X

بایگانی فروردین 31, 1400

دفتر سینمایی

«فیلمنامه غیر متعارف» خواندنی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب «فیلمنامه غیر متعارف» به روایت علی درخشی کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون منتشر شد.

به گزارش سینماپرس انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان از کتاب «فیلمنامه غیر متعارف» که کتابی آموزشی در زمینه فیلمنامه نویسی است، رونمایی کرد.

در مقدمه این کتاب آمده است : « اساس یک فیلم، فیلمنامه است. فیلمنامه کارگردانی اول به حساب می‌آید. چنانچه این مرحله به درستی مهندسی شود، مرحله کارگردانی و پرداخت قصه بسیار سهل تر و راحت تر صورت می‌گیرد. حال اگر فیلمنامه از ایده و موضوع و مضمونی غیر متعارف برخوردار باشد، مخاطب را جذب کرده و او را همراه می‌کند. »

هم اکنون این کتاب ۸۸ صفحه ای در سامانه نشرآنلاین nashronline.com  با تخفیف برای علاقه مندان عرضه شده و در دسترس عموم می باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با شخص خاصی به عنوان سرمایه‌گذار کار نمی‌کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید جمال ساداتیان گفت: سرمایه‌گذاران در سینما، همانند سال‌های قبل سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

به گزارش سینماپرس، سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، پیرامون سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی سینما گفت: امروز حضور سرمایه‌گذاران در سینما به مانند گذشته نیست؛ با این حال هستند کسانی که هنوز در این عرصه کار می‌کنند و به هر دلیلی برای کار توجیه می‌شوند.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذارانی در شرایط فعلی سینما مشغول کار هستند، یا به دلیل علاقه شخصی آنهاست و یا به این امید که بعد از کرونا وضع اکران فیلم‌ها در سینما بهتر شود.  

ساداتیان در پایان در خصوص فعالیت‌های اخیر سینمایی خود گفت: در حال حاضر خیلی با احتیاط قصه‌ها را انتخاب می‌کنم. با شخص خاصی به عنوان سرمایه‌گذار کار نمی‌کنم و معمولاً خودم سرمایه می‌گذارم. در شرایط فعلی نیز چند قصه خوب وجود دارند که منتظر جذب سرمایه و شرایط مناسب تری برای ساخت آن هستم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ندارها» به رادیو می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سوم اردیبهشت فیلم سینمایی «ندارها» از برنامه رادیو فیلم شبکه رادیو نمایش پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، در خلاصه داستان فیلم «ندارها» به کارگردانی محمدرضا عرب آمده است: اون می گفت خدا به هر کسی این فرصت و لیاقت رو نمی‌ده که بتونه در حق دیگران خوبی کنه چه به داراش چه به ندارش، اشتباه ما از همین جا شروع شد از اینکه وسوسه شدیم این فرصت رو به زور از خدا بگیریم.

پژمان بازغی، هانیه توسلی، محسن تنابنده، مریم بوبانی، بهرنگ علوی، کیانوش گرامی و … از بازیگران «ندارها» هستند و علیرضا طالب‌زاده نویسندگی و محمدرضا عرب کارگردانی این فیلم را بر عهده داشته است.

رادیو فیلم «ندارها» به تهیه‌کنندگی و سردبیری فرشاد آذرنیا، گویندگی و تنظیم رادیویی آرمان غفاریان و صدابرداری علی حاجی نوروزی، روز جمعه سوم اردیبهشت ساعت ۹ صبح از رادیو نمایش روی موج اف ام ردیف ۱۰۷.۵ پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌گردی «شبیه سازی آقای زرد» و «روزهای بی خبری» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۲ اثر تولید شده «خانه مستند» در نخستین حضورهای جهانی سال ۱۴۰۰ در بخش رقابتی ۵ فستیوال حضور خواهند داشت.

به گزارش سینماپرس، مستند «شبیه سازی آقای زرد» و «روزهای بی خبری» در ادامه حضورهای جهانی خود در بخش رقابتی ۵ فستیوال بین‌المللی حضور خواهند یافت.

«شبیه سازی آقای زرد» به کارگردانی ماهان خمامی پور و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در بخش رقابتی سه فستیوال بین‌المللی filmfestbremen در کشور آلمان، unrestrictedview در کشور انگلستان و maremetraggio در کشور ایتالیا راه پیدا کرده است.

«شبیه سازی آقای زرد» مستندی کوتاه، درباره پیرمردی زردپوش است که در شهر جنگ زده حلب سوریه زندگی می‌کند.

همچنین مستند «روزهای بی خبری» به کارگردانی ابوالفضل تاجیک و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در بخش رقابتی دو فستیوال craftedvancouver کانادا که به فیلم‌هایی با موضوع صنایع دستی اختصاص دارد و جشنواره “kino festival “Light of the world روسیه راه پیدا کرده است.

«روزهای بی خبری» روایتگر سرگذشت علی محمد پیرمرد ۸۴ ساله، آخرین بازمانده از نمدمالان روستایی از توابع شهرستان نیشابور است و این مستند به زندگی و کار علی محمد می‌پردازد.

پخش جهانی «شبیه سازی آقای زرد» و «روزهای بی خبری» بر عهده کمپانی اوریموند است و سه فیلم «خون صلح»، «عروسی سیل» و «روزهای بی خبری» از تولیدات خانه مستند نیز توسط این کمپانی در بازار فستیوال ویزیون دو رییل سوئیس (visionsdureel) حضور دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سفرهای سعدی» در ۲۶ قسمت تولید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن «سفرهای سعدی» به تهیه کنندگی الهام نادری فرید و با مروری بر ماجرای سفرهای شاعر نامدار ایرانی در ۲۶ قسمت تولید شد.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن «سفرهای سعدی» به تهیه کنندگی الهام نادری فرید و با مروری بر ماجرای سفرهای شاعر نامدار ایرانی در ۲۶ قسمت در صدا و سیمای استان فارس تولید شده و همزمان با سالروز بزرگداشت سعدی، از تیزر این انیمیشن رونمایی شد.

سید عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان ها در ارتباط با تولید این انیمیشن عنوان کرد: مجموعه پویانمایی «سفرهای سعدی» به مناسبت سالروز بزرگداشت سعدی شیرازی، در صدا و سیمای مرکز استان فارس تولید شده است و این مجموعه قدرت و توانمندی گروه‌های تولیدی استانی را در هنر و صنعتی فناورانه و دانش‌بنیان پویانمایی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سعدی نقطه عطفی در زبان فارسی به شمار می‌رود، گفت: این شاعر شیرین‌سخن، حکمت و اندیشه را به صورتی در بوستان به قلم آورده که برای مردم عادی نیز قابل فهم باشد، بر این اساس مجموعه پویانمایی سفرهای سعدی نگاهی متفاوت به حکایت‌های بوستان سعدی داشته و با اقتباس از آثار و حکایت‌های بیان شده توسط این شاعر بزرگ فارسی‌زبان، داستان خود را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: ویژگی مجموعه سفرهای سعدی این است که این شاعر، خود در دل ماجراها نقش دارد و تنها راوی قصه‌ها نیست.

فاطمی با بیان اینکه روایت داستانی این پروژه از شیراز آغاز می‌شود و قصه با استناد به اسناد تاریخی و کتاب‌های سعدی در مسیر سفر او در جریان است، عنوان کرد: چیزی که کار را برای گروه تولید این مجموعه دشوار می‌کرد خلاصه و موجز بودن برخی حکایت‌ها بود که در یک جمله و حتی چند کلمه دنیایی از پند و اندرز را انتقال می‌داد و از آنجا که تاکید گروه سازنده ابتر نماندن این حکایات در داستان بود، تلاش شد تا کوتاهی داستان‌ها با استفاده از شیوه‌های ابداعی جبران شود.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها افزود: در ساخت این اثر که با تکنیک سه بعدی تولید شده، تمام استاندارهای تولید حرفه‌ای مد نظر قرار گرفته تا به عنوان اثری فاخر، بتواند فراتر از مرزها دیده شود.
وی به دوبله مجموعه سفرهای سعدی اشاره و بیان کرد: به دلیل اهمیت این پروژه از استادان و پیشکستوتان عرصه دوبله استفاده شده است.

محمد تقی سهرابی مدیرکل صدا و سیمای فارس نیز در خصوص هدف از ارائه طرح «سفرهای سعدی» و انتخاب قالب انیمیشن برای این طرح گفت: سعدی شاعر پر آوازه و نامدار کشورعزیزمان ایران حق بزرگی برگردن ما ایرانیان دارد. هرچند زادگاه این اندیشمند ایران و شیراز است، اما وی سرمایه ای برای همه جهان محسوب می شود.

سهرابی با ابراز خرسندی که این مجموعه نمایشی در سالروز بزرگداشت سعدی بلند آوازه به پخش رسیده است، اظهار امیدواری کرد و افزود: قطعا تیم تولید با همین انگیزه درمرحله دوم نیز دستاوردهای هنری خوبی را به مخاطبان ارائه خواهند داد.

مدیرکل صدا وسیمای فارس گفت: توجه به شخصیت های بزرگ دینی، علمی، فرهنگی و هنری استان فارس را در حوزه های مختلف برنامه سازی رادیویی و تلویزیونی و در قالب های متنوع نمایش، مستند، پویانمایی از برنامه های پیش روی صدا وسیمای فارس است.

مجموعه پویانمایی «سفرهای سعدی» به تهیه‌کنندگی الهام نادری فرید و گروه کارگردانی علیرضا مسکوکی و سامان عبدی‌نژاد در دو فصل ۱۳ قسمتی تولید شده است. این اثر که سرپرستی نویسندگان آن را عباس کریمی عباسی برعهده داشته به سفارش سیمای استان‌ها در صدا وسیمای مرکز فارس با مدت زمان ۲۸۶ دقیقه تولید شد.
 
طرح آماده تولید این مجموعه در سیمای استان‌ها به تصویب رسیده و قراراست پس از اتمام ۲۶ قسمت فصل‌های اول و دوم، نگارش و تولید ۲۶ قسمت بعدی آغاز شود.

عوامل این پروژه ۲۶ قسمتی عبارتند از: مدیردوبلاژ: فواد شافی سرپرست انیماتورها: سامان عبدی نژاد، طراحی و ترکیب صدا: محمدعلی درگاهی، ساخت موسیقی: بهرنگ قدرتی، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی، صداپیشگان: تورج نصر، سعید مقدم‌منش، سعید بحرالعلومی، اشکان صادقی، علی باقرلی، مهرداد سوری، دیانوش آصف ‌وزیر، علیرضا مویدی، مهرداد معمارزاده، سعید نبوی، علیرضا ذوالفقاری، ستاره الله دادی، علیرضا سالار کیا، زهره گروسی، مهدی رحیمی و یاسر فرهادی به عنوان گوینده نقش سعدی در این پروژه حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در روز قدس مراسم اهدای جوایز این نمایشگاه برگزار می‌شود/چشم انداز اولیه ما برگزاری برنامه به صورت آنلاین است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر جشنواره «فلسطین تنها نیست» از حضور حداکثر هنرمندان آمریکای لاتین و کشورهای خاور دور در این رویداد خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین المللی «فلسطین تنها نیست» درباره این رویداد هنری به خبرنگاران جوان، گفت: این مسابقه در سه رشته کارتون، کاریکاتور و پوستر با موضوع فلسطین به صورت بین المللی برگزار می‌شود. خوشبختانه طی مراحل فراخون و اطلاع رسانی چند ماهه، ۲۵۰۰ اثر از ۶۶ کشور دنیا به دست ما رسید. در رشته کارتون کارها زیاد و خوب بودند. بسیاری از چهره‌های صاحب نام حاضر باعث اعتبار این نمایشگاه شدند و حضور آن‌ها موجب تشویق خیلی از هنرمندان دیگر برای شرکت در این رویداد شد.

وی با بیان اینکه سطح آثار هم از لحاظ کمی و هم کیفی بسیار بالاست، افزود: قضاوت آثار خیلی سخت بود. گروه داوران ترکیبی از داوران خارجی از برزیل، مالزی، ایتالیا و لهستان و همچنین داوران ایرانی بودند. داوران خارجی آثار را به صورت مجازی و ایرانی‌ها هم حضوری قضاوت کردند.

دبیر جشنواره «فلسطین تنها نیست» درباره علت انتخاب داوران از کشورهای یاد شده بیان کرد: بیشترین شرکت کننده را از آمریکای لاتین داشتیم؛ بنابراین طبیعی است که یک داور از برزیل انتخاب شود. استقبال از خاور دور یعنی کشورهایی مثل چین، مالزی و اندونزی هم خیلی چشمگیر بود؛ بنابراین یکی از هنرمندان برجسته مالزی در تیم داوران حضور یافت. در حوزه پوستر هم هنرمندان لهستانی پرتعداد بودند و از لهستان هم داور داشتیم. در کارتون و کاریکاتور از هنرمندان ایتالیا داور انتخاب شد.

وی ادامه داد: این هنرمندان نشان دادند که به معنای واقعی فلسطین تنها نیست. بسیار خوشحالیم که این پیام به گوش فلسطینی‌ها هم رسیده است. از منطقه غزه هم بازخورد و آثار خوبی داشتیم. در فضای مجازی علاوه بر سایت ایران کارتون، از سایت‌های عربی هم برای نمایش آثار بهره گرفتیم.

شجاعی صحبت‌های مکرون رئیس جمهور فرانسه در اهانت به پیامبر اکرم (ص) را از دلایل اصلی برگزاری این رویداد دانست و بیان کرد: صحبت‌های مکرون، فرمایشات مقام معظم رهبری را به دنبال داشت. شارلی ابدو طرح‌های توهین آمیز را نه تنها به پیامبر ما بلکه پیامبر سایر ادیان هم منتشر می‌کند. این کار چیزی به جز نفرت پراکنی به دنبال ندارد، اما اسم آزادی بیان روی آن می‌گذارند. مطلب بعدی سازش دولت‌های عربی با رژیم اشغالگر فلسطین است. غالب آثار معمولا با این موضوع کار شده است. هنرمندان خیلی از این کشورها که دولت هایشان بحث سازش را مطرح کردند در این نمایشگاه شرکت دارند. به نظرم آدم‌های شجاعی هستند و علی رغم تهدیدهای دولتشان فعالیت می‌کنند و کنار فلسطین می‌ایستند.

وی در پایان در خصوص مراسم اختتامیه و اهدای جوایز یادآور شد: در روز قدس مراسم اهدای جوایز این نمایشگاه برگزار می‌شود. چشم انداز اولیه ما برگزاری برنامه به صورت آنلاین است، اما اگر شرایط برای حضور هنرمندان فراهم شود، به صورت فیزیکی صورت می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معاون امور هنری وزیر ارشاد: تعدد نهادهایی که سیاستگذاری و نظارت می‌کنند مانعی برای فعالیت های هنری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: بنیاد رودکی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای گسترش روابط دو کشور ایران و چین آمادگی دارد.

به گزارش سینماپرس، وبینار پنجاهمین سالگرد اتحاد دوستی ایران و چین با شرکت برخی از مسوولان فرهنگی دو کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد: تعدد نهادهایی که سیاستگذاری و نظارت می‌کنند مانعی برای فعالیت های هنری است

در این وبینار که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد، مدیران حوزه موسیقی وزارت فرهنگ چین، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، رایزن چین در ایران، دبیر دوم سفارت چین و کارشناس حوزه فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند و زمینه‌ فعالیت‌های فرهنگی بین ایران و چین بررسی شد.
در ابتدا محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی با تاکید بر دیپلماسی فرهنگی گفت: فعالیت‌های فرهنگی بین المللی با تعامل کشورها و نهادها محقق می شود و در  این زمینه می‌توان از موسیقی که زبان مشترک به شمار می‌رود، استفاده کرد.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره توسعه همکاری با چین گفت: این دو کشور می‌توانند با برگزاری هفته مشترک موسیقی به گسترش روابط وسعت ببخشند و عرصه فرهنگ و هنر نقش بسیار مهمی در تقویت روابط دو ملت و دو کشور ایفا کند.

او ادامه داد: در ایران جشنواره‌های متفاوتی برگزار می‌شود که یکی از آنها جشنواره بین المللی موسیقی فجر است که هرساله به صورت منظم برگزار شده و میزبان چهره‌های معتبر بین المللی فراوانی تا به امروز بوده و می‌تواند محفل مناسبی برای هنرمندان کشور چین نیز در این بخش باشد.
وی افزود: ایران دارای دو ارکستر ملی و سمفونیک است که این ارکسترها زیر نظر بنیاد رودکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و هنری ایران است، اداره می‌شوند. برگزاری اجرای مشترک و یا ساخت سمفونی توسط ارکسترهای دو کشور از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

او در پایان نیز گفت: نمایش آثار فرهنگی و هنری کمک می‌کند تا مردمان دو کشور بیش از پیش با فرهنگ یکدیگر آشنا شده و در نتیجه تعاملات فرهنگی و هنری نیز بین دو کشور بیشتر شود.

 مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی در ادامه گفت: چنانکه که گفته شد بنیاد رودکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری است و دارای زیر مجموعه‌های متعددی از جمله برج آزادی، تالار وحدت، رودکی و فردوسی است.
او ادامه داد: برج آزادی یکی از دو نماد معروف و اصلی تهران و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر تهران است که هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای تماشای آن به میدان آزادی مراجعه می‌کنند. این برج دارای سالنی با ظرفیتی ۳۰۰ نفری برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری است.

وی افزود: بنیاد رودکی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای گسترش روابط دو کشور آمادگی دارد.
در پایان این جلسه در حوزه ارتباط هنری  پیشنهادات و نظراتی ارائه و مقرر شد کارگروهی برای پیگیری و بررسی کارشناسی و تخصصی پیشنهادات تشکیل شود. و مقدمات عقد تفاهم نامه هنری بین دو کشور فراهم شود.از جمله مفاد این تفاهم نامه همکاری مشترک ارکستر سمفونیک دو کشور،حضور هنرمندان موسیقی دو   کشور در جشنواره های موسیقی کشور میزبان، ساخت و اجرای قطعات موسیقایی مشترک خواهد بود.
******************

معاون امور هنری: موازی کاری‌ها هنر را به چالش می‌کشد

معاون امور هنری وزیر ارشاد: تعدد نهادهایی که سیاستگذاری و نظارت می‌کنند مانعی برای فعالیت های هنری است

سیدمحمد مجتبی حسینی با تاکید بر تعیین و نامگذاری شعار سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان« «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، گفت: این موضوع بیانگر این است که جهش تولید برای رونق هرچه بیشتر آن باید سال جاری با حمایت همه‌جانبه وبا رفع موانع، با همدلی، همکاری و تلاش مضاعف وبا ریل‌گذاری درست اقتصادی به سمت تولید حرکت کنیم.

*هنر از هر منظری یک فرصت مغتنم است

وی با بیان اینکه هنر ظرفیت های فراوانی دارد که در جنبه های گوناگون می تواند مورد توجه قرار گیرد و زمینه های توسعه آن فراهم شود، ادامه داد: بی شک رشد و توسعه هنر همه جنبه های جامعه و در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تعامل و ارتباط بین المللی موثر است.

به گفته حسینی، اگر به هنر با همه جوانب و مختصاتش درست و دقیق نگاه شود، مسیرهایی را برای جامعه هموار می کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر این نکته که در واقع هنر یک فرصت است و ضرورت دارد از هر منظر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان یک فرصت دیده شود،‌تصریح کرد:  هنوز هنر به عنوان یک فرصت ارزشمند و پویا در همه جنبه ها باور نشده یا بهره مندی از این فرصت به درستی انجام نشده است.

*موازی‌کاری‌ها هنر را به چالش می‌کشد

حسینی اظهار داشت: از طرفی موازی کاری‌ها، تعدد نهادها، کم توجهی در اختصاص اعتبار و تسهیل قوانین و مقررات هنر را با چالش مواجه کرده و حتی تصویر غیرواقعی از آن ارائه کرده است.

هنر امروز ما ثروتی ارزشمند است که می تواند در حوزه های توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه نقش موثری ایفا کند اما حمایت و پشتیبانی لازم و کافی از هنر انجام نشده است.

به گفته وی، نیروی انسانی فراوان خلاق و فعال یکی از داشته های گرانقدر هنر ایران است که متناسب با آنان بسترها و امکانات فعالیت هنری فراهم نشده است و این استعدادهای هنری جوان امکان بروز خلاقیت های خود را چنانکه باید نمی یابند. در واقع می توان گفت پشتیبانی ها و حمایت های لازم بر اساس مطالعه و پیمایش دقیق از هنر انجام نشده است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر شرایطی در ارتباط باهنر در جامعه ما وجود دارد که موجب کندی حرکت جریان هنر می شود و می توان از آنها با عنوان مانع نام برد.

تعدد نهادهایی که خود را سیاستگذار هنر می دانند موجب می شود اطمینان و انسجام در فعالیت های هنری آسیب ببیند، در حالی که بر اساس قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاستگذار و ناظر بر فعالیت های هنری است و لازم است با سیاستگذاری های منسجم فعالیت ها دنبال شود اما گاهی تعدد نهادهایی که سیاستگذاری و نظارت می کنند در حالی که چنین وظیفه و اختیاری ندارند، می تواند مانعی برای فعالیت های هنری شود.

*توسعه وتقویت اقتصاد هنر با تسهیل کسب و کارهای هنری و تشکیل نظام صنفی

 معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های مهم هنر در حوزه اشتغال، اقتصاد و نیاز ایجاد زمینه‌های قانونی برای آن، تاکید کرد: همکاری نهادها و بسترهای مناسب در کنار تدوین و تصحیح قوانین و قواعد متناسب با شرایط امروز، تسهیل کسب و کارهای هنری، ثبت مشاغل هنری و تشکیل نظام صنفی هنر می تواند توسعه و اقتصاد هنر را تقویت کند.

حسینی در ادامه «هنر» را فرصتی مغتنم برای رشد و توسعه همه جنبه‌های جامعه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ارتباطات، تعاملات بین المللی دانست و اظهار داشت: امروز مقوله هنر ثروتی ارزشمند به شمار می رود که می تواند در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و دیگر جنبه های جامعه نقش موثری ایفا کند اما حمایت و پشتیبانی لازم و کافی از هنر انجام نشده است و نیاز است که این مهم بیش از پیش مورد لطف و عنایت قرار گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: کمبود اعتبار هنر و اینکه این اعتبار در نهادهای مختلف بدون توجه به اولویت ها و ضرورت های هنر صرف می شود، رویدادها و جشنواره های فراوانی که تعدادی از آنها کارکرد و تاثیری برای هنر ندارند هم بر پویایی هنر موثر است.

حسینی در ادامه یکی از ضرورت های هنر را تدوین یا تصحیح قوانین و قواعد برای تسهیل فعالیت های هنری از جمله حوزه اقتصاد و کسب و کارهای هنری عنوان کرد و اظهار داشت: هنر ظرفیت مهمی در حوزه اشتغال و اقتصاد دارد و اگر زمینه های قانونی، همکاری نهادها و بسترهای مناسب فراهم شود، می تواند اشتغالزایی کند و در حوزه اقتصاد هنر نیز رونق قابل توجهی را شاهد باشیم.

به گفته وی، در کنار تدوین و تصحیح قوانین و قواعد متناسب با شرایط امروز، تسهیل کسب و کارهای هنری، ثبت مشاغل هنری و تشکیل نظام صنفی هنر می تواند توسعه هنر و اقتصاد هنر را تقویت کند.

*تحقق آینده امید بخش و روشن برای هنر ایران

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه، سرزمین ما میراث تاریخی فرهنگی و هنری ارزشمندی دارد که در جهان نیز فرهنگ و هنر ایران شناخته شده است، تاکید کرد: امروز در کشور ما با چنین پیشینه هنری، استعدادها و توانمندی های انسانی و خلاقیت های هنری یک فرصت ارزشمند است که سیاستگذاری مشخص و روشن در نهاد متولی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هماهنگی نهادها با سیاست های این وزارتخانه بر اساس قانون، افزایش اعتبار هنر و صرف اعتبار برای توسعه هنر بر اساس اولویت ها، ایجاد زمینه های قانونی و اجرایی برای رونق کسب و  کارهای هنری و اقتصاد هنر و همچنین ارائه شایسته هنر ایران در عرصه بین المللی می تواند از این فرصت آینده ای امیدبخش و روشن برای هنر ایران محقق کند.

*ادامه راه هنر با آغاز اقدامات مناسب

حسینی خاطرنشان کرد: معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سه سال اخیر با تدوین سند توسعه اقتصاد هنر که نیازمند بررسی و تصویب در مراجع بالادستی است، طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر که فرصتی برای بیان خلاقیت های هنری همچنین تقویت کسب و کارهای هنری در شهرهای مختلف است و رصد و بررسی جشنواره ها و رویدادهای هنری برای ساماندهی رویدادها اقداماتی را در این مسیر آغاز  کرده است و بی تردید همراهی نهادها و دستگاههای دیگر می تواند شرایط مناسب تری را برای ادامه راه هنر فراهم کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تی تی» آغازگر جشنواره «فیلم‌های ایرانیِ استرالیا» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا با نمایش فیلم «تی تی «به کارگردانی آیدا پناهنده از ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت) آغاز می‌شود و به صورت فیزیکی و آنلاین ادامه می‌یابد.

به گزارش سینماپرس، دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا به صورت فیزیکی از ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت) تا ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در چهار شهر سیدنی، ملبورن، بریزبن و پرت و پس از آن به مدت ۱۰ روز به صورت آنلاین در سراسر استرالیا برگزار می‌شود.  

جشنواره امسال با فیلم «تی تی» چهارمین ساخته آیدا پناهنده که موضوعی بشردوستانه با محوریت زنان دارد، افتتاح خواهد شد. این فیلم داستان فیزیکدانی (پارسا پیروزفر) است که در حال کار بر روی فرضیه‌ای دربارۀ پایان جهان است و با زنی غیرمعمولی (الناز شاکردوست) ملاقات می‌کند که باردار است و هدفش خدمت به بشریت است.  

آرمین میلادی، مدیر جشنواره، از دلایل انتخاب «تی تی» به عنوان فیلم افتتاح‌کننده دوره دهم جشنواره می‌گوید: « «تی تی» فیلمی خوش‌ساخت است که رویکردی متفاوت نسبت به فیلم‌های ژانر اجتماعی مرسوم سینمای ایران و داستانی گیرا دارد که می‌تواند هم برای مخاطب ایرانی و هم برای مخاطب غیرایرانی جذاب باشد. در سالی که مخاطبان همیشگی ما به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از یک سال از سینما دور بوده‌اند، این فیلم می‌تواند موجب شروعی گرم برای جشنواره باشد. در ضمن یکی از اولویت‌های ما حمایت از فیلمسازان زن ایرانی است و خانم پناهنده یکی از موفق‌ترین فیلمسازان زن نسل جوان به شمار می‌آید. »

جشنواره امسال در شرایطی آغاز می‌شود که کووید۱۹ بر سراسر جهان سایه افکنده و بسیاری از جشنواره‌ها را به تعطیلی کشانده است.  

سایر برنامه‌ها و فیلم‌های منتخب دوره دهم جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا به زودی اعلام خواهد شد.  

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت جشنواره به نشانی www. iffa. net. au مراجعه کنید.

جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ما این احساس را نداریم که کیفیت‌ها پایین است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرگروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم درباره کیفیت سریال‌های رمضانی امسال تأکید کرد: «ما چنین احساسی نداریم که کیفیت این آثار پایین است و هنوز زود است که در این باره قضاوت شود.»

به گزارش سینماپرس، مجید اکبرشاهی مدیرگروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم درباره سریال‌های رمضانی امسال و نقدهایی که نسبت به کیفیت این آثار در روزهای ابتدایی ماه رمضان مطرح شده است به مهر بیان کرد: ما این احساس را نداریم که کیفیت‌ها پایین است، هنوز آمار و نظرسنجی‌های مردمی اعلام نشده که مردم گفته باشند کیفیت پایین است.

وی ادامه داد: از نظر ما کیفیت مطلوب است، یک سری هم نقد دارند به هر حال همیشه به کارها نقد وارد می‌شود ولی فعلاً سریال‌ها در شروع است و خیلی از کسانی که باید نقد کنند هنوز قلم برنداشته‌اند تا آثار را نقد کنند و به نظرم هنوز زود است که کارها را قضاوت کنیم.

اکبرشاهی درباره اینکه چقدر در زمان تصویب فیلمنامه یا بازبینی سریال‌ها این حساسیت برای کیفیت آثار وجود دارد؟ بیان کرد: حتماً همینطور است. من با قاطعیت می‌گویم سریالی مثل «احضار» به لحاظ درام و قصه شاید در ۲ سال گذشته نظیر ندارد و من کاری که این چنین قصه درست، منسجم، روان و پرکشش داشته باشد به خاطر نمی‌آورم.

وی در واکنش به اینکه این سریال نسبت به آثار قبلی علیرضا افخمی در دهه ۸۰ از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده است و برای بسیاری هم عیان بوده است، عنوان کرد: نمی‌شود که چون شما می‌گویید عیان است این اتفاق درست باشد من هم می‌توانم بگویم خیلی عیان است که قصه این کار خیلی قوی‌تر است. هنوز باید بگذرد و به طور مثال با منتقدان حرف بزنیم که آیا استفاده از بازیگر ناشناخته خوب است یا خیر یا درباره موارد دیگر باید صحبت کرد.

حتماً دقت و وسواس روی کارها وجود دارد

مدیرگروه فیلم و سریال سیما فیلم درباره وسواس روی فیلمنامه‌ها و خروجی سریال‌ها بیان کرد: حتماً دقت می‌شود هم ما و هم گروه سازنده این دقت را دارند و هم شوراهای مختلفی که در سیمافیلم دایر است دقت می‌کنند و حتماً تشخیص ما این بود که این کار بهتر است و اگر این تشخیص نبود آن را انجام نمی‌دادیم و به تولید نمی‌رسید.

وی اضافه کرد: زمانی هست که در پروسه تولید اتفاقی می‌افتد که کار خوب درنمی‌آید ولی هنوز فکر می‌کنیم سریال‌ها خوب هستند. ممکن است منتقدی نظر مخالفی داشته باشد گاهی خود منتقدان هم بین شان موافق و مخالف وجود دارد اما هنوز برای این قضاوت‌ها زود است.

«احضار» از کارهای قبلی علیرضا افخمی عقب‌تر نیست

اکبرشاهی درباره جلسات پیش از تولید سریال «احضار» عنوان کرد: ما فیلمنامه را با آرامش خوانده‌ایم و جلسات متعددی با علیرضا افخمی کارگردان و محمودرضا تخشید تهیه‌کننده برگزار کرده‌ایم، حرف‌هایمان را زده‌ایم و بخش‌هایی هم تغییر کرده است. فرایند تولید هم با وجود کرونا خیلی روان و راحت جلو رفت و ما در این پروژه کمترین مشکل را داشتیم هنوز هم فکر می‌کنم باید زمان بگذرد و پیش رود. به نظرم این سریال اثر خوبی است و از کارهای قبلی آقای افخمی عقب تر نیست. با این حال باید اجازه بدهید که جلوتر برویم چون قصه تازه دارد شکل می‌گیرد.

مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم در بخش دیگر این گفتگو درباره درج رده بندی سنی برای صحنه‌های حساس درست در فاصله نزدیک با صحنه مورد نظر بیان کرد: ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه قبل از سکانس این هشدار اطلاع رسانی می‌شود اما کل پلان‌های حساس مگر چقدر است؟ در قسمت اول ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بود.

وی ادامه داد: به نظرم با توجه به تیزرهایی که از سریال پخش شد خانواده‌ها می‌دانسته‌اند که این سریال چه فضایی دارد و باید در برخی از قسمت‌ها تمهیدی برای تماشای سریال داشته باشند.

انتخاب با خود مخاطب است

اکبرشاهی انتخاب نهایی را با خود مخاطب دانست و عنوان کرد: ما در قسمت اول هم چندین بار زیرنویس کردیم که فضای سریال چگونه خواهد بود و غیر از آن هم همان هشدار سنی را می‌گذاریم و خانواده‌ها می‌توانند با چنین دیدگاهی، تمهید و روش مورد نظر خود را لحاظ کنند. انتخاب با خود مخاطب است تذکر هم داده شده است و این مخاطب است که در نهایت می‌تواند انتخاب کند.

مدیرگروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره پروژه‌هایی که این روزها همچنان در حال تصویربرداری هستند و باید به آنتن برسند و چالش کرونا نیز تصریح کرد: به شکل کلی راهی را پیدا کردیم که در برخی پروژه‌ها که امکانش هست انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم تیم و گروه تولید را تا حد امکان ایزوله کنیم تا تردد خارجی در تیم رخ ندهد مثلاً اگر در «احضار» اگر ۳۰ یا ۴۰ نفر درگیر هستند تلاش می‌کنیم تولید به صورتی باشد که حتی‌الامکان افراد خارج از پروژه در آن حضور پیدا نکنند.

گروه‌ها در شرایط کرونا ایزوله می‌شوند

وی درباره شرایط ایزوله گروه‌ها عنوان کرد: اگر عوامل در شهرستان باشند مثل عوامل «زیرخاکی» که در شمال کشور یا مکان‌های دیگر کار می‌کردند دیگر کسی حق تردد و ورود خروج به تیم و پروژه را ندارد، راننده‌ها مشخص هستند، کسی که غذا می‌برد و می‌آورد مشخص است و فرد خارجی نباید وارد گروه شود. حتی ترجیحاً تلاش می‌شود گروه یک آشپزخانه راه بیندازد و فقط مسئول خرید با بیرون ارتباط داشته باشد.

مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره اینکه چرا «زیرخاکی» که قرار بود سریال رمضانی باشد به امسال نرسید بیان کرد: پروسه تولید زیرخاکی طول کشید، این سریال به دلیل تنوع و تعدد لوکیشن و اتفاقاتی که در طول داستان داشت عملاً امکانپذیر نبود که به رمضان برسد. تصویربرداری صحنه‌های اکشن و جنگ و صحنه‌هایی در شمال کشور مانده بود.

وی درباره پروژه‌هایی مثل «رعد و برق» که به دلیل همین پروسه سنگین در ابتدای پخش از کنداکتور حذف شد نیز عنوان کرد: این سریال به شبکه پنج تعلق دارد ولی براساس آنچه که گفته شد سریال «رعد و برق» حجم زیادی سی جی و گرافیک و تروکاژ داشته است و خیلی بدیهی است در کار به مشکل رندر یا مشکلاتی از این قبیل بخورید.

اکبرشاهی در پایان گفت: صحنه‌هایی از سریال پخش شد که در میان برف و کوه بود و این صحنه‌ها همه با جلوه‌های ویژه طراحی شده بود. اینگونه هم نبود که بگویند الزاماً نمی‌رسد ولی به هر حال رسیدن و نرسیدن سریال با مخاطره مواجه بود و پردازش زیادی نیاز داشت. دوم اینکه اگر می‌خواستند به اجبار برسانند مجبور بودند از کیفیت کار کم کنند. با این دو نکته گفتند بهتر است با کیفیت بهتر روی آنتن برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا جان هنرمند موسیقی اصفهان را گرفت


مصطفی بطلانی، دبیر بازنشسته آموزش‌وپرورش و نوازنده و مدرس باسابقه سنتور در اصفهان، بر اثر ایست قلبی ناشی از ابتلا به کرونا، دار فانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع