شجریان چون فردوسی نماد فرهنگ ایران خواهد بود
مراسم گرامیداشت محمدرضا شجریان با حضور جمعی از هنرمندان و شاگردان او برگزار شد که در آن به ویژگیهای این هنرمند فقید پرداخته شد.
مراسم گرامیداشت محمدرضا شجریان با حضور جمعی از هنرمندان و شاگردان او برگزار شد که در آن به ویژگیهای این هنرمند فقید پرداخته شد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی جمعه شب ۳۰ مهر ماه به پردیس ایرانمال محل برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران آمد و در جمع خبرنگاران قرار گرفت.
وی درباره انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد: دبیر جشنواره ملی فیلم فجر هفته آینده مشخص خواهد شد، آییننامه آن در حال نگارش است. در نظر داریم شورایی داشته باشیم تا ببینم چه برنامههایی میتوانیم برای چهلمین دوره داشته باشیم که طراحی خاص آن انجام میشود. یک سری تغییرات هم در جشنواره خواهیم داشت که بعداً اعلام میشود ولی تقریباً مذاکرات دبیر آن انجام شده است.
رییس سازمان سینمایی درباره اسامی همچون مجتبی امینی که برای دبیری این رویداد در محافل رسانهای مطرح میشود، بیان کرد: من نمیدانم اسم چه کسانی مطرح میشود ولی اواخر هفته آینده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر معرفی میشود.
وی درباره تغییر سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران همانند مدیرعامل فارابی هم گفت: آن اتفاق برای آقای تابش رخ داد، درباره آقای موسوی نمیدانم، ایشان یکی از مدیران موفق در سالهای سال بودهاند، تجارب خوبی کسب کردهاند، همین الان چند وزارتخانه به دنبال ایشان هستند حتی نامه درخواستشان را به من زدهاند. به عنوان کسی که کار کرده و تجربه کسب کرده تمایل داریم در کنارمان باشند. اما به نظر خواسته خودشان بستگی دارد و ایشان جزو مدیران موفق ما هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، شب گذشته ۲۹ مهرماه فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیهکنندگی سعید بشیری که این روزها روی پرده سینماهای «هنروتجربه» است و نظر مثبت منتقدان، اهالی سینما و مخاطبان را جلب کرده است، میزبان تعدادی از فیلمبرداران شاخص سینمای ایران بود.
تورج اصلانی، ساعد نیکذات و مهدی اصلانی از فیلمبرداران بهنام سینمای ایران، مهدی قربان پور از مستندسازان نام آشنا و مسعود امینی تیرانی فیلمبردار «دشت خاموش» که به تازگی جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا را برای فیلمبرداری این فیلم سینمایی در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا کسب کرده است، از جمله افرادی بودند که در چهارمین پنجشنبه «دشت خاموش» به تماشای این اثر در سینما فرهنگ نشستند.
همچنین در این اکران جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا که مدتی پیش در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا به مسعود امینی تیرانی رسیده و احمد بهرامی آن را دریافت کرده بود، توسط تورج اصلانی و ساعد نیکذات به وی اهدا شد.
«پنجشنبههای دشت خاموش» عنوان برنامهای است که کارگردان و تهیه کننده فیلم در طول اکران تدارک دیدهاند و بدین ترتیب هر پنجشنبه تعدادی از چهرههای فرهنگی و هنری به تماشای این اثر مینشینند.
شقایق فراهانی، الناز شاکردوست، علی جلیلوند، توماج دانش بهزادی، یوسف بختیاری، ساسان گلفر، مسعود میمی، مریم بوبانی، رویا نونهالی، رامین حیدری فاروقی، جابر قاسمعلی و یاور احمدی فر، افشین هاشمی، مونا فرجاد، بهروز نشان، عباس رزیجی و فرهاد گاوزن از جمله مهمانان این برنامه در سه هفته گذشته بودهاند.
«دشت خاموش» فیلمی است که به شرایط دشوار کاری و روابط پیچیده انسانی در یک محیط کارگری میپردازد.
این فیلم که پخش بینالمللی آن توسط شرکت «پرشیا فیلم» با مدیریت علی قاسمی انجام میشود، تاکنون در بیش از ۲۵ جشنواره بین المللی شرکت داشته و جوایز مهمی را برای سینمای ایران کسب کرده است که از آن جمله میتوان به دریافت تندیس شیر بهترین فیلم بخش افقها از فستیوال ونیز سال ۲۰۲۰، تندیس بهترین فیلم از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، تندیس بهترین بازیگر مرد برای علی باقری از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، بهترین تدوین برای سارا یاوری از انجمن بینالمللی منتقدان و روزنامه نگاران سراسر جهان سال ۲۰۲۱، نشان فیپرشی از فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم سال ۲۰۲۰، تندیس بنیاد فای (اعتماد ملی ایتالیا) سال ۲۰۲۱ و جایزه بهترین فیلم از فستیوال سابورسیو کرواسی سال ۲۰۲۱ اشاره کرد.
علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، تورج الوند، مجید فرهنگ، ناصر علاقمندان، راضیه ایرانی، نرگس امینی، محسن یگانه، مهتاب خوشمنش، شقایق آقازاده، اهورا بهرامی، پارسا و ارشا سبحانی، برسام بهرامی، مینا سرقره در این فیلم بازی کردهاند.
اولین نشست پژوهشی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح جمعه ۳۰ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان و پژوهشگران در هتل پارس کرمان برگزار شد.
علیرضا شاهرخی پخشکننده بینالمللی فیلم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سیر صعودی عطش فیلمسازان کوتاه برای حضور در جشنوارههای سینمایی گفت: هر سینماگری علاقمند است فیلمش دیده شود و در جشنوارهها شرکت کند. این علاقمندی طبیعی است. اما متأسفانه در سالهای اخیر به نظر میرسد دیده شدن حتی نابهجا و حتی در جشنوارههای خیلیخیلی کمارزش هم برای عدهای تبدیل به ارزش شده، مشکل کمی عقبتر هم رفته و برخی فیلمسازان در زمان ساخت فیلمشان، نگاهشان به جشنوارههاست.
وی ادامه داد: بارها در گفتگو با فیلمسازان جوان از آنها خواستهام که برای جشنوارههای فیلم نسازند. فیلمی را که دلشان میخواهد بر اساس دانشی که دارند، بسازند، بعد به جشنواره فکر کنند. نه تنها در فیلم کوتاه که در سینمای بلند هم شاهد هستیم که عدهای شرکت در هر جشنوارهای را برای خود افتخار به حساب میآورند. برخی حتی اصول اولیه را هم رعایت نمیکنند، یعنی ممکن است فیلم خوبی هم ساخته باشند اما به جای رعایت اولویتها و حضور در جشنوارههای معتبر و مهمتر سراغ رویدادهای کماهمیتتر میروند.
اولویت برای پخشکنندههای حرفهای چیست؟
این پخشکننده سینمای کوتاه در ادامه گفت: هر کس اندک آشنایی با این حوزه داشته و همزمان عجلهای برای دیدهشدن نداشته باشد، با یک برنامهریزی درست در این حوزه حرکت میکند. ما در هر دستهبندیای از فیلم کوتاه یا بلند، جشنوارههایی داریم که جشنوارههای «خوب» محسوب میشوند. تلاش هر پخشکنندهای در درجه اول، حضور در این جشنوارههاست. طبیعتاً هر چه فیلم در جشنوارههای بزرگتر و معتبرتر انتخاب و دیده شود، در مراتب بعد در جشنوارههای کماهمیتتر هم میتواند حضور داشته باشد. این اولین استراتژیای است که هر پخشکنندهای مدنظر دارد. فیلمسازان هم باید به آن توجه داشته باشد.
وی با اشاره به عجله برخی فیلمسازان برای دیدهشدن در جشنوارهها بیان کرد: برای عدهای کیفیت جشنوارهها مهم نیست و بیشتر به دنبال کمیت حضور هستند. به همین دلیل در هر جشنوارهای که فیلمشان را میپذیرد، حضور پیدا میکنند. در بخش رسانهای هم ما دچار مشکل هستیم چرا که خیلی به این نکات توجه نمیشود. بهویژه در شرایط فعلی که فضای مجازی قدرت گرفته است و هر حضور جشنوارهای که الزاماً خیلی اهمیت خبری هم ندارد، مورد توجه قرار میگیرد.
شاهرخی در ادامه صحبتهای خود افزود: بخشی از ماجرا هم به پخشکنندههایی برمیگردد که تعدادشان در سالهای اخیر زیاد هم شده است. این پخشکنندهها به شکل موردی و یا پکیجی، پول از فیلمسازان دریافت میکنند. گاهی ثبتنام یک فیلم در یک جشنواره نیاز به پرداخت مبلغ دارد که از ۱۰ الی ۱۵ دلار این مبالغ شروع میشود تا ۱۰۰ دلار. این بحثش جدای از نکتهای است که میخواهم عرض کنم. برخی پخشکنندهها هستند که مثلاً به یک فیلمساز میگویند ما ۱۵ میلیون تومان میگیریم برای حضور فیلمت در ۱۰۰ جشنواره. وقتی روال به این شکل میشود، برای آنکه آمار حضور جشنوارهای یک فیلم بالا برود باید ثبتنامهای بیشتری هم صورت بگیرد که خواهناخواه فرد به سمت جشنوارههایی با کیفیت پایینتر کشیده میشود.
فیلمسازان اندکی صبر و حوصله داشته باشند
وی تأکید کرد: این معضل یک پدیده چند جانبه است که پخشکننده، فضای رسانهای و فیلمساز بهعنوان مالک فیلم در آن دخیل هستند. این سه عامل گاهی دست به دست هم میدهند و اتفاقاتی را رقم میزنند که خیلی خوشایند نیست. شاهد هستم افرادی که به من مراجعه میکنند، وقتی میبینند ما مبلغی دریافت نمیکنیم و تنها در صورت موفقیت در فروش فیلم، درصدی را میگیریم، باور نمیکنند و محترمانه میگویند که شما انگار این کاره نیستید! فیلمسازان ما باید اندکی صبر و حوصله داشته باشند، به پخشکننده باید اجازه دهند تا فرآیند اصولی این ماجرا طی شود. اینکه بخواهند زودتر به جشنوارهها برسند و برای آن خبر کار کنند، این آسیب است. رسانهها هم باید دقت داشته باشند تا روی خبرهای واقعاً مهم در این حوزه مانور بدهند. هر خبر و هر جشنوارهای ارزش توجه ندارد.
این پخشکننده درباره مانور رسانهای برخی فیلمسازان روی تعداد حضورهای جشنوارهای آثارشان مطرح کرد: گاهی فیلمساز روی تعداد ثبتنام فیلمش در جشنوارههای بینالمللی مانور میدهد و مثلاً میگوید در ۴۰۰ جشنواره ثبتنام کردهام که اساساً هیچ ارزشی ندارد. اگر فیلمی در ۴۰۰ جشنواره حضور پیدا کرده و به نمایش درآمده است، طبیعتاً اعتباری برای آن فیلم محسوب میشود که البته در واقع چنین ارقامی وجود ندارد و مثلاً یک فیلم در ۵۰ جشنواره شاید حضور داشته باشد.
وی در عین حال تأکید کرد: در این موارد وزن جشنوارهها هم مسئله است. برخی جشنوارهها مثل ایدفا در حوزه فیلم مستند، جشنوارههای اسمی و سنگین محسوب میشوند و از این جهت اهمیت دارند که میدانید اگر فیلم شما به «ایدفا» برود، همه آدمهایی که در حوزه فیلم مستند فعال هستند، این رویداد را رصد میکنند. پس حضور در چنین رویدادی حائز اهمیت است. یا جشنوارهای اعتبار اسمی دارد، یا احتمال فروش فیلم در آن وجود دارد، یا جوایز نقدی خوبی دارد و یا حداقل احتمال حضور عوامل در آن وجود دارد. یک جشنواره حداقل یکی از این چهار مورد را باید داشته باشد تا بگوییم ارزش حضور دارد. وقتی ملاک کلن به سمت کمیت میرود، شاهد کمتوجهی به این موارد هستیم.
جشنوارهها باید ویترینی برای فروش فیلم باشند
شاهرخی در ادامه توضیح داد: جشنواره از نگاه ما بهعنوان پخشکننده، ویترینی برای فروش فیلم است. همه تلاش ما از حضور یک فیلم در جشنواره این است که در نهایت بتوانیم آن را بفروشیم. اگر بخواهیم در تعداد بالایی جشنواره حضور داشته باشیم و نتوانیم فیلم را هم بفروشیم ارزش خبری پیدا نمیکند. هر کدام از جشنوارهها، یکی از چهار المان بالا را پررنگتر در اختیار داشته باشد، قطعاً اعتبار و اهمیت حضور در آن هم بیشتر است. فیلمی که به جشنوارهای مانند «ونیز» میرود، اولاً شانس دیده شدنش بیشتر میشود، ثانیاً احتمال فروش بیشتری دارد، شانس جایزه نقدی خوب دارد و شرایط حضور عوامل فیلم هم در آن میتواند فراهم باشد، پس هر چهار عامل اصلی را دارد که به یک فیلم اعتبار بدهد.
این پخشکننده درباره اهمیت افزایش دانش فیلمسازان در حوزه حضورهای جشنوارهای هم گفت: در دهه هفتاد که ما کار در این حوزه را آغاز کردیم، تنها یک تقویم سالیانه از جشنوارهها وجود داشت که از سوی نشریه ورایتی منتشر میشد و در دفاتر پخش براساس آن کار میکردیم. از مقطعی همان جدول هم پولی شد، دیگر نتوانستیم آن را تهیهکنیم و پیدا کردن اطلاعات مرتبط با جشنوارهها بسیار سخت بود. امروز اما دهها پلتفرم وجود دارد که به راحتی اطلاعات جشنوارهها را در اختیار شما قرار میدهد و به راحتی هم میتوانید از طریق همانها ثبتنام کنید. البته اگر قرار است تهیهکننده یا کارگردانی خودش از این پلتفرمها استفاده کند و جشنوارههای خوب را شناسایی کند، نیاز به تخصص دارد. یک پخشکننده حرفهای و مجرب این مسائل را به خوبی بلد است اما چون برخی از این دوستان میخواهند سریع به نتیجه برسند و سریع آمار حضور جشنوارهای بهدست بیاورند، سراغ پخشکنندهها نمیآیند و میگویند خودمان این کارها را میکنیم.
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان درحالی به کار خود ادامه میدهد که رضایت مخاطبان از تغییر محل جشنواره و فقدان تبلیغات شهری لازم از برخی نکات برجسته این رویداد به حساب میآید.
منتخبی از آثار کمدی ایرانی و جهان، همزمان با هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) از شبکه نمایش پخش میشوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت پروین بهمنی از پژوهشگران معتبر موسیقی نواحی را تسلیت گفت.
سریال تلویزیونی «هم سایه» یکی از مجموعههای جدید و موفق تلویزیون در جذب مخاطب بود.