X

بایگانی فروردین 24, 1400

دفتر سینمایی

ادامه پخش «کلبه عموپورنگ» با آغاز ماه رمضان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پخش ادامه مجموعه تلویزیونی «کلبه عمو پورنگ» همزمان با ماه رمضان از سر گرفته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ادامه پخش فصل اول مجموعه تلویزیونی «کلبه عمو پورنگ» به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده و کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و نویسندگی محمد درویشعلی‌پور با آغاز ماه مبارک رمضان از شبکه دو از سر گرفته خواهد شد.

این مجموعه در قالب نمایشی و برخوردار از بخش‌ها و آیتم‌های متنوع با رگه‌های طنز است که به موضوعاتی همچون تحکیم روابط کودکان و خانواده و پرداختن به مفاهیم سبک زندگی ایرانی- اسلامی، تشویق به حفظ محیط زیست و رعایت مسائل شهری و احترام به قوانین می‌پردازد.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «عموپورنگ» برای فرار از شلوغی و آلودگی هوای شهر از محل سکونت خود به مزرعه یکی از دوستانش به نام مرد کهن نقل مکان کرده است تا در آنجا به آرامش روحی و ذهنی برسد. او که عاشق مردم به خصوص بچه‌هاست تصمیم گرفته است از همان مزرعه برنامه‌اش را روی آنتن ببرد.

داریوش فرضیایی، کمند امیرسلیمانی، رامین ناصرنصیر، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی، آرش میراحمدی، آرش نوذری، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی، سوسن پرور و امیرمحمد متقیان با هنرمندی سعید امیرسلیمانی و محمدرضا داوودنژاد بازیگران این مجموعه هستند.

اسامی عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه‌کننده: مسلم آقاجانزاده، کارگردان: احمد درویشعلی‌پور، نویسنده: محمد درویشعلی‌پور، مجری طرح: محمدحسین خلیفه، برنامه‌ریز: مجید موثق، مدیر تصویربرداری: محمود صالحی، مدیر صدابرداری: بهروز عابدینی، تدوین: امید شهلایی، جلوه‌های ویژه تصویری: علی زارع، طراح گریم: شهرام خلج، طراح لباس: سحر گوران، طراح صحنه و دکور: ارغوان شیبانی، منشی صحنه: مریم ویس‌مرادی، دستیار اول کارگردان: محمدرضا زاهدیان، آهنگساز: مهرداد نصرتی، مدیر تولید: علی رحیم‌زاده، طراح حرکات: سروش کریمی‌نژاد، عکاس: پوریا منوچهرزاده و مدیر روابط‌ عمومی: عاطفه نوذری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش‌بینی حدود ۹۰۰ ساعت برنامه ویژه انتخابات می‌تواند زمینه لازم برای مشارکت حداکثری و پرشور مردم را فراهم کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید شاه‌آبادی معاون سیمای سازمان صداوسیما از تولید و پخش ۹۰۰ ساعت برنامه، ویژه انتخابات ریاست جمهوری در تلویزیون خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه‌آبادی امروز سه شنبه ۲۴ فروردین در جلسه ستاد انتخابات سیما گفت: معاونت سیما در دوره جدید، توجه و تمرکز خود را بر سه مناسبت مهم نوروز، ماه مبارک رمضان و انتخابات گذاشته است تا با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های درست و به‌موقع بتواند در عرصه برنامه‌سازی به شایستگی عمل کند.

وی افزود: با توفیق الهی تجربه موفق نوروز را پشت سر گذاشتیم؛ در این مناسبت کارهای ارزشمندی روی آنتن رفت که حاصل تلاش همه همکاران در معاونت سیما بود و به همه همکاران خدا قوت عرض می‌کنم.

شاه‌آبادی تصریح کرد: جنس انتخابات ریاست جمهوری از بقیه مناسبت‌ها متمایز است و حساسیت زیادی دارد درواقع، از هم‌اکنون در حال و هوای انتخابات هستیم و کمیته‌ها باید برنامه‌های خود را با دقت بیشتری پیش ببرند.

وی با اشاره به پیش‌بینی حدود ۹۰۰ ساعت برنامه ویژه انتخابات خردادماه گفت: این میزان برنامه‌سازی می‌تواند زمینه لازم برای مشارکت حداکثری و پرشور مردم را فراهم کند.

شاه‌آبادی افزود: البته مهم‌تر از میزان تولیدات انتخاباتی، کیفیت آثار است بطوریکه برنامه‌های سیما باید با رعایت کامل اصل بی‌طرفی، هنرمندانه و هوشمندانه موجب ارتقا بینش و آگاهی عموم مردم شود و فضا را برای انتخاب دقیق آماده کند.

معاون سیما تأکید کرد: بحث تبیینی و تحلیلی شرایط روز کشور با استفاده از ساختار اثرگذار مستند باید در این برنامه‌ها ساعت بیشتر گنجانده شود و تمام سعی سیما بر تحقق مشارکت حداکثری متمرکز شود.

وی با اشاره به هجمه تمام‌عیار رسانه‌های معاند در ایام منتهی به انتخابات تصریح کرد: دشمن فعال‌تر از هر زمان دیگر خط تخریب را در پیش‌گرفته و با سیاه نمایی و سانسور موفقیت‌ها و نقاط قوت کشور به دنبال ناامید کردن مردم از نظام است.

شاه‌آبادی افزود: در این نبرد بی‌امان ما در رسانه ملی باید هنرمندانه و عالمانه ضمن تبیین دستاوردها و توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی، این توطئه را خنثی کنیم تا برخی از ناکارآمدی‌ها و بی‌تدبیری‌های، افتخارآفرینی‌ها و حرکت روبه‌جلوی کشور را مخدوش نکند.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت «تلوبیون» که مرجع پخش زنده و آرشیو برنامه‌های صداوسیماست می‌توانیم، بحث‌های انتخاباتی را در این فضا امتداد دهیم افزود: تلوبیون می‌تواند در امتداد تلویزیون، به تأثیرگذاری بیشتر برنامه‌های انتخاباتی سیما کمک کند.

وی ادامه داد: تولید قطعات اختصاصی ویژه فضای مجازی و پادکست هم از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، حال و هوای انتخاباتی و موج مشارکت پرشور مردم را به زیبایی نمایش دهیم.

معاون سیما تأکید کرد: استفاده از ظرفیت اندیشکده‌ها و محققان فعال و انقلابی آن‌ها خیلی مهم است و سیما از آثار علمی و کاربردی این اندیشکده‌ها که به دغدغه‌های کشور و مردم می‌پردازد، بهره بیشتری خواهد برد.

شاه‌آبادی در پایان این نشست همچنین بر ارزیابی کیفی برنامه‌های ویژه انتخاباتی تاکید کرد و خواستار ارزیابی مداوم برنامه‌ها و عملکرد شبکه‌ها از سوی ستاد انتخابات معاونت سیما شد.

در این جلسه حسن ملکی دبیر ستاد انتخابات سیما و همچنین رؤسای کمیته‌های ستاد انتخابات این معاونت گزارش عملکرد و اقدامات چند ماهه گذشته خود را ارائه کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جواد عزتی» و «هانیه توسلی» جلوی دوربین «مهدویان» می‌روند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تمامی بازیگران سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان جلوی دوربین رفتند.

به گزارش سینماپرس، سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که در تهران در حال تصویربرداری است، و این سریال نخستین تجربه سریال‌سازی مهدویان در شبکه نمایش خانگی است که با سرمایه‌گذاری فیلیمو آن را کلید زده است.  

زخم کاری، یک نوآر ملتهب است که داستانی پرتنش دارد و تا کنون تمام بازیگران آن جلوی دوربین رفته‌اند.  

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی، با هنرمندی کاظم هژیر آزاد، منو چهر علیپور، مه‌لقا باقری، مائده طهماسبی و با حضور سیاوش طهمورث، با معرفی مرتضا امینی‌تبار و سارا حاتمی بازیگران «زخم کاری» هستند.  

همچنین نیوشا علی‌پور و مه‌یاس پازوکی بازیگران خردسال این سریال نمایش خانگی هستند. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «من عاشق زمستونای اینجام. قشنگ نیست؟  

– قشنگه ولی سختی داره. پنج هزار کیلومتر پرواز می‌کنن فقط برای این که زنده بمونن. اولش خیلی ترسناکه ولی تهش خونه‌شونو پیدا می‌کنن.  

– اگه به تهش برسن.  

– بلد باشن می‌رسن.» 

«زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان و به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان از محصولات پلتفرم فیلیمو است که در سال جاری پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«طاهره» مقابل دوربین رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «طاهره» به کارگردانی و تهیه کنندگی نسیم استوار در اولین روزهای ۱۴۰۰ مقابل دوربین میلاد تنیدنام رفت.

به گزارش سینماپرس، پیش تولید فیلم «طاهره» با موضوع دفاع مقدس و مادران شهید از اسفند سال ۱۳۹۹ آغاز شد و فیلمبرداری آن در بهار ۱۴۰۰ با بازی مهری آل آقا در تهران پیگیری شد.
عوامل فیلم «طاهره» را بازیگران: مهری آل آقا، آرزو مردی، اسماعیل ناظمی، مدیر فیلمبرداری: میلاد تنیدنام، دستیاران: سید محمد حسینی و محمد کاظمی، طراح صحنه و لباس: نسیم غضنفرزاده، طراح گریم: آرزو مردی، عکاس: زهره نظریان، صدابردار: عرفان شیخ هرندی، مدیر تولید: حسین تهرانی، دستیارکارگردان و روابط عمومی: امیر علیپور تشکیل می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید حامی تیتراژ «بچه مهندس ۴» را خواند


در آستانه پخش سریال «بچه مهندس ۴» حمید حامی تیتراژ این سریال را خواند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدای من هویتی دارد که هرکسی جایم صحبت کند برای مخاطب باورپذیر نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال‌های تلویزیون اعتقاد دارد مردم سریال‌های قدیمی را بیشتر دوست دارند و قصه و شخصیت‌هایش را باور می‌کردند؛ امیدوارم دوباره به آن روزها برگردیم.

به گزارش سینماپرس، بیوک میرزایی سال‌ها است که در عرصه‌های بازیگری، گویندگی و دوبله فعالیت مستمر دارد. این هنرمند تا به امروز در سریال‌های ماندگار و خاطره‌انگیزی همچون سایه همسایه، آقای دلار، آپارتمان، همسایه‌ها، مش خیرالله و صندوقچه اسرار، روزگار جوانی، همشاگردی‌ها، پهلوانان ‌نمی‌میرند،  باغ گیلاس و دو سریال رمضانی گمگشته و برادر به ایفای نقش پرداخته است.

میرزایی در جریان گپ و گفت با خبرنگار تسنیم  ترجیح داد درباره سریال “باغ گیلاس” صحبت کند که این روزها از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود. او نقش قدیر را در این سریال بازی می‌کرد.  خلافکار خرده پایی که در اثر اتفاقاتی دچار تحول شده و به راه راست بازمی‌گردد. او نقشش در این سریال را به علت فراز و فرودهای مناسبی که داشته، جذاب ارزیابی می‌کند و می‌گوید کارگردان هم دست او را برای بداهه‌گویی باز می‌گذاشته تا بر بار کمیک این کاراکتر اضافه کند.

این بازیگر، باغ گیلاس را از جمله سریال‌های پرمخاطب و به اصطلاح خیابان خلوت کن تلویزیون در دهه ۷۰ برمی‌شمرد و تأکید می‌کند مردم همچنان این اثر نمایشی جذاب را دوست دارند و به تماشای بازپخش‌هایش هم می‌نشینند. او قصه جذاب، بازیگران معروف و محبوب و کارگردانی حرفه‌ای را از جمله دلایل ماندگاری و جذابیت این سریال و بسیاری از مجموعه‌های قدیمی تلویزیون می‌داند.

میرزایی این روزها علاوه بر نقشِ متفاوتش در سریال “جشن سربرون” مجتبی راعی، در سری جدید مجموعه “روزگار جوانی” ایفای نقش می‌کند. یکی از گلایه‌های این بازیگر پیشکسوت بدحسابی بیشتر پروژه‌هایی است که تلویزیونی‌اند.  “سابق پرداخت‌ها بسیار منظم بود و سر موعد دستمزدها داده می‌شد اما الان این‌گونه نیست و این مسئله نه فقط برای بازیگران که فکر می‌کنم برای کارگردانان هم مشکلاتی را به بار آورده است. “

مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

* یکی از نکات جالب در سریال “باغ گیلاس” و شاید برخی از مجموعه‌های دیگر حتی “پهلوانان نمی‌میرند”، کسی به جای شما صحبت نمی‌کند و اصطلاحاً دوبلور ندارید؛ این اتفاق به پیشنهاد خودتان می‌افتد یا کارگردان؟

صدای من هویتی دارد که هرکسی جایم صحبت کند برای مخاطب باورپذیر نیست. همیشه جای خودم در فیلم‌ها و سریال‌ها حرف زده‌ام و دوبلوری نداشته‌ام. در “باغ گیلاس” هم به دلیل سابقه‌ای که در دوبله دارم و سال‌ها کار در رادیو، در نهایت قرار شد که خودم روی کاراکتری که بازی‌اش می‌کردم صحبت کنم و دوبلور دیگری این کار را انجام ندهد.

در زمانی که سریال باغ گیلاس ساخته شد معمولاً صدابرداری سر صحنه انجام نمی‌شد و دوبلورها جای بازیگران صحبت می‌کردند. در زمان خودش اتفاق خوبی بود و حتی بازی بازیگر نمود بیشتری پیدا می‌کرد. دوبلورهای توانمندی داشتیم که زحمت زیادی می‌کشیدند و با صداسازی مناسب باعث می‌شدند تا بازی هنرپیشه هم بهتر دیده شود.

* قدیر شاید پدر معنوی شخصیت‌هایی باشد که بعد از باغ گیلاس به وفور در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌ایم؛ یعنی کسانی که در ابتدا خلافکارند اما بعد در اثر اتفاقاتی و آشنایی با فرد یا افرادی دچار تحول می‌شوند، مثل مجید سوزوکی در «اخراجی‌ها» و…

 شخصیت قدیر ابعاد زیادی داشت و تک‌وجهی نبود؛ مثلاً همان قدر که خلافکار بود در گفتار و رفتارش نوعی طنز و کمدی را هم می‌شد دید. در مجموع، انسان بدی به نظر نمی‌رسید و به نوعی قربانی شرایط و محیطی بود که در آن پرورش یافته بود. آقای بهشتی به عنوان کارگردان سریال هم دستم را برای بداهه‌گویی باز گذاشته بود و سعی کردم از خودم هم بر بار طنز این کاراکتر اضافه کنم. بعد از سریال باغ گیلاس آدم‌های شبیه قدیر را در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی دیدیم. انسان‌هایی که در اثر یک اتفاق متحول می‌شوند.  

* باغ گیلاس از جمله سریال‌های پُرمخاطب تلویزیون در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰ است. خودتان چه بازخوردهایی از مردم بابت بازی در این سریال گرفتید، با توجه به اینکه آن زمان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم وجود نداشتند؟

باغ گیلاس به خصوص در قسمت‌های پایانی‌اش واقعاً خیابان‌ها را خلوت می‌کرد. بسیاری از مردم این سریال را تماشا می‌کردند و از آن لذت می‌بردند و خیلی هم به ما بازیگران لطف داشتند و در کوچه و خیابان اظهار محبت می‌کردند.

* سؤالی که این روزها زیاد مطرح می‌شود چرا سریال‌های قدیمی امروز هم موفق‌اند و سریال‌های جدید کمتر می‌توانند نوستالژی باشند و یا اصطلاحاً خیابان‌خلوت‌کن شوند؟

سریال از یک متن خوب و کارگردانی حرفه‌ای بهره می‌برد. قصه جذابی داشت که توسط یک تیم با تجربه ساخته می‌شد. بازیگران معروفی هم در سریال حضور داشتند و همین مسئله باعث جذابیت بیشتر شده بود. آن سال‌ها مثل امروز نبود که روزی سه چهار سریال پخش شود. نمایش سریال‌ها به شکل هفتگی بود و مخاطب باید یک هفته منتظر می‌شد تا بتواند قسمت جدید را ببیند. برایم جالب است که مردم سریال‌های قدیمی را بیشتر دوست داشتند، چون قصه و شخصیت‌هایش را باور می‌کردند. هنوز که هنوز است وقتی از بازپخش سریال‌هایی مثل باغ گیلاس مطلع می‌شوند ترجیح می‌دهند دوباره به تماشای این آثار بنشینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارغوان با صدای هوشنگ ابتهاج از رادیو پخش می‌شود + صدا


رادیو فرهنگ با پخش دکلمه «ارغوان» با صدای هوشنگ ابتهاج، پای صحبت‌های این شاعر درباره چگونگی سرودن این شعر می‌نشیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت ۱۰۰ هزار شکایت از «بی‌بی‌سی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با درگذشت پرنس فیلیپ همسر ملکه بریتانیا و پوشش وسیع خبری درگذشت وی، بیش از ۱۰۰ هزار شکایت از بی‌بی‌سی برای این نوع پوشش خبری صورت گرفت.

به گزارش سینماپرس، روزنامه سان گزارش کرده است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بی‌بی‌سی برای پوشش وسیع خبر درگذشت دوک ادینبورگ شکایت کردند.

با درگذشت پرنس فیلیپ در ۹۹ سالگی در روز جمعه، بی‌بی‌سی وان همه برنامه‌های عادی‌اش را قطع کرد و فقط اخبار مربوط به وی را پوشش داد.

در حالی که بی‌بی‌سی ۴ به طور کل برنامه‌هایش را قطع کرد، در کانال اصلی بی‌بی‌سی نیز برنامه‌های روزانه چون EastEnders و برنامه نهایی «سرآشیز» با برنامه‌های خبری جایگزین شدند.

شکایت بیش از ۱۰۰ هزار نفر بیشترین شکایتی است که تا به حال از بی‌بی سی شده است.

پیش از این پخش برنامه «جری اسپرینگر: اپرا» در سال ۲۰۰۵ با شکایت ۶۳ هزار نفر روبه‌رو شده بود و تماس شوخی راسل برنک با اندرو ساکس بازیگر نیز ۴۲ هزار شاکی به جای گذاشته بود.

تنها بی‌بی‌سی نبود که برنامه‌های خود را برای بازتاب درگذشت پرنس فیلیپ متوقف کرد و شبکه‌های ITV و Channel ۴ نیز این خبر را پوشش گسترده‌ای دادند. با این حال بسیاری از مخاطبان از این برنامه‌ها روی گرداندند و طبق آمار یکشنبه آمار مخاطبان جمعه شب ITV با کاهش ۶۰ درصدی تماشاگر روبه رو شد.

بی‌بی‌سی وان نیز با کاهش مخاطبانش روبه رو شد و بی‌بی‌سی ۲ دو سوم مخاطبانش را از دست دارد. در واقع تنها ۳۴۰ هزار نفر در فاصله بین ساعت ۷ تا ۱۱ شب مخاطبان ثابت بی‌بی‌سی بودند. در همین حال جمعه شب برنامه Gogglebox که در کانال ۴ روی آنتن رفت ۴.۲ میلیون نفر مخاطب داشت. این برنامه مردم در خانه‌هایشان نشان می‌دهد که درباره برنامه‌های تلویزیون اظهار نظر می‌کنند.

روز شنبه بی‌بی‌سی فرم شکایتی را روی سایت گذاشت تا مردمی که مخالف با این نحوه پوشش بودند بتوانند شکایت خود را ثبت کنند اما روز یکشنبه و پس از کاهش شمار شاکیان، این فرم برداشته شد.

بی‌بی‌سی هرچند به نقش خود برای پوشش لحظات دارای اهمیت ملی افتخار کرد اما حاضر نشد تایید کند که چه میزان شکایت دریافت کرده است.

این ارقام باید در بولتن روز پنج شنبه بی‌بی‌سی منتشر شوند.

به گفته گاردین، کریس مولین نویسنده و وزیر سابق در توییتی این روش بی‌بی سی را یک اشتباه بزرگ و تبعیت از نحوه پوشش به شیوه کره شمالی خواند.

بی‌بی‌سی وان و بی‌بی‌سی ۲ از جمعه ساعت ۲ بعداز ظهر که خبر درگذشت همسر ملکه بریتانیا اعلام شد برنامه‌های ثابت خود را حذف کردند و بیش از ۲۴ ساعت را به درگذشت دوک ادینبورگ اختصاص دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باجلان سال‌ها موسیقی و اخلاق را آموزش داد


معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت هادی باجلان ـ هنرمند موسیقی و نوازنده تنبک ـ را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اقدام صدا و سیما در پخش تلویزیونی «یدو» و «تک تیرانداز» خیانت کردن به سینماست/دلیل این اقدام رقابت با vod هاست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تک تیرانداز» گفت: پخش این فیلم از تلویزیون پیش از اکران در سینما به اصرار مدیران سازمان صدا و سیما بود. البته محدویت‌های کرونایی و مشکلات اقتصادی مردم، ما را برای این تصمیم مجاب کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست مجازی «در خدمت یا خسارت تلویزیون» با تأملی بر پخش تلویزیونی فیلم‌های سینمایی «یدو» و «تک تیرانداز» پیش از اکران در سینما، با حضور ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم تک‌تیرانداز و حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده سینما و فعال رسانه به همت سایت راه‌نوشت و به صورت مجازی برگزار شد.

اصغری در این نشست گفت: پخش فیلم سینمایی «تک تیرانداز» از تلویزیون به اصرار مدیران سازمان صدا و سیما بود، البته به نظرم تلویزیون باید برنامه‌ای برای مناسبت‌های مختلف داشته باشد تا در بزنگاه ها متقاضی اکران فیلم هایی نباشد که طبق عرف ابتدا باید در سینما باید پخش شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله دیگری که در اکران فیلم تک تیرانداز ما را مجاب به پخش آن از تلویزیون کرد این بود که در شرایط و محدویت‌های کرونایی و مشکلات اقتصادی، مردم چند ساعتی پای این فیلم بنشینند و فراغتی از مسائل و مشکلات داشته باشند و در کنار آن با شخصیت شهید زرین آشنا شوند.

* رسالت صدا و سیما در مواجهه با سینما رقابت نیست، حمایت است

اصغری با بیان این که مدیران بازرگانی برای من و همکارانم شفاف کنند که فیلم‌های خارجی را با چه قیمتی خریداری می کنند و آیا متناسب با همین قیمت فیلم های ایرانی خریداری می‌شود یا خیر، گفت: قیمت خرید فیلم‌های سینمایی که تلویزیون می‌دهد چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون است و این به نسبت هزینه‌های میلیاردی فیلم‌ها شاید منصفانه نباشد.

این تهیه کننده سینمای ایران افزود: در سال‌های اخیر به همه چیز تورم خورده جز قیمت خرید فیلم های سینمایی از تلویزیون و انتظار می رود که صدا و سیما به عنوان مرجع حمایت از فرهنگ و هنر این سرزمین رویه خود را در این زمینه تغییر دهد و حداقل هزینه خرید هر فیلم باید ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه تولید فیلم باشد.

وی در ادامه گفت: تلویزیون رسالتش رقابت با سینما نیست، بلکه تلویزیون باید از سینما حمایت کند به خصوص سینمایی که در جهت منافع ملی گام بر می‌دارد.

* قیمت خرید فیلم‌ها توسط تلویزیون به‌روز نیست

در بخش دیگری از این نشست حامد بامروت نژاد، تهیه کننده سینما و فعال رسانه ای نیز با اشاره به صحبت های اصغری گفت: فیلمی که حداقل با دو یا سه میلیارد ساخته و بارها از تلویزیون پخش می‌شود، با مبلغی بسیار اندک یعنی ۱۵۰ میلیون خریداری می‌شود و این مبلغ مربوط به کمتر از یک ماه پیش است که ما فیلم «منطقه پرواز ممنوع» را به تلویزیون فروختیم و اگر صدا و سیما قصد حمایت دارد، قیمت خرید فیلم را متناسب با نرخ روز و قیمت واقعی تأمین سازمان به روزرسانی کند.

وی با اشاره به بحث جلسه و پخش تلویزیونی فیلم های یدو و تک تیرانداز پیش از اکران در سینما اظهار داشت: این اقدام صدا و سیما، نخست ضرر و خیانت کردن به سینماست و برداشت پول از جیب مردم و اسراف است و دلیل این اقدام صدا و سیما به نظرم رقابت با vod هاست و آن ها راهبرد اشتباهی را برای این رقابت انتخاب کرده اند و این راهبرد اشتباه آن ها را به اینجا رسانده است.

بامروت نژاد در ادامه گفت: از منظر سرمایه گذار و با منظر اقتصادی اقدام تهیه کنندگان این دو اثر کار پر سودی بوده چرا که «یدو» با شش جایزه و هفت نامزدی در جشنواره فجر و به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر و با توجه به این که دو ارگان حاکمیتی پشت آن بودند و با فرض داشتن سینمای مناسب در اکران با وجود شرایط کرونایی می‌شد امید داشت یک میلیارد تومان در سینما بفروشد. در اکران آنلاین هم می‌توانست به فروش متوسط یک میلیاردی برسد. در پخش VOD ها و تک‌فروشی‌های مجازی به راحتی تا ۶۰۰ میلیون درآمد می‌رسد. فروش حق پخش تلویزیونی به میزان ۱۵۰ میلیون تومان هم وجود داشت که با کسر حق سینمادار و توزیع کننده و پخش کننده این فیلم می‌توانست در شرایط کرونایی متوسط یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون بازگشت سرمایه از مردم و مخاطب نهایی داشته باشد.

* راهبرد تلویزیون در مواجهه با vod ها غلط است

این تهیه کننده سینما در ادامه تصریح کرد: هزینه ای که صدا و سیما بابت این فیلم ها کرد از این جیب به آن جیب است و حتما سرمایه گذار از منظر اقتصادی با فروش فیلم به صدا و سیما برد کرده است. اما از منظر اقتصاد سینما پخش تلویزیونی فیلم ها امری اشتباه بود.

وی گفت: معتقدم فروش فیلم‌ها به صدا و سیما از منظر سرمایه گذار با معیار اقتصاد سینما کار اشتباهی بوده است. پول هنگفت پخش این فیلم ها از جیب بیت‌المال رفته در حالی که می‌توانست از جیب مخاطب هزینه شود. دستمان را از برگ‌برنده‌های خود خالی می‌کنیم. پولی از سهم بیت‌المالش هدر داده‌ایم و هدیه‌ای قلابی با پول خودشان برایشان فاکتور کرده‌ایم.

بامروت نژاد با بیان این که صحبت از اکران دوباره فیلم تا حدود زیادی بلاوجه است، گفت: صدا و سیما در رقابت با vod ها به راهبرد غلط رسیده است و این راهبرد غلط او را به این اسراف رسانده و می خواست به یک برندینگ برای خود برسد که از اساس اشتباه بود و او را به مراد دلش نخواهد رساند.

مشاهده خبر از سایت منبع