انتشار یک قطعه بیکلام موسیقی ایرانی توسط گروه جدید موسیقی «افرا»
گروه موسیقایی «افرا» که پاییز امسال تشکیل شده است، به تازگی یک قطعه موسیقی بیکلام ایرانی را به نام «نارون» منتشر کرده است.
گروه موسیقایی «افرا» که پاییز امسال تشکیل شده است، به تازگی یک قطعه موسیقی بیکلام ایرانی را به نام «نارون» منتشر کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، براساس فراخوان منتشر شده این دوره از جشنواره فیلم فجر، تا پایان مهلت قانونی ثبت نام برای شرکت در این رویداد، ۲ روز بیشتر باقی نمانده است.
براساس فراخوان این دوره از جشنواره آثاری که پروانه ساخت دارند و در هیچیک از رویدادها، جشنوارهها و بازارهای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند، میتوانند با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com جهت حضور در این رویداد ثبت نام کنند.
در این دوره، مهلت ثبتنام فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره تا ۳۰ آبان درنظر گرفته شده است.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در ۲ بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاشزاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی منتقدان، جعفر گودرزی دبیر چهاردهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از اعلام فراخوان این دوره در آیندهای نزدیک خبر داد و مهمترین شاخصه داوری این دوره را اعلام کرد.
وی درباره آثاری که قرار است در دوره چهاردهم مورد داوری قرار بگیرند، بیان کرد: سال ۹۹ جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در حالی به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد که قرارمان این بود که اکران سالانه سینما را در داوریمان مدنظر قرار دهیم و از داوری فیلمهای جشنواره فیلم فجر فاصله بگیریم اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی اکران و سینماها این مهم نمیتوانست همهجانبه صورت بگیرد.
گودرزی عنوان کرد: لذا در این دوره قرار است فیلمهای حاضر در سی و هشتمین و سی و نهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر که سال ۹۸ و ۹۹ برگزار شدند و همچنین آثار ایرانی حاضر در سی و هفتمین و سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در سالهای ۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شدند، مورد داوری قرار بگیرند.
به گفته وی، از دوره بعدی جشن، معیار داوری، یک سال اکران سینمای ایران خواهد بود.
دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در پایان یادآور شد: اعضای انجمن منتقدان داوری آثار این دوره را برعهده دارند و پس از جمعبندی آرا نتایج اعلام خواهد شد.
این دوره از جشن با تحولاتی در ساختار و در مسیر پویاتر شدن و تاثیرگذارتر شدن بر جریان سینمایی کشور برگزار میشود. جدیدترین خبرها و همچنین فراخوان چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی متعاقبا اطلاع رسانی میشود.
دوره سیزدهم این جشن بهمن ماه سال ۹۸ برگزار شد و وقفه بین ۲ دوره نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا و منع و محدودیت برپایی بسیاری از رویدادها بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، دراماتورژی در فیلم مستند، پروپوزالنویسی برای فیلم مستند، ایده Pitching از جمله موضوعات سمینار تخصصی سینمای مستند هستند که توسط انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و با همکاری «نون و قلم» برگزار می شود.
مدرس این سمینار علی شاهمحمدی و حضور در این سمینار برای همه علاقه مندان و اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند آزاد است. متقاضیان می توانند تا روز دوشنبه ۸ آذر برای حضور در این سمینار ثبت نام کنند.
این سمینار یک روزه چهارشنبه ۱۰ آذر در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار می شود.
علی شاه محمدی مدرس این دوره، استاد فیلمنامه نویسی دانشکده سینما تئاتر، فارغ التحصیل کارگردانی فیلم از دانشگاه سنت لوکاس بلژیک و بنیانگذار و مدیر مجموعه فیلمنامهنویسی «نون و قلم» است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از فیلمهای روی پرده و افزایش ظرفیت بسیاری از مشاغل و صنوف و با اشاره به مطاله خانواده سینِما و مردم، گفت: بسیاری از مردم، مدیران سالنهای سینما و صنوف تقاضا کردند تا با توجه به فروکش کردن کرونا در پی واکسیناسیون سراسری و پیرو استقبال مردم و خانوادهها از فیلمها در روزهای اخیر شرایطی فراهم شود تا محدودیت سقف ظرفیت ۵۰ درصدی برای بلیت فروشی در سالنهای سینما برداشته شود و سینماداران بتوانند از همه ظرفیت خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: مدتی است که اغلب دورکاریها به پایان رسیده و حتی دانشآموزان نیز بهصورت پارهوقت به مدارس بازگشتهاند و دانشگاهها نیز از چندی دیگر پذیرای دانشجویان خواهند بود، سینماها از معدود اماکنی هستند که محدودیتها در موردشان اعمال میشود.
به گفته وی، در شرایط فعلی بسیاری از پروازها، رستوران ها، اتوبوس ها و … از ۱۰۰ در صد ظرفیت هایشان استفاده می کنند پس طبیعی است مانند بسیاری از مشاغل و کسب و کارها سینماداران هم حق خود بدانند که برای ظرفیت کامل سالن بلیت بفروشند و جبران مافات روزهای گذشته را بکنند. در حال حاضر هر سالن سینما میتواند تنها ۵۰ درصد ظرفیتش بلیت بفروشد.
رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: به دنبال درخواست و مطالبه خانواده سینما، سینماداران و پخش کنندکان، در حال گفتگو با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مذاکره با ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم تا درصورت امکان و مناسب بودن شرایط ظرفیت بلیت فروشی سالن های سینما با حفظ پروتکلهای بهداشتی افزایش پیدا کند.
وی در پایان ضمن اظهار امیدواری از تعامل و همکاری ستاد مقابله با کرونا در این زمینه گفت: بدیهی است سینماها تابع پروتکل های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا خواهند بود و هر وقت تصمیم جدیدی اتخاذ شود بدان پایبند خواهند بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، آنونس فیلم سینمایی «کشتن خواجه» به کارگردانی عبد آبست منتشر شد. این اثر به عنوان تنها فیلم ایرانی در بخش مسابقه اصلی بیست و پنجمین دوره فستیوال «شب های سیاه تالین» حضور دارد، این جشنواره هم اکنون در شهر تالین استونی در حال برگزاری است.
«شبهای سیاه تالین» در رده جشنوارههای کلاس الف دنیا قرار دارد و یکی از مهمترین فستیوالهای سینمایی محسوب می شود.
بعد از جشنواره تالین، «کشتن خواجه» در بخش رقابتی ICFT-UNESCO پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی «گوا» هند به نمایش در می آید و در این بخش با ۹ فیلم دیگر از جمله فیلم جدید سمیح کاپلان اوغلو با عنوان «تعهد حسن» و «لینگویی» آخرین ساخته محمد صالح هارون برای به دست آوردن «مدال گاندی» به رقابت خواهد پرداخت.
جشنواره بینالمللی «گوآ» از ۲۰ تا ۲۸ نوامبر (از ۲۹ آبان تا ۸ آذر) در شهر ساحلی گوآ در جنوب غربی هند برگزار میشود.
«کشتن خواجه» دومین ساخته آبست بعد از «تمارض» است. داستان این فیلم درباره قاتل زنجیرهای است که مقتولین را توسط مقتولین به قتل میرساند.
این اثر را شهرزاد سیفی تهیه کرده و محصول شرکت «هیچ فیلم» است. پخش و فروش بینالمللی «کشتن خواجه» را محمد اطبایی در کمپانی «مستقلهای ایرانی» برعهده دارد.
عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: عبد آبست، تهیهکننده: شهرزاد سیفی، مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه، طراح صحنه و دکور: پیمان محمدی، موسیقی: کریستف رضاعی، تدوین: هایده صفی یاری، مجری طرح: جمشید ابراهیم کرمانی، مدیر تولید: سید دانیال کاشانچی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: ایمان بسیم، طراح جلوههای بصری: جواد مطوری، طراح گریم: احسان روناسی، طراح لباس: غزل آلوسی، طراحی و ترکیب صدا: انسیه ملکی، صدابردار: محمد شاهوردی، مدیر تدارکات: حمید پریز، عکاس: صمد قربانزاده، طراح جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، گرافیک و طراح پوستر: آرش صادقی لواسانی، مشاور رسانهای: گلاویژ نادری، ترجمه زیرنویس: معصومه لاهیجی، صنم کلانتری، منشی صحنه: سحر غمخوار، استوری بورد: حمید خلوتی، فیلمبردار: احسان اسکندری، نورپرداز: محمد خمیسآبادی، دستیار اول فیلمبردار: سعید خمیسآبادی، اصلاح رنگ دیجیتال: هوتن حقشناس، دستیار طراح صحنه: حمیدرضا عامری، دستیاران تولید: توماج گودرزی، مصطفی عمادی، ساخت آنونس: آرش صادقیلواسانی، بازیگران: ابراهیم عزیزی، وحید راد، میثاق زارع، ایمان بسیم، سارا محمدی، مه سیما کباری.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، در برنامه این هفته «پرانتز باز» که امشب ۲۸ آبان پخش می شود با کارشناسان درباره حرکت مثبت دولت جدید برای پخش فیلم های توقیف شده گفتگو خواهد شد.
«پرانتز باز» کاری از گروه برنامه های مستند و ترکیبی رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی، اجرای مجید واشقانی و کارشناسی علیرضا بهرامی، فرانک آرتا و نغمه دانش است که امشب ساعت ۲۱ از خانه کتاب به صورت زنده روی آنتن رادیو نمایش می رود.
ترجمه انگلیسی کتاب «فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی» توسط ربکا استینگل در لیدن هلند منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از انتخاب محمد خزاعی به عنوان رییس سازمان سینمایی وظایف مختلفی را بر دوش این مدیر جوان سینمایی قرار داده است که یکی از این وظایف «تعیین ضوابط شرایط شرکت در جشنوارههای سینمایی خارج از کشور» است. در واقع سالها است که سینمای ایران توانسته است در جشنوارههای بینالمللی جایگاه مناسبی پیدا کند و در همین راستا بسیاری از آثار سینمای ایران اعم از سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در رویدادهای بینالمللی موفقیتهای بسیاری کسب کرده است.
در کنار آن چندسالی است که بسیاری از سینماگران ایرانی نیز به عنوان داور در جشنوارههای بینالمللی حضور داشته و همین مساله سبب شده است تا چهره سینمای ایران پیش از قبل در سطح جهانی شناخته شود.
حضور گونههای مختلف سینمای ایران در جشنوارههای بینالمللی تنها مختص به حضور در جشنوارههای شناخته شده با درجه الف از جمله «ونیز»، «کن»، «برلین» نبوده و بسیاری از آثار ایرانی معمولاً در بسیاری از جشنوارههای نوپا حضور پیدا کرده و جوایزی نیز دریافت میکنند.
رییس سازمان سینمایی این روزها تصمیمات بسیاری گرفته که باعث ایجاد موج جدیدی در سینمای ایران شده است. اما اینکه چه ضوابط و مقرراتی در انتظار سینمای ایران برای حضور در جشنوارههای بینالمللی است هنوز مشخص نیست و میتوان گفت همین روزها باید در انتظار انتشار آیین نامه جدیدی درباره ضوابط شرکت در جشنوارههای خارجی باشیم.
البته این برای اولین بار نیست که مدیران دولتی سینمای ایران ضوابطی را در این زمینه به نگارش درآوردهاند، اما تا پیش از این نام آیین نامه برای آن در نظر گرفته نشده بود و بیشتر به عنوان بسته حمایتی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری برای فعالان در عرصه بینالملل سینمای ایران نام برده میشد.
این بسته حمایتی در بخشهای مختلف شامل موارد ذیل است:
حمایت از شرکتهای پخش بینالملل
ثبت شرکت پخش در خاک جمهوری اسلامی ایران با رعایت کلیه اصول مرتبط، توزیع محصولاتی که مجوزهای لازم را اخذ کرده باشند، ضرورت فعالیت در چارچوبهای قوانین مربوطه، تحویل گزارشهای منظم و فصلی در خصوص اقدامات به عمل آمده در راستای عرضه تجاری و فرهنگی، تحویل اسناد و مدارک مثبته در خصوص هزینهها در موارد درخواست حمایت.
حمایت از حضور در رویدادهای سینمایی در سطح بینالملل
در این بخش رویدادهای فرهنگی مورد حمایت گروه بندی شده است که شامل:
گروه الف: مراسم اسکار، مراسم گلدن گلوب و جشنوارههای کن، برلین و ونیز (اعم از رقابتی و غیر رقابتی)
گروه ب: بخشهای رقابتی جشنوارههای لوکارنو، سن سباستین، مسکو، کارلووی واری، ورشو، تالین، ماردل پلاتا، مونترال، توکیو، شانگهای، گوآ، قاهره، ترایبکا، تلوراید، ساندنس و پوسان.
گروه ج: بخشهای غیررقابتی رویدادهای مذکور در گروه ب به علاوه جوایز سینمای آسیاپاسیفیک و جشنوارههای تورنتو، لندن، ونکوور، رتردام، رم، سائو پائولو، جیفونی، بمبی، فیلمهای جدید نیویورک، شیکاگو و رباط مراکش.
گروه د: جشنوارههای زلین، سینِکید، لوکاس فرانکفورت، بوسترکپنهاگ، فریبورگ، مانهایم، تسالونیکی، ادینبورو، نانت، سارایوو، وایادولید، زوریخ، استکهلم، گوتبورگ، هامبورگ، گنت، ویناله، مونیخ، استانبول، پرتقال طلایی آنتالیا، پکن، هنگ کنگ، توکیو فیلمکس، سیدنی، ملبورن، منبر طلایی مولودیست، مینسک، سن فرانسیسکو، سینمای نوین مونترال، زرد آلوی طلایی ایروان، سلیمانیه، بغداد، هرات، قازان، کرالا، پونه، جاده ابریشم چین پاکستان، دوربان، زنگبار، کارتاژ، تفلیس، باتومی، دیدار دوشنبه.
حمایت از عرضه آثار فرهنگی و اعزام سینماگران به مجامع بینالمللی
در این بخش کمک هزینههای مالی برای آثار و سینماگران چه به عنوان داور و چه به عنوان صاحب اثر در نظر گرفته شده است که سقف حمایت با توجه به بودجه سالانه سینما با تغییراتی همراه است.
البته لازم به ذکر است این حمایتها در خصوص عرضه فرهنگی حداکثر سه نوبت در سال به یک موسسه پخش کننده تعلق میگیرد، همچنین حمایت برای هر فیلم حداکثر دو نوبت به نمایندگان فیلم تعلق میگیرد. همچنین در زمینه حضور هنرمندان به عنوان داور در جشنوارههای بینالمللی حداکثر سه نوبت در سال برای هر شخص حقیقی در نظر گرفته شده است.
حمایت از حضور در بازارهای جهانی
این بخش شامل برگزاری چتر سینمای ایران توسط بنیاد سینمایی فارابی و حمایت از بازاریابی آثار برای عرضه در بازارهای جهانی است.
با بررسی ضوابط این بسته حمایتی میتوان به این نتیجه رسید که تقریباً هیچ نوع محدودیت موضوعی حداقل به صورت ضوابط مکتوب تا به امروز برای تولیدات سینمایی وجود نداشته است.
یکی از نکاتی که این روزها درباره دیدارهای محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی جالب است، دیدار با سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه طی روزهای گذشته بود. در این دیدار به موارد مختلفی اشاره شد که توجه به آن میتواند در پیش بینی سیاستهای سازمان سینمایی در حوزه سینمای بینالملل تاثیرگذار باشد.
به عنوان مثال در این دیدار محمد خزاعی بیان کرده بود که در حوزه سینمای بینالملل ایران باید برنامهریزیهایی در زمینه مشترکات فرهنگی، آرمانی و آیینی با کشورهای دیگر صورت گیرد و در ادامه تاکید کرده است که به دلایل مختلف سطح نفوذ سینمای ایران در کشورهای منطقه نسبت به سایر کشورها بسیار کم است که علتهای مختلفی دارد و طبعاً بخشی از این علتها به عملکرد خودمان و بخشی دیگر به ساختار فرهنگی آن کشورها مربوط میشود.
رئیس سازمان سینمایی همچنین در این دیدار به تشکیل «شورای همکاری بینالملل سینما» اشاره و وظیفه آن را آسیبشناسی حضور سینمای ایران در منطقه و جهان و همچنین، ارائه راهکارهایی برای استفاده از فرصتها با هدف اکران و نمایش فیلمهای ایرانی و تولیدات مشترک به صورت تخصصی دانسته است.
از طرفی دیگر سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این دیدار تدوین یک سند بالادستی با ایجاد پروژه راهبردی تقویت حضور پررنگ سینمای ایران در خارج از کشور اشاره کرد و بر تولید فیلمهایی با موضوع مقاومت و آثاری با موضوع چهرههای تاریخی و نخبه کشور تاکید داشته است.
پررنگ شدن حضور سینمای ایران در منطقه، دستهبندی و اولویتبندی موضوعی فیلمها برای حضور در جشنوارههای بینالمللی و تمرکز بر افزایش تولیدات مشترک فرهنگی و آیینی از جمله مواردی است که میتواند پیش از گذشته در مورد توجه قرار گیرد.
باید منتظر ماند و دید آیا مدیریت جدید سینمای ایران برنامهای مدون در این حوزه خواهد داشت و آییننامه احتمالی در دست تدون در این حوزه چه سرفصلهایی را شامل میشود؟
نمایشگاه آثار زندهیاد مهرزمان فخارمنفرد در گالری آسمان برج آزادی افتتاح شد.