X

بایگانی تیر 4, 1401

دفتر سینمایی

حراج ملی ایران بیش از ۴۲ میلیارد تومان فروخت


هفتمین دوره حراج ملی ایران با فروش ۴۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واقعه هفتم تیر سوژه دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه سالگرد شهادت آیت الله سید محمد بهشتی و هفته قوه قضائیه دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، بامداد امروز ۴ تیر، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با موضوع واقعه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و شهادت آیت الله سید محمد بهشتی رونمایی شد.

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) که توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی تهیه و نصب می‌شود، در آستانه سالگرد انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش با جمله‌ای منتصب به ایشان رونمایی شد.

این دیوارنگاره با هشتگ «#عاشق_شوید» توسط محمد شکیبا طراحی و به مرحله چاپ و نصب رساند. مجتبی حسن زاده طراحی نوشتار این دیوارنگاره را بر عهده داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقد «شبکه بی‌بی‌سی» دستمایه طنز شبکه دو شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه طنز «دی‌بی‌سی فارسی» با رویکرد طنز نقادانه شبکه انگلیسی بی بی سی روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

به گزارش سینماپرس، برنامه طنز انتقادی «دی‌بی‌سی فارسی» که با الهام از عروسک «دیبی» مجموعه «کلاه قرمزی» به شوخی با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی می‌پردازد، از جمعه ۲۷ خردادماه روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

این برنامه که شب گذشته ۳ تیرماه قسمت دوم خود را روی آنتن می‌دید، در ماه‌های گذشته در قسمت‌های کمتر از ۱۰ دقیقه‌ای، از طریق صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام منتشر می‌شد و حالا با افزایش زمان برنامه به حدود ۱۵ دقیقه، جمعه‌ها ساعت ۲۰ از شبکه دو پخش می‌شود.

«دی‌بی‌سی فارسی» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا مهدی‌پور، محصولی از مدرسه اندیشه و هنر ماه است که همزمان فصل دوم سریال طنز «وضعیت زرد» را نیز روی آنتن شبکه دو دارد.

سیدحمید علیزاده، احمد عسگری، امیرحسین خانی، مصطفی صاحبی، جواد مرتضوی، رضا رجب‌پور، مهدی احمدیان، محمدرضا سعادتی و یاسین اسدی بازیگران این برنامه به سردبیری سیدمحمدجواد میری هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهنگ و محیط زیست جنوب ایران به روایت «دختر بهمنشیر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «دختر بهمنشیر» روایتگر جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و جانوری رودخانه‌ای در جنوب ایران شده است که وجود آن زندگی و معیشت مردم را تامین می‌کند.

به گزارش سینماپرس، «دختر بهمنشیر» تازه‌ترین مستند تولیدی شبکه مستند سیما شنبه ۴ تیر ساعت ۲۲ از تلویزیون پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ روی آنتن می‌رود.

حبیب علوانی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «دختر بهمنشیر» درباره این مستند توضیح داد: این مستند روایتی از جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، صیادی، گیاهی و جانوری رودخانه «بهمنشیر» است. راوی این فیلم، دختری ۱۸ ساله به نام سارا حیاوی است که مشاهدات خود از رودخانه بهمنشیر را در برابر دوربین روایت می‌کند. او بومی این منطقه است اما علاقه بسیار زیادی به گردشگری و طبیعت دارد و همین موضوع باعث شده است که در بازه‌های زمانی مختلف کنار این رودخانه رفته و هر آن چیزی که جزو جاذبه‌های آن است را برای بینندگان تعریف کند.

این مستندساز با معرفی رودخانه بهمنشیر گفت: این رودخانه یکی از جاذبه‌های خاص منطقه آبادان است که طبیعت بکری دارد. بسیاری از مردم منطقه از این رودخانه ارتزاق می‌کنند و وجود آن باعث شده است که نخل‌ها، گونه‌های گیاهی و تنوع جانوری متعددی به وجود بیاید که همگی به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد مردم این منطقه منجر شده است.

وی افزود: آب رودخانه بهمنشیر ویژگی خاصی دارد، این آب از کارون سرچشمه گرفته که آب شیرین است، اما بخشی دیگر نیز به دلیل جزر و مد آب دریا بدان ریخته می‌شود. در حقیقت در این رودخانه، شاهد تلاقی آب شیرین و شور هستیم که سبب ایجاد تنوع طبیعی و جانوری زیادی شده است. از آنجا که آب این رودخانه آبرفتی است، گِل بهمنشیر بسیار خاص است و گِل رسی بسیار مرغوبی تولید می‌شود. در گذشته، ده‌ها کوره سفال‌گری اطراف آن منطقه فعالیت می‌کردند، اما اکنون این صنعت کمرنگ شده و سفالگران بسیار کمی باقی مانده‌اند که سراغ یکی از آنان رفته‌ایم.

علوانی تاکید کرد: باید اشاره کنم که حصیربافی از برگ نخل و سفال‌گری، از جمله صنایع دستی این منطقه است که آنها را نمایش داده‌ایم. همه این ظرفیت‌های متعدد باعث شد تا برای ثبت آن در تاریخ این مستند را بسازم.

کارگردان مستند «دختر بهمنشیر» درباره فرم تولید فیلم خود عنوان کرد: این مستند راوی محور است و نریشن دارد که نریشن آن به زبان فارسی و لهجه آبادانی است. البته گفتگو هم داریم و خود راوی یعنی سارا با بومیان مصاحبه می‌کند. البته تلاشم این بود که فیلم گفتگویی نباشد و بیشتر نریشن همراه با تصاویر بکر ببینیم.

وی درباره روند تولید این مستند ۵۶ دقیقه‌ای گفت: فرآیند تولید این فیلم شامل تحقیق و پژوهش، فیلمبرداری و پس تولید نزدیک به ۳ سال طول کشید و هم‌اکنون آماده نمایش است. بیشتر پژوهش من میدانی بود و نزدیک به یک سال زمان برد. در همین مدت از لوکیشن‌های مختلفی بازدید کردم و همچنین لازم بود که از جاذبه‌های طبیعی منطقه به ویژه نخل‌ها و ماهیگیری صیادان در همه فصل‌ها تصویر بگیرم که این کار انجام شد.

علوانی در پایان بیان کرد: این مستند در ژانر طبیعی و محیط زیست قرار می‌گیرد که در ۲ نسخه تهیه شده است؛ نسخه‌ای که از شبکه مستند پخش می‌شود، به زبان فارسی با لهجه آبادانی است اما در کنار آن نسخه دیگری به زبان عربی با زیرنویس فارسی تولید شده است.

«دختر بهمنشیر» در شبکه مستند تولید شده و عوامل تولید این مستند عبارتند از کارگردان، تهیه‌کننده و تصویر و صدا حبیب علوانی، گوینده متن فارسی فاطمه موسی‌زاده، گوینده متن عربی سهام بغلانی، مجری طرح کیمیا عبدی زاده، هماهنگی مجید علوانی، صدابردار متن ماجد سامری با حضور و روایت سارا حیاوی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هناس» نشان داد که ترور یک ابزار شیطانی‌ست که توسط قدرت‌ها به کار گرفته شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، رئیس تیم مذاکره کننده برجام و دبیر سابق ستاد حقوق بشر، پس از تماشای فیلم سینمایی «هناس» که روایتی پرتلاطم از زندگی داریوش رضایی‌نژاد از شهدای ترور هسته‌ای، همسر و فرزندش را به تصویر می‌کشد، درباره این فیلم سینمایی نظراتی را بیان کرد.

به گزارش سینماپرس، علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، رئیس تیم مذاکره کننده برجام و دبیر سابق ستاد حقوق بشر، پس از تماشای فیلم سینمایی «هناس» که روایتی پرتلاطم از زندگی داریوش رضایی‌نژاد از شهدای ترور هسته‌ای، همسر و فرزندش را به تصویر می‌کشد، درباره این فیلم سینمایی نظراتی را بیان کرد.

«هناس» نشان داد که ترور یک ابزار شیطانی‌ست که توسط قدرت‌ها به کار گرفته شده است

باقری کنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که «هناس» چه میزان توانست بیانگر مظلومیت جمهوری اسلامی و حقوق ملت ایران در عرصه بین‌الملل باشد، گفت: همانطور که می‌دانید، ما در طول چهار دهه گذشته یکی از قربانیان بزرگ جریان تروریسم در عرصه بین‌الملل، با بیش از هفده هزار شهید ترور بوده‌ایم که توسط جریان‌های مختلف در داخل کشور ترور شده‌اند.

وی افزود: ما درحالی‌ از قربانیان بزرگ تروریسم به حساب می‌آیم که توسط قدرت‌های بزرگ به حمایت و طرفداری تروریسم متهم می‌شویم. این نشان‌دهنده این است که ما در عرصه به نمایش کشیدن واقعیت‌های موجود در جامعه‌مان و نسبت به افکار عمومی دچار یک لختی یا سستی هستیم. از این رو دشمن توانسته علیرغم این واقعیت عینی(مبنی بر اینکه قربانیان بزرگ تروریسم هستیم) موضوع را برعکس جلوه دهد.

باقری کنی با اشاره به اینکه «هناس» می‌تواند گامی جدی در عرصه بازنمایی واقعیت باشد، بیان کرد: کارکرد اصلی هنر این است که بتواند واقعیت‌ها را با روش‌های ماندگار، در ذهن‌ها ماندگار کند و آنها را به شکل پایدار در افکار عمومی متجلی کند.

رئیس تیم مذاکره کننده برجام، در ادامه این بحث عنوان کرد: از دیدگاه من «هناس» نشان داد که ترور یک ابزار شیطانی‌ست که توسط قدرت‌ها به کار گرفته شده است و هدف آن ممانعت از پیشرفت ملت‌هاست. همچنین تعبیر من این است که ترور به عنوان یکی از ابزار حکمرانی استکبار و ابرقدرتها به ویژه آمریکاست و دقیقا زمانیکه از دستیابی به اهداف متجاوزانه خود ناکام شوند، دست به ترور میزنند و این بزدلانه‌ترین شیوه برای اعمال نظر و تأمین هدفشان است.

وی در پاسخ به این سوال که «هناس» چه میزان در نشان دادن حقانیت و مظلومیت ایران برای دستیابی به حقوق و تامین منافع موفق بوده است، بیان کرد: به عقیده من «هناس» یک هنرنمایی هوشمندانه هم در نشان دادن حقانیت و مظلومیت ایران برای دستیابی به حقوق و تأمین منافع خود و هم در نشان‌دهی رذالت و کینه دشمنان نسبت به ملت ایران است.

باقری کنی اضافه کرد: «هناس» دو روی این واقعیت که یکی از آن‌ها شهادت است و سعادتی که نصیب شهید رضایی‌نژاد شد و روی دیگر که شقاوت است و جنایتی است که توسط دشمنان ایران هدایت و عملیاتی شد، را به نحو خوبی بازنمایی می‌کند.

«هناس» نشان داد که ترور یک ابزار شیطانی‌ست که توسط قدرت‌ها به کار گرفته شده است

او پیرامون این موضوع که با توجه به گذشت چندین سال از ترور دانشمندان شهدای هسته‌ای، هنوز هم در کوچه و خیابان‌ها شاهد ترور دانشمندان و افراد نخبه هستیم، در توافقات ۵+۱ باید چگونه پیش برویم تا دیگر شرمنده خون شهدا نباشیم، توضیح داد: همانطور که عرض کردم کاراصلی ترور که توسط دشمنان ما هدایت و اجرا می‌شود، ممانعت از پیشرفت ملت ایران است و ما باید با ساز و کارهایی‌ که در عرصه‌های مختلف تعبیه و ایجاد میکنیم، اجازه ندهیم که دشمنان از این ابزار استفاده کنند. باید تلاش کنیم کشور و به ویژه کسانی‌که هدف ترور هستند را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که در نهایت، ایجاد یک بازدارندگی درونی شود و دشمن نتواند اهداف خود را عملیاتی کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: زمانی‌که ما می‌خواهیم به عنوان یک قدرت در عرصه‌های علمی، منطقه‌ای و فناوری در سطح منطقه و جهان جلوه‌گری کنیم، این طبیعی است که عده‌ای موافق این نوع جلوه‌گری نباشند؛ به این دلیل که این مهم، هویت استقلالی ملت ایران را تثبیت می‌کند و آن‌ها همیشه به دنبال این هستند که ما را به سمتی هدایت کنند که به آن‌ها وابسته باشیم. هنگامی‌که این مؤلفه‌های قدرت ما را به مرزهای استقلال نزدیک می‌کند، آن‌ها اقداماتی می‌کنند که ما دورتر شویم.

وی درباره ویژگی‌های فیلم «هناس» که می‌تواند مخاطبان مختلف را به سینما بکشاند، گفت: نکات مهمی در این فیلم سینمایی وجود دارد که از جمله آن‌ها این است که بستر این فیلم کاملا اجتماعی و متمرکز بر عنصر خانواده است و این می‌تواند ارتباط خیلی نزدیک با توده‌ مردم برقرار کند، زیرا هر کدام از افرادی که در جامعه هستند در واقع بخشی از یک خانواده‌اند. از این جهت مخاطب می‌تواند با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کند که خود بستریست که فیلم بتواند گام‌های جدی در تسخیر ذهن مخاطب بردارد.

باقری کنی توضیح داد: موضوع ترور علیرغم اینکه در طول چهار دهه گذشته یکی از موضوعات مهم جامعه ما بوده است، اما پرداخت هنری به‌سزایی به آن نشده و هنوز هم جای خالی بسیار زیادی در ساحت هنر به ویژه در سینما برای پرداختن به موضوع ترور وجود دارد و این نشان دهنده این است که ملت ما در عرصه‌های مختلف در مقابل تعدیات دشمن از خود مقاومت و پایداری نشان داده‌اند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در آخر گفت: نکته مهمتر اینکه با توجه به موضوع ترور در کشورهای دیگر که فقط متوجه مقام‌های سیاسی شده، در کشور ما اینگونه نبوده است. بلکه در کشور ما متوجه یک میوه فروش، دانش‌آموز، استاد دانشگاه، روحانی و حتی یک خانم فعال در محل یا مسجد نیز بوده و این طیف ترور شوندگان هم بیانگر مؤلفه‌های قدرت ماست و هم نشان‌دهنده چهره جنایتکار دشمن که هردو مؤلفه بروز و نمود جلوه‌های هنری است که هم نسل کنونی و هم نسل آینده باید بدانند که میراث‌دار چه تاریخ و هویتی است.

فیلم‌سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه با پرداخت به زندگی شهید داریوش رضایی نژاد از دانشمندان هسته‌ای ایران و ترور هولناک او در مقابل همسر و فرزندش، از ۱۸ خرداد اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان حراج ملی ایران با فروش بیش از ۴۲ میلیارد تومان


هفتمین دوره حراج ملی ایران با فروش ۴۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارکستر سمفونیک تهران میزبان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شد


سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که مهمان اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود بر حمایت بیشتر از اجرای آثار فاخر موسیقی در کشور تاکید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوز چهارم واکسن کرونا برای هنرمندان تزریق می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دوز چهارم واکسن کرونا هنرمندان پیشکسوت به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت تزریق می‌شود.

به گزارش سینماپرس، دوز چهارم واکسن کرونا به همت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت روز یکشنبه ۵ تیرماه در محل مؤسسه تزریق می‌شود.

دوز چهارم واکسن کرونا به هنرمندان پیشکسوتی که ۳ دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند در روز یکشنبه پنجم تیرماه در محل مؤسسه تزریق می‌شود.

هنرمندان می‌توانند برای هماهنگی تزریق واکسن با دفتر مؤسسه تماس بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هفتمین حراج ملی با فروش ۴۲ میلیاردی به پایان رسید


هفتمین دوره حراج ملی ایران شامگاه جمعه ۳ تیر با فروش ۴۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فعال سازی سامانه شناسه یکپارچه مد و لباس ایران تحت عنوان «شیما» در دستور کار قرار گرفته! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: فعال سازی سامانه شناسه یکپارچه مد و لباس ایران در دستور کار قرار گرفته تا نظام طراحی پوشاک کشور ساماندهی شود.

به گزارش سینماپرس، سید مجید امامی گفت: سامانه بسیار قوی تحت عنوان «شیما» بالا آمده است که در اولین روز جشنواره مد و لباس فجر، یعنی روز ۱۸ تیر از آن رونمایی می‌شود و ان شاءالله در عرض شش ماه به شناسه کالا وصل می‌شود. اگر کالایی (لباس دوخته شده ای)، (کدخوان) و عدد یازده رقمی را داشته باشد این لباس، مجوز فروش هم دارد.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه مد و لباس، شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی و یک تأییدیه است که از طرف بنیاد ملی مد و لباس به لباس‌های طراحی شده توسط طراح داده می‌شود و پس از تأییدیه در سیستم اطلاعاتی طراحان به ثبت می‌رسد.

او گفت: مالکیت معنوی مانند ثبت اختراع می‌ماند که شرایط آن هم داشتن ایده و خلاقیت تازه در طراحی لباس است که پس از این که طرح، تمامی این شرایط را داشت اثر به نام آن شخص، به ثبت می‌رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع