چه کسانی چهرههای سال هنر انقلاب در هنرهای تجسمی شدند؟
شب بزرگداشت چهرههای سال هنر انقلاب در هنرهای تجسمی، عکس و معماری در هفته هنر برگزار شد و منتخبین این بخش نیز معرفی شدند.
شب بزرگداشت چهرههای سال هنر انقلاب در هنرهای تجسمی، عکس و معماری در هفته هنر برگزار شد و منتخبین این بخش نیز معرفی شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش سه فیلم سینمایی موافقت کرد.
بر این اساس برای فیلمهای «دسته دختران» به تهیهکنندگی محمدرضا منصوری و کارگردانی منیر قیدی، «میان صخرهها» به تهیهکنندگی محمد احمدی و کارگردانی مختار عبداللهی و «احمد به تنهایی» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین مهکام پروانه نمایش صادر شد.
شب معرفی هنرمندان چهره هنرهای تجسمی، عکس و معماری سال ۱۴۰۰ شامگاه پنجشنبه ۲۵ فروردین ماه در محوطه باز حوزه هنری برگزار شد.
مختار عبدالهی کارگردانی فیلم سینمایی «میان صخرهها» که امروز موفق به دریافت پروانه نمایش از سوی سازمان سینمایی شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامهریزی برای اکران این فیلم گفت: برنامهریزی برای اکران فیلم طبیعتاً برعهده محمد احمدی بهعنوان تهیهکننده فیلم است اما واقعیت این است که متأسفانه شرایط اکران در سینماها چندان مناسب نیست. خیلی موارد هم دست به دست هم داده تا شرایط سینماها به این صورت درآمده است.
وی افزود: طبق اولویتهای هرم مازلو همه میدانیم که ابتداییترین مطالبات بشر همواره مطالبات غذایی و مرتبط با خورد و خوراک بوده است و با توجه به شرایط اقتصادی نامناسبی که مردم ما دارند، مطمئناً اولویت مردم ما هم معیشت است. در همین شرایط موارد دیگری هم در حوزه بحران اکران، مزید برعلت شده که یکی از آنها افزایش قیمت بلیت سینماهاست. تصمیمی که هرچند با توجه به مسائل مرتبط با تورم، تصمیم درست و ناگزیری بوده است اما در مجموع باید شرایط مخاطب را هم در نظر گرفت. در این شرایط حتی من فیلمساز که حرفهام سینماست هم ترجیح میدهم در روزهای نیمّبها به سینما بروم. مخاطبی که تنها میخواهد برای تفریح به سینما برود هم حتماً روی قیمت بلیت حساب و کتاب میکند. این شرایط در مجموع باعث شده است که وضعیت اکران سینماها همچنان نامناسب باقی بماند.
در این شرایط بهترین فیلمها هم اکران مناسب ندارند
این فیلمساز که «میان صخرهها» را در ژانر کودک و نوجوان کارگردانی کرده است با اشاره به اینکه مخاطب هدف این فیلم طبیعتاً با خانواده به سینما میرود تأکید کرد: واقعیت این است که یک فیلم را مخاطب بزرگسال شاید بتواند به تنهایی به سینما برود و تماشا کند اما مخاطب کودک یا نوجوان، حتماً باید خانواده را به همراه داشته باشد. امیدمان این است که شرایط رو به بهبودی برود و در زمان اکران «میان صخرهها» وضعیت بهتر شده باشد. بعید میدانم در صورت استمرار این وضعیت، بهترین فیلمها هم بتوانند اکران مناسبی را تجربه کنند.
عبدالهی ادامه داد: در شرایط مناسب و از آنجایی که فیلم ما برای مخاطب کودک و نوجوان است، فکر میکنم بهترین زمان اکران برای فیلم بعد از امتحانات و همزمان با تعطیلات تابستانی باشد.
وی درباره ظرفیت فیلم «میان صخرهها» برای ارتباط با مخاطبان کودک و نوجوان هم توضیح داد: اولین بازخوردهایی که از اکران این فیلم برای مخاطبان کودک و نوجوان گرفتیم در جشنواره فیلمهای کودک بود و علیرغم اینکه نمایش فیلم ما کیفیت مناسبی در سالن نداشت و کل فیلم هم متمرکز بر دو کاراکتر کودک است، ارتباط عجیب و غریبی را با مخاطب تجربه کردیم. هیچکس سالن نمایش را ترک نکرد و بعد از آن هم احساس خودم این بود که مخاطبان ارتباط خوبی با فیلم برقرار کردند. هنوز پخش بینالمللی فیلم را آغاز نکردهایم اما مطمئنم اتفاقات خوبی برای این فیلم خواهد افتاد.
چرا «میان صخرهها» در جشنواره «فجر» نبود؟
این کارگردان درباره عدم حضور این فیلم در جشنواره فجر هم گفت: اتفاقاً ابتدا «میان صخرهها» به جشنواره راه پیدا کرده بود و بهروز افخمی بهعنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب هم اعلام کرد که فیلم از سوی این هیأت پذیرفته شد و امتیاز بالایی هم گرفته بود اما به دلیل حضور در جشنواره فیلم کودک، این فیلم را کنار گذاشتند. در مجموع فکر میکنم این فیلم توان ارتباط با مخاطب خود را دارد.
عبدالهی تأکید کرد: دنیای فیلم «میان صخرهها» دنیای تازهای است و شخصاً معتقدم مخاطب وقتی وارد سینما میشود باید با دنیایی تازه مواجه شود. این فیلم یکی از همین آثار است که مخاطب را با موقعیت و فضایی تازه مواجه میکند.
این کارگردان درباره تمایل خود برای فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان گفت: متأسفانه اتفاقاتی که امسال برای فیلم ما حین حضور در جشنواره فجر افتاد، موجب اعتراض ما هم شد. این شرایط باعث میشود نه فقط من که خیلیهای دیگر، سمت کار کودک نروند. اتفاقی که برای فیلم ما در جشنواره فجر رخ داد، اتفاقی نادر بود و جالب اینکه خودشان هم آمدند و در تلویزیون لو دادند که این اتفاق رخ داده است! همه میدانیم جشنواره فیلم کودک قابل مقایسه با جشنواره فیلم فجر نیست. ویترین سینمای ایران «فجر» است اما اینطور به نظر میرسد که این جشنواره بهایی به فیلم کودک نمیدهد. مسیر برعکس را شاهد هستیم که فیلمهایی مانند «یدو» و «خورشید» پس از حضور در «فجر» به جشنواره کودک آمدند، اما اعلام کردند از جشنواره کودک نباید فیلمی به جشنواره فجر برود. این سیاست اشتباهی است.
وی در پایان گفت: در قالب اعتراض مکتوبی که به سازمان سینمایی داشتم هم تأکید کردم که با این سیاست، سینمای کودک نابود میشود. فیلم ما نمره قبولی هم گرفته بود و رد شدن آن از سوی جشنواره موجب میشود که به شخصه دیگر انگیزهای برای ساخت فیلم کودک نداشته باشم. اولویت فیلمسازان دیگر هم طبیعتاً جشنواره «فجر» است و اگر بخواهند در این ویترین حضور داشته باشند سعی میکنند سراغ فیلم کودک نروند. پیشّبینی خود از شرایط تولید هم این است که امسال با لاغرترین جشنواره فیلم کودک مواجه خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، فیلم سینمایی «کن – پامنار» به کارگردانی اشکان درویشی و تهیهکنندگی شیما جبرائیلیپور این روزها آخرین مراحل تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ و نور را پشت سر میگذارد تا برای اکران عمومی و حضور در جشنوارههای خارجی آماده شود.
پخش بینالمللی فیلم سینمایی «کن – پامنار» به عهده گروه پخش بینالمللی فرست اسکرین به مدیریت سولماز اعتماد است.
«کن – پامنار» که بر اساس طرحی از اشکان درویشی و با فیلمنامه سیروس همتی ساخته شده، روایتی از زندگی کودکان کار در محلههای فقیرنشین مناطق پایین شهر تهران و حمایت از دختران مظلوم افغانستان است. درآمد حاصل از بلیتفروشی «کن – پامنار» از طریق موسسه خیریه فرشتههای بهشتی که در تولید این فیلم نیز همکاری کرده است در اختیار نیازمندان قرار میگیرد.
سیامک صفری، بابک نوری، علیرضا استادی، ندا حسینی، سیروس همتی و مهدی تارخ و با حضور افتخاری فریبا کوثری در این فیلم نقشآفرینی کردهاند.
همچنین حسین شریفی، میلاد ترقیخواه، احمد جعفری، عیسی حسینی با معرفی رابیه میرزاد، علی باباجانی، علیرضا دانیال پور، لیان عباس زاده، سمیرا محمدی، محمد خاوری و بازیگر نوجوان: آناهیتا کاربین به عنوان بازیگران اصلی «کن – پامنار» هستند. زیگران دیگر این فیلم نیز عبارتند از جواد جوینده میرزا، مهشید خسروی، شقایق افروغی، شراره خسروانی نژاد، محمد حسین عابدینی، صغری محاصری، یاشار ابراهیمی، حمید پیمان، مجتبی تاجیک، محمدامین قاسمی و صفورا برسان.
عوامل «کن – پامنار» عبارتند از کارگردان: اشکان درویشی، تهیه کننده: شیما جبرائیلیپور، مدیر و مشاور پروژه: فریبا کوثری، نویسنده: سیروس همتی براساس طرحی از اشکان درویشی، مجری طرح: موسسه نقطه عطف سینما تئاتر (آسیه اسدزاده)، دستیار اول کارگردان: بهزاد صفار، مدیر برنامهریزی: حدیث کریمیان، منشی صحنه: صفورا برسان، تصویربردار و عکاس صحنه و پشت صحنه: سالار مجد، تدوین فیلم پشت صحنه: حسین خدارتی، جلال داروکی، مدیر فیلمبرداری: محمد مقیمی، تدوین، ساخت تیزر و آنونس: امیرحسین تحسینی، اصلاح رنگ و نور: بهمن قهاری، کانفورم، سلاله سلیمی طاری، مدیر صدابرداری: علیرضا کریمنژاد، طراحی و ترکیب صدا: سید محمود موسوینژاد، طراح چهرهپردازی: دانیال شعاعی، مجری چهرهپردازی: میترا گیوهچی، آهنگساز موسیقی متن: امیرهوشنگ شاهرخی، تیتراژ پایانی: قطعه «شرح روزگار» با صدای سالار عقیلی، ترانه: محمدصالح علا، طراح صحنه و لباس: اشکان درویشی، هماهنگی: امیر گلستانی، جانشین تهیهکننده: موسسه خیریه فرشتههای بهشتی، مهشید خسروی، مدیر تولید: مهشید خسروی، جانشین تولید: علی نعمتی، مدیر تدارکات: علی کوثری، تجهیزات و پشتیبانی فنی: حیدر احسانی، مشاور رسانهای و روابط عمومی: مریم قربانی نیا و سید حسین رسولی.
سینماپرس: هفتادو پنجمین دوره جشنواره فیلم کن با برپایی یک نشست مطبوعاتی فیلمهای حاضر در بخشهای مختلف خود را معرفی کرد.
به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، در حالی که در دوره پاندمی هیچ جشنوارهای به اندازه جشنواره فیلم کن با اما و اگر روبه رو نشد و زمان برپایی خود را به تعویق نینداخت، اکنون دوره ۲۰۲۲ بار دیگر به موعد همیشگی خود بازمیگردد و از ۱۷ تا ۲۸ ماه می برگزار میشود.
این جشنواره امسال به رسم سالهای پیش با برگزاری نشستی مطبوعاتی که دقایقی پیش به کار خود خاتمه داد اسامی فیلمهای حاضر در بخشهای مختلف خود را اعلام کرد.
«عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی و «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش رقابتی جشنواره انتخاب شدهاند.
بخش رقابتی
«درخت بادام» ساخته والریا برونی تدسکی (فرانسه)
«زمان آرماگدون» ساخته جیمز گی (آمریکا)
«پسری از بهشت» ساخته طارق صالح (سوئد)
«دلال» ساخته کورئیدا هیروکازو (ژاپن)
«برادر و خواهر» ساخته آرنو دسپلچین (فرانسه)
«بسته» ساخته لوکاس دونت (بلژیک)
«جنایتهای آینده» ساخته دیوید کراننبرگ (کانادا)
«تصمیم به ترک» ساخته پارک چانووک (کره جنوبی)
«ایو» ساخته جرسی اسکلیموسکی (لهستان)
«عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی (ایران)
«برادران لیلا» ساخته سعید روستایی (ایران)
«نوستالژی» ساخته ماروی مورتونی (ایتالیا)
«آرامان» ساخته کریستین مونگیو (رومانی)
«حضور» ساخته کلی رایکارد (آمریکا)
«ستارهها در ظهر» ساخته کلر دنی (فرانسه)
«زن چایکوفسکی» ساخته کریل سربرنیکوف (روسیه)
«توری و لوکیتا» ساخته ژان-پییر داردن و لوک داردن (بلژیک)
«مثلث غم» ساخته روبن اوسلوند (سوئد)
بخش نوعی نگاه:
«همه مردمی که من هرگز نخواهم بود» ساخته دیوی چو (کامبوج)
«دیو» ساخته رایلی کو و جینا جامل (آمیکا)
«روزهای سوزان» ساخته امین آلپر (ترکیه)
«دید پروانه» ساخته ماکسیم ناکونچنیی (اوکراین)
«کورساژ» ساخته مری کروتسر (اتریش)
«دومینگو و مه» ساخته آریل اسکالانته متزا (کاستاریکا)
«جویلند» ساخته سعیم صادق (پاکستان)
«مترونوم» ساخته آلکساندرو بلک (رومانی)
«پلن ۷۵» ساخته هایاکاوا چی (ژاپن)
«رودئو» ساخته لولا کیورون (فرانسه)
«بیمار خودم» ساخته کریستوفر بورگلی
«دوقلوهای سکوت» ساخته آگنیسکا اسموسینسکا (لهستان)
«بیگانه» ساخته توماس ام. رایت
«سرزمین وولادا» ساخته هلینور پالماسون (ایسلند)
«بدترین» ساخته لیز آکورا و رومن گورِ (فرانسه)
بخش خارج از رقابت
«الویس» ساخته باز لورمان (آمریکا-استرالیا)
«بالماسکه» ساخته نیکلاس بودوس (فرانسه)
«نوامبر» ساخته سدریک خیمنز (فرانسه)
«سه هزار سال حسرت» جورج میلر (استرالیا)
«تاپ گان «ماوریک» جوزف کوشینسکی (آمریکا)
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری هنر فردا، موسسه «هنر فردا» در ادامه سلسله نشستهای کارگاه «یک قرن هنرهای تجسمی ایران» که میزبان هنرمندان و چهرههای تاثیرگذار این دوران است، در برنامه آتی خود که روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ برگزار میشود، به نمایش مستند «منیر» با حضور بهمن کیارستمی کارگردان این مستند میپردازد.
بهمن کیارستمی درباره فرایند ساخت این مستند که یک سال و نیم به طول انجامیده به چالشهای کار اشاره کرده مبنی بر اینکه خانم فرمانفرماییان علاقهای به حضور مقابل دوربین نداشته، لذا بخشی از کار با ضبط صدای وی انجام شده و در بخش دیگر پس از رایزنی و اصرار دوستانش سرانجام به حضور کوتاهی مقابل دوربین رضایت داد. در صحنه آغازین فیلم هم شاهد همین کشمکش هستیم که خانم فرمانفرماییان از مقابل دوربین میگریزد و اجازه فیلمبرداری نمیدهد در عوض از مستندساز میخواهد که محتوای حرفهایش را به گوش مخاطب برساند تا این هنر کهنسال در میان هنرمندان دوران مدرن و معاصر، شناخته شده جای خود را بیابد.
کارگاه یک قرن هنرهای تجسمی ایران، بر آن است که تلاشها و کنکاشها در هنر نوگرا و معاصر ایران را در بستر تحولات اجتماعی و نهادی آن و با تاکید بر مقاطع مهم و تعیینکننده آن مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
از مهمترین فرازهای تاریخی این تحولات میتوان به این موارد اشاره کرد: ترویج شیوه آکادمیک نقاشی اروپایی در «مکتب کمالالملک»، جریان احیای نگارگری سنتی در «مکتب نگارگری تهران»، شکلگیری موج هنر نوگرا در دهههای ۲۰ و۳۰ ش، رشد «نو سنتگرایی» با جریان «سقاخانه» و سپس شکلگیری «نقاشی- خط»، تحولات هنری ناشی از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و ظهور هنر انقلاب، تجدید حیات هنر نوگرای ایران از اوایل دهه ۱۳۷۰ ش و در نهایت تمرکز بر مفاهیم معاصریت در هنر ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ ش با تاکید بر رویکردها و گرایشهای نوینی چون نئواکسپرسیونیسم، پاپ و نئو پاپ، هنر انتزاعی، هنر مفهومی و رسانههای جدیدی مانند چیدمان، پرفورمنس آرت (هنر اجرا) و ویدئو آرت.
به گزارش خبرگزاری مهر، با هماهنگی انجمن ایراندوستان کرواسی و مجموعه سینمایی توشکاناتس، دوازده فیلم از بهترین آثار زنده یاد عباس کیارستمی فیلمساز فقید و شهیر کشورمان از ۱۱ تا ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ به زبان فارسی و با زیرنویس کرواتی در سینما توشکاناتس زاگرب به نمایش در خواهد آمد.
عنوان فیلم هایی که به نمایش در خواهد آمد، عبارتند از «کلوزآپ»، «خانه دوست کجاست؟»، «مسافر»، «کپی برابر با اصل»، «تجربه»، «زندگی و دیگر هیچ»، «زیر درختان زیتون»، «طعم گیلاس»، «ده»، «شیرین»، «مثل یک عاشق»، «باد ما را خواهد برد».
این آثار از ۲۲ تا ۲۹ فروردین ماه در سینما توشکاناتس زاگرب در حال نمایش هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی عمار، فیلم «موقعیت مهدی» که اخیراً توسط مقام معظم رهبری موردتمجید قرار گرفته تاکنون در ۴۵۰ سانس اکران مردمی، مهمان نگاه ۳۵ هزار مخاطب بوده است.
با همت اکران کنندگان مردمی عمار، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» همزمان با اکران سینمایی تاکنون در بیش از ۴۰ روستای کشور به نمایش درآمده است.
پراکندگی اکران روستایی فیلم «موقعیت مهدی» از شمال تا جنوب ایران بوده است، و روستاهایی نظیر شمآباد (خراسان رضوی)، کوهزر (سمنان)، روستای برگه (مازندران) فروش بیش از یک میلیون تومانی در یک سانس داشتهاند و استان آذربایجان غربی با ۲۳ اکران روستایی بیشترین اکران روستایی این فیلم را داشته است.
از دیگر نکات جالب توجه اکرانهای مردمی اخیر، انتخاب بهشت زهرای تهران به عنوان مکان اکران فیلمی بود که راوی زندگی یکی از شهدای شاخص کشور است.
به مناسبت هفته هنر انقلاب، از ۲۰ تا ۳۱ فروردین، این فیلم با شرایط ویژهای در اختیار علاقهمندان به اکران قرار میگیرد. جهت اطلاع از این شرایط و ثبت درخواست اکران مردمی میتوانید به نشانی Ekranmardomi.ir مراجعه کنید.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه بهمن سبز، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی ۲۰ سالن از ۸۶ سالن سینمای تازه تاسیس و بازسازی شده در فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری، به چرخه اکران سینمای ایران اضافه خواهند شد.
این سالنها جمعاً ۲۰ سینما در ۱۸ شهر را شامل میشوند که در فاز دوم طرح توسعه مورد بازسازی و احداث قرار گرفتهاند. توسعه سینماهای شاهد تهران، بهمن سبزوار، مهر همدان، هجرت گنبد، مهر کوهسنگی مشهد، ۲۹ بهمن تبریز، کیهان آبادان، آزادی ارومیه، فلسطین بروجرد، مهر مادر دزفول، بهمن آزادشهر، مهرهماگ بجنورد، بیستون کرمانشاه، قدس تبریز، همافران نوشهر، آزادی آبادان، نایسر سنندج و گلدشت اصفهان و… از جمله پروژههای فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری هستند که در هفته هنر انقلاب اسلامی، تنها ۲۰ سالن از مجموع ۸۶ سالن فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. در ادامه نیز بخشی از این سالنها تا عید فطر ۱۴۰۱ و بخشی دیگر تا پایان سال رونمایی خواهند شد.
همزمان با پایان فاز دوم طرح توسعه، موسسه «بهمن سبز» فرآیند ساخت سینماهای فاز سوم این طرح را در سراسر کشور آغاز کرده است و هم اکنون احداث ۱۲۵ سالن سینمایی دیگر را در دست ساخت دارد.
در فاز نخست طرح توسعه سالنهای سینمایی ۶۵ سالن توسط موسسه بهمن سبز در شهرهایی چون سقز، ارومیه، شاهرود، کاشان، اصفهان، آبادان، مشهد و … احداث و بازسازی و به چرخه اکران سینماهای کشور افزوده شدند.