X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«فیلم نت» تذکر کتبی گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با صدور رای در کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا پلتفرم «فیلم نت» به دلیل چند مورد از جمله سریال «آن‌ها» تذکر کتبی گرفت.

به گزارش سینماپرس، دو محتوای نمایشی در پلتفرم «فیلم نت» به کمیته تخلفات ساترا ارجاع شد؛ با توجه به گزارش‌های رسیده از دبیرخانه کارگزاری‌های خدمات رسانه‌های صوت و تصویر مبنی بر انتشار سریال «آن‌ها» بدون رعایت و درج رده‌بندی سنی و همچنین عدم اعمال اصلاحات کارگزاری محتوایی در رابطه با برنامه «فیلم خوره»، تخلفات این پلتفرم در کمیته رسیدگی به تخلفات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بررسی و منجر به صدور رای شد.

در رای این کمیته آمده است:

«پیرو گزارش‌های واصله از دبیرخانه کارگزاری‌های خدمات رسانه‌های صوت و تصویر مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۲ مبنی بر تخلف در انتشار برنامه «فیلم خوره» و اعلام رده‌بندی سنی خلاف واقع در انتشار سریال «آن‌ها» در پلتفرم «فیلم نت» و ارجاع آن به کمیته رسیدگی به تخلفات تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با در نظر گرفتن جهات مخففه، تصمیم کمیته، ضمن تذکر کتبی درج در پرونده و اخذ تعهدنامه مبنی بر رعایت مقررات و فرآیندهای مصوب ساترا در انتشار محتوا، رسانه ملزم به اجرای موارد زیر است:

الف؛ رسانه مکلف است نسبت به برنامه «فیلم خوره» قسمت‌های اول و دوم را حذف نموده و برای دریافت گواهی تطبیق محتوا به کارگزاری مراجعه نماید و پس از دریافت گواهی تطبیق محتوا، قسمت اول و دوم را انتشار نماید و رسانه حق انتشار قسمت سوم را در زمان مقرر ندارد و یک هفته پس از دریافت گواهی تطبیق محتوا می‌تواند این قسمت را منتشر نماید.

ب؛ در خصوص سریال «آنها» رسانه باید اقدامات خلاف واقع خود را اصلاح کند و طبق گواهی تطبیق محتوای صادره از سوی کارگزاری رده‌بندی سنی خود را اعلام نماید.

ج؛ رسانه موظف است برای جبران خسارت کاربران خود ناشی از عدم پخش برنامه «فیلم خوره» در زمان‌های اعلام‌شده قبلی، از زمان انتشار مجدد آن برنامه‌ها به مدت دو هفته اشتراک کاربران خود را به صورت رایگان تمدید نماید.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت یک هنرمند موسیقی بر اثر کرونا


مصطفی قادرپناه، سازنده ساز تار بر اثر ویروس کرونا ۲۹ خردادماه درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نیاز: کدامیک از فیلم های حاضر در جشنواره مفتضحانه کودک ۹۹ اکران شدند که آقایان باز هم در پی برگزاری جشنواره اند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: کدامیک از فیلم های حاضر در جشنواره مفتضحانه کودک ۹۹ اکران شدند که آقایان باز هم در پی برگزاری جشنواره اند؟؛ ما بخواهیم یا نخواهیم باید به این باور برسیم که سینمای کودک به دلیل مدیران ناکارآمد سال ها است که در کما فرو رفته و تا تحولی عظیم در سیاست گذاری ها و زیرساخت های آن صورت نگیرد دیگر هرگز نمی تواند سرپای خود بایستد.

کارگردان فیلم سینمایی «ب-۱۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این ۸ سال همه امید ما ناامید شد. من به عنوان یک سینماگر دغدغه مند کودک و نوجوان که بارها در فستیوال های داخلی و خارجی با فیلم کودک و نوجوان شرکت داشتم در این سال ها امکانی برای حضورم فراهم نشد.

وی ادامه داد: طی ۸ سال اخیر با قول های الکی، شوراهای الکی و… روبرو بودیم! سینمای کودک علیرغم آنچه می خواهند با شوآف و شعار نشان دهند مدت های طولانی است که به فراموشی سپرده شده؛ گویا مدیران و مسئولان سینمایی یادشان رفته که اولین حضور بین المللی سینمای ایران در اسکار با فیلم کودک «بچه های آسمان» بوده، یادشان رفته که «کیسه برنج» در جشنواره های جهانی چه سر و صداهایی به پا کرد، مدیران فراموش کرده اند که سال ها قبل جلوی در سینماها صف های عریض و طویلی برای فیلم های کودک و نوجوان مانند «پاتال و آرزوهای کوچک» بر پا می شد.

نیاز خاطرنشان کرد: خیلی از مدیران به عمد فراموش کرده اند که بسیاری از فیلمسازان جهانی که سال ها پیش در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می کردند به دلیل نام درخشان سینمای ایران در عرصه سینمای کودک و نوجوان بوده؛ هیچ کس این مسائل را به خاطر ندارد و به همین علت روز به روز بیشتر شاهد اضمحلال و نابودی سینمای کودک و نوجوان هستیم.

این سینماگر سپس با ارائه برخی راهکارها برای ایجاد تحول در سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: ایجاد سالن های مختص سینمای کودک و نوجوان، ردیف بوجه مشخص برای تولید آثار سینمای کودک، پرهیز از جشنواره زدگی و عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان و… می تواند سینمای کودک و نوجوان را نجات دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «همسر دات کام» متذکر شد: جشنواره فیلم کودک که همه ساله با بریز و بپاش از پول بیت المال برگزار می شود چه عایدی دارد؟ به جای این جشنواره باید بستر مناسب برای امنیت سرمایه گذاری در سینمای کودک ایجاد شود؛ مدیران به جای برگزاری این جشنواره بی خاصیت که بخشی از پولش در جیب خودشان می رود باید بودجه ها را برای تولید آثار ارزشمند سینمای کودک و نوجوان اختصاص دهند.

این فیلمساز در پایان این گفتگو افزود: ما امروز نیازمند ارتباط بیشتر با فیلمسازان سینمای کودک در دنیا برای بهره بردن از تجربیات آن ها هستیم، ما باید تنظیم و تدوین برنامه ای برای اکران مستمر سینمای کودک و نوجوان را در دستور کار قرار دهیم تا شاید از این رهگذر این بیمار در کما رفته بتواند دوباره به حیات طبیعی اش بازگردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گرامیداشت یاد علی مرادخانی در نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران


شورای عالی خانه هنرمندان ایران در نشستی با حضور نمایندگان انجمن‌های هنری، مصطفی کاظمی مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران و محمد مرادخانی، یاد زنده یادعلی مرادخانی را گرامی داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور‏ منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی «پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور» را ‏در دو بخش «ایده» و «فیلم» برگزار می‌کند. ‏ ‏

به گزارش سینماپرس، «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» با هدف کشف و معرفی استعدادهای موجود، شکوفایی خلاقیت نوجوانان به سوی باروری و رشد فردی و اجتماعی، کمک به ارتقای بینش سینمایی و مهارت‌های فیلمسازی نوجوانان، ‌تأمین شرایط مناسب برای حمایت از تولید فیلم‌های انسان‌دوستانه نوجوانان مستعد و زمینه‌سازی ‌برای پرورش نسلی نو در حوزه سینمای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد. ‌

شرایط شرکت در المپیاد فیلمسازی‌:‌

نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله (یعنی متولدین مهرماه ۱۳۸۳ تا مهرماه ۱۳۸۸) می‌توانند در ‌پنجمین المپیاد فیلمسازی شرکت کنند. ‌

بخش‌های اصلی المپیاد

الف) بخش ایده

منظور از «ایده» در این المپیاد، طرح اولیه فیلمنامه است که شخصیت اصلی و کشمکش اصلی آن ‌تعریف شده باشد و دارای آغاز، میانه و پایان باشد و می‌تواند به مثابه یک ایده مناسب برای فیلم ‌داستانی، وب‌سری، واقعیت مجازی یا مستند نوشته شده باشد. ‌

هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر ۲ ایده (طرح) ارائه دهد.

ایده پذیرفته‌شده بعد از انتخاب توسط هیات انتخاب به المپیاد راه یافته و زیر نظر اساتید در ‌کارگاه‌های (تبدیل ایده به فیلمنامه) به فیلمنامه کوتاه تبدیل ‌می‌شود.

صاحبان ایده‌های راه یافته به بخش اصلی المپیاد در کارگاه‌های «تبدیل ایده به ‌فیلمنامه» شرکت خواهند کرد.

طرح‌هایی که در کارگاه‌های تبدیل ایده به فیلمنامه مورد داوری قرار گرفته و پذیرفته می‌شوند ‌با حمایت دبیرخانه المپیاد و سایر سازمان‌های مشارکت‌کننده به مرحله تولید می‌رسند. ‌

ب) بخش فیلم

در این بخش فیلم‌هایی با زمان حداکثر ۵ دقیقه که بعد از سال ۹۷ تولید شده باشند، ‌می‌توانند در پنجمین المپیاد شرکت داده شوند. ‌فیلم‌ها می‌توانند در قالب داستانی، مستند، پویانمایی یا استاپ موشن باشند.
فیلم‌های ساخته شده می‌توانند توسط دوربین معمولی یا تلفن همراه تولید شده باشند.
فیلم‌های برگزیده در این المپیاد، در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ‌اصفهان به نمایش درخواهند آمد. ‌
به فیلم‌های برگزیده در المپیاد مدال المپیاد اهدا خواهد شد.
برگزیدگان این بخش به عضویت باشگاه استعدادهای فیلمسازی نوجوانان درآمده و از مزایای آن ‌برخوردار خواهند شد. ‌

موضوع ایده‌ها و فیلم‌های پنجمین المپیاد:‌

ساخت فیلم یا نگارش ایده، می‌تواند مبتنی بر یکی از موضوعات زیر باشد:‌

قصه‌های پدربزرگ – مادربزرگ من
‌فرصت‌ها و چالش‌های کرونا در یکسال گذشته برای من
آرزوی من در مورد آینده خانوادهام، شهرم، کشورم

با توجه به شرایط کرونا، و طبق مصوبات ستاد ملی کرونا در صورتی که در زمان برگزاری المپیاد، ‌شرایط پاندمی مدیریت و کنترل شده باشد و سلامت جامعه و شرکت‌کنندگان تضمین ‌گردد، از برگزیدگان بخش «ایده» و «فیلم» دعوت خواهد شد تا در اردوی آموزشی ۵ روزه المپیاد، در شهر اصفهان حضور یابند. ‌ در پایان این ‌اردو، ایده‌ها و فیلم‌های راه‌یافته داوری می‌شوند و به برگزیدگان مدال المپیاد اعطا خواهد ‌شد در صورت عدم امکان برگزاری حضوری، دوره آموزشی المپیاد، مانند دوره قبل (سال۱۳۹۹) بصورت برخط برگزار خواهد شد. ‌

نحوه ثبت نام و ارسال آثار:‌

‌برای ثبت نام به نشانی https://yfo.icff.ir/ مراجعه و فرم ثبت نام را تکمیل کنید.
فایل اثر خود را به نام خود تغییر نام داده و در سایت بارگذاری و ارسال کنید.
اگر امکان ارسال اینترنتی ندارید اثر را روی DVD کپی کرده و نام و نام خانوادگی، نام اثر و کد ثبت نام که سایت به شما اعلام کرده را روی DVD نوشته و آنرا به دبیرخانه المپیاد به نشانی زیر ارسال نمایید.
DVD می‌بایست پیش از اتمام مهلت اعلام شده به دبیرخانه رسیده باشد.

گاه‌شمار:‌

‌-‌ شروع ثبت نام‌:‌ دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

‌-‌ مهلت ثبت نام و ارسال آثار: چهارشنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۰

‌-‌ تاریخ اعلام راهیافتگان:‌ سه شنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۰

‌-‌ تاریخ برگزاری: ۱۶ تا ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰

نشانی دبیرخانه پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان:‌

تهران، خیابان سی تیر، کوچه شهید کامران صالح، پلاک ۱۴، ساختمان شماره ۲ بنیاد سینمایی فارابی، طبقه اول، دفتر المپیاد، کد پستی: ۱۱۳۵۶۱۶۹۱۱

تلفن: ۶۶۷۱۲۸۹۲-۰۲۱ و ۶۶۷۰۳۴۹۵-۰۲۱

پست الکترونیک:‌ [email protected]

سایت ثبت نام: https://yfo.icff.ir

اینستاگرام المپیاد: olymp.film.fe@

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک کتاب پژوهشی درباره موسیقی/ با یک تیر چند نشان بزنید


یکی از پژوهشگران و ناشران فعال حوزه موسیقی از انتشاریک کتاب پژوهشی به نوشته هوبرت کاپل و ترجمه خشایار تقی پور خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای رئیس‌جمهور سفره‌های خالی هنرمندان موسیقی نواحی را دریابید


یکی از آهنگسازان و فعالان حوزه برگزاری کنسرت‌های مرتبط با موسیقی نواحی با انتشار متنی از رئیس‌جمهور منتخب خواست تا مدیران فرهنگی دولت آینده توجه بیشتری به موسیقی نواحی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درهای مرکز تئاتر کانون پرورش فکری روی مخاطبان گشوده می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چراغ نمایش‌های مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اجراهای محیطی ویژه کودکان و نوجوانان به‌ زودی روشن می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سعید زین‌العابدین معاون مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بر اساس اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، هنر تئاتر در گروه مشاغل دو قرار گرفت و از این پس فعالیت این گروه در تماشاخانه‌های تئاتر، تا زمان وضعیت زرد و نارنجی در کشور بلامانع است.

وی افزود: مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری نیز تماشاخانه‌های خود را در شرایطی روی مخاطبان می‌گشاید که شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند تب‌سنجی از کارکنان، مراجعه‌کنندگان و تماشاگران و ضد عفونی سالن‌ها با برنامه‌ای منظم و روزانه با جدیت اجرا خواهد شد.

زین‌العابدین یادآور شد: اهدای ماسک بهداشتی به تماشاگران در بدو ورود به سالن‌های نمایش، مناسب‌سازی سیستم تهویه هوا و کاستن ظرفیت سالن‌ها به یک سوم با توجه به رعایت فاصله اجتماعی در هر اجرا ۵۰ تماشاگر از جمله این تمهیدات است.

معاون مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون همچنین در مورد استقرار راهنمایان سلامت در زمان اجرا در سالن‌ها توضیح داد: همکاران ما به عنوان راهنمای سلامت از آغاز تا پایان اجرا در سالن نمایش حضور خواهند داشت و در صورت مشاهده هر گونه رعایت‌ نکردن فاصله اجتماعی، استفاده نکردن از ماسک و … اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند.

زین العابدین تصریح کرد: در نخستین گام، اجراهای فضای باز به صورت رایگان در محوطه‌ بیرونی مرکز تئاتر واقع در پارک لاله صورت می‌گیرد که تلاش می‌شود با این گام چراغ تئاتر در این مرکز در هفته آغازین تابستان روشن شود. زمان و ساعت دقیق اجراها نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

معاون مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری در پایان درباره نحوه انتخاب گروه‌های نمایشی برای اجرا نیز گفت: علاوه بر اجراهای فضای باز، این مرکز میزبان نمایش‌های صحنه‌ای در سالن‌های گلستان و بوستان خواهد بود. سال گذشته با آغاز شیوع بیماری کرونا، اجرای تعدادی از نمایش‌ها به‌اجبار متوقف شد و تعطیلی سالن‌های نمایشی در این یک سال و چند ماه مانع از انجام تعهدات اجرایی آنان شد. بنابراین اولویت برنامه‌ریزی برای از سرگیری اجراها با این گروه‌هاست.

برخی از فعالیت‌های ۶۰ گانه‌ مراکز کانون پرورش فکری که با آغاز شیوع کرونا به حالت مجازی درآمده بود نیز رفته‌رفته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نیز رعایت نکات ایمنی، در سطح استان‌ها در حال بازگشایی است. همچنین، مراکز و کتابخانه‌های سیار کانون نیز با حضور در فضاهای باز شهری و روستایی، بر حجم فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود افزوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصطفی قادرپناه سازنده ساز تار درگذشت


مصطفی قادرپناه از هنرمندان شناخته شده و ماهر در عرصه ساخت ساز تار روز ۲۹ خرداد بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر دانشگاهی بدنه تئاتر حرفه‌ای را می‌سازد/هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت نمایشی را در میان خانواده‌ها جاری و ساری کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیرحسین حریری معتقد است جشنواره تئاتر دانشگاهی امروز به بلوغ رسیده است اما در این زمینه نهادهای دولتی باید تقویت زیرساخت‌ها و توجه به مسائل سخت افزاری را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی که تا ۵ تیر میزبان بخش مناطق بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی است، درباره شرایط برگزاری این رویداد در تالار مولوی به مهر گفت: بخش مناطق جشنواره ابتدا قرار بود در دانشگاه دامغان برگزار شود و ستاد اجرایی جشنواره نیز همه برنامه ریزی‌های لازم را برای برگزاری در این دانشگاه اندیشیده و پیگیری‌ها انجام شده بود اما بنا بر ملاحظاتی دانشگاه دامغان تمایلی به میزبانی نشان نداد و دبیرخانه تالار مولوی را برای اجرای آثار بخش مناطق این جشنواره انتخاب کرد.

وی افزود: ما نیز علی‌رغم زمان کمی که داشتیم، خود را موظف دانستیم شرایطی فراهم کنیم که کار دانشجویان خلاق سایر شهرها در تالار مولوی طی ۷ روز دیده شود و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و جمعی از گروه‌های نمایشی که برنامه‌ریزی برای اجرایشان مقرر شده بود، این هدف محقق شد.

حریری با اشاره به رعایت موارد بهداشتی جهت پیشگیری از کرونا در جریان برگزاری این بخش بیان کرد: بعد از صدور مجوزهای لازم برای از سرگیری اجراهای عمومی، تالار مولوی با رعایت موارد بهداشتی و طبق شیوه نامه‌ها میزبان مخاطبان شد. این مجموعه به طور جدی مسائل بهداشتی را در ایام کرونا و هر زمان که خدمت رسانی می‌کرد و باز بود، رعایت کرده است.

وی ادامه داد: یکی از تدابیر مورد توجه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش روزهای برگزاری جشنواره است؛ در حالی که جشنواره‌های مناطق معمولاً در ۳ یا ۴ روز برگزار می‌شدند. بنابراین تراکم اجراها کاهش یافته است و سخت افزار پشت صحنه در اختیار یک گروه قرار می‌گیرد تا از فضای کافی برای گریم و نبود تراکم انسانی برخوردار باشد. همچنین ۵۰ درصد ظرفیت سالن هم میزبان مخاطبان خواهد بود، کنترل علایم بیماری از تماشاگران صورت می‌گیرد و ضدعفونی چندباره نیز از اقداماتی است که در مجموعه مورد توجه خواهد بود. سیستم تهویه هوای سالن نیز با به‌روزترین دستگاه‌ها انجام می‌شود تا اطمینان نسبی و کمترین ریسک انتقال بیماری وجود داشته باشد.

حریری با اشاره به راهکارهای تشویق و اعتمادسازی مردم جهت بازگشت به سالن‌های سینما و تئاتر بیان کرد: عادت به سینما رفتن و تماشای تئاتر مساله تازه‌ای نیست و کمابیش در همه دنیا وجود داشته است اما نکته مهم این است که باید بین نمایش‌های دانشگاهی که خصلت پیشرو و تجربی و جسارتی در ذات خود دارند با نمایش‌های سرگرم کننده و اقتصادی که هدف و کارکرد دیگری دارند، تفاوت قائل شویم. بنابراین نمی‌توانیم جنس تماشاگرانشان را هم یکسان بدانیم.

وی تصریح کرد: تماشاگر دانشگاهی از جنس دانشگاه و افراد مرتبط با آن است و تئاتر دانشگاهی ما نیز همواره ظرفیت‌هایش را بالفعل کرده است. در همین ایام کرونا نیز با وجود اینکه برخی گروه‌های نمایش‌های سرگرم کننده حاضر به اجرای آثار خود نشدند، دانشجویان ما چراغ سالن‌های نمایش را با دغدغه‌مندی روشن نگه داشتند و از تعداد تماشاگران زیادی هم برخوردار بودند.

مدیر تالار مولوی یادآور شد: اما اساساً اینکه تئاتر بین خانواده‌ها جای دارد یا نه بحث دیگری است که هم مدیران و هم آفرینشگران و هنرمندان در آن نقش دارند و باید بررسی کرد که هریک در کدام بخش‌ها ضعف عملکرد داشته‌اند که ما هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت نمایشی را در میان خانواده‌ها جاری و ساری کنیم. هرچند گسترش سخت افزاری و نرم افزاری صورت گرفته اما تا نقطه ایده ال فاصله زیادی داریم.

وی درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز عنوان کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی به دوره بیست و سوم خود رسیده است و اگر سابقه جشنواره‌های دانشجویی و ۱۵ دوره جشنواره تئاتر دانشجویی را نیز حساب کنیم، حدود نیم قرن سابقه موفق برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی و دانشجویی را پشت سر گذاشته‌ایم که یکی از پرچم‌داران هنرهای نمایشی کشور است و برگزیدگان و آثار آن همواره توسط کنشگران جدی تئاتر مورد مطالعه و مداقه قرار گرفته است زیرا اعتقاد بر این است که تئاتر دانشگاهی بدنه تئاتر حرفه‌ای را می‌سازد و بسیاری از جوانان خلاق این حوزه به عنوان فعالان نمایش در سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون در سال‌های بعد معرفی شده و می‌شوند.

حریری افزود: همچنین نگاه جسورانه این جنس از تئاتر نیز به تولید آثار شاخصی منجر می‌شود که عمدتاً جریان سازی کرده‌اند. جشنواره تئاتر دانشگاهی امروز به بلوغی رسیده است که اطمینان دارم گام‌های بعدی‌اش را نیز محکم برخواهد داشت. وظیفه حمایتی دولت و نهادهای مرتبط نیز بسیار مهم است و نگاه مسئولانه به آن نیز باید با ایجاد فضای کافی برای ابراز خلاقیت‌ها در کار باشد.

وی در پایان به اهمیت نقش مراکز آموزش عالی در حوزه نمایش اشاره و بیان کرد: مراکز آموزش عالی نیز در این میان نقش جدی دارند که در سال‌های اخیر نقش خود را کمرنگ کرده‌اند، از طرفی بسترها اهمیت ویژه دارند. ۴۰ سال پیش یک تالار مولوی داشتیم که پذیرای آثار مراکز آموزش عالی معدودی بود و حالا که تعداد شاغلان به تحصیل در رشته نمایش زیاد شده، همچنان یک تالار مولوی میزبان آنها است و متاسفانه شرایط سخت افزاری تغییری نکرده است. امیدواریم در قالب سندهای توسعه این مسائل هم دیده شود.

بخش مناطق بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی از ۲۹ خرداد تا ۵ تیر ماه در مرکز تئاتر مولوی و بخش اصلی جشنواره از ۷ تیر تا ۱۵ تیر به میزبانی سالن‌های سمندریان و ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر، مرکز تئاتر مولوی، سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، عمارت نوفل لوشاتو و عمارت روبرو برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع