X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

نمایشگاهی برای برند و برندسازی


نگارخانه صفوی با تأکید بر مفهوم برند و هویت برندسازی در نمایشگاه «طراحی نشانه و هویت بصری» به ارائه آثاری از دانشجویان گرافیک دانشگاه هنر اصفهان پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدیو / «پاییز پر درد» به روایت «نوای ارغنون»


«پاییز پر درد»‌ با اجرای گروه «نوای ارغنون» در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر اجرا شد. در این اجرا آهنگ و سنتور توسط «محمد عشقی»، تار توسط «میثم ملکی»، کمانچه با هنرمندی «المیرا مردانه»، نی با نفسِ «حسین خوش‌چهره»، عود توسط «نوا سلیمانی» و تنبک به ضرب دستانِ «حسین زمانی» اجرا شد. در طول برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، برخی اجراهای جشنواره‌های پیشین موسیقی فجر را مشاهده می‌کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رزم نوازان دفاع مقدس» به «تالار وحدت» می‌آیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارکستر رزم نوازان دفاع مقدس یکشنبه (۳۰ بهمن) در سومین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌شود.

به گزارش سینماپرس، تالارهای وحدت، رودکی، فرهنگسراهای نیاوران، ارسباران، مجموعه کوشک باغ هنر و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران یکشنبه (۳۰ بهمن) در سومین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان اجراهایی در حوزه‌های ارکسترال، ردیف دستگاهی، نواحی و پاپ هستند.

ارکستر رزم نوازان دفاع مقدس یکشنبه (۳۰ بهمن) ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

تالار رودکی ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی به ترتیب میزبان شب ساز ایرانی و کنسرت گروه نغمه سپهر است.

در بخش بین‌الملل کوارتت دودوک ارمنستان ساعت ۱۸:۳۰ و ساعت ۲۱:۳۰ کنسرت گروه موسیقی هند در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شوند.

گروه‌های سرود از تهران ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران و گروه موسیقی لرستان ساعت ۲۱:۳۰ در این فرهنگسرا به روی صحنه می‌روند.

مجموعه کوشک باغ هنر نیز در بخش موسیقی نواحی ساعت ۲۱:۳۰ میزبان گروه موسیقی کردستان است.

در بخش پاپ کنسرت‌های ناصر زینلی و میثم ابراهیمی به ترتیب ساعت‌های ۱۹ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شوند.

موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست، در این بخش علاوه بر نمایش پوستر و جدول دوره‌های گذشته موسیقی فجر، فیلم‌های اجراهای صحنه‌ای برگزیده این دوره‌ها (اول تا دوره سی و هفتم) برای مخاطبان اکران می‌شود.

بخش پژوهش جشنواره یکشنبه (۳۰ بهمن) از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با حضور مهدی امین فروغی به موضوع بررسی ارتباط آئین‌های مذهبی با موسیقی اختصاص دارد که به صورت مستقیم از رادیو گفت و گو پخش می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر می‌توانند به سامانه فروش بلیت این رویداد مراجعه کنند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلتنگی‌ برای سوت و دست کنسرت‌ها و اجراهای پدر پسری و زن و شوهری!


در دومین شب از جشنواره موسیقی فجر که به واسطه همزمانی با عید مبعث فضای شاد سالن‌ها و اجراها را به همراه داشت، در عین حال برخی هنرمندان از دلتنگی‌هایی گفتند که در این مدت با توقف کنسرت‌ها و نبود تماشاگرانشان متحمل شدند. در این شب در اتفاقی جالب یک اجرای پدر پسری در بخش موسیقی اقوام و همچنین یک اجرای زن و شوهری در بخش بین‌الملل را شاهد بودیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آذین: جشنواره چهل و یکم با استانداردهای سینما و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله جدی داشت/ این جشنواره نمره قبولی نگرفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: جشنواره چهل و یکم با استانداردهای سینما و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله جدی داشت؛ این رویداد در نهایت یک دورهمی متوسط با فیلم های متوسط و بهره وری متوسط و زیر متوسط و برگزاری پر اشکال و پر حاشیه بود که در کنار آن شعارهای فراوان مدیران در مورد تنوع موضوعی فیلم ها و کیفیت درخشان آثار به چشم می خورد که البته همین تنوع موضوعی برخاسته از نگاه عالمانه و تخصصی و سازنده نبود! گویا انتخاب آثار بدون تخصص صورت گرفته و حاصل نگرش سلیقه ای و رفاقت محوری برخی افراد بوده است که در نهایت به نفع فجر چهل و یکم تمام نشد.  

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از عرصه های بزرگ فرهنگی کشور که بنا بوده جولان گاه باورها و عقاید و سلیقه های ملی و مردمی و همچنین اعتقادی در جهت دستاوردهای بزرگ کشور در پس از انقلاب اسلامی باشد سینما است. سینمای ایران متأسفانه چه پیش از انقلاب و چه در سال های بعد از انقلاب دچار مشکلات بزرگی است که علیرغم شعارهای مسئولان دیروز و امروز به عنوان هنر و صنعت و رسانه جایگاهی مغفول در آوردگاه فرهنگی جامعه دارد.

آذین ادامه داد: سینمای ایران در سال های بعد از انقلاب به دلیل تغییرات اساسی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی باید آینه و بلندگو و ویترین فرهنگ روز جامعه می شد؛ فرهنگ جامعه امروز ما ترکیبی از فرهنگ ایران زمین و آموزه ها و باورهای اسلامی است و باید سبک زندگی ایرانی-اسلامی را در آثار نشان داد و پایدار کرد. سینما در کنار سایر ارگان ها و جریان ها و نهادهایی که در حوزه های مختلف فرهنگ فعالیت می کنند باید جزو پیشتازان پرچمدار ارائه باورها و عقاید زایش شده از انقلاب اسلامی به ویژه در عرصه های سیاسی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی باشد.

وی یادآور شد: مسئولان سینمایی از دهه ۶۰ به این سو با نگاهی متفاوت به مسائل سیاسی عهده دار کرسی های سینمایی کشور شدند. مسئولان سینمایی به جای آنکه از میان اهالی فرهنگ و سینما گزینش شوند چون بر اساس نگاه ها و نگرش های سلیقه ای و سیاسی انتخاب می شدند آن نگاه خود را به سینما و تولیدات سینمایی هم تزریق می کردند در نتیجه سینما طی چند دهه به جای نزدیک شدن به نمونه ها و ترازهای انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی فاصله گرفت. در همین راستا سینمای امروز ایران بعد از فراز و فرودهایی که گاه شاهد دور شدن سینما از جامعه باشیم امروز به جایی رسیده که بیش از توجه و دیدن و آثار هم تراز با انقلاب اسلامی شاهد آثاری هستیم که ارتباطی با هنر و فرهنگ ندارند.

آذین سپس با بیان اینکه در امتداد نگرش مسئولان به دوره های اخیر جشنواره باید اشاره کرد که شعار در آن پررنگ بوده اظهار داشت: اگر قرار بوده سینما دست فرهنگ کشور و ملت را بگیرد با غلط پردازی و سیاه نمایی و دروغ نمایی و ارائه آثار یک جانبه و تحریف واقعیت ها نمی شود به مردم خدمت کرد. ما در دوران دولت آقای روحانی با پدیده ای تحت عنوان جشنواره روبرو بودیم که به دلیل نگاه منافع گرایانه و سیاسی به دو جشن پاره بدون ثمر و بودجه بر بادده تبدیل شد که هیچ دستاورد مثبتی برای جامعه نداشت و به تخریب فرهنگ و ایجاد نفوذ بیگانه دامن زد.

وی تصریح کرد: اکنون کسانی عهده دار اداره سینما و جشنواره فجر به عنوان یک دستاورد بزرگ فرهنگی کشور هستند که متأسفانه باز هم نگاه درستی به سینما ندارند. ما در جشنواره چهل و یکم با تولیدات و محصولات نهادهایی همچون بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری و سازمان اوج و… روبرو بودیم. این نوع سینما که به دنبال ایجاد نوعی سینمای دولتی و سیاسی به جای سینمای ملی است مسیر بیراهه را پیش رو دارد چرا که سینما به لحاظ ماهیت باید به سرمایه ملی متکی باشد و باید نمایش گر و نشان دهنده احوالات خواسته های مردم باشد اگر قرار باشد صرفا از یک طیف و جریان خاص حمایت شود و با سرمایه دولتی و پول نفت آثاری را خلق کنند که کیفیت نداشته باشد کاری عبث و غلط است.

این منتقد سینما تأکید کرد: انقلاب اسلامی محصول تلاش ملت ایران است و باید نگاه مردم و ملت در آثار تجلی پیدا کند نه نگاه خاص برخی افراد! فارابی آثاری تولید می کند که جز تلخی و بدنمایی و سیاه نمایی از کشور چیزی ارائه نکرده است. چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نه تنها نتوانست به آرمان ها و ارزش های فجر انقلاب اسلامی وفادار باشد که با برگزاری زیر متوسط قادر نشد که به رغم شعارهایی که برای درخشانی برگزاری جشنواره از سوی مسئولان ارائه می شد جامه عمل بپوشد.

آذین در ادامه این گفتگو با بیان اینکه این جشنواره نمره قبولی نگرفت و نگاه آرمانی و انقلابی در آن دیده نمی شد متذکر شد: اگر قرار است روزگاری سینمای ایران در خدمت جامعه باشد لازمه آن شناسایی دقیق مولفه های سینمای تراز انقلاب اسلامی و گزینش نیروهای متبحر و متخصص است. امروز ایران ستیزان تلاش برای نفوذ فرهنگی دارند. سال ها است ما با ایران ستیزان و دشمنان کشور روبرو هستیم و نمونه آن را در ماه های اخیر شاهد بودیم اما مسأله مهم این است که برخی از این هجمه ها از طریق تولیدات فرهنگی و تبلیغاتی و سینمایی بیگانگان شکل گرفته و ما باید پاسخگویی مناسبی به این اتفاقات داشته باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: سال ها قبل زمانی که اولین تولیدات سینمای ایران ستیز توسط صهیونیست ها ساخته شد بنده به کرات هشدار دادم که سینمای ایران باید به قدرتی برسد که نه تنها در داخل ارضاکننده نیازهای ملت ایران باشد بلکه باید پاسخ محکم و دندان شکنی به ایران ستیزان بدهد. ما باید در عرصه فرهنگ موشک های قدرتمند سینمایی داشته باشیم تا با دشمنان در نبرد فرهنگی مقابله کنیم. ما نباید به جای فرهنگ سازی دست به فرهنگ سوزی گسترده بزنیم و آثاری را تولید و عرضه کنیم و جشنواره ای را برگزار کنیم که دستاوردهای انقلاب در آن جایگاه جدی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رای دادگاه فرانسه به نفع مجموعه‌دار مشهور آثار هنری


مسوولان «موزه اورسی» چهار تابلو نقاشی از نقاشان نامدار جهان که در جریان جنگ جهانی دوم ربوده شده بودند را به وارثان حقیقی بازمی‌گردانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علاءالدین قاسمی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علاءالدین قاسمی تعزیه‌خوان با سابقه ایرانی و اولین تعزیه‌خوانی که در فستیوال آوینیون به اجرای تعزیه پرداخت، در ۶۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش سینماپرس، داود فتحعلی‌بیگی هنرمند با سابقه نمایش‌های سنتی و تعزیه درباره درگذشت زنده‌یاد علاءالدین قاسمی از هنرمندان مطرح عرصه تعزیه، به مهر گفت: متأسفانه علاءالدین قاسمی تعزیه‌خوان مطرح ایرانی شامگاه شنبه ۲۹ بهمن و در بیمارستان چشم از جهان فروبست. ایشان حدود ۲ یا ۳ سال پیش آسیب مغزی دید و چند وقت پیش هم به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری بود و در نهایت دار فانی را وداع گفت.

وی درباره تأثیرگذاری علاءالدین قاسمی در عرصه تعزیه، یادآور شد: قاسمی به همراه برادر خود از دوران طفولیت در طالقان وارد عرصه تعزیه و تعزیه‌خوانی شد. وی رشد کرد و بعدها با تعزیه‌خوان‌های قزوین و تهران همکاری کرد و پس از آن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین تعزیه‌خوانان تهران شناخته شد.

فتحعلی‌بیگی تأکید کرد: علاءالدین قاسمی علاوه بر تعزیه‌خوانی در خوانش نقش‌ها بازیگری و سبک و سیاق هنرمندانه‌ای داشت. هم زنگ صدای‌اش تأثیرگذار بود و هم با زیبایی‌شناسی خاصی حرکات نمایشی تعزیه را انجام می‌داد.

این هنرمند با سابقه نمایش‌های ایرانی افزود: علاءالدین قاسمی اولین تعزیه‌خوانی بود که سال ۷۰ در فستیوال آوینیون به اجرای تعزیه پرداخت و بعد از آن هم چندین سفر خارجی داشت. قاسمی جزو تأثیرگذارترین هنرمندان تعزیه بود که در نقاط مختلف کشور به اجرای تعزیه پرداخت.

وی با اشاره به همکاری زنده‌یاد قاسمی در دوره‌های مختلف جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و انجمن تعزیه ایرانیان، تصریح کرد: درگذشت علاءالدین قاسمی برای من واقعا تأسف‌برانگیز است. او به معنای جامع کلمه در عرصه شبیه‌خوانی هنرمند بود.

فتحعلی‌بیگی در پایان درباره مراسم خاکسپاری زنده‌یاد قاسمی گفت: مراسم خاکسپاری پیکر علاءالدین قاسمی ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۱ اسفند در بهشت زهرا (س) برگزار و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بخاطر گرافیتی بنکسی دیوار را جابه‌جا می‌کنند!


دیوارنگاره‌ای که «بنکسی»‌ گرافیتی‌کار مشهور و ناشناس اخیرا با موضوع خشونت خانگی علیه زنان خلق کرده بود، به طور دائمی به مکان دیگری منتقل می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی برگزیدگان مسابقه «عصر تعزیه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین پایانی مسابقات عصر تعزیه شب گذشته ۲۹ بهمن در فرهنگسرای خاوران با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه سومین مسابقه «عصر تعزیه» با حضور اساتید تعزیه شب گذشته ۲۹ بهمن در سالن سینمای فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

در آغاز این مراسم حسین خاتمی مدیر مجمع آل طاها در سخنانی اظهار کرد: این مسابقه با هدف ارتقاء تعزیه برگزار می‌شود زیرا متاسفانه آسیب‌هایی این هنر را تهدید می‌کند که نیاز است به واسطه کارشناسان و اساتید شناسایی شده و به جوانان معرفی شود.

وی افزود: همچنین می‌خواستیم به واسطه این مسابقه، عشق به اهل بیت (ع) را با زبان تعزیه در جامعه اشاعه دهیم. تعزیه هنری محبوب در بین مردم است برای همین بهترین ابزار هنری برای اشاعه فرهنگ اسلامی تعزیه است.

خاتمی تاکید کرد: برای رشد هر هنری نیاز به نوآوری است اما نوآوری باید با تحقیق همراه باشد این تحقیق زمانی به دست خواهد آمد که ما در حوزه تعزیه به دانش لازم رسیده باشید. این مسابقه تلاش دارد چنین خواسته‌ای را عملی کند.

در ادامه مراسم، امین اشرفی رئیس پردیس تئاتر تهران هم در سخنانی بیان کرد: من خود را خادم همه تعزیه‌دان‌ها می‌دانم چون اهالی این هنر عمر و انرژی خود را برای اشاعه فرهنگ اهل بیت هزینه کردند. در همین راستا هر کمکی از مجموعه پردیس تئاتر تهران برآید از آن دریغ نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: حمایت از تعزیه تنها به این هنر مذهبی خلاصه نمی‌شود بلکه معتقدم اگر تعزیه رونق پیدا کند، تاثیرات آن را در همه هنرها مشاهده خواهیم کرد زیرا این هنر ملی و مذهبی به نوعی در هنرهای گوناگون بروز دارد.

اشرفی تاکید کرد: از مجمع تعزیه آل طاها بسیار ممنونم که چنین مسابقه‌ای را راه اندازی کرد. ما تلاش داریم تا تعزیه را به صورت علمی و آکادمیک درآوریم و برای اولین بار رشته تعزیه به صورت علمی تدریس شود.

در بخش دیگری از مراسم طاها اسفندیاری و کسری اسفندیاری دو کودک تعزیه‌خوان تجلیل شدند سپس محمد رضایی، نوایی را در وصف عید مبعث اجرا کرد.

در بخش پایانی اختتامیه پس از قرائت بیانیه هیئت داوران اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد.

جامه داری: حسین چراغیان

نسخه‌نویسی: امیرمحمد شهری

طبل ریز: محسن عامره

کمیک: حمیدرضا رجبی

طفل خوانی: علی جلال آبادی

زنانه خوانی؛ علیرضا دهستانی

جوان خوانی: علی علیجانی

امام خوانی: عباس صابری

سرپا خوانی: مسعود راشد حبیبی

شهادت خوانی: محمود عزتی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شنیدن یک موسیقی مهم در ۴۰ دقیقه/ رهبر ارکستری که رکورد زد


ارکستر «پیامبر مهربانی» به رهبری ارکستر آرش امینی در روز عید مبعث حضرت محمد(ص) تازه‌ترین کنسرت خود را در قالب سی و هشتمین جشنواره موسیقی پیش روی مخاطبان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع