X

بایگانی آبان 4, 1401

دفتر سینمایی

اکبرلو: سواد رسانه ای در عصر حاضر یکی از شاخه های مهم آموزش به شمار می رود/ آموزش سواد رسانه ای برای دست اندرکاران تلویزیون، مطبوعات و مدیران روابط عمومی ضروری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه و منتقد سینما در خصوص لزوم توجه وزارت ارشاد به افزایش سواد رسانه ای جامعه و اهمیت داشتن سواد رسانه ای در فتنه های گوناگون گفت: سواد رسانه ای نوعی تکنیک عملی و مهارت است که در عصر حاضر یکی از شاخه های مهم آموزش به شمار می رود. سواد رسانه ای به شخص این توانایی را می دهد که تحلیل مناسبی از آنچه می خواند و می بیند در رسانه های مختلف داشته باشد. روزانه انبوه عکس، تحلیل و فیلم در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و سرگرم کننده در فضای پیرامون ما منتشر می شود که بسیاری از آن ها واقعیت ندارند یا به دلخواه ارسال کننده بخشی از واقعیت را ارائه می دهند و سپس تحلیل بر اساس آن بخش یا آن امر غیر واقعی انجام می شود.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تحریف، تقطیع و تحلیل بر اساس آن امری رایج در رسانه ها است. رسانه هایی که این توانایی را دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن به ارائه مطلبی واقعی یا جعلی بپردازند و در زمانه کندی فعالیت رسانه های رسمی تأثیر خود را بر مخاطب به ویژه مخاطب غیر حرفه ای تحمیل کنند.

وی ادامه داد: این مسأله اهمیت آشنایی با سواد رسانه ای را نشان می دهد. اگر زمانی بی سوادی به معنای دسترسی نداشتن به اطلاعات بود امروزه سواد به معنای توانایی تشخیص واقعیت از غیر واقعیت است. در چنین حالتی که با استفاده از سواد رسانه ای می شود به دور از هیجان یا ساده لوحی واقعیت را به صورت نسبی دریافت و بر اساس آن به شناخت حقیقت یک مسأله پی برد و تصمیم عقلانی گرفت که موضع شخص چه باشد.

اکبرلو با بیان اینکه سواد رسانه ای آنچنان اهمیت پیدا کرده که امروزه در بسیاری از کشورها آموزش آن به کتاب های درسی و واحدهای درسی منتقل شده است اظهار داشت: امری که در آموزش و پرورش ما وجود ندارد چرا که وجود نگاه سیستم سیستم آموزشی و رسانه های رسمی ما مانند تلویزیون هنوز وارد دوره مدرن رسانه ها نشده است و چنین فکر می کنند که سکوت در مقابل یک مطلب در رسانه ها یا یک تکذیب ساده مسأله را منتفی می کند در حالی که امروزه چنین نیست و مخاطب عادت کرده است فقط به یک مرجع خبری و تحلیلی بسنده نکند و در هر حال هرگونه کوتاهی در اطلاع رسانی یا تحلیل یک جانبه مخاطب را به سوی رسانه های متکثر دیگر می کشاند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: همچنین سرعت انتقال اطلاعات به گونه ای است که با هرگونه مکث یا عقب انداختن اطلاع رسانی یا اعلام موضع یا تحلیل واقعیت دیگر رسانه ها تحلیل خود را در ذهن مخاطب تثبیت خواهند کرد. به نظر می رسد اهمیت این مسأله امروزه و به ویژه در ایام اخیر خود را بسیار زیاد نشان داده است. هر جا سکوت شده است یا اعلام موضع یا بیان واقعیت یک رویداد به آینده ای نامشخص وعده داده شده به اصطلاح نوعی تسلیم در برابر مواضع دیگران محسوب می شود.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: به نظر می رسد به صورت همزمان آموزش سواد رسانه ای برای مردم و همچنین کسانی که در رسانه های رسمی فعالیت می کنند بسیار ضروری است؛ رسانه های رسمی شامل شبکه های تلویزیونی، مطبوعات دولتی و مدیریت های روابط عمومی و ارتباطات مردمی نهادهای مختلف هستند و هر کجا این نهادها از پرداختن به تکنیک های سواد رسانه ای محروم بودند از همان جا شاهد آسیب به عملکرد آن نهاد بوده ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرتضی کارآموزیان» مسئول سازمان بسیج رسانه کشور شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مرتضی کارآموزیان» با حضور سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان مسئول سازمان بسیج رسانه کشور معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، «مرتضی کارآموزیان» طی مراسمی با حضور سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان مسئول سازمان بسیج رسانه کشور معرفی شد.

کارآموزیان فارغ‌التحصیل دکتری مدیریت رسانه و از متخصصین حوزه رسانه است و هم‌اکنون به عنوان مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات، سواد رسانه‌ای و عناوین مختلف حوزه رسانه و مراکز مطالعاتی فعالیت می‌کند.

از جمله مهمترین سوابق دکتر مرتضی کارآموزیان می‌توان به رئیس اداره رسانه و نشریات معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین، معاونت انجمن سواد رسانه و رئیس کارگروه پایش انجمن سواد رسانه کشور، رئیس سازمان بسیج رسانه و فضای مجازی استان کرمان و عضویت در هیئت‌های منصفه جرایم مطبوعاتی، رسانه‌ای و داوری بسیاری از جشنواره‌های رسانه‌ای اشاره کرد.

همچنین کارآموزیان ضمن تسلط به دو زبان در حوزه بین‌الملل هم فعالیت داشته و به عنوان دبیر و یا رئیس همایش‌ها و رویدادها (از جمله همایش ملی رسانو) را برگزار کرده است و کتاب‌هایی چون «راهبرد رسانه» و «نقشه راه رسانه و فضای مجازی» از جمله آثار وی در حوزه تألیف و نشر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با انتشار متن رسمی فراخوان، اعلام شد که سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ در سه بخش مسابقه ملی، مسابقه بین‌المللی و مخاطب کودک و نوجوان، نهم تا دوازدهم اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، سیزدهمین دوره جشنواره فیلم «۱۰۰» پس از ۴ سال وقفه به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با برگزاری نشست خبری و رونمایی از پوستر جشنواره وارد فاز اجرایی شد. پوستر این دوره از جشنواره «۱۰۰» را محمد روح‌الامین طراحی کرده است.

همچنین متن کامل فراخوان جشنواره منتشر شد.

یوسف منصوری دبیر این رویداد در بخشی از پیام خود برای شروع کار اجرایی جشنواره سیزدهم نوشته است: «فیلمسازان هنرمند ایرانی! ایجاز و خلاقیت هنری بی انتهایتان را به خدمت بگیرید تا جشنواره‌ای به پا شود از تصاویری شاد و امیدبخش از «ایران عزیزِ» ما در ابعاد گوناگون، با قالب‌های گوناگون و از نگاه‌های گوناگون که حداکثر تا ۱۰۰ ثانیه و با موضوعات اعلام شده، جان تماشاگران را جلا دهد.»

بخش‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰»

فیلمسازان و علاقه‌مندان به حضور در این دوره از جشنواره فیلم «۱۰۰» می‌توانند در سه بخش مسابقه ملی، مسابقه بین‌المللی و بخش مخاطب کودک و نوجوان آثار خود را ارائه کنند.

بخش مسابقه ملی:

ارسال آثار در این بخش باید در یکی از قالب‌های مستند، داستانی و یا پویانمایی و با رویکرد «ایران عزیز» و حداکثر تا ۱۰۰ ثانیه (با احتساب تیتراژ) باشد.

موضوعات این بخش با رویکرد «ایران عزیز» عبارتند از:

پیشرفت، اخلاق، زیبایی‌ها، اقتصاد و ثروت ملی، امید، خانواده، میهن‌دوستی، عدالت و آزادی.

بخش مسابقه بین‌المللی:

ارسال آثار در این بخش باید در یکی از قالب‌های مستند، داستانی و یا پویانمایی و با رویکرد فیلم‌های اخلاق‌محور و حداکثر تا ۱۰۰ ثانیه (با احتساب تیتراژ) باشد.

نکته: هر اثر از هنرمندان ایرانی صرفاً می‌تواند در یکی از بخش‌های مسابقه ملی یا مسابقه بین‌الملل شرکت کند. هنرمندان غیرایرانی صرفاً در بخش بین‌الملل مجاز به ارائه اثر هستند.

بخش مخاطب کودک و نوجوان:

این بخش ویژه آثار تا ۱۰۰ ثانیه‌ای با مخاطب کودک و نوجوان است. ارسال اثر در این بخش از نظر فرم و ساختار محدودیتی ندارد و شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را با هر قالب دلخواهی در محدوده ۱۰۰ ثانیه ارسال کنند. نکته حائز اهمیت در این بخش که فیلمساز را مجاز می‌سازد تا علاوه بر سه قالب مستند، داستانی و پویانمایی از هر قالب تصویری دیگری که مناسب انتقال مضمونش می‌داند استفاده کند آن است که آثار در این بخش حتماً باید برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شود.

آثار ویژه این بخش اگر در هر کدام از سه قالب مستند، داستانی و پویانمایی ساخته شده باشند، علاوه بر بخش کودک و نوجوان، در یکی از بخش‌های مسابقه ملی یا بین‌الملل هم به انتخاب صاحب اثر شرکت داده خواهند شد.

جوایز سیزدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰»

جوایز بخش مسابقه ملی:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به بهترین فیلم مستند
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به بهترین فیلم داستانی
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به بهترین فیلم پویانمایی
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به اثر دوم برگزیده فیلم مستند
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به اثر دوم برگزیده فیلم داستانی
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به اثر دوم برگزیده فیلم پویانمایی
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به اثر سوم برگزیده فیلم مستند
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به اثر سوم برگزیده فیلم داستانی
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به اثر سوم برگزیده فیلم پویانمایی

جوایز بخش بین‌الملل:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲,۰۰۰ یورو، به بهترین اثر فیلم مستند
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲,۰۰۰ یورو، به بهترین اثر فیلم داستانی
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲,۰۰۰ یورو، به بهترین اثر فیلم پویانمایی

جوایز بخش مخاطب کودک و نوجوان:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به سه اثر برگزیده.

جایزه ویژه دبیر جشنواره فیلم «۱۰۰»:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، جایزه نقدی به اثر برگزیده توسط دبیر جشنواره.

جایزه ویژه نوآوری هنری یا دستاورد فنی:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال، جایزه نقدی به فیلمی با دستاورد شاخص.

مهلت ارسال آثار:

آخرین مهلت ارسال آثار به سیزدهمین دوره جشنواره فیلم «۱۰۰» تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ خواهد بود. ثبت‌نام و بارگذاری آثار در جشنواره، فقط از طریق سایت جشنواره به آدرس www.۱۰۰fest.com (http://www.۱۰۰fest.com/) امکان‌پذیر است. همچنین علاقمندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند برای اطلاع از مقررات جشنواره به نسخه پی دی اف فراخوان در سایت جشنواره مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برطبل شادانه بکوب» در مسیر جام‌جهانی/انتخاب سه قطعه برای هیجان


رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال از انتخاب و تنظیم سه قطعه موسیقایی مجزا برای تیم ملی غیر از تک آهنگ اصلی به منظور شادی پس از گل و دیگر موارد خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عبدالرحیم سیاهکارزاده» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:عبدالرحیم سیاهکارزاده مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر صبح امروز ۴ آبان ماه بر اثر سرطان در بیمارستان درگذشت.

به گزارش سینماپرس، عبدالرحیم سیاهکارزاده مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و دبیرهای اجرایی جشنواره تجسمی و بینال‌های تجسمی کشور صبح امروز ۴ آبان ماه به دلیل تشدید بیماری سرطان درگذشت.

سیاهکارزاده که دچار سرطان کبد بود، پس از ابتلاء به کرونا، بیماری سرطانش بروز بیشتری پیدا کرد و در یک ماه گذشته نیز این بیماری تشدید شده بود. وی که از ابتدای سال ۱۴۰۱، به ندرت سرکار می‌رفت، برنامه‌های بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را نیز انجام داده بود.

بر اساس پیگیری خبرنگار مهر، قرار است پیکر عبدالرحیم سیاهکارزاده فردا پنجشنبه ۵ آبان ماه تشییع شود.

عبدالرحیم سیاهکارزاده متولد ۱۳۴۵ اهواز و کارشناسی حقوق دارد. در کارنامه وی، علاوه بر عضویت در شورای سیاستگذاری و دبیری اجرایی جشنواره‌های هنرهای تجسمی فجر و جوانان، معاونت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت اداری و مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، عضو شورای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی فجر، عضو شورای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، عضویت شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی یازدهمین دوسالانه بین‌المللی عکس تهران، عضویت شورای برنامه‌ریزی اولین اکسپوی بزرگ تهران، عضویت شورای سیاستگذاری دوسالانه نگارگری ایران، عضویت شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، عضویت در شورای سیاستگذاری و اجرایی ششمین جشنواره تجلی احساس، عضویت شورای خرید آثار هنری مرکز هنرهای تجسمی و عضویت شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شورای آموزشی، پژوهشی نقاشی خیالی نگاران به چشم می‌خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر درگذشت


عبدالرحیم سیاهکارزاده مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر صبح امروز ۴ آبان ماه بر اثر سرطان در بیمارستان درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط بسیار سخت‌تر از گذشته شده است و اوضاع اصلا برای سرمایه‌گذاری و تولید مناسب نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی صباغ‌زاده نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «شیطان صفت» درباره پیش‌شرط‌های تولید این فیلم سینمایی با روایتی از یک جنایت در دهه ۵۰، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «شیطان صفت» که به تازگی پروانه ساخت آن از سوی سازمان سینمایی صادر شده است، در گفتگو با مهر درباره برنامه‌ریزی برای ساخت این فیلم توضیح داد: این فیلم قطعاً به جشنواره فیلم فجر امسال نمی‌رسد و اگر بتوانم این فیلم را با شرایط امروز سرمایه‌گذاری در سینمای ایران به مرحله تولید برسانم، کار شاهکاری انجام داده‌ام.

وی افزود: بنیاد سینمایی فارابی و یا سازمان اوج باید پای کار تولید این پروژه بیایند، چرا که کار، کار سختی است و بعید است سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند پای کار تولید آن بیاید. این فیلم برای تولید نیاز به حمایت دولتی دارد و ما هم منتظر می‌مانیم تا ببینیم شرایط تولید آن چگونه فراهم می‌شود.

این تهیه‌کننده و کارگردان باسابقه درباره دشواری تولید این پروژه هم توضیح داد: فضاسازی این فیلم مربوط به اواخر سال ۵۶ می‌شود و طبیعتاً رسیدن به حال و هوای شهر تهران در آن مقطع تاریخی، هزینه‌بر است. کل فیلم هم در تهران آن سال‌ها روایت می‌شود. هم داستان فیلم درباره تاریخ معاصر است و هم روایت آن کار در قالب یک ماجرای معمایی و جنایی دشوار و وقت‌گیر خواهد بود.

صباغ‌زاده درباره سخت‌تر شدن شرایط تولید در سینمای ایران هم گفت: تردید نکنید که شرایط بسیار سخت‌تر از گذشته شده است و اوضاع اصلاً برای سرمایه‌گذاری و تولید مناسب نیست. ما برای پروانه ساخت فیلم اقدام کردیم و امیدواریم شرایط آرام و مناسب برای تولید آن پیش بیاید.

وی عنوان کرد: اگر خاطرتان باشد در زمان بحران کرونا هم تولید سینما با شرایط مشابهی مواجه بود و چرخه اکران هم متوقف شده بود. وقتی مخاطب به سینما نمی‌رود، سرمایه‌ای که برای تولید یک فیلم می‌گذارید، به راحتی بازنمی‌گردد. باید شرایط به آرامش برسد تا امکان حضور مردم در سالن‌های سینمایی هم وجود داشته باشد. زمانی که شرایط روحی و روانی مردم در آرامش نباشد، طبیعتاً کمتر هم به سینما می‌روند. در این شرایط طبیعتاً سرمایه‌گذار هم محاسبات خود را دارد. در مقطع کرونا هم ما منتظر ماندیم تا سینماها مجدد بازگشایی شوند و در مقطع فعلی هم باید منتظر آرام‌تر شدن شرایط بمانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات مراسم تشییع عبدالرضا سیاهکارزاده/ مدیرکل تجسمی تسلیت گفت


پیکر مرحوم عبدالرحیم سیاهکارزاده پنجشنبه ۵ آبان ماه ساعت ۱۰ صبح در بهشتت زهرا (س) به سمت آرامگاه ابدی‌اش بدرقه خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری کارگاه هنری «آبروی ری» در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی


به مناسبت سالروز ولادت نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، کارگاه هنری «آبروی ری» با حضور هنرمندان عرصه تجسمی در جوار بارگاه ملکوتی آن حضرت برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وتن من» به جشنواره «فیلم‌های ورزشی کنیا» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «وتن من» به کارگردانی حسین همایون‌فر محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح در پنجمین جشنواره فیلم‌های ورزشی کنیا اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند «وتن من» به کارگردانی حسین همایون‌فر محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح در پنجمین جشنواره فیلم‌های ورزشی کنیا اکران می‌شود.

این مستند با موضوع روایتی از زندگی جانباز سرافراز مهدی علیزاده قهرمان رشته پرتاب نیزه در پارالمپیک است، علیزاده، در سال ۱۳۶۷ درحالی‌که تنها ۱۵ سال داشت، به اسارت رژیم بعثی درآمد و ۳۰ ماه بعد پس از تحمل رنج ناشی از شکنجه‌های دشمن و درحالی‌که خانواده‌اش تصور می‌کردند به شهادت رسیده است، همراه با آخرین گروه آزادگان به کشور بازگشت. علیزاده از سال ۹۲ ورزش حرفه‌ای را در رشته دوومیدانی آغاز کرد و در آخرین دوره بازی‌های پاراآسیایی که به میزبانی جاکارتا برگزار شد، موفق به کسب نشان طلا در ماده پرتاب نیزه شد.

جشنواره فیلم‌های ورزشی کنیا (kisff) از سال ۲۰۱۸ در شهر نایروبی کنیا آغاز و امسال در پنجمین دوره از برپایی خود از روز پنجشنبه ۵ آبان مصادف با ۲۷ اکتبر تا ۸ آبان(۳۰ اکتبر) میزبان بیش از یکصد فیلم ورزشی از سراسر دنیا خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع