X

بایگانی اسفند 10, 1399

دفتر سینمایی

زاهدی: بیشتر سینماگران حتی نان برای خوردن ندارند و ما در بدترین دوران تاریخ سینما به سر می بریم/ چرا بعد از گذشت چندین ماه تکلیف «هنر کارت» روشن نشد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: ۸۰ درصد سینماگران بیکار مطلقند و حتی نان برای خوردن ندارند و ما در بدترین دوران تاریخ سینما به سر می بریم؛ حقوق بازنشستگی که به هنرمندان داده می شود در این تورم شدید و مشکلات فزاینده اقتصادی حتی به اندازه تأمین نان خالی و اجاره منزل سینماگران هم نیست اما مدیران سینمایی نسبت به این اتفاقات اعتنایی ندارند و چشم خود را روی این معضلات بسته اند.

صدابردار فیلم های سینمایی «چهارشنبه سوری» و «خاک آشنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شکرخدا بنده شخصاً مشکل مالی ندارم و اگر فریادی می زنم و اعتراضی می کنم به علت مشکلات مالی بخش گسترده ای از همکارانم و اهالی سینما است. البته باید تأکید کنم از سینما چیزی به من نرسیده و هرآنچه دارم از الطاف پدر خدابیامرزم است که امروز سقفی بالای سر و نانی برای خوردن دارم در غیر این صورت من هم مانند سایر سینماگران امروز می بایست در وضعیتی فلاکت بار زندگی کنم.

وی سپس با تأکید بر اینکه خود مسئولان دولت اعلام می کنند خط فقر ۱۰ میلیون تومان است اظهار داشت: امروز کدامیک از سینماگران ما به ویژه فعالان در صنوف ضعیف تر چنین درآمدی دارند؟ باعث تأسف و شرمساری است که باید بگویم بخش کثیری از هنرمندان ما حتی نان هم برای خوردن ندارند.

این سینماگر تصریح کرد: سال جاری بدترین سال از نظر وضعیت معیشتی و رفاهی برای اهالی سینما بود؛ آنقدر کار کم بود که برخی از سینماگران مجبور شدند مانند یک برده در اختیار برخی پروژه ها قرار گیرند چرا که به دلیل عدم تأمین معیشت شان مجبور می شوند با هر قیمتی که تهیه کننده تعیین می کند کار کنند.

زاهدی سپس انتقاد خود را نسبت به صندوق اعتباری هنر ابراز داشت و متذکر شد: چرا بعد از گذشت چندین ماه تکلیف «هنر کارت» روشن نشد؟ چرا این «هنر کارت» هنوز به دست ما نرسیده؟ مگر می خواهند به هنرمندان صدقه بدهند که اینطور آن ها را سر کار گذاشته اند؟

وی تأکید کرد: هنرمندان شرف دارند و عمر ارزشمند و گرانبهای شان را برای رشد و اعتلای سینمای کشور صرف کرده اند اما امروزه دلشان از رفتارهای مسئولان خون است. چرا مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما نمی آیند و تدبیری برای زندگی تأسف بار هنرمندان اندیشه نمی کنند؟ چرا بودجه جشنواره های زائد صرف معیشت و رفاه زندگی سینماگران نمی شود که اغلب شان دست به دهان هستند؟

صدابردار فیلم های سینمایی «درباره الی» و «باشو غریبه کوچک» در خاتمه این گفتگو افزود: برای این بی رحمی که در این سرزمین نسبت به هنر و هنرمند می شود بسیار متأسفم و امیدوارم روزی برسد و مدیرانی رأس کار بیایند که دغدغه بهبود وضعیت کیفی زندگی سینماگران را داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تبلیغات تا شرط و شروط تازه برای تسهیلات اکران نوروز ۱۴۰۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما حمایت از اکران فیلم‌های نوروز مصوب شد.

به گزارش سینماپرس، در این جلسه که به ریاست حسین انتظامی برگزار شد مصوبه جلسه گذشته کارگروه در ۷ بهمن ماه مبنی بر کمک هزینه اکران (سینما و فیلم) بر مبنای قیمت خالص بلیت هر سینما برای سینمای یک و دو سالن معادل ۲ درصد سالن‌های فعال، سینماهای سه و چهار سالن معادل ۳ درصد سالن های فعال و سینماهای پنج سالن معادل ۵ درصد سالن‌های فعال(حداکثر ۵ سالن) تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

این مصوبه در صورت تعطیلی سینماها نیز مشمول سه فیلم ویژه اکران نوروزی خواهد بود.

 همچنین ۶ میلیارد ریال به عنوان کمک هزینه تبلیغات یکپارچه اکران نوروز ۱۴۰۰ اختصاص پیدا کرد.

 سه فیلم ویژه نوروزی زمانی از تسهیلات اکران برخوردار می‌شوند که حداقل ۴ هفته از نمایش آنها سپری شود.

در این جلسه اجرای طرح اسپانسری تبلیغات اکران نوروزی مورد تصویب و تایید قرار گرفت.

در ابتدای جلسه گزارشی از روند فعالیت سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) ارائه شد و تهیه کنندگان و سینماداران حاضر از واریز مبالغ جشنواره فیلم فجر در کمتر از یک هفته از پایان جشنواره و همچنین پرداخت بدهی سینماها از اکران ۹۸ قدردانی کردند.

سعید رجبی فروتن، رمضانعلی حیدری خلیلی، محمد رحمتی، محمدرضا فرجی، سیدحسین سیدزاده، منوچهر شاهسواری، مرتضی شایسته، سید غلامرضا موسوی، محمدقاصد اشرفی، علی سرتیپی و مسعود نجفی از دیگر حاضران در این جلسه بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مشمشه» به اکران آنلاین می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:فیلم سینمایی «مِشمِشه» از چهارشنبه ۱۳ اسفند به صورت آنلاین اکران می شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «مِشمِشه» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی علی یاور از روز چهارشنبه ١٣ اسفند به صورت آنلاین در پلتفرم «آپرا» به نمایش در می‌آید.

پوریا شکیبایی فرزند مرحوم خسرو شکیبایی در این فیلم یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کرده است. سحر صباغ‌سرشت، بابک نوری، محسن دلیخون، شهریار حیدری، بهناز توسلی، نسیم فروغ، مهران آتش‌زای، احمد یاوری‌شاد، احسان بابازاده، فرید شهریاری، رعنا چشم‌آذر، امین علی شهسواری محمدرضا داوودنژاد، فاطمه شکری و حسن رضایی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

دیگر عوامل اصلی این پروژه عبارتند از مدیر فیلمبرداری: محسن فلاحی، تدوین: کاوه ایمانی، موسیقی متن: ستار اورکی، مدیر صدابرداری: سامان شهامت، طراح صحنه و لباس: محسن غلامی، طراح گریم: احسان روناسی، جلوه‌های ویژه بصری: علی تصدیقی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ماکان رضایی‌پور، دستیار اول فیلمبردار: مهدی قاسمی، منشی صحنه: پرستو مدانلو، مدیر تولید: مسعود علی‌شاه، مدیر تدارکات: محمدولی احمدلو، جانشین تولید: سامان محمدی، عکاس و فیلم پشت صحنه: شهاب احمدلو و رضا امینیان و مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختصاص یک روز فروش سینماهای «حوزه هنری» به زلزله زدگان «سی‌سخت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فروش روز چهارشنبه فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در سینماهای بهمن سبز به زلزله‌زدگان سی سخت اهدا خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، موسسه «بهمن سبز» به منظور همدردی با هموطنان زلزله زده سی سخت، فروش روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور را برای امدادرسانی به مردم این شهر اهدا خواهد کرد.

همچنین در این طرح داوطلبانه مدیران سینمایی «بهمن سبز» در سراسر کشور نیز حقوق یک روز خود را به این کار خیر اختصاص می‌دهند.

شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد در پی زمین‌لرزه ۵.۶ دهم ریشتری ۲۹ بهمن ماه آسیب جدی دید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیداری در پی حاشیه‌های تندیس شهریار


مدیرعامل برج میلاد در حالی با مدیرعامل بنیاد شهریار دیدار کرد که چندی پیش تندیس این شاعر فقید واقع در برج میلاد حاشیه‌ساز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی های ون‌گوگ در آسمان نقش بست


در جریان یک مراسم نورپردازی در چین، تابلو نقاشی «شب‌ پرستاره» ون‌گوگ بر آسمان شب نقش بست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «دودکش۲» آغاز شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل دوم سریال «دودکش» دو هفته‌ای است با بازیگران قدیمی‌اش فیلمبرداری را آغاز کرده است، اما مشخص نیست به ماه رمضان شبکه یک سیما برسد یا خیر.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی “دودکش۲” به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی دو هفته‌ای است در سکوتِ خبری فیلمبرداری را آغاز کرده‌اند.  سریالی که نخستین بار به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی در ماه رمضان سال ۱۳۹۲ روی آنتن شبکه یک رفت و با توجه به مضمون کمدی و طنازانه توانست در رده آثار پرمخاطب جای بگیرد.

در “دودکش۱” برزو نیک نژاد نویسندگی متن و بازیگردانی پروژه را نیز برعهده داشت. حالا او فصل دوم این مجموعه تلویزیونی را به عنوان نویسنده و کارگردان توأمان پیش می‌برد. او در گفت‌وگویی با تسنیم  به این نکته اشاره کرد که کار را شروع کردیم و امیدوارم خوب پیش بروید. هم درگیر نوشتنم و هم ساخت؛ هنوز درباره رسیدن یا نرسیدن به زمان خاصی نمی‌توان صحبتی کرد.

کارگردان این مجموعه تلویزیونی درباره قرار گرفتن در کنداکتور ماه رمضان شبکه یک، گفت: برای ما کیفیت اهمیت دارد و باید پیش برویم تا بهتر بتوان تصمیم‌گیری کرد. به هر حال این روزها شرایط کرونا هم مزید بر علت شده که کارها یک مقدار زمان‌برتر پیش بروند.  

او در خصوص حضور بازیگران قدیمی و اضافه شدن بازیگران جدید هم تأکید کرد که آن گروه قدیمی حضور دارند اما بازیگران جدید هم به تناوب قصه و اتفاقات، اضافه خواهند شد.  

گروه سریال “دودکش۲” در شمال شرقی تهران همان منطقه بلوار ارتش کار خودشان را پیش می‌برند. البته در عین حال مجموعه تلویزیونی “زیرخاکی۲” به کارگردانی جلیل سامان که ماه رمضان ۱۳۹۹ فصل اول آن روی آنتن رفت هم گزینه پخش رمضانی شبکه یک است که زودتر از این سریال هم کار فیلمبرداری را آغاز کرده و همچنین “دعوت نحس” علیرضا افخمی که پیش از آن به عنوان سریال رمضانی شبکه سه سیما هم از آن یاد می‌کردند.  

هنوز نمی‌توان درباره کنداکتور ماه رمضانِ تلویزیون به صورت قطعی صحبت کرد؛ همان‌طور که سریال‌های نوروزی هم با تمام گمانه‌زنی‌ها و اعلامِ گروه‌های سازنده، باز توسط مدیران و دست‌اندرکاران با تغییراتی همراه شد. مصداق بارز آن شبکه سه و پخشِ سریال “لوتی” و پخش “نوروز رنگی” است که تا چند روز گذشته برای شبکه پنج سیما قطعی نشده بود.  باید منتظر ماند و دید که روندِ تولید و تصمیم‌گیری سازندگان و مدیران به کجا خواهد رسید و کنداکتور رمضانی تلویزیون چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گسترش همکاری های جهاد دانشگاهی با انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی


با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی هنر و انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران، تعاملات و همکاری‌های تخصصی این دو مجموعه گسترش می‌یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخاطبان «روزهای ابدی» با سازندگان سخن گفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان، تهیه‌کننده و تعدادی از بازیگران مجموعه تلویزیونی روزهای ابدی امروز با حضور در واحد ۱۶۲ روابط عمومی رسانه ملی پای صحبت‌های مخاطبان این سریال نشستند و پس‌ازآن در نشست خبری، از زیروبم این سریال گفتند.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در این نشست خبری با بیان این‌که در حدود یک‌ساعتی که این عوامل در واحد ۱۶۲ حضور داشتند، پاسخگوی ۲۴۶ تماس بودند، گفت: بر اساس آمار مرکز تحقیقات صداوسیما، این سریال بیش از ۲۴ درصد مخاطب داشت و کاری انقلابی با این گستردگی و پیام، خیلی برای جامعه ارزشمند است.

وی با ابراز امیدواری دراین‌باره که سریال سازی جواد شمقدری و  محسن علی‌اکبری ادامه‌دار باشد، گفت: سریال روزهای ابدی توانست بازیگران خوبی را معرفی کند که تا پیش‌ازاین کمتر دیده و شناخته شده بودند.

یک سریال پیچیده

جواد شمقدری، کارگردان روزهای ابدی در این نشست تعدد لوکیشن را از ویژگی‌های برجسته این سریال برشمرد و گفت: این پروژه بیش از ۴۵۰ بازیگر داشت که بیش از ۱۵۰ نفر از آنان بازیگر حرفه‌ای بودند. استفاده از این تعداد بازیگر، فیلم‌برداری در تعداد زیادی لوکیشن و در همین حال پرداختن به موضوعی که مربوط به تاریخ معاصر است، این پروژه را به کاری سخت و پیچیده تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه ساخت این سریال حدود سه سال به طول انجامید، گفت: ۴۶۰ جلسه فیلم‌برداری داشتیم و  با وجود مشکلات مالی، به لطف خدا این کار به سرانجام رسید.

شمقدری همچنین با بیان اینکه بسیاری از مخاطبانی که با او تلفنی صحبت کردند، مشتاق دیدن فصل بعدی این سریال هستند، گفت: من آمادگی دارم که فصل بعدی را بسازم، اما ساخته‌شدن آن به نظر تصمیم‌گیرندگان رسانه ملی بستگی دارد.

سریالی تاریخی و آگاهی‌بخش

احمد نجفی، بازیگر باسابقه که در روزهای ابدی نیز خوش درخشید، در این نشست خبری این مجموعه تلویزیونی را سبب‌ساز ارتقای اطلاعات و آگاهی مردم خواند و گفت: بسیاری از مردم الان مشتاق هستند ببینند در سال‌های پس از وقوع انقلاب چه روی داده است. زمانی که یک سریال به نشر آگاهی می‌پردازد، دانش و آگاهی مردم ما را ارتقا می‌دهد. سرمایه‌گذاری در این سریال‌ها می‌تواند سودمند باشد.

وی با بیان اینکه این سریال توانست نفوذ و نفوذی در انقلاب را به مردم بشناساند، گفت: اگر چنین سریال‌هایی بیشتر ساخته می‌شد، شاید زودتر جلوی نفوذی‌ها گرفته می‌شد یا تعداد کسانی که جذب نفوذی‌ها می‌شدند، کمتر می‌شد.

جمع پژوهش و هنر

رحیم نوروزی، دیگر بازیگر این مجموعه هم با ابراز رضایت از بازی در این سریال گفت: این سریال از سه ویژگی که کاملا جنس متفاوتی نسبت به هم دارند، برخوردار بود: پژوهش، قصه‌گویی و فیلم‌سازی. بازخوردهایی که امروز داشتم، خوب و جالب بود.

وی شناساندن دوران بعد از انقلاب را کاری مهم در عرصه رسانه‌ای دانست و گفت: عده‌ای ازجمله خودم من آن دوران را ندیده‌ایم. من آن زمان نوجوان بودم و شناخت دقیقی از آن دوران نداشتم؛ اما این دست‌کارها می‌تواند به شناخت آن روزگار کمک کند.

امین اسکندریان، بازیگر روزهای ابدی هم این مجموعه را کاری سخت ازنظر روحی و جسمی توصیف کرد که با مدیریتی خوب به انجام رسید. کیمیا اکرمی هم با بیان اینکه شخصیتی که بازی کرده، با خودش متفاوت بوده، اما بازخوردها نشان می‌دهد که توانسته از عهده نقش خود برآید، تصریح کرد: تجربه کار تئاتر را داشتم و امیدوارم پس‌ازاین نقش‌های متفاوتی را بتوانم بازی کنم. بازخوردهایی که گرفتم نشان می‌دهد درمجموع، توانسته‌ام نقش محبوبه را باورپذیر از کار دربیاورم.

پر کردن نقاط خالی تاریخ

در ادامه این نشست، محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده روزهای ابدی با اشاره به گفتگوی مستقیمش با مخاطبان، تصریح کرد: امیدواریم تولید این قبیل سریال‌ها ادامه یابد تا نقاط خالی تاریخ را با آثار نمایشی پر کنیم و نیاز مردم تشنه به اطلاعات موثق، از طریق منابع داخلی برطرف شود.

وی مدیریت جوان در رسانه ملی را عامل تسهیلگر در پیشبرد پروژه «روزهای ابدی» دانست و گفت: تیم مدیریتی که در رسانه ملی فعال است، هرچقدر جوان باشد، پرانرژی‌تر است و هنرمندان را بهتر درک می‌کند.

علی‌اکبری دریافتی بابت ساخت هر قسمت از این سریال را ۶۸۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: درحالی‌که فیلم سینمایی با بودجه کم این روزها با هزینه‌ای کمتر از چهار میلیارد تومان ساخته نمی‌شود، اما اگر هر سه قسمت این سریال را به‌اندازه یک فیلم سینمایی حساب کنیم، باز ما با حدود دو میلیارد تومان، کاری سینمایی ساخته‌ایم.

وی تولید این مجموعه تلویزیونی را دغدغه ارزشی دانست و گفت: اگر قرار باشد کار ارزشمندی تولید نکنم، ترجیح می‌دهم بیکار باشم. از رسانه ملی به خاطر اعتمادی که به من و شمقدری برای ساخت این مجموعه تلویزیونی کرد، قدردانی می‌کنم.

این تهیه‌کننده معرفی چهره‌ها و نیروهای جدید در عرصه نمایشی را وظیفه نسل قبلی دانست و گفت: در این سریال ترکیب خوبی را از بازیگران خارجی، بازیگران باسابقه و جدید داشتیم و در همین حال از بازیگران تئاتری نیز چهره‌های جدیدی را به عرصه بازیگری تلویزیون معرفی کردیم.

تجربه‌ای خوب و گران‌بها

در ادامه این نشست، شمقدری در پاسخ به سؤالی انتقادی در خصوص گریم‌ها گفت: گریم یک جاهایی این خطا را داشت، البته این درصدش خیلی کم بود و البته مخاطبان و منتقدان حق دارند دوست داشته باشند کاری بی‌نقص ببینند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مقایسه روزهای ابدی با فیلم هالیوودی «آرگو» هم پاسخ داد: چند سکانس در این سریال، به ادعای مطرح‌شده در آرگو پاسخ داد. اما قرار نبود به روایت آمریکایی‌ها بپردازیم. همین‌که در این سریال به‌صورت اقناع‌کننده نشان داده شد چرا دانشجویان تصمیم به تسخیر لانه جاسوسی گرفتند، کفایت می‌کند. برخی واکنش‌های تند منفی، به‌ویژه از سوی کسانی که خارج از مرزها نشسته‌اند و از حرکت انقلاب دلخور هستند، نشان می‌دهد کار خیلی موفق بوده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که چقدر از دانش فنی استفاده از پرده سبز در این مجموعه تلویزیون بومی‌بوده است، گفت: ۱۰۰ درصد این کار ایرانی بود و بیش از ۱۵۰ نیروی جوان این جلوه‌های رایانه‌ای را خلق کردند.

شمقدری درباره اینکه آیا امکان آن وجود نداشت تا از تعداد قسمت‌های روزهای ابدی کاسته شود؟ گفت: شاید می‌شد بخش‌هایی مثل حوادث کردستان را در سریال نداشته باشیم؛ اما با توجه به اسنادی که از لانه جاسوسی مبنی بر تلاش آمریکا برای تجزیه ایران به‌دست‌آمده بود، حیف بود که به این مباحث نپردازم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش عکس و سرامیک هایی از کشاورزی در مکزیک


نمایشگاه «دانه های هویت» با همکاری سفارت مکزیک در ایران و با موضوع کشاورزی سنتی در کشور مکزیک این روزها در موزه سرامیک فرزانه برگزار است.

مشاهده خبر از سایت منبع