X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

عباس کیارستمی اگر می‌بود …


سیف‌الله صمدیان گفت: درباره عباس کیارستمی بدون در نظر گرفتن رابطه دوستی طولانی‌ام یا نقشی که در فرهنگ و هنر ایران و جهان داشته و دارد، باید بگویم که این شش سال (پس از درگذشت) به یک چشم به هم زدن گذشت و طبیعتا امثال من در اکثر کارهایی که درگیر بودیم، حداقل در بخش تصویر بیشتر یادش کردیم و بیشتر فهمیدیم که بودنش چقدر می‌توانست به آرامش روحی و بهبود کیفیت “نگاه”‌مان به اتفاقات جهان در این سال‌های متشنج کمک کند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا ایرانی‌ها موسیقی باکلام را ترجیح می‌دهند؟


آثار موسیقی از یک منظر در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بی‌کلام و باکلام که از بین این دو، موسیقی باکلام به مراتب از مخاطبان بیشتری در ایران نسبت به موسیقی بی‌کلام بهره‌مند است. تا حدی که شاید اگر یک قطعه موسیقی بی‌کلام را پخش کنید، اطرافیان از شما بخواهند قطعه‌ای پخش شود که خواننده‌ای در آن می‌خواند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«استاد محمدعلی کریم‌خانی» نواگر نغمه‌های ولایی و عاشق و شیفته سالار شهیدان بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی درگذشت محمد علی کریمخانی ذاکر اهل بیت(ع) و خواننده پیشکسوت آثار آیینی مذهبی را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی آمده است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی درگذشت محمد علی کریمخانی ذاکر اهل بیت (ع) و خواننده پیشکسوت آثار آیینی مذهبی را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت اسماعیلی آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون

صدای ماندگار ذاکر خوش الحان اهل‌بیت عصمت و طهارت که دل‌های عاشقان امام رئوف، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را به مضجع مطهر او گره می‌زد، خاموش شد و دوستدارانش را غرق در ماتم کرد.

استاد محمدعلی کریمخانی، نواگر نغمه‌های ولایی و عاشق و شیفته سالار شهیدان بود و هنر والا و صدای پرطنین خود را وقف حضرات معصومین نمود تا در روز واپسین دستگیر او باشند و در اعلی علیین پناهش دهند و چه سعادتی از این بالاتر که مردم چهره و صدای او را با امام رضا (ع) می‌شناختند و با قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» اشک می‌ریختند و حاجت خویش را به امام مهربان عرضه می‌کردند.

در آستانه ایام زیارتی مخصوص امام هشتم شیعیان، ضمن عرض تسلیت فقدان این ذاکر پیشکسوت و دلسوخته به عموم هموطنان، عاشقان حسینی و خانواده معزز استاد کریمخانی، از درگاه حضرت احدیت برای روح آن عزیز سفر کرده آمرزش و آرامش و برای بازماندگان محترم صبر و اجر خواستارم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کشمکش بر سر یک گنجینه تاریخی


شش قانونگذار خواستار بازگرداندن گنجینه‌های فرهنگی موزه بریتانیا به خانه‌شان در شهر آتن یونان شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قالب اشعار در روزگار آینده «رباعی» خواهد بو زیرا دیگر انسان امروزی مجالی مصراع طولانی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب «شمعدانی ها» اثر میلاد عرفان پور با اشاره به ویژگی های قالب رباعی گفت: انسان این روزگار به دلیل مشغله های زیاد صبر و حوصله خواندن اشعار طولانی را ندارد، رباعی قالب شعر روزگار آینده خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، یوسفعلی میرشکاک در آیین نقد کتاب «شمعدانی‌ها» شامل گزیده رباعیات سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹ میلاد عرفان‌پور که ۳۰ خرداد از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری و با اجرای محمود حبیبی‌کسبی برگزار شد، گفت: رباعی در روزگار ما از ساحت رباعی خارج شده و هایکو و تقلبی شده اما در این کتاب با رباعی هایی مواجه هستیم که مانا و ماندگار خواهد بود.

وی با بیان این که بسیاری رباعی گفتند، اما مانایی نداشت گفت: رباعی برخلاف دیگر قالب های اشعار، متعلق به شعر فارسی است و اعراب نتوانستند از آن بهره ببرند.

میر شکاک گفت: اگر تمدن بشری مجالی برای ادامه داشته باشد، قالب اشعار در روزگار آینده رباعی خواهد بود، زیرا دیگر انسان امروزی مجالی مصراع طولانی ندارد.

این شاعر گفت: البته هر اندازه سرودن رباعی در این روزگار ممکن می شود، قالب دوبیتی محال خواهد بود و جز بابا طاهر دیگر هیچ هماوردی ندارد.

وی افزود: شاید دلیل متولد نشدن دوبیتی این باشد که خاستگاه این قالب شعری عاطفه انسان است که حضرت حق اعطا کرده است و دیگر به کسی نداده است.

وی با بیان اینکه در رباعی‌های عرفان‌پور با ایماژهای اغلب معطوف به معنا روبه‌رو هستیم، افزود: رباعی‌های تصویری مانایی و جذابیت خاصی دارند.

میر شکاک یکی دیگر از خصوصیات رباعیات میلاد عرفان پور را ارتباط پیدا کردن عام و خاص با این اشعار دانست و گفت: رباعیات شاعران معاصر دیگر، بیشتر برای خواص بود و عامه مردم فهمی از آن پیدا نکردند.

وی یکی دیگر از ویژگی های رباعیات کتاب شمعدانی ها را بهره گیری از ایماژ های زیبا و روایت واژگون عنوان کرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه امروز نمی‌توان انتظار جریان‌سازی را در عرصه شعر داشت، گفت: قالب اصلی شعر کهن فارسی ابتدا قصیده و سپس غزل بود ولی امروز با خلق شاهکارهایی از جمله در اشعار عرفان‌پور، رباعیات برای جامعه جاذبه‌دار شده‌اند و این قالب به زودی پرطرفدارترین میان شاعران و مخاطبان می‌شود.

قالب اشعار در روزگار آینده «رباعی» خواهد بو زیرا دیگر انسان امروزی مجالی مصراع طولانی نداردمرتضی امیری اسفندقه منتقد ادبی نیز در ادامه با اشاره به رباعیات موفق عرفان پور در کتاب «شمعدانی ها» گفت: میلاد به واقع شاعر ادبیات انقلاب است. عرفان‌پور از بهترین رباعی‌سرایان معاصر است که راه رباعی‌سرایان بزرگی چون قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی، بیژن ارژن و ایرج زبردست را ادامه می‌دهد.

وی درباره قالب رباعی گفت: بیدل دهلوی شاعری بود که نخستین و آخرین شعرش را رباعی گفت.

وی با اشاره به اشعار عرفان پور گفت: میلاد جای رباعیات قیصر را پر می کند و حتی به آن می افزاید.

امیری اسفندقه گفت: رباعی قالب شعر امروز و فردا است و قالبی است که عام و خاص با آن ارتباط برقرار می کنند.

میلاد عرفان‌پور، صاحب مجموعه رباعی «شمعدانی‌ها» نیز در این نشست تاکید کرد: اگر جذابیتی در رباعیات من وجود دارد لطف حق است و به لحظه‌هایی اختصاص دارد که خداوند دست شاعران را می‌گیرد تا بخشی از ملکوت خود را نشان دهد.

«شمعدانی‌ها» شامل ۱۷۷ رباعی از میلاد عرفان‌پور است که وی در سال‌های ۸۳ تا ۹۹ سروده و در کتاب‌های از شرم برادرم، پاییز بهاری‌ست که عاشق شده است، پادشهر، جشن فراموشی‌ها، ناخوانده، از آخر مجلس، بی‌خبری‌ها، درباره تو، راهبندان، تماشایی و دوستش داشته باش منتشر شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم جدیدی از «آن»


آلبوم جدید گروه «آن» که در مراحل نهایی تولید قرار دارد، منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصلا دوست ندارم بگویم چند سالم است حتی خودم هم یادم نیست چند سالم باشد/معتقدم هنوزم جوانم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پری امیرحمزه، هنرمند پیشکسوت کشورمان که به گفته خودش سال‌هاست از عرصه هنر دور است و دیگر در تلویزیون و رادیو کار نمی‌کند، این روزها حالش خوب است. او می‌گوید: “از زمانی که کرونا آمده کلا خانه‌نشین شده و انگار کرونا بهانه‌ای بوده تا همه از هم دور باشند و رفت و آمدها قطع شود”.

به گزارش سینماپرس، پری امیر حمزه را در سریال‌های خاطره انگیزی چون “آرایشگاه زیبا”، “در پناه تو” و “کارآگاه شمسی و دستیارش مادام” حتما به یاد داریم. او دقیقاً مثل نقش‌هایش جدی، صریح و در عین حال مهربان و صدایش هنوز هم دلنشین است.

وقتی حالش را می‌پرسیم خدا را شکر می کند و به خبرنگار ایسنا می گوید: این روزها با کسی رفت و آمد ندارم و بیشتر در خانه هستم و اوقات فراغتم را فقط در خانه می‌گذرانم. دلیل کار نکردنم هم اصلا ربطی به کرونا ندارد چون قبل از کرونا هم سال‌ها بود که دیگر از زمان آقای احمدی نژاد به بعد کار نکردم و این بنا به تصمیم خودم بود وگرنه دوستان هنوز هم در تلویزیون و رادیو که گه گاه حالم را می پرسند پیشنهادهایی هم می دهند اما راستش دیگر حوصله ندارم.

این هنرمند سپس با تاکید بر اینکه خیلی اهل مصاحبه نیست و در این سال ها کمتر پیش آمده که مصاحبه کند می گوید: دوستان به من لطف دارند. خیلی ها هم تماس می‌گیرند و حالم را می پرسند و یا در فضای مجازی از طریق واتساپ به من پیام هایی می دهند، البته عذرخواهی می کنم من خیلی درگیر فضای مجازی نیستم و اصلاً خوشم نمی آید چون حوصله اش را ندارم فقط از طریق فضای مجازی گاهی به شکل تصویری با نوه‌ام برای رفع دلتنگی که دور از من است، تصویری صحبت می کنم.

به سن و سال من کار نداشته باشید

وقتی از او درباره سن و سالش می پرسیم با خنده و البته کمی هم رُک و باصراحت اظهار می کند: من سن و سالم اصلا بالا نیست. به سن و سال من کاری نداشته باشید. اصلا دوست ندارم بگویم چند سالم است حتی خودم هم یادم نیست چند سالم باشد. تاکنون هم نه برای خودم تولد گرفتم و نه اجازه دادم که کسی برایم تولد بگیرد. شناسنامه من برای خواهر اولی ام است که فوت کرد و شناسنامه اش را به من دادند، بنابراین سنم چند سال کوچکتر از سن شناسنامه‌ای‌ام است؛ البته خودم اصلا برایم مهم نیست که چند سالم است چون معتقدم هنوزم جوانم.

امیرحمزه ادامه می دهد: با وجود اینکه خیلی سختی کشیدم و چند سال پیش یک تصادف خیلی بدی داشتم و تمام استخوان هایم شکسته بود اما خداراشکر هنوز هم خودم، خودم را اداره می‌کنم و کارهای خودم و کارهای خانه ام را انجام می دهم، بنابراین اصلا به سن و سال اعتقاد ندارم. وقتی کسی از من در خیابان یا فروشگاه می پرسد چند سالت است؟ خیلی رک و راست می گویم به کسی ارتباط ندارد، اول شما بگویید چند سالتان است بعد من بگویم! اصلا هم به کلمه پیرزن اعتقاد ندارم. باید حرمت زن و مادر را نگه داشت چون حرمتشان خیلی بالاست.

پری امیرحمزه: از من نپرسید چندسالم است!
پری امیرحمزه در سریال “کارآگاه شمسی و دستیارش مادام”

بازیگر سریال های “در پناه تو”، “مدرسه مادربزرگ ها”، “دبیرستان خضرا” و “تهران ۱۱” در پاسخ به اینکه طی سال هایی که در تلویزیون حضور داشتید کدام سریالتان را از همه بیشتر دوست داشتید؟ می گوید: من کارهای زیادی کردم اما نمی توانم خودم بگویم که کدام را دوست داشتم این را مردم باید بگویند چون آنها مهم اند.

او همچنین درباره بازپخش سریال “آرایشگاه زیبا” در شبکه آی فیلم که به تازگی به پایان رسیده است خاطرنشان می کند: “آرایشگاه زیبا” که برایم سراسر خاطره بود. متاسفانه من از بازپخش‌ها مطلع نمی شوم که بتوانم دنبال کنم. با افراد زیادی هم در ارتباط نیستم که خبردار شوم.

رادیو برایم بهتر بود

از امیرحمزه پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا دلتان برای بازیگری در تلویزیون و رادیو تنگ نشده می پرسیم که می‌گوید: به هر حال من یک بازیگر بودم و هستم. درست است که الان کار نمی کنم اما اسمم بازیگر است. راستش را بخواهید دلم تنگ نیست اما از بین رادیو و تلویزیون، در رادیو خیلی راحت‌تر بودم و برایم مسئله ای نداشت که در آن کار کنم چون فقط یک متن بود که راحت می خواندیم، رفت و آمدم هم خیلی راحت بود اما دیگر سال هاست در رادیو هم کار نمی کنم.

این هنرمند پیشکسوت سینما، تلویزیون و رادیو صحبتش را اینگونه به پایان می‌رساند: دوستان و همکارانم گاهی تماس می گیرند و حالم را می پرسند. برای فوت دخترم هم دوستان لطف داشتند و پیام های تسلیت برایم فرستادند و جویای احوالم بودند. مردم به من لطف دارند که دوستم دارند اما من بنا به تصمیم خودم سالهاست که دیگر کار نمی کنم و به خاطر کرونا و چیز دیگری هم نبوده. خداراشکر که طی این مدت هم به کرونا مبتلا نشدم اما از لحظه‌ای که کرونا آمده کلاً در خانه بودم حتی پایم را خانه نزدیکانم هم نگذاشتم و ۲۴ ساعته در خانه بودم.

پری امیرحمزه: از من نپرسید چندسالم است!
پری امیرحمزه در سریال “آرایشگاه زیبا”

به گزارش ایسنا، پری امیرحمزه با نام اصلی پریدخت امیرحمزه متولد ۱۳۱۴ تهران است. او همسر سابق حسن خیاط باشی، بازیگر و کارگردان و مادر فرخنده و منصوره شادمنش، بازیگر است.

“سرکار استوار”، “حرف تو حرف”، “آمیز قلمدون”، “در پناه تو”، “آرایشگاه زیبا”، “دبیرستان خضرا”، “کارآگاه شمسی و دستیارش مادام”، “خانه ما”، “مدرسه مادربزرگ ها”، “رسم شیدایی” و … از سریال های تلویزیونی این هنرمند است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرتی برای تجلیل از غلامحسین بیگجه‌خانی و پرویز مشکاتیان


گروه سازهای ایرانی بنیاد رودکی در تاریخ ۱۷ تیرماه کنسرتی را به سرپرستی حامد فکوری و آواز اشکان کمانگری در تالار رودکی تهران برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیأت داوران بخش‌های مسابقه تئاتر کودک و مسابقه تئاتر نوجوان معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، هیأت داوران بخش‌های مسابقه تئاتر کودک و مسابقه تئاتر نوجوان، را معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، مریم سعادت، فریبا دلیری، حسن دادشکر، ‌امید نیاز و امیر سلطان احمدی، داوری آثار بخش مسابقه تئاتر کودک، جشنواره بیست و هفتم را بر عهده دارند.

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه، زهرا صبری، شهرام کرمی، محمد بحرانی، علی پاکدست و جواد کبودر آهنگی نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر نوجوان، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را ارزیابی و برگزیدگان را در اختتامیه این رویداد نمایشی معرفی می‌کند.

هیأت داوران بخش‌های مذکور، جملگی از هنرمندان باسابقه عرصه هنرهای نمایشی، به ویژه نمایش کودک و نوجوان هستند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، یکم تا ششم تیر به دبیری‌ امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، شهرداری همدان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تماشاگر آخرین نقاشی‌های «ون‌گوگ»‌ باشید


«ون‌گوگ» در سن ۳۷ سالگی درگذشت و هفته‌های پایانی عمرش جزو پربارترین دوره‌های زندگی او از نظر خلق تابلوهای نقاشی بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع