعلام کردند: «به همراهان همیشگی‌مان اطمینان می‌دهم تا جایی که به جمع ما و شخص بنده مربوط می‌شود، مجله «فیلم» ادامه دارد. »

از طرفی دیگر تنها دو روز پس از فوت پدرم با وجود عزادار بودن ما، آقایان یاری و گلمکانی از طرق مختلف به من فشار آوردند که امتیاز ماهنامه را به آن‌ها منتقل کنم که قطعا با مخالفت اینجانب و خانواده‌ام روبه‌رو شد.  

ایشان در شش ماه گذشته منتظر صدور مجوز ماهنامه جدید خود بودند و در هفته‌های گذشته نیز با نزدیک شدن موعد دریافت امتیاز جدید، فشارها را به اشکال مختلف بر من افزودند تا یا امتیاز را منتقل کنم یا آن را به آن‌ها بفروشم که این پیشنهاد را همان گونه که وصیت پدر بود، قطعا پذیرفته نشد.  

در ضمن با توجه به مشارکت‌نامه‌ای که بین پدرم با آقایان یاری و گلمکانی امضا شده است بعد از فوت یکی از سه نفر، شراکت تمام و تمام حقوق و امتیاز ماهنامه فیلم همچون سال‌های گذشته متعلق به مسعود مهرابی خواهد بود و آقایان با علم به این موضوع اقدام به انعقاد قرار داد کرده بودند.  

بعد از فوت پدر، برای این که اخلالی در نظم و توالی انتشار ماهنامه پیش نیاید با آقایان یاری و گلمکانی مطرح کردم که به انتشار ماهنامه همچون گذشته ادامه دهیم و به مرور قرار داد جدید همکاری بین خودمان بنویسیم اما طی شش ماه گذشته آقایان به بهانه‌های مختلف یا خواستار انتقال امتیاز یا فروش آن شدند.  

ظاهرا سه روز پیش موفق به دریافت مجوز ماهنامه‌ی جدید شدند و از آن به عنوان اهرم فشار علیه اینجانب استفاده کردند. متاسفانه این جدایی به من و تصمیم من یا حتی وصیت شخص پدر بستگی نداشت و دیر یا زود با صدور مجوز جدید؛ آقایان یاری و گلمکانی ماهنامه را ترک می‌کردند.  

اینجانب هیچ شخصی را تحت فشار برای خروج از ماهنامه قرار ندادم و آنان خبر جدایی خود را در فضای مجازی منتشر کردند. برای آقایان یاری و گلمکانی به عنوان پیشکسوت احترام زیادی قائل هستم به ویژه این‌که سال‌ها در کنار پدرم فعالیت داشتند.  

حتی هم اکنون با تلاش عده‌ای از بزرگان و دوستان، در حال تهیه و تنظیم تفاهم نامه‌ای با آقایان یاری و گلمکانی هستیم که ماهنامه بدون وقفه به راه خود ادامه دهد.»

مشاهده خبر از سایت منبع