X

بایگانی دی 5, 1401

دفتر سینمایی

انسانی: جان شما و جان «ادبیات آیینی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه سالروز شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه سلام الله علیها و ایام فاطمیه، شاعران مطرح آئینی کشور با حضور در محفل شعر فاطمی «آستان مهر» به شعرخوانی در وصف حضرت فاطمه (س) پرداختند.

به گزارش سینماپرس، در محفل شعر فاطمی که یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، علاوه بر شاعران مطرح و نام آشنای کشور، دو ستایشگر پاکستانی “احمد حسینی شهریار” و “ابوذر جعفری”حضور داشتند که اجرایشان مورد پسند حاضران قرار گرفت.

در این محفل شعر در کنار شعرخوانی اساتید بزرگی چون علی انسانی، احمدبابایی، قاسم صرافان و هادی جان فدا، شاعران جوان، احمد دعلوی، الهام صفاجو، نفیسه سادات موسوی، سیدمهدی طباطبایی، محمدحسین ملکیان، فاطمه بایرامی، علیرضا نورعلیپور و مجید تال، سروده‌های خود را در وصف حضرت فاطمه الزهرا(س) قرائت کردند.

آغازگر مراسم، شعرخوانی هادی جان‌فدا، شاعر اهل بیت بود و سپس محمدمهدی سیار دو قصیده در وصف صبوری حضرت صدیقه کبری (س) قرائت کرد.

قاسم صرافان شاعر آئینی، ابیاتی از زبان حال حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در مدح‌ حضرت زهرا (سلام الله علیها) خواند و الهام صفالو، شاعر جوانی بود که با قرائت شاعرانه‌هایش در وصف مقام زن و مادر، به محفل شعر فاطمی صفای روضه را داد.

مراسم با شعر خوانی شاعر مطرح، احمد بابایی ادامه پیدا کرد. این شاعر اهل بیت با بوسیدن دست استاد علی انسانی، ادای احترام به پیشکسوتان واساتید را به نمایش گذاشت و در ادامه احمد حسینی شهریار، شاعر پاکستانی اهل‌بیت(ع) با لهجه پاکستانی دو قصیده به زبان فارسی در رثای حضرت فاطمه (س) قرائت کرد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

حضور استاد علی انسانی گرمی خاصی به محفل بخشیده بود و حضار بی‌صبرانه منتظر شنیدن سروده های این شاعر و مداح پیشکسوت اهل‌بیت (ع) بودند.

ابیات این محافل باید منتشر شوند

استاد انسانی در حالی که شعف خود از شنیدن اشعار شاعران جوان را پنهان نمی‌کرد با بیان اینکه چنین اشعاری که شاعران جوان ما می‌خوانند، حیف است که صرفا در این مجلس ذکر شود، توصیه کرد: حاصل این مجالس باید جمع‌آوری و منتشر شود و ابیات این محافل، خوانده شود.

استاد علی انسانی، صحبت‌هایش را با بیان ایثار و فداکاری شهدای مدافع امنیت کشورمان ادامه داد و گفت: در این چند ماه اخیر همگی درگیر اتفاقاتی هستیم، اما باید بدانیم که فرزندان ما فریب بیگانگان را خوردند و در هیجان بودند؛ البته همین هیجاناتشان هم باعث شکست معاندان کشور شد، همچنین نباید چشم از تلاش و کوشش مسئولان پوشید.

وی در ادامه خطاب به هنرمندان حاضر در این مراسم گفت: اهل هنر این را بدانید که این‌ها همه نشانه رسیدن به سحر است، مطمئن باشید که در سال‌های آتی، سحر انقلاب ما پدید می‌آید.

جان شما و جان ادبیات آئینی

این مداح پیشکسوت با اشاره به ابیات خوانده شده توسط شاعران جوان اهل‌بیت (ع) گفت: امروز رگه‌هایی در شعرها دیده می‌شود که هنردوستان را سر ذوق می‌آورد. امیدوارم روز به روز شاهد هنرنمایی‌های بیشتر شعرای آیینی باشیم.

این شاعر پیشکسوت توصیه پدرانه‌ای به تمامی حضار و شاعران کرد و گفت: من می‌روم، اما جان شما و جان ادبیات آیینی و سپس به قرائت سروده‌اش در رثای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پرداخت:

زمستانی سیاه است و سفیدی سر زد از موها

زبامم برف پیری را نمی‌روبند پاروها

به جز عفوش چه میزانی پی سنجیدن جرمم

که ترسم بشکند پرهای شاهین ترازوها

کند خامه به گوش چامه نجوا نام زهرا را

مگر دستم بگیرد لطف آن بانوی بانوها

گناهانم فراوان و اگر بانوی محشر اوست

در آن غوغا چه دارم کم، نیارم خم به ابروها

اگر آلوده‌ام یا طاهر و یا طاهره گویم

در این تسبیح هم سنگند یا زهرا و یا هوها

نه هرکس فخر دارد گردروب خانه‌ات گردد

مگر از زلف حورالعین کند آماده جاروها

اگر یک فضل از فضه کسی گوید

به شوق آن کنند از لانه هجرت چون پرستوها ارسطوها

نخی از معجرت حبل المتین بهر امامان هم

به دستت شربتی داری شفای جان داروها

به طوفان‌ها مگر موجی خبر از پهلویت دادست

که می‌میرند و کشتی‌ها نمی‌گیرند پهلوها

بنای کوچ تو از کوچه شد آغاز و کوچیدی

از آن روز است، می‌کوچند از لانه پرستوها

علی انسانی پس از خواندن این ابیات، با چند خطی روضه، حاضران را مهمان سفره کریم اهل‌بیت (ع) کرد. اما حسن ختام محفل شعر فاطمی نوحه خوانی مدیحه‌سرای پاکستانی، ابوذر جعفری بود که ذکر توسلی به زبان‌های فارسی و اردو به حضرت صدیقه طاهره (س) داشت و با استقبال حضار روبرو شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نامه‌های دیوار» به «سین‌آست» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «نامه های دیوار» ساخته ی حمید غفاریان در بخش مسابقه ی داستانی جشنواره فیلم cineaste هند رونمایی می شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه داستانی «نامه‌های دیوار» به کارگردانی «حمید غفاریان» و تهیه‌کنندگی «یسنا فیلم» در بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم «Cineaste International Film Festival of India – CIFFI» هند رقابت خواهد داشت.

جشنواره بین‌المللی «Cineaste International Film Festival of India – CIFFI» رویدادی بین‌المللی است که با هدف به چالش کشیدن و گسترش افق دانش و دیدگاه هنری فیلمسازان برگزار می‌شود.
.
پخش جهانی این فیلم برعهده درگاه فیلم ایران به مدیریت علیمحمد اقبالدار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجازه نداشتم به برخی بیماران اعصاب و روان نزدیک شوم/ دیوانه کیست؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدعلی سلیمان تاش کارگردان فیلم سینمایی «عمارتی در مه» که در حال اکران در گروه «هنروتجربه» است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم توضیح داد: موضوع اصلی این فیلم درباره سایکودرام، یا «تئاتردرمانی» است. شخصی در فرآیند تئاتر درمانی قرار می‌گیرد و مخاطب در مواجهه با این شخصیت به برداشت‌های اشتباهی می‌رسد. داستان فیلم در دوره قبل از انقلاب روایت و داستان آن از آنجایی آغاز می‌شود که یک پزشک، از سوی رئیس یک تیمارستان برای درمان تعدادی بیمار دعوت می‌شود. در پایان روایت اما معمای اصلی داستان برای مخاطبان رمزگشایی می‌شود.

وی درباره وجه تمایز فیلمش در پرداختن به سوژه تئاتردرمانی نسبت به آثار مشابه هم گفت: مهمترین نکته در قصه این فیلم، مواجهه تماشاگر با کاراکترهای این فیلم است. در مقاطع مختلف مخاطب مدام نسبت به کاراکترهای فیلم به قضاوت‌هایی می‌رسد که می‌تواند الزاماً قضاوت‌های درستی نباشد. در پایان فیلم است که مشخص می‌شود واقعیت چیست.

سلیمان‌تاش تأکید کرد: آنچه در پایان‌بندی فیلم به‌عنوان یک روش درمانی ارائه می‌شود، در واقع تزی است که بنده ارائه می‌کنم و درباره آن هم با برخی از روان‌شناسان مشورت داشته‌ام و اسامی آن‌ها هم در تیتراژ پایانی فیلم درج شده است. برنامه‌ای داریم تا این فیلم در مراکز درمانی اعصاب و روان، برای پزشکان به نمایش گذاشته شود.

این کارگردان افزود: در فرآیند روان‌درمانی، برخی این اعتقاد را دارند که باید از روان‌پزشک استفاده شود و مانند سرماخوردگی قرصی برای بیمار تجوز شود تا سیستم دفاعی بدن تقویت شود. به تازگی اما این اعتقاد تغییر کرده و برخی به جای قرص می‌گویند که می‌توان با روان‌کاوی بیمار را به نقطه درمان برسانیم. در فیلم‌های دهه ۳۰ و ۴۰ این مورد را شاهد بودیم که بیمار روی تختی دراز می‌کشد و مثلاً تحت هیپنوتیزم قرار می‌گیرد که همین امروز در تهران چند مرکز معتبر در این زمینه داریم. برخی هم به مرحله شوک‌درمانی می‌رسند که در قیاس با دیگر روش‌های درمانی کمی خطرناک‌تر است.

بیشتر به دنبال بیمارانی بودم که حافظه بلندمدت خود را از دست داده باشند. حقیقتاً هم کسی را پیدا نکردم و اکثر بیمارانی که با آن‌ها مواجه شدم، همان بیمارانی بودند که نمونه آن‌ها را در اکثر فیلم‌های روان‌درمانی، دیده بودیم. مانند فیلم مشهور «دیوانه از قفس پرید» که جک نیکلسن در آن نقش‌آفرینی می‌کرد

سلیمان تاش درباره پژوهش‌ها و تحقیقات خود در زمینه ارتباط با بیماران اعصاب و روان هم گفت: من بیشتر به دنبال بیمارانی بودم که حافظه بلندمدت خود را از دست داده باشند. حقیقتاً هم کسی را پیدا نکردم و اکثر بیمارانی که با آن‌ها مواجه شدم، همان بیمارانی بودند که نمونه آن‌ها را در اکثر فیلم‌های روان‌درمانی، دیده بودیم. مانند فیلم مشهور «دیوانه از قفس پرید» که جک نیکلسن در آن نقش‌آفرینی می‌کرد. همه این بیماران، مرحله مشاوره را طی می‌کردند و همان‌طور که دیده‌اید، در جمعی می‌نشینند و از مشکلات شخصی خود می‌گویند.

وی درباره برخورد این بیماران با خود در فرآیند پژوهش هم گفت: برخی از آن‌ها برخوردهای خطرناکی داشتند و زیاد نمی‌توانستیم به آن‌ها نزدیک شویم. کادر پزشکی هم اجازه نمی‌دادند بیش از حد به آن‌ها نزدیک شویم. هم در تهران و هم در شیراز به برخی مراکز مراجعه کردم که برخی بیماران‌شان خطرناک بودند. بیشتر افراد اما دچار حس افسردگی بودند و این افسردگی باعث می‌شود بیماری‌شان از مرحله‌ای به بعد، بیرون بزند. بیماری آن‌ها به‌صورت لایه‌به‌لایه بیشتر می‌شود. اکثر آن‌ها هم از خوردن دارو امتناع می‌کردند. همه آن‌ها خودشان را سالم می‌دانند و می‌گویند این شمایید که احساس می‌کنید ما بیماریم. دکترهای روان‌شناس هستند که تشخیص می‌دهند مثلاً لیتیوم در بدن یک بیمار کم است و به همین دلیل او دچار توهم می‌شد.

این کارگردان با اشاره به داستان فیلم «عمارتی در مه» توضیح داد: کاراکتر اصلی فیلم ما خواهرش را در کودکی از دست داده و آنقدر او را به‌مدت طولانی شماتت و سرزنش کرده بودند، همه چیز را فراموش کرده است. حتی مشخص می‌شود او موفق به تکمیل تحصیلات پزشکی خود هم نشده است و پدرش هزینه بالایی کرده که او مورد درمان و تراپی قرار بگیرد.

کارگردان «عمارتی در مه» درباره اکران این فیلم در «هنروتجربه» هم گفت: فیلم در تهران نزدیک ۸ سالن دارد و در تمامی مراکز استان‌ها بین دو تا سه سالن به اکران آن اختصاص پیدا کرده است. با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، شاید تماشاگر رغبت چندانی به حضور در سالن سینما و تئاتر نداشته باشد. شاید اگر فیلم ما هم کمی دیرتر اکران می‌شد تا شرایط عمومی جامعه مساعدتر باشد، اتفاقات بهتری برای فیلم می‌افتاد.

سلیمان تاش تأکید کرد: در کل این فیلمی است که من با هنرجویانم ساخته‌ام و برای این ۳۵ نفر طی چهار ماه حتی براساس شخصیت خودشان متن نوشتم. مثلاً دختری در گروه داشتیم که بد اخلاق بود و من نقش یک کاراکتر بداخلاق را برای او نوشتم. یا فرد دیگری داشتیم که خیلی فیلسوف‌مآبانه صحبت می‌کرد و دانشجوی فلسفه بود و من هم نقش یک دانشجوی فلسفه را در فیلم به او دادم.

وی افزود: وقتی فیلم نهایی را به چند روان‌شناس نشان دادم، آن‌ها گفتند این فیلم خودش در حکم یک تز است که از طرف شما ارائه شده است. به شخصه در کنار هنر نمایش، روی سایکودرام هم اشراف دارم و باوجود آنکه پزشکی نخوانده‌ام، بیمارانی بوده‌اند که با سایکودرام درمان کرده‌ام.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نیک‌بین: حتما باید افزایش بودجه در حوزه فرهنگی اتفاق بیفتد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با نگاهی به جلسه روز گذشته که به بررسی اعتبارات حوزه فرهنگ پرداخته شد به این نکته اشاره کرد حتماً باید افزایش بودجه اتفاق بیفتد.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به اعتبارات حوزه فرهنگی پرداخته شد؛ همان دغدغه‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس صدا و سیما بارها درباره‌اش صحبت کردند که باید برای تولید آثار فاخر و ارزشمند، بودجه بهتری اختصاص پیدا کند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با تسنیم به جلسه روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و گفت: در این جلسه به بررسی اعتبارات حوزه فرهنگی پرداختیم؛ ما هم اعتقاد داریم با اهمیت این حوزه و شاخه‌هایش چه در این وزارتخانه و چه صداوسیما و دیگر نهادهای فرهنگی حتماً باید افزایش بودجه در این حوزه‌ها اتفاق بیفتد.

وی افزود: آقای وزیر و پیش از این رئیس رسانه ملّی هم درباره اجرای برخی از کارهای بزرگ و فاخر، درخواست افزایش بودجه داشته‌اند. البته از طرفی هم می‌دانیم یکی از معضلات کشور در حوزه نقدینگی و همین بودجه است. اما موضوع فرهنگ هم زیربنای همه اتفاقات کشور و جامعه است. در عین حال این هم حقیقت انکارناشدنی است که اگر اقتصاد، سیاست، تربیت و پرورش و جامعه و … می‌خواهیم توسعه پیدا کند حتماً باید به مبنا و پایه آن که فرهنگ است توجه جدّی شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که به ساخت سریال‌های فاخر و تولیدات مهم معتقدیم و از سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ درخواست کرده‌ایم که این اتفاقات فرهنگی و هنری را شاهد باشیم و خودمان هم در این زمینه دغدغه‌مندیم و امیدواریم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اتفاقاتِ خوبی برای این حوزه بیفتد. البته قرار است بحث بررسی اعتبارات حوزه فرهنگ در جلسه‌ای دیگر با حضور وزیر ارشاد پیگیری شود؛ آقای جبلی و همکاران‌شان در صداوسیما هم درخواست جلسه دارند که حتماً این بررسی‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلاتِ ساخت و تولید برخی از کارهای فاخر که بارها رئیس صداوسیما درباره مشکلات بودجه‌ای‌اش صحبت کرده‌اند با توجه بودجه‌ای درست در ۱۴۰۲، برطرف خواهد شد، گفت: من این امیدواری را دارم که این اتفاق بیفتد. چون همه ما در مجلس شورای اسلامی به ساخت کارهای فاخر و ارزشمند در صداوسیما و دستگاه‌های فرهنگی کشور باور داریم و در این راستا حمایت هم خواهیم داشت.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما چندی پیش در گفت‌وگویی با تسنیم از دولت و مجلس درخواست کرده بود که به ساخت سریال‌های فاخر و برطرف شدنِ موانع بودجه‌ای‌شان کمک کنند؛ او این‌چنین بیان کرد: “خوشبختانه مراحل تزریق اعتبار اولیه به سریال «حضرت موسی(ع)» اتفاق افتاده است و خوشبختانه این سریال طبق برنامه پیش می‌رود و امیدوارم به مشکلی برنخوریم. سال جاری ما تا حدودی از حمایت‌های بودجه‌ای برای این دو سریال برخوردار شدیم اگرچه کافی نبود، امیدوارم برای سال آینده هم دولت محترم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت ویژه‌ای داشته باشند تا این دو کار ویژه فاخر دچار وقفه نشوند. “

به نظر می‌رسد با توجه به هزینه‌های گزاف ساخت سریال و برنامه‌ فاخر و تولید کارهای نمایشی و محصولات فرهنگی، مجلس و دولت در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، جایگاه ویژه‌ای را برای حوزه فرهنگ و هنر قائل شوند؛ چرا که بودجه‌های امروز با اعداد و ارقام ساخت و تولید این نوع آثار، همخوانی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی رهبری «تخت جمشید» را به سن پترزبورگ می‌برد/اجرای «هزارویک شب»


علی رهبری رهبر ارکستر و آهنگساز ایرانی با دو پروژه موسیقایی «هزار و یک شب» و «تخت جمشید» کنسرت‌هایی را در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران جشنواره فیلم فجر ۴۱ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، فراخوان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر منتشر شد.

این بخش که مهلت ثبت‌نام آن از ۷ لغایت ۲۱ دی ماه خواهد بود با هدف شناسایی، معرفی و تشویق آثار و شیوه‌های خلاقانه و موثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی و به منظور ارتقای سطح کیفی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در عرصه صنعت سینما، در بخش‌های عکس، پوستر، آنونس و تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی برگزار می‌شود.

تمامی متقاضیان شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران باید از طریق مراجعه به وب‌سایت رسمی جشنواره به نشانی fajrfilmfestival.com ، نسبت به عضویت، ثبت‌نام، تکمیل فرم شرکت در جشنواره و بارگذاری نمونه آثار خود، مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام کنند.

تمام مواد تبلیغاتی سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که از ۱۵ دی ۱۴۰۰ لغایت ۲۱ دی ۱۴۰۱ در داخل کشور اکران عمومی شده و یا در سامانه‌های نمایش درخواستی به صورت آنلاین به نمایش عمومی (اکران آنلاین) درآمده باشند، می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

آثار ارزیابی شده در دوره‌های گذشته پذیرفته نمی‌شود.

دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف رسانه‌ای جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها) خواهد بود.

تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیشبینی نشده برعهده دبیر جشنواره است.

ارائه نامه رسمی تهیه کننده و یا موسسه پخش کننده، مبنی بر تایید استفاده از نسخه ارائه شده در تبلیغات فیلم برای هر عنوان الزامی است.

شرایط اختصاصی بخش عکس:

فایل عکس‌ها باید از فرمت jpg و حداکثر حجم ۴ مگاپیکسل در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

در صورت تعدد آثار، عکس‌های هر فیلم باید به صورت جداگانه در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

تعداد آثار ارسالی برای هر عنوان، پنج عکس صحنه و سه عکس پشت صحنه است.

هر گونه دخل و تصرف در عکس به گونه‌ای که اصالت آن را مخدوش کند، موجب کنار گذاشتن عکس از چرخه داوری خواهد شد.

شرایط اختصاصی بخش پوستر:

فایل پوستر باید با فرمت jpg و کیفیت dpi ۱۵۰ و در قطع ۱۰۰ * ۷۰ در وب‌سایت جشنواره بارگذاری شود.

پوسترهای ارائه شده باید از میان آثار استفاده شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشد.

در این بخش، فقط پوستر فارسی فیلم‌ها مورد داوری قرار می‌گیرد.

شرایط اختصاصی بخش آنونس و تیزر:

فایل هر یک از موارد در یک آدرس ابری بارگذاری، سپس لینک اثر در وب‌سایت جشنواره ثبت و در صورت داشتن نام کاربری یا رمز عبور در فرم درج شود.

در بخش تبلیغات سینمای ایران سیمرغ بلورین بهترین عکس، سیمرغ بلورین بهترین پوستر و سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر اهدا می‌شود.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پویش موسیقایی «سلام فاطمه(س)» آغاز شد/ هم‌خوانی در فضای مجازی


همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) مرکز موسیقی مأوا پویش موسیقایی «سلام فاطمه (س)» را راه اندازی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زنانی که قربانی تجاوز داعش شدند/ بازسازی انیمیشنی «فرزندان شب» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بهروز نورانی‌پور کارگردان مستند درباره ساخت سه فیلم مستند «A۱۷۵»، «فرزندان شب» و «سه نهزارم» درباره داعش، زنان و کودکان به خبرنگار مهر گفت: سال ۹۵ پس از ظهور داعش، ذهن من درگیر ساخت اثری بود که بتواند این توحش، رفتار غیرانسانی و غیرمدنی که این فرقه تروریستی دارد، نشان دهد. فضای آثارم در این سال‌ها، حول این محور بوده، حتی در «دایان» هم به همین موضوع پرداخته‌ام. جنگ نقطه مشترک همه این آثار است و زنان و کودکان به عنوان قربانیان جنگ‌ها، مسئله‌ای است که در همه این مستندها روی آن تمرکز کرده‌ام.

این کارگردان با اشاره به اینکه «فرزندان شب» مستند محض نیست، و بخش عمده آن بازسازی نحوه مواجهه داعش در عراق با کودکان است، درباره تجربه متفاوتش در این مستند گفت: در «فرزندان شب»، شما با مستندی بازسازی شده مواجهید. من امکان دسترسی به شخصیت‌ها و رویدادهای واقعی را نداشتم، اما به حقیقت رخدادها وفادار ماندم. با استفاده از نابازیگران و انیمیشن، سعی کردم جهانی را که شخصیت‌ها تجربه کرده بودند، بازسازی کنم. آنچه در این فیلم تجربه کردم، در حوزه سینمای مستند، کار دشواری است اما تلاش کردم بدون اینکه مرزهای سینمای مستند مخدوش شود، حقیقت را به شکلی تازه روایت کنم.

نورانی‌پور درباره انتخاب سوژه‌ها و شخصیت‌های این مستندها گفت: در ساخت چنین آثاری انتخاب شخصیت و همراه شدن با او ۵۰ درصد از کار تولید را پیش می‌برد. البته این مرحله، کار سخت و زمان‌بری است. شخصیت‌های واقعی که دچار رنج‌ها و مشکلات فراوان هستند باید شما را به عنوان مستندساز در کنار خود بپذیرند و همراهتان شوند.

این کارگردان ادامه داد: در سه‌گانه «A۱۷۵»، «فرزندان شب» و «سه نهزارم» واقعیت از زوایای مختلف و با استفاده از ساختارهای متنوع روایت شده است. نقطه اشتراک این سه مستند، داعش، جنگ، زنان و کودکان هستند اما اگر این فیلم‌ها را ببینید متوجه می‌شوید که تلاش کرده‌ام دغدغه‌هایم درباره این مسائل و آنچه در اطراف ما جاری است، به شیوه‌هایی تازه و غیرتکراری به تصویر بکشم.

زنانی که نمی‌دانند با فرزندان حاصل از تجاوز داعشی‌ها چه کنند!
نمایی از مستند «سه نهزارم»

نورانی‌پور در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به ساخت مستند «سه نهزارم» گفت: این مستند که در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده شد، در ادامه مسیری است که مدتی است شروع کرده‌ام، در این مستند با زنانی رو به رو هستیم که مردد هستند با فرزندانی که از تجاوز دارند، چه کنند؟ آنها را از بین ببرند؟ به یتیم‌خانه بسپارند یا نگهداری کنند؟ این همه یک رخداد و موقعیت تراژیک و در ادامه همان اتفاق‌هایی است که داعش برای بخشی از زنان رقم زده است.

این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره امید و جایگاه آن در آثارش بیان کرد: موضوع‌هایی که درباره آنها فیلم ساخته‌ام ذاتاً تلخ و تراژیک هستند اما در همین فیلم‌ها و در زندگی همین زنان و کودکان می‌شود امید را دید، اگرچه شکننده و لرزان. به عنوان مثال رویاهای کودکان برای داشتن یک عیدی یا خرید کوچک یا تلاش زنان برای تامین آینده بهتر برای فرزندانشان، نشانی از امید است.

نورانی‌پور درباره تاثیر سوژه‌ها و موقعیت‌ها بر خود در زمان ساخت این آثار گفت: تلاش می‌کنم فاصله معناداری با موضوع‌ها و شخصیت‌ها برقرار کنم، اما در مرحله تحقیق و پژوهش ناخودآگاه با فضا و شرایط درگیر می‌شوم. واقعیت در آن مرحله، دردناک و اندوه‌بار است. فکر می‌کنم این شرایط بحرانی برای هر انسانی، غیرقابل تحمل است. اما در مرحله ساخت، سعی می‌کنم از این حس فاصله گرفته و به کلیت اثر فکر کنم.

این کارگردان درباره مخاطب آثارش اظهار کرد: من به مخاطب عام فکر می‌کنم، به نظرم مستندهایم می‌تواند برای هر بیننده‌ای با هر زاویه دید و نگاه به مسائل انسانی، حاوی نکاتی باشد. من دوست دارم تماشاگر را با خود به سفری ببرم و در این سفر، او را با موضوع‌ها و شخصیت‌هایی همراه کنم. اینکه او پس از دیدن این فیلم‌ها، یک نفس عمیق بکشد یا لحظه‌ای مکث کند، برای من کفایت می‌کند.

بهروز نورانی‌پور کارگردان مستند «سه نهزارم» در پایان در پاسخ به این سوال که چه زمانی تصویر زنان قوی، مقتدر و مستقل را در آثارش می‌بینیم گفت: قطعاً به ساخت فیلم درباره گروه‌های مختلفی از زنان فکر می‌کنم، به نظرم همین زن‌ها که در این مستندها به آنها پرداخته‌ام، به سهم خود کوشیده‌اند و می‌کوشند دریچه‌ای به روشنی در دل سیاهی باز کنند، در متن همه این آثار، امید وجود دارد. در «سه نهزارم» بارقه‌هایی از این نو، و تلاش را می‌شود به وضوح دید.

بهروز نورانی‌پور که با مستند «سه نهزارم» در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، جایزه بهترین مستند بلند بخش بین‌الملل و تندیس طلایی جایزه شهید آوینی را دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک سازنده ساز دار فانی را وداع گفت


سیداسماعیل ابطحی خوزانی از هنرمندان پیشکسوت عرصه سازسازی روز شنبه بیست و ششم آذر در سن ۶۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دیده‌بان» و «غواص» با عنوان سروهای ایرانی رونمایی شدند


۲ مجسمه «غواص» اثر حسین عصمتی و «دیده‌بان» اثر مینا صدری با عنوان سروهای ایرانی، ۴ دی در گالری عالی حوزه هنری رونمایی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع