X

بایگانی شهریور 19, 1400

دفتر سینمایی

فهیم: تیزرهای تبلیغی مسخره «تلویزیون» نگه دارنده‌تر از سریال‌ها هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امروز تلویزیون بیش از پیش نیازمند حفظِ مخاطب است؛ حفظ مخاطب با تقویت تولید محتوای سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و نه رنگ و لعاب‌ وسوسه‌برانگیز آگهی‌های تبلیغاتی محقق می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امروز هر بیننده تلویزیونی با تیزر و آگهی‌های بازرگانی آشنا است. محتوای این آگهی‌ها به گونه‌ای است که برای معرفی کالا بیننده را به یک مسابقه،‌ شعر و جوایز دعوت می‌کند.محمدتقی فهیم منتقد سینما و تلویزیون در این باره در صفحه اینستاگرامی خود به این موضوع پرداخته و نوشته است:

“خدا رحمت کند امام راحل را که با توصیه به متولیان اداره جامعه، انتظار دانشگاه شدن تلویزیون را در اذهان زنده کرد. حالا دانشگاه که نشد، چنان ایدئولوژی کلان سرمایه‌داری حاکم شده است که ابزار برش کاری سنگین وزن را می‌دهند دست خانم آراسته مناسب هتل‌داری کشورهای نیمه مسلمان…حالا دم به دم رویای برنده شدن رقم‌های پنجاه میلیون در هر هفته را چنان تحمیل می‌کنند، بازنشسته‌ای که دستش از همه‌جا کوتاه است، وام تأمین اجتماعی‌اش را به خرید دوغ، لامپ و چیزهای دیگر اختصاص می‌دهد تا شاید رویاهایش را به حقیقت تبدیل کند و صاحب شمش طلا شود و بسیاری از گرفتاری‌هایش ختم به خیر شود.”

آگهی‌های بازرگانی , صدا و سیما , سریال , سینما ,

فهیم در بخشی دیگر از همین یادداشت کنایه‌ای هم به یکی از تبلیغاتِ تلویزیونی زده که انگار این آگهی بیشتر از برخی سریال‌ها دیده می‌شوند.«…سریال “فلان”! شما را به دیدن “هلوشو بدم، لیموشو بدم، شیرشو بدم”، دعوت می‌کند. وقتی تیزرهای تبلیغی مسخره تلویزیون، نگه دارنده‌تر از سریال‌ها هستند.اما نباید ناامید شد چون که همچنان تولیدات سال‌های طلایی تلویزیون در شبکه‌های فرعی روی آنتن‌اند؛ آی‌فیلم، تماشا و شبکه‌های کودک، هنوز منبع مفید گذران وقت مردم است.»

به نظر می‌رسد تلویزیون باید برای نگه‌داشتنِ مخاطب پای جعبه جادو، سریال‌سازی را بیش از بخش‌های دیگر، جدّی‌تر گیرد. این سریال‌ها هم همچون گذشته، بتوانند نوستالژی بیافرینند. مثلِ سریال‌هایی که از دهه‌های ۱۳۶۰، ۱۳۷۰ و بخشی در دهه ۱۳۸۰ روی آنتن می‌روند و بعد از بارها بازپخش همچنان تماشاگرِ پروپاقرص دارند.

اما در کنارِ تولید سریال پرمحتوای تلویزیونی، نوع تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی هم باید از فضای سرمایه‌سالارانه فاصله گرفته و به سمتِ فرهیختگی حرکت کند.

اگرچه بارها به دو عبارت تجمل و تبرّج در برنامه‌سازی تلویزیون اعم از سریال و آگهی‌های تبلیغاتی تأکید شده است اما متاسفانه تجمل و تبرج را می‌توان در ساخت تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی به وضوح مشاهده کرد.

وقتی بازیگران بسیاری – با دریافت مبالغ کلان- برای حضور در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون تمایل نشان می‌دهند؛ آژانس‌های تبلیغاتی رنگ و لعاب و تجملِّ آگهی‌هایشان را بالاتر می‌برند.

از سوی دیگر نیز این واقعیت را باید پذیرفت که نظارت موثری بر روند تولید و پخش این تیزرها ز شبکه‌های مختلف صورت نمی‌گیرد. در بهترین دقایق یک سریال و برنامه‌های پربیننده، گنجانیده شده و پخش می‌شوند. این همه، نشانگرِ توجه بیشتر مسئولان صدا و سیما از محتوا و فرهنگ و هنر، به درآمدزایی و کسب پول بیشتر است.

در حالی که بر توجه به سبک زندگی ایرانی- اسلامی در تولید آثار نمایشی، سریال‌ها و برنامه‌سازی تاکید شده است اما متاسفانه در بسیاری از آگهی‌ها و تبلیغاتِ تلویزیونی، سایه سبک زندگی غربی بسیار سنگین‌تر از گذشته احساس می‌شود.

آیا در شرایط و وضعیت امروز جامعه، واقعا میزِ صبحانه و یخچال پر از غذا و میوه را در خانه کدام یک از خانواده‌های قشر متوسطی که عمدتاً مخاطبِ تلویزیون‌اند پیدا می‌کنید؟

امروز که به آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون نگاه می‌کنیم بازیگرانی را می‌بینیم که مثلِ گذشته در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی حضور فعالی ندارند؛ انگار که صحنه بازی تبلیغاتی صداوسیما بیش از صحنه‌های دیگر برایشان سودآوری دارد. متأسفانه صاحبان کالا و خدمات و به تعبیری اسپانسرها، از انتخاب آن‌ها به عنوان مجری مسابقه و یا شوی تلویزیونی به سمتِ استفاده از آن‌ها به عنوان مبلغان آگهی‌های بازرگانی تلویزیون رفته‌اند و از این ابزار برای تأثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان استفاده می‌کنند.

هنرمندان و ورزشکاران مشهور، بـه دلیـل مـوقعیتی کـه در اجتمـاع بدست آورده‌اند، الگو به شمار رفتـه و بیان شعارهای اغواگرایانه از زبان آن‌ها می‌تواند هواداران و نیز عده زیادی از مردم دنباله‌رو را به سـمت آن کالا بکشاند.در تبلیغ یک کالا می‌توان محاسبه کـرد کـه تبلیغـات بازرگـانی چقـدر در افـزایش فروش محصولات کارآمد بوده است، اما محاسبه تمام تأثیراتی که یک تبلیغ مـی‌توانـد داشـته باشد، کار آسانی نیست.

چه کسی می‌تواند حساب کند در اثر یک تبلیغ، اغواگرایانه در بحران کنونی معیشت و سلامت، روح و روان چنـدین نفر از افراد جامعه آسیب می‌بیند یا چندین نفر با مشاهده این تجمل و تبرج دچار سرخوردگی می‌شوند؟ نمونه‌های فراوانی از این ناراحتی و آزردگی را می‌توان در فضای مجازی به خوبی پیدا کرد و یا در گپ و گفتی با مردم در کوچه و خیابان شنید.

واقعاً چه کسی می‌توانـد نتـایج سـوء فرهنگی حاصل از یک آگهی سودجویانه کـه هـدف آن تنهـا افـزایش فـروش محصـولات بازرگانی است را برآورد کند؟ آیا رسانه ملّی می‌داند که اعتبار رسانه‌ای خود را به پای این نوع شعارها ریخته و اولین متضرر این نوع تبلیغات خود اوست؟

باید توجه داشت که وقتی تجمل و ترویج نامناسب اشرافی‌گری به مدل تبلیغی در تلویزیون تبدیل می‌شود، آن وقت، سبک زندگی ایرانی اسلامی به خطر می‌افتد.

مردم و افکارعمومی در کنار نقد محتوایی که به برخی از برنامه‌ها و سریال‌ها دارند از مدیران رسانه ملّی انتظار دارند که بیش از پیش به کیفیت‌بخشی محتوایی در سریال‌سازی و مدیریت کنداکتور توجه کند تا سریال‌های تلویزیون مثلِ گذشته، بیننده پروپاقرصی داشته باشد.

اما متاسفانه این واقعیت را باید پذیرفت که برخی از آگهی‌های بازرگانی نه تنها به تعبیر برخی رنگ‌آمیزی و تنوع روی آنتن ایجاد نمی‌کند بلکه مردم را خسته و آزرده کرده و در اکثر اوقات تصمیم می‌گیرند آن برنامه و سریال مورد علاقه‌شان را هم به خاطر تعددِ پخش آگهی‌های بازرگانی، نبینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت «امام خامنه‌ای» خطاب به «حسن رحیم‌پور ازغدی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امام خامنه‌ای در پیامی درگذشت حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی را تسلیت گفتند.

به گزارش سینماپرس، متن این پیام تسلیت بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه

درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیم‌پور رحمهالله علیه را به شما و والده‌ی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

سال‌های متمادی تلاش صادقانه‌ی برخاسته از غیرت دینی و انگیزه‌ی تحقق احکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علو درجات اخروی ایشان خواهد بود ان‌شاءالله.

دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند مسألت می‌کنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رئیس کمیته امداد مهمان «نشان ارادت» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) روز جمعه ۱۹ شهریور به برنامه «نشان ارادت» می آید.

به گزارش سینماپرس، یازدهمین قسمت از برنامه «نشان ارادت» روز جمعه ۱۹ شهریور با حضور سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

او در این برنامه با اشاره براینکه رمز موفقیت رزمندگان در جبهه ذکر یا حسین بوده است، از خاطراتش درباره هیئت‌های امام حسین (ع) می گوید.

قسمت یازدهم «نشان ارادت» روز جمعه ۱۹ شهریور حوالی ساعت ۱۶ پخش می‌شود و بازپخش آن حوالی ساعت ۱ بامداد خواهد بود.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مهدی چمران، سعید شیخ‌زاده، سیدجواد هاشمی، شهرام عبدلی، مصطفی راغب، آرش میراسماعیلی، عباس جدیدی، رامین مهمان پرست و گیتی معینی از جمله مهمانان این برنامه در قسمت‌های پیشین بوده‌اند.

«نشان ارادت» به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی و با مشارکت ستاد بازسازی عتبات در ایام محرم و صفر از گروه معارف شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غافلگیری تار ایرانی در باغ شاهزاده ماهان


علی قمصری در سی‌ونهمین بخش از پروژه تار ایرانی به باغ شاهزاده ماهان در کرمان رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شاهد سلطانی آزاد» بی ادعا راوی شهیدان بود و با قلمش دغدغه های فرهنگی انقلاب را به نگارش می آورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شاهد سلطانی آزاد» در زمره فیلمنامه نویس، مستندساز متعهدی بود که روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا چشم از جهان فروبست. در همین راستا «هیات اسلامی هنرمندان» با انتشار پیامی فقدان این سینماگر ارزشی را به جامعه هنری کشور را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، «شاهد سلطانی آزاد» در زمره فیلمنامه نویس، مستندساز متعهدی بود که روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا چشم از جهان فروبست.

در همین راستا «هیات اسلامی هنرمندان» با انتشار پیامی فقدان این سینماگر ارزشی را به جامعه هنری کشور را تسلیت گفت.

متن این پیام به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون
مظلومانه وغریبانه رفتن، درد جانگدازی است که دوستان بر قلوب جریحه دار خود می نشانند.
هنرمند فرزانه، فیلمنامه نویس و مستند ساز متعهد شاهد سلطانی آزاد بی ادعا راوی شهیدان بود و با قلمش دغدغه های فرهنگی انقلاب را به نگارش می آورد. او که مومن حقیقی و منتظر واقعی حضرت صاحب الزمان (عج) بود مظلومانه زیست و غریبانه به دیدار معبودش شتافت.
هیات اسلامی هنرمندان درگذشت این هنرمند ولایی را به خانواده محترم و دوستان و همکاران مرحوم تسلیت و تعزیت می گوید. خداوند روح قدسی او را در ملکوت اعلایش بپذیرد و باران رحمت و مغفرتش را بر او بباراند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری نمایشگاهی از آثار چنگیز شهوق


مراسم افتتاح نمایشگاه نقاشی و مجسمه چنگیز شهوق، ۱۹ شهریور ماه در گالری دستان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کریستوفر نولان» به سراغ ماجرای ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سرشناس سینما در صدد ساخت فیلم جدیدی است که پس از «دانکرک» باز هم درباره جنگ جهانی دوم است.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ددلاین، کریستوفر نولان پس از اکران «تنت» حالا می‌خواهد فیلم بعدی خود را شروع کند؛ فیلمی که مانند «دانکرک» درباره مقطعی مهم از جنگ جهانی دوم است.

وی در فیلم جدید خود قصد دارد به نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم بپردازد. اما نکته مهم در ساخت این فیلم همکاری نکردن نولان با کمپانی برادران وارنر است. درحالی که هیچیک از فیلم‌های اخیر نولان خارج از این کمپانی ساخته نشده اند، شنیده می‌شود که چندین استودیوی مهم در حال خواندن فیلمنامه نولان و مذاکره با وی برای ساخت این فیلم هستند.

این امر ممکن است از دلخوری نولان ناشی شده باشد زیرا وارنر میدیا اعلام کرده همه فیلم‌های سال ۲۰۲۱ خود را بدون مذاکره با اعضای دست‌اندرکار پروژه و حتی شرکای مالی خود در سرویس آنلاین هم نشان می‌دهد. این در حالی است که نولان یکی از سرسخت‌ترین حامیان نمایش فیلم در سینماست. در هر حال هنوز روشن نیست که آیا کمپانی وارنر هم در میان استودیوهایی که در حال مذاکره با نولان هستند جای دارد یا خیر، اما آنچه به وضوح عیان است این است که این کمپانی جایگاه اصلی خود را در ساخت فیلم های نولان از دست داده است.

البته کمپانی برادران وانر در اکران «تنت» از نظرات نولان پیروی کرد و با وجود پاندمی کرونا و تاثیر آن بر سینما رفتن مردم، «تنت» جزو اولین فیلم‌هایی بود که در سینماها به نمایش درآمد، هر چند مردم در آن زمان آمادگی بازگشت به سینما را نداشتند و درآمد فیلم به شدت کاهش یافت. در مجموع «تنت» با فروش ۳۶۳ میلیون دلار به کارش خاتمه داد که یکی از بیشترین آمارهای فروش پس از فیلم‌هایی چون «سریع و خشمگین ۹ « «گودزیلا در برابر کونگ» و «بیوه سیاه» بود.

هر چند هنوز روشن نیست بازیگران فیلم جدید نولان چه کسانی باشند اما شنیده شده که کیلین مورفی بازیگر ایرلندی «پیکی بلایندرز» ممکن است از بازیگران این فیلم باشد. او با نولان در ۲ فیلم از «شوالیه تاریکی» و نیز «سرآغاز» و «دانکرک» همکاری کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوای موسیقی «موریکونه» در مراسم وداع با «بلموندو»


مراسم تشییع «ژان پل بلموندو» بازیگر نامدار و از آخرین بازمانده‌های موج نوی سینمای فرانسه، با اجرای موسیقی متن فیلم «حرفه‌ای» همراه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوای موسیقی «موریکونه» در مراسم وداع با «بلموندو» + فیلم


مراسم تشییع «ژان پل بلموندو» بازیگر نامدار و از آخرین بازمانده‌های موج نوی سینمای فرانسه، با اجرای موسیقی متن فیلم «حرفه‌ای» همراه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دانش آموزان تنها اجازه دارند در هر روز ۶۰ دقیقه بازی‌های رایانه‌ای انجام دهند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دولت چین اعلام کرد کودکان و نوجوانان چینی فقط می‌توانند در هر هفته سه ساعت بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین انجام دهند.

به گزارش سینماپرس، نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اعلام این خبر گزارش داد: دولت چین محدودیت‌های جدیدی برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای تصویب کرده و بر اساس قوانین جدید، کودکان در زمان تحصیل در مدرسه از بازی منع شده‌اند.

محدودیت‌های جدید برای سنین زیر ۱۸ سال

بر اساس گزارش رسانه‌های چین، مقررات دولت چین برای بازی‌های رایانه‌ای، سختگیرانه تر شده است و بر اساس این قوانین، شاخص‌های جدیدی برای مقابله با اعتیاد ادعایی به بازی‌های ویدیویی در نظر گرفته شده که پیامدهای آن شامل بیماری‌های مختلف اجتماعی تا عملکرد ضعیف در مدارس مورد سرزنش قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، گیمرهای کمتر از ۱۸ سال نمی‌توانند بین ساعت‌های ۸ تا ۹ شب روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه بازی‌های آنلاین انجام دهند.

اثرات منفی بازی‌های ویدئویی بر تحصیل و زندگی کودکان و نوجوانان

اداره رسانه‌ها و انتشارات ملی چین در اطلاعیه خود اعلام کرده که اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بر تحصیل و زندگی روزمره تأثیر گذاشته و بسیاری از والدین را به فلاکت کشانده است.

در زمان تعطیلات پایان هفته ایام فعالیت مدارس، دانش آموزان اجازه دارند در هر روز ۶۰ دقیقه بازی‌های رایانه‌ای انجام دهند. دولت چین برای برنامه‌ریزی جهت اجرای این قانون روش‌های مختلفی را در اختیار دارد تا اطمینان حاصل کند که جوانان این کشور به مقررات منع انجام بازی‌های رایانه‌ای پایبند هستند.

احراز هویت برای انجام بازی‌های آنلاین

برای انجام بازی‌های آنلاین ارائه کارت شناسایی الزامی است. همچنین سامانه شناسایی چهره که در ماه جولای توسط غول فناوری تنست ارائه گردید، در شناسایی کودکانی که با دور زدن ممنوعیت دولت چین در مورد انجام بازی رایانه‌ای وانمود می‌کنند که بزرگسال هستند، کارا بوده است. شرکت‌های این صنعت از ارائه خدمات بازی‌های رایانه‌ای در خارج از ساعت تعیین‌شده، منع شده‌اند.

هفته‌ای فقط ۳ ساعت

لازم به ذکر است دولت چین در گذشته انجام بازی‌های ویدئویی در ساعات آخر شب را ممنوع کرده و گیمرها می‌توانند در روزهای عادی تا ۹۰ دقیقه و در تعطیلات آخر هفته و روزهای تعطیل سه ساعت بازی کنند. در ماه‌های اخیر، دولت چین مقررات جدیدی در مورد صنعت بازی‌های ویدئویی با میلیاردها دلار درآمد سالانه در سراسر دنیا ابلاغ کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع