X

بایگانی شهریور 27, 1400

دفتر سینمایی

سینمای تجربی از خطر حاکمیت مخاطب بر سینما می‌کاهد/ نباید بترسیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نشست «برخط فرضی» انجمن سینمای جوانان ایران با حضور شهرام مکری و اجرا و کارشناسی تی یام یابنده به موضوع «فرم و چرایی ساختن فیلم تجربی» اختصاص یافت.

مکری در ابتدای این نشست گفت: علاقه من به سینما مثل بسیاری از هنرمندان دیگر به آثار کلاسیک بازمی‌گردد و از طریق تماشای فیلم به سینما جذب شدم و جزو دسته افرادی نبودم که برای بیان ایده‌ها و نقطه‌نظراتشان به مدیوم سینما وارد شده‌اند. این دسته اگر فیلم نسازند، نقاشی می‌کشند یا شعر و کتاب می‌نویسند اما من که جز دسته اول هستم، هیچ ایده و تصوری ندارم که در صورت فیلم نساختن چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم.

این کارگردان ادامه داد: علاقه جدی من به سینماگر شدن به دوران «پست مدرنیسم» سینما باز می‌گردد و جریاناتی مانند آزاد شدن ویدیو در ایران و تماشای حجم زیادی از آثار سینمایی نیز باعث این علاقه‌مندی شد تا دستور زبان سینما را بیاموزم. مسیری را که انتخاب و دنبال کردم، در دانشگاه نیز ادامه دادم.

مکری گفت: امروز از دوران «پساپست‌مدرنیسم» حرف می‌زنیم و برای آموزش سینمای کلاسیک باید به مطالعه تاریخ سینمای دنیا بپردازیم. اما یکی از مفاهیمی که این روزها در هنر با آن مواجه هستیم مقوله بی تاریخ بودن هنر و سینما است. در این عصر، ابتدا به یک اندیشه فکر می‌کنیم و بعد به جست‌وجوی قواعد آن تئوری در تاریخ می‌پردازیم و در حوزه مورد نیاز خودمان دانش و آگاهی‌مان را افزایش می‌دهیم.

حاکمیت مخاطب در هنر، آن را به واهمه می‌اندازد

این کارگردان بیان کرد: به‌یاد داشته باشیم قبل از اینکه یک عکس، بیانگر یک مفهوم باشد، کاغذی است که شما ترکیب رنگ و نور را در آن می‌بینید. این تلقی بیانگر مفهوم فرم در سینما است و در زبان فیلم مورد توجه قرار می‌گیرد. پس وقتی راجع‌به مفهومی چون «فرمالیسم» صحبت می‌کنیم باید برای مختصات مبدا تعریفمان توضیح ارائه دهیم. این درست است که همه آثار سینمایی، فرم مخصوص به خود را دارند اما زمانی که درباره مفهوم «فرمالیسم» صحبت می‌کنیم، مرجع صحبتمان به جریانی هنری در جواب «امپرسیونیسم انتزاعی» است.

مکری تصریح کرد: مفهومی داریم به اسم «زامبی‌گری در فرمالیسم»، این مفهوم یعنی وقتی ایده‌ای برای اولین بار استفاده می‌شود، می‌توان از آن به عنوان یک فرم شورش‌گر یاد کرد. اما کسانی که بعدها دوباره از آن فرمی که قرار بود در مقابل جریان قرار بگیرد، استفاده می‌کنند، آن فرم را به بخشی از بازار تبدیل می‌کنند و مثل زامبی تکثیر می‌کنند. از این رو حاکمیت مخاطب در هنر، می‌تواند اتفاق ترسناکی باشد و من را به واهمه می‌اندازد.

کارگردان «ماهی و گربه» در بخش دیگری از صحبت خود تصریح کرد: در حالت معمول ما فیلم را یک وضعیت سه‌گانه بررسی می‌کنیم که لایه اول در سینمای داستانی خود ماجرا و قصه و لایه دوم، خلق حس برای قصه است. در لایه سوم نیز به قصه، ساختار می‌بخشیم. باید ببینیم می‌شود با اصل تفکیک‌پذیری، این لایه‌ها را از هم تفکیک و یا حتی آن‌ها را جابه‌جا و یا یکی از آن‌ها را حذف کرد. این ماجرا در ذهن من جرقه‌ای را ایجاد کرد که با این لایه‌ها بازی کنم و این تفکیک‌پذیری سینمای تجربی را رقم می‌زند.

مکری بیان کرد: به اعتقاد من، ساختن فیلم تجربی به صورت کلی به سینما کمک می‌کند. چراکه این ایده را با خود به همراه دارد که دست از ترسیدن برداریم. وقتی یاد می‌گیریم از ترس دست بکشیم، مسیر برای خلاقیت و اتفاقات جذاب باز می‌شود. ما همواره این چالش را داریم که چطور اثری عامه‌پسند داشته باشیم که توجه منتقدان و هنرمندان را نیز برانگیزاند. به نظرم این ایده، کمی محافظه‌کارانه است.

اگر بخواهیم کاری فراتر از حد عادی انجام دهیم باید از نقطه امن خارج شده و بر لبه خط بایستیم کارگردان «هجوم» در ادامه گفت: یکی از اصول محافظه‌کاری پایبند بودن به سنت‌ها و رعایت کردن سلسله‌مراتب و مشخص بودن جایگاه هر اتفاق و موقعیت است. اما اگر بخواهیم کاری فراتر از حد عادی انجام دهیم باید از نقطه امن خارج شده و بر لبه خط بایستیم. تعبیر من از این نقطه، همان سینمای تجربی و رادیکال است.

او ادامه داد: سینمای هنری و تجربی، مفاهیم را ابداع و بازآفرینی می‌کند و چنین اقدامی به نفع سینمای مرسوم است. زیرا در دل این بازآفرینی‌ها، مفاهیم جدیدی هویدا می‌شوند. اما ادامه دادن سینمای تجربی کار راحتی نیست و ممکن است باعث شود هنرمند در مسیر ابداع و بازآفرینی گیر کند.

مکری بیان کرد: درحالی که سینمای دنیا امروزه با مفهوم «پول» دست و پنجه نرم می‌کند و همه مفاهیم آوانگارد و خلاقیت و ابداع را زیر سایه خود قرار داده است و با پوششی به اسم «مخاطب» تقریباً همه آثار را دربرمی‌گیرد. این مفهوم به ما می‌گوید که تو هر فیلمی را که دوست داری می‌توانی بسازی به شرط آن‌که تماشاگر داشته باشد و درواقع پول همان زیرلایه برای تماشاگر است که آن را خطرناک می‌دانم.

او گفت: ما پیش‌تر برای بیان ایده‌های خودمان فیلم می‌ساختیم اما امروز تماشاگر فیلم را بر محور خود می‌چرخاند و ایده خود را بیان می‌کند و حتی بدون نظر تخصصی درباره ساختار فیلم اظهار نظر می‌کند و این را حق خود می‌داند. این اتفاق نیز از حاکمیت مخاطب بر آثار می‌آید.

مکری گفت: به همین دلیل دوباره نیاز به ارزش‌گذاری در هنر حس می‌شود و ما دقیقاً به همین دلیل باید فیلم تجربی بسازیم. تماشاگر امروز اگر چیزی را نفهمد از آن عصبانی خواهد شد و اثر را نابود می‌کند. فیلم تجربی ساختن و استمرار آن در ساخت به مخاطب یادآوری می‌کند که می‌تواند درباره فیلم کتاب بخواند و تفحص کند. از این جهت آثار تجربی می‌توانند مسئولیتی را به مخاطبان واگذار کنند که اتفاق مهمی است.

این کارگردان در پایان بیان کرد: مهم‌ترین وظیفه و کار هنرمندان انتخاب کردن است. یکی از این انتخاب‌ها تکنیک است. اینکه برای ساخت یک اثر سینمایی، چه تکنیکی انتخاب شود، اهمیت زیادی دارد. درباره خودم باید بگویم که به تکنیک علاقه‌مند هستم. زیرا یکی از ابزارهای پیش برنده سینما است و اگر بخواهم درباره مفهوم «فرم در سینما» صحبت کنم آن را به مثابه ساختمانی می‌دانم که با تکان دادن کوچک‌ترین جزئیاتش تمام آن فرو می‌ریزد و کارگردان فرمالیست کسی است که اسکلت ساختمان را بیشتر از وسایل و بخش‌های مختلف درون آن به مخاطب نشان می‌دهد.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

چالش‌های اجرای یک مسابقه تلویزیونی متفاوت برای دوبلور معروف


سعید شیخ‌زاده مجری مسابقه «ایران» از چالش‌ها و ویژگی‌های اجرای این مسابقه تلویزیونی گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی پیاده‌روی اربعین ممنوع شد/ این یک داستان واقعی است! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سجاد قافله‌باشی تهیه‌کننده فیلم «جرم یحیی» به کارگردانی محسن هادی که نسخه اینترنتی آن در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: گرچه مخاطبان با تماشای «جرم یحیی» فکر می‌کنند این است فیلم یک اثر مستند است اما «جرم یحیی» فیلم مستند نیست، در واقع ماکیومنتری است که جزو ژانرهای داستانی محسوب می‌شود و بیشتر مستندنماست؛ یعنی کاملاً سناریو داشته و داستانی بوده است اما ما اصرار بر مستندنمایی داشتیم پس «جرم یحیی» فیلم نیمه بلند داستانی است که سال ۹۶ با موضوع اربعین تولید شد.

وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری این مستند افزود: ایده اولیه‌ای در خانه فیلم داستانی شکل گرفت که مبنای آن درباره زمان ممنوعیت راهپیمایی اربعین در اوایل دوران ریاست‌جمهوری صدام در عراق بود به همین ترتیب سناریوی اولیه شکل گرفت با توجه به اینکه از اول هم به دنبال ساخت یک فیلم مستندنما بودیم به دنبال کارگردان می‌گشتیم و به سراغ کارگردانی رفتیم که مستند کار کرده باشد، از پیش هم آقای هادی را که چند مستند خوب ساخته بود، می‌شناختیم و با ایشان صحبت کردیم اما با توجه به اینکه تا حالا اثر داستانی نساخته بود، «جرم یحیی» اولین فیلم داستانی او بود. در ایام اربعین سال ۹۶ به همراه بازیگر اثر به عراق رفتیم و تصاویر مربوط به پیاده‌روی را گرفتیم سپس به ایران بازگشتیم و بخش‌های سناریودار را با عوامل حرفه‌ای در اینجا ضبط کردیم.

قافله باشی اظهار کرد: ما در اینجا دوستانی پیدا کردیم که جزو معاودین عراقی بودند یعنی کسانی که قبل از جنگ تحمیلی، صدام به بهانه اینکه آنها ایرانی‌الاصل هستند، از عراق اخراج کرد اما آنها عرب عراق بودند، این افراد در ایران زندگی می‌کردند و خاطرات آن دوران را به یاد داشتند. در صحبت‌هایی که با آنها داشتیم و مشورت‌هایی که گرفتیم، تکه‌هایی از قصه هر کدام را جمع کردیم و در سناریو آوردیم یعنی اصل ماجراهایی که در فیلم به آن اشاره می‌شود واقعی است اما ما آنها را کنار هم قرار دادیم.

این تهیه‌کننده مطرح کرد: کارهای ماکیومنتری در دنیا به همین شکل است یعنی مخاطب تا جایی تصور می‌کند یک فیلم مستند می‌بیند و اساسأ ژانر پذیرفته‌شده‌ای است ما هم در هیچ جای فیلم به این موضوع اشاره نکردیم که «جرم یحیی» بر اساس یک داستان واقعی است و در پایان کار صرفاً فکت تاریخی کار را ذکر کردیم.

وی گفت: پیاده‌روی اربعین در دوره‌ای توسط عراق ممنوع بود و مستندهای زیادی درباره آن ساخته شده است و طی آن افرادی داستان‌های واقعی خود را نقل می‌کردند. یعنی استخبارات عراق با کسانی که به این پیاده‌روی می‌رفت برخورد می‌کرد.

قافله باشی در بخش دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: در دوره‌ای این دغدغه شکل گرفت که ما اثری درباره پیاده‌روی اربعین بسازیم حتی دغدغه فرمی هم داشتیم و این فرم به این فیلم نشست. یکی دو سالی است که به دلیل شرایط بیماری نتوانستیم برویم و مستندی دربار اربعین تهیه کنیم ولی اگر دغدغه‌ای تازه شکل بگیرد و حس کنیم نیاز است چنین فیلمی را می‌سازیم این کار را می‌کنیم البته نه اینکه یک مستند فرمایشی بسازیم.

قافله باشی در پایان مطرح کرد: به نظرم می‌شود در فضای پیاده‌روی اربعین کارهای داستانی زیادی ساخت چون این حرکت وجوه انسانی برجسته‌ای دارد حتی اگر یک ناظر و بیننده غربی که مسلمان نیست، بیاید و این فضا را مشاهده کند فارغ از وجوه مذهبی با وجوه انسانی این حرکت بزرگ به شدت ارتباط می‌گیرد آن تعامل و محبتی که افراد از هر نژاد و قشری با یکدیگر دارند و آن فداکاری که مردم عراق دارند شگفت‌انگیز است. برخی از عراقی‌ها شاید درآمد آن‌چنانی نداشته باشند اما در ایام پیاده‌روی اربعین تمام زندگی خود را برای رفاه و آسایش زائران بذل و بخشش می‌کنند. این وجوه کاملاً انسانی است که منعکس نشده، با توجه به اینکه عراق یک عقبه درگیری با ما داشته است این وجوه برای ما بیشتر به چشم می‌آید. این موضوع نشان می‌دهد ملت‌هایی که روزگاری باهم اختلاف داشته‌اند بر سر برخی از موضوعات با هم اشتراک دارند که باعث می‌شود این‌چنین با هم تعامل داشته باشند. این وجوه حتی برای مخاطب داخلی هم جذاب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کشتن خواجه» تنها فیلم ایرانی حاضر در بخش مسابقه جشنواره تالین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «کشتن خواجه» به کارگردانی عبد آبست و تهیه‌کنندگی شهرزاد سیفی به عنوان تنها فیلم ایرانی در بخش مسابقه اصلی بیست و پنجمین دوره فستیوال «شب‌های سیاه تالین» حضور دارد و این فستیوال از ۲۱ آبان تا ۷ آذر در شهر تالین کشور استونی برگزار می‌شود.

«شب‌های سیاه تالین» در رده جشنواره‌های کلاس الف دنیا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های سینمایی دنیا است. در دوره‌های گذشته این جشنواره پائولو سورنتینو برای فیلم «زیبایی بزرگ»، استیو مک‌کوئین برای فیلم «گرسنگی» و سرگئی لوزنیتسا برای فیلم «شادی من» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از این جشنواره شده‌اند.

«کشتن خواجه» دومین فیلم آبست بعد از «تمارض» است که پاییز ۹۸ مقابل دوربین رفت. فیلمبرداری این فیلم توسط حمید خضوعی‌ابیانه در بیش از ۵۰ لوکشین در تهران پس از ۹۰ جلسه به پایان رسید. در نهایت این اثر، اواخر بهار ۱۴۰۰ بعد از حدود یک سال و نیم پست پروداکشن آماده نمایش شد. هایده صفی‌یاری تدوین «کشتن خواجه» و کریستف رضاعی ساخت موسیقی آن را برعهده داشت. داستان این فیلم درباره قاتل زنجیره‌ای است که مقتولان را توسط مقتولان به قتل می‌رساند.

آبست مانند اولین فیلم خود از بازیگران تئاتر و چهره‌های جدید استفاده کرده؛ ابراهیم عزیزی، وحید راد، میثاق زارع، ایمان بسیم، سارا محمدی، مه سیما کباری بازیگران این فیلم هستند.

«کشتن خواجه» محصول شرکت «هیچ فیلم» است و پخش و فروش بین‌المللی آن را محمد اطبایی در کمپانی «مستقل‌های ایرانی» برعهده دارد.

لیست عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: عبد آبست، تهیه‌کننده: شهرزاد سیفی، مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی‌ابیانه، طراح صحنه و دکور: پیمان محمدی، موسیقی: کریستف رضاعی، تدوین: هایده صفی یاری، مجری طرح: جمشید ابراهیم کرمانی، مدیر تولید: سید دانیال کاشانچی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ایمان بسیم، طراح جلوه‌های بصری: جواد مطوری، طراح گریم: احسان روناسی، طراح لباس: غزل آلوسی، طراحی و ترکیب صدا: انسیه ملکی، صدابردار: محمد شاهوردی، مدیر تدارکات: حمید پریز، عکاس: صمد قربانزاده، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، گرافیک و طراح پوستر: آرش صادقی لواسانی، مشاور رسانه‌ای: گلاویژ نادری، ترجمه زیرنویس: معصومه لاهیجی، صنم کلانتری، منشی صحنه: سحر غمخوار، فیلمبردار: احسان اسکندری، نورپرداز: محمد خمیس‌آبادی، دستیار اول فیلمبردار: سعید خمیس‌آبادی، اصلاح رنگ دیجیتال: هوتن حق‌شناس، دستیار طراح صحنه: حمیدرضا عامری، دستیاران تولید: توماج گودرزی، مصطفی عمادی، ساخت آنونس: آرش صادقی‌لواسانی، دنیل لیی. محصول: هیچ فیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهیابی «آتابای» به بخش مسابقه «آسیاپاسیفیک» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مدیر رسانه‌ای پروژه، فیلم سینمایی «آتابای» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی به بخش مسابقه چهاردهمین مراسم جوایز سینمای «آسیاپاسیفیک» راه یافت.

فیلم «آتابای» به عنوان نماینده ایران در اولین حضور جهانی خود در مراسم جوایز سینمایی «آسیاپاسیفیک» شرکت خواهد کرد و در بخش فیلم‌های داستانی، با آثار منتخب دنیا به رقابت خواهد پرداخت.

«آتابای» پنجمین فیلم بلند سینمایی نیکی کریمی است که پیش از این در جشنواره فجر سال ۹۸ نامزد سیمرغ پنج رشته و فیلم برگزیده منتقدان ماهنامه فیلم شده است.

نامزدهای نهایی آسیا پاسیفیک توسط هیات مربوطه به ریاست هونگ جون کیم از کره جنوبی در اواسط اکتبر اعلام می‌شوند و برگزیدگان هر بخش در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) معرفی خواهند شد.

مراسم اهدای جوایز جشنواره امسال آسیا پاسیفیک، به صورت آنلاین و با همکاری شرکت نتفیلیکس که جزو حامیان مالی اصلی مراسم است، برگزار خواهد شد. جوایز آسیاپاسیفیک سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن لغو شدند.

هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل، مه‌لقا می‌نوش، معصومه ربانی‌نیا و میرمجید حسینیبازیگران اصلی آتابای هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده: آتابای ۴۰ ساله به همراه پدر و خواهرزاده‌اش در روستای پیرکندی (خوی) زندگی می‌کنند. او سال‌ها پیش، دانشجوی معماری در دانشگاه هنرهای زیبای تهران بوده و یک سال مانده به فارغ‌التحصیلی، به علت مشکلات روحی ناشی از عشقنافرجام به هم دانشگاهی‌اش، ترک تحصیل کرده و به زادگاه خود بازگشته است…

سایر عوامل اصلی آتابای عبارتند از؛ مجری طرح: سعید پاکستانی، مدیر تولید: حسن مصطفوی، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، نویسنده فیلمنامه: هادی حجازی‌فر براساس طرحی از نیکی کریمی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: ایمان توکلی، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، طراح چهره‌پردازی: ایمانامیدواری، طراح صحنه و لباس: اصغر نژاد ایمانی، مدیر صدابرداری: کامران کیان ارثی، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر تبلیغات ورسانه: فرنوش آباء، پخش بین‌الملل: موسسه «اِی‌فیلمپرو» به مدیریت محمدعلی غیاثوند، جانشین مدیر تولید: محمدرضا دلنوازی، تدارکات: مهران مداحیان، عکاس: امید صالحی، فیلمبردار پشت صحنه: محمد آبکار و مدیرمالی: آرزو رحیم آبادی. طراح گرافیک و پوستر: محمدحسین هوشمندی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیدعلی صالحی مهمان «نشان ارادت» شد


برنامه «نشان ارادت»، قدم به قدم در راهپیمایی اربعین با طرح «هم‌قدم» همراه مخاطبان خود خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«یک میلیارد زندگی» در شبکه پنج تماشایی می‌شود


مستند «یک میلیارد زندگی» به کارگردانی آرون بیبرت، جمعه ۲۶ شهریور ماه، از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای عکسی که خاله شادونه از خود روی تخت بیمارستان منتشر کرد


ملیکا زارعی، مجری برنامه‌های کودک، با انتشار پستی در صفحه مجازی، از مبتلا شدن خود به کرونا خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افغان ها می دانستند طالبان برمی گردد


«۲۰ سال قبل که طالبان قدرت را از دست داد، به کابل رفتم. هنوز شب‌ها حکومت نظامی بود. هنوز طلوع خورشید در مه صبحگاهی خفه بود. هیچکس باور نداشت که طالب رفته و همه زن و مرد، کوچک و بزرگ می‌گفتند طالبان برخواهد گشت. برای همین هیچ زنی حاضر نشد جلوی دوربین من برقه‌اش را بردارد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه ترین تصویر منتشر شده از اکبر عبدی به همراه نوه اش


تصویر جدید از اکبر عبدی و نوه اش در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع