معرفی برگزیدگان جشنواره «به وقت تولید» در رادیو اقتصاد
همزمان با روز اقتصاد مقاومتی، جشنواره «به وقت تولید» توسط معاونت صدا و رادیو اقتصاد برگزار شد.
همزمان با روز اقتصاد مقاومتی، جشنواره «به وقت تولید» توسط معاونت صدا و رادیو اقتصاد برگزار شد.
داریوش بابائیان تهیهکننده و پخشکننده سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازهترین فعالیتهای خود توضیح داد: با توجه به اینکه سینماها اندکی جان گرفت، در همین مدت فیلم سینمایی «کله پوکها» را اکران عمومی کردیم که هرچند در گیشه جواب خوبی نگرفتیم اما عرضه آنلاین آن بسیار خوب بود. در حال حاضر هم فیلم «مورچهخوار» را در دفترمان آماده پخش داریم. فیلمی به تهیهکنندگی کیان بابائیان و کارگردانی شاهد احمدلو که یک اثر خانوادگی و گرم محسوب میشود و امیدواریم بتوانیم جواب خوبی از اکران عمومی آن بگیریم.
وی درباره تعویق چندباره اکران این فیلم سینمایی هم گفت: یک نوبت که قرار بود این فیلم اکران شود، سینماها به طور کامل تعطیل شد. بعد از آن هم قرار بود از ۲۳ بهمن فیلم اکران شود که بازهم وزارت ارشاد اکثر سینماها را تعطیل کرد. انشالله از همین هفته فیلم اکران میشد. ضمن اینکه فیلم اصلاحیههایی هم داشت که آنها را هم اعمال کردیم تا فیلم آماده اکران شود. بخشهایی از فیلم را گفتند باید شطرنجی شود اما از آنجایی که فیلم قصه بهروزی دارد، زیاد دچار اصلاحات نشد.
این تهیهکننده درباره اعمال مجدد محدودیت ۵۰ درصدی برای سالنهای سینمایی هم گفت: سینماداران و صاحبان فیلمها همواره دوست دارند سینماها باز باشند و آنها هم فیلم بسازند و اکران کنند. اگر ظرفیت ۵۰ درصد میشود، مهم این است که اکران میتواند تداوم بیشتری داشته باشد. فیلمی هم که موفق است، باید زمان بیشتری برای اکران در اختیار داشته باشد تا آن ظرفیت ۱۰۰ درصدی که میتوانست در سینماها پر کند را در زمان بیشتری برای خود جبران کند.
وی درباره دیگر فعالیتهای خود هم گفت: به تازگی پروانه ساختی را به کارگردانی هادی رحیمی گرفتهایم به نام «۱۵۴۲» که انشالله اردیبهشت ماه کلید خواهیم زد. فیلم یک داستان عاشقانه مربوط به دهه ۴۰ دارد که زندگی ۲ جوان در قالب آن روایت میشود. احتمالاً ساعد سهیلی و امیر آقایی از بازیگران فیلم خواهند بود. هادی رحیمی از فیلمسازان کار اولی است که پیشتر چندین سریال و تلهفیلم را کارگردانی کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی همزمان با پایان جشنوارههای فیلم، تئاتر و موسیقی فجر با حضور در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بیان نکاتی درباره برخی از حاشیههای اخیر پرداخت.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، مراسم اکران خصوصی فیلم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» با حضور هنرمندان سینمای ایران و ترکیه در پردیس کورش برگزار شد.
در این مراسم پژمان بازغی، علی بوراک جیلان، الیف ارول، آیشن اینجی، مریم مومن، جوانه دلشاد، نجمه جودکی و… حضور داشتند.
«ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه کنندگی شهاب رضویان هم اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است.
مجری طرح و سرمایه گذار این فیلم سارا احمدی است و پخش آن را فیلمیران برعهده دارد.
عکس کنار خبر از نفس آذر است.
محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ایجاد شرایط و حمایت ویژه از فیلمهای پرمخاطب در اکران نوروزی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در بخش اکران فیلمها رخ داده و فیلمهای بسیار خوبی متقاضی اکران نوروزی سال ۱۴۰۱ شدهاند. در واقع با مساعدت شورای صنفی نمایش و شرایطی که فراهم شده سعی کردهایم تا تهیهکنندگان راضی به اکران فیلمهای خود شوند. با اعلام شرایط مورد نظر، نزدیک به ۲۱ فیلم برای اکران نوروزی اعلام آمادگی کردهاند که هرکدام فیلمهای قابل توجهی هستند.
وی ادامه داد: پیش از این بیانیهای انجمن سینماداران منتشر کرده بود که براساس آن اعلام کرده بودیم که در صورت اکران برخی از فیلمها، سینماداران به مشکلات جدی برمیخورند، اما خوشبختانه فیلمهای بسیار خوبی که چه در جشنواره چهلم و چه در جشنواره سی و نهم بودهاند برای اکران نوروزی اعلام آمادگی کردهاند که از این جمله میتوان به فیلمهایی چون «روز صفر»، «علف زار»، «مرد بازنده»، «ملاقات خصوصی» و «سگ بند» اشاره کرد. با اعلام آمادگی چنین فیلمهایی انجمن سینماداران نیز نسبت به اکران دلگرم شده و به کار خود ادامه میدهیم.
سخنگوی انجمن سینماداران بیان کرد: با برگزاری جلسه فوقالعاده شورای صنفی نمایش که روز دوشنبه دوم اسفندماه برگزار میشود، فیلمهای اکران نوروزی اعلام میشود. انجمن سینماداران نیز حمایت خود از فیلمهایی که به مرحله اکران میرسند ادامه خواهد داد، همانطور که از فیلمهایی چون «دینامیت»، «گشت ارشاد» و «قهرمان» حمایت کردیم. در واقع شرایطی را فراهم میکنیم که دغدغه و نگرانی صاحبان فیلمهای خوب به خصوص در زمینه زمان اکران برطرف شود. این شرایط در شورای صنفی نمایش به تصویب رسیده و امیدواریم با مساعدت و کمک سازمان سینمایی این روند رو به جلو ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: یادآوری میکنم که طی ۲ سال گذشته سینماداران بدترین ضررها را متحمل شدند و میتوانم به جرأت بگویم که هیچ صنفی در هیچ صنعتی به اندازه سالن داران دچار آسیب نشدند. خوشبختانه تولیدکنندگان ما در این مدت چندان دچار آسیب نشدند چرا که با ارائه آثار خود در پلتفرمها توانستند شرایط مناسبی را برای خود فراهم کنند. متأسفانه سینماداران و پخش کنندگان در دوره شیوع کرونا به شدت آسیب دیدند که امیدوارم با اکران فیلمهای خوب و پرمخاطب در نوروز ۱۴۰۱ شرایط بهتری فراهم شود.
سخنگوی انجمن سینماداران تاکید کرد: صاحبان فیلمها میتوانند در انتظار حمایتهای ویژه شورای صنفی نمایش به خصوص برای فیلمهای پرمخاطب باشند.
صابری در پایان گفت: با توجه به پیشنهادهایی که به شورا داده شده است، اکرانهای نوروزی از ۱۷ اسفندماه آغاز میشود و فیلمهای پرمخاطب که با استقبال مخاطب مواجه شوند از حمایتهای ویژه برخوردار میشوند.
در هفته گذشته اعلام شد که به علت گسترش سویه جدید کرونا در کشور و قرمز شدن اغلب شهرها، لازم است برگزارکنندگان کنسرتها با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد سالنها فروش بلیط داشته باشند. این امر با توجه به واکنش برخی خواننده های پاپ، برگزاری کنسرتها را در هفتههای پایانی سال در هالهای از ابهام قرار داد.
به گزارش خبرنگار مهر سومین رویداد فیلمکتاب دوزیست در بهمن ماه، به همت حوزه هنری در خانه اندیشهورزان برگزار شد. مجله چندرسانهای دوزیست، که قریب به دو سال است کار خود را در حوزه سینما، ادبیات و اندیشه آغاز کرده است، هر ماه در پرونده ویژه خود به مطالعه تطبیقی میان یک فیلم و یک کتاب میپردازد و تلاش میکند تا موضوع مشخصی را در حیطه ادبیات و سینما واکاوی کند.
همچنین در انتهای هر ماه در یک نشست عمومی تحت عنوان «رویداد فیلمکتاب دوزیست» ابعاد موضوع، فیلم و کتاب را همراه با کارشناسان و جمعی از علاقهمندان سینما و ادبیات پی میگیرد. موضوع مورد مطالعه دوزیست در ماه بهمن موضوع انقلاب بود. آنها سعی داشتند با پرداختن به کتاب «قلب سگی» اثر میخاییل بولگاکف و فیلم «وی مثل وندتا» اثر جیمز مک تیگو به این سوال پاسخ دهند که: «آیا انقلابها جهان بهتری ساختهاند؟»
کارشناسان مدعو در این رویداد هنری فرهنگی، محمدرضا کردلو و داوود طالقانی بودند.
انقلاب؛ تخیل یا واقعیت
در ابتدای بحث، محمدرضا کردلو در جواب به این سوال که «آیا انقلاب در هر دو این آثار به یک تصویر فانتزی نزدیک نشده است؟» پاسخ داد: در «قلب سگی» نویسنده، فارغ از اینکه ما چه نظری درباره استالین، لنین یا انقلاب اکتبر داریم و فارغ از اینکه با آن موافق یا مخالفیم، یک تصویری ارائه میدهد که تصویر واقعی انقلاب اکتبر نیست. در واقع ما را به آنچه که تلقی خودش است، نزدیک میکند و هم در تشریح داستان هم در پایانبندی میخواهد. آن نتیجهای که مدنظرش است را بگیرد. در فیلم «وی مثل وندتا» همینطور است. یعنی شما وقتی به یک انقلاب مفهوم خشونت را خیلی پررنگ گره بزنید، عملاً وقتی دارید آن را تعریف میکنید، میتوانید آن را نقد کنید یا زیر سؤال ببرید. دقیقاً مثل همان چیزی که کارآگاه در «وی مثل وندتا» میگوید: «ما همه جزء این بازی هستیم و کافی است تا یک نفر اشتباهی کند تا هرج و مرج همه جا را فرا بگیرد.»
کردلو عقیده داشت این دو اثر به دلیل پرداخت غیررئالیستی به موضوع انقلاب، نمیتوانند به سوالات ما درباره این موضوع پاسخ مناسبی دهند. و اضافه کرد: در قلب سگی، اغراق مایه اصلیاش است و یک مقدار هم بنظرم خیالپردازی به آن کمک کرده. در «وی مثل وندتا» هم تحریف و حس کمک گرفتن از خشونت وجود دارد. بخاطر همین مسائل است که بنظرم اینها نمیتوانند خوب گزارهای که مدنظرشان است را منتقل کنند. بنظرم نمیتوانند توضیحدهنده خوبی برای مفهوم انقلاب باشند.
داوود طالقانی عقیده داشت هم فیلم و هم کتاب مفهوم انقلاب را نمایندگی میکنند، زیرا در هر دو این گزاره تایید میشود که انقلاب به یک موقعیت تخیلی نزدیک است. همچنین اضافه کرد: در فیلم، معترضان دنبال وضعیت بیدولتیاند، تا دولت فعلی را سقط کنند و دولت جدیدی بیاورند. دولت جدید کارش چیست؟ اینکه دوباره نظم را برقرار کند و ساختار سیاسی بیاورد. خب این دوتا نیاز به کنترل دارد، دوباره نیاز به اعمال قدرت مشروع دارد. حالا بعضی نمیخواهند مشروعیتش را قبول کنند؟ دوباره فیگور آنارشیسم میگیرند و میگویند ما با این وضعیت دولت مشکل داریم و دنبال یک وضعیت بیدولتی جدید هستیم. برای همین کلاً آنارشیسم یک تخیل است. بنابراین انقلابیهایی که فاز آنارشیسم دارند و خیلیاهل فانتزیبازی هستند که یک موقعیت تخیلی درست میکنند و میگویند ما میخواهیم به آن برسیم؛ هیچوقت هم به آن نمیرسند!
انقلاب به مثابه تراژدی
داوود طالقانی با توضیح اینکه بازنمایی انقلابها در ادبیات و کهنالگوها پایان تراژیکی دارند گفت: همه انقلابها محکوم به شکست هستند و فیلم «وی مثل وندتا» درباره این است که حکومت سابقی که با انقلاب بالا آمده، چگونه دارد شکست میخورد. در داستان قلب سگی هم بحث سر این است که یک انقلابی شده، یک انقلاب حیوانی_انسانی دیگر هم رخ میدهد، و هر دوی این انقلابها محکوم به شکست هستند و یک حهان اسطورهای پشت خودش دارد. یعنی شکست انقلابها، اسطوره دگردیسیهاست. داستانهایی که همهشان درباره دگردیسی انسان و جهاناند هم همهشان محکوم به شکست هستند. رمانهایی مثل طاعون، مسخ، کرگدن، کوری و… همه درباره تغییر و یک انقلاب در جهان است که همگی فرجام تراژیک دارند.
انقلابی که با همه انقلابها فرق دارد
محمدرضا کردلو عقیده داشت قیاس انقلاب اسلامی با انقلاب فیلم و کتاب انتخابی، و حتی انقلابهای دیگر ممکن نیست و افزود: وقتی درباره انقلاب اسلامی ایران صحبت میکنیم باید با یک سینما یا کتابی که یا مولود این انقلاب بوده باشد یا آن را پیشبینی کرده باشد، بررسیاش کنیم. وقتی از عینک قلب سگی نگاه میکنید، به هر پدیدهای که نگاه کنید، همه چیز منزجرکننده، اعصابخردکن، احمقانه و مسخره است و همه چیز با شکست مواجه میشود.
اینکه یک انقلابی دارای یک الهیاتی باشد، یک ویژگی برجستهای است که من در انقلابهای دیگر نمیبینم. به زور هم نمیتوانم به آنها بچسبانم و بگویم آزادی الهیات است. آزادی و برابری الهیات نیست. اگر الهیات حاکم شود، اینها میتوانند یکی از شعبش باشند. ولی اینکه خود الهیات و خود معنویت امر برجستهای شود، فرق دارد. خود معنویت چیزی شود که وقتی یک استاد یا آیتاللهی در حوزه به سن پیری برسد، خیلی زور زده باشد چند شاگرد مثل خودش تربیت کرده باشد. ولی شما در انقلاب اسلامی ایران یک رهبری داری که میگوید جبهه.ها را پر کنید، جبهه پر میشود. این عرفان چطور منتقل میشود؟ این تربیت چطور؟ میگویی این دارد این کار را میکند. من از آن دارم صحبت میکنم و میگویم وقتی یک انقلاب دارای یک الهیاتی است، حالا مثلاً ۴۰ سال هم وجود باشد. اینکه این مفهوم در ۴۳ سال قبل زنده شده باشد، این آنقدر ارزشمند است و آنقدر چیز گرانبهایی است که شما با دوتا دولت و چهارتا مسئله معیشتی و چند مشکل اقتصادی و اینکه اصلاً همه انقلابیها بین راه رفته باشند، اینها اصلاً عمر نمیتواند به آن وضعیت و مفاهیم خدشهای وارد کند.
معمای محافظهکاران انقلابی
طالقانی در ادامه بحث انقلاب و آینده گفت: بهنظرم انتخاب رمان و فیلم مناسب بوده، اگر آن فرجام تراژیک انقلاب را در نظر بگیریم. اگر یک آغاز حماسی در نظر بگیریم، آن موقع میتوانیم بگوییم بله، دن آرام یا بینوایان کتابهای خوبی هستند. زیرا یک سرود حماسیاند، دارند حماسه را نشان میدهند. ولی پایان انقلاب را به ما نشان نمیدهند. از فردای انقلاب باید چه اتفاقی بیفتد؟ یک ساختار سیاسی وسط میآید. من به هانا آرنت ارجاع میدهم. هانا آرنت میگوید از فردای انقلاب، رادیکالترین انقلابها هم به یک محافظهکار تبدیل میشوند. چون میخواهند این موقعیتی که الان در آن هستند را حفظ کنند. غالب سیاستمدارهای ما پیش از انقلاب انقلابی بودند ولی بعد از انقلاب خیلی شخصیتهای میانهرویی شدند. دنبال تثبیت موقعیتشان در ساختار سیاسی کشور بودند، ساختاری که قرار بود خودشان بسازند. شما نمیتوانید یک فیگور انقلابی به عنوان مؤید کلامتان مثال بزنید ولی مثالها در نهایت برای یک ادعای خیلی گزاف استدلال باشند. با مثالها فقط میشود ادعاها را نقض کرد.این دوتا نمونه فکر میکنم درباره فرداهای انقلاب هستند. درباره لحظه انقلاب نیستند.
هیچ وضعیت موجودی مطلوب نیست
میزبان جلسه در پاسخ به سوال «آیا انقلابها جهان بهتری ساختهاند؟» گفت: انقلاب این امکان را به همه ما، نه فقط در ایران بلکه همه مردم جهان نشان داده که میشود عادت نکرد و تغییر داد. میشود نسبت به وضع موجود منفعل نبود. شاید اگر انقلاب ایران نبود این کنشگری و این چیزهایی که ما میخواهیم و از وضع موجود میطلبیم هم نمیخواستیم و میگفتیم خب این وضعیتی است که همیشه بوده و ما باید به آن عادت کنیم. محمدرضا کردلو نیز در ادامه، به نقل از شهید بهشتی اضافه کرد:«جمهوری اسلامی در آغاز یک انقلاب بود و همواره باید یک آیین انقلابی بماند. چون همه شما به سمت وضع مطلوب باید پیش بروید. و هیچ وضعیت موجودی مطلوب نیست.»
گروه فرهنگی هنری دوزیست در هفته پایانی هر ماه، یک رویداد با موضوع مشترکی در یک فیلم و یک کتاب برگزار میکند که با استقبال اهالی سینما، ادبیات و کنشگران رسانه قرار گرفتهاست. فعالیت این مجله چندرسانهای در اینستاگرام با آدرس @dozistgah قابل مشاهده است..
قاسم رحیمزاده ـ نوازنده تار و سهتار ـ که در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت، حضور در این جشنواره را راهکاری برای حل مشکلاتی چون هزینههای بالای سالن، تبلیغات، فیلمبردار، پوستر و صدابردار می داند که یک هنرمند برای برگزاری کنسرت در طول سال با آنها مواجه است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، برنامه «نقد آورد» با نگاهی تازه و نو به آثار برگزیده جشنواره چهلم فیلم فجر به طرح سوالاتی مانند اینکه آیا این آثار ایدئولوژی و جهان بینی مخاطبان را در نظر گرفته و فیلمسازان آن بر اساس شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور یا دغدغه های شخصی آن را ساخته اند و نیز به واکاوی این آثار از معبر اندیشه و گفتمان می پردازد.
«نقد آورد» از اول اسفند ماه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته به تهیه کنندگی و سردبیری زهرا رمضانعلی، کارشناسی و اجرای مصطفی محمودی، کارشناسی و نقد محسن حبیبی، امیر حسن ندایی، حامد با مروت نژاد، سید احمد بطحایی، محمد جواد اتابکی و با دستیاری تهیه علیرضا بهروش، ساعت ۲۰:۳۰ از رادیو نمایش پخش می شود.