X

بایگانی مرداد 3, 1400

دفتر سینمایی

شایان فر: وزارت ارشاد طی ۸ سال گذشته به حال خود رها بود و همین مسأله منجر به ولنگاری فرهنگی شد/ امیدواریم آیت الله رئیسی دست مدیران سفارتخانه ای را از نهادهای تابعه وزارت ارشاد کوتاه کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن شایان فر تهیه کننده سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: وزارت ارشاد طی ۸ سال گذشته به حال خود رها بود و همین مسأله منجر به ولنگاری فرهنگی شد؛ ما نه تنها در سینما که در سایر حوزه های هنری کشور از جمله موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و… نیز شاهد این ولنگاری بودیم که قطعا انتصاب مدیران متعهد و کارآمد و دلسوز در وزارت ارشاد می تواند بخش عمده ای از این معضلات را برای همیشه برطرف کند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب برهنه» و «مانی و ندا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در سال های اخیر بیشتر مدیران فرهنگی و هنری افرادی سیاسی بودند و بعضاً حتی شناخت اندکی از حوزه فرهنگ و هنر هم نداشتند. خوب بی تردید این رویه غلط است و وزیر ارشاد و معاونان ایشان باید از میان افراد متخصص انتخاب شوند.

وی ادامه داد: سینمای ایران نیاز به حضور مدیری برآمده از هنرهفتم دارد؛ ما مدیری می خواهیم که دردآشنا باشد و بداند اهالی سینما در این وانفسا چه درد و رنجی را در زندگی شان تحمل می کنند و به چه تدبیری برای برون رفت از معضلات زندگی شان نیازمند هستند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه سینما در کشور ما یک هنر-صنعت ۱۰۰ درصد ورشکسته است اظهار داشت: ما نیاز به مدیری داریم که بتواند با سیاست گذاری صحیح و اصولی سینما را از این وضعیت بغرنج و اسفبار کنونی نجات دهد. متأسفانه علیرغم تمامی شعارها و وعده های هیچ حمایتی از بخش خصوصی در سینما صورت نمی گیرد و افرادی که به صورت کاملاً مستقل و عاری از بودجه های دولتی می خواهند اثری را تولید یا اکران کنند با معضل جدی در زندگی شان روبرو می شوند.

شایان فر سپس با بیان اینکه امیدواریم آیت الله رئیسی دست مدیران سفارتخانه ای را از نهادهای تابعه وزارت ارشاد کوتاه کنند تصریح کرد: بنده باز هم متذکر می شوم مدیران فرهنگی و هنری باید دلسوز فرهنگ و هنر ملی باشند، باید کاربلد و دغدغه مند و متخصص باشند تا ان شاالله از این رهگذر دیگر شاهد هیچ کوتاهی در عرصه تقویت و رشد فرهنگ و هنر ملی نباشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: در سال های اخیر غفلت های زیادی در خصوص توجه به اهالی سینما صورت گرفت که امیدواریم در دولت جدید با در نظر گرفتن سوبسید ویژه به اهالی سینما و تدابیر خاص این غفلت ها جبران شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مدیترانه» از دوشنبه به سینما می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با اکران از ۴ مرداد ماه، تیزر فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، اکران فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیه کنندگی رشید حاجتمند که به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاده بود، از فردا دوشنبه ۴ مرداد در سینماهای کشور آغاز می‌شود.

همچنین همزمان با فرارسیدن زمان اکران این فیلم، نخستین تیزر آن منتشر شد. ساخت این تیزر را معصومه آگاهی برعهده داشته است.

در این فیلم که عاشقانه‌ای ناآرام را روایت می‌کند، بازیگرانی از جمله مهراوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، قاسم زارع، علیرضا اسحاقی و سعید توکلی نقش آفرینی می‌کنند.

دومین ساخته بلند هادی حاجتمند، درون مایه اجتماعی داشته است و به زندگی زوج عاشقی می‌پردازد که درگیر معضلات و ماجراهای مختلفی می‌شوند … .

پخش این فیلم در سینماها را موسسه بهمن سبز برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیتی برای درگذشت منوچهر مولایی


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت منوچهر مولایی نوازنده تنبک و مدرس موسیقی شیراز را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ژان کلود ون دام» به سینما باز می‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر اکشن سینما با بازی در «آخرین مزدور» به زودی به صفحه نمایش بازمی‌گردد.

به گزارش سینماپرس به نقل از د رپ، با انتشار تریلر فیلم «آخرین مزدور» ژان کلود ون دام بار دیگر در یک نقش اکشن دیده شد. قهرمان بلژیکی فیلم‌های اکشن با نمایش تریلر این فیلم که برای نتفلیکس ساخته شده در جشنواره کمیک کان سن‌دیگو دیده شد.

این کلیپ با مردی ماسک‌دار که به یک صندلی بسته شده شروع می‌شود و چیزی که سربازان محافظ شاهد آن نیستند ریچارد با بازی ون دام است که به سقف چسبیده و به زودی پایین می‌آید تا این مرد را نجات دهد و در این مسیر باید با نگهبانان مبارزه کند.

علاوه بر سمیر دوکازا در نقش پسر ون دام، در این فیلم فرانسوی آلبان ایوانف، آسا سیلا، پاتریک تیمزیت، اریک جودور و میو-میو نیز نقش‌آفرینی کرده‌اند.

خبر ساخت این فیلم تابستان پیش مطرح شد و ون دام هیجان خود را برای بازی در آن ابزار داشته و گفته بود ژان‌پل بلموندو منبع اصلی الهام وی برای بازی در این فیلم بود. وی گفته بود: همیشه طرفدار ژان پل بلموندو بوده‌ام و امیدوارم به روش خودم پرچم فیلم‌های کمدی اکشن را به دست بگیرم.

وی از دیوید شارون به عنوان کارگردان هم تمجید کرده و گفته بود فیلمنامه همه عناصر را به روشی کاملاً موافق گرد هم آورده و یک داستان زیبا با احساسات، اکشن زیاد و شوخ طبعی خلق کرده است.

ون دام همچنین از بازی در کنار بازیگرانی از نسل جدید ابراز خوشوقتی کرده و گفته بود بسیار خوشحال است که در کنار نسل جدیدی از استعدادها در این فیلم جلوی دوربین می‌رود.

«آخرین مزدور» از ۳۰ جولای در نتفلیکس قابل تماشا خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حجت اشرف زاده نغمه‌های تهران را در برج میلاد می‌خواند


کنسرت آنلاین “نغمه‌های تهران” با همکاری ارکستر ملی “نیایش” و با اجرای حجت اشرف‌زاده با همراهی دو خواننده جدید روی صحنه می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

من ضد انقلاب نیستم/فقط نگران فرهنگ و آینده کودکان این سرزمینم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا فیاضی، بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر معتقد است که اگر برنامه مناسبی برای کودکان ساخته نشود و یا به سمت کتابخوانی نروند، آینده نگران کننده‌ای در انتظار آنهاست.

به گزارش سینماپرس، وقتی نام این هنرمند می‌آید شخصیت پدر امیر جمالی در مجموعه «زی زی گولو» در ذهن ما نقش می‌بندد. رضا فیاضی با بازی زیبای خود درآن نقش یکی از کارکترهای خاطره ساز زندگی خود را خلق کرد. هرچند که ایفای نقش او در سریال‌های بزرگسالان مانند «معمای شاه» را هم به خاطر می‌آوریم اما توجه ویژه او به عرصه کودک او را بیش‌تر به عنوان هنرمند عرصه کودک و نوجوان معرفی می‌کند. او در کنار بازیگری، مدیریت صحنه، عروسک گردانی، ‌نویسندگی و کارگردانی نمایش عروسکی و کارهای رادیویی هم انجام می‌دهد.

به بهانه هنرنمایی او در مجموعه تلویزیونی «خوشبرگ به گفت‌وگو با این هنرمند پرداخیتم که در ادامه می‌خوانید.

همه ما وقتی صدای شما را می‌شنویم یاد پدر جمالی می‌افتیم. هنر شما در دیگر نقش‌ها غیر قابل کتمان است اما پدر جمالی سازنده کودکی یک نسل بود. چرا کودکان ما دیگر زی زی گولو و پدر جمالی ندارند؟

نمی‌دانم چرا دیگر برنامه‌هایی مانند «کلاه قرمزی»، «داستان‌های زی زی گولو» یا «مدرسه موش‌ها» ساخته نمی‌شود. آن زمان تلویزیون تنها دو یا سه شبکه داشت و برای سرگرم کردن مخاطب، برنامه‌های آموزشی روی آنتن می‌رفت. برنامه‌هایی که به کودکان و آموزش آنها بسیار اهمیت می‌داد. اما اکنون با این تعداد از شبکه، تنها آورده تلویزیون، تعدادی خاله و عمو در تلویزیون است.

معتقدم که برنامه باید یک رویکرد و هدفی داشته باشد، مخصوصا برای کودکان امروزی که با یک کلیک، به برنامه‌های سراسر دنیا دسترسی پیدا می‌کنند. شما فکر می‌کنید اگر برنامه جذابی ساخته شود کودکان به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای و کارتون‌های خارجی می‌روند؟ قطعا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

به حوزه کودک هیچ توجهی نمی‌شود، به طور مثال پس از این همه مدت برنامه «خوشبرگ» هنوز پول من را نداده است، چون تهیه کننده می‌گوید سازمان با اون تصفیه حساب نکرده است

ما باید به حوزه کودک توجه کنیم و برای آن کار بسازیم. البته گاهی کارهای خوبی هم ساخته می‌شود که به آن توجه نمی‌شود. مانند همین برنامه «خوشبرگ»، این برنامه بسیار شریف است و ما برای آن زحمت زیادی کشیدیم. اما خیلی به آن بی مهری شد دیده نشد و حتی برخی از مخاطبان هم از پخش آن بی‌اطلاع بودند.

«خوشبرگ» برنامه قوی و مفیدی بود، فکر می‌کنید چرا به آن بی‌توجهی شد؟

دلیلش این است که نوجوان یا کودکی که در آن ساعت باید شبکه امید را تماشا می‌کرد، اصلا نمی‌دانست چنین کاری از تلویزیون پخش می‌شود. من هم بسیار خوشحال و امیدوار بودم که یک کار فرهنگی و آموزنده در حال پخش از تلویزیون است. اما به مرور متوجه شدم که چندان هم برای کسی اهمیت ندارد. شاید باورتان نشود اگر بگویم این سریال ساخته شد، پخش شد، پخش آن هم تمام شد؛ اما هنوز پول من و دیگر عوامل را نداده‌اند. پولی که مبلغ آن بسیار ناچیز بود.

«خوشبرگ» برنامه‌ای نبود که صرفا ساخته شود تا آورده مالی داشته باشد، برنامه‌ای شریف بود که رویکرد فرهنگی آن بیش از هرچیزی برای ما اهمیت داشت. اما وقتی تهیه کننده به من و دیگر عوامل می‌گوید که سازمان صدا و سیما هنوز با او تصفیه حساب نکرده؛ یعنی به این برنامه هیچ توجهی نشده است.

قرار بود فصل دوم «خوشبرگ» هم ساخته شود، با این شرایط مالی امکان فصل دوم وجود دارد؟

بله قرار بود فصل دوم ساخته شود. اما با این اوضاع بعید می‌دانم ساخته شود. ما دلمان خوش بود که نوجوانان این برنامه را نگاه می‌کنند و آورده‌ای برایشان دارد. اما وقتی قرار نیست برای کسی اهمیت داشته باشد، در نهایت هم پولمان را ندهند، چرا برنامه ساخته شود؟

به من می‌گویند چرا تند صحبت می‌کنی یا بعضا نسبت‌هایی را به من می‌دهند، اما من تند صحبت نمی‌کنم. من ضد انقلاب نیستم. فقط نگران فرهنگ و آینده کودکان این سرزمینم. به همین دلیل این مطالب را مطرح می‌کنم. به طور مثال در حال حاضر امکان ساخت برنامه کودک‌های خوب وجود دارد چون هنوز خانم برومند، آقای جبلی، آقای طهماسب و دیگر هنرمندان این حوزه هستند که بتوانند مانند گذشته برنامه‌های کودک جذابی بسازند اما پیشنهادی به آن‌ها نمی‌شود. چون برای کسی اهمیتی ندارد.

اینگونه نگاه کنیم که آیا واقعا تلویزیون با ساخت برنامه می‌تواند کودکان را تشویق به کتابخوانی کند؟ آن هم زمانی که فضای مجازی رنگ و لعاب و زرق و برق بیش‌تری دارد؟

چرا نمی‌توان این کار را نجام داد؟ سخت هست، اما هدف ما از ساخت برنامه «خوشبرگ» دقیقا همین موضوع بود. هرچند که نیاز به حمایت بیش‌تری داشتیم، اما همان تعداد اندکی هم که برنامه را دیدند برایشان فایده داشت.

قصه این کار درباره آقای حکمت است که رستورانی راه اندازی کرده و در رستورانش کتاب معرفی می‌کند و من در این مجموعه نقش این مرد سالمند را بازی می‌کردم که با دختر و نوه‌هایش این رستوران را راه انداخته است. در حقیقت این مجموعه با بیان طنز سعی در ایجاد علاقه‌ در کودکان و نوجوانان به مطالعه داشت.

خانم برومند، سعی کردند که ایده‌شان را در شبکه نمایش‌خانگی، به اجرا در بیاورند. شما چرا این کار را نمی‌کنید؟

تا به حال خیلی به آن سمت حرکت نکردم چون برنامه سازی برای کودک هزینه دارد و کسی حاضر نیست اسپانسر برنامه کودک شود.

در این زمینه تجربه‌ای هم دارید؟

بله چند سال قبل من و مجید قناد قصد داشتیم تا برنامه کودکی بسازیم، ابتدا که آن را ارائه دادیم، گفتند این طرح صرفا برای کودک نیست به بخش بزرگسال ارتباط پیدا می‌کند. سراغ آن قسمت که رفتیم، گفتند اسپانسر بیاورید هرچه تلاش کردیم، هیچ کسی حاضر نشد اسپانسر برنامه شود چون معتقد بودند برایشان بازدهی ندارد.

موضوع اینجاست که کودکان آینده سازان یک کشور هستند، چرا به ساخت برنامه برای آن‌ها نباید توجه ویژه شود؟

نمی دانم تا آنجایی که در توان داشتم در این زمینه فعالیت کرده‌ام. اگر موقعیتش پیش بیاید بازهم این کار را انجام می‌دهم اما دلیل اصلی را باید از مسئولان فرهنگی پرسید که چرا برای این حوزه اهمیت چندانی قائل نیستند.

خب نتیجه این بی‌توجهی به کودکان و تاثیرپذیری آن‌ها از کارتون‌هایی که دیگر کشورها آن را ساخته‌اند چیست؟

قطعا نتیجه خوشایندی ندارد. بهتر است هر فردی با فرهنگ خودش رشد کند. اگر چنین اتفاقی نیفتد کودک سردرگم می‌شود و ممکن است با دوگانگی فرهنگی مواجه شود. البته نتایج بیش‌تر را محققان باید بررسی کنند.

به طور مثال من یک کتابی نوشته‌ام با نام «تتو» که شخصیت اصلی داستان، یک دختر دبیرستانی است که یک تتوی پروانه دارد، یکی از دختران هم کلاسی‌اش که دختر خوبی است و بسیار درس‌خوان است، این پروانه را می‌بیند و عاشق آن می‌شود و به مرور زمان این اتفاق تبدیل به یک فاجعه می‌شود. در برنامه «خوشبرگ» پیشنهاد دادم که این کتاب که چاپ شده و تاییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم دارد، در برنامه معرفی کنیم، اما مخالفت شد.

تاثیرپذیری کودکان نتیجه خوشایندی ندارد به این دلیل که بهتر است هر فردی با فرهنگ خودش رشد کند. اگر چنین اتفاقی نیفتد کودک سردرگم می‌شود و ممکن است با دوگانگی فرهنگی مواجه شود

چه ایرادی دارد که دختر و پسر نوجوان من چیزی که در جامعه وجود دارد را ببیند نتیجه‌اش را هم ببیند عاقلانه سمت انجام یک خطا نرود. هدف ما از معرفی کتاب و کتابخوانی آگاهی بخشی نسبت به آن چیزی است که در جامعه رخ می‌هد.

برنامه باید جذابیت داشته باشد، از کجا می‌توان این جذابیت را شناسایی و دربرنامه‌های بعدی ایجاد کرد؟

گاهی سریال‌هایی از تلویزیون پخش می‌شود که مخاطبان زیادی را جذب، علاقه‌مند و پیگیر داستان می‌کند. می‌توان با الگوبرداری و نظرسنجی دقیق این تعداد مخاطبان را بیشتر کرد و ذائقه مردم را بیشتر شناخت.

خودتان چندسالی در تلویزیون حضور نداشتید. چرا این اتفاق افتاد؟

چند سالی بود که با خانواده در کیش زندگی می‌کردم آنجا یک کتاب فروشی داشتم که البته حالا بخاطر شرایط بسیار بد خرید کتاب تصمیم دارم که آنجا را تعطیل کنم چون از پس هزینه‌هایش بر نمی‌آیم. زیرا تمایل به کتاب‌خوانی بسیار پایین آمده شاید بگویید بخاطر قیمت کتاب است اما برخی از کتاب‌های خاص قیمت بالایی دارند، بیش‌تر کتاب‌ها هم قیمت یک لیوان قهوه است. اما بازهم کسی به آن‌ها توجهی نمی‌کند. از همه بدتر این است که به کتاب‌های حوزه کودک توجهی نمی‌شود، چون هنوز کودکان مانند بزرگسالان درگیر فضای مجازی و زندگی نشده‌اند، راحت‌تر می‌توان مسیر را به آنها نشان داد و علاقه و استعدادشان را کشف کرد.

توجه به کودکان اولویت هر موضوعی است قبل از اینکه کرونا وارد کشور شود در همین کتابفروشی برای کودکان نمایش عروسکی گذاشته بودیم و اتفاقا بسیار هم طرفدار داشت اما سر یک هفته بخاطر کرونا تعطیل شد و بعد از آن دچار افسردگی شدم.

*خبرانلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلم برای گالری‌ام تنگ شده است


لیلی گلستان، از برپایی بیست‌ونهمین «۱۰۰ اثر ۱۰۰ هنرمند» در گالری گلستان و ارائه ۴٩۵ اثر از ۴٨٩ هنرمند از نیمه مردادماه جاری خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمند: من کیستم؟


یک پژوهشگر هنر با اشاره به اینکه «ما با یک خلأ تاریخ نگاری هنر معاصر در ایران روبه رو هستیم»، در این زمینه افزود: تا زمانی که تاریخ هنر معاصر تدوین نمی‌شد، هنرمندان کشور مانند شمع‌هایی لرزان در باد بودند که هر یک هر چند تلاش خود را می‌کردند اما کارشان به درستی دیده نمی‌شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران به قلم‌ پریس تنظیفی منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش سینماپرس، این کتاب که دربرگیرنده تاریخ تحلیلی تاثیرگذاری هنر غرب بر هنر ایران تا زمان شکل گیری جنبش سقاخانه در کشور است از سوی نشر چاپخش آماده و در ۲۰۵ صفحه با تصاویر رنگی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
کتاب مذکور پاسخی به پرسش محافل علمی و دانشجویی و هنری مبنی بر چگونگی شکل گیری هنر مدرن در ایران بوده و در تیراژ ۲ هزار نسخه و با بهای ۲۰۰ هزارتومان به بازار عرضه شده است.
بنابر این‌گزارش در این کتاب از شروع آغاز روابط ایران و اروپا در زمان عمارت ترکمانان بر ایران و ورود نخستین سفیر اروپا از ونیز به این سرزمین و تاثیرات این رابطه در هنر ایران تا نحوه روابط هنری صفویان با اروپا و سپس تغییر الگوواره هنر ایران به دلیل نیاز قاجار به تغییرات در دو مقطع مختلف پرداخته شده و همچنین رابطه هنر و تغییرات اجتماعی و سیاسی در دوره قاجار و پهلوی تا بنیان نهادن مکتب سقاخانه تبیین شده است.
شایان ذکر است پریس تنظیفی متولد ۱۳۵۳ تهران و از هنرمندان، پژوهشگران و نویسندگان حوزه هنرهای تجسمی کشور است که از وی ضمن تالیفات تخصصی، مقالات و یادداشت های متعددی در عرصه رسانه های گروهی منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پایتخت ۶» از امشب روی آنتن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۶» به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی محسن تنابنده از امشب ۳ مرداد روی آنتن آی‌فیلم فارسی می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فصل ششم مجموعه تلویزیونی طنز «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری از امشب جایگزین سریال «زیر همکف» می‌شود و روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌رود.

۱۵ قسمت از «پایتخت ۶» در عید نوروز ۱۳۹۹ از شبکه یک و شبکه تماشا پخش شد ولی ساخت و پخش قسمت‌های پایانی آن به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه‌تمام ماند. قسمت ۱۶ و ۱۷ این سریال به ترتیب در ۲۹ و ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ از شبکه یک سیما پخش شد.

فصل ششم با فوت بابا پنجعلی آغاز می‌شود و روح پنجعلی در سریال حضور دارد. بهبود فریبا پس از سال‌ها به ایران باز می‌گردد اما ماجراهایی پیش می‌آید که فهیمه را از شوهر سابقش دلسرد می‌کند. بهتاش که در فصل ۵ بیکار و آس و پاس بود حالا دروازه‌بان تیم فوتبال نساجی مازندران شده و سیاسی شدن نقی معمولی، شخصیت اصلی قصه از جذابیت‌های سریال برای مخاطبان است.

بازیگران اصلی این مجموعه محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، علیرضا خمسه، احمد مهرانفر، مهران احمدی، هومن حاجی‌عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی و سلمان خطی هستند.

سریال «پایتخت ۶»، هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌رود و بازپخش آن نیز رأس ساعت‌های ۵ و ۱۳ روز بعد خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع