X

بایگانی دی 25, 1400

دفتر سینمایی

نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، تازه‌ترین برنامه سینماتک روز دوشنبه ۲۷ دی به نمایش نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «عروس آتش» به کارگردانی خسرو سینایی اختصاص دارد.

چهارصد و نود و یکمین برنامه سینماتک با همراهی فیلمخانه ملی ایران از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ناصری با حضور سعید پورصمیمی، حمید فرخ‌نژاد، قاسم قلی‌پور، مهدی احمدی، هایده صفی‌یاری، علی لقمانی، فرح اصولی و گیزلاوارگا سینایی همراه خواهد بود.

فیلم سینمایی «عروس آتش» به سنت‌های عشیره‌ای در جنوب ایران و ازدواج اجباری می‌پردازد. این فیلم محصول سال ۱۳۷۸ است و فیلمنامه آن را خسرو سینایی و حمید فرخ‌نژاد نوشته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهیابی فیلم سینمایی «روز سیب» به جشنواره برلین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «روز سیب» به کارگردانی محمود غفاری و تهیه‌کنندگی الهه نوبخت، در اولین نمایش جهانی خود به بخش رقابتی نسل‌های هفتاد و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین راه پیدا کرد.

این فیلم که پروانه ساخت آن، سال گذشته صادر شده است، اخیراً مراحل پس از تولید خود را طی کرده و اولین نمایش آن در جشنواره بین المللی برلین خواهد بود.

پخش بین الملل فیلم «روز سیب» برعهده موسسه تصویرگستر الهه پارسی به مدیریت الهه نوبخت است.

در معرفی کوتاه فیلم از سوی جشنواره برلین آمده است: «روز سیب» داستان یک خانواده ایرانی است که با وجود همه ناملایمات، عاشقانه و سرشار از رویا در کنار هم می‌ایستند و همزمان به یکدیگر فضای رشد می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی


رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: ۱۷ اثر از مجموعه آثاری که در موزه‌های آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، در فهرست آثار تاریخی- فرهنگی ملی به ثبت رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم کوتاه «ققنوس» به تدوین رسید/ پرنده افسانه‌ای که به روستا آمد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلمبرداری فیلم کوتاه «ققنوس» به نویسندگی و کارگردانی هوده وکیلی تمام شد و در حال حاضر این فیلم کوتاه تدوین و مراحل فنی خود را سپری می‌کند.

این فیلم کوتاه اجتماعی، طی ۶ روز در آهار، فیلمبرداری شده است.

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «ققنوس» آمده است: «شایعه آمدن پرنده‌ای افسانه‌ای به روستایی کوچک، بچه‌ها را ترغیب می‌کند آشیانه‌ای برایش بسازند.»

پونه پارسایی، سارا سجادی، هانیه وکیلی، طاها سیفان، پارسا سیفان، آیناز نظرآهاری و امیرعلی رسولی آهاری، بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

فهرست عوامل «ققنوس» عبارتند از تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان: هوده وکیلی، مجری طرح: منصور غلامی، مدیر فیلمبرداری: فرود عوض‌پور، تدوین: مینا کرمانی، دستیاران فیلمبردار: آرش عباسی و رضا نوری، صدابردار: وحید سلطانی، دستیار صدابردار: مهسا سلطانی، چهره‌پرداز: ندا تکافو، منشی صحنه: ملیحه منصوریان، تولید: عزیز رسولی آهاری، تدارکات: احمد عظیم‌بیگ، عکاس: صدرا راد، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، سرمایه‌گذار: امیررضا ثابت‌پی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو هفته بعد از ساخت این فیلم سکته کردم/ امید داشتم به «فجر» برسد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کانون کرگردانان سینمای ایران، مراسم بزرگداشت جمال شورجه به همت کانون کارگردانان سینمای ایران با همکاری موزه سینمای ایران شامگاه ۲۴ دی در سالن سینماتوگراف موزه سینما با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجری برنامه علیرضا غفاری گفت: امشب شب جمال شورجه است. این سنت خوب و ایده جذابی است که کانون کارگردانان مدتهاست آن را ادامه می‌دهد و آن تجلیل هنرمندان است.

غفاری پس از آن حاضران را دعوت به دیدن کلیپی از جمال شورجه کرد. این کلیپ شامل تصاویری از فیلم‌ها و پشت صحنه فیلم‌های جمال شورجه و همچنین قسمتی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند پیشکسوت با موزه سینما درباره شکل گرفتن علاقه او به سینما و سینمای دفاع مقدس بود.

جمال شورجه و هم‌نسلانش متر و معیار سینمای دفاع مقدس و انقلاب هستند

در ادامه محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان طی سخنانی گفت: ما امشب برای بزرگداشت کارگردانی گرد هم آمدیم که دانش آموخته گرافیک است و به گفته خودشان اگر انقلاب نمی‌شد هیچگاه به سراغ سینما نمی‌رفتند. آقای جمال شورجه کارگردانی سینما را از سال ۶۷ با فیلم روزنه آغاز کرد و نام خود را بعنوان یک سینماگر دفاع مقدس ثبت کردند با فیلم‌هایی که در کنار بیان اعتقادات و دیدگاه وی در حوزه جنگ و انقلاب، نشان از علاقه به تکنیک‌های جذاب سینمایی و تلاش در جذب مخاطبین سینماست. آقای شورجه می‌دانند که زمانی کارگردان فراموش نشدنی سینمای دفاع مقدس یعنی زنده یاد رسول ملاقلی پور چگونه در دفتر مدیر وزارت ارشاد جای ترکش جنگ را بر بدن خود نشان داد تا مشکل همکارش را حل کند و همین صداقت و صراحتش او را محبوب همه سینماگران کرد.

در ادامه سید احمد میرعلایی تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و مدیر فرهنگی در بخش دیگری از این مراسم گفت: جا دارد از طرف خانواده آقای شورجه از طرف همه کسانی که در این مدت جویای حال آقای شورجه بودند تشکر و قدردانی کنم چرا که من در این مدت بنا به درخواست خود او پاسخگوی تلفن وی بودم. از مدیریت خانه سینما برای برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم. در مورد برخی دوستانی که گرفتاری داشتند با ایشان صحبت کردم و ایشان مجدانه پیگیری کردند، هم در بخش صندوق حمایت از هنرمندان و همچنین آقای شاهسواری عزیز. ولی از دوستان می‌خواهم برای شخصی دعا کنند که برای عزیزان بسیار عاشقانه پیگیری می‌کردند و اکنون در بستر مریضی است. دعا کنیم عزیزانی که این چنین مجدانه تلاش می‌کنند سلامت باشند.

جمال شورجه به هیچکس به هیچ صورتی نگاه سلیقه گونه نداشتند. این انعکاس را در زندگی و مرام وی می بی نم، این افراد را در سینما کم داریم وی بیان کرد: جمال شورجه به هیچکس به هیچ صورتی نگاه سلیقه گونه نداشتند. این انعکاس را در زندگی و مرام وی می بی نم، این افراد را در سینما کم داریم. از مسئولان موزه سینما، کانون کارگردانان و مسئولان سینمایی سوال می‌کنم چرا می‌گذاریم هنرمندان ما فوت شوند و بعد تندیسشان را نصب می‌کنیم؟ چرا تندیس افرادی همانند شورجه را نباید برای نسل‌های بعدی نگه داریم؟ چگونه می‌شود فردی مانند جمال شورجه وارد سینما می‌شود و همه سینمایی‌ها عاشقانه به او عشق می‌ورزند؟ ما یک فیلم کار می‌کنیم آخر فیلم می‌بینیم همه با هم اختلاف داریم! چه کسی با آقای شورجه این رابطه را دارد؟ مگر اصغر شاهوردی بهترین صدابردار ایران نبوده و صدابرداری را در ایران بنیاد نگذاشته است؟ ایشان در راهی که از سینما برمی‌گشته تصادف می‌کند و زمین گیر می‌شود و همسرش چگونه عاشقانه این فرد را نگهداری می‌کند؟ با این حال ما فقط برویم و به ایشان سر بزنیم و بزرگداشت برگزار کنیم؟ چرا مجسمه اصغر شاهوردی و امثال جمال شورجه را خودشان پرده برداری نکند؟

پس از آن ویدئویی از تورج منصوری پخش شد که درباره جمال شورجه صحبت می‌کرد.

جمال شورجه نماد سینمای انقلاب است

در ادامه این مراسم جواد شمقدری گفت: نام شورجه را همواره در عرصه سینما و تلویزیون با عناوین مختلفی شنیده‌ایم در کنار فرج‌الله سلحشور دو سریال «مریم مقدس» و «یوسف پیامبر» را کار کردند؛ آقای شورجه در سریال «یوسف پیامبر» به عنوان مشاور کارگردان حضور داشت که این از خلوص کار اوست؛ این حرکت را کمتر کارگردانی انجام می‌دهد همین کار او نشان دهنده بزرگی‌اش است. «جمال شورجه» نماد سینمای انقلاب است؛ در ابتدا این برنامه سوره والعصر خوانده شد در این سوره درباره خسران انسان گفته می‌شود که در آیه بعدی چند مثال می‌زند که این خسران شامل حال چه کسانی نمی‌شود، آقای شورجه مصداق این سوره است هم ایمان دارد و هم کار خیر انجام می‌دهد. شخصی مثل «ژرارد دوپاردیوو» که در کار «احمدبای» بازی می‌کرد؛ عاشق او شده بود و اگر امکانش وجود داشت امشب در این جمع درباره این استاد سینما صحبت می‌کرد. عمده کارهای «جمال شورجه» براساس نیاز روز جامعه و سینمای ایران بوده است.

وی افزود: همچنین حضورشان در جلسات شوراهای مختلف سینما موثر بوده است و با یک وجدان کار بسیار بالا حضور داشت و وی از معدود افرادی بود که در شورای فیلمنامه حضور داشت و فیلمنامه‌ها را کامل می‌خواند در بعضی از جلسات یادمان می‌رفت که فیلمنامه درباره چه چیزی بوده اما آقای شورجه در دفترش کامل درباره آن‌ها نوشته بود جمال شورجه مصداق بارز سخنان رهبری است که فرمودند: در عرصه سینما به افرادی که نیاز داریم که تبیین جهادگران را به تصویر بکشد. رهبری یکی از نکاتی که با تاکید مطرح می‌کنند این است که در این شوراها که سرنوشت افراد را تعیین می‌کنند افرادی مثل آقای شورجه که دلسوزانه کار کنند، نیاز داریم. یادم است در یکی از جلسات با رهبر انقلاب، ایشان به حضور آقای شورجه تاکید داشتند. به اآقای خزایی پیشنهاد می‌کنم تا از آقای شورجه در شوراها استفاده کنند. از خانواده آقای شورجه می‌خواهم تا دفاتری که دارند را جمع‌آوری کنند که این دفاتر پراز نکات آموزنده است.

صحنه سینما نیازمند همه است

منوچهر شاهسواری در این بخش از مراسم گفت: فرصت‌های این چنین به ما این امکان را می‌دهد از کسانی که در این عرصه مفید بوده‌اند قدردانی کنیم، دوستان قبل از من با دلسوزی را نکات را بیان کردند و من هم به سهم خود تشکر می‌کنم، اما ما پراکندگان مجموعه‌ایم، ذات و فطرت ما به سمت جمع است و جهان پیرامون ما جهان پراکندگی است این پراکندگی فقط با دور هم بودن از هم سخن گفتن هم‌دلی کردن صورت می‌گیرد و حتی اگر نکته‌ای هم با هم داریم چاره‌ای جز گفتگو نداریم. صمیمت نکته‌ای است که به شدت به آن احتیاج داریم. ما نیازمند یک فضای صمیمیت انتقادی هستیم فارغ از همه هیاهوهای که گاهی اوقات منجربه دلگیری و دلشکستگی می‌شود که این امر پسندیده‌ای نیست. خدا را شاکرم این فرصت پیش آمد در این مراسم که به نیابت جمال عزیز برگزار شده است، حضور پیدا کردم. همه ما باید شاکر لحظاتی باشیم که این فرصت‌ها به ما داده شود بار دیگر همدلی و رفاقت را بگوییم. کشور، سینما و صحنه هنر راهی جز همدلی ندارد. هر فردی در هر جایی اگر به این همدلی بیافزاید خدا بیامرزتش. و هرکس در هرجایی بخواهد شکافی ایجاد کند، یقیناً به صحنه فرهنگی خیانت می‌کند. برای جمال عزیز آرزوی سلامتی می‌کنم واز همکارانمون هم هرکسی در بستر بیماری است و به صحنه برگردد. صحنه سینما نیازمند همه است.

پس از آن جمال شورجه روی صندلی چرخدار به روی سن آورده شد.

«احمد بای» از لحاظ تولید و تهیه فیلم سختی بود

جمال شورجه نیز در مراسم بزرگداشت خود در موزه سینما طی سخنانی گفت: از همه دوستانی که در این مراسم شرکت کردند و مدت‌ها ندیده بودمشان ممنونم، خدا حفظ‌تان کند. همچنین از آقای شاهسواری که با همه مشغله‌ای که دارند قدم رنجه کردند و به این مراسم آمدند. همچنین از شورای مرکزی کارگردانان که مرا شایسته تجلیل دانستند ممنونم. خداوند به شما اجر جزیل عنایت کند. از تورج منصوری که یار غار من بود و در فیلم «احمد بای» دلسوزانه به من کمک می‌کردند ممنونم، به من دلگرمی می‌داد که طاقت بیاوریم چرا که «احمد بای» فیلم به لحاظ تولید و تهیه فیلم بسیار سختی بود و من بعد از دو هفته بعد از آن سکته کردم. این فیلم درباره احمد بیگ پاشا قهرمان ملی الجزایر است که در آن کشور مانند سردار سلیمانی ما محبوب است و برای او احترام قائلند.

وی افزود: حاج قاسم در کشور ما مظلوم واقع شد ولی احمد بیگ پاشا یکی از سرداران عثمانی بود که بسیار محبوب بود. این فیلم تاریخی را به کمک دوستان که جهادی کار کردند، با تمام مشکلاتی که بود ساختیم به ایران برگشتیم. فیلم را تحویل سفارت الجزایر داده‌ایم و خود من هنوز نسخه کامل آن را ندیده‌ام. فکر می‌کردم شاید بتوانم آن را در جشنواره فجر ارائه دهم. دوست داشتم کارگردانان عزیز دیگر این کار را می‌ساختند ولی آنها اصرار داشتند عوامل حضرت یوسف این کار را بسازند و منِ گنهکار از آن سریال باقی ماندم. هر چقدر سعی کردم از عزیزان ایرانی در این سریال استفاده کنیم، نتوانستم. در آخر این سکته برای ما بود و بعداً فهمیدیم این یکی از نعمات الهی بود. امیدوارم روزی این فیلم هم در ایران به نمایش درآید. امیدوارم روزی با سلامتی روبروی شما بایستم و تا کمر خم شده برای شما تعظیم کنم. در این مدت خانواده ام بسیار مرا همراهی کردند و مرا تیمار کردند. از ایشان هم تشکر می‌کنم.

پس از آن کامران ملکی به نمایندگی از محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی لوح تقدیر و هدیه نقدی سازمان سینمایی و موزه سینما را به جمال شورجه تقدیم کرد. جواد شمقدری هدیه جامعه اسلامی هنرمندان، فرزاد حیدری از طرف صندوق اعتباری هنر و محسن جوادی از طرف انجمن دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هدایای خود را به جمال شورجه تقدیم کردند.

همچنین اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران روی سن حضور پیدا کردند و لوح و هدیه خود را به این کارگردان اهدا کردند.

در پایان مراسم هنرمندان روی سن فراخوانده شدند و با جمال شورجه عکس یادگاری گرفتند.

در این مراسم قسمت‌هایی از فیلم «حماسه مجنون» که توسط فیلمخانه ملی ایران تهیه شده بود نیز برای حاضران به نمایش درآمد.

در این مراسم سینماگرانی همچون منوچهر شاهسواری، غلامرضا موسوی، احمد امینی، محمدعلی نجفی، محمدرضا عرب، وحید موسائیان، مصطفی کیائی، بهمن کامیار، نادر مقدس، مرتضی شایسته، جواد شمقدری، شفیع آقامحمدیان، احمد میرعلایی، سعید الهی، کامران ملکی، مهرداد خوشبخت، حسن علیمردانی، محمد سربخش، محمد درمنش، جهانبخش سلطانی، علی رویین تن، قدرت الله صلح میرزایی، شهرام زاهدی، حبیب الله بهمنی، احمدرضا گرشاسبی، ابوالفضل همراهی، مهدی فیروزی، دانش اقباشاوی، ابراهیم اصغری، اکبر حر، حسن نجاریان، مهدی عظیمی میرآبادی، مهدی کریمی، سیدمحسن ماهینی، عبدالحمید انصاری، مهران عباسی مدیرعامل موزه سینمای ایران، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ایران حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوازنده‌ها بعد از ارکستر بدن درد می‌گیرند!


یک نوازنده ویولن و مدرس موسیقی با بیان این که جمع‌آوری چند نوازنده برای شکل‌دهی ارکستر کار پُرهزینه‌ای نیست، توضیح داد: هر یک از شرکت‌های درآمدزا در کشور می‌توانند به راحتی با هزینه‌ی بسیار اندک – سالانه ۲ تا ۳ میلیارد – ارکسترهای موسیقی بسیار خوبی را در کشور راه‌اندازی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آینده» متقاضی پروانه نمایش شد/ یک موضوع ملتهب اجتماعی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «آینده» به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان سرانجام بعد از سه سال قرار است با دریافت پروانه نمایش، اکران شود.

«آینده» پیش از شروع پاندمی کرونا و تعطیلی سینماها قرار بود روی پرده برود اما به دلیل سوژه اجتماعی حساسش و موضوع ملتهبی که دارد امکان نمایش پیدا نکرد.

فیلم سینمایی «آینده» داستان زنی است به نام مریم با بازی پانته آ بهرام که با بروز اتفاقی در زندگی‌اش در مسیر پرتلاطمی قرار می‌گیرد.

این فیلم بعد از تدوین مجددی که داشته به تازگی تقاضای پروانه نمایش داده تا با دریافت مجوز اکران در اولین فرصت و بعد از پایان جشنواره فیلم فجر روی پرده برود.

در کنار پانته‌آ بهرام، کامبیز دیرباز، شهرام قائدی، نیما شعبان نژاد، علی استادی، شیرین یزدان بخش، لادن ژاوه وند، بهاره افشاری، امیر جعفری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم «آینده» به تهیه کنندگی سیدضیا هاشمی و سرمایه گذاری سیاوش امین پور تهیه و تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گرافیک معاصر ایران پویا است/ دلیل توجه نکردن به جایگاه جشنواره‌ها


دارو رشته گرافیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است در یکی دو سال اخیر، به دلایل گوناگون و شیوع بیماری کرونا، شرایط کار هنرمندان و عرضه و نمایش آثارشان، دچار چالش‌هایی شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه موسیقی به انتقادهای وارده به آن پاسخ داد


خانه موسیقی در راستای انتشار مطلبی که جمعه، ۲۴ دی‌ماه با عنوان «خانه موسیقی منتقدانش را جدی بگیرد و پاسخ دهد»، در ایسنا منتشر شد، توضیحاتی را از سمت روابط عمومی این نهاد جهت انتشار در ایسنا ارسال کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید بخش کارگاهی سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی ‌«سایه» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و ارتباط با رسانه جشنواره ملی «سایه»، با توجه به درخواست‌های دانشجویان و استقبال جشنواره از دریافت ایده و طرح‌های دانشجویان از سراسر کشور، مهلت ارسال طرح در «بخشِ کارگاهی» سیزدهمین دوره جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه «سایه» تا ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

سیزدهمین دوره جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه «سایه» به همت انجمن علمی سینما و کانون فیلم با همکاری معاونت دانشجویی-فرهنگی و گروه سینمای دانشکده هنر دانشگاه سوره با رویکرد توجه به سینمای مستقل دانشجویی و کشف استعداد فیلم‌سازان دانشجو و معرفی خلاقیت‌های دانشجویی در سینمای کوتاه، از اسفند ماه ۱۴۰۰ الی اردیبهشت ۱۴۰۱ به دبیری محمدحسین یاوری برگزار می‌شود.

همچنین، سیزدهمین جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه «سایه» در بخش رقابتی با موضوع «آزاد» و در شاخه‌های داستانی، مستند و تجربی، پذیرای فیلم‌هایی با محوریت «خانواده»، «اخلاق»، «امید و کرونا» و «کنشگری اجتماعی» مورد توجه جایزه ویژه از طرف شورای برگزاری است.

علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات بیشتر و شرکت در جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» به سایت sayehfest.ir مراجعه و فرم ثبت نامی در جشنواره را به دقت پر کرده و تمامی موارد موردنظر را تکمیل کنند.

سیزدهمین دوره جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه «سایه» از اسفند ماه ۱۴۰۰ الی اردیبهشت ۱۴۰۱ به دبیری محمدحسین یاوری برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع