پیمان جبلی رییس صداوسیما در حکمی علیرضا خدابخشی را به سمت معاون سیاسی رسانه ملی منصوب کرد.
رئیس رسانه ملی با صدور حکمی مجید آخوندی را به سمت مشاور سیاسی رئیس سازمان صداوسیما منصوب کرد.
اولین نمایشگاه بینالمللی تخصصی زنجیره ارزش پوشاک، طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته تهران(مدکس) از ۲۰ مهر در محل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب در حال برگزاری است. این نمایشگاه تا ۲۳ مهر دایر است.
نمایشگاه عکس «جایزه بینالمللی عکس ۵» شامل عکسهایی از طبیعت بیجان پنجشنبه ۲۲ مهر با همکاری سفارت ایتالیا در باغ این سفارتخانه در تهران افتتاح شد و تا یک هفته برپا خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه سینما، بعدازظهر چهارشنبه بیست و یکم مهر خانه سینما برای نخستین بار پس از دوران کرونایی و با رعایت پروتکل های بهداشتی به مناسبت هفته ناجا میزبان سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ به همراه جانشین فرمانده انتظامی، معاون اجتماعی و رییس پلیس امنیت تهران بود که با اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، جمعی از روسا و مسئولین اصناف خانه سینما و تعدادی از تهیه کنندگان و کارگردانان و بازیگران سینمای کشور دیدار و گفتگو کردند.
در این نشست که اجرای آن را کامران ملکی بازرس خانه سینما به عهده داشت، محمدعلی نجفی رییس هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران، منوچهرشاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمدرضا عرب نایب رییس و سخنگوی کانون کارگردانان، مجتبی متولی نماینده انجمن مدیران تولید، مهرداد فرید عضو انجمن فیلمسازان، سیدجمال سادتیان تهیه کننده، پوران درخشنده کارگردان و غلامرضا موسوی رییس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران با سخنانی به مسائل موجود فی مابین سینماگران و نیروی انتظامی اشاره کردند.
در این دیدار صمیمانه همچنین سردار حمید هداوند جانشین فرمانده، سرهنگ پیام کاویانی رییس پلیس امنیت و سرهنگ مراد مرادی معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران بزرگ به تشریح وظایف پلیس و چگونگی تعامل این نیرو با سینماگران و سینمای ایران پرداختند. حسن ختام این دیدار سخنان سردار سرتیپ حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ بود که ضمن بیان ضرورت تعامل نزدیک بین پلیس و سینماگران بر ادامه دار بودن این دیدارها تاکید داشتند و ارتباط و خدمات و تعاملات متقابل پلیس و سینمای ایران را از ضروریات جامعه برشمردند.
در خاتمه این دیدار لوح تقدیر خانه سینما، برای همکاری و پشتیبانی از فیلم های سینمایی به سردار رحیمی اهدا شد.
در این همایش علاوه بر سخنرانان، منوچهر محمدی، محمد مهدی عسگرپور، مرتضی شایسته، حبیب اسماعیلی، سید احمد میرعلایی، محمدعلی باشه آهنگر، مسعود ده نمکی، فرهاد توحیدی، پژمان بازغی، رضا بنفشه خواه، محسن شایان فر، ابراهیم اصغری، محمدرضا منصوری رییس انجمن مدیران تولید، امیر رضا معتمدی رییس انجمن جلوه های بصری، دانش اقباشاوی رییس انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان، بابک بهداد رییس انجمن کارگردانان مستند، میثم میرزایی رییس انجمن طراحان و مدیران تبلیغات، پویان کفیلی رییس انجمن دستیاران فیلمبردار، محسن ملکی نایب رییس انجمن چهره پردازان، رضا سعیدی پور نماینده انجمن سینماداران، داریوش آشوری نماینده انجمن تدوینگران، محمدرضا نیلی نایب رییس انجمن بازیگران بدلکار، بهزاد هاشمی، کامران حجازی، حسن مصطفوی، مقصود جباری و نیز اعضای هیات مدیره خانه سینما آتیلا پسیانی، روانبخش صادقی، پژمان مظاهری پور و سیدعلی قائم مقامی حضور داشتند.
مشروح صحبت های سینماگران در این دیدار، متعاقبا منتشر خواهد شد.
فیلم تلویزیونی «پسرم رسول» اثری از شبکه پنج سیما در جشنواره بینالمللی فیلم کودک تقدیر شد.
مهرداد ذوالنور ـ هنرمند گرافیست ـ شامگاه چهارشنبه (۲۱ مهر ماه) به صورت ناگهانی درگذشت.
خبرگزاری مهر، گروه استانها: سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان روز گذشته و با برگزاری اختتامیه و اعطای جوایز به کار خود پایان داد. این جشنواره در کنار تمام زرق و برق و ریخت و پاشها، مخاطبان بسیار مهمی دارد، آیندهسازان این مرز و بوم یعنی کودکان و نوجوانان مهمترین مخاطبان این جشنواره هستند و حتی پروانه زرینی نیز برای آنها اختصاص یافته است.
در دورههای اخیر جشنواره، کودکان و نوجوانان شانس حضور به عنوان «داوران کودک و نوجوان» را پیدا کرده و با ثبت نام در پرتال جشنواره میتوانند آثار را در سالن سینما و پلتفرمهای مجازی تماشا و به هر کدام از آثار در قالب سه گزینه «ضعیف، متوسط، خوب» رأی دهند. این امکان بهترین فرصت برای شناخت ذائقه کودکان و نوجوانان است و با تحلیل آرا آنها برگزار کنندگان و سیاستگذاران جشنواره میتوانند نوع نگاه مخاطب کودک و نوجوان را تحلیل کنند.
در دوره سی و چهارم جشنواره فیلم کودک جایزه بهترین فیلم از هیأت داوران اصلی جشنواره به «پسران دریا» ساخته افشین هاشمی و حسین قاسمی رسید. در حالی که داوران کودک و نوجوان پروانه زرین بهترین فیلم را به «بامبالا» ساخته سیدجمال سیدحاتمی دادند. این تناقض و تفاوت در دورههای قبلی جشنواره هم وجود دارد.
در دوره سی و سوم نیز کودکان و نوجوانان بازیگوشها از نادره ترکمانی را بهترین فیلم دانستند و هیأت داوران اصلی پروانه زرین بهترین فیلم را «به بچه گرگهای دره سیب» و «خورشید» دادند. در دوره سی و دوم نیز «قطار آن شب» و «اقیانوس پشت پنجره» بهترین فیلمها از نگاه داوران کودک و نوجوان بودند و «بیست و سه نفر» پروانه زرین بهترین فیلم را از هیأت داوران گرفت.
این عدم یکسانی بین انتخابهای هیأت داوران اصلی جشنواره و داوران کودک و نوجوان یکی از مسائلی است که به چگونگی سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک برمیگردد. در این جشنواره مشخص نیست که چه فیلمی، فیلم کودک است و هم فیلمهای برای کودکان و هم فیلمهایی درباره کودکان وجود دارد. از همین روی معمولاً آثاری که برای کودکان هستند تأثیرگذاری زیادی روی هیأت داوران ندارند و از طرفی فیلمهای درباره کودکان به دلیل حس و حال سینمایی قویتر برای بزرگسالان، هیأت داوران را تحت تأثیر قرار میدهند، اما کودکان را نه.
با این حال حضور کودکان و نوجوانان در قامت داور در جشنواره فیلم کودک و دادن حق رأی و اختصاص جایزهای ویژه آنها، یکی از بخشهای مهم این جشنواره است که از طرفی به درگیر شدن مخاطبان اصلی جشنواره در آن کمک میکند و از طرف دیگر امکان نگاه با دید کودکانه را برای سینماگران عرصه کودک فراهم میسازد. در دوره سی و چهارم جشنواره فیلم کودک نیز داوران کودک و نوجوان در بسیاری از شهرهای ایران موفق به تماشا آثار شدند و در اصفهان نیز این داوران در سینمای فلسطین به تماشا ۲۳ اثر نشستند.
باید بخش داوران کودک و نوجوان از هم تفکیک شود
آئین عظیمیان، یکی از داوران نوجوان جشنواره سی و چهارم درباره کیفیت آثار جشنواره به خبرنگار مهر میگوید: کیفیت آثار متأسفانه پایین بود و تنها دو فیلم در سالن اختصاصی داوران کودک و نوجوان توانست توجهات را جلب کند. بسیاری از بچهها انتظار تماشا آثار خوبی در جشنواره را داشتند، اما این اتفاق رخ نداد و اکثر بچهها ناراضی از سالن سینما بیرون میرفتند.
این داور نوجوان فیلمهای «یدو» و «بَلیط» را به عنوان آثار مورد علاقه خود عنوان و توضیح میدهد: این دو فیلم از نظر کارگردانی و بازیها توانستند مخاطبان نوجوان و حتی کودک را درگیر کنند و بدون هیچ مشکلی به تماشا آنها نشستم.
او اضافه میکند: در بسیاری از آثار بازیها و کارگردانی خوبی را مشاهده کردیم، اما مضمون خاصی در فیلم نبود. یعنی پس از پایان اثر به خود میآمدیم و میدیدیم هیچی از فیلم، داستان، روایت و غیره متوجه نشدیم. بیشتر پویانماییهای جشنواره هم همین مشکل را داشت، اما مفهوم خاصی نداشتند.
عظیمیان با بیان اینکه «باید بخش داوران کودک و نوجوان از هم تفکیک شود»، تاکید میکند: در این دوره از جشنواره داوان شش تا ۱۶ سال در کنار هم مینشستند و داوری آثار را بر عهده داشتند، بین دنیای کودک و نوجوان فاصله زیادی است و باید تفکیک بین این دو گروه صورت گیرد. زیرا بسیاری از فیلمهای کودک که در سالن با استقبال کودکان همراه بود، برای گروه نوجوان جذابیتی نداشت و بر عکس این اتفاق هم رخ میداد. این اتفاق در امتیاز دهی به آثار نیز مشکل ایجاد کرده و امیدوارم مانند دوره سی و دوم، داوران کودک و نوجوان و آرا آنها تفکیک شود.
موسیقی و فانتزی دو رکن مهم فیلمهای کودکانه
اما در طرف دیگر رادمان عطابخش، داور کودک جشنواره که تقریباً همه آثار جشنواره را دیده، به خبرنگار مهر میگوید: از «بام بالا» و «شهر گربه» خوشم آمد، این دو فیلم بخاطر رنگ و آبی که داشتند و ریتم تند فیلم باعث شد من آنها دوست داشته باشم. این فیلمها باحال بودند و بخاطر موسیقیهایی که داشتند باعث شدند که در سالن سینما خسته نشوند.
او نظری بر خلاف هیأت داوران و حتی داوران نوجوان دارد و ادامه میدهد: فیلمهایی مثل «پسرم رسول» و «لیپار» را دوست نداشتم و چیز زیادی از آنها متوجه نشدم. به طور کلی فیلمهایی که شاد بودند و برای بچهها ساخته شده بودند را بیشتر دوست داشتم.
این داور کودک از اینکه توانسته بسیاری از آثار را ببیند خوشحال است و فکر میکند که در جشنواره باید آثار پویانمایی بیشتری وجود داشته باشد تا بچهها در سالن سینما خسته نشوند. از طرفی او اعتقاد دارد که فیلمهایی که با رگههای فانتزی نظیر «بام بالا» و آمیخته با موسیقی برای بچهها جذابتر است و باعث خنده این مخاطبان مهم جشنواره میشود.
با این اوصاف به نظر میرسد که با توجه به ذائقههای مختلف در میان هر رده سنی باید با توجه به نظرات داوران کودک و نوجوان که عصارهای از سلیقه نسل خود هستند به ساخت آثار بیشتری برای کودک و نوجوان پرداخت. آثاری که سال به سال در جشنواره کمتر میشود و بیشتر به سمت درباره کودک میروند. حتی بسیاری از فیلمها مخاطب نوجوان را هدف قرار دادهاند و در سال اخیر حتی یک پویانمایی بلند نیز در بین آثار جشنواره دیده نمیشد تا کودکان بتوانند از دیدن آن لذت ببرند.