X

بایگانی مهر 10, 1400

دفتر سینمایی

کاوه نجم‌آبادی هنرمند پژوهشگر هنری درگذشت


کاوه نجم‌آبادی هنرمند و پژوهشگر هنری شنبه ۱۰ مهرماه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد از «موزه سینما» بازدید کرد/ ضرورت حمایت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عصر دیروز جمعه نهم مهرماه از موزه سینمای ایران و فیلمخانه ملی ایران بازدید کردند.

در این دیدار محمدمهدی اسماعیلی پس از بازدید از موزه سینما گفت: سینمای ایران بخشی از هویت ملی ماست و خاطرات مشترک زیادی با سینما و تلویزیون داریم، به همین دلیل در ابتدای کار باید مروری بر آنچه داشته‌ایم، می‌کردیم.

وی با بیان اینکه موزه سینما بخشی از تاریخ سینمای ایران است، ادامه داد: برای ما که می‌خواهیم فعالیت‌های توسعه‌ای در سینمای ایران انجام دهیم، شناخت عمیق‌تری لازم بود به همین دلیل در اولین روز کاری رییس سازمان سینمایی از این ۲ مجموعه تاریخی- موزه سینما و فیلمخانه ملی- بازدید کردیم.

اسماعیلی موزه سینما را مجموعه افتخارآمیزی دانست و اظهار کرد: می‌توانیم بخش‌های دیگری را در آن ایجاد، تکمیل و مورد بهره برداری قرار دهیم. بیش از یک سده‌ای که از ورود سینما به ایران می‌گذرد، به ویژه دوره ۷۰ سال اخیر بخشی از حافظه تاریخی ما مجموعه‌هایی است که امروز در موزه سینما وجود دارد و یا باید به این مکان منتقل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیش‌تر متوجه حساسیت و مخاطره‌آمیز بودن کار شده است، گفت: اگر در حفظ این گنجینه و تکمیل آن دقت نکنیم ممکن است آسیبی وارد شود که بعدها تاسف بخوریم. بازدید از این مجموعه شوق ما را بیشتر کرد تا آن‌را بهتر مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی یادآور شد: موزه سینما باید شناسنامه و گنجینه تاریخ سینمای کشور باشد. زنده نگه داشتن و توجه به میراث ارجمند سینما و دستاوردهای ماندگار آن مستلزم شناخت و شناساندن این میراث گرانقدر به اعضای جامعه، به خصوص نسل جوان و نوجوان کشور است، این جایگاه به مثابه پل ارتباطی جامعه با سینماگران و هنرمندان به شمار می‌آید و باید از این جایگاه برای معرفی ظرفیت‌ها و زیبایی‌های سینما به جامعه و حتی اقشار و گروه‌های غیر سینمایی بیش‌ترین بهره را برد. باید از همه ظرفیت‌های موزه در راستای رشد و بالندگی و اعتلای سینما استفاده کنیم.

اسماعیلی درباره گفتگوهای تاریخ شفاهی موزه سینما نیز گفت: سابقه کار در حوزه اسنادی دارم، مدتی معاون مرکز اسناد تاریخی بودم و بخشی از کارمان تاریخ شفاهی بوده است؛ ضبط و حفظ خاطرات کسانی که در حوزه انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند. در حوزه سینما هم نیازمند تاریخ شفاهی هنرمندان هستیم که خوشبختانه در موزه سینما این کار شروع شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر جایی که بتوانیم نگاه‌ها و خاطرات پیشکسوتان سینما را ضبط و حفظ کنیم اتفاقات خوبی به همراه خواهد داشت و گنجینه قابل استفاده‌ای خواهد بود.

اسماعیلی درباره مهمترین اولویت خود در سینما نیز گفت: آقای خزاعی از دوستان قدیم من بودند که این مسئولیت را به او واگذار کردیم زیرا هم اهالی سینما نسبت به ایشان نگاه مثبتی دارند و هم خود او شناخت خوبی نسبت به سینما دارد. برنامه‌ای ارائه دادند و ما باهم به تفاهم رسیدیم به عنوان برنامه تحولی در سینمای ایران باشد تا بر اساس این برنامه بتوانیم از همه ظرفیت‌های اهالی هنر در سطح کشور در حوزه‌های مختلف سینما بهره مند شویم.

وی همچنین تاکید کرد: باید عقب افتادگی هایمان در تولید آثار فاخر سینمایی را با حمایت و پشتیبانی جدی مجموعه دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور جبران کنیم.

پس از بازدید محمدمهدی اسماعیلی و محمد خزاعی از بخش‌های مختلف موزه سینمای ایران، فیلمخانه ملی ایران و بخش‌های نیمه تمام آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار لازم علاوه بر اتمام بخش‌های باقیمانده، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و از گنجینه سینمای ایران به شیوه استاندارد محافظت شود.

سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما، لادن طاهری رئیس فیلمخانه ملی ایران و مدیران موزه سینما از دیگر حاضران در این دیدار بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید صفت فردا آزاد می‌شود/ تبرئه از اتهام قتل عمد


وکیل حمید صفت از تبرئه موکلش از اتهام قتل عمد خبر داد و گفت: حمید صفت فردا آزاد می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک هنرمند و پژوهشگر هنری درگذشت


کاوه نجم‌آبادی هنرمند و پژوهشگر هنری شنبه ۱۰ مهرماه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوره‌های آموزشی رویداد «رویازی۳» آغار به کار کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی «رویازی»، بخش آموزشی سومین رویداد «رویازی» همراه با دوره آموزش مقدماتی از ششم مهرماه آغاز به کار کرد.کلاس‌های این دوره که چکیده کارگاه‌های آموزشی ۲ دوره گذشته است، از ۶ تا ۱۵ مهرماه روی سامانه اینترنتی «رویازی» بارگذاری و در اختیار کاربران قرار دارد. همچنین دوره آموزشی پیشرفته ویژه این رویداد، از ۳ تا ۱۶ مهرماه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

این آموزش‌ها به صورت اختصاصی تنها در اختیار کاربرانی است که ثبت‌نام طرح خود را در سامانه «رویازی» نهایی کرده‌اند یا هزینه شرکت در کلاس‌های دوره آموزشی پیشرفته ویژه «رویازی ۳» را پرداخت کنند.

همچنین دبیرخانه «رویازی» دسترسی و استفاده از این دوره را برای تمامی افراد و مجموعه‌هایی که در سایت «رویازی» حساب کاربری ایجاد کرده‌اند، فراهم کرده است.

این دوره، با همراهی چهره‌هایی چون فاطمه حسینی شکیب، بهروز افخمی، اشکان رهگذر، محمد همدانی، احسان کاوه، هادی اسماعیلی و دیگر فعالان حوزه انیمیشن کشور از شانزدهم مهرماه به صورت آفلاین برگزار می‌شود.

سومین دوره رویداد پیچ انیمیشن «رویازی» آبان ۱۴۰۰ با هدف شفاف‌سازی اقتصاد انیمیشن، کمک به تأمین و تولید محتوا، شبکه‌سازی متخصصان و مربیان، ایجاد چرخه تولید صنعتی در انیمیشن و تبیین ظرفیت‌های اقتصادی انیمیشن توسط مرکز انیمیشن حوزه هنری در تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایجاد آرشیو تاریخی از جشنواره عکس برج میلاد/بررسی تفاوت نگاه هنری


یکی از داوران جشنواره عکس برج میلاد، برگزاری سالانه این جشنواره عکس را در جهت تدوین آرشیوی تاریخی از این بنا دانست که در آن می‌توان تفاوت نگاه هنرمندان را مورد بررسی قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی آثار تجربی بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، عناوین فیلم‌های تجربی راه یافته به بخش مسابقه ملی این رویداد سینمایی به شرح زیر و به ترتیب حروف الفبا معرفی شدند:

«افتادن» به کارگردانی روزبه کاظمی‌نشاط و تهیه‌کنندگی فرشاد مشایخی از تهران

«بازگشت» به کارگردانی سام مقیمی و تهیه‌کنندگی سروش امتیاز از تهران

«بازی رفت؛ اینجاست» به کارگردانی امیرحسین شیرالی و علی تقی‌زاده و تهیه‌کنندگی امیرحسین شیرالی از تهران

«باور» به کارگردانی محمد مستوفی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران از ارومیه

«پوک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مرتضی فرهادنیا از تهران

«تشعشعات» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهروز شیداکراتی از تایباد

«تیرانوزاروس شیش تنی» به کارگردانی فرزین صادقی و تهیه‌کنندگی شیرزاد صادقی و مهدی آریافر از کردکوی

«چگونه منتظر گودو باشیم؟» به کارگردانی عرشیا زینعلی و تهیه‌کنندگی عرشیا زینعلی و انجمن سینمای جوانان ایران از رشت

«چیزهایی برای فروش» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حامد قاسمی از خمین

«خودکار قرمز» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد عباسی از کازرون

«درد مزمن» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیلوفر نادری از تهران

«رامخانه» به کارگردانی احسان شادمانی و تهیه‌کنندگی لیلا دوکوهکی از شیراز

«روزنوشت‌های مردی که آنجا نبود» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی روزبه فرازمند از تهران

«زنی در همسایگی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسن وحدانی از تبریز

«سیکل» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پدرام پرنیان فر از تهران

«عبور» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی رضاوند از تبریز

«قطعه زمین شماره اس ۷» به کارگردانی آبتین سرابی و تهیه‌کنندگی آبتین سرابی، استر کریتیو پیکچرز، کریسالید دیفوزیون دومینیک اوئلیه از تهران

«قمیر» به کارگردانی جواد قاسملو و تهیه‌کنندگی مجید برزگر از تهران

«کائوس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی شریفی از شیراز

«لنز» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین تبت از تهران

«مرگ در هستی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عدنان شهابی از تهران

«مهاجر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مرضیه ماندگاری از یزد

«میرامانا» به کارگردانی سروش یاری و تهیه‌کنندگی رضا دوستی از تهران

«ناکجا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد آریانیک از مسجد سلیمان

«نوکتورن در آبی و سبز، مووْمُنتی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شهریار حنیفه از تهران

«هیرودو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سروش باغبانی از ارومیه

. The Middle» » به کارگردانی سهیل سهیلی‌سرشت و تهیه‌کنندگی سپهر سهیلی‌سرشت از تهران

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشنهاد انجمن عکاسان سینمای ایران به رییس جدید سازمان سینمایی


انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران جهت همکاری برای رفع مشکلات صنفی با محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی اعلام کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست تحلیل و بررسی نمایشنامه مکبث با سریال زخم کاری برگزار شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ظهر امروز نشست تحلیل و بررسی نمایشنامه مکبث در ادامه جلسات سینما کتاب با سریال زخم کاری در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با حضور امین زارع دکتری کتابداری و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی و رضا کریمی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه به صورت مجازی در فضای برگزار شد.

امین زارع در نشست جلسات سینما کتاب اظهار کرد: من قائل به نقد مؤلف هستم و باید فضای فکری شکسپیر و مهدویان در بررسی هر دو اثر مدنظر باشد و مشاهده می‌شود هر ۲ از فضای تاریخی و محیطی خود در خلق آثارشان تأثیر آشکاری گرفته‌اند.

وی افزود: مکبث کوتاه‌ترین و شاید جذاب‌ترین اثر شکسپیر است ولی اثر مهدویان برداشتی آزاد است و البته تطابق دقیق هم در اقتباس لازم و ضروری نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: نگاه جامعه شناسانه به اثر لازم است چون در سریال برخلاف نمایشنامه مکبث مخاطب با قهرمان هم‌ذات پنداری می‌کند و این نگرانی وجود دارد که آیا مالک از خود ما در جامعه معاصر نیست؟

استاد دانشگاه رازی کرمانشاه در پاسخ به نظر یکی از حاضرین درباره شباهت زخم کاری با زخم در داستان بوف کور، بیان کرد: پوچ گرایی افراطی در بوف کور در زخم کاری وجود ندارد و در شخصیت‌ها امید و تلاش دیده می‌شود.

رضا کریمی در نشست تحلیل و بررسی نمایشنامه مکبث با سریال زخم کاری، اظهار کرد: اقتباس از شکسپیر در ایران سابقه دارد و فیلم واروژ کریم مسیحی با عنوان تردید، اقتباسی از هملت است ولی کاملاً وفادارانه نیست و پایان آن از تراژدی خارج می‌شود اما اثر مهدویان چارچوب کلی اثر را حفظ می‌کند.

نشست تحلیل و بررسی نمایشنامه مکبث با سریال زخم کاری برگزار شد

وی افزود: یکی از مختصات تراژدی این است که مانند حماسه‌ها همیشه همراه با پیش‌گویی و پیش‌بینی است و تم غالب در اینگونه نمایشی تقدیر و ناتوانی انسان در مقابل اراده خدایان است و این معنا در مصیبت هم هست. هدف مصیبت استرجاع و تضرع است اما در تراژدی یونانی فقط نوعی جبرگرایی باقی می‌ماند و حتی پیشگوها گاه با شخصیت مکر می‌کنند.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه تصریح کرد: در بعضی موارد قهرمان جای خود را به ضد قهرمان داده است و بعضی موارد قهرمان مغلوب داریم، تراژدی رستم و سهراب و برای همین تراژدی ۲ هدف کلی دارد و ارسطو تراژدی را یک کاتارسیس (سبک شدگی) برای ترحم یا ترس می‌داند و در زخم کاری ترس و ترحم یکی شده است.

استاد دانشگاه رازی کرمانشاه خاطر نشان کرد: مقایسه مکبث و زخم‌کاری نشان می‌دهد که در سریال زخم کاری فقط بوی خون نیست بلکه زخم‌کاری عفونت کرده و بوی تعفن همه را درگیر کرده است. از مالک فقط بوی خون نمی‌آید چون فقط یک قاتلِ طماعِ خائن نیست بلکه کلاهبردار و زن‌باره هم هست و مکبث غیر از لیدی مکبث با زن دیگری رابطه ندارد اما در سریال، مالک به سمیرا دروغ می‌گوید و با دیگران وارد رابطه می‌شود، تفاوت‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. سمیرا هم فقط دنبال یک طمع خانوادگی نیست بلکه رذیلانه شوهرش را در تله دختران دیگر نگه می‌دارد، همچنین می‌دانیم پادشاه با لیدی مکبث رابطه جنسی ندارد اما سمیرا زن صیغه‌ای حاج عمو بوده که زن حاج عمو به عقد مالک درآورده تا دفع خطر کند! لیدی مکبث با مهربانی و زبان‌بازی مکبث را به قتل پادشاه وادار می‌کند اما سمیرا مالک را کتک می‌زند و تحقیر می‌کند، عجیب اینجاست که خونریز، ترحم برانگیز شده و مردم برایش دل می‌سوزانند!

وی ادامه داد: مکبث برخلاف مالک فقط عبرت بود نه یک رقت‌انگیزِ دوست‌داشتنی و مهدویان در یک جمله کلیدی گفته از میل جذاب مردم به خشونت می‌ترسم، ترس و جذابیت توأمان زخم کاری را با این حد از خشونت و عفونت به وجود آورده است. جادوگرها در مکبث ترسناک و قدرتمندند اما مهدویان دختری با ظاهر معصوم را به جای آنها پیشگوی آینده قرار می‌دهد، چرا؟ مهدویان می‌خواهد از وحشت شیطان کم کند یا اینکه به چهره‌های معصوم بدبین شده است و گناه ظاهری فریبنده‌تر پیدا کرده است.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: البته همچنان در سریال مانند نمایشنامه شکسپیر عذاب وجدان و مکافات عمل جدی است، هرچند گاه لذت فیلم از عبرت فیلم جلوتر می‌رود و دیگر تماشای مکبث اصلی برای تماشاگران زخم کاری کسالت‌آور شده است.

کریمی اضافه کرد: اثر کارگردان با استعداد سینمای ما حرفه‌ای و جذاب بود؛ موسیقی، بازی، فیلمنامه و کارگردانی گیرا بودند. اما احساس دوگانه من به فیلم مانند پایان آن است خوب نیست ولی قشنگ است.

وی بیان کرد: برای تراژدی اقتباس‌های بومی هم وجود دارد و قبلاً هم سابقه داشته است، به طور مثال سریال میوه ممنوعه با اقتباس از منظومه شیخ صنعان است که البته به تراژدی ختم نمی‌شود. امیدواریم آثار غنی ادبی ما، مثل قصه رستم و سهراب و دیگر تراژدی‌ها بیش از پیش مورد توجه هنرمندان ما قرار بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی جشنواره برای پیشرفت کافی نیست/تلاش برای پیدا کردن راه چاره


یکی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایران از شرایط داوری بخش نوازندگی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش کمانچه نوازی سخن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع