X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«هوشنگ لطیف‌پور» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هوشنگ لطیف پور دوبلور پیشکسوت دوشنبه شب ۲۶ دی ماه در کانادا درگذشت.

به گزارش سینماپرس، شهراد بانکی مدیر روابط عمومی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم از درگذشت هوشنگ لطیف پور دوبلور پیشکسوت خبر داد.

وی با اشاره به درگذشت لطیف پور دوبلور پیشکسوت به مهر بیان کرد: خانواده هوشنگ لطیف پور خبر داده اند که وی دوشنبه شب ۲۶ دی ماه در ونکوور کانادا درگذشته است.

لطیف پور از نخستین مدیران دوبلاژ در ایران است و نقش مهمی در انتخاب و معرفی برخی از صداهای ماندگار دوبله داشت که دعوت از پرویز بهرام از این جمله است. هم‌چنین منوچهر نوذری نخستین بار از طریق او به دوبله دعوت و به ایرج دوستدار جهت کارآموزی دوبله معرفی شد. منوچهر والی زاده هم زمانی در یک برنامه تلویزیونی او را خود «دوبله» معرفی کرد.

او گویندگی فیلم «اتللو»، راوی سریال «دایی جان ناپلئون» و همچنین گوینده متن سریال دلیران تنگستان بوده است.

لطیف پور بیشتر مدیریت دوبلاژ فیلم‌ها را بر عهده داشت که از جمله آنها می‌توان به «بدنام» (ساخته آلفرد هیچکاک)، «جولیوس سزار»، «دون کیشوت» (ساخته گریگوری کوزنتسف)، «توت فرنگی‌های وحشی» (ساخته اینگمار برگمن) اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جشنواره تجسمی فجر» علاوه بر کمیّت به کیفیت هم نیازمند است/امسال جشنواره‌ای در شان جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالرضا سهرابی: امسال با توجه به شرایط خاصی سیاسی اجتماعی کشور نمی‌توانیم بگوییم بی تاثیر بوده و موجب التهاباتی در بحث چگونگی برگزاری جشنواره تجسمی فجر و زمان برگزاری و جمع‌آوری آثار پیش آمد اما کارها در نهایت به نحو احسن پیش رفت که جزئیات آن در نشست خبری هفته آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره امسال با جشنواره‌های سال‌های گذشته متفاوت است. همواره از زمانی که انقلاب به پیروزی رسید دشمنان و آن‌ها که ناامید از منفعت‌طلبی‌های خود در این کشور اسلامی شده بودند تمام تلاش خود را برای عنادورزی و ضربه بر کشورمان به کار گرفتند اما هربار انقلاب، سربلند از میدان بیرون آمد. این معاندت‌ها در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و هنری بوده ازاینرو جشنواره‌های فجر نیز همواره مورد اینچنین هجمه‌هایی بوده‌اند و کار هنر اینجا علاوه بر صرفِ هنر، کاری جهادی نیز محسوب می‌شود و هنرمندان از یک سو به هنر و از سویی به تعهد و پاسداری از انقلاب اهتمام داشته‌اند.

امسال را می‌توان یکی از آن سال‌های چالشی و نیز امتحانی برای هنرمندان راستین قلمداد کرد که در این مقطع می‌توانند با درایت و آگاهی این گذار را نیز پشت سر بگذارند. در بین جشنواره‌های هنری فجر، جشنواره هنرهای تجسمی نیز به جهت فعالیت و مشارکت هنرمندان و به دنبال آن روند رونق بازار هنرهای تجسمی و گالری‌ها و رویدادهای تجسمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سهم قابل توجهی از هنرمندان در این حوزه به کار و فعالیت حرفه‌ای اشتغال دارند و اینجا آگاهی و بصیرت برای این بخش از جامعه هنری نقشی کلیدی را ایفا می‌کند تا فارغ از دسیسه‌های دشمنانی که اصلا کاری با دغدغه‌های مادی معیشتی ایشان ندارند، به فعالیت‌های هنری خود ادامه دهند.

در همین خصوص گفتگویی اجمالی با عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که در ادامه ویراسته‌ای از آن، پیش روی شما قرار می‌گیرد:

«جشنواره تجسمی فجر» علاوه بر کمیّت به کیفیت هم نیازمند است/امسال جشنواره‌ای در شان جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت

*حوادث اخیر بی‌تاثیر نبود اما در نهایت کارها به نحو احسن پیش رفت

عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز رضایت از میزان کم نظیر استقبال هنرمندان بخصوص در شهرستان‌ها از پانزدهیمن جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: امسال با توجه به شرایط خاصی سیاسی اجتماعی کشور نمی‌توانیم بگوییم بی تاثیر بوده و موجب التهاباتی در بحث چگونگی برگزاری جشنواره تجسمی فجر و زمان برگزاری و جمع‌آوری آثار پیش آمد اما کارها در نهایت به نحو احسن پیش رفت که جزئیات آن در نشست خبری هفته آینده منتشر خواهد شد.

وی افزود: جای خرسندی است که با این وجود، حضور بسیار خوب و فعال هنرمندان در این دوره نشان از شعور و آگاهی هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی دارد.

* ۷ لغایت ۲۸ بهمن‌ماه بخش نمایشگاهی و ۵ اسفند اختتامیه

سهرابی اعلام کرد: انشالله پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۷ لغایت ۲۸ بهمن‌ماه در بخش نمایشگاهی و به تاریخ ۵ اسفند اختتامیه این دوره از جشنواره را خواهیم داشت.

* «طوبای زرین» «قله‌ها» «ویژه» سه بخش اصلی جشنواره امسال

مدیرکل جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: به امید خدا جشنواره امسال در سه بخش «طوبای زرین» «قله‌ها» و بخش «ویژه» که در محل موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود، انجام می‌پذیرد.

*حضور هر ۳۲ استان برای اولین بار در این دوره

وی افزود: لازم به ذکر است که بخش «تجسم هنر» را داریم که مخصوص استان‌ها است که به صورت بسیار بسیار ویژه و برای اولین بار هر ۳۲ استان کشور در این دوره حضور یافته‌اند. این مهم علاوه بر تلاش همکاران در ستاد جشنواره تجسمی فجر و آقای زرابندیان که اینجا جا دارد واقعا از زحماتشان تقدیر و تشکر کنم، حضور فعال و گسترده هنرمندان استان‌ها قابل اهمیت است که واقعا سنگ تمام گذاشتند و این باعث شد که ما تمرکز بیشتری بر مقوله هنرهای تجسمی در استان‌ها داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد تاکید کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، شاید دشمنان نقشه خوبی کشیده باشند اما در محاسباتشان به جِد اشتباه کردند چراکه مردم ایران را به درستی نشناخته‌اند که نقشه آنان را نقش برآب کرده و می‌کنند.

*امسال آثار استانی بسیار باکیفیت و سطح بالا هستند

سهرابی در آخر گفت: انشالله امسال جشنواره‌ای در شان جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت و این را بدانیم که جشنواره علاوه بر کمیّت به کیفیت هم نیازمند است. جالب است بدانید امسال آثار استانی آثاری بسیار باکیفیت و سطح بالا هستند و از این بابت بسیار خرسندیم.

«جشنواره تجسمی فجر» علاوه بر کمیّت به کیفیت هم نیازمند است/امسال جشنواره‌ای در شان جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد هنری می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی www.fajrtajasomi.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه این دو خنگ را دوست داشتیم!/ از موسیقی «پت و مت» چه می‌دانیم؟


موسیقی تیتراژ سریال «پت و مت» حتما یکی از فانتزی‌ترین و جذاب‌ترین ملودی‌های دنیاست که هر مخاطبی با شنیدن آن یاد کلیدواژه‌هایی چون «بلاهت» و «نادانی» می‌افتد که دو شخصیت ماندگار نمک آن هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جشنواره تجسمی فجر» زمانی می‌تواند به شرایط مطلوب خود برسد که هر رشته به‌ صورت جداگانه دیده شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن ارزیابی مثبت سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره گفت: در یکی از دوران‌های طلایی خوشنویسی ایران هستیم.

به گزارش سینماپرس، مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پانزدهمین دوره جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر را بهمن ماه امسال در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری با موضوع آزاد در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌کند.

این جشنواره به دبیری سیدعباس میرهاشمی، با نمایش آثار منتخب در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیررقابتی) با همکاری مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شود.

علی‌اشرف صندوق‌آبادی دبیر بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر است. وی امسال با همراهی داوران بخش خوشنویسی؛ احمد عبدالرضایی، میرحیدر موسوی و علی فخاری فرایند داوری، انتخاب و موارد مربوط به این بخش را با دقت‌ نظر پیش برد تا هنرمندان خوشنویس بتوانند علاوه‌ بر شرکت در جشنواره پانزدهم شاهد داوری‌ عادلانه آثار و برگزاری جشنواره‌ای شایسته‌تر باشند.

صندوق‌آبادی درباره کیفیت آثار خوشنویسان حاضر در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خبرنگار ایرنا گفت: در این دوره شاهد آثار متفاوتی از سطح‌های متوسط، خوب و عالی بودیم؛ طبیعت جشنواره‌های هنری این است که تعدادی از آثار، درجه یک، تعدادی درجه ۲ و تعدادی درجه سه باشند و به ‌طور کلی، سطح کیفی آثار رسیده به این دوره از جشنواره نسبتا خوب بود.

وی با اشاره به ارزیابی جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: در فاصله برگزاری هر دوره از جشنواره‌ تا دوره بعد، باید نقاط قوت و ضعف موجود بررسی و واکاوی شود. نقاط ضعف را پس از شناسایی باید به حداقل رساند و نقاط قوت را نیز تقویت کرد. همچنین لازم است ایده‌ها و برنامه‌هایی داشته باشیم که در مجموع، برآیند عملکرد هر جشنواره نسبت به سال گذشته بهتر باشد.

دبیر بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: افزایش جوایز در بخش‌های برگزیده‌ها و تقدیرشده‌ها، تمهید مناسبی است اما جشنواره زمانی می‌تواند به شرایط مطلوب خود برسد که هر رشته به‌ صورت جداگانه دیده شود، مورد توجه قرار گیرد، داوری شود و جوایز جداگانه‌ای هم داشته باشد.

صندوق‌آبادی اظهارداشت: در جریان جشنواره، وقتی رشته‌های مختلف را باهم داوری کنیم، با توجه به تجربه‌ای که از سال‌های گذشته داریم، در داوری با مشکل مواجه می‌شویم و حق مطلب ادا نمی‌شود. اگر بتوانیم در سال‌های آینده رشته‌های مختلف را جداگانه ببینیم، جوایز بیشتری را به برگزیدگان اهدا کنیم و خرید آثار از هنرمندان شاخص و منتخب را در دستور کار قرار دهیم، جشنواره فجر می‌تواند نتایج بیشتر و قابل قبولی داشته باشد.

وی درباره جایگاه هنر خوشنویسی در ایران گفت: در این زمینه باید به سابقه بیش از ۷۲ ساله انجمن خوشنویسان ایران به‌ عنوان یک نهاد گسترده، توانمند و واجد ظرفیت اشاره کنم و از تمام استادان و مدرسانی که در طول این هفت دهه، با نهایت عشق، تلاش و همت، هنر خوشنویسی را دنبال و ترویج کردند، سپاسگزاری کنم.

نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران افزود: این انجمن در زمینه آموزش خوشنویسی برنامه‌های جامعی دارد و در استان‌های کشور این موضوع را دنبال می‌کند، با توجه به بررسی آثار خلق شده به خصوص در طول چهار دهه اخیر، درمی‌یابیم که هنر خوشنویسی رشد قابل توجهی در کشور داشته است.

صندوق‌آبادی بیان کرد: ما اکنون شاهد خلق آثار نفیس و موزه‌ای از جوانان هستیم و شاید بتوان گفت که کمتر در طول تاریخ، این همه آثار نفیس از این قشر دیده‌ایم؛ امروزه جوانان خوشنویس ما بسیار توانمند هستند و با هنرمندی پا به عرصه خوشنویسی نهاده‌اند. باید به چنین قشر هنرمند و توانمندی افتخار کرد، با حضور آنان آینده روشن و پرفروغی برای هنر خوشنویسی ایران قابل پیش‌بینی است.

وی اظهارداشت: در حوزه خوشنویسی بانوان هم شاهد رشد قابل‌ توجهی بوده‌ایم و خوشبختانه بانوان هنرمند ما پا به عرصه این هنر شریف گذاشته‌ و آثار تحسین برانگیزی را خلق کرده‌اند. شرایط کنونی نتیجه تلاش و همت همه استادان، مدرسان انجمن خوشنویسان ایران و تمامی دست‌اندرکارانی است که برای اعتلای هنر خوشنویسی فعالیت می‌کنند.

جلسه داوری آثار بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

دبیر بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: در جشنواره‌های مختلف به‌ ویژه جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثاری را از جوانان مشاهده کردیم که از نظر کیفی بسیار فاخر و ارزشمند بودند که نشان از رونق بالای خوشنویسی در ایران دارد. به‌ نحوی‌ که می‌توانیم بگوییم در حال حاضر شاهد یکی از دوران‌های طلایی خوشنویسی ایران هستیم.

صندوق‌آبادی همچنین درباره نقش دانشگاه‌ها در پرورش و توسعه هنرهای خوشنویسی و نگارگری گفت: فعالیت دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها، حرکت نوپایی است و طی چند سال اخیر، شاهد تدریس خوشنویسی و نگارگری در دانشگاه‌ها و راه‌اندازی این دو رشته‌ بوده‌ایم، هنوز در آغاز راه هستیم و تداوم این روند، مفید و اثرگذار خواهد بود.

این هنرمند خوشنویس بیان کرد: هر چه این فضا رشد پیدا کند و در حوزه آکادمیک هم هنرهایی همچون خوشنویسی و نگارگری تدریس و ترویج شوند می‌توانند نتایج بیشتری را به همراه داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیوضی: مهمترین ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتغال اعضای آن در خارج از شورا است/ نظارت بر دستگاه های اجرایی حوزه فرهنگ و هنر الزامی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فیوضی کارگردان سینما همزمان با سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: بنده معتقدم اگر دغدغه های حضرت آقا در حوزه فرهنگ و هنر محقق نشده و ایشان نسبت به کم کاری اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاداتی دارند به دلیل آن است که اعضای این شورا تمام وقت خود را صرف کار فرهنگی و هنری نمی کنند؛ از نظر من مهمترین ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتغال اعضای آن در خارج از شورا است که این مسأله مهم باید اصلاح شود و به جز افراد حقوقی سایر افراد نباید هیچ اشتغالی در خارج از شورا داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «محرمانه تهران» و «نفوذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این پرسش مهمی است که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی چرا باید مشغول کارهای بیرونی باشند؟ آن هم در شرایطی که حوزه فرهنگ و هنر کشور از ضعف های بی شمار رنج می برد و ما شاهد نقصان های عدیده ای در این حوزه هستیم!

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ و هنر بسیار عظیم و بزرگ است؛ امروزه شاید مهمترین بخشی که همه کشورهای دنیا به آن توجه می کنند بخش فرهنگی است از این رو رو اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به صورت دائم و ثابت در این حوزه مشغول به کار باشند. اینکه اعضای شورا هر چند وقت یک بار دور هم جمع شده و چند ساعتی حرف بزنند و بروند و یا مصوبه ای را بیرون بدهند هیچ دردی از حوزه فرهنگی کشور درمان نمی کند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مدام فکر کنند و کار کنند و طرح بدهند و نظر بدهند و پیگیری کنند تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف شورا باید نظارت بر دستگاه های اجرایی حوزه فرهنگی و هنری باشد. اشکال اساسی و کلیدی ما این است که نظارت جدی بر دستگاه های فرهنگی وجود ندارد و ما اگر می خواهیم آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری است در حوزه فرهنگی کشور پیاده شود نیازمند نظارت دقیق و ویژه بر تمامی تولیدات فرهنگی و هنری هستیم.

فیوضی سپس سینما را یکی از مهمترین زیرمجموعه های فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: سینما نیازمند سیاست گذاری و تعیین سرفصل توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید نظارت جدی بر عملکرد سازمان سینمایی وجود داشته باشد؛ اگر این نظارت و پیگیری درست انجام شود ما دیگر شاهد تولیدات نازل و سطحی در سینما نخواهیم بود و این حوزه بسیار مهم و اثرگذار می تواند جایی برای تبیین و ترویج مفاهیم ارزشی و کلان باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رفیعی جم: مدیران تدبیری اندیشه کنند تا عنوان بین المللی جشنواره به واسطه حضور فیلم های کم رمق و سطحی مایه آبروریزی نشود/ لزوم حضور کشورهای مطرح – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار پیشکسوت سینما در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که پس از سال ها قرار است به صورت بین المللی برگزار شود در خصوص الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی گفت: مدیران تدبیری اندیشه کنند تا عنوان بین المللی جشنواره به واسطه حضور فیلم های کم رمق و سطحی مایه آبروریزی نشود چرا که در تمامی جشنواره های مطرح بین المللی این سطح کیفی آثار و میزان مشارکت کشورهای مطرح صاحب صنعت سینما است که برای آن رویدادها اعتبار به همراه می آورد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «غیرمنتظره» و «خانه عنکبوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین مسأله یک جشنواره در تراز و استاندارهای بین المللی این است که فیلم های استاندارد بین المللی در آن رویدادها حاضر باشند این در حالی است که متأسفانه ما سال های متمادی است در جشنواره فیلم فجر شاهد حضور برخی فیلم های فوق العاده ضعیف و سطحی هستیم.

وی ادامه داد: مدیران باید بدانند شرایط فیلم های موجود در جشنواره از نظر کیفی تعیین کننده اصلی استاندارد و بین المللی بودن یک رویداد سینمایی است؛ حدود ۲-۳ دهه قبل فیلم های با کیفیتی در سینمای ما تولید می شد که می توانست با آثار جهانی رقابت کند، آن زمان ما می توانستیم مدعی برگزاری جشنواره سینمایی بین المللی باشیم اما اینکه آیا امروز چنین ادعایی را می توانیم مطرح کنیم یا خیر نکته ای است که با توجه به کیفیت آثار مدیران باید پاسخگوی آن باشند.

رفیعی جم سپس با بیان اینکه چه اشکالی دارد که ما به جای برگزاری یک جشنواره بین المللی جشنواره ای استاندارد اما در قامت ملی یا منطقه ای برگزار کنیم اظهار داشت: من نمی دانم دلیل اصرار برخی مدیران برای اینکه واژه بین المللی را به اغلب جشنواره های سینمایی الصاق کنند چیست؟ آیا از نظر آن ها بودن این واژه به تنهایی برای بین المللی شدن یک رویداد کافی است؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: دست اندرکاران جشنواره نباید فراموش کنند که در جشنواره ای بین المللی کشورهای مطرح صاحب صنعت سینما باید حضور داشته باشند و اینکه ما بخواهیم تنها چند کشور خاص را مدنظر داشته باشیم و صرفاً با حضور فیلم هایی از آن کشورها در جشنواره مان بخواهیم ادعای بین المللی بودن را مطرح کنیم اثرگذار نیست.

وی در پایان این گفتگو افزود: مدیران فرهنگی باید تلاش کنند سطح سینمای ایران را ارتقا دهند؛ این مهم است که ما فرهنگ و هنر کشورمان را تقویت کنیم نه اینکه بخواهیم عنوان های آنچنانی به جشنواره های مان الصاق کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نتفلیکس» با کسب ۵۰ نامزدی در صدر فهرست «جوایز آنی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با معرفی نامزدهای جوایز آنی ۲۰۲۳، نتفلیکس با کسب ۵۰ نامزدی با فیلم‌های مختلفش و از جمله «پینوکیوی گی‌یرمو دل تورور» پیشتاز شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، «پینوکیوی گی‌یرمو دل‌تورو» در ۹ بخش از جوایز آنی نامزد شد. این فیلم تاکنون ۳۸ جایزه در این فصل از جوایز کسب کرده که جایزه گلدن گلوب برای انیمیشن بلند از جمله آنهاست. این انیمیشن یکی از ۳ پروژه نتفلیکس است که در بخش بهترین انیمیشن بلند جوایز آنی جای گرفته است. دیگر فیلم‌های نتفلیکس در همین بخش شامل «هیولای دریایی» و «وندل وحشی» هستند. «قرمز شدن» پیسکار-دیزنی و «گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو» از دریم‌ورکز دیگر فیلم‌های مدعی کسب جایزه بهترین انیمیشن بلند هستند.

در بخش بهترین انیمیشن بلند مستقل نیز «شارلوت»، «اژدهای پدرم»، «اینو-اوه»، «نیکلا کوچولو، شاد تا جایی که بشود» و «مارسل صدفی با کفش» رقابت می‌کنند.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم بلند نیز دل تورو همراه مارک گوستافسون برای «پینوکیو» با دمی شی برای «قرمز شدن»، نورا تومی برای «اژدهای پدرم»، هنری سلیک برای «وندل و وحشی» و دین فلیشر کمپ برای «مارسل صدفی با کفش» رقابت می‌کنند.

امسال علاوه بر جوایزی که در بخش‌های مختلف رقابتی اهدا می‌شود، آنی از پیت داکتر نویسنده و کارگردان و مدیرعامل پیکسار نیز تجلیل می‌کند. کریگ مک‌کراگن خالق مجموعه‌های تلویزیونی و اولین لمبارت فقید که برای فیلم‌های کوتاه خود شهرت داشت نیز هر یک جوایز یک عمر موفقیت شغلی را می‌گیرند.

امسال جوایز آنی پنجاهمین سالگرد خود را برگزار می‌کند. این جوایز از دوره کووید و قرنطینه‌های اجباری امسال برای اولین بار به صورت فیزیکی برگزار می‌شود.

پنجاهمین دوره جوایز آنی ۲۵ فوریه در دانشگاه یوسی‌ال‌ای برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا باید برای «اعتراض اجتماعی» کار فرهنگی را تعطیل کنیم در حالیکه می‌توانیم در کار فرهنگی حرف دل مردم را بزنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داود فتحعلی‌بیگی که نمایش «در و گبر و قرص نان» را برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر آماده اجرا می‌کند، گفت: من در این نمایش انسانیت و مهربانی را تبلیغ می‌کنم. حالا اگر تبلیغ انسانیت جرم است، من مجرمم!

به گزارش سینماپرس، این کارگردان تئاتر که بیشتر در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی فعال است، در گفتگو با ایسنا درباره تازه‌ترین نمایش خود و اجرای آن در جشنواره تئاتر فجر توضیحاتی ارایه کرد.

فتحعلی بیگی که پیش‌تر هم نسبت به تحریم اجرای تئاتر واکنش نشان داده بود، گفت: تعدادی از همکاران ما اجرای تئاتر را تعطیل کرده‌اند. شخصا در نمایشم انسانیت، مهربانی و رافت را تبلیغ می‌کنم. اگر تبلیغ اینها جرم است، پس من مجرمم! حرف من این است که اگر اعتراضی داریم، اول رفتار خودمان را درست کنیم. بعضی از دوستان اعتراض می‌کنند در حالیکه همین دوستان وقتی کاری روی صحنه برده‌اند، دستمزد عوامل نمایش‌شان را پرداخت نکرده‌اند. در حالیکه در نمایش‌هایم حتی وقتی با دانشجویانم همکاری داشته‌ام، دستمزدی هرچند ناچیز به آنان پرداخته‌ام که کفاف کرایه ماشین‌شان را بدهد.

او یادآوری کرد: الان همه دارند کار می‌کنند به جز بچه‌های تئاتر. چرا باید برای اعتراض اجتماعی، کار فرهنگی را تعطیل کنیم در حالیکه می‌توانیم در کار فرهنگی حرف دل مردم را بزنیم.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو درباره‌ی ویژگی‌های نمایش‌اش توضیح داد: متن نمایش را با تلفیق سه قصه نوشته‌ام که یکی از آنها یعنی قصه «در» به دوره صفویه مربوط می‌شود. زمانی که بارگاه امام رضا (ع) زیر نظر شیخ بهایی بازسازی می‌شده و نقل است که شیخ دستور می‌دهد دری بسازند که از آن هیچ غیرمسلمانی نتواند وارد حرم امام رضا شود. اما امام به خواب شیخ یا حاکم آن دوره می‌آید و می‌گوید در خانه من به روی همه انسان‌ها باز است.

فتحعلی‌بیگی درباره قصه دوم «گبر» هم توضیح داد: در قصه دوم فرستاده‌ای از سلجوقیان به دربار خوارزمشاهیان فرستاده می‌شود اما چون درگیر بیماری بوده، نگران است که او را به دربار راه ندهند. او از امام رضا طلب شفا می‌کند و بعد از بهبودی، معماری بخشی از حرم امام را بر عهده می‌گیرد.

این نمایشنامه‌نویس با ارایه توضیحاتی درباره سومین قصه‌ای که در نگارش این متن از آن استفاده کرده، افزود: قصه سوم را خودم نوشته‌ام، قصه «نان» در قصه سوم زنی به دلیل فقر و نداری قرص نانی می‌دزدد و قرار بوده دستش را قطع کنند ولی مرد تاجری که برای تجارت به مشهد آمده، وساطت می‌کند و با پرداخت خسارت نان و پول بیشتری که می‌پردازد، زن را از مجازات نجات می‌دهد.

فتحعلی‌بیگی اضافه کرد که در اجرای این نمایش از شیوه‌های نمایش ایرانی بهره برده و اجرایی چهارسویه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر تدارک دیده است.

او که ساکن کرج است، درباره گروه بازیگران این نمایش توضیح داد: همه بازیگران از بچه‌های کرج هستند. حقیقت این است که برای رفت و آمد به تهران باید روزی ۴ ساعت وقت گذاشت که می‌توانستم همین وقت را صرف تمرین بیشتر کنم بویژه با در نظر گرفتن بیماری‌های واگیرداری مانند آنفلوانزا، بهتر بود که ریسک را کمتر کنیم و از رفت و امد بیشتر بپرهیزیم. به همین دلیل این نمایش را در کرج و با بچه‌های تئاتر این شهر کار کردم.

این کارگردان ادامه داد: اداره ارشاد کرج برای تامین سالن تمرین همکاری خیلی خوبی داشت. تئاتر البرز هم این روزها فعال شده و جشنواره تئاتر استانی هم برگزار کرده‌اند. در کرج بچه‌های فعال و بسیار مستعدی در کار تئاتر هستند که کمتر شناخته شده‌اند. البته زیرساخت‌ها ضعیف است و چند سالی است که محلی را پشت اداره ارشاد برای راه‌اندازی پلاتوی تمرین اختصاص داده‌اند ولی فعلا خبری از آماده شدنش نیست و فقط تا مرحله زدن سقف پیش رفته‌اند که امیدوارم به زودی این پلاتوها راه‌اندازی شود.

نمایش «در و گبر و یک قرص نان» روز چهارم بهمن ماه در بخش ویژه جشنواره تئاتر فجر در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امپرسیونیست؛ فحشی که از آن استقبال شد!


«کلود مونه» در طول زندگی خود، از نوجوانی تا مرگش در سن ۸۶ سالگی، نقاشی ‌می‌کشید. او بدون احتساب طراحی‌هایش بیش از ۲۰۰۰ نقاشی از خود به جای گذاشت. می‌دانیم که محدود کردن فهرست آثار ارزشمند این هنرمند به ۱۰ اثر، گویای مهارت «مونه»‌ نیست،‌ چراکه این نقاش فرانسوی یکی از چهره‌های اصلی امپرسیونیسم است. او زندگی را به دقت مشاهده می‌کرد و به نور و آب علاقه داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش جلوه‌هایی از زیبایی‌های یک ویرانی


نمایش گروهی «انهدام» با ۱۲ نقاشی از ۹ هنرمند در گالری آرتیبیشن به نمایش درمی‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع