X

بایگانی فروردین 23, 1400

دفتر سینمایی

«عشایر» پیشتاز شب دوم «بفتا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شب پیش دومین دور از معرفی برندگان جوایز بفتای ۲۰۲۱ برگزار شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، آکادمی فیلم بریتانیا با برگزاری دومین شب اهدای جوایز خود برترین‌های سال را انتخاب کرد.

در این مراسم که در رویال آلبرت هال لندن به صورت مجازی برگزار و به صورت مستقیم از بی‌بی‌سی پخش شد، «سرزمین آوارگان» بزرگ‌ترین برنده سال شد که هم به عنوان بهترین فیلم انتخاب و هم جایزه کارگردانی و جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

در مراسم اهدای جوایز همچنین تجلیل کوتاهی از پرنس فیلیپ همسر فقید ملکه بریتانیا که روز جمعه درگذشت به عمل آمد که در دوره‌ای، اولین رییس این جوایز بود. همچنین یاد دیگر درگذشتگان سال از انیو موریکونه تا کرک داگلاس، شان کانری، آلن پارکر، چادویک بوزمن، اولیویا دی هاویلند، عرفان خان، ریشی کاپور، مکس فون سیدو، برتران تاورنیه، ژان کلود کریر و کریستوفر پلامر گرامی داشته شد.

در مراسم دومین شب اهدای جوایز که به میزبانی ادیت بومن و درموت اولیری انجام شد درمجموع ۱۷ جایزه اهدا شد.

فهرست کامل برندگان جوایز بفتا چنین است:

بهترین فیلم: «سرزمین آوارگان»

دیگر نامزدها: «پدر»، «موریتانیایی»، «زن جوان نوید بخش»، «دادگاه شیکاگو ۷»

بهترین بازیگر زن: فرانسیس مک‌دورماند برای «سرزمین آوارگان»

دیگر نامزدها: باکی باکری برای «راکس»، رادا بلانک برای «نسخه چهل ساله»، ونسا کربی برای «تکه‌های یک زن»، وون‌می موساکو برای «خانه او»، آلفری وودارد برای «کلمنسی»

بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز برای «پدر»

دیگر نامزدها: ریز احمد برای «صدای متال»، چادویک بوزمن برای «بلک باتم ما رینی»، آدارش گوراو برای «ببر سفید»، مدس میکلسن برای «یک دور دیگر»، طاهر رحیم برای «موریتانیایی»

بهترین کارگردان: کلویی ژائو برای «سرزمین آوارگان»

دیگر نامزدها: توماس وینتربرگ برای «یک دور دیگر»، شنان مورفی برای «دندان شیری»، لی آیزک چانگ برای «میناری»، یاسمیلا ژبانیچ برای «کجا می‌روی آیدا؟»، سارا گاورون برای «راکس»

بهترین فیلم بریتانیایی: «زن جوان نویدبخش»

دیگر نامزدها: «آرامش در کنار اسب‌ها»، «کاوش»، «پدر»، «خانه او»، «برزخ»، «موریتانیایی»، «موگول موگلی»، «راکس»، «سن ماد»

بهترین موسیقی متن: «روح»

دیگر نامزدها: «منک»، «میناری»، «اخبار جهان»، «زن جوان نویدبخش»

بهترین نویسنده، کارگردان یا تهیه‌کننده بریتانیایی نوظهور: رمی ویکس برای «خانه او»

دیگر نامزدها: بن شاروک برای «برزخ»، جک سیدی برای «مافی»، ترزا ایکوکو و کلر ویلسون برای «راکس»، رز گلس برای «سن ماد»

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: دنیل کالویا برای «یهودا و مسیح سیاه»

دیگر نامزدها: بری کیوگان برای «آرامش در کنار اسب‌ها»، آلن کیم برای «میناری»، لسلی اودوم جونیور برای «شبی در میامی»، کلارک پیترز برای «۵ هم‌خون»، پل ریسی برای «آوای متال»

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: یو-جونگ یون برای «میناری»

دیگر نامزدها: نیام الگار برای «آرامش در کنار اسب‌ها»، کوثر علی برای «راکس»، ماریا باکالووا برای «بورات ۲»، دامینیک فیشبک برای «یهودا و مسیح سیاه»، اشلی مادکووه برای «کانتری لاینز»

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: «زن جوان نویدبخش»

دیگر نامزدها: «یک دور دیگر»، «منک»، «راکس»، «دادگاه شیکاگو ۷»

بهترین فیلمنامه اقتباسی: «پدر»

دیگر نامزدها: «کاوش»، «موریتانیایی»، «سرزمین آوارگان»، «ببر سفید»

بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان: «یک دور دیگر»

دیگر نامزدها: «رفقای عزیز»، «بینوایان»، «میناری»، «کجا می‌روی آیدا؟»

بهترین مستند: «معلم اختاپوس من» ساخته پیپا ارلیش، جیمز رید، کریگ فاستر

دیگر نامزدها: «جمعی»، «دیوید آتنبرو: زندگی روی سیاره ما»، «مخالف»، «معضل اجتماعی»

بهترین بازیگر نوظهور بریتانیایی: باکی باکری

دیگر نامزدها: کنراد کان، کینگزلی بن ادیر، مورفید کلارک، سوفی دیریشو

بهترین انیمیشن: «روح» ساخته پیت داکتر، دانا موری

دیگر نامزدها: «به پیش»، «گرگ‌رانان»

در مراسم اهدای این دوره از جوایز با در نظر گرفتن هشت جایزه که یک شب پیشتر اهدا شد چندین فیلم هر یک چند جایزه بردند که شامل «زن جوان نوید بخش» دو جایزه فیلم بریتانیایی و فیلمنامه اوریجینال، «راکس» دو جایزه گروه بازیگران و ستاره نوظهور، «روح» دو جایزه بهترین انیمیشن و موسیقی متن، «آوای متال» دو جایزه صدا و تدوین، «پدر» دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی و «بلک باتم ما رینی» دو جایزه بهترین لباس و بهترین چهره‌آرایی بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخاطبان غیرمتخصص ارکسترها را فراموش کردیم/مشکل انتخاب «رهبر» نیست


یکی از نوازندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی کشورمان در تشریح عملکرد ارکسترهای دولتی طی سال‌های اخیر به طرح نکات مهمی در حوزه مدیریت و نحوه برنامه‌ریزی آن‌ها پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در این شرایط بحرانی دولت کمک چندانی به سینماها نکرده/وعده‌هایی دادند اما این وعده‌ها چندان محقق نشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید اعتباریان تهیه‌کننده سینما گفت: کمک به سینما در شرایط بحرانی امروز در همه جای جهان جزو اولویت‌ها بوده ولی در ایران این اتفاق نیفتاد.

به گزارش سینماپرس، حمید اعتباریان تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان بیان کرد: ما منتظر پروانه نمایش هستیم و مطمئنم این فیلم کمی شرایط سینما را تغییر خواهد داد چون فیلم به روزی است. امیدوارم سینماها زودتر باز شوند تا بتوانیم «ملاقات با جادوگر» را به نمایش بگذاریم. ما از سال گذشته منتظر دریافت این مجوز هستیم فکر می‌کنم دلیل این تاخیر کندی عملکرد دوستان سازمان سینمایی و عقب افتادن جلسات شورای پروانه نمایش به دلیل کرونا باشد. البته یکی دیگر از دلایلی که ما به طور جدی پیگیر کارهای پروانه نمایش نشدیم، شرایط بد این روزها بود. منتظر بودیم کمی وضعیت بهبود پیدا کند تا بتوانیم فیلم را به نمایش بگذاریم چون «ملاقات با جادوگر» در سینما تماشایی است.

اعتباریان با بیان اینکه «ملاقات با جادوگر» فیلمی در حوزه آقازاده‌ها و کلاهبرداری است و با شرایط امروز تطابق زیادی دارد، مطرح کرد: نوع قصه و داستان «ملاقات با جادوگر» به «سن پطرزبورگ» شباهت دارد و یک کمدی باکلاس و باشخصیت است.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: کرونا لطمه زیادی به سینما و تئاتر زده و معلوم نیست چه زمانی از این شرایط خارج می‌شویم. من شاهد بودم که سینماها به خوبی پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند حتی نوع چینش صندلی و ضدعفونی‌ها قبل از هر سانس به خوبی رعایت شده است اما مردم تحت تاثیر این تعطیلی‌های چندباره و البته وحشت از کرونا قرار گرفته‌اند در حالی که سینماها کمترین آلودگی را دارند.

اعتباریان تصریح کرد: به نظرم در این شرایط بحرانی دولت کمک چندانی به سینماها نکرده است. هرچند وعده‌هایی دادند اما این وعده‌ها چندان محقق نشد و سینماها همچنان آسیب می‌بینند.

این تهیه‌کننده توضیح داد: در همه جای دنیا دولت‌ها به صنایع به ویژه صنعت سینما کمک کردند. حتی در ترکیه این اتفاق رخ داد. البته قرار بود در ایران هم شاهد این موضوع باشیم که چندان نبودیم به هر حال هر سینمایی چند نیروی فعال دارد که با تعطیلی سینماها بیکار می‌شوند. سالن‌داران هم با تعطیلی سینما قدرت پرداخت حقوق کارکنان باقی مانده را ندارند چون حتی آن مبلغ کمی که از محل حضور تماشاگران حاصل می‌شود، حالا دیگر قطع شده است. قرار بود وزارت ارشاد کمک‌هایی کند ولی آنقدر کند عمل می‌کند که این کمک‌ها کارگر نبوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نظام آموزشی ایران» تربیت مهندس و دکتر را وظیفه خود می‌داند، اما پرورش هنرمند را در برنامه خود قرار نداده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مودب گفت: نظام آموزشی ایران، تربیت مهندس و دکتر را وظیفه خود میداند، اما پرورش هنرمند را در برنامه خود قرار نداده است.

به گزارش سینماپرس، علی محمد مودب شاعر نام آشنای ایرانی که جزء پنج کاندید نهایی برای معرفی چهره هنر انقلاب در سال ۹۹ معرفی شده است، درباره تاثیر این رویدادها بر افزایش انگیزه هنرمندان و به خصوص جوان‌ترها به خبرنگاران جوان، گفت: هر اتفاقی که در راستای معرفی چهره‌ها می‌افتد، از جشنواره‌های ساده، شب شعرها تا مراسم‌های بزرگ که از چند چهره تجلیل میکنند، حتما پراز خیر و برکت برای جریان ادبیات و هنر است. چون بخشی از وجود این هنرها با مطرح شدن گره خورده است. به همین دلیل معرفی درست چهره‌ها به شرطی که خود آن‌ها هم ظرفیت این شهرت را داشته باشند، حتما موجب ایجاد انگیزه درجوانان می‌شود. در واقع، معرفی چهره‌های زنده باعث حساسیت مردم نسبت به یک هنر و تسهیل در ورود استعدادها می‌شود.

وی در تعریف هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: هنرمند انقلابی هنرمندی است که با ایران، اسلام و انقلاب نسبت داشته باشد. اسلام و ایران پدیده‌های مشخصی هستند و انقلاب هم در پیوند با این دو معنا میشود. انقلاب تغییر و زیر و روشدن در تاریخ ایران برای ارتباط این کشور با اسلام بود. مجموعه حضور، آثار و نفس کشیدن هنرمند انقلابی هم در فضای بین این سه ضلع اتفاق می‌افتد. هنر انقلاب اسلامی با رویکردهایی مانند بینش و جهان بینی که دستاورد انقلاب ماست، حوزه محتوایی گسترده‌ای را در برمیگیرد. در تعریف دقیق تر، هنر انقلاب یکی از پدیده‌هایی است که فرهنگ انقلاب اسلامی ایران را شکل میدهد.

این شاعر همچنین درباره شعر انقلابی گفت: شعر انقلابی، شعری است که شاعرش به هستی نگاه می‌کند. اینطور نیست که در این شعر، شاعر به سمت طبیعت یا عشق نرود و فقط در چارچوب رویدادهای انقلاب مانند جنگ یا شهدا شعر بسراید. هنر انقلاب یک هستی شناسی و انسان شناسی در خود دارد که در شعر عاشقانه هم متجلی میشود؛ بنابراین موضوعات، هنر انقلاب را تعریف نمی‌کنند بلکه نگاه و بینش و تجربه‌ها به آن معنا می‌بخشند.

مودب افزود: انقلاب اسلامی ایران پدیده جدی و فراگیری است که زندگی انسان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و این تاثیر در آثار اغلب هنرمندان حتی آن‌هایی که شاید خیلی در قید آرمان‌های انقلاب هم نباشند دیده می‌شود. نگاه به ایران و اسلام بعد از انقلاب متحول شده و توجه به آئین هم جزء نگره‌های انقلاب است.

این شاعر ارزشی با اشاره به خاطره شعرخوانی خود نزد مقام معظم رهبری بیان کرد: اصل توجه رهبر معظم انقلاب به ادبیات یک پدیده خاص است. ایشان در تمام این سالها، توجه ویژه به ادبیات و شعر داشتند. این نشان میدهد که شعر یک پدیده تمدن ساز و جدی است. اما مدیران ما هنوز آنطور که باید این توجه را درنیافته اند و این تاکید وارد اجراهای اداری نشده است. شعر یک میراث غنی است که زمینه آثار جدید را فراهم میکند.

وی ادامه داد: حوزه‌هایی که متولی ترویج فرهنگ و ادب هستند اصلا به شعر توجه نکرده اند. شاعرانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند، در یک مکان دیگر به صورت حرفه‌ای پرورش می‌یابند. در دنیا بحث خلاقیت و آفرینش خلاق در نظام آموزشی دیده میشود، اما در ایران اینطور نیست. نظام آموزشی ایران، تربیت مهندس و دکتر را وظیفه خود میداند، اما پرورش هنرمند را در برنامه خود قرار نداده است. برای بهبود این وضعیت، باید نظام آموزشی ما یکی از خروجی‌های خود را هنرمند قرار دهد و از دانش آموز ۶ ساله‌ای که وارد مدرسه می‌شود، افرادی مانند استاد فرشچیان تربیت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گودزیلا علیه کونگ» همچنان در صدر فهرست پرفروشان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «گودزیلا علیه کونگ» از دوازدهم فروردین ماه اکران خود در سینماهای هالیوود را آغاز کرده است، این فیلم با فروشی معادل ۲۸۵ میلیون دلار تاکنون توانسته در رتبه سوم جدول فروش جهانی سینما بایستد.

به گزارش سینماپرس، «گودزیلا علیه کونگ» قرار بود در نوامبر سال ۲۰۲۰ اکران شود؛ اما به علت دنیاگیری کووید-۱۹ و مشکلات پیش آمده متأثر از آن، اکران آن تا اواخر مارس سال ۲۰۲۱ تأخیر خورد.  

فیلم ابتدا در تاریخ تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۱ در چین به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد و توانست رکورد افتتاحیه یک فیلم در دوران کرونا را با فروش ۱۲۱/۸ میلیون دلار بشکند. نمایش گسترده فیلم در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ در سینماها و پلتفرم استریم فیلم وارنر، اچ‌بی‌اومکس آغاز شد.

https://cinemaoffice.ir/wp-content/uploads/2021/04/uyb7q95ft4sw.jpeg

این فیلم سی و ششمین عنوان فیلم‌های گودزیلا و ششمین عنوان فیلم‌های کینگ کونگ است. در این فیلم پس از ۵۸ سال در کینگ کونگ در برابر گودزیلا، این دو هیولا باری دیگر در فیلمی مقابل هم قرار گرفته اند.

پنج سال بعد از ماجراهای گودزیلا: سلطان هیولاها (فیلم ۲۰۱۹) و بعد از گذشت ۵۸ سال از وقایع فیلم کونگ: جزیره جمجمه، کونگ توسط انسان‌ها برای مقابله با گودزیلا (که گویا از کنترل خارج شده‌است)، از جزیره جمجمه خارج می‌شود. اندازه او به نسبت قبل بزرگ‌تر شده و همچنین قدرت او بیشتر شده‌است.

آن دو با هم در دریا و هنگام انتقال کونگ ملاقات می کنند و پس از آن در موقعیت‌های مختلف با هم به نبرد می‌پردازند. کونگ در طول فیلم با بازگشت به جزیره جمجمه و ورود به غاری اسرار آمیز که متعلق به اجداد او است، متوجه می‌شود که نیای او، در سالیان متمادی با اجداد گودزیلا به نبرد می‌پرداخته و نبرد آن‌ها ریشه در تاریخ دارد (به این نکته به صورت نقاشی های روی غار در تیتراژ پایانی گودزیلا: سلطان هیولاها و همچنین در کونگ: جزیره جمجمه اشاره شده بود).

گودزیلا در برابر کنگ؛ جنگ باستانی که دوباره شعله‌ور شده است | دیجی‌کالا مگ

میلی بابی براون، جسیکا هنویک، الکساندر ساسگارد، ایزا گونزالس، دنی گوآرا، ربکا هال، کایل چندلر، زیزی ژانگ، جولین دنیسون و شان اوگاری از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش خواهند پرداخت.

«آدام وینگارد» کارگردان فیلم‌های اکشن و جنایی هالیوود کارگردانی «گودزیلا علیه کینگ کونگ» را بر عهده داشته و لیندسی بییر به همراه ماکرس بورنشتاین نگارش فیلمنامه اثر را انجام داده اند.

کونگ در آن غار تبری را که از باله پشتی گودزیلا ساخته شده‌است پیدا می‌کند که می‌تواند با آن نفس اتمی گودزیلا را دفع و آن را به خودش برگرداند و با او مبارزه کند.

این فیلم دنباله ای بر گودزیلا: سلطان هیولاها در سال ۲۰۱۹ و کونگ: جزیره جمجمه در سال ۲۰۱۷ و چهارمین فیلم دنیای سینمایی هیولاها برادران وارنر است و رویارویی این دو هیولا را در نبردی به نمایش می‌گذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیشترین ضرر در میان اهالی هنر به تئاتری ها رسید/معیشتشان به شدت دچار مشکل شده و از هیچ کجا هم حمایتی نمی‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «بچه مهندس ۴» گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال «بچه مهندس ۴» هستم، فیلمبرداری این اثر همچنان ادامه دارد و گروه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کارش ادامه می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، عبدالرضا اکبری در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال مشغول بازی در سریال «بچه مهندس ۴» هستم، فیلمبرداری این اثر همچنان ادامه دارد و گروه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کارش ادامه می‌دهد.  

وی درباره فیلمبرداری در شرایط کنونی کرونا اضافه کرد: به واقع همه می دانیم که شرایط بسیار سخت است اما تمامی گروه خودشان را موظف می دانند که برای مردم سختی را به جان خریده و اثر را برای پخش در ماه رمضان امسال آماده کنند، طبیعتا شرایط سخت است و ما سعی می کنیم تا با رعایت کامل اصول بهداشتی خطر را به کمترین میزان خود برسانیم.  

بازیگر سریال «معمای شاه» درباره امکان موفقیت این سریال اضافه کرد: تا اینجای کار فیلمنامه و ساخت اثر راضی کننده بوده است، من فکر می کنم که داستان فصل چهارم بچه مهندس برای مخاطبان تازگی داشته و در نوع خودش جالب توجه است، مهمترین عامل در هر پروژه ای در ابتدا فیلمنامه است که خوشبختانه در مورد بچه مهندس شاهد فیلمنامه محکم و منسجمی هستیم.  

وی در همین راستا ادامه داد: به شخصه احساس می کنم که مخاطبان فصل چهارم بچه مهندس را دوست داشته باشند، این سریال در فصول پیشین خود با استقبال روبرو شده است، سابقه خوب برای یک سریال اتفاق مهمی است و طبیعتا این اثر مورد پسند مخاطبان واقع شده که تا فصل چهارم کشیده شده است.  

بازیگر سریال «آنام» در همین رابطه ادامه داد: در هر صورت همیشه آثار مناسبتی با اقبال خوبی روبرو بوده است، مخصوصا این روزها که کرونا شدت گرفته و مردم بیشتر در خانه می مانند این سریال می تواند اوقات خوبی را برای مخاطبان در ماه مبارک رمضان به همراه بیاورد، به طور کلی تلویزیون این روزها وظیفه سنگینی را بر دوش دارد تا بتواند در شرایط تعطیلی جور سینما و تئاتر را یک تنه بکشد.

وی بازی در آثار مناسبتی را جذاب خواند و اضافه کرد: به واسطه استقبال همیشگی مردم از آثار مناسبتی اکثریت بازیگران حضور در آثاری که در اعیاد و یا مناسبت های خاص پخش می شود را دوست دارند، سریالهای ماه مبارک رمضان هم همینگونه است زیرا مردم یک ماه یک اثر را دنبال می کنند و به واسطه اینکه در لحظات افطار خانه هستند همیشه وقتشان را با تماشای سریال‌های ماه رمضانی پر می کنند که طی سالهای گذشته شاهد نمونه های موفق فراوانی در این زمینه بوده ایم.  

اکبری: مشغول بازی در سریال رمضانی «بچه مهندس ۴» هستم/تمام پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم

اکبری درباره وضعیت سینما و تئاتر در شرایط کرونایی خاطرنشان کرد: بیشترین ضرر در میان اهالی هنر به تئاتری ها رسید، اهالی تئاتر سختی های فراوانی کشیدند و بیشتر از یکسال است که هیچ کاری انجام ندادند. معیشتشان به شدت دچار مشکل شده و متاسفانه از هیچ کجا هم حمایتی نمی شوند. وضعیت سینما هم خوب نیست، بسیاری از سینماها تعطیل شدند و این مشکل بعید است که به این زودی ها رفع شود. به نظر من در خوشبینانه ترین حالت شاهد وضعیت عادی سینما و تئاتر در پاییز سال جاری خواهیم بود و زودتر از آن اتفاقی نخواهد افتاد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متأسفانه عواملی وجود دارد که نمی‌گذارند ما کار کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مصطفی دالایی، فیلمبردار روایت فتح است که عده‌ای او را فیلمبردار محبوب شهید آوینی می‌دانند، اما این محبوبیت به سادگی به دست نیامده است.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی نردبان  با حضور مصطفی دالایی روی آنتن شبکه مستند سیما رفت. دالایی یکی از فیلمبرداران روایت فتح است که سالها در کنار شهید آوینی حضور داشته و شهید آوینی از او به عنوان یکی از فیلمبرداران محبوب خود نام برده است.

او در این برنامه از ماجرای ورودش به روایت فتح، آشنایی با شهید آوینی، حضور در جبهه و … را بیان کرده است.

دالایی با اشاره به ورود خود به گروه جهاد سازندگی تلویزیون گفت: سال ۱۳۵۹ بود که به اتفاق یک سری از دوستان از جمله آقایان محمد حیدریان، مصطفی منتظری، همایونفر و … به گروه تلویزیونی جهاد پیوستیم. ماجرا از این قرار بود که آقای خاکبازان پس از پایان دوره آموزشی‌ ما را دعوت کرد که به گروه جهاد سازندگی تلویزیون در شبکه یک بپیوندیم. در آنجا آقای آوینی، منزوی، سهیل نصیری و … حضور داشتند.

وی درباره آشنایی با شهید آوینی گفت: سراغ آقا مرتضی رفتیم و به ایشان گفتیم که می‌خواهیم کار کنیم و دوست داریم به روستاها برویم، چه باید بکنیم؟ ایشان گفت خیلی سخت نگیرید، به روستاها بروید، همین که دوربین را بگذارید، مردم اطراف شما جمع می‌شوند و می‌توانید تصویر بگیرید. خاطرم هست سفرهایی به چند استان از جمله قزوین، سمنان، خراسان و … داشتیم. در آن زمان موضوع ظلم خوانین به مردم بسیار داغ بود و قبل از ورود به هر استان می‌پرسیدیم که در کجا این ظلم بیشتر بوده است و به همانجا می‌رفتیم. وقتی این فیلم‌ها را می‌گرفتیم دیدیم که دارای یک مشکل است، با مقدار زیادی مصاحبه روبه‌رو بودیم که باید مونتاژش می‌کردیم. فهمیدیم که قصه این‌گونه نیست که فقط برویم مصاحبه بگیریم بلکه باید شیوه دیگری را در پیش بگیریم.

او درباره مستند «هفت قصه از بلوچستان» گفت: به یاد دارم کاری به من پیشنهاد شد که در بلوچستان بود و همراه با آقایان همایونفر و لطفی‌زاده به آنجا رفتیم. به روستاهایی رفتیم که خوانین هنوز هم به مردم ظلم می‌کردند. تصاویر ما تبدیل به «هفت قصه از بلوچستان» شد. خاطرم هست با پیرمردی مصاحبه کردم که فقط یک لنگ به خودش بسته بود و به تازگی یک زمین به او رسیده بود. داخل این زمین که هیچ کشتی نداشت می‌چرخید و من هم همراه او راه می‌رفتم. من با شاگردی کردن در این مستند به جبهه رفتم.

دالایی درباره تجربیات خود از مستندسازی در جبهه گفت: بدون اینکه خودم بفهمم، دوربینم متحرک و پرسش‌گر شده بود. آقا مرتضی به دلیل فضایی که در گروه جهاد حاکم بود، بچه‌های تازه وارد را خیلی جدی نمی‌گرفت و من هم بیرون از دایره او بودم. فهمیدم که خودم را باید بالا بکشم و چیزهای جدیدتری را یاد بگیرم. وقتی وارد جبهه شدم، فهمیدم که اگر می‌خواهم آدم‌ها را در حالت واقعی خود ببینم، باید جلوتر بروم و یه مقدار صبر لازم است، نباید خیلی سریع دوربین را درآورد و فیلم گرفت. توجه به همین موضوعات باعث شد که بعد از مدتی رزمنده‌ها دیگر ما را فراموش کنند و خیلی متوجه نباشند که ما هم حضور داریم. این موضوع باعث شد تا گفت‌وگوهای عامیانه خود را داشته باشند و آن موقع می‌توانستیم دوربین خود را روشن کنیم.

وی اضافه کرد: آرام آرام فهمیدم که در مستندهای «هفت قصه از بلوچستان» تجربیات ارزشمندی را از جبهه با خودم آورده‌ام که بسیار کمک کننده است. برای مثال یاد گرفتم که چگونه سوژه انتخاب کنم، به همه رزمنده‌ها توجه کنم و صدای همه را در یک قاب بشنوم یا اینکه میزانسن را چگونه تغییر بدهم و … بعد از مدتی، آقا مرتضی این فیلم‌های من را دید و متوجه شد که با قبل بسیار تفاوت کرده است. حتی با تصاویری که در مجموعه حقیقت هم گرفته می‌شد متفاوت است. همین موضوعات توجه او را جلب کرد.

این فیلمبردار روایت فتح در توصیف شهید آوینی گفت: وقتی به جبهه می‌رفتیم، از چند نکته پرهیز داشتیم، اولاً سراغ اتاق جنگ‌ها نمی‌رفتیم، ثانیاً تقریباً سراغ فرماندهان نمی‌رفتیم مگر آنکه خودشان بخواهند درباره شهیدی حرف بزنند. در حقیقت مثل قایقی بودیم که در دریا رهاست و نمی‌داند کجا می‌رود تا اینکه بالأخره پروردگار صدف ارزشمندی را نصیب او می‌کند. اصلاً این‌گونه نبود که آوینی همه بچه‌ها را دور هم جمع کند و بگوید که بروید و این‌گونه فیلمبرداری کنید. با آوینی زیاد بحث می‌کردم اما نه درباره فیلمسازی بلکه درباره موضوعات دیگر. کار خوبی که آقا مرتضی کرد درست کردن یک گروه و یک جمع بود. البته نه به این معنا که همه اعضا حرفش را قبول کنند بلکه او معتقد بود که همه ما باید در خدمت جبهه و امام باشیم و هر کاری از دست ما برمی‌آید انجام بدهیم. در این میان خیلی‌ها پس زده شدند اما در نهایت گروهی درست شد که هر کس می‌توانست تجربه خودش را فیلمسازی کند.

دالایی بیان داشت: من فقط یکبار با آقا مرتضی جبهه رفتم که آن هم در عملیات کربلای ۵ بود. ایشان دوست داشت که با من بیاید. چند سالی بود که فیلم‌های من به دستش می‌رسید و خوشحال بود. در حقیقت، پس از یک دوره‌ که خیلی من را جدی نمی‌گرفت، دیگر علاقه‌مند بود که من همراهش باشم. بعداً شنیدم که در جمعی گفته بود: «وقتی فیلم‌های فلانی و فلانی به دست من می‌رسد، عروسی من است.» در این زمان اسم مرا هم برده بود. جالب است بدانید وقتی او مرا جدی نمی‌گرفت، واقعا ناراحت بودم. یعنی آن قدر کاریزمایش قوی بود که دوستش داشتم و دلم می‌خواست مرا تحویل بگیرد. ۱۵ سال از ما بزرگتر بود و ما هم واقعاً دوستش داشتیم.  

او با گلایه از عدم بهادادن به هم نسلان او در شرایط فعلی گفت: عده‌ای فکر می‌کنند که من در دوربین ۱۶ میلی‌متری مانده‌ام در حالی که با جدیدترین دوربین‌ها، صدابرداری و … آشنا هستم اما متأسفانه عواملی وجود دارد که نمی‌گذارند ما کار کنیم. یکی از بهترین صدابرداران روایت فتح چندی پیش به من زنگ زد که من زندگی‌ام نمی‌چرخد و برویم کارگری کنیم. به او گفتم که دیگر سن ما به قدری نیست که بتوانیم کارگری کنیم. این موضوع بد است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «رمضان ۱۴۰۰» در اغمای کرونایی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا صابری عضو شورای صنفی نمایش تأکید کرد در صورت بازگشایی سینماها فیلم جدیدی به چرخه اکران برای ماه رمضان اضافه نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا صابری عضو شورای صنفی نمایش درباره جلسه این هفته شورا به مهر گفت: جلسه هفتگی شورای صنفی نمایش به دلیل تعطیلی سینماها امروز برگزار نشد.

وی افزود: طبق توافقات قرار است اکران فیلم‌های نوروزی همچنان ادامه داشته باشد چون زمان زیادی از اکران آنها نگذشته است ضمن اینکه با تعطیلی سینماها مواجه شدند.

صابری در پایان بیان کرد: به همین ترتیب فیلم جدیدی برای ماه مبارک رمضان به چرخه اکران اضافه نمی‌شود.

«هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «تکخال» به کارگردانی مجید مافی، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد ترکیب اکران نوروزی ۱۴۰۰ را تشکیل می‌دادند که پس از بازگشایی سینماها همچنان اکران آن‌ها در سینماهای کشور ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ثبت‌نام باشگاه مخاطبان «جشنواره جهانی فجر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ثبت‌نام باشگاه مخاطبان سی‌ و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، علاقه‌مندان برای ایجاد حساب کاربری و تمدید عضویت خود در باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فیلم فجر جهت بهره‌مندی از مزایای آن می‌توانند به آدرس www.fajriff.com مراجعه کنند و پس از ثبت نام در باشگاه از مزایای ویژه زیر بهره‌مند شوند:

۱. امکان تهیه بلیت فیلم‌های جشنواره جهانی فجر (با ۵۰ درصد تخفیف)

۲. خرید از گیفت شاپ‌های جشنواره جهانی فیلم فجر (با ۵۰ درصد تخفیف)

۳. امکان شرکت در کارگاه‌های تخصصی و عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر (با ۵۰ درصد تخفیف)

۴. عضویت در گروه راهنمایان داوطلب جشنواره به شرط احراز شرایط از مزایای عضویت در باشگاه در زمان برگزاری جشنواره است.

۵. امکان تهیه بلیت سینما در تمامی ایام هفته از سینماهای آزادی، استقلال، آفریقا، بهمن، سپیده (با ۴۰ درصد تخفیف) www.gisheh۷.ir

۶. کد خرید اشتراک ٣ ماهه فیلیمو (با ۵۰ درصد تخفیف) www.filimo.com

۷. ۳۰ درصد تخفیف برای خرید کتاب از اپلیکیشن طاقچه و ۵۰ درصد تخفیف برای استفاده از کتابخانه طاقچه taaghche.com

۸. ۳۵ درصد تخفیف برای خرید کتاب از فیدیبو fidibo.com/apps

۹. اشتراک رایگان پلتفرم تخصصی فیلم کوتاه ودیو vodio.ir

۱۰. اشتراک رایگان پلت فرم تخصصی تئاتر تیوال www.tiwall.com

سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مضرات بیکار بودن بازیگران از خود کرونا هم خطرناک‌تر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «ولایت عشق» گفت: بدون شک هر واکسنی که جواب دهد را می‌زنم و اگر واکسن ایرانی عملکرد خوبی داشته باشد چرا سراغ نسخه خارجی بروم، ما متخصصان بزرگ و متبحری داریم که قطعا می توانند بهترین نمونه واکسن را تولید کنند.

به گزارش سینماپرس، محمد صادقی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون مجموعه فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا یعنی بیش از یکسال است که بازیگری و تدریس بازیگری را کنار گذاشته ام و تنها مشغول به تالیف و ترجمه آثار در خانه هستم. 

وی در همین راستا ادامه داد: به امید خدا وقتی که این بیماری منحوس از کشور خارج شود بار دیگر به عرصه بازیگری و تدریس باز خواهم گشت. بدون شک برای من هم دوری از بازیگری سخت است اما ترجیح می دهم در محیطی ایمن به فعالیت بپردازم.

بازیگر سریال «ولایت عشق» درباره نگارش جدیدترین کتاب خود اظهار کرد: در حال حاضر مشغول تالیف و ترجمه دو کتاب در زمینه بازیگری هستم، یکی مختص به آموزش بازیگری بوده و دیگری به بازیگری و شناخت سینما می پردازد. 

وی درباره آینده سینمای کشور در دوران کرونا افزود: به هیچ عنوان نمی توان چیزی را پیش بینی کرد، برخی می گویند این دوره جدید فصل تازه ای از کروناست که ممکن است سالها ادامه داشته باشد پس نمی توان گفت که چه زمان شاهد بازگشت شرایط عادی به سینما و تئاتر خواهیم بود.

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون درباره آرزوی خود در سال جدید ادامه داد: شخصا فارغ از مسئله بازیگری و سینما آرزو می کنم که این بلا از سر تمامی مردم جهان رفع شود. به واقع در شرایط بسیار نامطلوبی به سر می بریم، بنده متاسف می شوم که هر روز شاهد شنیدن آمار فوت و ابتلا به کرونا هستیم و صد افسوس خوردم که در سالی که گذشت بسیاری از هنرمندان را هم به دلیل کرونا از دست دادیم. 

وی در مورد بازیگرانی که در شرایط فعلی کرونا مشغول کار هستند اضافه کرد: به هیچ وجه کسی را تقبیح نمی کنم، ما در شرایط زندگی افراد نیستیم و طبیعتا اگر بازیگری در شرایط خطرناک کرونایی جلوی دوربین می رود دلایل قانع کننده ای دارد و به هیچ وجه نمی توان آن را قضاوت کرد.

بازیگر فیلم «ابراهیم خلیل الله (ع)» در همین رابطه ادامه داد: به هر صورت من سالهاست که بازیگری کرده و به نوعی کارهای خودم را انجام داده ام، به همین خاطر اگر دو سال هم از بازیگری دور شوم و استراحت کنم اتفاقی نمی افتد اما نمی توان به جوانان و برخی بازیگران پیشکسوت که جلوی دوربین می روند خرده ای گرفت. زیرا بنده معتقدم که مضرات بیکار بودن بازیگران از خود کرونا هم خطرناک تر است.

وی با اشاره به اکران فیلم لاله در نوروز امسال افزود: امسال و در اکران نوروزی فیلم خوب «لاله» را روی پرده داشتم اما متاسفانه این فیلم با استقبال خوبی مواجه نشده است، این اتفاق البته طبیعی است زیرا مردم به سینما نمی روند و برای این نرفتن هم دلایلی منطقی دارند. 

بازیگر فیلم سینمایی «لاله» با اشاره به لزوم واکسیناسیون کرونا اضافه کرد: شرایط وخیم فعلی فراتر از سینما و تئاتر بوده و تمامی اقشار جامعه را درگیر کرده است. کشور ما کشور توانمندی است و به نظرم باید در فرایند واکسن تسریع حاصل نماید. همچنین از نظر من برای خاتمه دادن به کرونا نیازمند وضع مقررات جدی ‌تری درباره ترددهای بین شهری و فعالیتهای جمعی هستیم. 

وی در همین رابطه اضافه کرد: به نظر من اینکه بگوییم که مسئولین فرهنگی باید به هنرمندان کمک کنند درست است اما این کمک نباید صرفا برای هنرمندان باشد و مسئولین باید هر قشری را که نیازمند است را حمایت کنند تا این قائله کرونا تمام شود.

صادقی درباره واکسن ایرانی کرونا خاطرنشان کرد: بدون شک هر واکسنی که جواب دهد را می‌زنم و اگر واکسن ایرانی عملکرد خوبی داشته باشد چرا سراغ نسخه خارجی بروم، ما متخصصان بزرگ و متبحری داریم که قطعا می توانند بهترین نمونه واکسن را تولید کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع