X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«ایسفا» برندگان خود را شناخت/ جوایز اصلی به نام «ارفاق» ثبت شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) شامگاه ۳۱ اردیبهشت‌ماه در پردیس صبامال برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شادی کرم‌رودی به عنوان مجری روی صحنه آمد و بیان کرد: خوشحالیم از اینکه بعد از دو سال این فرصت فراهم شده تا دور هم جمع شویم؛ فرصتی که کرونا از ما گرفته بود اما حالا می‌توانیم دور هم جمع شویم، فیلم ببینیم، جایزه بگیریم و دور هم باشیم فکر می‌کنم حالا که دور هم جمع هستیم بهتر است یادی کنیم از درگذشتگان، از شما می‌خواهم یک دقیقه سکوت کنید برای داوود امیری، بکتاش آبتین، بابک خرمدین، سعدی رضوی و..

مرجان اشرفی زاده دبیر این رویداد هم در ادامه بیان کرد: از هیات مدیره قبلی و فعلی انجمن فیلم کوتاه که این لطف را به من داشتند و من را انتخاب کردند، تشکر می‌کنم. وقتی دوستان این پیشنهاد را به من دادند فکر کردم بعد از مدت‌ها کاری را انجام می‌دهم که دوست دارم، از همه کسانی که به باور ما باور داشتند و به فیلم کوتاه احترام گذاشتند همچون رکسانا قهقرایی، آزاده فضلی، پویان صدقی و… تشکر می‌کنم. ما جمع کوچکی بودیم اما سعی کردیم کارها را پیش ببریم.

بعداز پخش کلیپی از هیات انتخاب، هیات داوران و معرفی آنها که با صدای پانته‌آ پناهی‌ها آماده شده بود، کرم‌رودی از راه‌اندازی سینماتک ایسفا خبر داد.

در ادامه نوبت به اهدای جوایز رسید.

در بخش بهترین طراحی این جایزه به کیوان مقدم برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد.

الهام حسین‌زاده که برای اهدای جایزه روی صحنه آمده بود، بیان کرد: در چند روز گذشته دو نفر از دوستان مستندساز را ما گرفتند و خداراشکر آزاد شدند، اتفاق خوب همین حرکت صنف بود. تک تک ما باید از هم حمایت کنیم تا کمترین آسیب را ببینیم.

در بخش بهترین موسیقی تالیفی جایزه به اشکان فخاری و سهیل بهنام برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد.

در بخش بهترین صدای فیلم این جایزه به رامین ابوالصدق برای «هپروت» تقدیم شد.

وی پس از دریافت جایزه گفت: انتظار دریافت این جایزه را نداشتم ممنونم از اعضای آکادمی که صدای این فیلم را شنیدند، از محمد روح‌بخش کارگردان این فیلم تشکر می‌کنم چون فیلم‌هایی می‌سازد که صدای فیلم‌ها شنیده می‌شود.

در بخش بهترین تدوین این جایزه به عماد خدابخش برای «ارفاق» رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی این جایزه به محمد وحدانی برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد.

در بخش بهترین فیلمبرداری این جایزه به پویان آقابابایی برای «آخرین لالایی در تهران» رسید.

در بخش بهترین بازیگر این جایزه به شبنم دادخواه برای «برای بار دوم» تعلق گرفت.

در ادامه نشان ایسفا به آربی آوانسیان کارگردان سینما و تئاتر، طراح صحنه و مترجم رسید. این هنرمند سال‌های متمادی دور از ایران زندگی می‌کند. او از حدود سال‌های ۱۳۴۰ فعالیت خود را در تئاتر و سینما آغاز کرده است.

آربی اوانسیان علاوه بر فعالیت گسترده در تئاتر، ساخت تعدادی فیلم کوتاه و فیلم بلند «چشمه» را در کارنامه کاری خود دارد.

مجید لشگری که به نمایندگی از آربی اوانسیان در مراسم اهدای دوازدهمین دوره جوایز آکادمی و نشان ایسفا حضور داشت، نشان ایسفا را به پاس تاثیرگذاری و اهمیت این هنرمند پیشکسوت از مسعود امینی تیرانی رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران دریافت کرد.

تیرانی اظهار کرد: آربی آوانسیان برای اینکه مستقل بماند رنج‌ها و مرارت‌ها را به جان پذیرفت و بر سر این موضوع ماند، او سال‌هاست که در ایران زندگی نمی‌کند. آقای لشکری هم کتابی جامع درباره ایشان دارند.

همچنین متن پیام آربی آوانسیان به این دوره از جوایز در مراسم قرائت شد.

قبل از اهدای نشان نیز سعید عقیقی در پیامی ویدئویی درباره آربی اوانسیان و جایگاه او در سینمای ایران صحبت کرد و فیلم کوتاه «پاروانا» از ساخته‌های آربی آوانسیان به نمایش درآمد.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم تجربی این جایزه به کمال کچوییان برای «آداپت» تعلق گرفت.

کچوییان در این بخش گفت: از اعضای آکادمی تشکر می‌کنم، امروز تولد مادرم است. همین‌جا می‌خواهم بگویم از مادرم بابت پیش تولید، تولید و پس تولید بنده تشکر کنم. ضمن اینکه از همه عوامل فیلمم سپاسگزارم.

جایزه بهترین فیلمنامه تالیفی به رضا نجاتی برای «ارفاق» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی داستانی به رضا نجاتی برای «ارفاق» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم به موسسه فرهنگی و هنری پویا نوین ماندگار به مدیریت سولماز وزیر زاده برای «ارفاق» رسید.

در پایان برزگر که برای اهدای جایزه روی صحنه آمده بود، گفت: ضرورت بازنگری در مقررات آکادمی بیشتر از پیش دیده می‌شود به هیات مدیره ایسفا برای انتخاب چهره نشان ایسفا تبریک می‌گویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌ای با چندین روایت؛ از قصه دختری کفّاش تا قصه ماهیگیرانِ جنوب!


قسمت سوم از مرحله نیمه‌نهایی فصل سوم عصرجدید امشب شنبه، از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در نخستین روزهای برگزاری هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن چه گذشت؟/ از نمایش توهم آمریکایی ها برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران تا عکس یادگاری فرهادی با فردی معلوم الحال! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتادو پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن در روزهای ابتدایی برگزاری اش با برخی حواشی روبرو بود؛ تام کروز بازیگر مشهور آمریکایی، پس از وقفه ای ۳۰ ساله، امسال به خاطر نقش آفرینی در فیلم «تاپ گان: ماوریک»، در هفتاد و پنجمین دورۀ جشنوارۀ بین المللی فیلم کن حضور یافت. برگزارکنندگان جشنوارۀ کن در اقدامی غافلگیرکننده پیش از نمایش این فیلم، با اهدای نخل طلای افتخاری به تام کروز، از یک عمر دستاورد هنری این بازیگر که در آستانۀ ۶٠ سالگی قرار دارد، تقدیر کردند و شماری از خلبانان فرانسوی نقش تام کروز در فیلم «تاپ گان» را الهام بخش خلبانان توصیف کرده و همزمان با برگزاری فرش قرمز این فیلم در جشنوارۀ کن ۲٠٢٢، یک نمایش هوایی ویژه را با افشاندن رنگ های پرچم فرانسه در آسمان به اجرا گذاشتند و به این بازیگر آمریکایی ادای احترام کردند.

سیدرضا منتظری: فیلم «تاپ گان ۲» با رویکرد مقابله آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی با جایی مانند ایران است که برگ هایی از جزئیات درباره شکست توافق هسته ای، گزینه نظامی و حمله به بخش هایی از ایران از جمله نطنز و سایر سایت‌های هسته‌ای در آن به چشم می خورد.

نمایش این فیلم بیش از هر چیز نشانگر رویکرد سیاسی جشنواره کن است! این در حالی است که پیش از این جشنواره فیلم برلین به عنوان یک رویداد سیاسی شناخته می شد اما هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن ثابت کرد که رویکردی سیاسی به خود گرفته به ویژه آنکه در مراسم افتتاحیه جشنواره زلینسکی رئیس جمهور اوکراین را به صورت زنده و ویدیویی روی خط آورد و از سوی دیگر اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که به عنوان داور این دوره جشنواره کن انتخاب شده است نیز سخنانی سیاسی در باب مسائل اخیر کشورمان به زبان آورد.

حضور فیلم «تاپ گان ۲» در جشنواره فیلم کن بار دیگر انفعال سینمای ایران را در مواجهه با مسائل سیاسی روز به اثبات رساند! در حالی که مدیران سینمای کشور سال ها است دست روی دست گذاشته و هیچ اقدام قابل توجهی برای مقابله با زیاده خواهی های دشمنان ایران نداشته اند؛ خارجی ها بیکار ننشسته و مدام علیه کشورمان مشغول تولید فیلم و سمپاشی هستند! اینکه تا چه زمانی باید شاهد این انفعال توسط مدیران سینمایی و دستگاه های فرهنگی باشیم پرسشی است که احتمالا در ذهن بسیاری افراد وجود دارد!

یکی دیگر از حواشی روزهای ابتدایی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن انتشار تصویری از اصغر فرهادی و پویان مختاری در شبکه های اجتماعی بود. اینکه نماینده سینمای ایران با شخصی که قمارباز بوده و پول مردم را به جیب زده عکس یادگاری انداخته شوک آور است و با پرسش گری و واکنش های منفی بسیاری از مردم روبرو شده!

اما این اتفاقات در حالی است که طی روزهای آینده نماینده های سینمای ایران در جشنواره کن حضور پیدا خواهند کرد؛ نمایندگانی که تعدادشان نسبت به سال های گذشته پرشمار است و می توانند دست خالی از کن بیرون نروند.

لازم به ذکر است هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن به صورت عادی و با حضور نزدیک به ۳۵ هزار مهمان از سراسر جهان در شهر ساحلی کن واقع در جنوب فرانسه در حالی برگزاری است و بنا به اعلام شهردار کن هیچ گونه محدودیت کرونایی برای حاضران در این رویداد اعمال نخواهد شد و حتی برنامه های شبانه در کشتی ها، رستوران ها و هتل ها برپا خواهد بود. بنا به اعلام مقامات محلی تمامی هتل های سطح شهر کن و اطراف آن در اشغال مهمانان این رویداد سینمایی درآمده و این رویداد پرشورتر از همیشه در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حقایقی جذاب درباره کافه ای که ون‌گوگ کشید


«ون‌گوگ» نقاش نامدار هلندی در مدتی که در «آرل» زندگی می‌کرد تابلوهای نقاشی چشم‌نواز متعددی را خلق کرده که یکی از آن‌ها شاهکاری به نام «تراس کافه در شب» است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی اکبری: مدیران سینمایی اگر دنبال فرهنگ‌سازی اند باید سالانه ده ها فیلم دفاع مقدسی تولید کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: یکی از بزرگترین مشکلات امروز سینمای ایران این است که اغلب مدیران و متولیان سینما و حتی خود دست اندرکاران سینما درگیر آمار فروش و میزان مخاطب و… شده اند در صورتی که این ها برای سینما ملاک و معیار نیست؛ بنده پیشنهاد می کنم مدیران سینمایی اگر دنبال مخاطب و افزایش آمار فروش هستند بیایند و فیلم های مساله دار را اکران کنند اما اگر دنبال فرهنگ سازی اند باید سالانه ده ها فیلم دفاع مقدسی تولید کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «استرداد» و «کتاب قانون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مدت ها است ما با مدیرانی در سینمای کشور روبرو هستیم که شجاعت حمایت از سینمای دفاع مقدس، استراتژیک و ارزشی را ندارند و رسماً عنوان می کنند فیلم های ارزشی مخاطب ندارد! هرچند که این حرف از اساس غلط است و تجربه ثابت کرده که اتفاقاً فیلم های ارزشی خوب مخاطبان انبوهی هم دارند.

وی ادامه داد: مدیر سینمایی باید به فکر فرهنگ سازی باشد باید در پی آن باشد که فرهنگ جامعه را بالاتر ببرد و از این رو حتی اگر مخاطب هم از این گونه فیلم ها استقبال نمی کند مدیر سینمایی باید آنقدر سینما را مملو از این آثار کند که مخاطب به تماشای این گونه فیلم ها عادت کند.

علی اکبری سپس با بیان اینکه فیلم های امروز سینما خانواده های متدین و مذهبی را از سالن های سینما دور کرده است اظهار داشت: وقتی سینما سرشار از فیلم هایی با موضوعاتی همچون خیانت، ازدواج سفید، تجاوز به فرزند و… شده که در شأن خانواده های متدین و مقید نیست این قشر سینما را ترک کرده اند اما اگر فیلم های خوب دینی و مذهبی و ارزشی و استراتژیک و دفاع مقدسی تولید شوند این قشر متدین هم با خیال راحت به سینما می روند.

این تهیه کننده سینما یادآور شد: نیم نگاهی به عملکرد مدیران سینمایی دهه ۶۰ که بسیار شجاع و جسور بودند می تواند تکانی به مدیران سینمایی فعلی بدهد. متأسفانه جز دهه ۶۰ که سینمای ایران مدیران شجاعی داشت دهه های متمادی است که چندان شاهد حضور مدیران شجاع نبودیم که تمام تلاش شان را برای رشد و توسعه سینمای دفاع مقدس بگذارند.

وی متذکر شد: اینقدر دل مشغولی ها در مراکز مرتبط با تولید فیلم زیاد شده که از موضوع اصلی جا مانده اند؛ این نقطه ضعفی است که این نهادها دارند. این باعث تأسف است که برای هر موضوعی هزینه می کنند جز آنچه رسالت شان است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بلمی به سوی ساحل» و «همیشه پای یک زن در میان است» خاطرنشان کرد: همین استقبال زیاد مردم از فیلم «موقعیت مهدی» بهانه خوبی برای مسئولان ما است که نگاه شان را راجع به سینمای دفاع مقدس جامع تر کنند. ما مخاطب تشنه این سوژه ها را داریم و مدیران ارشد باید بخواهند که به این حوزه ورود کنند و اگر مدیران بخواهند قطعاً تعداد زیادی از فیلمسازان متعهد آماده ساخت آثار درخشان در این حوزه هستند.

علی اکبری در بخش دیگری از این گفتگو افزود: متأسفانه ما از نظر تولید در حوزه دفاع مقدس خصوصاً عملیات فتح خرمشهر که یک نقطه عطف در تاریخ دفاع مقدس بود نتوانستیم آنطور که باید ادای دین کنیم و لحظات تاریخی را ثبت کنیم و در آرشیو خاطرات مردم زنده نگه داریم. علت اصلی این اتفاق هم به مدیریت کلان فرهنگی کشور مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و صدا و سیما باز می گردد.

وی ادامه داد: این سه نقطه اصلی کلان فرهنگی کشور هستند که رسالت شان این است به این موضوعات مهم و استراتژیک ورود کنند. فرضیه موجودیت این نهادها ناگفته های ارزشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا امروز که مدافعان حرم مطرح شده است. این نهادها باید هنرمندان را ترغیب کنند برای گفتن این حرف ها اما افسوس که این کار را که نمی کنند هیچ، از هنرمندان دغدغه مند هم برای تولید این آثار حمایت نمی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع