X

بایگانی آذر 4, 1400

دفتر سینمایی

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کانون کارگردانان خانه سینما، ویژه برنامه شب داریوش فرهنگ با حضور جمعی از سینماگران روز چهارشنبه ۳ آذر ماه در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد. اجرای این مراسم را منصور ضابطیان برعهده داشت.

محسن امیر یوسفی: منتظر آثار درخشان دیگر داریوش فرهنگ هستیم

در ابتدای این مراسم محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: امشب برای قدردانی از یک عمر فعالیت هنری آقای داریوش فرهنگ در اینجا جمع شده‌ایم. کارگردان، نویسنده و بازیگری که فعالیت کارگردانی هنری خود را از دهه شصت آغاز کرد. مایلم در این فرصت نگاهی کوتاه به اولین دهه فعالیت آقای فرهنگ در دهه شصت داشته باشم.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

وی افزود: در دهه شصت فیلم‌های درخشانی ساخته شدند که نتیجه تلاش و کوشش کارگردانان و سینماگرانی بود که تلاش داشتند سینما را فارغ از هر حکم و مصلحت و سلیقه‌ای زنده نگه دارند و در این امر موفق هم بودند. یکی از این کارگردانان آقای داریوش فرهنگ بود. و کارگردانی سینما را با ساخت فیلم نیمه بلند رسول پسرابوالقاسم در سال ۱۳۶۰ آغاز کرد و بعد کارگردانی سریال افسانه سلطان و شبان را در سال ۶۲ انجام داد. سریالی ماندگار، طناز و پرمخاطب که هنوز هم بعد از گذشت چهل سال می‌تواند الگوئی برای صدا و سیمای فعلی باشد که متاسفانه روز به روز مخاطب و تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد. پس از آن آقای فرهنگ دو فیلمنامه ماندگار اتوبوس و کفش‌های میرزانوروز را در سال ۶۴ نوشت که هنوز هم فیلمنامه‌های مثال زدنی در سینمای کمدی ایران هستند، هرچند متاسفانه سالهاست که فیلمنامه‌های کمدی جای خود را به دلقک نویسی و لوده نگاری داده‌اند.

محسن امیریوسفی: آقای فرهنگ شما با کارنامه آغازین خود دهه شصت و ۴۰ سال فعالیت سینمائی نامی ماندگار در سینمای ایران هستید و امیدوارم امشب را به عنوان آغازی بر شروع دوباره فعالیت سینمائی خود بدانید رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در ادامه با اشاره به کارنامه کاری داریوش فرهنگ گفت: آقای فرهنگ در سال ۶۵ اولین فیلم سینمائی خود به نام طلسم را ساخت فیلمی که در نوع کارگردانی و روایت و فرم گرائی برخلاف جریان تحمیلی فیلم‌های آن زمان بود و به ظاهر در ژانر ترس و معمائی است ولی در اصل عاشقانه ای است با فیلمبرداری درخشان آقای زرین دست که نمونه‌ای مثال زدنی در سینمای ایران است. از حضور به یادماندنی زنده یادها جمشید مشایخی و پرویز پورحسینی باید گفت و نیز شروع اولین نقش آفرینی سینمائی آتیلا پسیانی. طلسم از آخرین فیلم هائی هم بود که خانم سوسن تسلیمی بازیگر تکرارنشدنی سینمای ایران در آن ایفای نقش کرد و یکسال بعد از ایران رانده شد.

کارگردان «آشغال‌های دوست داشتنی» با تاکید بر اینکه داریوش فرهنگ با «دو فیلم با یک بلیت» در سینمای حادثه‌ای و مردم پسند در حافظه سینمای ایران ثبت شده، ادامه داد: هنوز هم منتظر فیلمی با چنین کارگردانی و فیلمنامه‌ای همراه با بازی فوق العاده بازیگران آن به خصوص آقای مهدی هاشمی هستیم که نیاز امروز تماشاگران سینمای ایران است.

امیر یوسفی ادامه داد: لازم است در این دوران قحطی سریال‌های درخشان تلویزیونی دوباره یادی کنم از سریال ماندگار افسانه سلطان و شبان که نمونه‌ای درخشان از قصه‌های ایرانی و شرقی و اقتباسی تصویری از مینیاتورهای ایرانی است. اتفاقی که بعد از آن کمتر در فیلمها و سریالهای ایرانی افتاد. نمونه آن تیتراژ خاطره برانگیز این سریال با طراحی استاد اصغر بهمن زاده و موسیقی گوشنواز زنده یاد بابک بیات است که جهان این افسانه شرقی را به خوبی بیان می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: جناب آقای داریوش فرهنگ بسیار مفتخرم که شب کانون کارگردانان سینمای ایران را به شما اختصاص دادیم و ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید. آقای فرهنگ شما با کارنامه آغازین خود دهه شصت و ۴۰ سال فعالیت سینمائی نامی ماندگار در سینمای ایران هستید و امیدوارم امشب را به عنوان آغازی بر شروع دوباره فعالیت سینمائی خود بدانید. منتظر آثار درخشان دیگری به کارگردانی و نویسندگی جنابعالی هستیم.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

در ادامه این برنامه اصغر بهمن زاده در قالب یاد داشتی یاد داریوش فرهنگ را گرامی داشت.

مدیرعامل خانه سینما: من همیشه نگران داریوش هستم!

در ادامه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما گفت: رابطه من و داریوش براساس دوستی و رفاقتی است که حتی اگر به حاشیه کشیده شود متعلق به خود ماست. من همیشه نگران وی هستم. البته در ادببیات ما نگرانی منشاء منفی دارد اما من از این منظر سخن نمی‌گویم.

مدیرعامل خانه سینما: رابطه من و داریوش براساس دوستی و رفاقتی است که حتی اگر به حاشیه کشیده شود متعلق به خود ماست شاهسواری با بیان اینکه این نگرانی به دلیل عشق و دوستی است وگرنه بدون عشق و دوستی و معرفت نگرانی معنی ندارد، تصریح کرد: اگر نگران وطن هستیم به این دلیل است که دوستش داریم. همه جهان دوره‌های سختی را گذرانده، بخشی بخاطر کرونا و بخشی به دلایل دیگر است اما به نظر من جهان را همانگونه که هست باید بپذیریم تا امکان تغییر آن برایمان فراهم باشد.

وی افزود: یکی از قرون فاجعه بار تاریخی مستند شده قرن ۱۹ است که قرن بردگی است. اما در همین قرن هم افرادی چون نیچه ای را داریم که جهان را به معنایی ترک می‌کنند و بردی، آهنگساز که با موسیقی اش همچنان لذت می‌دهد. در قرن بیستم جنگ جهانی اول و بیماری‌های عجیب و غریب را داریم اما در همان مقطع هم از سینما و موسیقی و نقاشی بهره می بریم. در صدسال گذشته روزهای پرحادثه ای را گذرانده‌ایم و در این دوران هنرمندان نقش غریبی ایفا کردند. از دهخدا و بهار تا کیمیایی و سمندریان اسامی را که در ذهن از گذشته تا کنون مرور کنیم می‌بینیم هنرمندان ما جهان پر از رنج و عذاب را تعبیر و تفسیر کرده‌اند.

مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه گفت و گو راجع به بزرگداشت‌ها اگر آینده نگر و گذشته نگر نباشد راه به جایی نمی‌برد، گفت: گذشته مهم است و با قیچی ایدئولوژی نباید این گذشته از ما گرفته شود. هنرمندان و متفکران نقش بزرگی را در این سال‌ها ایفا کردند. همگی ما در این صحنه زندگی نقش‌هایی را برعهده داریم که موظفیم به بهترین نحو آن را اجرا کنیم. به گذشته نگاه و آینده را بسازیم. ساختن آینده توسط هنرمندان و سینماگران و غیره یادآوری جلوه دیگری از زندگی به ما است و داریوش فرهنگ یکی از این هنرمندان است و من از کانون کارگردانان برای برگزاری این مراسم سپاسگزارم.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

مسعود کرامتی: چرا داریوش فرهنگ فرصت فیلمسازی ندارد

مسعود کرامتی، بازیگر و کارگردان سینما در این نشست ضمن ابراز تاسف از فیلم نساختن برخی هنرمندان از جمله داریوش فرهنگ گفت: چرا فرهنگ مانند بسیاری از دوستان قدیمی فرصت فیلم سازی ندارد و چرا باید ۱۲ یا ۱۰ سال بگذرد و نتواند کارگردانی کند؟ او هرچند در فیلم‌های بسیاری به عنوان بازیگر حضور داشته اما برای من همچنان یک کارگردان است. البته من نمی‌خواهم اینجا راجع به سینما و البته شرایط جامعه غر بزنم.

مسعود کرامتی: چرا فرهنگ مانند بسیاری از دوستان قدیمی فرصت فیلم سازی ندارد و چرا باید ۱۲ یا ۱۰ سال بگذرد و نتواند کارگردانی کند؟ این بازیگر و کارگردان با بیان خاطرات گذشته گفت: من زمانی که نوجوان بودم عشق فیلم فارسی داشتم اما به تاسی از برادرم وارد تئاتر شدم و در همان فضا یکی از کسانی که من را به سمت تحصیل رشته تئاتر سوق داد، داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی بودند. گروه تئاتر دانشجویی دانشگاه تهران به اسم گروه پیاده موفق ترین گروه هنری تاریخ ایران بود و در این گروه از داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی مهره‌های اصلی گرفته تا پرویز پورحسینی، سوسن تسلیمی، علیرضا خمسه، مرضیه برومند فعالیت می‌کردند و آرزوی من قرار گرفتن در این جماعت بود.

کرامتی افزود: بعد از انقلاب فرهنگی و تغییراتی که رخ داد، داریوش فرهنگ سریال سلطان و شبان را ساخت که از بهترین‌ها بود. تصویری که من از داریوش فرهنگ در محافل می‌دیدم به نظر جدی و ترسناک بود تا اینکه در سریال بی گناهان به وی نزدیک شدم. اولین روز فیلم برداری با ترس و لرز آمدم و ماه‌ها بهترین خاطرات زندگی من رقم خورد. داریوش فرهنگ کودک هفت هشت ساله‌ای معصوم است.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

یاری: نام خانوادگی داریوش فرهنگ برازنده اوست

عباس یاری، منتقد سینما با اشاره به اینکه به عنوان روزنامه نگار قدیمی بهتر است دباره داریوش فرهنگ بنویسم، عنوان کرد: مایلم درباره یک ویژگی مهم داریوش فرهنگ سخن بگویم. کسی که و فامیلی اش بسیار برازنده اش است. فردی واقعاً فرهنگی و بدون عقده است. ما در کوچه سام که دفتر مجله فیلم بود بچه محل بودیم و چهره‌های فرهنگی بسیاری در مصاحبت با این داریوش فرهنگ رفت و آمد داشتند.

وی با تقدیر از کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: زمان و مکان مناسبی را برای برگزاری این بزرگداشت انتخاب کردید. موزه سینما و دفتر فیلمخانه ملی ایران که بخشی از سندهای مهم تاریخ سینمای ایران در اینجاست.

در ادامه این مراسم پیامی ویدیویی از آتیلا پسیانی نمایش داده شد که در بخشی از آن با اشاره به آغاز همکاری اش با داریوش فرهنگ گفت: در سال ۶۴ اولین فیلم جدی را با نام طلسم برای فرهنگ بازی کردم که عشق اول ما بود. من چهار فیلم با داریوش فرهنگ کار کردم و امیدوارم چهار فیلم دیگر برای وی بازی کنم.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

امینی: «طلسم» نشان دهنده عشق و علاقه سازنده‌اش به سینماست

احمد امینی، از اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: از من خواسته‌اند راجع به فیلم طلسم صحبت کنم و من نگاهی به مجلات آن سال‌ها انداختم. این فیلم در جشنواره‌های متعدد بین المللی از جمله مسکو و لندن، پیونگ یانگ، هنگ کنگ و کنت بلژیک حضور پیدا کرد و من هم در مجله «نقد فیلم» درباره این فیلم بسیار نوشتم.

احمید امینی: فیلم «طلسم» و «دو فیلم با یک بلیت» مهم‌ترین شاخصه شان بلندپروازانه داریوش فرهنگ است است و تمام تلاشش این بود که ایده‌های بلندپروازانه اش را به تصویر بکشد این کارگردان ادامه داد: پس از نمایش فیلم در جشنواره فیلم لندن کانال ۴ تلویزیون لندن برای پخش این فیلم را خریداری کرد. جان جیلت منتقد مشهور آن سال‌ها در نشریه جشنواره لندن نوشت «برای یک سوپرایز غیرمنتظره و لذت بخش از ایران آماده باشید.»

وی با اشاره به گزارشی که مرحوم محمدرضا اعلامی درباره جشنواره جهانی فیلم مسکو و حضور «طلسم» در این جشنواره در مجله فیلم نوشته، افزود: در این گزارش آمده که فیلم دیر به جشنواره رسید و در بخش جنبی به نمایش درآمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. داریوش فرهنگ پیش از شروع فیلم روی سن رفت و چند جمله روسی را که از مترجم یاد گرفته بود برای تماشاگران ادا کرد که به مذاق آنها خوش آمد.

امینی با بیان اینکه در رای گیری های پایان سال منتقدان در سال ۶۶ که فیلم‌های خوش ساخت بسیاری در لیست بود فیلم طلسم فیلم دوم او بوده، تصریح کرد: در آن سال طلسم رتبه پنجم را کسب کرد. این فیلم نشان دهنده عشق و علاقه سازنده‌اش به سینماست.

وی درباره سریال بی گناهان عنوان کرد: سریال بی گناهان را که کار می‌کردیم چهار کارگردان همزمان بازی می‌کردند و باید بگویم فرهنگ بسیار خوش فکر است و ایده‌های بسیار زیادی دارد. فیلم «طلسم» و «دو فیلم با یک بلیت» مهم‌ترین شاخصه شان بلندپروازانه داریوش فرهنگ است است و تمام تلاشش این بود که ایده‌های بلندپروازانه اش را به تصویر بکشد.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

جابر قاسمعلی: ما سینماگران به جز خودمان کسی را نداریم

جابر قاسمعلی، فیلمنامه نویس با بیان خاطرات گذشته‌اش با داریوش فرهنگ عنوان کرد: هردو چهره جدی و به ظاهر خشنی داریم؛ داریوش فرهنگ از نوع کارگردانانی و من از نوع نویسندگی. البته هر دو روحیه رومانتیک داشتیم من آشکار و او پنهان. سریال «راه شب» را کار می‌کردیم و هر قسمتی را که می‌نوشتم برای محمد مسعود و مهدی هاشمی و فرهنگ می‌خواندم. وسط فیلمنامه بیرون می‌رفت و برمی‌گشت و می‌گفت خوب بقیه اش. یک بار گفت خوب نشد و اشک ام را در نیاوردی. آنجا بود که فهمیدم موضوع چیست. رفاقت ما با دعوا شروع شد و به همین دلیل مستحکم شد.

وی با اشاره به تجربه نوشتن «طلسم شدگان» گفت: در این فیلم هردو روبروی هم راجع به فیلم گپ می‌زدیم و انگار نه انگار سه سال قبل دعوای مان شده بود و او اصلاً به روی من نیاورد. وقتی بعدها از او پرسیدم چرا به روی خودش نیاورد گفت، ما سینماگران بجز خودمان مگر کسی را داریم. این درس توی گوشم ماند.

قاسمعلی با مرور سال‌های رفاقتش با داریوش فرهنگ خاطرنشان کرد: نگاه به چهره خشنش نکنید وی کودک معصومی است و ظاهر و باطنش یکی است. تکلیف با همچین آدمی روشن است و او قلبی از طلا دارد.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

روحانی: فرهنگ در بازیگری باهوش و شاد بود

امید روحانی، بازیگر و منتقد سینما درباره فرهنگ گفت: من هم مانند بسیاری معتقدم «طلسم» فیلم کشف نشده‌ای است اما یک تجربه آخر دارم. من این اقبال را داشتم که سه سال قبل و پیش از کرونا در یک تئاتر با داریوش فرهنگ همبازی باشم. سه ماه تمام می‌آمد و هر روز بدون وقفه با قیافه‌ای عبوس تمرین می‌کرد. پس از پایان اجرا جوانی شاد و خندان می‌شد که گویا جهان را به او داده‌اند.

وی افزود: اگر لذت یک بازی تا این حد زیاد است باید دید داریوش فرهنگ هنگام کارگردانی چه می‌شود. امیدوارم این اقبال را داشته باشم که یک بار او را هنگام کارگردانی فیلم ببینم.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

در ادامه این مراسم پیامی تصویری از علیرضا مجلل روی پرده رفت.

مجلل: فرهنگ ظاهر سخت و اراده سختکوشی دارد

علیرضا مجلل، از پیشکسوتان سینمای ایران در قالب ویدیویی در این نشست حضور پیدا کرد و گفت: تجربه حضور در گروه تئاتر پیاده که سرشاخه اش داریوش فرهنگ بود برای من جالب بود. فرهنگ در آن زمان به آینده هنر فکر می‌کرد. نتیجه این بود که اولین و درخشان‌ترین نسل فارغ التحصیل آن دانشگاه در دنیای فرهنگ و هنر باقی ماندند و همچنان فعالیت می‌کنند. داریوش فرهنگ ظاهراً بسیار سخت است و ارتباط برقرار کردن با وی مشکل است اما انسانی عاطفی است که برای رسیدن به خواسته‌هایش پرتلاش است.

مهدی هاشمی: دوام دوستی ام با فرهنگ به دلیل کار تئاتر است

مهدی هاشمی هم در این مراسم با بیان اینکه عمری است که با داریوش فرهنگ رفیق است، گفت: او مردی احساساتی است که حتی با دیدن فیلم‌های هنری هم اشک می‌ریزد. ده سال تئاتر کار کردیم و به تدریج در کار به این نتیجه رسیدیم که من باید بازی کنم و او نویسندگی و کارگردانی را به دست بگیرد. داریوش بسیار کارگردان خوبی است.

وی با تاکید بر اینکه جسارت فرهنگ او را هم با خود همراه می کرده، بیان کرد: همیشه از او بابت دوستی اش سپاسگذارم. دوستی که دوام آن به دلیل کار تئاتر است. بازیگری در فیلم‌های داریوش تفریح هم بود و همین بازی در فیلم دیگر کارگردانان را برای من سخت می‌کرد. خوشحالم که او کارگردان من بوده و هست. او دوست من است و دوستی شبیه به او کمیاب است.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

داریوش فرهنگ: خوشحال نیستم چون هم‌وطن من خوشحال نیست

در انتهای برنامه داریوش فرهنگ با تقدیر از سخنرانان گفت: من مدتی است احوال خوشی ندارم. آرامش ندارم و در یک کلام خوشحال نیستم چون هم وطن من خوشحال نیست. می‌خواستم در این موارد بیشتر حرف بزنم اما اواخر جلسه است و باید خوشحالی خودم را از لطف کانون کارگردانان، مهمانان، موزه سینما و فیلمخانه اعلام کنم. با وجود این بحران‌ها و لبخندهای فراموش شده مردم نمی‌توانم خوشحال باشم ولی امیدوارم هرچه زودتر کرونا ریشه کن شده و کسب و کارها رونق گرفته و بار دیگر چشمان بی فروغ پرفروغ شود.

در انتهای این مراسم با حضور اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران شامل محسن امیریوسفی، مصطفی کیایی، قدرت الله صلح میرزایی، وحید موسائیان، محمدرضا عرب، مهرداد خوشبخت و احمد امینی از داریوش فرهنگ با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد. همچنین لوح تقدیر موزه سینما با حضور مهران عباسی مدیرعامل این موزه از سوی مهدی هاشمی به این کارگردان و بازیگر اهدا شد.

محمدعلی نجفی، غلامرضا موسوی، ابراهیم وحیدزاده، شهرام اسدی، مسعود نوابی، لادن طاهری، محمد موفق، عزیزالله حاجی مشهدی، اردشیر شلیله، بیژن میرباقری، اکبر حر و … از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

شب «داریوش فرهنگ» به دبیری وحید موسائیان برگزار شد و نمایش فیلم سینمایی «طلسم» پایان بخش این مراسم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مادر علی انصاریان: این اولین بار است که بدون علی به سینما آمده‌ام – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مراسم گرامی‌داشت یاد علی انصاریان بازیگر فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» همزمان با آغاز اکران این فیلم عصر چهارشنبه سوم آذر توسط بنیاد سینمایی فارابی در سینما فرهنگ برگزار شد.

کاوه صباغ‌زاده کارگردان این فیلم در ابتدای این مراسم گفت: به مناسبت آغاز نمایش عمومی فیلم به یاد علی انصاریان اینجا جمع شده‌ایم اما من ترجیح می‌دهم اینگونه نگاه کنم که علی انصاریان زنده است، اینجا حضور دارد و در قلب ماست. او با همان لبخند همیشگی‌اش در این سالن نشسته تا در اولین روز اکران عمومی فیلمش، «رمانتیسم عماد و طوبا» را با هم ببینیم.

در ادامه این مراسم سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اهدای لوح تقدیر از کاوه صباغ‌زاده کارگردان فیلم تقدیر کرد.

علی انصاریان نقش ماندگاری در زندگی اش گذاشت

وی در این مراسم گفت: ای کاش این گردهمایی، مراسم افتتاح فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» با حضور علی انصاریان بود. ما اینجا جمع شده‌ایم تا یادش را گرامی بداریم. آقای انصاریان جدای از اینکه یک فوتبالیست حرفه‌ای بود که در هنر ورود پیدا کرده بود و نقش آفرینی می‌کرد، نقش ماندگاری در زندگی‌اش گذاشت و آن هم زندگی خوب، پر از خیر و برکت بود و کارهای خوبی که از خود بر جای گذاشت. از همه مهم‌تر رضایت مادر شریف‌شان که همواره از او توصیف می‌کنند که این رضایت، بسیار ماندگار است. یاد او، مهرداد میناوند و همه هنرمندانی را که ویروس منحوس کرونا از ما گرفت، گرامی می‌دارم.

سپس مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده فیلم روی صحنه رفت و گفت: علی انصاریان از هنرمندان و ورزشکاران شریف بود و من باور نمی‌کنم که او در بین ما نیست. او نمونه بود و در این چهار دهه‌ای که من در سینما کار می‌کنم، یکی از انسان‌ترین و شریف‌ترین رفقای من بود.

حرف‌های مادری که بدون علی به سینما آمد!

مادر زنده‌یاد علی انصاریان نیز در این مراسم از حضار و برگزارکنندگان این مراسم قدردانی کرد و گفت: همیشه با علی به سینما می‌آمدم و این اولین باری است که بدون او و به تنهایی در سالن سینما حاضر شده‌ام.

در این بخش لوح یادبود بنیاد سینمایی فارابی و هدایایی از سوی سازندگان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به او اهدا شد.

پایان بخش این مراسم عکس یادگاری عوامل سازنده فیلم روی صحنه بود و در ادامه با نمایش فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»، اکران عمومی این فیلم افتتاح شد.

فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» از آثار خانواده محور سال‌های اخیر است که در آن، پاسداشت نهاد خانواده و فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم تولید بنیاد سینمایی فارابی است که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر نامزد کسب دو سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (پیام آزادی) و بهترین بازیگر نقش اول زن (الناز حبیبی) شد.

الناز حبیبی، حسام محمودی، زنده‌یاد علی انصاریان و مرتضی‌علی عباس‌میرزایی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت ابراهیم داروغه‌زاده از جشنواره‌های موضوعی در «سینماسلامت» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، قسمت پنجم برنامه سینما سلامت، ۴ آذر از ساعت ۲۰ با حضور ابراهیم داروغه‌زاده پزشک، دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم سلامت به روی آنتن می‌رود.

در توضیحات تکمیلی این برنامه آمده است:

شبکه سلامت با هدف نقد و بررسی و آسیب شناسی آثار تولیدی سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و همچنین افزایش سواد رسانه‌ای سلامت، این برنامه را به صورت هفتگی و با حضور کارشناسان حوزه سلامت، فیلمسازان و منتقدان سینما روانه آنتن می‌کند.

در قسمت پنجم برنامه در خصوص وضعیت فیلم‌های سینمایی در حوزه سلامت، جایگاه جشنواره‌های سینمایی و ارتباط آنها با حوزه سلامت و همچنین بحث بررسی نیاز و یا ضرورت جشنواره‌های موضوعی با دکتر ابراهیم داروغه‌زاده گفتگو شده است.

تهیه کنندگی این برنامه را شهرام رفیعی فر، کارگردانی را سید محمدحسین پورفاضلی، سردبیری را مهدی حاجی میرآقا و اجرای آن را محمدرضا مقدسیان برعهده دارد.

سینما سلامت در ۵۲ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به صورت هفتگی پنج شنبه‌ها ساعت ۲۰ و تکرار ساعت ۱۶ روز جمعه از شبکه سلامت پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات انتخاب بخش «شهید آوینی» جشنواره «سینماحقیقت» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حسین خورشیدی، محمد شکیبانیا و بهمن حبشی اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه «شهید آوینی» پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هستند.

حسین خورشیدی متولد سال ۱۳۴۲ نویسنده، پژوهشگر، فیلمنامه‌نویس و مدیر فرهنگی است. در کارنامه حرفه‌ای او نگارش فیلمنامه‌های «قطعه‌ای از بهشت» و «روزهای آتش در دهه هفتاد»، مشارکت در نگارش فیلمنامه‌های «دیده‌بان»، «مهاجر»، «کرخه تا راین» و «حامد» با ابراهیم حاتمی‌کیا، تالیف چند عنوان داستان و رمان دفاع مقدس دیده می‌شود. خورشیدی معاون تحقیق و پژوهش انجمن سینمای دفاع مقدس، مدیر مدرسه کارگاهی فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری، معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و عضو ستادهای برگزاری، هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره‌های مختلف بوده است.

بهمن حبشی متولد ۱۳۴۰ در مراغه، دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه است. او مدیرکل طرح و برنامه شرکت صبا، مدیر کل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدرس دانشگاه و … بوده است. بهمن حبشی همچنین به عنوان مشاور تولید در چند سریال و فیلم سینمایی حضور داشته است.

محمد شکیبانیا متولد ۱۳۵۱ مستندساز و تهیه‌کننده تلویزیون، دانش آموخته کارشناسی مخابرات و کارشناسی ارشد سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی است. او هم‌اکنون معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و تهیه‌کنندگی مجموعه‌های مستند «ایران و غرب» و «جنگ به شیوه آمریکایی» و فیلم‌های مستند ترینیتی: دانشمند، سیاستمدار و بمب، من انرژی هسته‌ای نیستم، فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه، زمناکو، مادرکشی، مارکوپولو یک سفر امروزی (برای شبکه فونیکس)، ایران بدون آب (برای شبکه آرته)، حیات وحش ایران (برای شبکه نشنال جغرافی) را در کارنامه دارد.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره محمدحسین حدادیان از دیدار رهبری +فیلم


محمدحسین حدادیان به همراه پدرش شب گذشته مهمان برنامه تشرف بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی فیلم‌های بخش مسابقه شهید آوینی «سینماحقیقت» منتشر شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با پایان کار هیات انتخاب بخش مسابقه شهید آوینی، از میان آثار رسیده ۲۸ مستند انتخاب شدند.

اسامی آثار راه یافته به ترتیب زیر اعلام شده است:

۱. از رنج عاشقی (علی اکبر نوروزپور) / ۲. اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی (محمدرضا نیرو) / ۳. امان نامه (حامد سعادت) / ۴. آخر رفاقت … (داود جلیلی) / ۵. آن مرد (مهدی حجت پناه) / ۶. باغ خاطرات تلخ (مهدی نقویان) / ۷. پرده دوم (علیرضا باغشنی) / ۸. پس از ۲۲ سال (محمدعلی یزدان پرست) / ۹. پهلوان (مهرداد شعبانی‌نیا) / ۱۰. تفنگ برادرم (کامران جاهدی) / ۱۱. تولدت مبارک بامیلا (محمد صالحی) / ۱۲. چند قدم آن طرف تر (محمد صالحی) / ۱۳. در امتداد خاکریز (سیدرضا حسینی) / ۱۴. در جستجوی یک سرباز (میثم غلامی) / ۱۵. راکال (احمد ابراهیمی) / ۱۶. روزهای ناتمام (مهدی قربان‌پور) / ۱۷. ریاضت تا سیاست (امین عباسی) / ۱۸. ژنرال (مهرداد یوسفی) / ۱۹. ساشا (ساسان فلاح‌فر) / ۲۰. سرباز شماره صفر (محمد سلیمی‌راد) / ۲۱. شاهمراد (سیدصفی‌الله حسینی) / ۲۲. صداها فریاد می‌کشند (شهرام علیزاده) / ۲۳. عملیات المپیک (حسین الهام) / ۲۴. کسی او را ندید (علی خیرخواه – امیر باحجب خیاطی پور) / ۲۵. کهنه سرباز (جابر مطهری‌زاده) / ۲۶. محرم (مرتضی مقدس) / ۲۷. مرگ ماسایوشی (حسین صفرزاده) / ۲۸. معمای رضا (سیدرضا حسینی)

راه یافتگان می‌بایست نسخه نهایی فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامزدهای دریافت جایزه جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، دبیرخانه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، اسامی نامزدهای نهایی سه بخش فیلم، عکس و مستند نگاری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند را اعلام کرد.

پس از پایان نمایش ۷۳ مستند راه‌یافته به بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند از شبکه مستند، دبیرخانه این رویداد نامزدهای بخش‌های مختلف این جشنواره را در بخش‌های «فیلم مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» اعلام کرد. آثار و نفرات برگزیده طی مراسمی که روز دوشنبه ۸ آذرماه با حضور رئیس رسانه ملی، معاون سیما و رئیس شبکه مستند در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود، معرفی شده و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

اسامی نامزدها در بخش‌های مختلف به ترتیب زیر اعلام شده است:

الف- بخش فیلم

نامزدهای بهترین مستند کوتاه: عبدالله (علیرضا آقایی) / عروس قشقایی (محمد هادی اسفندیاری) / زندگی لیلا (فاطمه صافی)

نامزدهای بهترین مستند نیمه بلند: ساید بای ساید (سیدمحمدرضا تَرین سان) / قصه آق گُل (بهمن ابراهیمی) / آسَک (مهدی زمانپور کیاسری / سمیه زراعت کار)

نامزدهای بهترین مستند بلند: صد سال تنهایی (محمدعلی فارسی) / آدور (محمدصادق اسماعیلی) / اصغر آقا آکتور سینما (یاسر فریادرس)

نامزدهای بهترین کارگردانی مستند کوتاه: کاک ایرج (جمشید فرجوند فردا) / حاج ابوالقاسم قناد و پسران (مهرداد خاکی) / مادری از دارخوین (ایوب مروانی‌پور)

نامزدهای بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند: آسَک (مهدی زمانپور کیاسری) / قصه آق گُل (بهمن ابراهیمی) / قطعه ۱۹ (مسعود دهنوی)

نامزدهای بهترین کارگردانی مستند بلند: آدور (محمدصادق اسماعیلی) / خانه‌ای برای تو (مهدی بخشی مقدم) / بازگشت دوباره (فرهاد وَرَهرام) / فرزندان شب (بهروز نورانی‌پور) / صد سال تنهایی (مهدی فارسی)

نامزدهای بهترین فیلمبرداری: خانه‌ای برای تو (محمد حدادی) / چشم‌ها و دست‌ها (محمد رسولی) / قصه آق گُل (بهمن ابراهیمی / پدرام شُبیری)

نامزدهای بهترین تدوین: بازگشت دوباره (بابک بهرام بیگی) / قطعه ۱۹ (بابک حیدری) / خانه‌ای برای تو (عطا مهراد)

نامزدهای بهترین صداگذاری: چشم‌ها و دست‌ها (حسین قورچیان) / آنجا که باد می‌وزد (مینا مشهدی مهدی) / فرزندان شب (مسلم رضوی)

نامزدهای بهترین پژوهش: خیابان (مهدی چیت سازها / ابوالفضل سروش مهر) / آنجا که باد می‌وزد (حسن نقاشی / مینا مشهدی مهدی) / طاهر (امیر مسعود حسینی)

ب- عکس

نامزدهای بخش «تک عکس»: مجتبی اسماعیل‌زاد / محمودرضا معین‌پور / امیر عنایتی

نامزدهای بخش «مجموعه عکس»: امین نظری مجموعه عکس «کرونا» / مجید حجتی مجموعه عکس «سکوت زمین» / مهدی محبی‌پور مجموعه عکس «مرگ تلخ پرندگان میانکاله» / محمدرضا عباسی مجموعه عکس «من مرگ را زیسته‌ام»

نامزدهای بهترین «تک عکس مردمی»: علی تشکری / بهرام بیات / مجتبی اسماعیل زاد

نامزدهای بهترین «مجموعه عکس مردمی»: مریم آل مومن دهکردی مجموعه عکس «زنان نمکی» / شایان حاجی نجف مجموعه عکس «دو بال پروانه» / امین برنجکار مجموعه عکس «بازماندگان کوچ هامون»

ج- مستندنگاری

نامزدهای بهترین «مستندنگاری»: «درد بی دوا» مریم خباز / «گزارش یک صندوق» راضیه عباسی / «داستان مظلومیت هوبره» سیده‌سکینه میرطاهری / «نان درآوردن از باد» احسان رحیم‌زاده حناچی

پنجمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» با انتشار فراخوان در بخش‌های فیلم مستند، عکس مستند و مستندنگاری از خرداد ماه امسال آغاز به کار کرد.

مراسم اختتامیه این رویداد روز دوشنبه ۸ آذرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ با حضور پیمان جبلی رئیس رسانه ملی و حمید شاه‌آبادی معاون سیما برگزار شده و نفرات برتر معرفی می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خیال و حذف پرسپکتیو ایده‌های من با الهام از نگارگری است


محمدهادی فدوی هنرمند حاضر در نمایشگاه «یاد استاد» خانه هنرمندان ایران عنوان کرد خیال و حذف پرسپکتیو و عمق در آثارش ویژگی‌هایی است که از نگارگری برداشت کرده و پرورانده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های فرهنگی را توسعه می‌دهیم/ ظرفیت‌هایی برای«گردشگری هنری»


مراسم تکریم و معارفه رییس قبلی و جدید فرهنگسرای نیاوران با حضور تعدادی از مدیران وزارت ارشاد در این فرهنگسرا برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «بچه گرگ‌ها» قربانی می‌شوند/ از سینمای کودک فاصله می‌گیرم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

فریدون نجفی کارگردان فیلم سینمایی «بچه گرگ‌های دره سیب» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم سینمایی گفت: سینمای کودک تا پیش از بحران کرونا هم در چرخه اکران وضعیت مساعدی نداشت، چه برسد به این روزها که در شرایط کرونایی هستیم. فارغ از این مسئله به نظرم فصل پاییز بهترین فصل برای اکران فیلم کودک و نوجوان است، به‌خصوص که فصل بازگشایی مدارس هم محسوب می‌شود. هرچند در حال حاضر همچنان نگرانی‌هایی درباره شرایط کرونایی وجود دارد.

وی افزود: در بحث اکران فیلم‌های کودک و نوجوان، مسئله اصلی این است که هنوز سینمایی برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان طراحی نشده است. در کنار آن هم مسئله آموزش و پرورش را داریم. تا پیش از این هر سال تفاهمی میان وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گرفت تا دانش‌آموزان به تماشای فیلم‌هایی بروند که موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت آموزش و پرورش می‌شوند. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا این طرح هم به حالت معلق درآمده است.

معلوم نیست مدیران جدید چه برنامه‌ای برای سینمای کودک دارند؟

این کارگردان ادامه داد: مدیران تازه سازمان سینمایی هم هنوز تصمیمات‌شان عملی نشده است و معلوم نیست مشخصاً در زمینه اکران فیلم‌های کودک قرار است چه برنامه‌ای داشته باشند. آیا قرار است فیلم‌های کودک همچنان میان فیلم‌های گیشه‌ای در چرخه اکران گم شوند و تنها در تایم محدودی روی پرده بروند. من به‌عنوان فیلمساز در این شرایط مانده‌ام که قرار است چه اتفاقی برای فیلمم بیفتد. بعد از یکسال که سینما تعطیل بودند، سینمای گیشه استارت خود را زده است اما برای فیلم‌های کودک، ورود به چرخه اکران همچنان یک ریسک است. معتقدم فیلم ما هم قربانی این شرایط خواهد شد.

کارگردان «بچه گرگ‌های دره سیب» با تأکید بر اینکه مخاطب این فیلم کودکان و نوجوانان هستند، افزود: احتمالاً فیلم تا پایان امسال اکران می‌شود اما آن هم محدود خواهد بود. معمولاً این طور فیلم‌ها نباید به‌دنبال گیشه آن‌چنانی باشند. احتمالاً فیلم در چند شهر محدود اکران شود و بعد هم خیلی زود روی وی‌اودی‌ها عرضه می‌شود.

وقتی «بچه گرگ‌ها» قربانی می‌شوند/ از سینمای کودک فاصله می‌گیرم

نجفی درباره تراکم بالای فیلم‌های مانده در صف اکران هم بیان کرد: زمان چندانی تا برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر باقی نمانده است و اگر در همین بازه زمانی بخواهند فیلم‌های گذشته را اکران کنند، باز هم امکانش نیست، به همین دلیل تنها راه مناسب استفاده از ظرفیت پلتفرم‌هاست. سازمان سینمایی هم باید از طرف دولت کمکی به این فیلم‌ها داشته باشد. فیلم‌ها واقعاً در این شرایط قربانی شده‌اند و وقتی جشنواره فجر هم برگزار شود، فیلم‌های تازه‌ای در راه خواهد بود. به‌خصوص که جشنواره فجر یک تریبون بزرگ تبلیغاتی برای فیلم‌هاست و فیلم‌هایی که در آن معرفی می‌شوند، ذهن مخاطب را با خود درگیر می‌کند. ناخودآگاه فیلم‌های باقی مانده از سال‌های قبل از یادها پاک می‌شوند. احساس می‌کنم اکثر فیلم‌ها چنین سرانجامی پیدا می‌کنند، اما سینمای کودک طبق معمول مهجورتر خواهد بود. با این حال این روزها فیلم‌ها در حال فدا شدن هستند.

فیلمسازان خوبی که از سینمای کودک فاصله گرفتند

این کارگردان سینمای کودک درباره پیش‌بینی خود از استقبال مخاطبان از فیلم «شهر گربه‌ها» ساخته سیدجواد هاشمی و تأثیر آن بر شرایط اکران دیگر فیلم‌های کودک هم گفت: دغدغه اصلی همه اهالی سینما اکران است. وقتی فیلمی از یک ژانر خاص اکران مناسبی داشته باشد، فیلمسازان رغبت بیشتری به فیلمسازی در ژانر آن فیلم پیدا می‌کنند. تجربه اما اینگونه است که حتی پیش از کرونا هم به سینمای کودک توجه نمی‌شد. در این شرایط نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقی برای این سینما می‌افتد. اکثر فیلمسازان خوب ما از سینمای کودک آغاز کردند اما بعدها به دلیل همین شرایط نامناسب اکران، از سینمای کودک فاصله گرفتند.

وی درباره فاصله کودکان و نوجوانان از عادت فیلم دیدن در سینما اظهار کرد: پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که بچه‌های ما از طریق پلتفرم‌ها و بسترهای اینترنتی فیلم‌های روز دنیا را تماشا می‌کنند. توقع بچه‌ها به همین دلیل از فیلم‌ها بالا رفته است. با این وجود فکر می‌کنم فیلم دیدن در سالن سینما همچنان حس و حال متفاوتی دارد. تأثیر فیلم دیدن به‌صورت جمعی روی کودکان و نوجوانان بسیار بالاست و به همین دلیل است که آموزش و پرورش باید برای فرهنگ تماشای دسته جمعی دانش‌آموزان در سالن سینما برنامه‌ریزی داشته باشد. بخشی از آموزش و پرورش همین سینمای کودک است اما همواره از سوی آموزش و پرورش نسبت به آن بی‌توجهی شده است. هرچند جشنواره‌ای به اسم «فیلم رشد» داریم اما آن هم بیشتر رفع تکلیف است! جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این زمینه عملکرد بهتری داشته است.

نجفی با تأکید مجدد بر اینکه مشکل اصلی سینمای کودک اکران است، گفت: خود من فیلم بعدی‌ام را در فضایی غیر از کودک می‌سازم و از این سینما فاصله گرفته‌ام. امیدوارم اتفاقات خوبی برای سینمای کودک رخ دهد و مدیران بتوانند فضای اکران را از فضای مافیایی و فیلم‌های سطحی دور کنند تا کمی ذائقه مخاطب را هم بالا بکشند.

مشاهده خبر از سایت منبع