مسعود قدسیه در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره اینکه جشنواره کودک یک اتفاق مبارک در میان جشنوارههای هنری است که زیبایی آن به برگزاری در شهری است که خود مهد هنر و هنرمندان است، گفت: این شهر خود سرتاسر قصه است و انسان به خوبی تاریخ مملکت را پشت سر حس میکند.
وی با بیان اینکه نام جشنواره کودک با اصفهان گره خورده است، تاکید کرد: در طول سالهای گذشته تولیدات خوب سینمای کودک کم شده است و میتوان گفت که اگر جشنواره کودک هر ساله برگزار نشود ضربه جدی به میزان تولیدات سینمای کودک وارد میشود.
اندک فیلمهای خوب در پی جبران کمبود تولیدات سینمای کودک
کارگردان سینمای کودک بیان کرد: گرچه این روزها اندک پویانمایی یا فیلمهای خوبی مانند شکرستان سعی دارد کمبود تولیدات سینمای کودک را جبران کند اما فیلمهای فاخری همچون «قصههای مجید» که سرشار از حس، بو، خلاقیت است و در کنار آن زیبایی شهر، مردم اصفهان رابه تصویر کشیده در سینمای کودک و نوجوان بسیار کم داریم.
تهیه کننده و کارگردان پویانمایی «کیمیاگر» با بیان اینکه فانتزی و اغراق در فیلمهای پویانمایی به ویژه در حوزه کودک کم است، بیان کرد: کودکان و نوجوانان آینده داران این مرز و بوم هستند و وقتی کار خوب تولید شود هم در خلاقیت کودکی که در آینده میخواهد وارد کارهای هنری شود تأثیر دارد و هم در خلاقیت و هوش کودکی که در آینده نخواهد فیلمسازی انجام دهد در نهایت تأثیرگذار خواهد بود.
دنیای بچهها متناسب با علایق بزرگسالان تغییر کرده است
وی ابراز کرد: دنیای بچهها متناسب با علایق بزرگسالان تغییر کرده است به نوعی که بسیاری از کودکان امروزی نیز متأسفانه فیلمهای بزرگسالان را دوست دارند.
قدسیه با بیان اینکه بچهها دیگر در دنیای امروز کودکی نمیکنند، افزود: کودکان از بچگی به جای کتاب، فیلم و داستان کودکانه با دنیای دیجیتال آشنا میشوند و گاه هفت تا هشت ساعت در روز را با موبایل میگذارند و این مانع مهمی است که پیش پای خلاقیت و دنیای کودکی آنها خلق میشود.
گوشه نشینی کودکان در دنیای دیجیتال به جای فعالیت و خلاقیت
وی تصریح کرد: در شرایطی که نسل ما مدام در حال جنبش و فعالیت بود اما کودکان امروز به جای بازیهای خلاق گوشه نشین میشوند و این امر هم در روح و روان و هم سلامت جسمی آنها تأثیر دارد.
کارگردان پویانمایی کیمیاگر با اشاره به اهمیت آموزش چه در فضای خانواده چه آکادمیک گفت: لازم است کارگردانان فهیم و خلاقی که این نوع فضا را درک میکنند وارد عمل شده و بار دیگر تولیدات بی نظیر آن سالهای ایران مانند قصههای مجید را از نو رقم بزنند تا آموزش از طریق فیلم برای کودکان و حتی بزرگسالان به درستی دنبال شود.
قدسیه با اشاره به اینکه ارتباط ما با دنیای کتاب قطع شده است و کودکان نیز رفتار پدر و مادر را تقلید میکنند، گفت: زمانی ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آموزشهای مختلفی در زمینه فیلمسازی میدیدیم اما سالهاست این نوع آموزشها نیز کمرنگ شده است، طبیعی است که این امر در کاهش کیفیت فیلمها در آینده نیز مؤثر خواهد بود.
هدف گذاری مشابه والدین و کور شدن خلاقیت کودکان
وی با اشاره به اینکه در فضای آموزشی مدارس نیز درسهای مشابه، نوع تحصیل و هدف گذاری یکسان است، تاکید کرد: این روزها به درسهایی مانند هنر و انشا که ذهن کودکان را پرورش میدهد اهمیت چندانی داده نمیشود و بخشی از کمبود کنونی در سینمای کودک از همین جا نشأت میگیرد چراکه از ابتدای راه خلاقیت کور میشود.
کارگردان کودک که از ۱۳ سالگی در زمینه ساخت انیمیشن فعال بوده است گفت: شاید در زمانهای گذشته حضور در رشته هنر خیلی مرسوم نبود اما بسیاری از افراد به هر سختی بود این دیدگاههای بسته را دور میزدند اما امروز گرچه فضا و امکانات بازتر است اما انگیزه و هدف گذاری ها متفاوت شده است.
کیمیاگر، انیمیشن کوتاه سه بعدی
وی که با پویانمایی «کیمیاگر» در جشنواره کودک حضور دارد، گفت: فیلم من یک انیمیشن کوتاه با تکنیک سه بعدی کامپیوتری و درباره ملکهای است که در قلعهای زندگی میکند و غولی وی را به اسارت گرفته است؛ چوپانی تصمیم میگیرد وی را از دست غول نجات دهد و با وی مبارزه کند.
وی با اشاره به اینکه مخاطب این اثر در ظاهر بزرگسالان هستند اما فضا و بیان آن به نوعی است که کودکان و نوجوانان به طور کامل با آن ارتباط برقرار میکنند، ادامه داد: طراحی کاراکترهای «کیمیاگر» با فضای ذهنی کودک هم خوانی مناسبی دارد.
حالا دیگر زمان تقریبا قابل توجهی از شروع واکسیناسیون عمومی در کشور میگذرد و با توجه به پایین آمدن آمار مبتلایان به ویروس کرونا، بسیاری از برنامههای هنری از جمله بازدید از نمایشگاهها و گالریها به روال سابق برگشتهاند.
مختار عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به انگیزه ساخت فیلم «میان صخرهها» اظهار کرد: دو سال پیش یک فیلم مستند ساختم و در طی آن با یک پسر چوپان آشنا شدم.
وی با بیان اینکه جرقه ابتدایی فیلمنامه «میان صخرهها» آنجا زده شد، افزود: در این فیلم به برخی کاراکترها مثل نام ابراهیم وفادار ماندم، داستان فیلم درباره دو کودک است که با گله گوسفند خود به کوه رفته و به دلیل شرایط خاص در آنجا گرفتار میشوند و مجبور هستند که در کوه بمانند.
طریقه انتخاب عوامل فیلم میان صخرهها
کارگردان «میان صخرهها» در ارتباط با طریقه انتخاب عوامل فیلم به ویژه شخصیت ابراهیم نیز گفت: در ابتدا سعی من این بود که برای بازی در فیلم نیز از خود ابراهیم استفاده کنم اما امکان پذیر نشد چراکه وی با با دوربین به نوعی غریبه بود و ذهنیتی نیز از سینما و فیلم نداشت.
وی اضافه کرد: در نهایت از حدود ۵۰۰ نفر تست گرفتیم که به دلیل تعطیل بودن مدارس سختیهای خاص خودش را داشت و در نهایت حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر گزینش آخر شدند و پس از یک هفته تمرین دو کودک آندیا یحیایی (شخصیت دختر) و حمیدرضا غیبی (شخصیت پسر) را برگزیدیم، در این فیلم همچنین مریم آل آحمد و اسماعیل مرادی بازی کردهاند و تهیه کنندگی فیلم نیز برعهده محمد احدی بوده است.
عبداللهی با اشاره به اینکه این فیلم تمام الماسهایی که کار ساخت را سخت میکند مانند کار با کودک و تعداد زیادی حیوان را داراست، تاکید کرد: در این فیلم ماجرای برخورد دو کودک را در همزیستی و تقابل با طبیعت شاهد هستیم و این داستان تعلیق در فیلم را ضروری میسازد؛ از سویی کل فیلم در یک تک لوکیشن در جغرافیای بختیاری و شهرستان زیبای لردگان میگذرد که کار و نوع بازی گرفتن از بازیگر کودک را منحصر به فرد و سخت میکند.
شرایط سینمای کودک خاص است
وی با اشاره به اینکه شرایط سینمای کودک در حال حاضر خاص است، گفت: میزان اکران فیلمهای کودک در طول سال بسیار اندک است؛ این امر تا حدودی به شرایط کلی رکود سینما برمیگردد؛ بخشی نیز ناشی از بی توجهی به سینما و حتی گیشه است.
کارگردان سینمای کودک با اشاره به اینکه بزرگان سینمای ما خود مدیون سینمای کودک میدانند چراکه بسیاری از آنها کار را از این فضا آغاز کرده و خوش درخشیدند، بیان کرد: در چند سال گذشته بی توجهی به سینما فضا را سخت کرده است، سوال ما این است که چرا جشنواره فجر به آن شکل باشکوه برگزار میشود اما جشنواره کودک به شکل کامل در اصفهان نیست.
اشتیاق کارگردانان خارجی برای حضور در اصفهان
وی ادامه داد: بسیاری از فیلمسازان کودک خارجی که با آنها روبرو بودهام دوست داشتند که به اصفهان بیایند و به همین دلیل در جشنواره حضور داشتند، برگزاری جشنواره در اصفهان پتانسیل بزرگی است که باید به شکل بهینه از آن استفاده شود.
عبداللهی گفت: از دیدگاه من اکنون در حق جشنواره کودک اجحاف میشود چرا که به طور مثال فیلم من تنها یک اکران در تهران دارد در حالی که از ظرفیت چنین جشنوارهای میتوان برای برگزاری اکرانها مختلف در شهرهای مختلف کشور استفاده کرد.
مشکل فیلمنامه خوب در سینمای ایران همچنان محسوس است
کارگردان سینمای کودک با اشاره به اینکه سینمای ما مشکل فیلمنامه دارد، تصریح کرد: این مشکل در بحث سینمای کودک محسوستر است و مباحث روانشناختی نیز در سینمای کودک کودک کمتر شکل گرفته است به نوعی که دوستانی که کار کودک انجام میدهند در این مقوله ضعیف عمل کردهاند.
وی با اشاره به اینکه کودکان دنیای امروز همان بچههای ۱۰ سال پیش نیستند، تاکید کرد: میتوان گفت فیلمنامه نویسان دنیای خلق میکنند که نشان از شناخت اندک آنها از کودک دارد و حتی برای بسیاری از این کودکان نمیتوان ما به ازای بیرونی پیدا کرد.
پاشنه آشیل فیلمنامه کودک
عبداللهی تصریح کرد: در واقع این روزها پاشنه آشیل فیلمنامه کودک عدم شناخت فیلمنامه نویس از دنیای کودک و کمبود استفاده از دیدگاههای روانشناختی در آثار کودک است.