X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

ظرفیت ویژه همکاری سینمایی ایران و روسیه/ این یک بازار سودآور است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی همزمان با سفر حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور به کشور روسیه درباره سطح تعاملات سینمایی ایران و روسیه به خبرنگار مهر اظهار داشت: همکاری سینمایی میان ایران و روسیه در چند سال اخیر هم گسترده‌تر شده و هم تلاش داشته‌ایم این همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف عمق بیشتری پیدا کند.

وی در تشریح این همکاری‌ها افزود: در زمینه همکاری‌های جشنواره‌ای، تفاهمنامه‌ای را با جشنواره «زیروپلاس» روسیه امضا کردیم که محور آن علاوه‌بر تعاملات جشنواره‌ای، همکاری در پروژه‌های مشترک به‌خصوص در حوزه سینمای کودک و نوجوان بود. در این زمینه طرح‌هایی هم رد و بدل شد تا بتوانیم در زمینه سینمای کودک همکاری‌های مشترکی را داشته باشیم.

فریدزاده ادامه داد: جشنواره «زیروپلاس» از جشنواره‌های معتبر حوزه کودک و نوجوان در روسیه محسوب می‌شود که تفاهمنامه خواهرخواندگی میان این رویداد با جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان امضا شده است.

وی افزود: پیش‌نویس توافقنامه دیگری برای همکاری با شرکت «موزفیلم» طراحی شده بود که با توجه به پیشامد کرونا، پیگیری این توافقنامه برای مدتی متوقف شده است. با مرکز ملی فیلم روسیه هم توافقاتی صورت گرفت که قرار بود طی سفر رسمی وزیر ارشاد وقت به روسیه، نتایج آن پیگیری شود که آن هم به دلیل شرایط کرونایی، نهایی شدن آن در قالب یک تفاهمنامه، اندکی به تعویق افتاده است.

این مدیر سینمایی با اشاره به انعقاد یک تفاهمنامه جامع فرهنگی میان ایران و روسیه هم ادامه داد: مفاد بخش سینمایی این تفاهمنامه هم با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات احصا شده است و رئیس وقت این سازمان به نمایندگی از سینمای ایران، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی، این تفاهمنامه را هم امضا کرد.

تمایل فیلمسازان ایرانی برای فیلمسازی در روسیه

فریدزاده درباره امکان اجرایی شدن این قبیل تفاهمنامه‌ها در قالب تولیدات سینمایی مشترک هم تأکید کرد: قطعاً امکان این همکاری وجود دارد. طرح‌های مشترکی هم از سوی برخی فیلمسازان ایران که تمایل به فیلمسازی در روسیه دارند، در حال حاضر ارسال شده است. به‌صورت بالعکس هم طرح‌هایی وجود دارد. مشکل اساسی اما در یکی دو سال اخیر، بروز بحران کرونا بود. این شرایط اندکی در شکل‌گیری این همکاری‌ها ایجاد اختلال کرده است.

وی در زمینه اکران فیلم‌های ایرانی در کشور روسیه هم توضیح داد: دو شرکت پخش فیلم فعالیت در این حوزه را آغاز کرده‌اند و علاوه‌بر فیلم سریال‌های ایرانی مانند سریال «شهرزاد» را در کشور روسیه عرضه کرده‌اند که استقبال بسیار خوبی هم از آن صورت گرفته است. راه برای این جنس همکاری‌های مشترک با کشور روسیه که یک قرابت تاریخی و فرهنگی هم با ما دارد، قطعاً هموار است.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: هیأتی از مسئولان روسیه، قبل از فراگیری کرونا سفری به ایران داشتند که موضوع سفرشان گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه انیمیشن، تولیدات کودک و نوجوان و همچنین فیلم‌های سینمایی در قالب تولیدات مشترک بود. به دلیل پیشرفت‌های بسیاری خوبی که انیمیشن‌سازان ما در سال‌های اخیر به‌ویژه در حوزه وب‌سری داشته‌اند، به نظر می‌رسد تعاملات مشترک میان ایران و روسیه می‌تواند بیش از این‌ها گسترش و عمق پیدا کند که برای هر دو طرف هم سودآوری خواهد داشت. هم تولید انیمیشن در ایران برای روس‌ها به‌صرفه است و هم از طرف دیگر بازار بسیار خوبی در روسیه برای تولیدات ما وجود دارد. روسیه ارتباطات خوبی هم با کشورهای منطقه دارد و این امکان وجود دارد که در آسیای میانه بازار مشترکی را برای محصولات خود طراحی کنیم.

وی ادامه داد: دو سال پیش و پیش از فراگیری کرونا، در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان سلسله جلساتی را با موضوع تولیدات مشترک داشتیم و از کشورهای همسایه دعوت کردیم که در پنل تولید مشترک این رویداد حضور داشته باشند. از روسیه و حتی پاکستان نمایندگانی در این رویداد حضور پیدا کردند و ایران به نوعی تبدیل به پل ارتباطی میان این کشورها شد. توافقاتی در جشنواره ما میان پاکستان و روسیه با محوریت ایران اتفاق افتاد که نشان داد این حلقه ارتباطی با کشورهای دیگر می‌تواند در قالب همکاری ایران و روسیه به‌صورت جدی‌تر پی گرفته شود و چشم‌انداز ما هم این است که بتوانیم بازار گسترده‌تری را در این زمینه رقم بزنیم.

فریدزاده ضمن تأکید بر استمرار تعاملات میان ایران و روسیه به‌رغم بحران کرونا، ادامه داد: امسال هم در جشنواره «زیروپلاس» شاهد این همکاری بودیم و هم در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان بخش ویژه‌ای را به سینمای روسیه اختصاص دادیم و آثار برگزیده سینمای روسیه را اینجا به نمایش گذاشتیم. فیلم‌های ما هم در جشنواره «زیروپلاس» اکران شد و جایزه بزرگ این رویداد هم به فیلم ایرانی «پشت پنجره اقیانوس» از محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران رسید. من خودم جزو داوران جشنواره «زیروپلاس» روسیه بودم و از سوی دیگر برخی از سینماگران روس در ترکیب هیأت داوران جشنواره اصفهان حضور داشتند.

«تولید مشترک» شاه‌کلید رسیدن به بازار مشترک است

وی افزود: همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه صنعت تصویر از تولید مشترک تا بحث اکران فیلم‌ها میان ایران و روسیه شکل گرفته است که هر چند کرونا اندکی موجب شد که بخش‌هایی از این فعالیت‌ها به‌ویژه در حوزه تولید با تعویق مواجه شود اما این امید می‌رود که با پشت‌سر گذاشتن این دوران هر چه زودتر بتوانیم به تولیدات مشترک بیشتری دست پیدا کنیم. این دستاورد شاه‌کلید رسیدن به یک بازار مشترک میان ایران، روسیه و دیگر کشورهای همسایه می‌تواند باشد.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی درباره تأثیر سفر ریاست جمهوری ایران به روسیه بر افزایش تعاملات فرهنگی و سینمایی میان دو کشور هم گفت: قطعاً در حوزه صنعت تصویر و دیگر صنایع خلاق، با توجه به مزیت‌های نسبی هر دو کشور و البته اشتراکات فرهنگی و تاریخی، این سفر می‌تواند فصل جدیدی برای گسترش فعالیت‌ها و تعریف پروژه‌های منتهی به شکل‌گیری بازار مشترک در این حوزه باشد.

وی با تأکید بر ارزآوری این بازار برای سینمای ایران افزود: صنعت تصویر یکی از سودآورترین صنایع جهان است و اگر ما بتوانیم این صنعت را جدی‌تر بگیریم، سرمایه‌گذاری‌های جدی‌تری در این حوزه انجام دهیم و براساس استانداردهای جهانی محصولات خود را عرضه کنیم، قطعاً این بازار هم ارزآوری خواهد داشت و هم می‌توانیم صحبت از شکل‌گیری یک صنعت پایدار با بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را در این حوزه داشته باشیم.

فریدزاده در پایان مطرح کرد: برخی شرکت‌های پخش‌کننده در روسیه هم متقاضی فیلم‌های ایرانی هستند. روسیه کشوری پهناور است که تنوع قومی و میلتی گسترده‌ای دارد و ارتباطی که این کشور با کشورهای منطقه دارد به گونه‌ای است که اگر بتوانیم روی اشتراکات فرهنگی خود تأکید و محصولاتی را به این بازار عرضه کنیم، قطعاً مخاطب بسیار خوبی هم پیدا خواهیم کرد که از لحاظ اقتصادی هم بسیار برای ما به صرفه خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهنمایی برای گالری‌گردی در آخر هفته


در صورتی که یکی از دوستداران هنرهای تجسمی هستید و قصد بازدید از نمایشگاه‌های هنری در آخر هفته را دارید، گزارش حاضر شرح ایسناست از برنامه گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین «تاراز» آغاز شد/ داستان تلاش یک نوجوان برای نجات مادر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم کوتاه «تاراز» به نویسندگی و کارگردانی حسن حاجت‌پور با پایان مراحل تصویربرداری، روی میز تدوین عماد خدابخش قرار گرفت.

این دومین فیلم کوتاه حسن حاجت‌پور پس از سال‌ها حضور او در تئاتر است. وی نخستین فیلم خود را با عنوان «دریاچه سفید» با موضوع زندگی یک دختر جوان افغانستانی در برلین ساخته است.

«تاراز» روایتی از زندگی نوجوانی یازده ساله است که برای کمک و نجات مادرش تلاشی سخت را آغاز می‌کند.

هوشنگ هیهاوند، مهران امام بخش، مژگان محمودیان، مرضیه جمالپور، آریا دارا، درسا حیدری کاهکش، زینب جلیلی، فرزاد سلطانی، کورش مهری بابادی، زهرا خداداد، حمیدرضا غلامپور و نصیبه افرا بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

از دیگر عوامل این اثر می‌توان به علی لقمانی به عنوان مدیرتصوربرداری، یوسف صفری بختیاری دستیار اول کارگردان، میثم سالاروندی صدابردار، احسان کارآموز مدیر برنامه‌ریزی، سپیده اشرفی منشی صحنه، کورش مهری بابادی مدیر تولید، غلامرضا سیاهپور مدیر تدارکات، شیروان نصرالله پور هماهنگی و پشتیبانی اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارسلان کامکار «مرسده» را به بانوان ایران زمین تقدیم می‌کند


تازه‌ترین اثر موسیقایی ارسلان کامکار آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با عنوان «مرسده» به زودی منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز تحویل آثار هنرمندان به چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به مرحله تحویل آثار رسیده است و هنرمندان اصل آثار خود را در محل برگزاری جشنواره واقع در موسسه فرهنگی و هنری صبا فرهنگستان هنر تحویل می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش تولید «شناور» آغاز شد/ فیلمی بر اساس اتفاقی واقعی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم «شناور» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند شهاب‌الدین حسین‌پور است که پیش از این ساخت فیلم کوتاه «رخنه» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده که در فستیوال‌های مختلف بین‌المللی نمایش داده شده و جوایزی را هم از آن خود کرده است.

«شناور» با دریافت پروانه ساخت، مرحله پیش‌تولید خود را آغاز کرد.

فیلمنامه «شناور» توسط رضا دادویی نوشته شده و محمد امیر یاراحمدی مشاور فیلمنامه است.

این فیلم که یک درام اجتماعی است و بر اساس اتفاقی واقعی شکل گرفته، به برخی مسائل، مشکلات و دغدغه های طبقه متوسط جامعه ایران می پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «گذشته آدم‌ها در هم گره خورده و آینده آبستن حوادث ناگوار و پیش بینی نشده است. دوستی و دشمنی، دروغ و ریا، عشق و نفرت، همه سرپوش‌هایی بر زخم‌ها و حفره‌های گذاشته اند. اما بی تردید هیچ چیز به روال سابق برنخواهد گشت.»

مؤسسه فرهنگی هنری «هفت آینه میترا» مجری طرح و میثم دانازاده مدیر اجرایی این فیلم هستند.

سرمایه‌گذاری فیلم «شناور» توسط میثم طوسی، میثم دانازاده و شهاب‌الدین حسین‌پور انجام شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه سیلک‌اسکرین‌های حسین زنده‌رودی در آرت‌سنتر


گالری آرت‌سنتر قصد دارد سیلک‌اسکرین‌های حسین زنده‌رودی را در قالب نمایشگاهی با عنوان «رستاخیز حروف» به نمایش بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب زندگی و خاطرات علی سلیمانی چاپ شد/ من حسین‌چی‌ام! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «من حسین‌چی‌ام؛ زندگی، خاطرات و تجربیات مرحوم علی سلیمانی» به تازگی با گردآوری و تدوین پژمان عرب توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مرحوم علی سلیمانی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، بر اثر ابتلا به کرونا، ۲۱خرداد امسال درگذشت. او متولد سال ۱۳۴۹ و دانش‌آموخته بازیگری از دانشگاه آزاد بود و در هر سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت می‌کرد. بازی در سریال‌هایی چون «وضعیت زرد»، «روزهای آبی»، «پایتخت ۴» و «وضعیت سفید» و فیلم‌هایی از جمله «سفر به چزابه»، «تنگه ابوقریب»، «یک وجب از آسمان»، «قارچ سمی» و… بخشی از کارنامه هنری مرحوم علی سلیمانی است.

پژمان عرب نگارنده این‌کتاب در بخشی از مقدمه‌اش درباره نگارش این کتاب این‌طور نوشته است:

«یادم است اولین بار اختتامیه چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار بود که مرحوم علی سلیمانی را دیدم. قرار بود بابت بازی در فیلم «لکه» تقدیر شود؛ همان شبی که پاسداشت مرحوم فرج الله سلحشور هم بود. در لابی سینما فلسطین، تعداد زیادی مردم، دورش حلقه زده بودند و با او مشغول صحبت بودند و او هم با انرژی و شاداب سخن می گفت. چیزی که در ذهنم مانده «سلیمانی واقعا چقدر مردمی است!»

آن خاطره خوش گذشت. سالی یکی دوبار در ایام جشنواره عمار یا در حسینیه هنر، سلیمانی را می دیدم، باز همان قدر پرحرارت و پرشور، صمیمی و مردمی. ۲۱خرداد که خبر درگذشتش را شنیدم، فوری به حامد بامروت‌نژاد، تهیه کننده سریال «وضعیت زرد» – که همان ماه‌ها، علی سلیمانی برایش جلوی دوربین رفته بود – پیام دادم که حامد، خبر راست است؟! از شوک از دست دادن همکار و رفیق مان مرحوم محمدسرور رجایی – نویسنده خوش‌اخلاق و باذوق افغانستانی – بیرون نیامده بودیم که این خبر، دوباره کاممان را تلخ کرد…

این کتاب که با عجله و برای بزرگداشتش در ایام دوازدهمین دوره جشنواره عمار منتشر شده، شروعی است تا خانواده، دوستان، نزدیکان و همکارانش ترغیب شوند خاطراتشان را از مرحوم سلیمانی، بیشتر و بیشتر بگویند. سلیمانی‌ای که از «سفر به چزابه» رسول ملاقلی پور تا «تنگه ابوقریب» تا ده‌ها کار سینمایی، تلویزیونی و تئاتر و حتی راهپیمایی عظیم اربعین، حرف و خاطره دارد. نمی‌دانم خاطراتش ضبط شده است یا نه. ولی هرچه بیشتر گفتگوها و یادداشت‌هایش را می‌خواندم چند شاخصه از شخصیت وی برایم پررنگ‌تر می‌شد؛ هنرمندی پرکار، سرشار از امید و انگیزه، مردمی، عاشق خانواده، دغدغه‌مند و… . سلیمانی هنوز همان بچه جوادیه است صمیمی، ساده و دلنشین که صادقانه با مخاطبانش حرف می‌زند. شاید وجه پنهان شخصیت سلیمانی عزیز که برای خیلی‌ها هنوز هم پنهان باشد، صاحب نگاه و تفکر و اندیشه و پخته بودن اوست؛ افسوس که درباره این بعدش، کمتر با او گفتگو شده است. امیدوارم که خودش در جایی نوشته باشد درباره نگاه زیبا و غنی‌اش به هنر، هنرمند و جامعه‌اش…

این کتاب، گزیده‌ای است از بین صدها گفتگو و یادداشت‌های شفاهی مرحوم علی سلیمانی. قطعا هنوز هم مصاحبه‌ها و متن‌های بیشتری از او هست که امیدوارم با همراهی و همکاری بیشتر خانواده محترم و دوستانش، چاپ‌های بعدی کتاب غنی‌تر شود. امید دارم این تلاش اندک مورد قبول آن اقایی قرار بگیرد که سلیمانی عزیز با افتخار جلوی دوربین برایش اشک می‌ریخت و می‌گفت «من حسین‌چی‌ام».

این‌کتاب با ۲۱۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه «آینه در آینه» افتتاح شد/ آغاز بخش جنبی «تجسمی فجر»


نمایشگاه «آینه در آینه» که یکی از بخش‌های چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، عصر سه شنبه ۲۸ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از آرای داوری خانه سینما صیانت می‌کنیم/ حمایت از فیلم‌اولی‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، ششمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی روز سه شنبه ۲۸ دی ماه با حضور رمضانعلی حیدری خلیلی، حبیب ایل بیگی، محمد رحمتی، یزدان عشیری، یاسر شاه پیری، کامران ملکی، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهران عباسی انارکی، سیدصادق موسوی، لادن طاهری، غلامرضا نجاتی برگزار شد.

در این جلسه درباره ماموریت‌های جدید برخی از موسسات سازمان، توسعه ابعاد برگزاری جشنواره در شهرها و مناطق محروم، آینده حوزه پویانمایی، تاسیس خانه جشنواره‌های سینمایی و…. بحث و بررسی صورت گرفت.

فراهم شدن مقدمات احداث مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در این جلسه با تاکید بر نیاز حوزه فرهنگ هنر و سینما به مرکزی تحت عنوان مرکز هایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی و پیش بینی زیرساخت موردنیاز گفت: به موسسه سینما شهر ماموریت داده شد که در این زمینه مطالعات کارشناسی و بررسی‌های مقدماتی لازم را برای احداث چنین مرکزی فراهم آورند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع‌های فرهنگی و سینمایی بسیاری در شهرهای مختلف احداث کرده و در تهران علاوه بر مراکز موجود به یک مجتمع بزرگ برای میزبانی همایش‌ها و جشنواره‌های متعدد سینمایی نیاز داریم. امیدواریم این مرکز در آینده تحت عنوان «مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی» به چرخه فعالیت‌های سازمان سینمایی اضافه خواهد شد.

تغییر عنوان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی

وی با اشاره به اهمیت توجه و اهتمام به حوزه پویانمایی در کشور و ضرورت حمایت هدفمند و سازمان یافته از این صنعت افزود: با توجه به ظرفیت بالای پویانمایی در کشور و استعدادها و ضرورت توجه به اقتصاد انیمیشن قرار بود موسسه مستقلی در این عرصه ایجاد شود ولی در حال حاضر به دلیل فقدان منابع زیرساختی و همینطور، ایجاد انسجام تشکیلاتی این ماموریت به مرکز گسترش محول شد.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: از مدیر مرکز گسترش انتظار دارم ۵۰ درصد ظرفیت این مرکز را از سال آینده به حوزه انیمیشن اختصاص دهند. همچنین، این مرکز موظف است از سال آینده، طی آیین نامه‌ای سیاست‌ها و برنامه‌ها را در خصوص فعالیت حوزه پویانمایی؛ سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و حمایت از این حوزه، تدوین و مشخص کند. این آیین نامه باید با رویکرد عدالت فرهنگی و در جهت حمایت از ظرفیت‌های استانی و استعدادهای جوان و نوظهور مناطق محروم برنامه‌ریزی شود.

بررسی تغییر آئین‌نامه سینماهای قدیمی غیرفعال

وی با اشاره به موضوع درخواست مکرر برخی مالکین سینماهای قدیمی، فرسوده و غیرفعال در سراسر کشور عنوان کرد: معاونت ارزشیابی و نظارت موظف شده است با ارزیابی جدی آئین نامه تغییر وضعیت و شرایط این دسته از سینماهای قدیمی و غیرفعال مورد توجه و بازنگری قرار دهد تا تکلیف این سینماهای قدیمی که خارج از ناوگان کاربری اکران هستند و برخی از آن‌ها نما و چهره شهر را به هم می‌زنند روشن شود. قرار است آیین نامه‌ای در این زمینه تدوین شود و با ارائه به صحن جلسه شورای مدیران سازمان سینمایی مصوب و شاخص‌ها و پارامترها به صورت شفاف اعلام شود.

خزاعی اضافه کرد: سینماهای فرسوده زیادی در سطح کشور رها شده‌اند که سال‌هاست بلاتکلیف هستند. جدای از حق‌الناسی که مطرح است باید به طور جدی و مدون با راهبرد اجرایی مشخص در این خصوص اقدام کنیم.

به گفته وی، وقتی سینمایی بیش از ۴۰ سال در خدمت ناوگان اکران نیست و به صورت مخروبه و چهره ضدفرهنگی درآمده است حتماً باید وضعیتش روشن شود و این مستلزم کار کارشناسی موثر و جدی است.

خزاعی با اشاره بر لزوم بازنگری و نگاه کاربردی در این حوزه به همکاری با سایر حوزه‌ها از جمله شهرداری تاکید کرد.

حمایت از موسسات فعال در عرصه بین‌الملل

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تقویت فعالیت‌های در حوزه بین‌الملل و سازمان دهی هدفمندتر آنها افزود: موسسات زیادی در حال حاضر در حوزه پخش بین‌المللی سینمای ایران فعالیت دارند که لازم است چارچوب فعالیت‌های آنها ذیل آئین نامه‌ای قرار گیرد.

وی ادامه داد: دفتر امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل موظف است با همکاری سایر موسسات و معاونت‌های سازمان جلساتی را برای توسعه و حمایت از فعالیت‌های این موسسات تشکیل دهد تا در این زمینه، بر اساس اهداف کلان سازمان و نیازسنجی، اقدام به تدوین نظام‌نامه‌ای شفاف برای این گونه فعالیت‌ها کند.

حمایت از آرای شورای داوری خانه سینما

خزاعی با بیان اینکه باید کمک کنیم هیچ پرونده‌ای به مراجع قضایی کشیده نشود عنوان کرد: نیاز است تدابیری پیش بینی شود تا سازمان سینمایی از آرایی که در شورای داوری خانه سینما صادر می‌شود، حمایت کند چراکه این امر باعث صیانت از منزلت و حقوق سینماگران می‌شود و کمک می‌کند آنها وارد پیچ و خم‌های قضایی پرزحمت نشوند.

وی ادامه داد: آرای نهاد داوری خانه سینما از نظر ما حائز اهمیت بوده و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار می‌گیرد.

حمایت از فیلمسازان اول مستعد و فاقد امکانات در شهرستان‌ها

رئیس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد: مصوب شد که با توجه به واگذاری مسئولیت فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی آیین نامه‌ای در این زمینه تدوین شود و شرایط و مقررات در آن مشخص شود.

وی با تاکید بر این نکته که رویکرد حمایت از ساخت فیلم‌های اول باید براساس کشف استعدادها باشد تصریح کرد: در این سال‌ها بیشتر بر اساس میزان جذب سرمایه توجه شده است. نگاهی که باعث حذف طیف مستضعف و فقیر از جریان فیلمسازی در سینما شد. البته سینماگران جوانی هم وارد چرخه شده‌اند که خوش درخشیده‌اند. اگر در شهرستان‌ها و یا حتی در تهران جوانان مستعدی قدرت جذب سرمایه نداشته باشند چه کسی باید به آنها کمک کند؟ از این رو باید سازوکاری فراهم شود تا صدور مجوز برای فیلمسازان اول براساس استعدادها و شایستگی‌ها باشد.

به گفته وی، مبنای نگاه جریان سرمایه داری محور اقتصاد و پول است ولی معتقدم باید در این حوزه رویکردهای فرهنگی و توانمندی و استعدادها ملاک قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: رویکرد و نگاه باید مبتنی بر اصل حمایت از استعدادها و ظرفیت‌های فرهنگی و سپس مشارکت‌ها و سرمایه آوری باشد. باید به فیلمسازان جوان فاقد امکانات و مستضعف در شهرستان‌ها و مناطق محروم توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع