نمایشگاه و کارگاه هنرمندان ایرانی در زاگرب بر پا می شود
سفیر کشورمان روز پنجشنبه ضمن دیدار از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه زاگرب، با رئیس، معاون و اساتید این دانشکده گفتگو کرد.
سفیر کشورمان روز پنجشنبه ضمن دیدار از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه زاگرب، با رئیس، معاون و اساتید این دانشکده گفتگو کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد، نویسندگی اکتای براهنی، تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی و سرمایهگذاری محمدصادق رنجکشان از شب گذشته ۳۰ فروردین ماه به اکران آنلاین پیوست.
همچنین همزمان با اکران آنلاین که تا سی شب ادامه دارد، از جدیدترین پوستر این اثر با طرحی از عرفان بهکار رونمایی شد.
«عنکبوت» که پخش داخلی آن برعهده شرکت نمایش گستران و از ۲۶ بهمن ماه روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته، پس از گذشت دو ماه از آغاز اکران تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد تومان فروخته است.
«عنکبوت» درباره یکی از قاتلان زنجیرهای دهه هفتاد است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند.
محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدانبخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینینیا، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، حمیدرضا هدایتیراد، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجیمحمدزاده، میثم دامنزه، داود ذاکری و با حضور فرید سجادیحسینی از جمله بازیگران «عنکبوت» هستند.
عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از کارگردان: ابراهیم ایرجزاد، تهیهکننده: جواد نوروزبیگی، جانشین تهیهکننده و سرمایهگذار: محمدصادق رنجکشان، نویسنده: اکتای براهنی، مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری، تدوین: سهراب خسروی، موسیقی: حامد ثابت، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، طراح چهرهپردازی: مجید اسکندری، طراح صحنه: آیدین ظریف، طراح لباس: نازنین خزاعی، مدیر صدابرداری: طاهر پیشوایی، مجری طرح: امیرحسین نوروزبیگی، مدیر تولید: شهاب علیبخشی، جلوههای ویژه رایانهای: سینا قویدل، جلوههای ویژه میدانی: آرش آقابیک، اصلاح رنگ: کامران سحرخیز، لابراتوار: استودیو روشنا، مدیر تدارکات: حسین میرزامحمدی، دستیار اول کارگردان: محمدرضا کشمیری، برنامهریز: سیدجواد حسینی، منشی صحنه: مرجان تاجیک، فیلم پشت صحنه: باران جعفری، عکاس: حبیب مجیدی و مشاور رسانهای: نغمه دانش آشتیانی.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی آثار، جمعی از تهیهکنندگان فیلمهای نوروزی در نامهای خطاب به رئیس سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش، خواستار تداوم اکران و افزایش مدت زمان نمایش فیلمهای روی پرده به حداقل ده هفته شدند.
در این نامه که طی هفتههای گذشته به امضای تهیهکنندگان سعید ملکان (روز صفر)، محمدحسین قاسمی (سگ بند)، عباس نادران (شادروان)، امیر بنان و کامران حجازی (مرد بازنده) و حبیب والینژاد (موقعیت مهدی) رسیده، آمده است:
«جناب آقای خزاعی
ریاست محترم سازمان سینمایی کشور
با سلام و احترام؛
همانطور که مستحضر هستید اکران نوروز ۱۴۰۱ با خطشکنی سبدی از مهمترین داشتههای سینمای ایران همراه بوده تا شاید روح تازهای به سینماها دمیده شود، اما به دلایل مختلفی از جمله دو سال بحران سخت کرونا و شرایط خاص حاکم بر سینماها و از سویی هزینههای فزاینده تولید فیلم، متاسفانه زمینه بازگشت سرمایه آثار فراهم نشده و این اکران نتوانسته سرمایهگذاران بخش خصوصی را به آینده سینما امیدوار کند. به نظر میرسد آسیبهای دو سال دوری مردم از سینما و معلق شدن روال طبیعی اکران، به سادگی و طی دو هفته جبران نخواهد شد. کاهش چشمگیر و معنادار مخاطبان اکران نوروزی موید این نگرانی است.
از سویی دیگر حلول ماه مبارک رمضان بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی، آسیب جدی به فرصت اکران زده و در شرایطی وارد فاز دوم اکران نوروزی شدهایم که همزمانی آن با ایام روزهداری مردم، نگرانیها درخصوص کم و کیف اکران آثار را بیش از پیش کرده است. با توجه به شرایط موجود، مدت زمان فعلی اکران قطعاً کفاف بازگشت هزینههای فزاینده تولید فیلم را نخواهد داد و نتیجهاش ناامیدی و دلسردی فیلمهای منتظر نوبت نمایش است. لذا از آن جایی که طبق آییننامههای قبلی اکران، هر ساله رسم بر این بوده که هر دو هفته اکران در ماه رمضان یک هفته محاسبه شود، ما جمعی از تهیهکنندگان فیلمهای در حال اکران با توجه به جمیع شرایط حاکم بر سینما خواستار تعویق اکران عید فطر و افزایش مدت زمان نمایش فیلمهای روی پرده به حداقل ده هفته هستیم تا شاید فرصت و امکان تازهای برای بازگشت بخشی از سرمایه فیلمها فراهم شود و این شروع خطشکنانه پایانی مایوس و دلسردکننده نداشته باشد.
به امید رونق دوباره سینمای ایران»
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اتحادیه، اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با حضور اعضای هیات مدیره خود اعلام موجودیت کرد.
نادر رضایی رییس هیات مدیره، محمد آلادپوش عضو هیات مدیره و مدیرعامل اتحادیه، فرشاد بشیرزاده عضو هیات مدیره و خزانهدار، معصومه فردشاهین و کامران سحرخیز عضو هیات مدیره این اتحادیه را تشکیل میدهند.
معصومه فردشاهین در ابتدای این نشست عنوان کرد: حدود ۲ سال پیش تصمیم گرفتیم که دوستان بخش پشتیبانی تولید را که هرگز همصدا نبودهاند در قالب یک اتحادیه کنار هم قرار دهیم و برای اولینبار با یک سیستم دقیق حقوقی اساس و پایه تشکیل اتحادیه را گذاشتیم. اواخر سال ۱۴۰۱ از هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز این اتحادیه را با عنوان «اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران» تشکیلات مرکزی موضوع مصوبه ۵۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کردیم.
وی ادامه داد: تمام دوستان و فعالانی که در عرصه مراکز فنی، تجهیزات و پشتیبانی تولید در سینما و تلویزیون و عرصههای مختلف رسانهای فعال هستند و مجوز وزارت فرهنگ را دریافت کردهاند، میتوانند عضو این اتحادیه شوند. ما اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ مرکز پشتیبانی تولید داریم که مجوز دارند، در این عرصه فعالیت میکنند و قطعاً پذیرای تمام این مراکز خواهیم بود. ما در ابتدای فعالیت این اتحادیه مراکز دارای مجوز را به طور رسمی دعوت میکنیم تا به عضویت اتحادیه درآیند و بعد به منظور حل دغدغههای مشترک صنفی مجمع عمومی برگزار میکنیم.
پشتیبانی تولید و تامین تجهیزات باید زیر نظر وزارت صمت قرار بگیرد
محمد آلادپوش در ادامه این نشست درباره گرایشهای مختلف مراکز پشتیبانی تولید گفت: این فعالیتها شامل مرکز فنی – پشتیبانی فیلمبرداری و تصویربرداری سینمایی، مرکز فنی – پشتیبانی تدوین، مرکز فنی – پشتیبانی استودیو صدا، مرکز فنی – پشتیبانی لابراتوری، مرکز فنی – پشتیبانی استودیو جلوههای ویژه و انیمیشن، مرکز فنی – پشتیبانی چهرهپردازی (گریم) و تولید پروتزهای سینمایی، مرکز فنی – پشتیبانی طراحی دکور، لباس و آکسسوار سینمایی و مرکز فنی – پشتیبانی شهرک سینمایی میشوند.
وی مطرح کرد: ما زمانی اصرار داشتیم که اجاره وسایل از زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی خارج شود و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد زیرا فارابی امکان بهروزرسانی سریع تجهیزات را نداشت اما اکنون شرایط طوری شده است که سوبسیدی که بخش دولتی باید به گروههای تولیدی میداد، بخش خصوصی تقبل میکند.
مدیرعامل اتحادیه عنوان کرد: حمایت از امنیت شغلی در این حوزه در ابتدا باید با همراهی خود اعضا صورت بگیرد و اگر این وحدت به وجود نیاید، امنیت شغلی هم وجود ندارد. وقتی از «صنعت» سینما صحبت میکنیم در حوزه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نمیگیرد و فکر میکنم تمام مراحل این صنعت باید زیر نظر وزارت صنعت، معدن، تجارت قرار داشته باشد زیرا تسهیلات و شرایط وزارت صمت برای حمایت از صنعتگران بسیار متفاوتتر و ویژهتر از وزارت فرهنگ است.
تسهیل روند مجوزگیری مراکز فنی و پشتیبانی تولید
همچنین نادر رضایی درباره مواردی که تشکیل چنین اتحادیهای را الزامی کرد، توضیح داد: باید در روند صدور مجوز برای مراکز پشتیبانی تولید تسهیلاتی ایجاد شود زیرا اکنون بسیاری از افراد و مراکز استحقاق این را دارند که به طور مجاز فعالیت داشته باشند اما مراحل صدور مجوز بسیار سخت است. باید در اتحادیه این روند را تسهیل کنیم یا حتی صدور مجوز را به اتحادیه واگذار کنند زیرا اعضای اتحادیه شناخت بهتری از این مراکز دارند و با انجام مراحل بازرسی میتوانند به خوبی این روند را طی کنند.
رفع تحریمها برای حفظ حیات سینمای ایران
بشیرزاده در ادامه این نشست اظهار کرد: وقتی ما وسیلهای را از خارج از کشور خریداری میکنیم به دلیل تحریمها فاکتور رسمی دریافت نمیکنیم درنتیجه سرمایهگذاری کلان انجام میدهیم اما در اداره دارایی و محاسبه مالیات هیچکدام قابل ارائه نیستند. همچنین برای خرید و انتقال تجهیزاتی مانند دوربین از خارج از کشور هزینه گمرگ زیادی شامل میشود که هیچکدام از اینها هنگام مالیات محاسبه نمیشوند. ما درواقع برای زنده نگه داشتن حیات سینمای ایران هم باید با تحریمها مقابله کنیم و هم با مراجع مربوطه داخلی مانند اداره دارایی و وزارت فرهنگ وارد چالش شویم.
باید در حوزه بینالملل پشتیبانی فنی قوی داشته باشیم
سحرخیز نیز درباره اینکه چقدر میتوان در حوزه پشتیبانی تولید در عرصههای بینالمللی حضور داشت، گفت: ما ابتدا باید ببینیم در عرصه پشتیبانی در حد استانداردهای سینمای بینالملل توان حضور داریم یا خیر؟ به طور مثال در جشنواره فیلم کن یا جشنوارههای فرانسه یکی دو مرجع در حوزه پشتیبانی وجود دارد که کنترل کیفی تمام فیلمها را در اختیار دارند که چه فیلمی از نظر فنی تایید شود. طبیعتاً اگر این پشتیبانی فنی استاندارد وجود نداشته باشد فیلم در جشنوارههای بینالمللی شانسی برای حضور و فروش ندارد. اکنون دورهای نیست که تهیهکننده و کارگردان فیلم را به تنهایی به جشنواره ارائه کنند بلکه نیاز به یک تیم پشتیبانی فنی قوی دارد. ما اکنون در حوزههایی مانند تولید انیمیشن از کشورهای دیگر متقاضی داریم اما باتوجه به تحریمها و اقتصاد ایران باید بتوانیم قرارداد مطمئنی میان طرفین امضا کنیم تا در بحث انتقال پول و مسائل دیگر با مشکل مواجه نشویم و فکر میکنم اتحادیه میتواند در این زمینه ورود پیدا کند.
رسیدگی به پروندههای حقوقی مراکز پشتیبانی
فردشاهین در ادامه از تشکیل شورای داوری در این اتحادیه خبر داد و مطرح کرد: گاهی در این حوزه پیش میآید که طرفین، قرارداد درستی برای ارائه خدمات نمیبندند و هنگام بروز مشکل باید به خانه سینما مراجعه کنند که خانه سینما تخصص و دغدغه لازم در حوزه پشتیبانی را ندارد. درنتیجه از این پس پروندههای اختلاف فعالان این حوزه در شورای داوری اتحادیه حل و فصل میشود و این شورا مناسبات اعضا با مصرف کنندگان خدمات را تنظیم میکند. اعضای این شورا در مجمع عمومی آینده انتخاب و معرفی میشوند.
معرفی خدمات مراکز پشتیبانی تولید در سایت اتحادیه
رضایی با تاکید بر لزوم طراحی سایت برای معرفی و ارائه خدمات بیان کرد: اتحادیه باید به عنوان مرجع فنی در این حوزه سایتی طراحی کند تا هرکدام از اعضا پروفایلی داشته باشند و امکانات خود را در آن معرفی کنند. در همین راستا وقتی گروههای خارجی وارد ایران میشوند، میتوانند با این امکانات آشنا شوند و از این سرویسها استفاده کنند یا این تجهیزات را به خارج از ایران منتقل کنند. در این صورت با تعیین نرخ توسط اتحادیه دست واسطه از مناسبات میان گروه پشتیبانی و مصرف کنندگان کوتاه میشود.
تشکیل نظام صنفی هدف نهایی این اتحادیه است
مهدی کوهیان مشاور حقوقی این اتحادیه در این نشست گفت: هدف تشکیل اتحادیه، تنظیم مناسبات میان اشخاص و تامین امنیت شغلی اعضاست. تلاش داریم اتحادیه را ذیل قانون نظام صنفی کشور هم به ثبت برسانیم و اقداماتی را نیز در این زمینه شروع کردهایم.
به گزارش خبرنگار مهر، فیلمبرداری فیلم کوتاه «خورده فروش» به کارگردانی امین ظهراببیگی و تهیه کنندگی محمد توکلی در شمال تهران آغاز شد.
این فیلم روایتگر مشکلات و چالشهای نوازندگان خیابانی است که در قالب یک قصه دراماتیک ارائه میشود.
رضا توکلی، وحید شیخ زاده، سینا محمدی، بشیر احمد نیکزاد، محمد فیروز بخت، مونا شاهدی، سیامک صانعی، علی جمالی، امیر دهبان، رومینا ایلمک، یحیی توسلی، حسین اسکندری، علیرضا خادمی، محمد توکلی و غلام یاقوتی بازیگران «خورده فروش» هستند.
عوامل این فیلم عبارتند از مشاور کارگردان: رضا توکلی، کارگردان: امین ظهراببیگی، تهیه کننده: محمد توکلی، نویسنده: فاطیما ابا حمزه، گریم: مهدی معینی، تصویربردار: اردشیر بیرانوند، مدیر تولید: حامد بنی شرکاء، دستیار کارگردان: ساناز فلاح، آهنگساز: علی جمالی، صدابردار: مسعود حسینی، عکاس: الهام حیدری. بر اساس طرحی از مهدی بهزادپور.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، علی سرتیپی سخنگوی شورای راهبردی اکران از آخرین مصوبات این شورا خبر داد.
علی سرتیپی در رابطه با مصوبات جلسه این شورا که امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه برگزار شد گفت: با توجه به پایین آمدن کف فروش فیلمهای «قدغن» و «گل به خودی»، فیلمهای «لامینور» و «انفرادی» به ترتیب در گروه سینمای کوروش و مگامال به نمایش در میآیند.
وین افزود: سالن نارنجی از مجموعه شهر آفتاب شیراز به عنوان سرگروه هشتم به جرگه سرگروهها اضافه شد و این گروه از همان تاریخ ۷ اردیبهشت با نمایش فیلم «مغز استخوان» کار خود را آغاز خواهد کرد.
سخنگوی شورای راهبردی اکران اضافه کرد: همچنین در مرحله بعد مقرر شد سینمای هویزه مشهد به جای سینمای بهمن تهران به عنوان سرگروه فعالیت کند و این امر که ۲ سینمای مهم شهرستانها در کنار سینماهای شاخص تهران به عنوان سرگروه فعالیت خواهند کرد اتفاق خجسته و مبارکی است که انشالله ثمرات آن در رونق اکران امسال مشهود شود.
به گفته وی، با توجه به کثرت فیلمهای متقاضی اکران در سال جاری، پیشنهاد استمهال نمایش فیلمها در سینماهای سرگروه از سوی صاحبان آثار پذیرفته نخواهد شد.
سرتیپی اعلام کرد: با جمع بندی آیین نامه جدید و طبعاً، تشکیل شورای صنفی جدید، امور اجرایی اکران و تعیین فیلمهای جدید، نظارت بر قراردادهای پخش کنندگان و سینماداران و سایر امور مرتبط براساس وظایف محوله در آیین نامه توسط شورای صنفی دنبال خواهد شد.
عضو شورای راهبردی اکران خبر داد: برای امکان برنامهریزی بهتر صاحبان فیلمها، دفاتر پخش و سینماها به ویژه سرگروهها فیلمهای «بدون قرار قبلی»، «هناس»، «بازیوو» و «والدین امانتی» (در ژانر کودک و نوجوان)، «چند میگیری گریه کنی ۲»، «روز ششم»، «بی صدا حلزون»، «علفزار»، «طلاخون» و «تی تی» میتوانند برای اکران ۲ عید فطر و نوروز با سرگروهها مذاکره کنند.
وی گفت: اما اگر فیلم دارای پروانه نمایش معتبر دیگری نیز در این ایام بتواند با یکی از سرگروههای ۸ گانه توافق کند، میتواند درخواست خود را به شورای راهبردی و یا شورای صنفی جدید ارایه کند.
سرتیپی اظهار کرد: بحث تعیین کف فروش جدید برای سرگروهها با عنایت به قیمت جدید بلیط و ظرفیتهای خوبی که سامانه سمفا در زمینه ارایه اطلاعات دقیق فروش و ضریب اشغال سینماها منتقل میکند، با شیوه جدید و نزدیک به رعایت انصاف و عدالت بیشتری در جلسات بعدی پس از تصویب آیین نامه مصوب میشود.
وی در پایان تصریح کرد: قطعاً با تشکیل شورای صنفی جدید، اکران فیلمها در گروه آزاد نیز با توجه به آیین نامه مصوب جدید امکان پذیر میشود که این مورد نیز کمک شایانی برای افزایش کمی عناوین فیلمها در اکران امسال خواهد بود.
گالری ایده به مناسبت فرارسیدن روز جهانی گرافیک دیزاین، مجموعهای از پوسترهای طراحان برجسته جهان را به نمایش خواهد گذاشت.
سریال «نجلا ۲» از شبکه سه سیما، با ۲۶.۸ درصد مخاطب و ۷۷.۱ درصد رضایت، در صدر سریالهای تلویزیون در ماه رمضان قرارگرفته است.